Steunverleening aan
kleine boeren
Hoogheemraadschap
Noordhollands Noorderkwartier
Behandeling begrooting
Donderdag 11 November 1937
Tweede blad
Instandhouding van het bedrijf de hoofdzaak
DE TAAK DER GEMEENTEN.
UITEENZETTING AAN NOORD-
HOLL. BURGEMEESTERS.
Een bijeenkomst, die was georganiseerd
door het Comité der Vereenigingen van
Burgemeesters en Secretarissen in de kan
tons Hoorn, Purmercnd, Alkmaar en Scha-
gen, in overleg met den Rijkslandbouwcon-
sulent. Ir. G. J. Liemesch, met het doel een
uiteenzetting te geven over de steunregeling
aan kleine boeren, werd gistermorgen in
café „Kinheim" te Alkmaar geopend door
Mr. D. Breebaart, burgemeester van Zijpe.
De vergadering was druk bezocht.
Het woord werd onmiddellijk verleend
aan Ir. C. G. P. Stevens, Inspecteur van
den Landbouw, die ging spreken over de
li til p verleening aan de kleine boeren.
Voor Noord-Holland is van bui-
tengewone beteekenis, dat de rege-
ling zich beperkt tot boeren en dus
- niet de tuinders betreft. Een scher
pe scheiding is niet te trekken en
spr. stelt zich de zaak zoo voor, dat
men kan spreken van boer, wan
neer de inkomsten uit de landbouw
dominieeren boven die uit den tuin
bouw.
Daarnaast wordt in Den Haag gewerkt
aan een steunregeling voor den tuinbouw,
die hier niet van belang is.
Instandhouding van het bedrijt
De regeling is ingegeven op grond van
enkele bepaalde overwegingen, die in
hoofdzaak beoogen het bedrijf als zoodanig
in stand te houden, 't Gaat dus niet om in-
dividueele, doch om bedrijfssteun. Voorts
nam men aan te maken te hebben met een
gemiddeld type bedrijf, dus niet de grootste,
de kleinste, minder gunstig gelegene, enz.
Dit sluit in, dat de regeling voor den een
gunstiger kon zijn dan voor den ander.
Men zag echter in, dat het kleinere bedrijf
hierdoor in het gedrang zou komen. Wel
trachtte men dit kleinere bedrijf ecnigszins
te sparen bij de toepassing der maatregelen;
dit alles echter bleek onvoldoende. Men
ging er dus toe over aan enkele kleine
boeren zekere sommen gelds in handen te
geven, o.a. de z.g.n. koeiensteun.
In 1937 werd een proef genomen met de
z.g.n. tewerkstelling op eigen bedrijf. Ze
dienden ,dan echter te werken aan objec
ten, die niet behooren tot het gewone be
drijf als drainage, ontginning, slooten gra
ven, enz. Deze proef heeft in circa 40 ge
meenten een half jaar geloopen De resul
taten waren wel bevredigend, maar in de
kleigemeenten stuitte men op moeilijkhe
den ten aanzien van het vinden van objec
ten.
De tegenwoordige regeling is te beschou
wen als een tewerkstelling op eigen bedrijf,
waarbij niet meer vercischte is, dat ge
werkt wordt aan objecten als voorheen het
geval was.
Daarbij stuitte men op enkele kwesties
als: wat zijn kleine boeren, hoe dienen de
kosten te worden verdeeld.
De steunbasis.
Ten aanzien van de bepaling wat een
kleine boer is, heeft men als basis aan
genomen de landbouwinkomsten. Er zijn
drie groepen: arbeiders, half-zelfstandigen
en zelfstandigen. Door het ontbreken van
boekhoudingen leverde een en ander moei
lijkheden op.
De zorg der „half-zelfstandigen"
drukt in eerste instantie op de ge
meenten, waarbij het Rijk de ge
meenten te hulp komt. Bij de „zelf
standigen" is de zorg geheel voor
rekening der overheid.
De scheidingslijnen der drie categorieën
rijn als volgt geregeld. Bij inkomen van
minder dan f 4.— heeft men te doen met
„arbeiders", bij f4.— tot f7— mot „half-
eelfstandigen", bij meer dan f 7.met
„zelfstandigen", respectievelijk de groepen
A, B en C.
Bij een en ander is men van gedachte, dat
het mogelijk is de productiviteit van het
klein-boerenbedrijf hooger op te voeren.
Daarbij is noodig voorlichting met daarnaast
steunverleening. Is deze redeneering juist,
dan zou men te doen hebben met een
steunregeling, die op den duur afloopt. Im
mers de productiviteit zou geleidelijk toe
nemen.
Het bestaan van oude schulden wordt
daarbij buiten beschouwing gelaten. De
regeling daarvan is een andere kwestie.
We moeten de heele regeling blijven zien
als niets anders dan een aanvulling der be
drijfssteunregeling, gelijk in den beginne
reeds is gezegd en het zou dit niet zijn,
wanneer de lasten, die individueel drukken,
er in werden betrokken.
Hoe moet nu de steun worden berekend?
Daarbij wordt uitgegaan van de norm fl 9
plus een bijslag, welke wordt gegarandeerd
aan de groepen B en C.. De bijslag bedraagt
zooveel maal fl 0.15 als er gezinsleden zijn
2. Daarvan wordt afgetrokken het inkomen
in of buiten het landbouwbedrijf. Verder
wordt 2^3 deel afgetrokken van datgene,
wat wordt verdiend door arbeid bij derden,
of door arbeid in nevenbedrijf als b.v. petro-
leumventerij, enz.
De groep A blijft volkomen onder de zorg
van gemeenten en sociale zaken, zoodat men
bij deze regeling alleen te maken heeft mot
(le groepen B. en C. Groep B. krijgt daarbij
de steun in geld, groep C in natura. in bc-
drijfsbenoodigdheden waarvan het bedrag
wordt gefixeerd in één bedrag per jaar. De
bedoeling is om, wanneer in groep C. alles
normaal marcheert, de steun ook in natura
aan groep B. te verleenen, doch dit is van
later zorg.
Het aanvragen van steun.
Voor het ontvangen van steun is noodig
het invullen van formulieren, waarbij de
aangiften omtrent bouw- en grasland moe
ten kloppen met de crisisinventarisatie 1937.
Een en ander kan het best geschieden ter
secretarie door den ambtenaar, waarna af
zonderlijk een berekening wordt gemaakt.
Spr. adviseert de formulieren vervolgens in
handen te stellen van Ir. Lienesch, waarna
ze kunnen komen voor de commissie.
De berekening wordt gemaakt door de
plaats, comm. a. d. hand van de in de circu
laire: vermelde normen, aangevuld door de
normen der gewestelijke commissies. Een en
ander komt neer op een decentralisatie,
waardoor men hoopt te komen tot een aan
passing aan de toestanden ter plaatse. Ten
einde een te veel divergeeren te voorkomen,
staat tusschen den Haag en de plaatselijke
commissies de gewestelijke cogimissie. Bij
groote gemeenten kunnen eventueele sub
commissies worden gvormd. Bij verzet van
de zijde der boeren, b.v. wanneer ze hun be
drijf niet op peil willen brengen, worden ze
eenvoudig uitgesloten.
Op 1 November begint de regeling. Deze
datum beteekent echter niet, dat degenen,
die dan nog niet klaar zijn, er niet aan zou
den kunnen deelnemen. Later dan 1 Januari
dient inen er echter niet mee te beginnen,
omdat de regecring de regeling heeft ont
worpen, voorloopig voor slechts één jaar.
Inkomstengrens te laag?
Van de gelegenheid tot het stellen van
vragen wordt een druk gebruik gemaakt.
We memoreeren daaruit het volgende.
Kool valt onder tuinbouw. Voor menschen,
die te oud zijn voor groep A, of voor inva
liden, kunnen geen uitzonderingen worden
gemaakt. Overigens is dit niet meer dan een
voorloopigc regeling, waarvan nog niet kan
worden gezegd, waar ze heen voert. Voor
groep C geldt de leeftijdsgrens niet.
De grens van fl 9.wordt door ver
schillende aanwezigen voor Noord-
Holland te laag geacht, de arbeider
in de werkverschaffing is er vaak
beter aan toe. Dit is het gevolg van
Ihet feit, dat geheel Nederland over
ééné kam wordt geschoren, terwijl 't
levenspeil hier hooger is dan b.v. in
Drente.
Inleider meent, dat door het stellen van
bijzondere normen, terwijl eventueel zelfs
van de hoofdnormen kan worden afgewe
ken, tot een bevredigend resultaat kan wor
den gekomen. Hoe lager de norm, hoe beter
ten slotte de einduitslag. Juist met het oog
hierop is de decentralisatie toegepast.
Met de steun kan por 1 November wor
den begonnen, ook wanneer de betreffende
stukken nog niet terug zijn. Uitkeering in
natura aan groep B dient voorloopig niet
te geschieden, speciale gevallen kunnen
worden opgelost in overleg met Ir. Lienescth
Indien aan de regeling wordt deelgeno
men door een gemeente, worden de stcunbe-
hoevenden in de divei-se groepen onderge
bracht volgens de gegeven voorschriften.
Keuze van de kant der steunbehoevenden
bestaat daarbij niet. Wel kunnen de ge
meenten niet deelnemen. Wat daarvan het
gevolg zal zijn dient te worden afgewacht.
Op het oogenblik doen circa 570 gemeenten
er aan mee. Door verschillende aanwezigen
worden de consequenties ten aanzien van
bet noodzakelijk overbrengen van steun
behoevenden van de eene groep in de an
dere betreurd, er blijkt ccliter niets aan te
veranderen. Gemeenten met weinig kleine
boeren dienen daarom goed te overwegen of
ze zullen toetreden tot de regeliing of niet.
Vcldslazaadteelt ressorteert onder tuinbouw
In bijzondere gevallen, b.v. indien als ne
venbedrijf visscherij wordt beoefend, dienen
do inkomsten daaruit te worden getaxeerd.
Ton aanzien van de negen-gulden-in kom-
stengrens blijkt reeds door een commissie te
zijn verzocht deze te verhoogen, echter zon
der resultaat. De norm van fl. 1.50 voor
grasland wordt onjuist geacht, beter ware
bet voor Verschil lende soorten land, ver
schillende normen in te stellen met fl. 1.25
als hoogste norm. Iets in dien geest is in-
tusschen reeds geschied. Inleider wijst er
op, dat de plaatselijk com-missiën hot in hun
macht hebben door het stellen van bijzonde
re nomien zich aan te passen aan de plaat
selijke toestanden, waarbij de gewestelijke
commissie dan stellig rekening zal houden
met de in deze vergadering gehouden be
sprekingen en de door inleider ontwikkel
de denkbeelden.
Bij weigering van werk worden d-e kleine
boeren uit de regeling verwijderd.
Tal van technische kwesties komen nog
ter tafel, die door inleider worden behan
deld. Hij vestigt er echter de aandacht op.
dat voorloopig hoofdzaak is de regeling aan
de gang te krijgen. In later eventueel aan
den dag tredende oneffenheden zal in den
loop van den tijd wel worden getracht zoo
goed mogelijk te voorzien.
Na een woord van dank aan Ir. Stevens
en de and-ere hoeren van het departement,
die aanwezig waren, sluit de voorzitter de
vergadering.
De begrooting de hoofdschotel
der agenda wordt zonder hoof
delijke stemming goedgekeurd.
Gistermorgen kwam het bestuur van het
Hoogheemraadschap van Noordhollands
Noorderkwartier in liet Gemecnlandshuis le
Alkmaar in openbare vergadering bijeen.
Voorzitter: de heer C. Wijdenes Spaans
Jr.; secretaris: de heer Boersma.
Afwezig zijn de heeren Dekker (Hoogheem
raad) wegens ziekte en P. J. Waiboer Jbzn.
(Iloofding.-plv.) met bericht van verhinde-
ring.
De Voorzitter deelt mede, dat de heer Dek
ker herstellende is, zoodat deze hoopt spoe
dig weer op de vergaderingen te'kunnen ver
schijnen. Spr. wil van deze plaats den heer
Dekker gaarne een algeheel herstel tocwcn-
scllen. (Bewijzen van instemming).
Notulen.
De notulen van de vorige vergadering wor
den zonder op- of aanmerkingen gear
resteerd.
Ingekomen stukken.
De Secretaris doet voorlezing van de inge
komen stukken, welke geen stof tot bespre
king vormen.
Bedanken Hoofdingeland J. Ba-
rendregt.
De Voorzitter leest vervolgens een brief
voor van den Hoofdingeland, den heer J. Ba-
rendregt Pzn., waarin deze mededeelt, dat
bij door verkoop van zijn eigendommen niet
langer Hoofdingeland kan blijven. Spr. dankt
den heer Barendregt voor de prettige samen
werking cn voor alles wat bij deed in bet. be
lang van het Hoogheemraadschap. (Appl.)
Onderhoud Schagermiddenweg.
Voorstel 0111 ten laste van tiet Hoog
heemraadschap tc brengen liet onderhoud
van den Schagermiddenweg en van een ge
deelte van den Groen vel dsdijk in de gemeen
te Sint Maarten en tol verkrijging van den
eigendom van dien weg en dat weggedeelte.
Het geldt hier den Schagermiddenweg van
den .Groenveldsdijk tot aan tic grens der ge
nieenten St. Maarten en Harenkarspel en 't
gedeelte Groenveldsdijk van de sluis bij
Groeneveld tot de grens der gemeenten St.
Maarten en Schagen.
Voor den Schagermiddenweg is de Bannc
of Polder Valkkoog verplicht, wegens bare
bevrijding van onderhoudslasten, tot betaling
eener jaarlijksche uitkeering, bedragende
over de jaren 193S tot cn niet 1964 per jaar
f5i0.cn over bet jaar 1965 en daarop vol
gende jaren f315 uit te keeren.
Conform besloten.
Onderhoud Flapbrug in de ge
meente Zijpe.
Voorstel om ten laste van het Hoog
heemraadschap te brengen het onderhoud
van de Flapbrug in de gemeente Zijpe, met
toebchooren en tot verkrijging van den ei
gendom van die brug met toebehooren.
Het onderhoud van de brug komt ten laste
van liet Hoogheemraadschap, te rekenen van
1 Januari 1938 af. De Folder zal wegens zijn
bevrijding van onderhoudslasten aan bet
Hoogheemraadschap voor eenmaal een be-
«lrag, groot f462.betalen en verklaart te
verkoopen en in vollen en vrijen eigendom
over te dragen de z.g. Flapbrug in de ge
meente Zijpe. De koopsom zal f 1.— bedra
gen.
Als voren.
Onderhoud van wegen.
Voorstel om ten laste van het Hoog
heemraadschap te brengen het onderhoud
van don Winkelerwcg, den weg door Lutje-
winkel met daarop aansluitendcn weg naar
Wateringskant in de gemeente Winkel 011
van een gedeelte van den Oosterweg in do
gemeente Nieuwe Niedorp, tot, verkrijging
van den eigendom van die wegen en dat
weggedeelte, alsmede tot vaststelling van
nog enkele andere besluiten, in verband
met den onderhoudsovergang van die wegen
en dat weggedeelte.
De gemeente Winkel is wegens bare be
vrijding van onderhoudslasten verplicht tot
betaling eener jaarlijksche uitkeering bedra
gende: over de jaren 1938 tot en met 1956
per jaar f 1660.— en over liet jaar 1957 cn
daaropvolgende jaren, per jaar f 1.100.—.
Als voren.
Verkoop van grond.
Voorstel tot verkoop van grond aan
A. van Licnen Jr. en W. Oostindië te Schoorl.
Bij het uitmeten van de in 1036 aan W.
Oostindië en P. Duin Wz. te Ilargen 'ge
meente Schoorl) verkochte pereeclsgedeelten
is gebleken, dat een gedeellc grond, ter groot
te van ongeveer 700 M2., in gebruik was bij
A. van Lienen Jr. aldaar.
Van Lienen is bereid deze strook grond
van het Hoogheemraadschap te konn^n en
daarvoor een koopsom van in totaal f 70.—
te betalen.
In verband met den evcnfueelen eigen
domsovergang van vorenbedoelde strook
grond, vraagt W. Oostindië. wiens perceel
grenst aan rlat van den van Lienen. alsnog '11
stukje grond ter grootte van ong. 65 M°.„ te
mogen koopen voor den prijs ven f 0.30 per
M2., alzoo in totaal voor f 19,50. ten einde
tot een betere grensscheiding te komen.
Conform besloten.
Voorstel tot verkoop van grond aan
P. Bakker te Burgerdam.
Genoemde stronk grond heeft een breedte
van ongeveer 1.20 M„ terwijl de koopsom
f 50.zal bedragen. Als voren.
Kanaal Oudkarspel-Kolhorn
Voorstel tot het aangaan eener overeen
komst tot ruiling van grond met de provin
cie Nöordholland. in verband met den aan
leg van het provinciale kanaal Oudkarspcl-
Kolhom.
Do Provincie zal een toegift geven ten be
draec van f 330.—
Als voren.
f KVK EENS ANNIE/ N
t^MwAT GEEFT DIE NIEUWE
f S Aovervett E V5M5T
v RINS O
Teen schitterend
sop/ 1
Ongetwijfeld beipaart Uw wasmachine U heel
wal tijd en moeite. Maar een werkelijk volmaakt
resultaat bereikt U, wanneer U de „overvette
Rinso in de wasmachine gebruikt, Rinso werkt
veel vlugger en zuiniger dan gewone zeep
poeders en maakt Uw wasgoed veel witter.
Aanmaken is met Rinso niet meer t
nodig en door de speciale eigen- i
schappen, die gewone zeeppoe- 1
ders niet bezitten, kan het j
volmaakt reinigende Rinso sop i
zelfs meerdere malen achter
een worden gebruikt. Rinso
wasdag is de ideale wasdag.
De polder „Koopman".
Voorstel tot uitgifte in erfpacht aan de
gemeente Andijk van den z.g. „polder Koop
man."
Bedoeld land is voor een groot deel tot
water vergraven bij gelegenheid van de.
laatste versterking van den Noorderdijk. De
opbrengst, met inbegrip van een pachtsom
voor het vischwater, bedroeg de laatste ja
ren f 23.per jaar, welk bedrag echter
jaarlijks ten minste aan onderhoud wordt
uitgegeven, zoodat dit bezit voor het Hoog
heemraadschap geen netto bate oplevert.
De gemeente Andijk ziet in het in
cultuur brengen van dezen grond
een geschikt middel voor werkver
schaffing, terwijl zij daarvan tevens
een verbetering van den hygiëni-
schcn toestand der Gemeente ver
wacht, omdat het terrein thans een
broeinest van muggen en een kweek
plaats van onkruid is. Het in den
Polder gelegen land zal daartoe
moeten worden geëgaliseerd en be-
grcppeld, terwijl langs het IJsscl-
xheer een waferkeerende dijk zal
moeten worden aangebracht.
Voorts zal le zijner tijd nog een voorzie
ning moeten worden getroffen in den wa
terafvoer.
In overleg met de Nederlandsche Heide
Maatschappij is door de Gemeente een ex
ploitatie-berekening opgezet. Hieruit blijkt,
dat de gemeente door middel eener geldlee-
ning een bedrag van f 23.000.zal moe
ten verschaffen, om het gestelde doel te be
reiken.
Aangenomen is, dat het in cultuur bren
gen zelf 5 jaren zal vorderen cn dat daar
na de verkregen cultuurgrond tegen den
prijs van f S5.— per-jaar per II.A. zal kun
nen worden verpacht.
Wil de Gemeente het in den grond gesto
ken kapitaal tenslotte op deze wijze terug
ontvangen, dan zal zij, rekening houdende
met de kosten van onderhoud cn water-
loozing na de fn cultuurbrenging nog 35
jaar over den grond moeten kunnen be
schikken, zoodat de uitgifte dan in totaal
40 jaar zou moeten duren.
Met bet gemeentebestuur is daarom over
eenstemming verkregen omtrent een uit
gifte van don grond in erfpacht voor den
tijd Van 40 jaar, ingaande 1 Januari, 1938
en tegen een canon van f 1.per jaar.
Deze erfpachtssom is zeer gering, maar
afgezien nog van bet algemeen belang, dat
door de in cultuurbrenging wordt bevorderd,
zal daartegenover het Hoogheemraadschap,
na beëindiging van de erfpacht, de volledi
ge beschikking verkrijgen over ruim 13 HA
vruchtbaren grond.
Als voren.
De Waterlandsche Zeedijk.
Voorstel tot uitgifte in erfpacht aan het
Rijk van een gedeelte van den onderberm
van den Watcrlandschen zeedijk bij Schel-
lingwoude.
De Rijksgebouwendienst wil op dit ter-
reintje, groot pl.m. 250 C.A., een telefoon-
gebouwtje stichten.
Het tc stichten gebouwtje zal voor het
verkeer geen hinder opleveren, terwijl er
ook uit een oogpunt van instandhouding
van den dijk als waterkeering geen enkel
bezwaar tegen de inwilliging van het ver
zoek bestaat.
Met de door bet Rijk voorgestelde erf-
paebtssom van f 3.per meter, gemeten
langs de straat op den Watcrlandschen zee
dijk. kunnen wij ons vereenigen. üe canon
zal dan 11 maal f 3 is f 33 moeten be
dragen.
Als voren.
Begrooting 1938.
Behandeling van de begrooting voor
bet dienstjaar 1938.
Van deze begrooting gaven wij alreeds
de toelichting op verschillende posten en
eindcijfers voor den gewonen en den
buitengewonen dienst.
Algemoene Beschouwingen.
De beer C. de Boer Jzn. (Hoofdingel.)
wil een kort woord over de begrooting
zeggen en begint met er zijn tevredenheid
over uit te spreken, dat in het voorwoord
der begrooting gezegd wordt, dat voor
stellen van Ged. Staten, strekkende om te
komen tof verlaging van de lasten van
staat A, thans niet lanc meer op zich zul
len laten wachten. In 1935 werd in de Sta
ten de drang hiertoe gevoeld en spr. had
nu gehoopt, dat in deze begrooting deze
drang naar voren was gekomen.
Dezen zomer toch zijn duizenden ton zware
steen van de IJsselmcer-oevers weggevoerd
naar Texel. Spr. dacht toen aan een bui
tenkansje en dat er een post op de be
grooting zou voorkomen, voldoende om een
verlaging mogelijk te maken. Jammer ge
noeg moest spr. vernemen, dat de aanne
mer Bosker dit materiaal voor een zoo
geschikten prijs van bet Hoogheemraad
schap in handen had gekregen, dat een cn
ander genoemden aannemer één gulden per
ton of f 20.000 voordeel had bezorgd. Wat
moest spr. daarvan denken? Heeft hier
aan genoemden Bosker een schenking
plaats gehad? Kon de heer Poppens, wien
spr. hoogacht en ook vertrouwt, van een en
ander de waarde niet bepalen? Een persoon
in 9 a 10 weken zooveel winst te bezorgen
cn dan te bedenken, dat de polders gebukt
gaan onder de lasten van onderhoud der
IJsselmeerdijk! Spr. verzoekt den Voorz.
hem te willen med'edeelen, hoeveel voor de
ze steen is betaald, want in de begrooting
wordt dit niet vermeld. Waarom, zoo
vraagt spr. zich af, is dit niet gebracht in
mindering van de vaste lasten van staat A?
Ook liet vorige jaar werd reeds
steen van 't IJssolmeer naar Texel
vervoerd.
Het juk blijft zwaar drukken op
land-, tuinbouwers en veehouders.
Men zoekt hier naar werk, maar
denkt er niet aan, dat de belasting
betalers bunkeren naar eenige ver
lichting. Aanpassen, zooals de mi
nistère dat willen, is hier, volgens
spr. niet op z'n plaats.
De Hondbossche Zeewering noemt spr. de
gixx>te slokop, aan de IJs&elmeer-oevers
wordt weinig tem koste gelegd en de las
ten voor hun ondehoud is zeer groot.
Spr. noemt alles veel te groot opgezet en
wijst erop, dat zij die betalen moeten zoo
klein zijn. Spr. zegt, dat de boodschap welke
hij brengt niet gaat over pietluttigheden,
liet is echter de stem van vele betalende in
gelanden.
De heer de Boer verwacht hierop geen
definitief antwoord, doch geeft het bestuur
in overweging eens na te gaan, of een en
ander ook niet anders kan.
De hoofdambtenaar, de heer Poppens be*
•antwoordt den 'heer de, Boer .en licht, om*
;trent deii verkoop, i^cr gteenen de zaak toe,
spr. zegt., dat er een aanbesteding is ge
weest en dat de verkoopprijs zoo goed mo
ge 1 ij k we ïx 1 o verwoge n
De voorzitter wil 11a deze toelichting nog
opmerken, dat alle aannemers precies de
zelfde inlichtingen kregen. De Hoofdambte
naar zegt, dat er zelfs zeer scherp is inge
schreven. De totaal opbrengst der steenen
was f 23.000 a f 30.000.
De voorzitter heeft uit het betoog van den
beer de Boer begrepen, dat deze niet een
direct antwoord verlangt, het Dag. Bestuur
zal daarom aan zijn woorden de noodig©
aandacht wijden.
De heer C. Ilam (Iloofdingel. plv.) wil een
en ander in het midden brengen over de pen-
sionneering v. d. Hoogheemraden en vraagt
of deze pensionn. niet in overeenstemming
kan worden gebracht m. art. 101 d. Gemeente
wet. Immers \olgens spr. staan wethouders
en heemraden beide gelijk; het zijn allebei
eerebaantjes en ambtenaren zijn ze niet.
Critiek op arbeidscontract.
Voorts wil spr. de zaak der arbei
ders onder de oogen zien. Fr wordt
door het Hoogheemraadschap steeds
het systeem gevolgd, om op arbeids
contract te laten werken. Spr.
noemt dit systeem foutief en zou de
arbeiders in vasten dienst willen
aanstellen; zoodat deze menschen
recht krijgen op pensioen.
Weliswaar ontvangen zij thans op 65-
iarigen leeftijd een toelage, doch deze is ge
heel afhankelijk van den goeden wil der ver
gadering. Daarom zou spr. willen aanraden
meer vrij werk te scheppen. Verschillende
werken, tot een totaal bedrag van pl.m.
f 25200.worden in 1938 in werkverschaf
fing uitgevoerd. Spr. vraagt, of deze werken
niet in het vrije bedrijf uitgevoerd kunnen
worden?
De voorzitter antwoordt, dat over de pen-
sionneering der Hoogheemraden, alreeds in
een vorige vergadering uitvoerig is gespro
ken. Verschillende heeren hebben toen hun-
mcening uitgesproken en deze meening
moet eerst eens bezinken; Spr. meent, dat de
kwestie der pensionneering geen liefhebbe
rij-artikel moet worden.
Hoeveel arbeiders noodig?
Wat betreft het werken der arbeiders op
arbeidscontract, wil spr. opmerken, dat of
schoon het Hoogheemraadschap reeds 20
jaar bestaat, het wat deze kwestie betreft
nog in wording is. De vraag blijft: hoe
veel arbeiders zullen wij op den duur noo
dig hebben? Dat zal de tijd moeten leeren.
Fn liet is daarom, dat er voor de oud-ge
diend en een jaarlijksche toelage is ingesteld
Spr. wijst er op, dat deze toelage tot nu
toe steeds werd verleend. Een absolute re
geling zal er zeker komen, maar wc kun
nen deze thans nog niet vaststellen. De
billijkheid wordt in alle opzichten be
tracht en die zullen we ook in de toekomst
blijven betrachten.
Verschillende werken zouden niet gebeu
ren, indien ze niet in werkverschaffing
werden uitgevoerd. Maar als deze werken,
naar het oordeel der vergadering niet in
overwerk moeten uitgevoerd worden, dan
zullen ze of overgebracht moeten worden op
een ander hoofdstuk óf ze worden niet uit
gevoerd.
De heer J. Lakenman (Hoofding.) is het
volkomen eens met den heer Ham, wat
deze gezegd heeft over de werkverschaffing