Excellentie mag ik verhuizen 1 Het wedstrijdprogramma onzer K*N*V+B*~ers Het land zonder belasting en zonder politie Verlevendiging Ned.- Russisch handelsverkeer Minister Romme confereert over de werkloosheid Fokkerij van warmbloed- paarden een nationaal belang Helium is duur en lastig te krijgen Bij het „verplaatsen" van sla gerijen is ministerieele vergun ning noodig DE DOODE LETTER VAN DE WET. Nu de Vestigingswet-Kleinbedrijf voor het eerst wordt toegepast doen zich allerlei vra gen voor, die niet zonder grondige bestudee ring van de wet beantwoord kunnen wor den. Eenige dagen geleden heeft de commis sie van overleg der drie Ncderlandsche middenstandsbonden de vraag gesteld of verplaatsing van een bedrijf binnen dezelf de gemeente, gedurende den spertijd (voor- loopig .vestigingsverbod) zonder vergun ning geoorloofd is. Naar de N.R.Crt. ter oore komt, wordt op het departement van oeco- nomische zaken de opvatting ge huldigd, dat zoon verplaatsing wel degelijk van een vergunning af hankelijk wordt gesteld. En dit, terwijl het oorspronkelijke ont werp „Vestigingswet" behelst, dat „ver plaatsing" en .vestiging" van een bedrijf niet op één lijn kunnen worden gesteld en voor .verplaatsing" derhalve geen vergun ning noodig is. Doch na de indiening van 't ontwerp werden diverse amendemen ten ingediend, welke dusdanige redactie wijzigingen tengevolge hadden, dat de wet thans in theorie het ..verplaatsen" en „vestigen" van een bedrijf over één kam scheert. Het is een interessante, zelfs eenigszins vermakelijke parlementaire geschiedenis, die aan het tot stand komen van den sper tijd vastzit. Wij zullen onze lezers echter niet. vermoeien met de opsomming van de betreffende wetsartikelen in hun oorspron- kelijken en veranderden staat. In ieder geval is door de amende menten-woede thans bereikt, dat de wet nergens meer zegt, dat „ver plaatsing" een ander begrip is dan „vestiging", ofschoon dit laatste blij kens het originecle voorstel toch de bedoeling is geweest. Kans op onjuiste regelingen zeer groot. Wanneer de wetgever geen rekening houdt, met het systeem, van een ontwerp, en het departement de doode letter stelt bo ven den uit de toch nog zoo recente geschie denis blijkenden geest van de wet, is de kans op onjuiste regelingen dubbel groot. En het is niet te verwachten, dat de rech terlijke macht gelegenheid krijgt, een uit legging te formuleeren, die de wet meer recht doet wedervaren. Want nu eenmaal bekend is, dat het departement bij verhui zing een vergunning eischt, zal geen enkele slager, wiens huurcontract onverlengbaar afloopt, of die om andere redenen zijn zaak moet verplaatsen, nalaten zoo'n vergun ning aan te vragen. Hij zal het zekere voor het. onzekere willen nemén; de mogelijk heid. dat de rechterlijke macht eenzelfde opvatting zal huldigen als het departement js immers niet uitgesloten. In den regel zal een verhuizonden slager de noodige vergunning wel worden ver leend, zoo heeft de minister dezer dagen een betrokkene medegedeeld Ernstige scha de voor particulieren is dus van den hier gesignalecrden toestand niet terstond te verwachten. Maar dat er voel overbodig werk door wordt veroorzaakt en dat de eerbied voor wetgever en uitvoerder er niet door wordt vergroot, valt moeilijk te ontkennen. Men schrijft ons; Een aanzienlijke vooruitgang valt te constateeren in de bestellingen door Sovjet-Rusland in Nederland geplaatst. Bedroegen deze bestellingen in de eerste acht maanden van 1936 totaal f 16.558.000, zoo beliepen deze in dezelfde periode van 1937 f 29.338.000. De voornaamste post hier van is de aankoop van tin, groot f 15.467.000 daarna volgt, rubber met f 3.778.000. De bestellingen van sisal thee, specerijen en tabak, lompen, leder en chemische produc ten toonden vooruitgang terwijl minder Chinine en haring werden aangekocht. Dit jaar werden in Nederland voor pl.m. 3.000.000 meer goederen gekocht van niet- Nederlandschen oorsprong. Het totaalbedrag der bestellingen geduren de het. geheele jaar 1936 bedroeg f 23.863.000 De uitbreiding, die de handel van Neder land met. Sovjet-Rusland onderging, komt eveneens tot uiting in de cijfers der Neder- landschc handelsstatistiek. De import, in Nederland uit Sovjet-Rusland gedurende het eerste halfjaar 1937 bedroeg f 8.657.000 tegen f6-395.000 in dezelfde periode van 1936 De export in die perioden van Nederland naar Sovjet-Rusland beliep resp. f 12.026.000 en f 6.765.000. Van school naar huis Tienjarig meisje te Oldebroek door auto gegrepen. Gistermiddag 'te ruim vier uur is op den Zuiderzeestraatweg te Oldebroek, nabij de Geref. School een ongeluk met doodelijken afloop gebeurd. Een tienjarig dochtertje van den betonwerker W. Jonker, wonende aan den Bovenst raat weg, was. komende van school, op weg naar huis. Het kind wilde den weg oversteken, doch liad door dat ter plaatse eendorschmachine stond, geen vrij uitzicht, met het gevolg, dat zij. door een auto werd gegrepen. Het meisje was op slag dood. Werkcommissie zal worden ingesteld. Gisteren heeft de Minister van Sociale Zaken ten Departementc een confex-entie gehouden met ver tegenwoordigers van werkgevers«- vercenigingen, arbeidersvereenigin- gen en Middenstandsvei-eenigingen, over maatregelen die kunnen strek ken tot bestrijding van de werkloos heid. Verscheidene van de aanwezigen hebben hun standpunt ter zake uiteengezet, waarbij vele belangi'ij- ke kwesties ter sftrake kwamen. De minister is voornemens, na deze bespi*eking verder overleg te doen plegen door een in te stel len werkcommissie, bestaande uit vertegenwooi'digers van de centra les en het departement van sociale Zaken met de vertegenwooi'digers van de bedrijven waar het nemen 'u bepaalde maati'egelen moge- ijk wordt geacht. EENHEID IN DE ORGANISATIE NOODZAKELIJK. Opening van de Bossche tentoon stelling. In Den Bosch houdt de „Nationale Ver- eeniging tot bevordering der Paardenfok kerij" een show van warmbloeden met de monstraties en wedstrijden ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan der vereeniging. De opening geschiedde in het restaurant der veehallen door ir. A. L. H. Rocbi-ock, di recteur-generaal van den landbouw. Spr. memoreerde de tentoonstelling van het nationale stamboektrekpaard onlangs gehou den, zeide zich over deze expositie der warm bloeden te verheugen, daar hij zich het gi'oo- te belang hiervan volledig ï'caliseext. Aan de hand van enkele cijfers gaf hij een indruk van den groei der nationale vereeni ging. De vereeniging telt thans 2036 leden. Dit geeft hoop voor de toekomst. Met na druk verklaarde ir. Roebroek, dat er in Ne derland gi'oote behoefte is aan eenheid in organisatie, wat betreft de belangen van de wai-mbloedpaardenfokkeiij. Als dit paard do plaats wil in nemen, waarop het van nature recht heeft, dan is zulke eenheid dringend noodig. Wordt dit denk beeld van' eenheid vènvezcnlijkt, dan pas zal heel Nederland verwon- derd staan over hetgeen gepres teerd wordt op het gebied der warm bloedpaardenfokkerij. Spr. verklaai'de de show tenslotte voor geopend. Majoor G. W. Ie Heux, die den minister van Defensie vertegen woordigde, bracht diens geluk- wenschen over aan de jubilcerendc vereeniging en vertolkte de beste wenschcn, na gezegd te hebben, dat Defensie de fokkerij van wann- bloed als een zaak van nationaal belang ook met het oog op de lands verdediging, beschouwt. Daarna maakte het bestuur en genoo- digden een ï-ondgang over de tentoonstel ling. DUITSCHERS ZITTEN MET HET PROBLEEM. Hoewel de juiste oorzaken van de „Hindenburg"-ramp tot dusver niet konden worden vastgesteld, heeft deze catastrofe o.a. toch tot gevolg gehad, dat het brandbare water stofgas, dat tot dan toe als vulling voor de Duitsche luchtschepen werd gebruikt, in de toekomst niet meer als zoodanig zal worden be nut. Diententgevolge ziet de Zeppelin luchtvaartmaatschappij zich thans voor de noodzakelijkheid gesteld tot heliumgas als vulling voor haar luchtschepen over te gaan. Met deze overschakeling op he lium gaan inmiddels een groot aantal problemen gemoeid, welke moeten worden opgelost, alvorens andermaal zal worden overgegaan tot een regelmatigen Zeppelin- dienst. In een interview met een vei'tegenwooi'di- ger van de „United Press" hebben de leiders van de leiders van de „Zeppelin"-lucht- vaai'tmaatschappij uiteengezet, hoe zij deze moeilijkheden zullen trachten te overwin nen. In stalen flesschen Het te Friedrichshafen in aanbouw zijnd luchtschip „L.Z. 130" zal, evenals zijn zus terschip „Hindenburg" een inhoud hebben van 200.000 kub. meter. Het transport van een daarvoor benoodigde geweldige hoe veelheid helium als vulling kost niet slechts zeer veel tijd, doch brengt tevens problemen met zich van verkeers-techni- schen aard. De Duitsche Zeppelin-reederij heeft reeds besloten, het transpox*t van helium uit de Vereenigde Staten naar Duitschland door middel van stalen flesschen te doen ge schieden, gelijk men vroeger reeds deed in verband met het opslaan van waterstofgas reserves in de havens Friedrichshafen, Rio de Janeiro, Frankfurt en Pernambuco. Een lange treinreis brengt het helium eerst van Amarillo in het Noorden van Texas naar de kleine aan den rand van de Golf van Mexico gelegen haven Houston, welke haven niet regelmatig door Duitsche schepen wordt aangedaan. De zeereis van Houston naar de havens aan de Noordzee bedraagt twintig dagen. Met het oog op den langen tijd, welke noodig is voor het trans port van helium van Amerika naar Duitschland, is het reeds duidelijk, dat de „L.Z. 130" eei'st. in het a.s. voorjaar in dienst, kan worden gesteld. De kosten van helium zijn, aanmerkelijk hooger dan die van waterstofgas. Daarbij komen nog de eveneens hooge transportkosten. De ingenieurs rekenen. Bij het gebruik van waterstofgas betee- kent de na-vulling van de hoeveelheden gas, welke bij iederen overtocht verloren gaan, geen financiccle belasting. Anders is dit bij het gebruik van helium. In verband hiermede zijn de constructeurs van de Zeppelin-reedeiij aan het zoeken ge gaan naar nieuwe wegen, teneinde den voor het verbi'uik van een gewicht van 35.000 kilo aan olie tijdens iederen Ocoaanvlucht benoodigden ballast tot een minimum te beperken en eveneens het gas-verbruik zoo gering mogelijk te doen zijn. Zij zijn begonnen met de toepassing van een procédé, waardoor 't mogelijk wordt, tijdens den overtocht waterballast te ver krijgen. Thans reeds kan als vaststaand worden beschouwd, dat men bij de „L.Z. 130" uit de afgewerkte gassen der vier ruwe olie-motoren water zal condenseeren, waardoor het ge- wichtsvcrlies tengevolge van het verbruik van olie zal worden ge compenseerd. Daarenboven zal voor dit. doel» zooals ook vroeger te doen gebruikelijk was, re genwater worden opgevangen. Een ander ingenieus procédé biedt de mo gelijkheid het verlies aan gas, dat automa tisch bij het bereiken van een tcf vermijding van alle terrein-moeilijkheden noodzakelijke vlieghoogte van 800 meter intreedt, stei'k te reducceren. Alle clubs komen 19 September in actie! Thans heeft de „Sportki-oniek", het offi cieel orgaan van den K.N.V.B., ook het pro gramma van de derde, vierde, resp. tweede en res. derde klasse van afdeeling 1 gepu bliceerd. Voor de „eerste ronde" luidt het als volgt: OM UIT TE KNIPPEN! 3e KLASSE A. 19 September: PurmersteynHelder; Alkmaarsche Boys Zaandijk; AssendelftHollandia; De Vole- wijekersTexel; APGSSucces. 36 September: ZaandijkPurmersteynHollandiaAlk maarsche Boys; TexelAssendelft; Succes De Volewyckers; HelderAPGS. 3 October: ZaandijkHelder; PurmersteynHollan dia; Alkmaarsche Boys—Texel; A^sendelft— Succes; De VolewyckersAPGS. 10 October: HollandiaZaandijk; Texel—Purmersteijn; SuccesAlkmaarsche Boys; APGSAssen delft; De VolewyckersHelder. 17 October: Helder—Hollandia; Zaandijk—Texel; Pur- mersteynSucces; Alkmaarsche Boys APGS; Assendelft—De Volewyckers. 24 October: HelderAssendelft; Alkmaarsche Boys De Volewyckers; PurmersteijnAPGS; Zaan- dy kSuccesHollandiaTexel. DE GEVANGENE MET DE SLEUTEL VAN DE CEL IN ZIJN ZAK. Aan de Noordkust van Frank rijk, niet ver van de groote zee badplaatsen, ligt een klein eiland, het eiland Sark, dat ondanks zijn ligging in het moderne verkeer, een merkwaardig, middeleeuwsch karakter heeft weten te behouden. „Kent U het Eiland der Zaligen?" vraagt de kapitein van de kleine visschersboot mij, als wij in de huurt van de Fransche Noordkust varen. „In dezen onromanti- schen tijd een Eiland der Zaligen? „Het is niet ver hier vandaan", zegt de kapitein, „morgenochtend zullen wij een bezoek brengen aan dit Koninkrijk van de vorstin van Sark." Een vrouw regeert. Inderdaad kon ik den volgenden morgen dit merkwaardige eiland betreden, dat een stuk Zuidzee-bekoorlij'kheid in Europa ver plaatst. Het is een ongeveer tien kilometer lang rotseiland in het Kanaal, gelegen aan de overtocht.plaats van Frankrijk naar En geland. Er wonen niet veel menschen, totaal zes honderd vijf en dertig, maar zij hebben op „hun" eiland een waar sprook jesland in stand weten te houden. Aan wie het eiland eigenlijk behoort? Dat is al erg romantisch. De heerscher van het eiland is namelijk geen man, maar een vi'ouw, die Sibyl Mary Hethaway heet, maar door haar 635 onderdanen „Madame Sark" wordt genoemd. Belasting, wat is dat? Het is alleen moeilijk, zich voor de be woners van het eiland begrijpelijk tc ma ken. Het zijn doorgaans boeren, eenvoudige menschen. die altijd met 'n vrooi ijk gezicht rondloopen, alleen hun taal is een beetje ingewikkeld, want zij spreken een meng sel van Fransch en Engelseh. dat zij „Noor- mansch" noemen. Trots wijst een van de ze hoeren op een villa-achtig gebouw, dat is de „Koningsburcht", waar zich twee maal in een jaar liet volk verzamelt en waardoor de beide personen die als raadge vers van de Koningin de regeering vor men. rechtspraak wordt gehouden en dc wetten afgekondigd worden. Deze beide regeeringsamibtenanen zijn niemand anders dan de schoolmeester en de minister-presi dent van het eiland. Zij moeten over het leven van de zes honderd vijf en dertig menschen regceren. Erg veel hebben zij niet te doen. want op de vraag hoe hoog de heiasting is. kijkt de hoer, die mij in lichtingen geeft, verwonderd op. „Belas ting?" Dit woord kent hij niet. De Ko ningin, die theoretisch nog steeds het recht over „leven en dood" van haar on derdanen heeft, eischt alleen de vervulling van bepaalde verplichtingen. Ieder, die ouder is dan zestien jaar, moet op dit eiland werken, en de belastingen bestaan hierin, dat twee werkdagen per jaar aan de Ko 7 November: AssendelftAlkmaarsche Boys; De Vole- wijekersPurmersteyn; APGS Zaandijk; SuccesHollandia; TexelHelder. 21 November: HelderAlkmaarsche Boys; Purmersteyn Assendelft; ZaandijkDe Volewijckers; Hol landiaAPGS; TexelSucces. 5 December: Alkmaarsche BoysPurmersteyn; Assen delftZaandijk; De VolewyckersHollandia; APGSTexel; SuccesHelder. 4e KLASSE A. 19 September: BKCWatervogels; AlkmaarMFC; An dijkStrandvogels; Nieuwe NiedorpScha- gen; DTSWieringerwaard. 26 September: MFCBKC; StrandvogelsAlkmaar; Wie ringerwaardNieuwe Niedorp; Watervogels —DTS. 3 October: MFCWatervogelsBKCStrandvogels AlkmaarSchagen; AndijkWieringerwaard; Nieuwe NiedorpDTS. 10 October: StrandvogelsMFC; Schagen—BKC; Wie- ringerwaardAlkmaar; DTSAndijk; Nieuwe NiedorpWatervogels. 17 October: WatervogelsStrandvogels; MFC8c4»a- gen; BKC—Wieringerwaard; Alkmaar—DTS; AndykNieuwe Niedorp. 24 October: Watervogels—Andijk; AlkmaarNieuwe Niedorp; BKC—DTS; MFCWieringerwaard; StrandvogelsSchagen. 7 November: AndijkAlkmaar; Nieuwe NiedorpBKC; DTSMFC; WieringerwaardStrandvogels; SchagenWatervogels. 21 November: Watervogels AlkmaarBKC Andijk MFCNieuwe Niedorp; StrandvogelsDTS; SchagenWieringerwaard. 5 December: Alkmaar—BKC; Andijk—MFC; Nieuwe NiedorpStrandvogels; DTSSchagen; Wie ringerwaardW atervogels. RESERVE 2e KLASSE A. 19 September: De Volewijckers 2HRC 2. 26 September: HRC 2WFC 2. 3 October: KFC 2—HRC 2. 10 October: DWS 2—HRC 2. 17 October: HRC 2—TOG 2. 24 October: HRC 2—OSV 2. 7 November: De Spartaan 3HRC 2. 21 November: HRC 2ZFC 3. 5 December: ZVV 2—HRC 2. RESERVE 3e KLASSE A. 19 September: Alcmaria Victrix 2KFC 3; Hollandia 2— West-Frisia 2; Helder 2Alkmaarsche Boys 2; WFC 3—ZFC 4. 26 September: West-Frisia 2Alcmaria Victrix 2; Alk maarsche Boys 2Hollandia 2; ZFC 4— Helder 2; HRC 3—WFC 3. 3 October: KFC 3—HRC 3; Alcmaria Victrix 2—Alk maarsche Boys 2; Hollandia 2ZFC 4; Helder 2—WFC 3. 10 October: West-Frisia 2KFC 3; ZFC 4Alcmaria Victrix 2; WFC 3—Hollandia 2; Helder 2— HRC 3. 17 October: HRC 3—Wejt-Frisia 2; KFC 3—Alkmaar- sche Boys 2; Alkmaria Victrix 2WFC 3; Hollandia 2—Helder 2. 24 October: HRC 3Hollandia 2; Alcmaria Victrix 2— Helder 2; KFC 3—ZFC 4; West-Frisia 2— Alkmaarsche Boys 2. 7 November: Hollandia 2Alcmaria Victrix 2; WFC 3 KFC 3; ZFC 4West-Frisia 2; Alkmaarsche Boys 2—HRC 3. 21 November: HRC 3—Alcm. Victrix 2; KFC 3—Helder 2; West-Frisia 2WFC 3; Alkmaarsche Boys 2—ZFC 4. 5 December: Hollandia 2KFC 3; Helder 2West-Frisia 2; KFC 3Alkmaarsche Boys 2; ZFC 4 HRC 3. Menschen, die zóóveel haast m hebben, dat hun de tijd ontbreekt om veilig te rijden, krijgen vaak |Nmw1 maanden cadeau in hospitaal af huis van bewaring.... ningin behooren. Op deze dagen moeien hoofdzakelijk de wegen wor den hersteld, wat niet zoo heel moei lijk is, omdat auto's op dit eiland streng verboden zijn. Wagens, die wij „landauers" noemen, ondei'hou- den het verkeer. Wien echter deze arbeid te veel is, kan een afkoop som betalen. Maar'niet in geld, want ook dit begrip kent men niet op het Eiland der Zaligen, maar in gevogelte. De boeren zijn daar namelijk hoofdzakelijk pluimveefokkers en de kippen vormen het geld en de rijkdom. De gevangenis is leeg Een klein steenen gebouw valt in deze idylle op, dat een merkwaardigeg tegen stelling vormt met de rest van het aardige landschap. „Het is de gevangenis", verklaart mijn begeleider eenigszins verlegen, „er zijn twee cellen, maar zij zijn sinds langen tijd niet gebruikt. Sedert meer dan honderd jaar, waren eigenlijk drie personen in deze bei de cellen. Van den eersten kan ik mij al leen herinneren, dat hij de sleutel hij zich had, en iederen keer, dat het. voor zijn werk op liet veld noodig was, verliet hij eenvoudig de gevangenis en hielp bij het werk mee. Dc tweede gevangene was een vrouw, die echter zoo hartverscheurend jammerde, dat wij den voorzitter van de gevangenis verzochten haar toch te bevrij den. Men besloot, dat de vrouw overdag voor de gevangenis kon zitten en met haar vriendinnen praten kon, 's nachts zou zij in de cel moeten slapen. Van den derden ge vangene, weet ik niets meer, omdat hij al lang dood is..." Een leger van veertig man. Ofschoon de eene boerderij naast de an dere staat, hoort men geen hondengeblaf. Honden en duiven zijn namelijk volgens de eigenaardige wetten van de koningin van Sark verboden. Wel. vindt men op het eiland soldaten. Veertig eerzame burgers houden van tijd tot tijd oefeningen, die zij militaire dienst noemen. Natuurlijk zijn deze oefeningen meer gymnastiek- dan le- geroefeningen, in ieder geval hoeft men van dit leger geen militaire complicaties voor Europa te verwachten Het huwelijksleven der eiland bewoners. Van echtscheidingen wil de Ko ningin niets weten. Zij heeft haar boeren de echtscheiding geweigerd. Als twee huwelijkspartners elkaar niet verdragen, hebben zij het recht van elkaar te gaan: de vrouw gaat weer naar haar ouders terug en de man blijft 'op zijn boerderij. De beide echtgenooten kunnen ech ter niet opnieuw in het huwelijk treden. Ook aan deze idylle komt een einde. Hoe wereldvreemd de bewoners van het eiland ook mogen zijn, toch hebben zij in één opzicht een zakelijke activiteit ontwik keld. Zoodra men namelijk in de haven van het eiland aanlegt, komt er een man, aan wien men zes francs of één Engelsche shilling moet betalen. De „Sarkaner" heb ben namelijk reeds het principe van het vreemdelingenverkeer ontdekt. De vreem deling moet betalen, als hij hun idylle be zichtigen wil. Het geld wordt gebruikt om de haven te vergrooten. Het rijk van Ko ningin Sark is namelijk al ontdekt en de kleine haven kan nauwelijks ad de vis- scherssc.heepjes en. motorbooten bevatten, die dagelijks honderden vreemdelingen aanbrengen, die dit eiland der Zaligen wil len bezichtigen. Dc idylle, die zich heeft we ten te handhaven tot in onzen onromanti- schen tijd, zal door deze exploitatie een einde nemen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 4