Boter en Margarine
worden geedkooper
Een feest van licht
i en kleuren 1
Nederlandsche rondvlucht
bijna mislukt
Noodlottige proefrit
Overdracht van de
„Piet Heinaan hei
Prinselijk Paar
Doodelijk verkeersongeluk
in den Haag
Met dea neus van bet
vliegtuig in den berm
Geheugen en verstand zijn
twee dingen
Vlootrevue schitterend geslaagd
Midden op de open zee is Zater
dagmiddag het jacht „Piet Hein" In
waarheid een prinselijk jacht ge
worden. De technisohe commissie,
belast met den bouw van dit natio
nale huwelijksgeschenk, heeft het
schip plechtig aan Hunne Koninklij
ke Hoogheden overgedragen, die
hiermede eigenaren zijn geworden.
Het geschenk, dat op 22 December
van het vorige jaar slechts symbo
lisch kon worden aangeboden, is
thans in feite geschonken.
Het stille Muiden was opgefleurd. Stroo-
men van volk trokken door de nauwe
straatjes en elke straathoek had zijn rijks
veldwachter om het onwennige verkeer in
goede hanen te leiden. De toegang tot do
jachthaven werd in den vroegen middag
afgesloten, zoodat degenen, die zich bijtijds
een plaatsje hadden gezocht, van het rus
tige genot daarvan verzekerd bleven.
Hen warme zomerzon goot zijn licht over
<lo jachthaven, in welks water de helle
kleuren spiegelden van vele vlaggen en
rijk gcpavoiseerde masten.
Om tien minuten over half vier begroette
(burgemeester J. L. de Raadt Hunne Ko
ninklijke Hooglieden, die per auto uil
Soestdijk arriveerden, aan de Vecnkade en
begeleidde den stoet naar de jachthaven.
I)e konist aldaar werd door een luid ge
juich der duizenden aangekondigd.
Terwijl van allen kant het gejuich op
klinkt neemt de burgemeester op den stei
ger afscheid en begeven dc vorstelijke per
sonen zich aan boord van het jacht, waai
de standaard van de Prinses op hetzelfde
moment in den mast in top stijgt.
Aan boord worden de Prinses en de Prins
begroet door den heer Ernst Cronc, die het
gezelschap leidt naar het achterdek, waai
de leden der technische commissie en de
andere opvarenden zich hebben verzameld.
De heer Ernst Cronc stelt hem voor aan de
Prinses, terwijl de heer Ruys hetzelfde doet
aan den Prins.
Nauwelijks heeft Prinses Juliana de laat
ste handdruk gewisseld of met een spontaan
gebaar wendt zij zich om en laat nieuws
gierig haar blikken gaan over hol schip en
door de deksalon, waarop zij van het achter
schip af het volle gezicht heeft. „Eerst even
rondkijken, zegt zij lachend en haar blik
verraadt, dat zij aangenaam verrast is bij
het zien van liet scheepsinterieur, dat zij
thans voor de eerste maal aanschouwt.
Nauwelijks heeft het gevolg voet aan
boord gezet of de schroeven slaan aan en
de Piet Hein glijdt van den steiger weg.
Staande op liet achterschip wuift het
Prinselijk paar naar dc duizenden, die op
den walkant aan beide zijden ten afscheid
nog een extra luid gejuich aanheffen.
Zachtjes zoemen de motoren, nauwelijks
hoorbaar, cn zonder trilling glijdt het jacht
voort, terwijl aan het voorbijtrekken dei-
dijken de betrekkelijk grootc vaart is op te
nemen.
De transen van het Muiderslot glijden
achter het achterschip weg.
De heer Cronc heeft thans Prinses Juliana
en Prins Bomhard uitgenoodigd liet huwe
lijksgeschenk, dat het Nedcrlandsche volk
hun aanbiedt, in oogensehouw te nemen.
Van een regelmatige bezichtiging komt
echter het eerste kwartier niets. Kr is zoo
veel te zien en zooveel te bewonderen.
Opgetogen loopen de Prinses en dc Prins
rond, telkens enthousiast over iets nieuws
wat zij ontdokken en telkens afgeleid door
't schouwspel bulten boord. Het duurt niet
lang of beiden bevinden zich op het slo'c-
pendek, hel hoogste punt van het schip,
waar aan heide zijden een onbeperkt uit
zicht vrij is cn waar hot genot, van het
varen met volle teugen kan worden genoten.
Maar als dan, wanneer de eerste sensatie
van het varen voorhij is, een regelmatige
bezichtigingstocht door het schip wordt ge
maakt, geschiedt dit ook grondig Alles
laten de Prinses en de Prins zich uitleggen,
alles openen zij. en telkens zijn zij verheugd
en verrast over het architectonische raffi-
xnent en het technische vernuft, welke in.liet
interieur is belichaamd en niet het minst
ook over de artistieke kwaliteiten van dit
met liefde gebouwd verblijf. Opgetogen liet
de Prinses zich de verzuchting ontvallen:
„Hier moesten we altijd kunnen blijven wo
nen", een wel niet letterlijk bedoelde wensch
doch een uitstekende tolk voor haar gevoe
lens van bewondering op dat moment.
Wanneer dan de rondgang voltooid is en
de vorstelijke personen in de deksalon te-
rugkeeren, vinden zij daar de andere opva
renden rond een microfoon geschaard cn
worden zij aldus geplaatst in een kleine
vergadering, waarin de plechtige overdracht
van het nationale huwelijksgeschenk plaats
vindt bij monde van den heer F.mst Cronc,
die herinnerd aan de spontaniteit waarme
de het Nederlandsche volk de gelden voor
dit huwelijksgeschenk hijeen bracht cn ver
volgens 't uitspreken van de innige wcnsch
dat het schip onder de Prinselijke Standaard
veilig en/gelukkig mag varen de Piet Hein
aan ll.K.H. overdraagt.
De Prinses en de Prins zijn eigenaren ge
worden van het thans Prinselijke jacht Piet
Hein. Prins Bern hard staat op en dankt in
de volgende bewoordingen:
Mijnheer dc Voorzitter der technische com
missie:
Na het bezichtigen van dit zoo bijzonder
fraaie schip, dat onze stoutste verwachtin
gen overtreft, ontbreken mij de woorden
om U onze groote erkentelijkheid te betui
gen voor dit geschenk.
Prinses Juliana en ik zijn er van over
tuigd, dat dc „Piet Hein" meerdere malen
ons huis zal zijn, niet alleen, wanneer wij
voor bezigheden ver van Soestdijk verwij
derd zullen zijn, doch ook en dit zeer
zeker in belangrijke mate wanneer wij
rust zoeken in het mooie Nedcrlandsche
waterlandschap
Met U hoop ik, dat een ieder, die ons
dit schip schonk, zal medewrken om ons
die rust t cgeven.
Ik mag U dan ook wel verzoeken de tolk
te willen zijn bij allen, die van hoog tot
laag in zoo belangrijke mate hebben bijge
dragen aan de totstandkoming van dit zoo
fraaie geschenk, ook degenen, die geschen
ken hebben aangeboden wilt u onzen dank
wel overbrengen.
Mijne hccren leden van de technische com
missie:
Veel is er door u gearbeid om dit fraaie
geheel te doen worden tot een aanwinst van
de Nedcrlandsche jachtvloot.
U hebt hierin neergelegd een studie op
het gebied van scheepsbouw en architec
tuur cn van nog zoovele andere zaken, wel
ke in den loop der jaren gebleken zijn een
intcgreercnd deel te zijn van een goed N'e-
derlandsch jacht. Uwe denkbeelden en aan
wijzingen zijn ten slotte in dit jacht ver
werkt door architecten cn scheepsbouwers.
Wanneer ik daarbij noem de naam van
uwen voorzitter, den hr. Crone dan weet ik
dat U zich met mij zult verheugen wan
neer de naam Cronc ook in de toekomst ten
nauwste aan de totstandkoming van dit
jacht zal blijven verbonden.
Uwe bezielende leiding mijnheer Crone,
is niemand ontgaan en het verheugt mij dan
ook U te mogen uitreiken liet officierskruis
van de Huisorde van Oranje, dat Hare
Majesteit de Koningin U als erkentelijkheid
voor dit werk wel heeft willen verïecnen.
()p deze inedcdeeling van Prins Bernhard
volgt luide instemming en wordt de heer
Crone van alle zijden hartelijk gclukge-
wenscht. De plechtige overdracht wordt dan
niet een dronk bezegeld.
Ongemerkt vervliegen dc minuten. Het is
ongeveer een kwartier na dc overdracht, om
streeks kwart voor vijf, wanneer de aan
dacht getrokken wordt door de dubbele rij
van masten, die aan den horizon tegen de
Noordhollandsclie kust opdoemt, lint zijn de
honderden schepen, die aan de vlootrevue
in het Buigen IJ deelnemen. Het prinselijk
paar, het gevolg en alle opvarenden hege
ven zich op liet sloependek, waar de Prinses
op een zetel plaats neemt. Zij wapent zich
met een zonnebril, want thans vaart dc Piot
Hein recht in de richting van dc zon, die,
wanneer het schip dc vuurtoren hij Durgcr-
das is genaderd, een straal van licht werpt
tusschen twee rijen van schepen, die zich
SLECHT WEER SPELBRE
KER. EIND GOED, AL GOED.
Zaterdag is de groote Nederland
sche Rondvlucht 1937 gehouden,
maar het slechte vliegweer was bij
na oorzaak geweest, dat de tocht
een volkomen mislukking werd.
Nadat Zaterdagmorgen ondanks de min
der gunstige weersomstandigheden bijna
alle deelnemende vliegtuigen van Ypcnburg
vertrokken, bleken dc vliegers in dc nabij
heid van Tilburg zich niet of althans zeer
moeilijk te kunnen oriënteeren, aangezien
het niet alleen regende, maar do wolken
tevens op den grond hingen. Niettemin
slaagde liet overgroote deel der sportvlie
gers er in om hun toestellen op de eerste
landingsplaats Eindhoven aan den grond
te zetten. Verschillende andere sportvliegers
daarentegen raakten uit den koers cn land
den in nabijgelegen havens, als Gilzc-Rijen
en Rotterdam. Enkele toestellen zelfs daal
den op Haamstede. Vijftien vliegtuigen keer
den naar Ypenburg terug in afwachting
van beter weer. Hierbij was ook een machi
ne van den marinevliegdienst.
Dc leider van de rondvlucht, dc
heer Schmidt Crans, stelde zich in
Eindhoven met alle vliegvelden,
waar deelnemende toestellen land
den, in verbinding. Hij gelastte, dat
de toestellen moesten worden vast
gehouden tot het oogenblik waarop
mocht worden aangenomen, dat het
verder vliegen zonder eenige risico
kon gebeuren.
Het weer klaart op.
Gelukkig zijn de weersomstandigheden in
don loop van den middag beter geworden,
zoodat van de Nederlandsche rondvlucht
toch nog meer is terecht gekomen dan aan
vankelijk mocht worden verwacht.
Om een uur of een was de lucht echter
dermate opgeklaard, dat de leider van de
vlucht, dc hoer Schmidt C.rnns, de respec
tievelijke vlieghavens toestemming gaf, de
deelnemers te laten vertrekken.
Het contingent, dat in Eindhoven
was gedaald, totaal 26 vliegtuigen,
zette den tocht naar Tcuge om half
twee voort. Het nieerendecl der naar
Ypenburg teruggekeerde vliegtuigen
vloog rechtstreeks naar Teuge, ter
wijl ook de verdwaalde toestellen op
stegen met bestemming Teuge. Hier
bij waren verschillende militaire
toestellen van Soesterbcrg en den
Marinevliegdienst.
Des middags tusschen 4 en 6 uur zijn dc
circa 65 dccincmers weer op Ypenburg te
ruggekeerd.
Do militaire vliegers, die in cscadrillcvorm
van Teuge naar Ypenburg vlogen, demon-,
als zwarte silhouetten op het verblindend
lichte watervlak aftcekenen. De Piet Hein
houdt koers naar de rechterzijde van den
vaarweg, welke tusschen de twee rijen dor
gemeerde schepen is vrijgelaten. Een klit
van Volemlamschc botters opent de rij, vol
van visschers en visschersvrouwen in hun
frissche dracht en van deze botters klinkt
een welgemeend: lang zullen ze leven. Dan
volgen afgeladen zolderschuiten, vol
zwaaiende menschen en de tonen van Piet
Ilein en zijn zilvervloot klinken het. jacht
tegemoet. Er zit climax in de muziek: de
volgende boot. laat liet Wilhelmus hooren,
doch dan is het ook uit met. dc muzikale
geluiden cn stoomfluiten, scheepshoorns,
scheepsbellen, en vooral veel juichende men
schen overstemmen de muziek. Van nu af
aan is de tocht, van liet jacht langs de
honderden schepen, gekenmerkt door een al
les overstelpend enthousiasme, dat. nauwe
lijks officiecle normen kent en zich spon
taan uitleeft in armgezwaai, hoerageroep en
uitbundige sprongen.
De officieele groet, liet strijken van de
vlag, wordt weinig gebracht, doch desteineer
klinkt dc hartelijke groet van het enthou
siasme op tot de Prinses en de Prins, die
haar van het hooge sloepcndck af wuivend
beantwoorden. Dc lange reeks van overbe-
mande vaartuigen biedt een schouwspel van
onuitputtelijke afwisseling: buiten den
vuurtoren liggen de passagiersschepen, twee
dekken hoog en zwart van menschen, ver
vaarlijk overhellend naar de zijde, waar liet
prinselijk jacht passeert, maar ook minia-
tuursoheepjes. waarin man cn vrouw of
moeder met de kinders zich tusschen de
groote booten hebben gewaagd en niet min
der enthousiast en niet minder tevreden met
hun plaats de vorstelijke personen toewui
ven.
Wanneer de Piet Hein de Oranjesluizen
is genaderd en een wending om de an
dere rij van jachten, die zich aan de Zuid
zijde heeft opgesteld, langs te varen, noo-
digt de heer Crone Prins Bernhard uit met
hem op het voorschip te komen, waar de
heer Crone hem verzoekt liet eere-voorzit-
terschap van de Koninklijke Nederland
sche Zeil- en Rocivereeniging te aanvaar
den. Na eenige oogenblikkcn wordt aan
den voorsteven de driekantige ledenvlag
door de rechthoekige voorzittersvlag ver
vangen, ten teeken. dat Z. K. H. de eere
functie heeft aanvaard.
Gevolgd door tientallen motoihooten, die
de oppervlakte van het IJ tot een woelig
water ploegden, zette dan de Piet. Hein
koers naar de De Ruyterknde, waar het al
weer zwart van de menschen stond. Een
gladde zwenking, die de manoeuvrcorvanr-
digheid van liet jacht bewees, bracht, het
vaartuig aan de kade waar dc auto's reeds
wachtten om het Prinselijk paar naar
Soestdijk terug te brengen. Op bet achter
schip. waar de opvarenden zich thans ver
zamelen, neemt, het Prinselijk Paar afscheid,
doch niet zonder nog eens uitdrukkelijk
aan den voorzitter der technische commis-
%c en in hem aan het Nederlandsche volk
te hebben gezegd hoezeer zij met dit hu
welijksgeschenk zijn ingenomen.
streerden alvorens te landen boven het ter
rein, welke evoluties door de duizenden toe
schouwers, die op de terrassen en op de tri
bunes de drukte op en boven het vliegveld
gadesloegen, met zeer groote belangstelling
werden gevolgd. Vooral de demonstraties van
een escadrille vliegtuigen uit Soesterberg,
gevormd door 5 toestellen, maakten een die
pen indruk.
Het slot van den middag en dus ook van
de rondvlucht, maakte veel goed. Het deed
den mislukten ochtend vergeten, al werd er
door de vliegers onderling natuurlijk veel
over gepraat.
Hierbij bleek, dat vele sportvlie
gers dc koers in de nabijheid van
Tilburg waren kwijt geraakt. Boven
deze stad had men practisch blind
moeten vliegen, hetgeen velen had
afgeschrikt, omdat er zich zooveel
vliegtuigen in de lucht bevonden.
Daarom ook had een aantal toestel
len in Gilze-Rijcn Rotterdam cn zelfs
heelcmaal in Haamstede een veilige
schuilplaats gezocht.
Het spreekt vanzelf, dat er op Ypenburg
gedurende de late middaguren een gezellige
stemming heerschte. Tegen een uur of zes
waren alle toestellen binnen. Ongeveer ter
zelfder tijd vertrokken de militaire dcelno
mers weer naar Soesterberg cn de Kooij,
terwijl het vlaggeschip der K.L.M., de F 36,
Schiphol weer opzocht.
Gemeld zij nog. dat ook zes militaire toe
stellen van „De Kooij" deelnamen.
Smokkelpartij in revolvers
Man te Rotterdam opgelicht.
Wat zat er in de zware kist?
In den loop der vorige week wist
de wachtman L. de V. te Rotterdam
den slager S. aldaar over te halen
voor f200.-— deelgenoot te worden in
een duister zaakje, n.1. een smok
kelpartij in revolvers.
L. de V. kon dc revolvers voor f 1.per
stuk koopen en nog voor een tweeden deel
genoot. zorgen. Nadat zij dc revolvers dan
eenmaal gekocht cn betaald zouden hebben,
zou de wachtsman wel zorgen, dat het twee
tal in kennis kwam met een adspirant-koo-
per.
Toen dc drie deugnieten met dc zware
kist revolvers in een cafétje aan den Hang
niet den adspirantkooper onderhandelden,
bleek dc laatste hcclemaal niet happig op
den koop. Hij moest nog eens praten met
zijn lastgever want als die bezwaren maak
te
Dc mede-contractant van den slager, die S.
evenwel onbekend was, maakte daartegen
bezwaren. Hij had nu eenmaal f200 in de
zaak gestoken cn hij voelde er niets voor om
met honderd revolvers opgescheept te blij
ven zitten. De slager viel zijn bondgenoot hij
en ten slotte bood de mede contractant aan
om te gaan spreken met don lastgever van
den afgevaardigde.
Daarmee kon S. zich heelemaal vereenigen.
Ilij zou zelf in het café aan den Hang wach
ten en op de kist met revolvers passen. Het
gezelschap vertrok cn S. wachtte, wachtte...
Toen de nicdc-contractant, noch ecnig an
der lid van het groepje terugkeerde, werd
S. ongerust. Samen met den caféhouder
maakte hij de kist eens open en toen trof
het tweetal in plaats van revolvers briket
ten aan.
Onmiddellijk waarschuwden beiden de po
litie, die de zaak ging onderzoeken. Na eeni;
ge dagen slaagde zij er in den wachtsman
op te sporen en eenigen tijd later legde zij
ook de hand op den mede-contractant, den
31-jarigen G. de J., die aanvankelijk ver
klaarde, dat. ook hij voor f200 was opgelicht.
Daaraan hechtte de politie echter weinig ge
loof.
Zoowel L. de V. als G. de .T„ werden in ver
zekerde bewaring gesteld, liet bleek, dat de
heide mannen er op uit waren geweest om
den slager voor f200.— op te lichten, waar
bij zij hulp hadden gekregen van eenige
vrienden, waarvan er een, een winkelier,
vermomd als schipper is opgetreden.
Alle leden van de groep, die zich in het
café aan den Hang hadden verzameld, zijn
thans aan een verhoor onderworpen en als
resultaat daarvan zijn de beide gearresteer
den thans ter beschikking van den officier
van justitie gesteld.
Auto in Haarlem, te water ge
stort. 27-Jarige dame voor de
oogen van haar man verdron
ken.
Gisterenavond omstreeks half negen is
een tweepersoonsauto in de Delft, het wa
ter bij de Spoorwegstraat te Haarlem, ge
stort, waarbij de 27-jarige-* mevrouw N. T.,
die onder toezicht van haar man de auto
bestuurde, verdronk.
De heer T. maakte met de auto
een proefrit, aangezien hij het wa
gentje wilde koopen. Dicht bij zijn
woning in de Spoorwegstraat nam
zijn vrouw achter het stuur plaats.
Bij den scherpen hoek reed de auto
het trottoir op en daarna schuin op
het water toe. Hier reed de wagen
in dc Delft, waar hij over den kop
sloeg.
De lieer T. wist de auto het eerst te
verlaten. Hij bevrijdde zijn vrouw en tracht
te haar boven water te houden. De modder
werd haar echter noodlottig. Mevrouw T.
zakte steeds dieper weg en verdween ten
slotte onder de oppervlakte van het water
Nadat de lieer T. door omstanders op liet
droge was geholpen, vond men na tien mi
nuten zijn cchtgenoote. Zij was reeds bewus
teloos door het vele water cn den modder,
welke zij had binnengekregen.
Ruim een uur hebben dr. M. C. Hilhrink
en een lid van den ongevallendienst ge
tracht door kunstmatige ademhaling de le
vensgeesten op te wekken, doch dit heeft
niet mogen baten.
Het lijk is naar het St. Elisabeth-Gast-
liuis vervoerd.
De auto is later door een kraanwagen
op het droge gebracht. De politie heeft den
wagen in beslag genomen.
Proces-verbaal tegen den onge-
lukkigen echtgenoot.
Tegen den 25-jarigen heer J. T. is proces
verbaal opgemaakt wegens dood door schuld
De heer T. verklaarde, dat het gaspedaal
had geweigerd, zoodat de auto niet, tijdig
tot stilstand kon worden gebracht. Hij zou
het stuur tezamen met zijn vrouw hebben
vastgehouden. Een rijbewijs kon de heer
T. niet toonen, maar naar hij verklaarde,
zou hij liet sinds negen maanden bezitten.
Deze verklaringen worden thans nader
onderzocht.
Geen voorrang verleend.
Gistermiddag omstreeks zes uur botsten
op het kruispunt Savornin Lohmanlaan en
Verlengde Duinstraat te 's-Gravenhage twee
auto's tegen elkaar. Deze wagens waren res
pectievelijk bestuurd door den 23-jarigen P.
van den D. cn den 21-jarigen G. H., beiden
te Den Haag. De botsing was zoo hevig, dat
dc auto, bestuurd door G. H., over den kop
sloeg. Naast den bestuurder zat de 22-jarige
mej. P. A. R. uil. do Klimopstraat, die in
bewusteloozen toestand werd opgenomen cn
met ernstige wonden vervoerd moest wor
den naar hot Roode Kruisziekenhuis, waar
het slachtoffer in den loop van den avond
aan de gevolgen is overleden.
Tengevolge van de bolsing, die vermoede
lijk is veroorzaakt omdat de auto, bestuurd
door G. II., geen voorrang verleende aan
don anderen wagon, geraakte de 44-jarige
wielrijder A. van der V. onder de auto,
welke over den kop sloeg. Hij kwam er
wonder hoven wonder met slechts lichte
verwondingen af cn kon, na in het Roode
Kruisziekenhuis verbonden te zijn, naar huis
terugkeeren.
De auto van H. werd ernstig beschadigd,
terwijl dc fiets van v. d. V. werd vernield.
Noodlanding, die goed afliep.
Op een weiland onder de gemeente Jut-
phaas heeft Zaterdagmorgen een een-per-
soons Fokker D 17, jachtvliegtuig, bemand
niet den 27-jarigeti sergeant-vlieger H. A.
Klusman een noodlanding gemaakt, die ge
lukkig goed is afgeloopen. De piloot was
met zijn toestel van Schiphol vertrokken
om nabij dc Harskamp aan schietoefenin
gen deel te nemen. Daar het zicht zeer slecht
was, besloot hij tot het maken van een nood
landing, die aanvankelijk goed slaagde.
Het toestel liep twee a drie honderd
nieter uil, en op dat oogenblik zag do
piloot plotselinge een sloot voor zich. Hij
probeerde zijn toestel nog op te trekken,
doch dit gelukte niet, met het gevolg
dat. het. met. den neus in den berm aan
don overkant van den sloot hoorde.
Het landingsgestel, de propeller en dc
ondervleugel werden vernield De bestuurder
was eenigen tijd versuft, doordat hij met zijn
hoofd tegen don rand van de cabine was
geslagen. Overigens had hij geen letsel be
komen,
Heffingen verlaagd
Menggebod opgeheven
Vermoedelijk in verhand met de
verbeterde economische omstandig
heden, vertoont hst verbruik van bo
ter op dit oogenblik een stijgende
tendenz. De minister van Economi
sche Zaken heeft gemeend dit meer
dere verbruik van boter te moeten
bevorderen door ongeacht de wij
ziging van de heffing, welke in ver
hand staat met de wisseling van dc
Leeuwarder noteering - de heffing op
boter met 10 cents per K.G. te ver
lagen.
Dientengevolge is met ingang van giste
ren de heffing op 55 cent. per kg. vastge
steld, zoodat de boter met 10 ets. per kg.
goedkooper wordt. In verband niet de stij
ging van de prijzen van verschillende ande
re levensmiddelen, zal deze prijsdaling te
meer welkom zijn.
De heffing op oliën cn vetten
wordt in verband hiermede verlaagd
met 5 cents per kg., terwijl de hef
fing op margarine zoodanig is vast
gesteld, dat de prijs van dc door den
fabrikant af te leveren margarine
met 5 ct. wordt verlaagd.
De wijziging van de heffing op boter en
margarine komt vanzelf in een lageren prijs
voor den verbruiker tot uitdrukking. De mi
nister vertrouwt, dat ook de producenten
van oliën en vetten hun prijzen met een
overeenkomstig bedrag zullen verminderen,
waardoor de verbruiker ook van deze ver
laging zal profiteeren. Moch dit onverhoopt
niet liet geval blijken, dan zou moeten wor
den overwogen de verlaging van de heffing
voor zoover deze niet aan den verbruiker
wordt doorgegeven, weder ongedaan te ma
ken.
Ten slotte heeft de minister nog
besloten om liet menggebod van bo-
ter in de margarine op te heffen.
Het mengpercentage, dat destijds 40
heeft bedragen, was in den laat-
sten tijd reeds sterk verlaagd en be
droeg thans lö
De verlaging van deze heffingen betee-
kent voor het Landbouwcrisisfonds een ver-
njindering van inkomsten van ruim 8 mil-
liocn gulden. Deze vermindering is moge
lijk, zonder dat aan de tot nu toe geldende
beginselen van de steunverlecning aan de
melkveehouders wordt getornd, doordat in
den z.g. zuivelpot (heffingen krachtens dc
crisis-uitvoerwet) nog een belangrijk bedrag
aanwezig is.
De'nieuwe regeling is gisteren in werking
getreden.
Zij gaan niet altijd samen!
Op de te Apeldoorn gehouden jaarverga
dering der Ncd. Vereeniging van Leeraren
bij liet O. M. heeft prof. R. Casimir dezer da
gen, aldus het I-Idbldeen voordracht ge
houden over „Het verband tusschen geheu
gen cn verstand."
Is het geheugen, aldus spr. na een
inleiding, een onmisbaar element
voor liet, denken, het kan ook een ge
vaar worden (surrogaat van in
zicht, maskeering van gebrek aan
denken.)
Ook kan de veelheid van het weten den
moed benemen en verwarrend werken. On
derzoekingen hebben dit verband aange
toond.
Uit de scholieren-enquête van Hey-
mans bleek, dat van de leerlingen,
die een goed geheugen hadden, 50
ook voor een goed verstand geno
teerd stond. Omgekeerd van dege
nen, die genoteerd stonden voor een
goed verstand, hadden weer pl.m.
50 een goed geheugen.
Amerikaansclie onderzoekers, b.v. Terman,
Peterson, e.a. konien tot gelijksoortige con
clusies. In biographisch onderzoek vindt men
enkele debielen (zwakken van geest) niet een
groot, maar dan weinig bruikbaar geheugen
op zeer beperkt gebied. Van groote geleerden
staat Faradav hekend voor zijn patlialogisch
slecht geheugen, anderen voor moeilijkheden
op een bepaald punt (Linnaeus had geen
taalgeheugen). De moesten hebben echter
een goed geheugen, soms zelfs fabelachtig.
Clemenccuu's woord over Poincaré, die alles
wist en niets begreep en Briand, die niets
wist en alles begreep, mag heel geestig zijn,
maar is psychologisch niet juist.
Het is de taak der didactiek, de leerstof
te ordenen en te analyseeren volgens het
beginsel van wat tijdelijk en blijvend ont
houden moet worden en de gebruikswaarde
voor het denken vast te stellen. Zij zal
moeten bepalen wat mechanisch geleerd
moet worden en wat op andere wijze. Zij
zal er steeds op bedacht moeten zijn, den
leerling voor een denkproces van steeds
grooter omvang en diepte te plaatsen. Zij
zal daartoe ook tot een uiteenzetting moe
ten komen van de juiste verhouding tus
schen onderwijs en examens. Het conse
quent doordenken en toepassen dezer ge
dachten omtrent liet persoonlijkheidskarak-
tor van bet geheugen en het verband niet
bet verstand voert ten slotte tot do laatste
vraagstukken, zoowel van kennis-théoreti-
schon als van sociologisclien aard.
Zeker is, dat de school hare dubbele
functie van cultuurbewnrcnd instituut en
van voorbereidster voor nieuw wordend
leven slechts dan kan vervullen, indien zij
het juiste verband legt en liet juiste even
wicht vindt tusschen de ontwikkeling van
geheugen cn verstand der leerlingen.