Schapen baadt in licht
De Openïnq der ALMIHA
Langs de
Almiha-stands
schen beide proepen kan een voorbeeldige
samenwerking heerschen. Dit is ook het
doel van de middenstandstentoonstelling
met. de daaraan vérbonden festiviteiten.
Een gezond eigenbelang doet ons hopen,
dat veel menschen uit de omgeving Scha
pen in de komende dagen zullen bezoeken.
Zou iemand kunnen ontkennen, dat een
bloeiende Centrumgemeente, die wij zoo
gaarne van Schapen willen houden, geen
vruchten afwerpt ook voor hen, die niet in
Schapen wonen?
Ik moge slechts wijzen op de markt
van Schapen, een vereenipingsplaats van
honderden, hij welker bloei een zeer verre
omgeving sterk gehaat is, op enkele onder
wijsinrichtingen, die slechts kunnen be
staan in een wat grooter Centrum, even
eens een niet te onderschatten belang voor
de omgeving.
Ik wil hier niet verder op Ingaan, maar
ik meen toch te mogen beweren, dat Scha
pens bloei ook terug slaat op anderen in
wijden omtrek. Wij Middenstanders van
Schapen zijn tot die samenwerking gaarne
bereid.
Wij willen rekening houden met de wen-
achen van anderen, maar wat ik er zou
willen inhameren, is dit: Laten wij deze
samenwerking in alle opzichten zoo voor
beeldig mogelijk trachten te maken.
De wereld in zijn geheel toont voldoende
aan, waarheen een gemis aan samenwer
king voert.
Groepen van burgers eener zelfde ge.
moente, die zich willen afscheiden om be
paalde redenen, zullen ervaren, dat zonder
intense samenwerking, geen vooruitgang
laten wij hier slechts letten op de stofielij-
ke vooruitgang mogelijk is.
Als propaganda voor deze samenwerking
heeft de Schaper Middenstand zijn ten
toonstelling georganiseerd, waaraan wij de
winkelfeesten verbinden. Zonder onder
scheid is ieder in Schapen van harte wel
kom. Samenwerking heeft weder bereikt,
dat aan het nuttige het aangename ver
bonden wordt.
Als deze enkele woorden, die ik hier tot
U heb willen richten, er toe moeten bijdra
gen, dat groepen van menschen, die vaak
kunstmatig gescheiden worden gehouden,
zullen Inzien, dat niet in de allereerste
plaats gelot moet worden op wat ver.
deelt, maar wel op wat vereenigt, zou ik
mij zeer bevoorrecht achten.
En- hiermee verklaar ik de Winkelweek
voor geopend.
Hierna hieven de aanwezigen nog even ge
zellig bijeen, maar al spoedig werd het
tijd voor
In de cabaretzaal achter de tentoonstel
lingshal waren tegen half zes velen bijeen
gekomen om de of/icieele opening der ten
toonstelling bij te wonen. Op hun weg naar
deze zaal waagden velen reeds een bewon
derend oog aan de verschillende stands.
Rede Mr. Buiskool.
Nadat alle aanwezigen hebben plaats ge
nomen houdt Mr. Dr. Buiskool, voor
zitter van het comité niidclcnstandstentoon-
stelling een rede; waarin hij allereerst den
eere-voorzitter, burgemeester Cornelissen wel
kom heet en daarna den hoer Schürm&nn,
Voorzitter der K.N.M.B., er voor dankt, dat
deze zich bereid verklaarde de tentoonstel
ling te openen.
Wij in Schagen zijn trouwe aan
hangers van den Bond, en ik zeg
dat met het oog op zekere berich
ten in de groote bladen, zegt spr. tot
den heer Schürmann en ik hoop,
dat Gij vanavond van hier zult
gaan, versterkt in Uw overtuiging,
dat de Schager Middenstand in broe
derlijke samenwerking van de Mid-
ddnstandsverecniging en de Han
ze tot groote dingen in staat is,
en sleeds bedacht blijft op behoud
van haar positie in de maatschappij.
Spr. heel daarop de leden dor Kamer
van Koophandel, de besturen van plaatse
lijke verecnigingen op middenstandsgebied,
directeur en leeraren der Handelsavond
school en tenslotte de standhouders harte
lijk welkom.
Een woord van dank volgt aan allen die
aanwezig zijn.
Aan dit. alles moge ik een persoonlijk
woord aan het adres van don heer Nie-
sfadt en zijn helper Roggeveen toevoegen,
zegt. spr. Gij hebt deze tentoonstelling met
ze er veel opofferingen mogelijk gemaakt en
voorbereid. Gij hebt alle eer van Uw werk,
en wij zijn U zeer erkentelijk voor Uw uit
stekende arbeid.
Individu en gemeenschap.
Ik sprak U reeds terloops over „broeder
lijke samenwerking" gaat spr. voort. Ik
moge deze woorden nemen als uitgangspunt
voor hetgeen ik U nog te zeggen heb. Ik
raak hier de menscholijke samenleving en
wil trachten U de psychologische achter
grond van den middenstand te verklaren.
Het is nog steeds een veel omstreden
vraag, of het accent moet vallen op het indi
vidu, de enkeling, dan wel op de gemeen
schap. Welke van beiden staat voorop? Het
hangt ervan af, welke levensbeschouwing
inen aanhangt.
Volgens de eene opvatting zijn
recht en staat er voor het indivi
du, en dienen zij den enkeling om
hem stoffelijke welvaart, persoon
lijke ontwikkeling en zedelijke vor
ming te verzekeren. Volgens de
andere opvatting hebben rechtsorde
en staat een eigen zelfstandige waar
de, moet de gemeenschap, 't maat
schappelijk geheel voorop staan en
zijn de enkelingen slechts te be
schouwen als deelen van dat geheel.
Belde wegen voeren tot geheel verschil
lende uitkomsten.
Mijn persoonlijke mcening is. dat men be
zwaarlijk een absolute keus kan doen tus
schen één van beiden. De eene opvatting
compenseert de andere in zooverre, dat
men een harmonische en voor het leven
bruikbare tussehenvorm krijgt. De aanhan
gers van de opvatting, dat het individu
slechts te beschouwen is als deel van het
geheel, hebl»en door hun waarlijk rijke voor
beelden een groote aantrekkingskracht uit
geoefend op de menschen. Ik moge U een
voorbeeld noemen. Het uit stcencn gebouwde
huis is niet meer een gewone massa stee-
nen, niet het meervoud van het enkelvoud
„steen", maar een nieuw object, een zelf
standig iets, een huis, dat de verschillen
de bestanddeelen samenvat tot één zelf
standige eenheid.
Zoo komen zij dan tot de conclusie, dat op
dezelfde wijze als het huis zich onderscheidt
van de hoop stecnen, ook de maatschappij,
de samenleving zich onderscheidt van de
hoop menschen. Dus niet bet eenvoudige
meervoud van liet enkelvoud „Mensch",
maar een verbinding van menschen tot een
zelfstandig geheel, waarvan de enkelingen
slechts samenstellende deelen zijn.
Tweeledigheid.
Een zeer belangrijke factor wordt echter
bij deze reden eeuwig voorbij gezien. Die lac-
tor is deze: de mensch als enkel in g is
niet te vergelijken met een steen. Deze laat
ste worden neergelegd of geplant en blijven
op hun plaats, altijd door. Anders de
mensch. Die is niet dood, maar beweegt zich
leeft. En juist dat voortdurend in beweging
zijn ter bereiking van dc doeleinden, die
hij zich gesteld heeft, brengt den mensch in
contact met zijn medcmenschen.
In het contact met zijn medemenschcn
blijft altijd iets van datgene, wat den
mensch als enkeling eigen is, bewaard. Het.
gaat. nimmer geheel verloren. Maar in dat
contact niet de medcmenschen geeft de
mensch als enkeling iets prijs. Tot den oen
voelt bij zich aangetrokken, tegenover den
ander is bij tot strijden bereid. Als enkeling
is de mensch op zelfbehoud bedacht. Dit is
wel de eerste en voornaamste aandrift van
den mensch.
Die neiging tof zelfbehoud brengt
echter den mensch er toe zich bij
anderen aan te sluiten, omdat hij
voelt en begrijpt, dat hij het alleen
niet af kan. Terwille van zijn zelf
behoud zoekt hij aansluiting, samen
werking ter verzekering van zijn zelf
behoud. Naast individueel bewust
zijn heeft de mensch dus ook een
collectief of sociaal bewustzijn. Ziet
daar de tweeledigheid van den
mensch, welke Gij bij de steen mist.
Naarmate de maatschappij zich ontwik
kelt, wordt de samenwerking tusschen de
enkelingen steeds nauwer. En die steeds
nauwere samenwerking schept weer aanlei-
ding tot strijd tegen diegenen, die zich ter
bereiking van andere doeleinden aaneen
gesloten hebben. De steeds toenemende ver
deeling van arbeid doet den mensch zich
beperken tot een bepaalde, beperkte werk
zaamheid, maar daardoor is hij weer voor
het verkrijgen van bet grootste deel zijner
levensbehoeften aangewezen op anderen. Als
zoodanig is hij dus deel van het geheel, maar
toch altijd met behoud van zijn persoonlijk
heid, zijn eigen waarden. Conclusie: de
mensch is individualistisch maar sociaal
tegelijk.
De psychologische achtergrond van den
middenstand ligt hierin besloten.
Ook de middenstand bestaat uit
enkelingen, die elk voor zich hun
eigen doelstelling, hun zelfbehoud
nastreven, elk hun eigen persoonlijk
leven hebben, maar niettemin zien
deze zelfde enkelingen in, dat zij,
juist ter wille van hun zelfbehoud,
samenwerking met anderen moeten
zoeken, zich \ereenigen moeten met
soortgenooten tot één groep, die in
wezen dezelfde doelstelling heeft
Daarvoor is de enkeling bereid iets op te
offeren voor anderen. Egoïsme en altruïs
me zijn zoo tot een harmonisch geheel ver-
ecnigd.
Daarom falen in de practijk de
schoone woorden van hen, die hun
gehoor of lezersscharc eenzijdig
liet egoismc of het altruïsme predi
ken, of hen tot een bepaalde rich
ting of opvatting willen leiden. Het
innerlijk leven van dc menschen,die
door geloof of overtuiging tot één
en dezelfde groep behooren, kan ten
volle worden geleid en uitgeleefd,
maar men mag de oogen niet slui
ten voor de andere neigingen in den
mensch, welke hem er toe leiden om
overeenkomstig zijn sociaal bewust
zijn contact te zoeken met anderen,
wier leven in maatschappelijk op
zicht met zijn leven meer of minder
innig vervlochten is geraakt.
Zoo hebben zij, dit tot. den handebl rij ven
den middenstand behooren, elkaar allemaal
noodig, van welke persoonlijke overtuiging
zij ook zijn.
Deze tentoonstelling is ontegen
zeggelijk een uiting van de hier ver
kondigde opvatting. Het door de
plaatselijke middenstand in broeder
lijke samenwerking genomen initia
tief heeft tot resultaat geleid. Voor
eigen zelfbehoud Is men tot deze
samenwerking gekomen, in de over
tuiging, dat men alleen niets, maar
met vereende krachten veel berei
ken kan. Over en weer strijdt men
voor zichzelf, maar tevens met en
voor anderen. Dat is de ware geest,
die den middenstand moet bezielen.
Als de middenstand zich dit bewust. Is,
dan zal hij het den grooten Duitschen
schrijver uit het begin dezer eeuw kunnen
nazeggen:
ïch hin flir mich da.
Die Welt. ist für mich da.
Ich hin für die Welt da.
Onder het uitspreken van de hoop, dat deze
tentoonstelling in alle opzichten aan het ge
stelde doel moge beantwoorden, moge ik
thans den heer Schürmann verzoeken de
officieele opening te willen verrichten.
Rede Ed. Schürmann.
De heer Schürmann beklimt vervolgens' het
podium en uit zijn voldoening over het feit
dat men hem heeft uitgenoodigd de tentoon
stelling te openen. Spr. verklaart de uitnoo-
diging om drie redenen aangenaam te vin
den:
Ten eerste om de durf welke uit het ini
tiatief van de ondernemers spreekt en dat
wel ondanks de alom heerschende moede
loosheid.
Ten tweede omdat het een tentoonstelling
is, welke door gezamenlijke actie is georga
niseerd.
Ten derde: omdat het de eerste keer is,
dat spr. Schagen bezoekt en daarmee een
verzuim kan goedmaken.
Spr. gaat vervolgens uitvoerig na, hoe de
middenstand van een groep verdrukte en
angstige enkelingen geworden is tot een
zelfstandige en zich van zijn waarde be
wuste volksgroep.
Wat is de Middenstand? Een groep bur
gei's, zegt spr. geplaatst tusschen kapitaal
en arbeid; korter: dc middenstander is de
zelfstandige ondernemer.
Statistieken hebben uitgewezen, dat
de middenstander in Nederland de
groolste werkgever is en ondanks
dit zit hij nog steeds niet op de
plaats, waarop hij recht heeft. Het
komt door zijn bescheidenheid.
Doordat de middenstanders zich
pas laat organiseerden kwamen zij
achteraan bij de bevolkingsgroepen,
die dit al eerder hadden gedaan.
De wetgever heeft dan ook weinig
rekening gehouden het den Midden
stander, behalve, waar het op beta
len aankwam.
-De nood brengt de menschen echter bij
elkaar, plaatselijke middenstandsvereeni-
gingen ontstonden en de behoefte aan een
centrale organisatie leidde tot dc oprichting
van den Koninklijken Ncderlandschen Mid
denstandsbond, die in de 35 jaar van haar
bestaan reeds heel wat voor dc verbetering
van den toestand heeft gedaan. In die
35 jaar is de middenstand zich van zijn
eigenwaarde bewust geworden, zegt spr.
met klem.
Na gewezen te hebben op de ongunstige
loop van het credietwezen bij de Midden-
standsbanken, voordat het systeem der con
tante betalingen werd ingevoerd, gaat spr.
verder: Er hcerscht een wanbegrip, dat in
den Middenstand alleen menschen verzeild
raken, die niet voor iets beters deugen.
Het is een dwaling.
Vestigingseischen.
Sedert de opheffing der gilden in 1792
heeft de maatschappelijke evolutie bewerk
stelligd, dat dc middenstander zijn producten
alleen nog maar verkoopt cn niet meer fa
briceert. Met nadruk wijst spr. er echter
op, dat voor oordeelkundig verkoopen toch
een grondige handels- cn warenkennis noo
dig is, wat de regeering blijkens het uit
vaardigen van de Vestigingswet gelukkig
ook heeft ingezien.
Het is te hopen zegt spr., dat men
bij die Vestigingswet vooral ten aan
zien van de credietwaardigheid de
eischen niet te hoog zal stellen, daar
de minder kapitaalkrachtige vakkun
dige middenstander hierdoor in de
verdrukking zou komen.
Veel heeft de middenstand te lijden gehad
van dc concurrentie. Tot de ergste behoort
de verbruikscoöperatie, welke spr. eigenlijk
totaal overbodig vindt. Spr. verschilt daar
over van mecning met den minister. Wan
neer dc verbruikscoöperaties zouden ver
dwijnen dan zou dit géén nadeel zijn. In
tegendeel. Er zijn immers groote onrecht
vaardigheden. Dc zelfstandige handeldrij
vende krijgt geen pensioen. Behalve zijn
vaste lasten, de kosten van het gezin enz.,
moet hij het onderhoud voor zijn ouden dag
opbrengen. In de verbruikscoöperaties zijn
er echter bepaalde betrekkingen met pen
sioen. De winkelier moet echter winst ma
ken, evenals de industrieën om in zijn on
derhoud tc kunnen voorzien. Een winkelier
zeide eens in dit verhand: „Een officier met
pensioen begint nu datgene, waar ik mijn
lieele leven over moet doen". Een ander zeer
schadelijke concurrent is bet grootwinkel
bedrijf. Het warenhuis heeft met zijn koop
jes bij de huisvrouw liet effect van een uit
slaande brand: zij holt ernaar loc, noodig
of niet. Maar de middenstander is bij dit
alles niet gebaat. Evenals dc arbeider is ook
bij zijn loon waard. Hij moet met zijn klan
ten kunnen omgaan, handels- en warenken
nis liebhen. Kortom: het middenstandsbedrijf
is een vak.
Gelukkig werken de verschillende bestaan
de Ronden in den lande evenals de plaat-
selijkc verecnigingen in Schagen samen.
Spr. wees in dit verband op deze passage
in de rede van Mr. Dr. Buiskool: individu
eel in de persoonlijke uitingen, maar maat
schappelijk vervlochten. Spr. wees er ver
volgens op, van hoe grooten invloed het op
de overige lagen van dc maatschappij is,
wanneer het den middenstand slecht gaat.
Verheugd is spr., dat het Juist een kleine
gemeente buiten het centrum des lands is
geweest, die nu een prijzenswaardig voor
beeld geeft aan de grootere gemeenten door
haar eensgezinde middenstandsactie. Hier
is een bewijs geleverd van den goeden geest,
welke onder middenstand en bevolking
heerscht. Spr. ziet in de tentoonstelling niet
alleen een plaatselijke gebeurtenis, maar
ook een manifestatie van het herwonnen
zelfvertrouwen in den middenstand. Spr.
hoopt, dat deze zich over het geheele land
zal uitbreiden.
Spr. wijst nog op de woorden van burge
meester Cornelissen over de wederzijdschc
belangen van middenstand en landbouw.
De hoofdkleur van de versiering in Scha
gen is Oranje. Moge onder de vaan van
Oranje de middenstand aan kracht toene
men lot bloei van het geheele volk.
Ik hoop, zegt spr. tenslotte, dat de tentoon
stelling het succes zal brengen, dat men er
van verwacht. En hiermee verklaar ik de
tentoonstelling voor geopend.
Staande werd door allen vervolgens het
Wilhelmus aangehoord of meegezongen.
Nadat Steffan's Showband de gezelligheid
nog wat heeft verhoogd met het ten gehooro
brengen van enkele nummers, spreekt dc
heer S. W. Arutz, voorzitter van den Kamer
van Koophandel en Fabrieken in Noord-Hol
land een woord van dank voor de woorden
van welkom tot het bestuur van de K. v. K.
gericht. Spr releveert nog even de door de
heer Schürmann aangeroerde kwestie van't
crcdictwezen het belangrijkste punt van de
dien middag gehouden vergadering.
De heer Arntz geeft toe, dat er eco
nomische opleving is in het land,
maar in ons district heerscht nog
allerminst welvaart! Oorzaak is, dat
liet district gelegen is in een tuin
bouwstreek, welke, wat betreft de
welvaart, zoo misdeeld is. Des te
meer getuigt bet organiseeren van
zulk een tentoonstelling van grooten
moed.
Spr. stelt dan ook voor een driewerf
„Hoch" op de Scliagcr Middcnstandsvereeni-
ging uit te brengen, waarmee alle aanwe
zigen gaarne blijken in te stemmen.
Hiermee was het officieele gedeelte van
de opening der tentoonstelling afgcloopcn cn
werd deze voor het publiek opengesteld.
Een aantrekkelijke,
veelzijdige expositie
DE MIDDENSTANDERS BEWIJZEN
MET HUN TIJD MEE TE GAAN.
In de tentoonstellingshal is vroolijke jazz
muziek een plezierige begeleiding bij het
stemmongerocs, dat uit de langs de stands
schuifelende schare opklinkt.
Zij, die rondwandelen op deze midden
standstentoonstelling, die zich reeds maan
den te voren in de belangstelling van het
publiek verheugen mocht, kunnen hun
oogen den kost geven.
Daar is veel te bewonderen, niet
alleen aan sierlijken opmaak, aan
van gooclen smaak getuigende uit
stallingen, doch vooral aan zake
lijkheid, aan gezonde, weldadig aan
doende étaloerkunst.
Door hun fleur cn overzichtelijkheid val
len terstond op do stands van den gros
sier van Barneveld die verschillende fabri
kanten van mcrk-artikclcn vertegenwoor
digt. Om maar iets te noemen; bet versehe
Enkhuizcr gebak, de kleurrijke Delta-zeep-
sland, een fonkelende wijn-„kraam" en de
blokken ruw zout, in de Bouvy-zout afdee-
ling;
Er is aan de groep levensmiddelen en ge-
notartikelen overigens veel ruimte op de
ze expositie besteed. Dc huisvrouwen kun
nen haar hart omhalen. Wij kunnen niet al
les noemen; bier hangt de pittige kaaslucht,
uit .1. de Wt's stand, ginder rijen zich de
blanke melkflesschen van de Coöp. Zuivel
fabriek Lutjewinkel; het roomijs van E.
S.M.I. lokt
De „Enkabe" uit Anna Paulowna biedt
een groote sorteering levensmiddelen.
„Roggo" het gesneden roggebrood, van
den heer Dekkers te I-Ieerhugowaard wekt
reeds bij 't binnenkomen van de hal, de eet
lust op.
De gezamenlijke bakkers uit Schagen, heb
ben voor een zeer origineelc aanbeveling
van liet brood gezorgd.
4
Kortom, dc lezeres ga er zelf op
uit; zij zal zich, trippelend langs de
diverse afdeelingcn, aan 't winkelen
wanen
Kleurenharmonic.
Speciale aandacht verdient de „Mehes-ac-
tie" oor „méér cn beter schilderwerk", ver
tegenwoordigd door artistiek opgebouwde
stands, waaruit de heldere cn bonte kleur
vlakken ons toelachen. Een klein museum
is zoowaar ingericht.
Na deze kleurenharmonie ontmoeten wij
meteen een warm intérieur door de fa.
Schmalz ingericht, en nog meer voelen we
ons „thuis" op de „Almiha^ als dc moderne
haarden van de firma Annevcldt en De Haas
en Ranke aan den gezclligen winteravond
doen denken
Een kerncollectie aan radio-apparaten bie
den voorts de bekende firma's W. Schaafsma
en H. v. Woelde, bij welke laatste men ook
de laatste modellen stofzuigers kan bekij
ken.
De middenstanders bewijzen hier
met hun tijd mee te gaan, door de
nieuwste uitvoeringen in deze arti
kelen te propageeren.
Veel ruimte wordt ingenomen door de fa.
Blaauboer en Kossen, die met een paar
blinkende Fords, dc laatste verbetering op
liet gebied van Good-Year-bandcn en Mo-
bil-oil als c-enige cn waardige vertegenwoor
digster van de automobiel-industrie op deze
tentoonstelling uitkomt.
De N.V. Trapman demonstreert met baar
stand de veelzijdigheid van haar bedrijf;
het snufje „driekleuren-druk" trekt ter
stond de aandacht, alsook de aparte re
clame voor de Olympia-schrijfmachincs.
Een goed figuur maken verder het Scha
ger Importhuis de firma's v. Geelen en
König met aardewerk, klein meubilair,
Zilmeta-vonverpen, en Wèllner-zilver en mo
dern speelgoed.
F.en sobere, doch smaakvolle expositie heeft
do Timmerfabriek „West-Friesland" Voor
houtwerk neme men overigens een kijkje
bij de Schager Houthandel, voor ijzerwerk
bij de bekende finn-a Ranke,
Voor een fleurige toets zorgt de fa. Kruit
met een prachtige bloemen-inzending.
Verder zijn daar schoenen van Beers, si
garen van Starreveld, een modestand van
Gez. de Waard en nog véél meer, een bon
te keurige verzameling van wat de mensch
voor zijn levensonderhoud en voor zijn ge
noegen noodig heeft.
Terwijl alle standhouders hun inzendingen
baseerden cn dit natuurlijk moesten doen
op het stoffelijke zorgt de heer K. Rog
geveen met zijn Alg. Administratiekantoor
voor een afwisseling, door niet iets mate
rieels aan te bieden, doch naar voren te
brengen dc voordeelen, die de middenstand
cn de boer kunnen trekken uit het gebruik
maken van zijn diensten bij het inrichten en
bijhouden van admïnistratiën.
In een met bonte coulissen gestoffeerd
zaaltje biedt „Steffan's-Show ancl Dancc-
Band" na den lecrzamcn rondgang door de
groote hal, den bezoekers verstrooiing.
De „Almiha" heeft haar poorten geopend
en wie er binnen treden, hebben er geen
spijt van.
Zeer geslaagde illuminatie.
Veel volk op de been.
De avond van den openings-dag
van Winkelweek en Almiha,
's avonds negen uur op andere
dagen heerscht op dit tijdstip rust
en duisternis in de meeste van
Schagen's straten; thans baadt het
stadje in een zee van licht!
De bewoners, die zich op dit uur gemeen
lijk in hun huizen terugtrekken, zijn nu
naar buiten gelokt, cn, in groepjes wande
lend, keuvelen zij over de tentoonstelling,
bewonderen de lichtjes, versieringen en de
étalages.
Allereerst, gaat hun belangstelling uit, naar
den stralen den kerktoren op de Markt. Langs
transen, klok en kroon van den toren zijn
talrijke lampjes aangebracht, in den donke
ren avond heldere stralen uilzendend tot ver
in den omtrek. In lichtende lijnen slaat het
sierlijke bouwwerk tegen den zwartgrijzen-
hemel afgeteekend: het is een sprookjesach
tig gezicht.
De geïllumineerde Gracht, Molenstraat,
Loet en het Noord hebben alle een eigen
cachet. De winkelstraat van onze plaats, de
Grachl, ziel, er maar wat deftig uit, met zijn
rijen lichtzuilen, in strengen stijl opgetrok
ken.
Er zijn heel wat kosten en zor
gen aan deze zuilen besteed en wij
moeten zeggen: zij zijn welbesteed.
Voornaam en feestelijk is deze illu
minatie.
Intiemer aanblik biedt bet plantsoentje
aan de Molenstraat. Als vurige paddenstoe
len rijzen tientallen roode lampjes uit het
gras cn geven een Kerst-acblige sfeer aan
deze rustige wijk. Een gouden schijnwerper
brandt ergens hoog aan een huis.
Loet en Noord.
We maken een trip over de Loet. 'Zeer
apart moet de verlichting hier genoemd wor
den.
Aan beide zijden van de Loet is een aan
tal originecle lantaarns geplaatst, die het
verschil met de gebruikelijke straatver
lichting van Schagen's buitenkant bijna
pijnlijk demonstreerenOranjevaantjes
cn simpele gekleurde lampjes doen dc
rest; de laatste zijn zeer royaal tot vèr op
den weg aangebracht. De Loet maakt den
indruk van een breed blank lint, dat uit
loopt in een bonte guirlande.
Komen wij tenslotte op het Noord. Twee
flinke lichtzuilen vormen a.h.w. een ecre-
poort tot de Almiha; overigens heeft men
het Noord tot aan de brug in de breedte
overspannen met afwisselende reeksen
lampjes en gekleurde vaantjes; een vurige
oranjebailon prijkt telkens in het midden
van elke lampcnrij en maakt een aardig
effect.
Verschillende winkelramen en gevels in
de plaats zijn omlijst door schitterende licht
jes. Wij schijnen beland te zijn in een reu
zen-feestzaal. Winkelweekcommissie, buurt-
vereenigingen cn particulieren die de ver
lichting tot stand brachten, kunnen met
groote voldoening op het werk van hun
brein en handen neerzien.
MILITAIRE TAPTOE.
Tijdens de Winkelweekfeesten zal door
Schagens Harmonie, de officieele Militaire
Taptoe worden uitgevoerd, onder leiding
van haar directeur den heer Jac. Jansen.
Dezl militaire taptoe, is door de radio bij
velen wel bekend geworden.
Het tromgeroffel en de verschillende sig
nalen welke erin voorkomen, zijn altijd
weer een attractie op zich zelf, het daarop
volglndc stemmigl ,Abcndglocken" wordt
gespeeld door dc Kapel. De indeeling der
Taptoe is als volgt:
1. 1ste Aankondiging door de tambours.
2. Infanteriesignalen.
3. 2e Aankondiging door de tambours.
4. Cavelcriesignalcn.
5. Abendglocken door dc Kapel.
6. Slotroffel door de tambours.
De taptoe zal worden uitgevoerd op Za
terdag- en Maandagavond plm. 9.30 op de
Gedempte Gracht.
ESPERANTO NIEUWS
Voor de Esperanto-cursussen van de nfd.
Schagen van de „Fed. van Arb. Esperantis
ten" hebben zich, naar wij vernemen, een 20
tal personen opeegc.-en.
De lessen zullen in een van de lokalen
der O.L, school worden gehouden.