Steunverleening aan kleine boeren Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier Behandeling begrooting Donderdag 11 November 1937 Tweede blad Instandhouding van het bedrijf de hoofdzaak DE TAAK DER GEMEENTEN. UITEENZETTING AAN NOORD- HOLL. BURGEMEESTERS. Een bijeenkomst, die was georganiseerd door het Comité der Vereenigingen van Burgemeesters en Secretarissen in de kan tons Hoorn, Purmercnd, Alkmaar en Scha- gen, in overleg met den Rijkslandbouwcon- sulent. Ir. G. J. Liemesch, met het doel een uiteenzetting te geven over de steunregeling aan kleine boeren, werd gistermorgen in café „Kinheim" te Alkmaar geopend door Mr. D. Breebaart, burgemeester van Zijpe. De vergadering was druk bezocht. Het woord werd onmiddellijk verleend aan Ir. C. G. P. Stevens, Inspecteur van den Landbouw, die ging spreken over de li til p verleening aan de kleine boeren. Voor Noord-Holland is van bui- tengewone beteekenis, dat de rege- ling zich beperkt tot boeren en dus - niet de tuinders betreft. Een scher pe scheiding is niet te trekken en spr. stelt zich de zaak zoo voor, dat men kan spreken van boer, wan neer de inkomsten uit de landbouw dominieeren boven die uit den tuin bouw. Daarnaast wordt in Den Haag gewerkt aan een steunregeling voor den tuinbouw, die hier niet van belang is. Instandhouding van het bedrijt De regeling is ingegeven op grond van enkele bepaalde overwegingen, die in hoofdzaak beoogen het bedrijf als zoodanig in stand te houden, 't Gaat dus niet om in- dividueele, doch om bedrijfssteun. Voorts nam men aan te maken te hebben met een gemiddeld type bedrijf, dus niet de grootste, de kleinste, minder gunstig gelegene, enz. Dit sluit in, dat de regeling voor den een gunstiger kon zijn dan voor den ander. Men zag echter in, dat het kleinere bedrijf hierdoor in het gedrang zou komen. Wel trachtte men dit kleinere bedrijf ecnigszins te sparen bij de toepassing der maatregelen; dit alles echter bleek onvoldoende. Men ging er dus toe over aan enkele kleine boeren zekere sommen gelds in handen te geven, o.a. de z.g.n. koeiensteun. In 1937 werd een proef genomen met de z.g.n. tewerkstelling op eigen bedrijf. Ze dienden ,dan echter te werken aan objec ten, die niet behooren tot het gewone be drijf als drainage, ontginning, slooten gra ven, enz. Deze proef heeft in circa 40 ge meenten een half jaar geloopen De resul taten waren wel bevredigend, maar in de kleigemeenten stuitte men op moeilijkhe den ten aanzien van het vinden van objec ten. De tegenwoordige regeling is te beschou wen als een tewerkstelling op eigen bedrijf, waarbij niet meer vercischte is, dat ge werkt wordt aan objecten als voorheen het geval was. Daarbij stuitte men op enkele kwesties als: wat zijn kleine boeren, hoe dienen de kosten te worden verdeeld. De steunbasis. Ten aanzien van de bepaling wat een kleine boer is, heeft men als basis aan genomen de landbouwinkomsten. Er zijn drie groepen: arbeiders, half-zelfstandigen en zelfstandigen. Door het ontbreken van boekhoudingen leverde een en ander moei lijkheden op. De zorg der „half-zelfstandigen" drukt in eerste instantie op de ge meenten, waarbij het Rijk de ge meenten te hulp komt. Bij de „zelf standigen" is de zorg geheel voor rekening der overheid. De scheidingslijnen der drie categorieën rijn als volgt geregeld. Bij inkomen van minder dan f 4.— heeft men te doen met „arbeiders", bij f4.— tot f7— mot „half- eelfstandigen", bij meer dan f 7.met „zelfstandigen", respectievelijk de groepen A, B en C. Bij een en ander is men van gedachte, dat het mogelijk is de productiviteit van het klein-boerenbedrijf hooger op te voeren. Daarbij is noodig voorlichting met daarnaast steunverleening. Is deze redeneering juist, dan zou men te doen hebben met een steunregeling, die op den duur afloopt. Im mers de productiviteit zou geleidelijk toe nemen. Het bestaan van oude schulden wordt daarbij buiten beschouwing gelaten. De regeling daarvan is een andere kwestie. We moeten de heele regeling blijven zien als niets anders dan een aanvulling der be drijfssteunregeling, gelijk in den beginne reeds is gezegd en het zou dit niet zijn, wanneer de lasten, die individueel drukken, er in werden betrokken. Hoe moet nu de steun worden berekend? Daarbij wordt uitgegaan van de norm fl 9 plus een bijslag, welke wordt gegarandeerd aan de groepen B en C.. De bijslag bedraagt zooveel maal fl 0.15 als er gezinsleden zijn 2. Daarvan wordt afgetrokken het inkomen in of buiten het landbouwbedrijf. Verder wordt 2^3 deel afgetrokken van datgene, wat wordt verdiend door arbeid bij derden, of door arbeid in nevenbedrijf als b.v. petro- leumventerij, enz. De groep A blijft volkomen onder de zorg van gemeenten en sociale zaken, zoodat men bij deze regeling alleen te maken heeft mot (le groepen B. en C. Groep B. krijgt daarbij de steun in geld, groep C in natura. in bc- drijfsbenoodigdheden waarvan het bedrag wordt gefixeerd in één bedrag per jaar. De bedoeling is om, wanneer in groep C. alles normaal marcheert, de steun ook in natura aan groep B. te verleenen, doch dit is van later zorg. Het aanvragen van steun. Voor het ontvangen van steun is noodig het invullen van formulieren, waarbij de aangiften omtrent bouw- en grasland moe ten kloppen met de crisisinventarisatie 1937. Een en ander kan het best geschieden ter secretarie door den ambtenaar, waarna af zonderlijk een berekening wordt gemaakt. Spr. adviseert de formulieren vervolgens in handen te stellen van Ir. Lienesch, waarna ze kunnen komen voor de commissie. De berekening wordt gemaakt door de plaats, comm. a. d. hand van de in de circu laire: vermelde normen, aangevuld door de normen der gewestelijke commissies. Een en ander komt neer op een decentralisatie, waardoor men hoopt te komen tot een aan passing aan de toestanden ter plaatse. Ten einde een te veel divergeeren te voorkomen, staat tusschen den Haag en de plaatselijke commissies de gewestelijke cogimissie. Bij groote gemeenten kunnen eventueele sub commissies worden gvormd. Bij verzet van de zijde der boeren, b.v. wanneer ze hun be drijf niet op peil willen brengen, worden ze eenvoudig uitgesloten. Op 1 November begint de regeling. Deze datum beteekent echter niet, dat degenen, die dan nog niet klaar zijn, er niet aan zou den kunnen deelnemen. Later dan 1 Januari dient inen er echter niet mee te beginnen, omdat de regecring de regeling heeft ont worpen, voorloopig voor slechts één jaar. Inkomstengrens te laag? Van de gelegenheid tot het stellen van vragen wordt een druk gebruik gemaakt. We memoreeren daaruit het volgende. Kool valt onder tuinbouw. Voor menschen, die te oud zijn voor groep A, of voor inva liden, kunnen geen uitzonderingen worden gemaakt. Overigens is dit niet meer dan een voorloopigc regeling, waarvan nog niet kan worden gezegd, waar ze heen voert. Voor groep C geldt de leeftijdsgrens niet. De grens van fl 9.wordt door ver schillende aanwezigen voor Noord- Holland te laag geacht, de arbeider in de werkverschaffing is er vaak beter aan toe. Dit is het gevolg van Ihet feit, dat geheel Nederland over ééné kam wordt geschoren, terwijl 't levenspeil hier hooger is dan b.v. in Drente. Inleider meent, dat door het stellen van bijzondere normen, terwijl eventueel zelfs van de hoofdnormen kan worden afgewe ken, tot een bevredigend resultaat kan wor den gekomen. Hoe lager de norm, hoe beter ten slotte de einduitslag. Juist met het oog hierop is de decentralisatie toegepast. Met de steun kan por 1 November wor den begonnen, ook wanneer de betreffende stukken nog niet terug zijn. Uitkeering in natura aan groep B dient voorloopig niet te geschieden, speciale gevallen kunnen worden opgelost in overleg met Ir. Lienescth Indien aan de regeling wordt deelgeno men door een gemeente, worden de stcunbe- hoevenden in de divei-se groepen onderge bracht volgens de gegeven voorschriften. Keuze van de kant der steunbehoevenden bestaat daarbij niet. Wel kunnen de ge meenten niet deelnemen. Wat daarvan het gevolg zal zijn dient te worden afgewacht. Op het oogenblik doen circa 570 gemeenten er aan mee. Door verschillende aanwezigen worden de consequenties ten aanzien van bet noodzakelijk overbrengen van steun behoevenden van de eene groep in de an dere betreurd, er blijkt ccliter niets aan te veranderen. Gemeenten met weinig kleine boeren dienen daarom goed te overwegen of ze zullen toetreden tot de regeliing of niet. Vcldslazaadteelt ressorteert onder tuinbouw In bijzondere gevallen, b.v. indien als ne venbedrijf visscherij wordt beoefend, dienen do inkomsten daaruit te worden getaxeerd. Ton aanzien van de negen-gulden-in kom- stengrens blijkt reeds door een commissie te zijn verzocht deze te verhoogen, echter zon der resultaat. De norm van fl. 1.50 voor grasland wordt onjuist geacht, beter ware bet voor Verschil lende soorten land, ver schillende normen in te stellen met fl. 1.25 als hoogste norm. Iets in dien geest is in- tusschen reeds geschied. Inleider wijst er op, dat de plaatselijk com-missiën hot in hun macht hebben door het stellen van bijzonde re nomien zich aan te passen aan de plaat selijke toestanden, waarbij de gewestelijke commissie dan stellig rekening zal houden met de in deze vergadering gehouden be sprekingen en de door inleider ontwikkel de denkbeelden. Bij weigering van werk worden d-e kleine boeren uit de regeling verwijderd. Tal van technische kwesties komen nog ter tafel, die door inleider worden behan deld. Hij vestigt er echter de aandacht op. dat voorloopig hoofdzaak is de regeling aan de gang te krijgen. In later eventueel aan den dag tredende oneffenheden zal in den loop van den tijd wel worden getracht zoo goed mogelijk te voorzien. Na een woord van dank aan Ir. Stevens en de and-ere hoeren van het departement, die aanwezig waren, sluit de voorzitter de vergadering. De begrooting de hoofdschotel der agenda wordt zonder hoof delijke stemming goedgekeurd. Gistermorgen kwam het bestuur van het Hoogheemraadschap van Noordhollands Noorderkwartier in liet Gemecnlandshuis le Alkmaar in openbare vergadering bijeen. Voorzitter: de heer C. Wijdenes Spaans Jr.; secretaris: de heer Boersma. Afwezig zijn de heeren Dekker (Hoogheem raad) wegens ziekte en P. J. Waiboer Jbzn. (Iloofding.-plv.) met bericht van verhinde- ring. De Voorzitter deelt mede, dat de heer Dek ker herstellende is, zoodat deze hoopt spoe dig weer op de vergaderingen te'kunnen ver schijnen. Spr. wil van deze plaats den heer Dekker gaarne een algeheel herstel tocwcn- scllen. (Bewijzen van instemming). Notulen. De notulen van de vorige vergadering wor den zonder op- of aanmerkingen gear resteerd. Ingekomen stukken. De Secretaris doet voorlezing van de inge komen stukken, welke geen stof tot bespre king vormen. Bedanken Hoofdingeland J. Ba- rendregt. De Voorzitter leest vervolgens een brief voor van den Hoofdingeland, den heer J. Ba- rendregt Pzn., waarin deze mededeelt, dat bij door verkoop van zijn eigendommen niet langer Hoofdingeland kan blijven. Spr. dankt den heer Barendregt voor de prettige samen werking cn voor alles wat bij deed in bet. be lang van het Hoogheemraadschap. (Appl.) Onderhoud Schagermiddenweg. Voorstel 0111 ten laste van tiet Hoog heemraadschap tc brengen liet onderhoud van den Schagermiddenweg en van een ge deelte van den Groen vel dsdijk in de gemeen te Sint Maarten en tol verkrijging van den eigendom van dien weg en dat weggedeelte. Het geldt hier den Schagermiddenweg van den .Groenveldsdijk tot aan tic grens der ge nieenten St. Maarten en Harenkarspel en 't gedeelte Groenveldsdijk van de sluis bij Groeneveld tot de grens der gemeenten St. Maarten en Schagen. Voor den Schagermiddenweg is de Bannc of Polder Valkkoog verplicht, wegens bare bevrijding van onderhoudslasten, tot betaling eener jaarlijksche uitkeering, bedragende over de jaren 193S tot cn niet 1964 per jaar f5i0.cn over bet jaar 1965 en daarop vol gende jaren f315 uit te keeren. Conform besloten. Onderhoud Flapbrug in de ge meente Zijpe. Voorstel om ten laste van het Hoog heemraadschap te brengen het onderhoud van de Flapbrug in de gemeente Zijpe, met toebchooren en tot verkrijging van den ei gendom van die brug met toebehooren. Het onderhoud van de brug komt ten laste van liet Hoogheemraadschap, te rekenen van 1 Januari 1938 af. De Folder zal wegens zijn bevrijding van onderhoudslasten aan bet Hoogheemraadschap voor eenmaal een be- «lrag, groot f462.betalen en verklaart te verkoopen en in vollen en vrijen eigendom over te dragen de z.g. Flapbrug in de ge meente Zijpe. De koopsom zal f 1.— bedra gen. Als voren. Onderhoud van wegen. Voorstel om ten laste van het Hoog heemraadschap te brengen het onderhoud van don Winkelerwcg, den weg door Lutje- winkel met daarop aansluitendcn weg naar Wateringskant in de gemeente Winkel 011 van een gedeelte van den Oosterweg in do gemeente Nieuwe Niedorp, tot, verkrijging van den eigendom van die wegen en dat weggedeelte, alsmede tot vaststelling van nog enkele andere besluiten, in verband met den onderhoudsovergang van die wegen en dat weggedeelte. De gemeente Winkel is wegens bare be vrijding van onderhoudslasten verplicht tot betaling eener jaarlijksche uitkeering bedra gende: over de jaren 1938 tot en met 1956 per jaar f 1660.— en over liet jaar 1957 cn daaropvolgende jaren, per jaar f 1.100.—. Als voren. Verkoop van grond. Voorstel tot verkoop van grond aan A. van Licnen Jr. en W. Oostindië te Schoorl. Bij het uitmeten van de in 1036 aan W. Oostindië en P. Duin Wz. te Ilargen 'ge meente Schoorl) verkochte pereeclsgedeelten is gebleken, dat een gedeellc grond, ter groot te van ongeveer 700 M2., in gebruik was bij A. van Lienen Jr. aldaar. Van Lienen is bereid deze strook grond van het Hoogheemraadschap te konn^n en daarvoor een koopsom van in totaal f 70.— te betalen. In verband met den evcnfueelen eigen domsovergang van vorenbedoelde strook grond, vraagt W. Oostindië. wiens perceel grenst aan rlat van den van Lienen. alsnog '11 stukje grond ter grootte van ong. 65 M°.„ te mogen koopen voor den prijs ven f 0.30 per M2., alzoo in totaal voor f 19,50. ten einde tot een betere grensscheiding te komen. Conform besloten. Voorstel tot verkoop van grond aan P. Bakker te Burgerdam. Genoemde stronk grond heeft een breedte van ongeveer 1.20 M„ terwijl de koopsom f 50.zal bedragen. Als voren. Kanaal Oudkarspel-Kolhorn Voorstel tot het aangaan eener overeen komst tot ruiling van grond met de provin cie Nöordholland. in verband met den aan leg van het provinciale kanaal Oudkarspcl- Kolhom. Do Provincie zal een toegift geven ten be draec van f 330.— Als voren. f KVK EENS ANNIE/ N t^MwAT GEEFT DIE NIEUWE f S Aovervett E V5M5T v RINS O Teen schitterend sop/ 1 Ongetwijfeld beipaart Uw wasmachine U heel wal tijd en moeite. Maar een werkelijk volmaakt resultaat bereikt U, wanneer U de „overvette Rinso in de wasmachine gebruikt, Rinso werkt veel vlugger en zuiniger dan gewone zeep poeders en maakt Uw wasgoed veel witter. Aanmaken is met Rinso niet meer t nodig en door de speciale eigen- i schappen, die gewone zeeppoe- 1 ders niet bezitten, kan het j volmaakt reinigende Rinso sop i zelfs meerdere malen achter een worden gebruikt. Rinso wasdag is de ideale wasdag. De polder „Koopman". Voorstel tot uitgifte in erfpacht aan de gemeente Andijk van den z.g. „polder Koop man." Bedoeld land is voor een groot deel tot water vergraven bij gelegenheid van de. laatste versterking van den Noorderdijk. De opbrengst, met inbegrip van een pachtsom voor het vischwater, bedroeg de laatste ja ren f 23.per jaar, welk bedrag echter jaarlijks ten minste aan onderhoud wordt uitgegeven, zoodat dit bezit voor het Hoog heemraadschap geen netto bate oplevert. De gemeente Andijk ziet in het in cultuur brengen van dezen grond een geschikt middel voor werkver schaffing, terwijl zij daarvan tevens een verbetering van den hygiëni- schcn toestand der Gemeente ver wacht, omdat het terrein thans een broeinest van muggen en een kweek plaats van onkruid is. Het in den Polder gelegen land zal daartoe moeten worden geëgaliseerd en be- grcppeld, terwijl langs het IJsscl- xheer een waferkeerende dijk zal moeten worden aangebracht. Voorts zal le zijner tijd nog een voorzie ning moeten worden getroffen in den wa terafvoer. In overleg met de Nederlandsche Heide Maatschappij is door de Gemeente een ex ploitatie-berekening opgezet. Hieruit blijkt, dat de gemeente door middel eener geldlee- ning een bedrag van f 23.000.zal moe ten verschaffen, om het gestelde doel te be reiken. Aangenomen is, dat het in cultuur bren gen zelf 5 jaren zal vorderen cn dat daar na de verkregen cultuurgrond tegen den prijs van f S5.— per-jaar per II.A. zal kun nen worden verpacht. Wil de Gemeente het in den grond gesto ken kapitaal tenslotte op deze wijze terug ontvangen, dan zal zij, rekening houdende met de kosten van onderhoud cn water- loozing na de fn cultuurbrenging nog 35 jaar over den grond moeten kunnen be schikken, zoodat de uitgifte dan in totaal 40 jaar zou moeten duren. Met bet gemeentebestuur is daarom over eenstemming verkregen omtrent een uit gifte van don grond in erfpacht voor den tijd Van 40 jaar, ingaande 1 Januari, 1938 en tegen een canon van f 1.per jaar. Deze erfpachtssom is zeer gering, maar afgezien nog van bet algemeen belang, dat door de in cultuurbrenging wordt bevorderd, zal daartegenover het Hoogheemraadschap, na beëindiging van de erfpacht, de volledi ge beschikking verkrijgen over ruim 13 HA vruchtbaren grond. Als voren. De Waterlandsche Zeedijk. Voorstel tot uitgifte in erfpacht aan het Rijk van een gedeelte van den onderberm van den Watcrlandschen zeedijk bij Schel- lingwoude. De Rijksgebouwendienst wil op dit ter- reintje, groot pl.m. 250 C.A., een telefoon- gebouwtje stichten. Het tc stichten gebouwtje zal voor het verkeer geen hinder opleveren, terwijl er ook uit een oogpunt van instandhouding van den dijk als waterkeering geen enkel bezwaar tegen de inwilliging van het ver zoek bestaat. Met de door bet Rijk voorgestelde erf- paebtssom van f 3.per meter, gemeten langs de straat op den Watcrlandschen zee dijk. kunnen wij ons vereenigen. üe canon zal dan 11 maal f 3 is f 33 moeten be dragen. Als voren. Begrooting 1938. Behandeling van de begrooting voor bet dienstjaar 1938. Van deze begrooting gaven wij alreeds de toelichting op verschillende posten en eindcijfers voor den gewonen en den buitengewonen dienst. Algemoene Beschouwingen. De beer C. de Boer Jzn. (Hoofdingel.) wil een kort woord over de begrooting zeggen en begint met er zijn tevredenheid over uit te spreken, dat in het voorwoord der begrooting gezegd wordt, dat voor stellen van Ged. Staten, strekkende om te komen tof verlaging van de lasten van staat A, thans niet lanc meer op zich zul len laten wachten. In 1935 werd in de Sta ten de drang hiertoe gevoeld en spr. had nu gehoopt, dat in deze begrooting deze drang naar voren was gekomen. Dezen zomer toch zijn duizenden ton zware steen van de IJsselmcer-oevers weggevoerd naar Texel. Spr. dacht toen aan een bui tenkansje en dat er een post op de be grooting zou voorkomen, voldoende om een verlaging mogelijk te maken. Jammer ge noeg moest spr. vernemen, dat de aanne mer Bosker dit materiaal voor een zoo geschikten prijs van bet Hoogheemraad schap in handen had gekregen, dat een cn ander genoemden aannemer één gulden per ton of f 20.000 voordeel had bezorgd. Wat moest spr. daarvan denken? Heeft hier aan genoemden Bosker een schenking plaats gehad? Kon de heer Poppens, wien spr. hoogacht en ook vertrouwt, van een en ander de waarde niet bepalen? Een persoon in 9 a 10 weken zooveel winst te bezorgen cn dan te bedenken, dat de polders gebukt gaan onder de lasten van onderhoud der IJsselmeerdijk! Spr. verzoekt den Voorz. hem te willen med'edeelen, hoeveel voor de ze steen is betaald, want in de begrooting wordt dit niet vermeld. Waarom, zoo vraagt spr. zich af, is dit niet gebracht in mindering van de vaste lasten van staat A? Ook liet vorige jaar werd reeds steen van 't IJssolmeer naar Texel vervoerd. Het juk blijft zwaar drukken op land-, tuinbouwers en veehouders. Men zoekt hier naar werk, maar denkt er niet aan, dat de belasting betalers bunkeren naar eenige ver lichting. Aanpassen, zooals de mi nistère dat willen, is hier, volgens spr. niet op z'n plaats. De Hondbossche Zeewering noemt spr. de gixx>te slokop, aan de IJs&elmeer-oevers wordt weinig tem koste gelegd en de las ten voor hun ondehoud is zeer groot. Spr. noemt alles veel te groot opgezet en wijst erop, dat zij die betalen moeten zoo klein zijn. Spr. zegt, dat de boodschap welke hij brengt niet gaat over pietluttigheden, liet is echter de stem van vele betalende in gelanden. De heer de Boer verwacht hierop geen definitief antwoord, doch geeft het bestuur in overweging eens na te gaan, of een en ander ook niet anders kan. De hoofdambtenaar, de heer Poppens be* •antwoordt den 'heer de, Boer .en licht, om* ;trent deii verkoop, i^cr gteenen de zaak toe, spr. zegt., dat er een aanbesteding is ge weest en dat de verkoopprijs zoo goed mo ge 1 ij k we ïx 1 o verwoge n De voorzitter wil 11a deze toelichting nog opmerken, dat alle aannemers precies de zelfde inlichtingen kregen. De Hoofdambte naar zegt, dat er zelfs zeer scherp is inge schreven. De totaal opbrengst der steenen was f 23.000 a f 30.000. De voorzitter heeft uit het betoog van den beer de Boer begrepen, dat deze niet een direct antwoord verlangt, het Dag. Bestuur zal daarom aan zijn woorden de noodig© aandacht wijden. De heer C. Ilam (Iloofdingel. plv.) wil een en ander in het midden brengen over de pen- sionneering v. d. Hoogheemraden en vraagt of deze pensionn. niet in overeenstemming kan worden gebracht m. art. 101 d. Gemeente wet. Immers \olgens spr. staan wethouders en heemraden beide gelijk; het zijn allebei eerebaantjes en ambtenaren zijn ze niet. Critiek op arbeidscontract. Voorts wil spr. de zaak der arbei ders onder de oogen zien. Fr wordt door het Hoogheemraadschap steeds het systeem gevolgd, om op arbeids contract te laten werken. Spr. noemt dit systeem foutief en zou de arbeiders in vasten dienst willen aanstellen; zoodat deze menschen recht krijgen op pensioen. Weliswaar ontvangen zij thans op 65- iarigen leeftijd een toelage, doch deze is ge heel afhankelijk van den goeden wil der ver gadering. Daarom zou spr. willen aanraden meer vrij werk te scheppen. Verschillende werken, tot een totaal bedrag van pl.m. f 25200.worden in 1938 in werkverschaf fing uitgevoerd. Spr. vraagt, of deze werken niet in het vrije bedrijf uitgevoerd kunnen worden? De voorzitter antwoordt, dat over de pen- sionneering der Hoogheemraden, alreeds in een vorige vergadering uitvoerig is gespro ken. Verschillende heeren hebben toen hun- mcening uitgesproken en deze meening moet eerst eens bezinken; Spr. meent, dat de kwestie der pensionneering geen liefhebbe rij-artikel moet worden. Hoeveel arbeiders noodig? Wat betreft het werken der arbeiders op arbeidscontract, wil spr. opmerken, dat of schoon het Hoogheemraadschap reeds 20 jaar bestaat, het wat deze kwestie betreft nog in wording is. De vraag blijft: hoe veel arbeiders zullen wij op den duur noo dig hebben? Dat zal de tijd moeten leeren. Fn liet is daarom, dat er voor de oud-ge diend en een jaarlijksche toelage is ingesteld Spr. wijst er op, dat deze toelage tot nu toe steeds werd verleend. Een absolute re geling zal er zeker komen, maar wc kun nen deze thans nog niet vaststellen. De billijkheid wordt in alle opzichten be tracht en die zullen we ook in de toekomst blijven betrachten. Verschillende werken zouden niet gebeu ren, indien ze niet in werkverschaffing werden uitgevoerd. Maar als deze werken, naar het oordeel der vergadering niet in overwerk moeten uitgevoerd worden, dan zullen ze of overgebracht moeten worden op een ander hoofdstuk óf ze worden niet uit gevoerd. De heer J. Lakenman (Hoofding.) is het volkomen eens met den heer Ham, wat deze gezegd heeft over de werkverschaffing

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 5