RADIO VAN Leeren vliegen in een loods! Het verboden grondgebied !B) edgar rice burrou ghs De Duitsche Rijksminister van Arbeid in ons land GEÏLLUSTREERD VERVOLGVERHAAL DOOR: No. 49. Tarzan van de Apen had geen ver klaring nodig voor die verre schoten. Met geweldige snelheid slingerde hij zich door de bomen, recht op het negerdorp af. Mensen, mensen van zijn eigen ras, liepen de kans te wor den gedood. En hij spoedde zich voort. Daar kreeg hij een glimp van het feest te zien! Ah hy was nog niet te laat! De dodelijke pijl was nog niet afgeschoten. Van de dichts- byzijnde boom zwaaide Tarzan zijn lassa. Opeens klonk boven het ge schreeuw der halfdolle wilden uit de vreselyke kreet van de aapmens. Het touw zwaaide boven hun zwarte hoofden. Een der mannen sloeg vech tend en schreeuwend achteroveren werd naar de bomen getrokken, de lucht in en verdween tussen de blade ren. De zwarten schreeuwden van angst en renden als bezetenen naar hun hutten. d'Arnot bleef alleen. Nu kwam er uit de bomen een gekraak en de zwarte kwam spartelend op de aarde terecht, doch bleef liggen, waar hij neergevallen was. Onmiddel lijk daarachter kwam een blank lichaam, en sprong recht naar bene den. d'Arnot zag een jonge reus, die vlug naar hem toe kwam... weer een ander schepsel, dat hem zonder twijfel kwaad wilde doen. Zonder een woord sneed Tarzan van de Apen de banden door die den Fransman vasthielden. Zwak van het bloedverlies en de be leefde verschrikkingen zou hij ge vallen zyn, als niet een sterke arm hem opgevangen had. Hij voelde, dat hij van de grond werd opgetild, daar na had hy het gevoel, dat hy vloog, doch hy verloor al spoedig het be wustzijn. (Nieuwe spelling.) Instructeur zit achter zijn schrijftafel 1 —Met het nieuwe, kleine Amerikaan-- sche lestoestel kan de leerling-pi loot duiken en blindvliegen alsof hij in de lucht is! Een kap wordt om het vliegtuig gesloten en de leerling vertrouwt zich toe aan zijn instrumenten en de signalen der bakens. Het departement van waterstaat heeft, aldus de N. R. Ct., voor den Rijksstudie dienst voor de Luchtvaart welke dienst onder voornoemd departement ressorteert aangekocht een z.g. Link Advancer Trai ner, een toestel, waarop toekomstige vlie gers o.a. kunnen leeren blindvliegen, of hun blindvlieg-capaciteiten kunnen onder houden. De leerlingen van de Rijksopleiding wor den met het toestel, dat in een loods op Schiphol geplaatst is. geïnstrueerd door den vlieger A. v. d. Sijde, die instructeur hij dit instituut is. De „Link", zooals het toestel bij wijze van verkorting wordt genoemd, is een Amerikaansche uitvinding, 't Toestel wordt in verscheidene landen gebruikt. Het is het eerste in Nederland. Er bestaan plannen het toestel ook in de verschillende afdeelin- gen van de Nationale Luchtvaartschool in Nederland te doen circuleenen. Wij hebben, aldus het blad, een les aan de Rijksopleiding voor verkeersvliegers bij gewoond: De heer Van der Sijde was bereid een en ander uit te leggen, a Menziet een vliegtuigje, kleiner dan een sportvliegtuig en met korte vleugels, dat "eenige tientallen centi metere boven den grond op 'n soort podium is opgesteld. Het toestelletje is volledig uitgerust, het heeft aile- rons, hoogteroeren, een compleet instrumentenhord, doch het is niet voorzien van een benzinemotor met toebehooren. zooals bij een normaal vliegtuig. De cockpit van het vliegtuigje geeft aan iedereen, die erin plaats neemt, den indruk van de bestuursinstallatie van een modern eenmotorig vliegtuig. Behalve de normale instrumenten voor blindvliegen, ziet men op het instrumentenbord alle vlieginstru- mjenten, zooals snelheidsmeter, bochtaan wijzer met dwarshelling-meter, stijgsnel- heidsmeter, hoogtemeter, koersaanwijzer en kunstmatige horizon. Verder een kompas, en radio-installatie en een contact waarmee een electromötor, die onder het vliegtuigje zichtbaar is opgesteld, op gang wordt gebracht. Met een gas-manet kan „gas" worden toegevoerd, waardoor aan de motor grootere snelheid wordt gegeven en waar mee het toerental,, waarvoor in de cockpit een toerenteller is gemonteerd (hoewel er heelemaal geen motor met propeller aan het toestel zit!) kan worden opgevoerd. Het vliegtuigje, dat, zooals gezegd, vrij is opgesteld, kan alle mogelijke standen aannemen, het kan voor- en achterovcrhel- len, naar beide zijden overhellen tot een hoek van tien hoogste 50 graden. Ook kan het toestel ronddraaien (300 gr.) Hoe het vooroverhellen van het toestel tot stand komt. Het in verschillende standen gaan van het toestelletje wordt op de volgende wijze teweeggebracht. Onder het toestel zitten een aantal blaasbalgen, die, wanneer de motor op gang ebracht is, zich met lucht vullen. Wanneer degene, die in de cockpit heeft plaats genomen en dus als bestuur der van het toestelletje fungeert, het stuur b.v. naar voren beweegt het toestel dus „duikt", zooals dat in vliegerstermen heet heeft dat tot gevolg, dat de achterste blaasbalg zich sterker met lucht vult en grooter van afmeting wordt dan de andere, waardoor het 'toestel gaat vooroverhellen, welke helling in de cockpit op het instru mentenbord wordt aangegeven, zoodat de bestuurder het toestel weer in zijn norma len stand moet terugbrengen. Op verschillende wijzen kunnen zoo aller lei standen door het vliegtuig aangenomen worden, al naarmate de blaasbalgen worden vol- of leeggepompt. Een aardigheid is overigens nog, dat de leeraar „remous" dat in de lucht, naar men weet, zeer veel voor komt, en waarmede een toekomstig vliegtuigbestuurder zeer zeker moet leeren rekening te houden kan ge ven, door een serie kleppen, die zich in den staart van het vliegtuigje be vindt, te openen. De leerling krijgt dan volmaakt den indruk van in remouslagen te zijn. Het vliegtuig raakt in vrille. Ook kan het toestel in vrille raken, wan neer n.1. de leerling, die het vliegtuigje be stuurt, tc snel gas en daardoor snelheid min dert, wat in een normaal vliegtuig tot ge volg heeft, dat het in vrille geraakt. De Link gaat dan als een bezetene in het rond draai en en slingeren en de leerling moot zorgen het weer uit de vrille te krijgen, door het juist als bij een gewoon vliegtuig te „steken". Uit deze beschrijving blijkt wel, dat de Link op waarlijk verbluffende wijze de wer kelijkheid benadert en men moet dan ook zonder twijfel, wanneer men in het toestel zit, geheel het idee hebben een gewoon vlieg tuig te besturen. Bij het toestel behoort een soort schrijf tafel, waarachter de instructeur plaats neemt. Vroeger moest hij, wanneer hij zijn leerlingen wilde leeren vliegen, met hen de lucht in. Thans troont hij achter zijn schrijf tafel en leert, hen van daarachter het vliegen Door middel van een koptelefoon blijft hij met den leerling in het vliegtuigje in ver binding. Hij kan hem op deze wijze op zijn fouten opmerkzaam maken. Voor hem staat oen instrument, dat alle bewegingen van 't vliegtuigje bovendien nog nauwkeurig re gistreert, en bijv. feilloos aanwijst, of er in den goeden koers gevlogen wordt. Het zou ons te ver voeren, om alle instru menten waarover de instructeur verder nog beschikt, op te sommen. Genoeg zij nog te vermelden, dat in een lade van hot bureau zich een aantal apparaten bevindt, waarmede de leeraar, wanneer de kap over het vlieg tuigje gesloten is en de leerling, die het be stuurt dus in donker zit, derhalve blindvliogl met zijn verlichte instrumenten met zijn leerling kan spreken, zoowel door het werke lijk gesproken woord, als door radio-telefonie Do leeraar kan verder radio-baken-signalcn geven etc. etc. Want met de Link kunnen, behalve gewone- en blindvlieglcssen, ook na- vigaticoefcningen gehouden worden, en wel in het bijzonder in het z.g. bakenvliegen. Een radiobaken is, naar met weet, een zender, die steeds een bepaalde letter uitzendt. Radio-, mist- en landingsbakens. Komt een vliegtuigbestuurder met zijn vliegtuig in de werkingssfeer van een baken, dan hoort hij dus een bepaald signaal steeds maar door, waardoor hij kan bepalen, waar hij zich bevindt. Er zijn overal in het land radiobakens en er zijn ook landingsbakens en mistbakens, alle aan een bepaald sig naal of een bepaalden toon te herkennen. Op de Link zijn echter helaas alleen nog maar de Amerikaansche radiobakens aan gegeven en daaraan heeft men niet veel daar de toekomstige Vliegers de Nederlandsche radiobakens moeten leeren herkennen en er mee moet leeren werken. Binnenkort zul len echter op het bord van den instructeur de Nederlandsche radiobakensignalen wor den gemonteerd. Dan kan.de leeraar den leerling „baken-geven" en kan het baken- vliegen worden geleerd. TANDEM TEGEN BOERENKAR GEBOTST. Gisterochtend ongeveer tien uur is te Udcn een ernstig verkeersongeluk gebeurd op den weg Uden-Zeeland. De heer en mejuffrouw C. Verburg uit Eindhoven, zijn op een tandem even buiten het dorp, bij het passcoren van een boeren kar tegen een boom gereden. De man werd mot een schedelfractuur opgenomen en in ernstigen toestand naar liet St. Jansgasthuis te Udcn overgebracht. Mejuffrouw V. kreeg slechts een kleine wonde aan de hand. Het ongeluk is te wijten aan het feit, dat de berijder na het passecren der kar teveel naar rechts is uitgeweken. Het slachtoffer kon nog niet worden gehoord. Feuilleton door Dennis Wheatley Vertaling Eva Raedt de Canter 57. „Vertel mij eens iets van hem? Alstublieft!" Zij keek naar hem op met groote ernstige oogen. Hij begon haar te vertellen van Wind- sor en Balmoral daarna van de Ascot en Goodwood over de jachtweek te Cowes, van de dagen in Leicestershire, over de jacht te Pytchley, over zomernachten op de prach tige rivier die bij Moidenhead stroomt, van de torenspitsen en pleinen van Oxford en van de schoonheid van de Engelsche lanen in den herfst. Van alle dingen die hij had leeren lief hebben in het land dat hij als het land zyner ballingschap had uitgekozen. En in het uur dat hy haar hierover vertelde, vergat hij het gevaar dat in dit land van de eeuwige sneeuw hem van alle kanten bedreigde. De schaduwen werden langer en de roode bol van de zon ging langzaam achter de hoo rnen onder. De bittere koude van den Seberi- schen nacht deed hem verstijven. Rex kwam veilig terug, iets minder dan een uur na zonsondergang. Hij wilde over zyn onderzoekingstocht niets uitlaten maar scheen vreemd opgewonden. Zij nuttigden hun karig maal, Simon's wond werd opnieuw verbonden en de ongelukkige Rakov mocht weer wat heen en weer loopen. Daarna gingen zij naar hun slaapsteden, misschien hun laatsten nacht in een schuilplaats en met eenige veiligheid. By het krieken van den morgen stond Rex op en systematisch begon hy te wringen en te breken aan de stukken verroest materiaal die buitengewoon sterk bleken. Zelfs de hertog, die wist dat het de laatste maal was dat hy er aan zou kunnen werken en die beter gestemd wat dan den dag te voren, hielp hem een handje mee. Het fornuis had men reeds lang leeg gehaald. De vloertegels werden weggebroken. Iedere centimeter van de muren werd beklopt, in de hoop dat zij een hollen klank zouden hooren. Maaar zy hoorden niets anders dan het eentonige geluid dat een ijzeren plaat altijd maakt wanneer men erop klopt. Zonder ophouden zochten-zij verder, 's middags gunden zy zich een kort oponthoud om iets te eten. Ten slotte bekende Rex dat hy verslagen was. „Het is niet prettig," zei hy met eenigen afkeer, „maar ik geloof dat iemand ons jaren geleden al voor geweest is. Misschien is de vinder reeds lang dood en zyn de steeneu met hem begraven. Maar zy zijn niet meer hier. Als die oude boef my nu maar verteld had waar hy ze verstopt had, voordat hy door ging... Pardon, Marie Lou," voegde hy er haastig aan toe, „ik vergat dat prins Shuli- moff uw vader was." „Dat doet er niets toe, monsieur," glim lachte zy. „Wy kunnen de menschen alleen beoordeelen naar hetgeen wen met hen mee gemaakt hebben. Voor my was de prins niets anders dan een goddelooze, oude man. Hij was boosaardig, vaak dronken en wreed. Ik was altyd bang voor hem als hij hier op bezoek was." De Reichleau keek door het venster. „Over een uur," zei hij, „zal het donker zijn. Wy mogen geen tijd verliezen. Wij moeten onmid dellijk naar de boerdery van Rakov teneinde den geheelen nacht te kunnen doorrijden, om tusschen ons en Romanovsk een flinken af stand te maken. „Wy zouden inderdaad eenige mijlen kunnen afleggen," zei Rex plotseling lachend. „Luis ter, kinderen! Ik heb gisterenavond wat uit gedacht. Jullie weet allemaal dat ik een wan deling gemaakt heb, nietwaar?" Zij keken hem allen ernstig aan. „Ga door,' zei Slmon. „Wat moeten wij eigeniyk met een slee en paarden wanneer wij binnen een kilometer duizend vliegtuigen tot onze beschikking hebben?" „Je spreekt toch niet in ernst, Rex?" vroeg de hertog. „Natuurlijk! Ik ben er gisterenavond op uit gegaan om eens rond te kyken. Een groep ge vechtsvliegtuigen, waarin vier personen plaats vinden, is geparkeerd op ongeveer een halve mijl van de barakken. Er staat slechts een schildwacht bij iedere groep hangars. Als wy hem onschadelyk kunnen maken, kunnen wy een machine nemen en wy kunnen weg zyn voordat zy er iets van merken." „Maar eh eh heb je wel aan de geëlectrificeerde omheining gedacht. Maar die komt niet hooger dan myn kin. Ik zal jullie er een voor een over gooien." „Maar uzelf dan?" vroeg Marie Lou. Rijksminister Seldte bezoekt he den de Wieringenneer. Ter beantwoording van het in het voorjaar door oud-minister Slingenberg aan Duitsch- land gebrachte bezoek, is gisteren de Duit sche Rijksminister van Arbeid Seldte in ons iand aangekomen voor een kort tegenbezoek aan ons land. Hij arriveerde met den Ber- lijnschen nachtsncltrein te 9.11 uur aan het Centraal Station te Amsterdam. Rijksminister Seldte was vergezeld van a-en ministerial-direktor dr. Engel, ober- regierungsrat dr. Münz, regierungsrat dr. Hildebrandt. allen van het rijksministerie van arbeid, en ministerialrat Neumann van het rijksministerie voor Voedselvoorziening. In een zijzaaltje van de eerste klasse wachtkamer heette mr. D. G. Draayer, di recteur-generaal van de afdeeling werkver schaffing en steunverleening van het de partement van Sociale Zaken, namens de Nederlandsche Regeering de Duitsche gas ten hartelijk welkom. Rijksminister Seldte dankte mede namens zijn rcisgenootcn voor de vriendelijke ont vangst. Met wat wij in Duitschland op het gebied van werkverschaffing en voedselvoor ziening hebben geleerd zoo sprak hij hopen wij te kunnicn begrijpen wat gij ons toont. Het gezelschapbegaf zich vervolgens naar het grootste Amsterdamsche werkver schaffingsobject, het Boschplan onder Am stelveen. Ook de nieuwe wijken en de markthallen werden bezichtigd. Heden zal o.a. een bezoek aan de Wie- ringermoer worden gebracht. De nieuwe mijnenvegers te Tandjong-Priok Na een tocht van maanden over dc zeeën »n oceanen lienen gisterochtend, volgens de N.R.Ct. de vier nieuwe mijnenvegers voor de Indische marine twee aan twee resp. te tien voor zeven en vijf voor zeven in den morgen, den haven van Tandjong Priok bin nen, waar zij ligplaats kozen aan de boeien van de eerste binnenhaven. De officier van het piket begroette den gezagvoerder namens den commandant zee macht, waarna de commandant van het flottielje de traditioneele bezoeken aan den wal bracht. Gistermorgen te half elf bracht de com mandant zeemacht een bezoek aan de mij nenvegors. PROGRAMMA WOENSDAG 10 NOVEMBER 1937. Hilversum L NCRV-uitzending. 6.S0—7.00 OnderwtJs- fonds voor de Scheepvaart. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewyde muziek (Gr.pl.). 8.30 Gramofoonmuziek. 9.30 Gelukwenschen. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.15 Ensemble v. d. Horst. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 Vervolg concert. 1.30 Gramofoonmuziek. I.55 Orgelspel. 3.00 Christelijke lectuur. 3.30 Hendriks-Trio. 4.45 Berichten, gelukwenschen. 5.00 Voor de kinderen. 5.45 Gramofoonmuziek. 6.00 Land- en tuinbouwhalfuur. 6.30 Taalles en causerie over het Binnenaan- varingsreglement. 7.00 Berichten. 7.15 „Indrukken van myn reis naar Neder- lands-Indië", causerie. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. Herhaling SOS-Berichten 8.15 Gramofoonmuziek. 9.00 „De close-up", causerie. 9.30 All Round Sextet. (Om 10.00 Ber. ANP), 10.45 Gymnastiekles. II.0012.00 Gramofoonmuz. Hierna: Schrift lezing. Hilversum IL VAR A-uitzending. 10.0010.20 v.m. VPRO. 6.30—7.00 RVU. 7.30—8.00 VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. 9.30 „Onze keuken", causerie. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Causerie over rassentheorie en erfeiyk» heid (Gr.pl.) en gramofoonmuziek. 11.00 „Voedingsleer en warenkennis voor de huisvrouw", causerie. 11.30 Voor de werklozen. 12.001.45 VARA-Orkest en gramofoonmuü 2.00 Kniples. 2.30 Voor de vrouw. 3.05 Voor de kinderen. 5.30 Gramofoonmuziek. 6.00 The Lucky Birds, en solist. 6.30 Astronomische lezing. 7.30 „Hoe vindt de mensch God?", causerie. 8,00 Herhaling SOS-Berichten. 8.03 Berichten ANP, VARA-Varia. 8.15 VARA-Orkest. 8.45 Radiotooneel. 9.30 VARA-Orkest. 10.00 Berichten ANP. 10.05 De Ramblers. 10.40 Orgelspel. 11.00 „Sexualiteit en humaniteit", causerie. 11.2012.00 Gramofoonmuziek. „Maak u over my niet bezorgd. Ik was niet voor niets kampioen polsstokhoogsprin gen bij de sportfeesten In Harvard. Ik zou over die omheining kunnen springen met ge bonden handen." Het is een yzingwekkend waagstuk," zei de hertog en schudde zyn hoofd.- „De omhei ning even aanraken beteekent een onmid- dellijken dood. En dan nog: zal er wel genoeg benzine in de machine aanwezig zyn? Genoeg om ons een behoorlyken afstand te doen afleggen?" „Dat is het juist. lederen avond worden de tanks leeeggepompt wegens brandgevaar. Maar by iedere ry hangars staat een ben zinepomp. Als wy de machine nemen, die aan het einde van een hangar staat, kunnen wy de tanks vullen voor wij vertrekken. Wat zeg je ervan?" „Ik denk, dat het onmiddellyke risico veel grooter is. In de eerste plaats de omheining, een schildwacht, die wy overrompelen moeten de mogeiykheid, dat, wanneer wy tot zoover succes gehad hebben, wjj verrast kunnen worden door een officier, die de ronde doet. En bovendien nog de onzekerheid wat betreft de benzine. In ons eerste plan had den üdj alleen te doen met de familie van Rakov. Als je plan echter succes heeft zijn de voordeelen enorm." „Met een slee zouden wh niet ver komen," zei Simon. „En ik verzeker je dat Rakov's vrouw naar de politie gaat, zoodra zy ons vannacht ziet." „Ben je er wel zeker van, dat je een van die machines kunt besturen?" vroeg de her tog. „Zeer zeker. Over het algemeen verschillen deze machines zeer weinig van de gewone soort. De vleugels zyn in een anderen vorm gemaakt om sneller te kunnen vliegen en da helicopter is alleen gemaakt om in een be perkte ruimte te kunnen landen. Je weet toch heel goed, dat als je een Buick kunt besturen je ook met een Ford kunt rijden." .Mademoiselle", De Reichleau wendde zich tot Marie Lou, „uw vrijheid, ja, zelfs uw leven hangt van dit besluit af. Wat denkt u ervan?" „Ik denk, dat monsieur de Amerikaan in derdaad een pracht-idée heeft gehad. In Rakov's slee kunnen wy gemakkelyk overval len worden. Als wy worden gevangen geno men beteekent dat voor ons allen den dood. Laat ons dan ook nu den dood in de oogen zien. Wy hebben tenminste het prachtige vooruitzicht op een goede manier hier van daan te komen." „Dan stem ik eveneens toe," zei de hertog. „Ik bracht niet anders dan de gevaren naar voren. En dat deed ik om u alleen daarvan op de hoogte te stellen. Wy zyn dus beslo ten te trachten met een vliegmachine te ont snappen." Een gemompel van goedkeuring weerklonk, toen de hertog zyn kaart op den grond uit spreidde. „Waar dacht je heen te gaan, Rex?" f. „Meteen Westwaarts zou ons naar Letland en Estland brengen." Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 6