Excellentie mag ik
verhuizen 1
Het wedstrijdprogramma
onzer K*N*V+B*~ers
Het land zonder belasting en
zonder politie
Verlevendiging Ned.-
Russisch handelsverkeer
Minister Romme confereert
over de werkloosheid
Fokkerij van warmbloed-
paarden een nationaal
belang
Helium is duur en
lastig te krijgen
Bij het „verplaatsen" van sla
gerijen is ministerieele vergun
ning noodig
DE DOODE LETTER
VAN DE WET.
Nu de Vestigingswet-Kleinbedrijf voor het
eerst wordt toegepast doen zich allerlei vra
gen voor, die niet zonder grondige bestudee
ring van de wet beantwoord kunnen wor
den. Eenige dagen geleden heeft de commis
sie van overleg der drie Ncderlandsche
middenstandsbonden de vraag gesteld of
verplaatsing van een bedrijf binnen dezelf
de gemeente, gedurende den spertijd (voor-
loopig .vestigingsverbod) zonder vergun
ning geoorloofd is.
Naar de N.R.Crt. ter oore komt,
wordt op het departement van oeco-
nomische zaken de opvatting ge
huldigd, dat zoon verplaatsing wel
degelijk van een vergunning af
hankelijk wordt gesteld.
En dit, terwijl het oorspronkelijke ont
werp „Vestigingswet" behelst, dat „ver
plaatsing" en .vestiging" van een bedrijf
niet op één lijn kunnen worden gesteld en
voor .verplaatsing" derhalve geen vergun
ning noodig is. Doch na de indiening van 't
ontwerp werden diverse amendemen
ten ingediend, welke dusdanige redactie
wijzigingen tengevolge hadden, dat de wet
thans in theorie het ..verplaatsen" en
„vestigen" van een bedrijf over één kam
scheert.
Het is een interessante, zelfs eenigszins
vermakelijke parlementaire geschiedenis,
die aan het tot stand komen van den sper
tijd vastzit. Wij zullen onze lezers echter
niet. vermoeien met de opsomming van de
betreffende wetsartikelen in hun oorspron-
kelijken en veranderden staat.
In ieder geval is door de amende
menten-woede thans bereikt, dat de
wet nergens meer zegt, dat „ver
plaatsing" een ander begrip is dan
„vestiging", ofschoon dit laatste blij
kens het originecle voorstel toch de
bedoeling is geweest.
Kans op onjuiste regelingen
zeer groot.
Wanneer de wetgever geen rekening
houdt, met het systeem, van een ontwerp,
en het departement de doode letter stelt bo
ven den uit de toch nog zoo recente geschie
denis blijkenden geest van de wet, is de
kans op onjuiste regelingen dubbel groot.
En het is niet te verwachten, dat de rech
terlijke macht gelegenheid krijgt, een uit
legging te formuleeren, die de wet meer
recht doet wedervaren. Want nu eenmaal
bekend is, dat het departement bij verhui
zing een vergunning eischt, zal geen enkele
slager, wiens huurcontract onverlengbaar
afloopt, of die om andere redenen zijn zaak
moet verplaatsen, nalaten zoo'n vergun
ning aan te vragen. Hij zal het zekere voor
het. onzekere willen nemén; de mogelijk
heid. dat de rechterlijke macht eenzelfde
opvatting zal huldigen als het departement
js immers niet uitgesloten.
In den regel zal een verhuizonden slager
de noodige vergunning wel worden ver
leend, zoo heeft de minister dezer dagen
een betrokkene medegedeeld Ernstige scha
de voor particulieren is dus van den hier
gesignalecrden toestand niet terstond te
verwachten.
Maar dat er voel overbodig werk door
wordt veroorzaakt en dat de eerbied voor
wetgever en uitvoerder er niet door wordt
vergroot, valt moeilijk te ontkennen.
Men schrijft ons;
Een aanzienlijke vooruitgang valt
te constateeren in de bestellingen
door Sovjet-Rusland in Nederland
geplaatst.
Bedroegen deze bestellingen in de eerste
acht maanden van 1936 totaal f 16.558.000,
zoo beliepen deze in dezelfde periode van
1937 f 29.338.000. De voornaamste post hier
van is de aankoop van tin, groot f 15.467.000
daarna volgt, rubber met f 3.778.000. De
bestellingen van sisal thee, specerijen en
tabak, lompen, leder en chemische produc
ten toonden vooruitgang terwijl minder
Chinine en haring werden aangekocht.
Dit jaar werden in Nederland voor pl.m.
3.000.000 meer goederen gekocht van niet-
Nederlandschen oorsprong.
Het totaalbedrag der bestellingen geduren
de het. geheele jaar 1936 bedroeg f 23.863.000
De uitbreiding, die de handel van Neder
land met. Sovjet-Rusland onderging, komt
eveneens tot uiting in de cijfers der Neder-
landschc handelsstatistiek. De import, in
Nederland uit Sovjet-Rusland gedurende
het eerste halfjaar 1937 bedroeg f 8.657.000
tegen f6-395.000 in dezelfde periode van 1936
De export in die perioden van Nederland
naar Sovjet-Rusland beliep resp. f 12.026.000
en f 6.765.000.
Van school naar huis
Tienjarig meisje te Oldebroek
door auto gegrepen.
Gistermiddag 'te ruim vier uur is op den
Zuiderzeestraatweg te Oldebroek, nabij de
Geref. School een ongeluk met doodelijken
afloop gebeurd. Een tienjarig dochtertje
van den betonwerker W. Jonker, wonende
aan den Bovenst raat weg, was. komende
van school, op weg naar huis. Het kind
wilde den weg oversteken, doch liad door
dat ter plaatse eendorschmachine stond,
geen vrij uitzicht, met het gevolg, dat zij.
door een auto werd gegrepen. Het meisje
was op slag dood.
Werkcommissie zal worden
ingesteld.
Gisteren heeft de Minister van
Sociale Zaken ten Departementc
een confex-entie gehouden met ver
tegenwoordigers van werkgevers«-
vercenigingen, arbeidersvereenigin-
gen en Middenstandsvei-eenigingen,
over maatregelen die kunnen strek
ken tot bestrijding van de werkloos
heid.
Verscheidene van de aanwezigen
hebben hun standpunt ter zake
uiteengezet, waarbij vele belangi'ij-
ke kwesties ter sftrake kwamen.
De minister is voornemens, na
deze bespi*eking verder overleg te
doen plegen door een in te stel
len werkcommissie, bestaande uit
vertegenwooi'digers van de centra
les en het departement van sociale
Zaken met de vertegenwooi'digers
van de bedrijven waar het nemen
'u bepaalde maati'egelen moge-
ijk wordt geacht.
EENHEID IN DE ORGANISATIE
NOODZAKELIJK.
Opening van de Bossche tentoon
stelling.
In Den Bosch houdt de „Nationale Ver-
eeniging tot bevordering der Paardenfok
kerij" een show van warmbloeden met de
monstraties en wedstrijden ter gelegenheid
van het 25-jarig bestaan der vereeniging.
De opening geschiedde in het restaurant
der veehallen door ir. A. L. H. Rocbi-ock, di
recteur-generaal van den landbouw.
Spr. memoreerde de tentoonstelling van het
nationale stamboektrekpaard onlangs gehou
den, zeide zich over deze expositie der warm
bloeden te verheugen, daar hij zich het gi'oo-
te belang hiervan volledig ï'caliseext.
Aan de hand van enkele cijfers gaf hij een
indruk van den groei der nationale vereeni
ging. De vereeniging telt thans 2036 leden.
Dit geeft hoop voor de toekomst. Met na
druk verklaarde ir. Roebroek, dat er in Ne
derland gi'oote behoefte is aan eenheid in
organisatie, wat betreft de belangen van de
wai-mbloedpaardenfokkeiij.
Als dit paard do plaats wil in
nemen, waarop het van nature
recht heeft, dan is zulke eenheid
dringend noodig. Wordt dit denk
beeld van' eenheid vènvezcnlijkt,
dan pas zal heel Nederland verwon-
derd staan over hetgeen gepres
teerd wordt op het gebied der warm
bloedpaardenfokkerij.
Spr. verklaai'de de show tenslotte voor
geopend.
Majoor G. W. Ie Heux, die den
minister van Defensie vertegen
woordigde, bracht diens geluk-
wenschen over aan de jubilcerendc
vereeniging en vertolkte de beste
wenschcn, na gezegd te hebben,
dat Defensie de fokkerij van wann-
bloed als een zaak van nationaal
belang ook met het oog op de lands
verdediging, beschouwt.
Daarna maakte het bestuur en genoo-
digden een ï-ondgang over de tentoonstel
ling.
DUITSCHERS ZITTEN MET
HET PROBLEEM.
Hoewel de juiste oorzaken van de
„Hindenburg"-ramp tot dusver niet
konden worden vastgesteld, heeft
deze catastrofe o.a. toch tot gevolg
gehad, dat het brandbare water
stofgas, dat tot dan toe als vulling
voor de Duitsche luchtschepen
werd gebruikt, in de toekomst niet
meer als zoodanig zal worden be
nut.
Diententgevolge ziet de Zeppelin
luchtvaartmaatschappij zich thans
voor de noodzakelijkheid gesteld tot
heliumgas als vulling voor haar
luchtschepen over te gaan.
Met deze overschakeling op he
lium gaan inmiddels een groot
aantal problemen gemoeid, welke
moeten worden opgelost, alvorens
andermaal zal worden overgegaan
tot een regelmatigen Zeppelin-
dienst.
In een interview met een vei'tegenwooi'di-
ger van de „United Press" hebben de leiders
van de leiders van de „Zeppelin"-lucht-
vaai'tmaatschappij uiteengezet, hoe zij deze
moeilijkheden zullen trachten te overwin
nen.
In stalen flesschen
Het te Friedrichshafen in aanbouw zijnd
luchtschip „L.Z. 130" zal, evenals zijn zus
terschip „Hindenburg" een inhoud hebben
van 200.000 kub. meter. Het transport van
een daarvoor benoodigde geweldige hoe
veelheid helium als vulling kost niet
slechts zeer veel tijd, doch brengt tevens
problemen met zich van verkeers-techni-
schen aard.
De Duitsche Zeppelin-reederij heeft reeds
besloten, het transpox*t van helium uit de
Vereenigde Staten naar Duitschland door
middel van stalen flesschen te doen ge
schieden, gelijk men vroeger reeds deed in
verband met het opslaan van waterstofgas
reserves in de havens Friedrichshafen, Rio
de Janeiro, Frankfurt en Pernambuco.
Een lange treinreis brengt het helium
eerst van Amarillo in het Noorden van
Texas naar de kleine aan den rand van de
Golf van Mexico gelegen haven Houston,
welke haven niet regelmatig door Duitsche
schepen wordt aangedaan. De zeereis van
Houston naar de havens aan de Noordzee
bedraagt twintig dagen. Met het oog op den
langen tijd, welke noodig is voor het trans
port van helium van Amerika naar
Duitschland, is het reeds duidelijk, dat de
„L.Z. 130" eei'st. in het a.s. voorjaar in
dienst, kan worden gesteld. De kosten van
helium zijn, aanmerkelijk hooger dan die
van waterstofgas. Daarbij komen nog de
eveneens hooge transportkosten.
De ingenieurs rekenen.
Bij het gebruik van waterstofgas betee-
kent de na-vulling van de hoeveelheden
gas, welke bij iederen overtocht verloren
gaan, geen financiccle belasting. Anders
is dit bij het gebruik van helium.
In verband hiermede zijn de constructeurs
van de Zeppelin-reedeiij aan het zoeken ge
gaan naar nieuwe wegen, teneinde den voor
het verbi'uik van een gewicht van 35.000
kilo aan olie tijdens iederen Ocoaanvlucht
benoodigden ballast tot een minimum te
beperken en eveneens het gas-verbruik zoo
gering mogelijk te doen zijn.
Zij zijn begonnen met de toepassing van
een procédé, waardoor 't mogelijk wordt,
tijdens den overtocht waterballast te ver
krijgen.
Thans reeds kan als vaststaand
worden beschouwd, dat men bij de
„L.Z. 130" uit de afgewerkte gassen
der vier ruwe olie-motoren water
zal condenseeren, waardoor het ge-
wichtsvcrlies tengevolge van het
verbruik van olie zal worden ge
compenseerd.
Daarenboven zal voor dit. doel» zooals
ook vroeger te doen gebruikelijk was, re
genwater worden opgevangen.
Een ander ingenieus procédé biedt de mo
gelijkheid het verlies aan gas, dat automa
tisch bij het bereiken van een tcf vermijding
van alle terrein-moeilijkheden noodzakelijke
vlieghoogte van 800 meter intreedt, stei'k
te reducceren.
Alle clubs komen 19 September in actie!
Thans heeft de „Sportki-oniek", het offi
cieel orgaan van den K.N.V.B., ook het pro
gramma van de derde, vierde, resp. tweede
en res. derde klasse van afdeeling 1 gepu
bliceerd. Voor de „eerste ronde" luidt het
als volgt:
OM UIT TE KNIPPEN!
3e KLASSE A.
19 September:
PurmersteynHelder; Alkmaarsche Boys
Zaandijk; AssendelftHollandia; De Vole-
wijekersTexel; APGSSucces.
36 September:
ZaandijkPurmersteynHollandiaAlk
maarsche Boys; TexelAssendelft; Succes
De Volewyckers; HelderAPGS.
3 October:
ZaandijkHelder; PurmersteynHollan
dia; Alkmaarsche Boys—Texel; A^sendelft—
Succes; De VolewyckersAPGS.
10 October:
HollandiaZaandijk; Texel—Purmersteijn;
SuccesAlkmaarsche Boys; APGSAssen
delft; De VolewyckersHelder.
17 October:
Helder—Hollandia; Zaandijk—Texel; Pur-
mersteynSucces; Alkmaarsche Boys
APGS; Assendelft—De Volewyckers.
24 October:
HelderAssendelft; Alkmaarsche Boys
De Volewyckers; PurmersteijnAPGS; Zaan-
dy kSuccesHollandiaTexel.
DE GEVANGENE MET DE
SLEUTEL VAN DE CEL IN
ZIJN ZAK.
Aan de Noordkust van Frank
rijk, niet ver van de groote zee
badplaatsen, ligt een klein eiland,
het eiland Sark, dat ondanks zijn
ligging in het moderne verkeer,
een merkwaardig, middeleeuwsch
karakter heeft weten te behouden.
„Kent U het Eiland der Zaligen?" vraagt
de kapitein van de kleine visschersboot
mij, als wij in de huurt van de Fransche
Noordkust varen. „In dezen onromanti-
schen tijd een Eiland der Zaligen? „Het is
niet ver hier vandaan", zegt de kapitein,
„morgenochtend zullen wij een bezoek
brengen aan dit Koninkrijk van de vorstin
van Sark."
Een vrouw regeert.
Inderdaad kon ik den volgenden morgen
dit merkwaardige eiland betreden, dat een
stuk Zuidzee-bekoorlij'kheid in Europa ver
plaatst. Het is een ongeveer tien kilometer
lang rotseiland in het Kanaal, gelegen aan
de overtocht.plaats van Frankrijk naar En
geland. Er wonen niet veel menschen,
totaal zes honderd vijf en dertig, maar zij
hebben op „hun" eiland een waar sprook
jesland in stand weten te houden. Aan
wie het eiland eigenlijk behoort? Dat is al
erg romantisch. De heerscher van het
eiland is namelijk geen man, maar een
vi'ouw, die Sibyl Mary Hethaway heet,
maar door haar 635 onderdanen „Madame
Sark" wordt genoemd.
Belasting, wat is dat?
Het is alleen moeilijk, zich voor de be
woners van het eiland begrijpelijk tc ma
ken. Het zijn doorgaans boeren, eenvoudige
menschen. die altijd met 'n vrooi ijk gezicht
rondloopen, alleen hun taal is een beetje
ingewikkeld, want zij spreken een meng
sel van Fransch en Engelseh. dat zij „Noor-
mansch" noemen. Trots wijst een van de
ze hoeren op een villa-achtig gebouw, dat
is de „Koningsburcht", waar zich twee
maal in een jaar liet volk verzamelt en
waardoor de beide personen die als raadge
vers van de Koningin de regeering vor
men. rechtspraak wordt gehouden en dc
wetten afgekondigd worden. Deze beide
regeeringsamibtenanen zijn niemand anders
dan de schoolmeester en de minister-presi
dent van het eiland. Zij moeten over het
leven van de zes honderd vijf en dertig
menschen regceren. Erg veel hebben zij
niet te doen. want op de vraag hoe hoog
de heiasting is. kijkt de hoer, die mij in
lichtingen geeft, verwonderd op. „Belas
ting?" Dit woord kent hij niet. De Ko
ningin, die theoretisch nog steeds het
recht over „leven en dood" van haar on
derdanen heeft, eischt alleen de vervulling
van bepaalde verplichtingen.
Ieder, die ouder is dan zestien jaar,
moet op dit eiland werken, en de
belastingen bestaan hierin, dat twee
werkdagen per jaar aan de Ko
7 November:
AssendelftAlkmaarsche Boys; De Vole-
wijekersPurmersteyn; APGS Zaandijk;
SuccesHollandia; TexelHelder.
21 November:
HelderAlkmaarsche Boys; Purmersteyn
Assendelft; ZaandijkDe Volewijckers; Hol
landiaAPGS; TexelSucces.
5 December:
Alkmaarsche BoysPurmersteyn; Assen
delftZaandijk; De VolewyckersHollandia;
APGSTexel; SuccesHelder.
4e KLASSE A.
19 September:
BKCWatervogels; AlkmaarMFC; An
dijkStrandvogels; Nieuwe NiedorpScha-
gen; DTSWieringerwaard.
26 September:
MFCBKC; StrandvogelsAlkmaar; Wie
ringerwaardNieuwe Niedorp; Watervogels
—DTS.
3 October:
MFCWatervogelsBKCStrandvogels
AlkmaarSchagen; AndijkWieringerwaard;
Nieuwe NiedorpDTS.
10 October:
StrandvogelsMFC; Schagen—BKC; Wie-
ringerwaardAlkmaar; DTSAndijk; Nieuwe
NiedorpWatervogels.
17 October:
WatervogelsStrandvogels; MFC8c4»a-
gen; BKC—Wieringerwaard; Alkmaar—DTS;
AndykNieuwe Niedorp.
24 October:
Watervogels—Andijk; AlkmaarNieuwe
Niedorp; BKC—DTS; MFCWieringerwaard;
StrandvogelsSchagen.
7 November:
AndijkAlkmaar; Nieuwe NiedorpBKC;
DTSMFC; WieringerwaardStrandvogels;
SchagenWatervogels.
21 November:
Watervogels AlkmaarBKC Andijk
MFCNieuwe Niedorp; StrandvogelsDTS;
SchagenWieringerwaard.
5 December:
Alkmaar—BKC; Andijk—MFC; Nieuwe
NiedorpStrandvogels; DTSSchagen; Wie
ringerwaardW atervogels.
RESERVE 2e KLASSE A.
19 September:
De Volewijckers 2HRC 2.
26 September:
HRC 2WFC 2.
3 October:
KFC 2—HRC 2.
10 October:
DWS 2—HRC 2.
17 October:
HRC 2—TOG 2.
24 October:
HRC 2—OSV 2.
7 November:
De Spartaan 3HRC 2.
21 November:
HRC 2ZFC 3.
5 December:
ZVV 2—HRC 2.
RESERVE 3e KLASSE A.
19 September:
Alcmaria Victrix 2KFC 3; Hollandia 2—
West-Frisia 2; Helder 2Alkmaarsche Boys
2; WFC 3—ZFC 4.
26 September:
West-Frisia 2Alcmaria Victrix 2; Alk
maarsche Boys 2Hollandia 2; ZFC 4—
Helder 2; HRC 3—WFC 3.
3 October:
KFC 3—HRC 3; Alcmaria Victrix 2—Alk
maarsche Boys 2; Hollandia 2ZFC 4;
Helder 2—WFC 3.
10 October:
West-Frisia 2KFC 3; ZFC 4Alcmaria
Victrix 2; WFC 3—Hollandia 2; Helder 2—
HRC 3.
17 October:
HRC 3—Wejt-Frisia 2; KFC 3—Alkmaar-
sche Boys 2; Alkmaria Victrix 2WFC 3;
Hollandia 2—Helder 2.
24 October:
HRC 3Hollandia 2; Alcmaria Victrix 2—
Helder 2; KFC 3—ZFC 4; West-Frisia 2—
Alkmaarsche Boys 2.
7 November:
Hollandia 2Alcmaria Victrix 2; WFC 3
KFC 3; ZFC 4West-Frisia 2; Alkmaarsche
Boys 2—HRC 3.
21 November:
HRC 3—Alcm. Victrix 2; KFC 3—Helder
2; West-Frisia 2WFC 3; Alkmaarsche Boys
2—ZFC 4.
5 December:
Hollandia 2KFC 3; Helder 2West-Frisia
2; KFC 3Alkmaarsche Boys 2; ZFC 4
HRC 3.
Menschen, die zóóveel haast
m hebben, dat hun de tijd ontbreekt
om veilig te rijden, krijgen vaak
|Nmw1 maanden cadeau in hospitaal af
huis van bewaring....
ningin behooren. Op deze dagen
moeien hoofdzakelijk de wegen wor
den hersteld, wat niet zoo heel moei
lijk is, omdat auto's op dit eiland
streng verboden zijn. Wagens, die
wij „landauers" noemen, ondei'hou-
den het verkeer. Wien echter deze
arbeid te veel is, kan een afkoop
som betalen.
Maar'niet in geld, want ook dit begrip
kent men niet op het Eiland der Zaligen,
maar in gevogelte. De boeren zijn daar
namelijk hoofdzakelijk pluimveefokkers en
de kippen vormen het geld en de rijkdom.
De gevangenis is leeg
Een klein steenen gebouw valt in deze
idylle op, dat een merkwaardigeg tegen
stelling vormt met de rest van het aardige
landschap.
„Het is de gevangenis", verklaart mijn
begeleider eenigszins verlegen, „er zijn twee
cellen, maar zij zijn sinds langen tijd niet
gebruikt. Sedert meer dan honderd jaar,
waren eigenlijk drie personen in deze bei
de cellen. Van den eersten kan ik mij al
leen herinneren, dat hij de sleutel hij zich
had, en iederen keer, dat het. voor zijn
werk op liet veld noodig was, verliet hij
eenvoudig de gevangenis en hielp bij het
werk mee. Dc tweede gevangene was een
vrouw, die echter zoo hartverscheurend
jammerde, dat wij den voorzitter van de
gevangenis verzochten haar toch te bevrij
den. Men besloot, dat de vrouw overdag
voor de gevangenis kon zitten en met haar
vriendinnen praten kon, 's nachts zou zij
in de cel moeten slapen. Van den derden ge
vangene, weet ik niets meer, omdat hij al
lang dood is..."
Een leger van veertig man.
Ofschoon de eene boerderij naast de an
dere staat, hoort men geen hondengeblaf.
Honden en duiven zijn namelijk volgens de
eigenaardige wetten van de koningin van
Sark verboden. Wel. vindt men op het
eiland soldaten. Veertig eerzame burgers
houden van tijd tot tijd oefeningen, die zij
militaire dienst noemen. Natuurlijk zijn
deze oefeningen meer gymnastiek- dan le-
geroefeningen, in ieder geval hoeft men
van dit leger geen militaire complicaties
voor Europa te verwachten
Het huwelijksleven der eiland
bewoners.
Van echtscheidingen wil de Ko
ningin niets weten. Zij heeft haar
boeren de echtscheiding geweigerd.
Als twee huwelijkspartners elkaar
niet verdragen, hebben zij het recht
van elkaar te gaan: de vrouw
gaat weer naar haar ouders terug
en de man blijft 'op zijn boerderij.
De beide echtgenooten kunnen ech
ter niet opnieuw in het huwelijk
treden.
Ook aan deze idylle komt een
einde.
Hoe wereldvreemd de bewoners van het
eiland ook mogen zijn, toch hebben zij in
één opzicht een zakelijke activiteit ontwik
keld. Zoodra men namelijk in de haven
van het eiland aanlegt, komt er een man,
aan wien men zes francs of één Engelsche
shilling moet betalen. De „Sarkaner" heb
ben namelijk reeds het principe van het
vreemdelingenverkeer ontdekt. De vreem
deling moet betalen, als hij hun idylle be
zichtigen wil. Het geld wordt gebruikt om
de haven te vergrooten. Het rijk van Ko
ningin Sark is namelijk al ontdekt en de
kleine haven kan nauwelijks ad de vis-
scherssc.heepjes en. motorbooten bevatten,
die dagelijks honderden vreemdelingen
aanbrengen, die dit eiland der Zaligen wil
len bezichtigen. Dc idylle, die zich heeft we
ten te handhaven tot in onzen onromanti-
schen tijd, zal door deze exploitatie een
einde nemen.