In een dag rond de aarde Dc ontgoocheling! Sluwe oplichters sloegen hun slag Voor de Feestdisch Frankrijk blijft tot de tanden gewapend De «Goud mak er" van Warschau STRATOSFEERVLIEGTUIGEN MET ZEER GROOTE SNELHEDEN! EEN DROOM DER TECHNIEK. IN ZWEEFVLIEGTUIGEN OVER DEN OCEAAN. De bekende Duitsch e vliegtuig bouwer, Dr. Ernst Ileinlkel, hield dezer dagen te Hamburg voor een aantal technici een opzienbarende lezing, waarin hij de ontwikkelings mogelijkheden der Oceaan, en stra- tosfeervliegtuigen in de naaste toe komst besprak. De luchtreuzen der toekomst. Watervliegtuigen met een gewicht van honderd ton en meer jagen over den Oce aan en vervoeren honderden passagiers te gelijk op de meest veilige en comfortabele wijze. Naar Dr. Heinkel heeft vastgesteld, is het reeds thans goed mogelijk dergelijke monsters te construeeren en daarmee de tot nu toe gangbare laadruimte der vlieg tuigen rond viermaal zoo groot te maken. Bovendien zal men binnen afzienlbaren tijd voor het onderhouden van het luchtverkeer tusschen de continenten gewone zweef vliegtuigen met gesloten cabines gaan ge bruiken Overgeleverd aan de luohtatxoo- m in gen. Deze worden door een motorvlieg tuig tot op een bepaalde hoogte gebracht en daar overgelaten aan de heerschende luchtstroom, die de reizigers dan zoo veilig als een Zeppelin van Europa naar Amerika, Azië of Afrika brengen! Natuurlijk is zulks slechts' moge lijk wijl op zeer groote hoogten de windrichting niet grillig en de 1 uchtst roomen ook zeer krachtig zijn. Wanneer de route moet wor den gewijzigd, dan zoekt men slechts een andere luchtstreek, waarin de wind de gewenschte richting heeft. Bij gevaar kan op het water worden ge daald. Een aantal drijvende hulpposten zouden dan natuurlijk op de Oceanen moe ten worden gebouwd. Het Onderzoekings instituut voor Zweefvliegtuigen in Darm- stadt heeft reeds een zweefvliegtuig ge bouwd, dat zelf niet wordt vernield bij een val met buitengewoon groote snelheid, en dat ertoe voorbeschikt schijnt om de stam vader der toekomstige statosfeer-zweefvlieg- Ruimte en tijd hebben afgedaan! Voor de wereldvluchten worden geweldige vliegtuigen geconstru eerd, die in léén enkelen dag de aarde moeten kunnen overvliegen. Terwijl men vóór oen paar jaar driehonderd kilometer per uur als de hoogst bereikbare snelheid be schouwt, maken de moderne vlieg tuigen een snelheid tan 5 600 K.M. mogelijk. Hun beste prestatie leveren zij tegen woordig op vierduizend meter hoogte. Hoo- ger ging echter niet gemakkelijk. Het eind doel zou bereikt zijn als de hoogste snel heid van thans 600 K.M. per uur kon wor den verdubbeld. Sprookjesachtig natuurtafereel. De passagiers zullen echter op dergelijke hoogten genieten van een sprookjesachtig natuurtafereel. In de stratosfeer schijnt de zon dag en nacht, wolken zijn er niet en de hemel is diep, onwaarschijnlijk blauw. Daarbij komt. dat ook gedurende den dag de sterren met het bloote oog zijn waar te nemen. Minder prettig, hoewel de passagiers het niet voelen, zou de vorst van 50 graden Celsius zijn, welke op 10.000 meter hoogte heerscht, doch daarboven weer minder wordt. Doch waarom zich daarover het hoofd breken, als tijd en af stand op deze wijze hebben afgedaan, en de continenten buurlieden worden! Eéndekker sterker dan twee dekker. „Welke hoogten zou de mensch wel kun nen bereiken?" vraagt de moderne mensch zich af, als hij dergelijke visioenen op zich laat inwerken. Dat hangt, naast de vorm der machines op grootere hoogten is de ééndekker sterker dan de tweedekker af van de vergelijking der verhoudingen tus schen prestatie en snelheid. Een groote ver keersmachine heeft b.v. dicht bij den grond een luchtweerstand te overwinnen, welke de motoren dwingt tot grootere prestatie, dan die, welke noodig is om een geheelen goederentrein van vijf wagons met een gewicht van 250 ton voort te bewegen! Opdat de passagiers niet zullen omkomen Op ongeveer 15 K.M. hoogte daarentegen is de dichtheid van de lucht slechts één tiende van die bij den bodem en wellicht is de snelheid theoretisch zeker even redig hooger. Waarom zoekt men eenvou dig niet met de tegenwoordige vliegtuigen, welke zulke prachtige resultaten bereiken, de stratosfeer op en richt men daarboven in het onmetelijk wereldruim regelmatige vliegtuigverbindingen op, om een beetje te ontkomen aan den groot en luchtweer stand? Ten eerste: omdat ook de moto' zonder lucht niet kan leven. Ten tweede moesten de passagiers dan luchtdicht opgesloten worden, in kunstmatig verwarmde en geven tileerde cabines, wil men niet jam merlijk om het leven komen door verstikking of door de koude. En tenslotte de stratosfeer is een ter rein, dat nog lang niet geheel cn al doorzocht, is. Proeven op zulk een onbekend terrein zouden dus roe keloos zijn. Pioniers uit het verleden. Wel zijn de Amerikanen, Stevens en An- derson, met hun buitengewoon grooten bal lon „Explorer" in den herfst van 1935 reeds tot 22.570 meter en onbemande registratie ballons zelfs tot 35.000 meter geklommen, doch dit zijn. evenals de stratosfeervluch- ten van prof. Piccard. slechts uitzonderlijke gevallen, welke alleen voor de wetenschap van belang zijn. Systematische pogingen om met vliegtuigen snelheidsrecords in de stra tosfeer te bevestigen, heeft tot nog toe ei genlijk alleen de voor eenige jaren doode- lijk verongelukte Amerikaansche vlieger Wiley Post ondernomen. Toch zal men eens, als de t echnische vooruitgangen vervolmaakt zijn, op 20 25 K.M. hoogte gemakkelijk de aarde rond kunnen vliegen in één etmaal! Men zal het dan niet meer als oen kunstwerk beschou wen van Berlijn naar New York te vliegen en weer terug. Maar wellicht zullen de ansichtkaarten, welke de reizigers dan naar hun vrienden en familie zenden, eerst aankomen, als de reizigers zelf reeds lang thuis zijn... Want een stratosferischen luchtpostdienst heeft men nog niet op het oog! Zij verkochten suikerbieten, maar lij bezaten er geen een! De kooper betaalde voor zijn eigen bieten. In de eerste week van Novemlber ver voegde zich bij den landbouwer van dor V. te Barendrecht de 25-jarige chauffeur H. W. van K., die vroeg of van der V. er iets voor voelde 20.000 kg. suikerbieten te koopen. De landbouwer had hier wel ooren naar. Er werd vastgesteld, dat de suikerbieten zouden worden geleverd bij een suikerfabriek te Oud-Beierland. Op de weegbriefjes van deze fabriek zou van der V. dan de overeen gekomen prijs betalen. De chauffeur beschikte echter over niet één suikerbiet en ook zijn drie helpers, de 33-jarige van de M. de 29-jarige J. van der M., en de 27-jarige C. van der-M., drie broers hadden geen suikerbieten. Van K. moest echter voor verschillende landbouwers partijen bieten naar de reeds genoemde suikerfabriek in Oud-Beierland vervoeren. O. a. was daarbij een partij van vijf ton, welke behoorde aan den landbou wer A. C. M. te Pernis. Deze vijf ton sui kerbieten kwamen op regelmatige wijze bij de suikerfabriek aan, maar het weegbriefje liet het viertal niet stellen ten name van A. C. M.., doch ten name van van der V. Hierna begaf de chauffeur zich naar van der V., die hem bij het toonen van het weegbriefje betaalde. Hetzelfde trucje paste het viertal toe op een partij bieten, welke zij te vervoeren kregen voor IC. uit Wcst-IJsselmonde en op nog eenige partijen van A. C. M., totdat zij het totaal bedrag, verschuldigd voor leve ring van 20.000 kg. suikerbieten, van Van der V. hadden kunnen incasseeren. Bij de leveringen heeft zich nog een merk waardig feit voorgedaan. Van dor V., die zelf slechts weinig suikerbieten verbouwt, liet zijn oogst eveneens door het viertal ver voeren, dat het zoo wist te plooien, dat van der V. voor zijn eigen suikerbieten be taalde. De suikerbietenvervoerders hadden even wel ten nadeele van A. C. M. zulke enorme hoeveelheden verduisterd, dat deze het man co van bijna tien ton bemerkte en de zaak ter kennis van de politic bracht De betrokkenen zijn in bewaring gesteld. Dr. Euwc geeft 24ste partij op Stand nu 14%9%. Naar wij vernemen heeft dr. Euwe de 24ste party, welke Donderdag avond te Rotterdam is begonnen, na 40 zetten in een voor Euwe na- deelige positie is afgebroken, en gis teravond zon worden voortgezet, opgegeven. De stand is thans* Aljechin 14% punt (negen gewon nen partijen). Enwe 9% punt (vier gewonnen partijen). Na de gevangenis het zwakzinnigengesticht Uitspraak van de Amsterdam- sche rechtbank. Man poogde zijn vrouw van het leven te be- rooven. De Amsterdamsche rechtbank ver oordeelde gisteren den tuinders- knecht P. A. van den B. die op 5 Juli jl. in zijn woning getracht zou hebben zijn vrouw door gasverstik- king om het leven te brengen tot een jaar gevangenisstraf met aftrek van de voorloopige hechtenis en ter beschikkingstelling van de regee ring om na beëindiging van den straftijd van harentwegen te worden verpleegd. Het O.M. had dezelfde straf gevorderd zonder aftrek van voorarrest. Volgens het rapport van den psychiater dr. S. P. Bakker kon verdachte niet ten volle voor zijn daden aansprakelijk worden gesteld. Magazijnbedienden van hun bed gelicht Nog meer arrestaties in verband met den fornuizendiefstal te Amsterdam. Wat betreft de zaak van de ontvreemde haarden én fornuizen van de firma C. Bir- kenstock te Amsterdam is gebleken, dat uit het hoofdmagazijn in het Haarlemmerpoort kwartier deze goederen door personeel waren ontvreemd en verkocht ver beneden de gangbare waarde. De politie van het bureau Spaarndammer- straat is er dan ook gistermorgen vroeg toe overgegaan om twee magazijnbedienden van hun bed te lichten en naar het bureau over te brengen. Zij worden verdacht van diefstal of medeplichtigheid. Bovendien zijn verschillende haarden en fornuizen, welke stonden in huizen, gelegen in de omgeving, waar de vier helers, die gisteravond werden gearresteerd,, hun verblijf hadden, in beslag genomen. De mogelijkheid bestaat dat nog meer arrestaties in dit verband zullen wor den verricht. In een beerput gevallen en verdronken Gistermorgen omstreeks acht uur is de 36-jarige P. Biemans, wonende in de Hei straat te Rijen, toen hij een beerput, welke nabij zijn woning is gelegen, opende, daar in gevallen en verdronk<?n. Toen de man na eenigen tijd niet in huis terugkeerde, gingen zijn huisgenooten op onderzoek uit; dokter Gladbeek kon slechts den dood constateeren. De heer Biemans was gehuwd en vader van vier kinderen. Versterkingen in de Elzas en Jura Gisterochtend ls de Fransche Kamer te Parijs bijeengekomen om de begrooting van het Departement van Landsverdediging voor 1938 verder te behandelen. Minister Daladier antwoordde op een aantal vragen, welke hem gesteld waren. De Minister zeide te betreuren, dat de lasten van de landsverde diging zoo op het land drukken, doch de ont- wapenings-pogingen zijn niet geslaagd. Het is op het oogenblik onmogelijk het leger in te krimpen. De Minister is overtuigd, dat hij, wanneer hij de deuren van de ka zerne voor den soldaat zou openen, de meest gevierde man in Frank rijk zou zijn, doch hij kan dit niet met zijn geweten overeenbrengen. Men zou hem steeds verwijten de landsverdediging verzwakt te heb ben. Het Fransche leger telt 387 dui zend man op Franschen bodem, ter wijl Duitschland een millioen man onder de wapenen heeft en Italië, niettegenstaande zijn troepen in Libye, Abessinië en Spanje, in het land zelf nog driehonderdduizend man heeft. De moderne wapenen maken een plotselingen overval mo gelijk, Frankrijk zou hierdoor nog wel niet overwonnen zijn, doch er bestaat een minimum aantal mili tairen, dat onder de wapenen moet zijn. De Minister verzet zich tegen een verkorten van den diensttijd. Zoolang de stand van zaken in Europa niet, is gewijzigd, zal de Minister zich ver zetten tegen een verkorten van den dienst tijd. Vervolgens keerde de Minister zich tegen de sprookjes over het gebruik van de de fensie-leening. Hier is alles regelmatig ver- loopen. Hetzelfde is het geval met de natio nalisatie van de oorlogsindustrie. Indien zij, die deze campagne tegen de Regeering heb ben ontketend, bewijzen hebben, dan moeten zij deze openlijk bekend maken. De Minister zal hen dan van repliek dienen. Verder deelde minister Daladier mede, dat de versterkingen in de Jura en aan de Noordgrens in aanbouw zijn. Gebleken is, dat de moderne oorlogsmachines dergelijke hindernissen niet kunnen overwinnen. Voor deze versterkingen zijn aanzienlijke credie- ten gevraagd. Het is mogelijk de Elzas en do Jura te verdedigen. Een Sinterklaas-geschiedenis door GERARD VAN DER WAL. Het zal wel altijd een probleem blijven in hoeverre wij grooten dc kinderen met Sint Nicolaas in 't ootje nemen en de kinderen het ons doen. Het is in dezen tijd van moder ne jeugd-opvattingen gebruikelijk dat heel veel lieve kindertjes met gepaste schroom Sinterklaas een handje geven en hun rol zoo goed spelen dat zij „Oom tjict" of „Va der' of „Neef Hendrik" niet de illusie ont nemen, dat de echte Sint uit Spanje voor hen staat. Men zal moeten toegeven dat het alziend kinderoog niei blind kan zijn voor de iet wat onwaarschijnlijke aanwezigheid van dc vele Sinterklazen in de diverse lunchrooms en warenhuizen die zij in dc week voor en van Sint Nicolaas ontmoeten en bovendien, de lieve jeugd leest tegenwoordig met geest drift de krant en dan doet een simpel be richtje van een door de politie beslechte ru zie tusschen een Sint Nicolaas en zijn knecht wat dc afrekening betreft ook geen goed aan het aloude geloof aan den Heili gen Sint. Hoe het zij. de volgende geschiedenis die zich jaren geleden in een onzer kustplaat sen afspeelde, was voor een dertigtal onge veinsde kinderzieltjes een ware ontgooche ling. Wat toch was het geval? Reeds lang voordat het schoolbestuur van de bewuste school had uitgemaakt wie de eer te beurt zou vallen de rol van Sint Nicolaas te spelen, was het den kinderen al verteld: de goede Sint komt op school en zal pepernoten strooien. Groote vreugde bij velen, schroom en angst voor de dingen die komen gingen bij anderen. Ook het Sint Nicolaas-problcem vond een oplossing: Gijs Ilarms, alom bekend om het ongelooflijke aanlal levens dat hij als kapi tein van de reddingboot reeds in den loop der jaren gered had, had gezegd: ,,'t Komt voor elkaar", en dan wist het bestuur, als Harms zooiets zei dan was liet dik in orde. Maar het ging eigenlijk niet van harte. Harms was dol op kinderen, vond altijd een oogenblik tijd voor ze, sneed ettelijke scheepjes uit afgedragen klompen voor de lieve schooljeugd, kortom: was een kinder vriend. Maar die Sint Nicolaas-rol beviel hem maar half; eigenlijk heelemaal niet. Zoo'n uurtje te moeten rondhuppelen onder zoo'n deftige mijter, met een opgeplakten baard en gehuld in een wijde fluweelen ca pe, nee dat was niets voor Gijs, ook al was zijn hart goed genoeg om toe te stemmen. Het waren dus niet alleen de kinderen, die don grooten dag met gemengde gevoe lens tegemoet zagen, het was Sinterklaas ook zelf die blij zou zijn als het achter den rug was. Angstig stil was het in het klasselokaal toen liet ietwat zalvende geluid van onzen menschenredder ditmaal den lang verbei den Sint Nicolaas, klonk. Nog enkele minu ten voor dat hij waardig het lokaal betre den zou, had Ilarms het den meester toe vertrouwd: „Als het maar niet zoo lang duurt, want onder ons gezegd, moestor, 't is niks voor me" Nu stond hij daar cn repeteerde tot in het oneindige de cliché-zinnetjes over zoet-ge- weest en zoo en ondertusschen wierp hij heimelijke blikken op de groote schoolklok om te zien hoe lang hij nu al bezig was. Bij de kinderen sloeg het hooge bezoek in. En toen gebeurde het. Sint Nicolaas onder hield zich juist mot keline Willem van den bakker die, blijkens de keurige genoteerde inlichtingen niet altijd een even voorbeeldig jongetje was geweest, toen de klasse-deur met een woeste zwaai werd opengegooid en schipper de Groot met een dikke sneeuw laag op zijn Zuidwester als een stormwind de klas binnenvloog, in drie stappen bij Sint Nicolaas was en tot ontzetting der kin deren bij zooveel familiariteit met den hoo- gen gast, toeschreeuwde: „Vlug schinper! Schip in nood, de boot ligt klaar! Negen man aan boord!'1 Geen oogenblik bedacht Sint Nicolaas zich. Hij wendde zich niet meer tot de kin deren, noch tot den verbluften schoolmees ter, maar hij rende, nee hij sprong met drie groote stappen het lokaal uit en was ver dwenen. En toen de heele kinderschaar beko men van den eersten schrik, den goeden Sint gevolgd was en met groote angst-oogen het tooneol daar buiten aanschouwde, ont waarden zij allemaal nog juist een tafereel dat dertig kinderzieltjes ontgoochelde Met een verbazende snelheid die onbegrij pelijk scheen bij den eerbiedwaardigen leef tijd van den goeden Sint snelde Gijs Harms met uitgespreide armen in de richting van de zee, verloor onderweg zijn mijter, zon der dat hij er erg in had en breed wapper den de plooien van zijn fuweclen kleed, dat hij ook nog om had toen hij even later de bootrand beklom voor zijn zooveelste red ding En op den kant bromde er een die met welgevallen zijn pruimpje tabak van den rechter naar den linker mondhoek liet ver huizen; „Nou, ze boffen daar wel, worden door Sinterklaas in eigen persoon van boord gehaald Zal ze ook niet eiken dag overkomen!" De minister vestigt er evenwel de aan dacht op, dat wanneer wederom een oorlog uit zon breken, deze niet op dezelfde plaat sen en met dezelfde middelen zou worden gevoerd als twintig Jaar geleden. Het is nood zakelijk in de streek tusschen de Elzas en de Jura versterkingen aan te leggen. Een „republikeinsche wind" doo? het leger. Sprekend over het officierencorps zeide de minister, dat de gedachten van de officieren zich moeten richten op de grenzen van het land en niet op den politieken strijd. Indien hij den raad zou opvolgen een „republikein* sche wind" door het leger te laten waaien, dan zou hij het leger in zichzelf verdeelen en hij besloot zijn uiteenzetting met te ver* klaren, dat de republikeinsche vrijheden be* waard zullen blijven, wanneer de Financiën hecht zijn en het leger sterk, sterk door ma* teriaal, discipline en eenheid. Vervolgens bracht de voorzitter de credieten voor het leger in stem ming. Met algemeene stemmen werd de begrooting voor de landsverdedi ging, groot 5.072.426.201 francs goed gekeurd. De begrooting voor de ver dediging van de overzeesche gebie den, groot 1.566.515.984 francs werd eveneens goedgekeurd. Ook keurde de kamer goed de begrooting voor het nationaliseeren van de buskruit» fabrieken ten bedrage van 1.121.936.140. fr, en de begrooting voor het Legioen van Eer groot 182 millioen francs. Te kwart over twaalf werd de vergadering opgeheven, HIJ MAAKTE ECHT GOUD UIT AARDE. Het is werkelijk verbazingwekkend, op welke ideeën de menschen soms komen om £eld of zooals in het onderhavige geval, zelfs goud te maken. Als een loopend vuur tje verspreidde zich in het ghetto van da Poolsche hoofdstad het gerucht, dat 't aan den eigenaar van een klein winkeltje in metalen waren inderdaad gelukt zou zijn, „echt goud uit aarde" te fabricecren. En daar nijd en afgunst in dit stadsdeel, waar de menschen dicht opeen hokken, niet be paald zeldzame artikelen zijn, wist ook da politie spoedig van de aangelegenheid af. De ambtenaren van de politie waren niet weinig verbluft, toen zij bij hun inval in het huis, op den oven inderdaad een pot met 'n gouden vloeistof ontdekten. Verder vond men in den kelder 21 zakken vol aarde. De zaak werd steeds raadselach tiger, wijl een analyse uitwees, dat da smeltkroes inderdaad zuiver goud inhield. De eigenaar van den winkel, die met het goud en de zakken aarde voorzichtigheids halve ook door de politie medegenomen was, wilde eerst niet veel zeggen, maar moest toch tenslotte toegeven, dat hij het goud inderdaad uit de aarde gewonnen had. Zulks intussohen niet door middel van zwarte kunst of geheimzinnige chemi sche middelen. En toch stamde de aarde uit Warschau, De man was namelijk op da gedachte gekomen, dat toch eigenlijk in alle goudsmederijen ondanks de grootst moge lijke voorzichtigheid in den loop van do jaren tamelijk veel stofgoud op den vloer valt. tusschen de naden van de planken terecht komt en tenslotte een rustplaats in het stof onder den vloer vindt. Derhal ve wendde hij zich tot do eigenaars van oude juwelierszaken en kocht het, onder de vloeren der werkplaatsen, tot aarde ge worden stof op. Met deze verklaring was het geheim van de goudmakerij natuurlijk opgelost. De rech ters hadden nu nog slechts te beslissen of de deviezenwet. welke ook het goudverkeer regelt, overtreden was. Daar de als getui gen gehoorde goudsmeden zich niet meer nauwkeurig konden herinneren op welk tijd stip de goudmaker de aarde onder hun vloeren had opgekocht, werd doze vrijge sproken. Maar de wet op het goud bestaat nu eenmaal en dus zal onze vindingrijke vriend verder geen goud meer uit de ia beslag genomen aarde mogen winnen. Duitsch postvliegtuig verongelukt Eén doode en vier gewonden. Het postvliegtuig der Duitsche Lufthansa, dat naar Bagdad zou vertrekken, is bij den start op het vliegveld van Muenchen ver ongelukt. De gezagvoerder kwam om het leven. Twee leden der bemanning werden zwaar, en twee licht gewond. Het toestel werd zwaar beschadigd*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 8