De Brabantsche Briet RADIO van Dré Het verboden grondgebied PROGRAMMA Ulvenhout, 9 December 1937. Amlco, Vic Zonneveld is onderweg 'nen ka meraad van me te worden. Trui „mot 'm nie erg", lijk zy 't uitdrukt, maar ja zoo is ze nou eenmaal. Veul wantrouwig teugenover ieder een waarmee ik goed over den weg kan. Da's vrouwen eigen. Van de 16 tot de 80 jaar zijn ze zoo! Let maar op: zoogauw ge gaat vrflen verspuit g'oew kameraads. Stuk veur stuk! En daar zijn van die „uitvinders" onder ons, die dat pas in de gaten krijgen omtrent d'r koperen bruiloft...! En dat zijn nog ineens de onnoozelsten! Want daar zijn er meer dan zat, die in zo'n vreedzaamste onnoozelheid op zeuventig-, tachtig jaren den houten demi aankrijgen. En als 't anders is, „de" vrouw 't weinig boteren kan of ge kameraads hebt, dan is 't wéér nie goed! Ja dan is 't dikkels heele- g&dr nie goed...! 'n Vrouw die géér nie be hept is mee jaloezie, nou da's 'nen emmer zonder bojem. Kunde niks mee aanvangen. Zoda 'k maar zeggen wil, eerlijk is eerlgk, 't is veur de wijven óók zoo mak kelijk nie, om 't ons naar onzen goesting te maken. Trui mot 'm dan niet erg, den Vic. En da's eigenlijk, in deus bijzonder geval, 'n bietje eigengedraaid. Want Vic Zonneveld is 'nen collega van onzen oudsten zeun, Dré II den verver. En ge wit ook wel, amico, de schilder kunst staat bij ons Trui, in den persoon van heuren oudsten jongen, veul stripkes veur! Nou zal ik nie zeggen: daar is veul ver schil tusschen onzen Dré en den Vic, maar sodemaereü den Vic kan toch niet ge beteren, dat ie van 'n ander maaksel is. Aan 'nen beuk groeien gin eikenblaren en aan 'nen spar gin peren. En dan mastappelen motten er ook zijn. O. L. H. stelde dat zoo in en 't is dik in orde. Want stel oe voor, dat er gin andere hoornen waren, dan sparren of perelèèrs Afijn. Trui is nie d'ennigste, die dat nie inziet. Daar zfln méér kritiekers, die nie wyer kgken dan d'r neus kort is. Die alleen maar ge noegen nemen mee één soort boomen, omdat... er in hun eigen tuintje één zo'n boomke te „treurwilgen" staat. Maar genogt, Vic Zonneveld. Van 't veurjaar, 't zal tusschen Paasch en Pinkster zijn gewist, zoo omtrent, dan zat ik op 'n vroeg-zomerschen avond mee den Fielp veur de „Gouwen Koei". 'n Bietje te bekomen van den zwaren dag, aan 'n koel pinteke bruin. 'Nen oranjen gloed van 't smeulend zonnevuur stond schuins over den weg. Rossig goud klodderde laag in de boomkruinen, 't Was stillekes. Zelfs den Fielp zweeg. Alleen den zang van 'nen mearel trok rimpels in den avond, die was lijk 'nen stillen goud beschenen plas. Zoo klèèr, zoo blinkend, zoo stil. Mee groote passen, vief en frank, kwam toen schuins overgestoken 'nen korten, breejen kearel van 'n jaar of vijftig. Kost ook zestig zgn. Vijftig was ie naar zijnen krachtigen gang, zestig naar z'nen leutig mooien kop, rosbruin en gerimpeld als van 'nen boer, be kranst mee witte lokken als... van 'nen engel. Den kop van 'nen heiligen durpspastoor, zoo langals ge 'm nie in d'oogen zag. Die stonden brutaal, veul-wetend en spottend als van 'nen mensch, die veul op z'n donder hee g'ad, eigens ook wel raak kost slaan dat verraaiden z'n schouwers ook! en wien niemand er onder had kunnen krijgen. 'Nen schitterenden vrijbuiter, mee 'n zielement als 'nen opengeslagen boek, waarin 't plazierig, vlot en somtijen spannend lezen was. Achter 'm liep 'nen hond mee 'nen bril op. Ik bedoel: 'nen witten boxer mee zwarte cirkels om d'oogen. Deus twee knapen kwamen recht op ons afgestevend, dwars deur den schuinschen gouwen gloei van den bloeienden veuravond. In de verte stak den pastoorskop wuivend z'n hand uit en toen keken den Fielp en ik malkaar gelijk aan, mee dezelfde vraag in d'oogen. „Nooit gezien", zee ik. „Van m'n leven nie", zee den Fielp. Tien tellen later stonden ze veur ons. „Trui zee, je zou weer wel in de kroeg zitten," bulderde-n-ie teugen my. D'n kearel had 'n stem als 'n klok. „Da's gelogen," zee ik. „Nouja," lachte-n-ie: „ze zei: kijk maar eens in de „Gouden Koei" als ie niet mher in d'akkers is." Hy droeg 'n grysgeruit pak, zonder vest, 'n boezeroen van rooie-gele en blaauwe blok ken, op z'n kruintje 'n alpinomutske. 't Was ginnen boer, ginnen meneer, ginnen zwerver; van alles zo'n bietje. „Ik ben Victor Zonneveld," bulderde-n-ie: „en dit is Herman," zoo stelde-n-ie zynen hond veur. Herman kwam 'n stapke dichterbij, bromde achter in z'n keel en mee 'nen smerigen grgnslach liet ie 'n paar slagtanden zien, dingen om plaatijzer deur te byten als peper koek. „Af!" commandeerde Victor Zonneveld en ik denk dat zelfs 'nen jongen tyger dat com mando gehoorzaamd had! 't Was of 'n zware stalen veer in Herman ontspannen wierd. Hg ging zitten, links naast zijnen baasd en... „zette z'n bril recht", d.w.z. hij trok de gemeenste plooien uit z'n moorde- nèèrskop. „Hoe maak je 't Dré?" vroeg Zonneveld toen. „Pak 'nen stoel," gaf ik ten antwoord, „en laat 'ns voldoen. Hij is Fielp Beeckers, maare „Hah!" bulderde Zonneveld: „Edelacht bare, aangenaam." En hy stak 'n fijne, mooi- gevurmde hand uit, mee zwarte nagels. Den Fielp meesmuilde zo'n bietje, wist nie goed„haangenaam," zee den Fielp. „Ge mot me nie kwalijk nemen", zee ik: „maare... wel, den Fielp en ik, wfl meenen oe nooit ontmoet te hebben. Offe... 't zou motten zgn in... eh... in den Anvers of zoo... in 'n slor dig uurke... ge verstaat?" Waarop Victor Zonneveld zoo begost te lachen, dat 't leek, of onzen kuster veur de Hoogmis luidde. „Proost!" bulderde-n-ie en hief zynen pint omhoog mee de sierlijkheid van n'en vorsteiy- ken zuiplap. „Dré, ik ken j'al jdren!" baste'n-ie. „Kemiek" twijfelde-n-ik. ,,'k Lees je brieven elke week en ik vond altijd, dat ik je amico was!' „Ah bedoelde 't zoo eh", „Vic", zee-t-ie. „Ah bedoelde gij 't zóó, Vic!" Onwillekeurig begost ik ook zo'n bietje over den wind te kwgken die er nie was! „Ik ben kunstschilder zie je!" En dat woord „kunstschilder", amico, daver- de-n-ie m'n zielement in, da'k ineens veul meer respect had veur de heele Kunst! Victorieus keek ie me aan. En duuzend rim peltjes lachten om z'n vergeetmeniet-oogen. „En nou komde hier eh werken, Vic?" „Begrrepen, Drré!" „Wat maakte zoo al, Vic?" „Llandschappe!" En meteen veegde-n-le mee z'nen schildersduim heel Ulvenhout mee één streek op 'n denkbeeldig doek. „Kee!" riep ie naar binnen: „als de verd... drie emmers schuimend pils". Toen, mee 'n stem, die ze in de stad wel hooren kos ten: ,,'t Volk dorst, jubelt naar bierrü!" Ja, jonk, den Vic zee alles mee veul, heel veul kracht en overdrg ving. En vloeken De lochten trillen er van. Hij alleen gaat veur gin compie dragonders opzg! ,,'t Kan best 'n stukske minder, vader", zee Kee mee veul minachting in houding en stem. „Zwijg! bulderde-n-ie: Zwgg, Eva's doch ter! Hier, zit de man die zgn Adam overr wónnen heeft! Afgedaan heb ik met het ssslan- gengebroed, próóstü" Toen kwam „den nuuwe", den Jaan z'nen opvolger, zoo 'ns poolshoogte nemen. Statig quierde-n-ie over den weg, salueerde veur den Fielp, keek mee één oog naar den Vic. Ochja den Vic is „iets", daar mot ieder een eerst aan wennen, zelfs 't Gezag. Maar den Vic had gin erg in den veldwachter. „Se...langen...ge...broed??" vroeg Kee langzaam en dreigend. Maar toen al stond Herman weer op z'n vier pooten, liet 'nen zachte donder deur z'n keel rollen, trok z'nen onguursten smoel en Kee stond stijf. Spierwit. „Aff!" daverde den Vic. En Kee èn Herman verdwenen. Zoo was de kennismaking mee den kunst schilder Victor Zonneveld, die teugenwoordig bij ons in de bosschen woont. Ulvenhout hee gin kind aan 'm. Soms ziet ge 'm in gin twee, drie weken! Dan weer zit ie drie dagen achtereen in de „Gouwen Koei". Veural mee deus donkere, korte dagen zit ie heele tijen in de Gouwen te „machinisten", aan de groote kolomkachel. En Herman is Vic z'nen witten schaduw. Kee is no aan allebei gewend. Den tweeden keer hee ze den Vic natuurlijk den toegang tot de zaak verbojen. Maar den Vic antwoordde: „jenever!!" ging zitten en teekende Kee mee 'nen kriek op den witten muur. En toen Kee „die zwarte zwgnderg", lgk ze 't noemde, wilde wegborstelen, ging Herman efkens recht staan, den Vic teekende deur en sindsdien zijn er twee Keeën in de „Gouwen Koei". Want iedereen vindt 't zo'n kustelijk portret, dat Kee er gaandeweg trotsch op ge- worren is. Ge mot 'm kennen, den Vic! Daar zit in dieën kearel gin horke kwaad. Die zware klok- kestem en die groote woorden hee-t-ie noodig, om z'n kinderlgk zielement nie te verraaien. Hij scharrelt zoo z'n eigen kostje. „Doet" z'n eigen ontbijt, in den loop van den dag sngdt ie nou en dan, onder den arbeid deur, 'nen brok brood af veur z'n eigen en veur Herman en 'n paar keer per week, als ie z'nen arbeid kan loslaten, dan gaat ie werm eten bg Keeë. Onderlest, als ik weer 'ns bg 'm was in z'n boschhuis, dan vroeg ik 'm, terwgl ie rusteloos van en naar 't schilderg liep, den kop achter over, de oogen toegeknepen om feller te zien, „Zeg, Vic, zgde gij nooit getrou „Jawel". „En waar is...?" „Opgedonderd!" Toen spoot ie verf op, draaide z'n penseel over 't palet, tipte hier en daar, lijk 'nen hon- gerigen, rappen veugel z'n zaoikes pikt, mee 't penseel over de verfplank, mengde, spoot wit bg, nam 'nen drup olie, draaide den kwast weer rond iver 't palet, dee toen 'n paar for- sche trekken aan z'n pgp en zee: „hou nou even je smoel dicht, Dré". Scherp keek ik toe en zag hoe ie mee enkele vegen en tippen 'n zware boomenparty licht en lucht gaf. 't Was... of den wind er deurhenen woelde. Gespannen stapte-n.ie achteruit, z'nen kop glansde op, dan smeet ie 't verfgerei op 'nen stoel en als ie zag hoe ik tevrejen naar die boomgroep keek, dan vroeg ie: „èn? Naar ie zin, Dré?" M'n oogen vast aan 't groote schilderg, knikte-n-ik. „Getooverd", zee ik en 'k méénde 't. Ineens was ie weer gespannen. Of ie ook zo'n veer in z'nen rug had, sjuust als Herman. „Ssst, smoell!" f luis ter de-n-ie. Zonder z'n oogen van 't doek te draaien, greep ie weer 't palet, verflap, kwasten en weetikveul wat hij allemaal tegelijk vast kan houwen in die lenige handen, spoot weer verf op, tipte, mengde, draaide, steunde van inspan ning, dwong z'n hand efkens tot vaste kalmte, streepte" mee 'n fijn penseel langs de boom stammen en ik zèg den dag deur 't bosch dringen. Hij dee twee stappen terug, den grgzen kop achterover, toen toen smeet ie weer den rommel neer, keek me 'n bietje krankzinnig aan en brulde: „Hah?!" „Ja", zee ik: „oew schilderg is in vyf minu ten veranderd van 'n prent in 'n echt stuk bosch. Ik ruuk den mast en 't natte mos, Vic!" Hg stak z'n knusten omhoog, ging op z'n teenen staan, rekte z'nen kop zoo hoog moge lijk en daverde: „God! Dank voor dezen dag!" Zoo „bidt" den Vic, amico. Toen draaide-n-ie z'n eigen weer om, pakte me bij m'n schouwers en blèèrde: „jah! Dré! Vijftien jaar gele jen is ze opgedonderd! Met 'n gepolitoerd zwijn! „Kinders? Vic?" „Klaar! Jules, in-gee-njeur (wat was ie trotsch op deuzen titel!) in-gee-njeur-Delft, zit in de West; Hanneke, m'n dochter docto- rranda, leerares gym-na-zjum!" „Heldere kopkes dus, Vic!" Toen wierden z'n oogen groot. Gooie-n-ie z'n witte manen mee 'nen ruk achteruit en dreun de: „ndtuurrluk!! Aan de vruchten kent gij den boom!! Zie ik er zoo stom uit?!" Parmantig drukte-n-ie z'n vuisten in de af gescheurde zakken van z'nen verfkiel en liet ie z'n eigen 'ns goed bekgken. Ik lachte 'ns. „Ge zijt 'nen tiep, Vic!" „N&tuurluk! Ik behoorr niet tot het vèrr- vloekte, grrauwe, morsdooje confectiedom! Ik ben geen recruut van Overste Politiek". Toen zweeg ie efkens om z'n pgp aan te steken. En vreemd viel de stilte in 't bosch huis, na al den dreun van Vic's gepraat, 'n Paar stevige halen smoor, die geïnhaleerd, flierden in blaeuwe spiralen deur de rosse zonnebussels, die schuin deur 't atelier stakken. „Ik ben Vic Zonneveld! Van beroep kunst schilder! Oud, 56 jaren, gescheiden, politieke- overtuiging: anti-confectie van welke fabriek ook!" ZONDAG 12 DECEMBER. Hilversum I. 8.30 NCRV. 9.80 KRO. 5.00 NCRV. 7.45— 11.30 KRO. 8.30 Morgenwgding. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.00 Hoogmis. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.15 KRO-orkest (Om 1.00 Literaire caus.). 2.00 Vragenbeantwoording. 2.45 Gramofoonmuziek. 3.10 KRO-orkest en soliste. 4.10 Gramofoonmuziek. 4.15 Ziekenlof. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde muziek (gr.pl.). 5.50 Nederduits Hervormde Kerkdienst. Hier na: Gewijde muziek (gr.pl.). 7.45 Sportnieuws. 7.50 „De Maori-Missie in Nieuw Zeeland", causerie. 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 Gramofoonmuziek. 8.30 Hofstad's Koorknapen en de KRO-Melo- disten. 9.45 Radiotooneel. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.0011.30 Esperantolezing. Hilversum II. 8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VPRO. 5.30 VARA. 6.80 VPRO. 8.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Voetbalnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 „Van staat en maatschappy", causerie. 10.00 VARA-Strgkorkest. 10.40 Declamatie en Gramofoonmuziek. 11.00 „Fantasia" en solisten. 12.00 Orgelconcert. 12.10 Nabeschouwing schaakmatch. 12.30 Aeolian-Orkest. 1.10 Schilderijbespreking. 1.30 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Het Omroeporkest en soliste. 3.45 Gramofoonmuziek. 4.10 Bussums's Mannenkoor „Cecilia". 4.30 AVRO Dansorkest. 4.55 Sportnieuws ANP en eventueel Gramo- foonplaten. 5.00 „Gesprekken met luisteraars", causerie. 5.30 Kinderuurtje. 6.00 Sportuitzending. 6.15 Sportnieuws ANP, Gramofoonmuziek. 6.30 Toespraak. 6.45 Nederduits Hervormde Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Radiotooneel met muziek. 9.25 Causerie. 9.35 Omroeporkest en solist. 10.20 Het Salzburger Kamerkoor „Trapp* 10.40 Gramofoonmuziek. 11.00 Berichten ANP. Hierna: AVHO-Dana- orkest. 11.40—12.00 Orgelspel. MAANDAG 13 DECEMBER 1937. Hilversum I. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewyde muziek (gr.pl.). 8.30 Gramofoonmuziek. 9.30 Gelukwenschen. i.45 Gramofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelgke lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.30 Orgelconcert. I.30 Gramofoonmuziek. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.00 Causerie „Wat de pot schaft". 3.30 Gramofoonmuziek. 3.45 Bgbellezing. 4.45 Voor de kinderen. 5.45 Viool en piano. 6.30 Vragenuur. 7.00 Berichten. 7.15 Vervolg vragenuur. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. Herh. SOS-berichten. 8.15 Samenkomst van het Leger des Heils. 9.15 Christeiyke Gemengde Zangvereeniging „Sursum Corda", Zutphens Vrouwenkoor, en meisjeskoor Sursum Corda", en solisten. 10.15 Berichten ANP. 10.20 Dampraatje. 10.35 Gramofoonmuziek. 10.45 Gymnastiekles. II.0012.00 Gramofoonmuziek. Hierna: Schriftlezing. Hilversum H. Algemeen programma, verzorgd door do AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Kovacs Lajos' Orkest (Opn.). 11.00 Omroeporkest. 12.00 Ensemble Jetty Cantor. 12.45 Gramofoonmuziek. I.15 Ensemble Jetty Cantor. 2.00 Gramofoonmuziek. 2.45 Declamatie met pianobegeleidnig. 3.15 Het Sylvestre-Trio. 4.00 Zang en piano. 4.30 Causerie „De music-Hall". (Met gr.pl.) 5.30 Orgel-, viool- en zangvoordracht. 6.35 Gramofoonmuziek. 6.45 AVRO-Dansorkest en soliste. 7.20 Friesch programma. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.10 Gramofoonmuziek. 8.45 Radiotooneel. 9.00 Omroeporkest, koor van de Italiaansche Opera en solisten. 10.15 Renova-kwintet, II.00 Berichten ANP. Hierna Gerswin-her- denking. 11.35—12.00 AVRO-Dansorkest. „Geloof?" vroeg ik. Ja!" ÜWatte? Ja?" „Ik geloof! Ik geloof in deh Schepper! Den grootsten Künstenaarr! Dus het groote Doelwit van het ongepolitoerde zwijnendom! Lijk 'nen witten profeet, zwaaiend mee z'n rookslierende pijp, hulderde-n-ie deuze ge loofsbelijdenis hartstochtelijk deur 't zonbe schenen atelier, deurkliefd van de schaduw- balken van de boomen rond 't boschhhuis. En weer viel de stilte nadrukkelijk na 't ge dreun en gedaver van Vic's uitvallen. 't Geritsel van de boomen kroop deur d'open- staande ramen. Schaduwkens streelden 't schrikkeiyk gemartelde corpus van 'n machtig kruisbeeld, dat daar hing teugen de gebeitste planken van den wand. Vic stond er naar te turen, mee 'nen moeien, verbeten kop. „Haat ge de menschen, Vic?" „Uit den grond van m'n hart!!" „Voelt ge niks veur 'nen arme, veur 'nen blinde, veur 'nen stumperd?" „Alles! Als ik 'nen blinde één van m'n oogen kon geven, 'nen arme m'n geld, 'nen kromme m'n pooten, ze konden 't krggen, Dré Ik mag doodvallen als ik lieg! Als ik genoeg kan overhouwen om te schilderen, al is 't met één oog, met één arm, in 'n wagentje, als ik Gods lamp mee mag blijven aansteken in m'n werkendan kan 't zwijnendom dlles van me krygen! Want Dré," mee 'nen ruk keerde-n-ie z'n eigen naar z'n schildereg „één zoo'n streek, op 'n dag als vandaag, dat alles lukt, dat is me méér waard, dan alles. Dan alle wereldnieuws ook van oorlogen, uitvindingen, aanslagen, strgd om de macht in allerlei vormen! Wdt me interesseertHe t wereldonrein verdelgt zoo zichzelf! En nou naar Kee! Herman!! Dré, ik se-né,k naar jenevèr!" Hij smeet z'nen verfkiel over 'nen stoel, veegde z'n handen af aan den verftod die aan den ezel hing, klopte op z'n zakken naar z'nen tabak en lucifers, vloekte weer 'ns daverend en zee: „en tóch, Dré, ben 'k big dat ik leef! Al is 't dan ook aan den rand van een beerput!" „Vic, wij motten veul praten! Maar den volgenden keer motte mg ook 'ns iets laten „Kan gebeuren, amico!" lachte-n-ie. „Wie eh wie koopt die schilderijen van oe, Vic?" „Amerika!" Heb contract daar." Toen zette-n-ie 'n lied in mee 'n stem, die 't bosch vulde. Ineens brak ie af. „Ik vertel je nog wel 'ns van alles van me. Deze dag is te schoon daarvoor!" Toen jubelde-n-ie 'n aria uit Wil lem Teil. 't Bosch leek van hem te zijn! En van Herman, die mee uitveerende sprongen de slooten nam, onweg naar de Gouwen Koei! Waar 'n schaal warm eten zou zijn. Amico, ik ben mee den Vic nog nie klaar. Ge hoort er meer van. Veul groeten van Trui, Dré Hl en als altij gin horke minder van oewen t.&.v. DRé. Feuilleton door Dennis Wheatley Vertaling Eva Raedt de Cantet 85. „Dank je!" zeio de hertog met een norsche stem. „Als je niet zoo jong was, Richarch, en als je niet zoo jong was, Richard, en als ik niet zooveel van je hield, zou ik je dit aan tasten van mgn eer niet vergeven. Zooals de zaak nu staat, verzoek ik je geen dwaas heden te doen." „Het spijt my, ik heb het niet zoo bedoeld." „Neen, daarvan ben ik overtuigd. Maar het Is zeker, dat je, als je zou gaan, niet verder zoudt komen dan Vinnitsa. De wagen zou daar onmiddellijk herkend worden. Er zit een kogelgat in het spatbord en de achterruit van den wagen is vernield. Voor het vanmiddag 12 uur zou zijn, zouden zij je al achter slot en grendel hebben." „Ja, ik geloof, dat dat waar is," stemde Richard met tegenzin toe. „Maar ik kan Marie Lou toch niet in Kief achterlaten. God weet, wat er daar met haar gebeuren zal. Ik zal je de waarheid zeggen ik ben verliefd op haar, en ik ben half waanzinnig van angst." De Reichleau klopte hem op den arm. „Ik begrijp je, beste kerel. Ik weet zelf veel te goed wat liefde is, maar in dit geval kun je niets doen. Je moet nu een verstandige ke rel zijn en met de anderen vanavond de grens zien over te .komen." „Neen, dat weiger ik." „Ja, Richard, ik wel het. Ga zoo vlug mogelgk naar Boekarest en stel je daar in verbinding met den Britschen Consul in Kief, zoodra je maar even kunt. Zij is nu Britsch onderdaan en dat zal haar ten goede komen als zij in moeilgkheden mocht geraken." „Maar dat zal dagen in beslag nemen. In- tusschen kan er God weet wat met haar ge beuren. Zij moet zëlf ook gek van angst zijn." „Maak je niet bezorgd, myn zoon, ik zal naar Kief gaan om haar te zoeken." „jy „Ja, en ik ben de eenige van jullie allen die dit zonder gevaar kan doen. Ik ken de taal, het volk en het land. Ik zal van dezen boer hier kleeren koopen, met den wagen tot by Vinnitsa rgden en haar dan hier of daar laten staan ik zal de stad inloopen en, evenals ieder andere Kulak een vierde klas kaartje koopen naar Kief. Ik zal daar mor genochtend kunnen zyn. Als Marie Lou nog steeds in het hotel is, zal ik haar onder de bescherming van het Britsche consulaat plaat sen. Als zij niet meer in het hotel is, zal ik haar voor je opzoeken." Een oogenblik stond Richard sprakeloos. Toen draaide hy zich plotseling om en keek den hertog ernstig aan. „Het is een pracht- idée," zei hij, „maar ik kan Rusland niet zonder Marie Lou verlaten. Laat my met je meegaan." De Reichleau schudde zgn hoofd. Neen, Richard, ik ga liever alleen!" „Wat zeg je? Maar zeg, dat is dat?" „Ik denk, dat de groote machine weer te rug komt." „Neen, dat is hem niet." Richard keek door de boomen omhoog. „Het is een geheel andere machine." „Wat zou dat?" „Iets buitengewoons. De machine maakte hetzelfde geluid als mgn eigen vliegtuig. Kgk, daar is zij." Richard keek opgewonden omhoog. „Mgn hemel, het is myn machine." zy snelden door den boomgaard naar de welde waar de anderen stonden te wachten. „Ben je daar zeker van?" vroeg de hertog. „Absoluut, de machine heeft dezelfde merk- teekens. Kgk, zg komt omlaag." „Zeg, wie zouden daarin zgn?" vroeg Rex angstig. „Ik denk Marie Lou," zei de hertog. „Neen", zei Simon hoofdschuddend, „zg kan geen vliegtuig besturen." „Het kan niet anders Richard lachte op gewonden. „Niemand anders dan Marie Lou wist waar mgn vliegtuig stond en waar wy elkander zouden ontmoeten." De machine was tot op vgfhonderd voet ge daald. In een lange bocht kwam zy nu tegen wind In naar beneden. „Er zitten twee menschen in," mompelde de hertog. „Een verstandige meld", grinnikte Rex. „zy heeft een piloot gehuurd om haar hierheen te brengen." Zg snelden over de weide naar de plaats waar de vliegmachine zou landen. „Laten wy voorzichtig zgn," zei Simon, „als zg het niet is kan het er nog leelgk voor ons uitzien." „Zg is het!" riep Richard uit. „Ik kan haar achter in het vliegtuig zien zitten." Enkele oogenblikken later verdrongen zg zich om de machine en Marie Lou sprong er uit. Haar wangen waren rood gekleurd en haar oogen stonden helder. De vlucht in de frissche morgenlucht had haar schgnbaar goed gedaan. Oondanks de de kleur op haar wangen be merkte Richard toch, dat haar gezichtje be trokken was, en aan de kringen onder haar oogen kon hg zien, dat zg gehuild had. zy keek onderzoekend naar hem en zei toen vlug: „Richard, wat is er gebeurd? Waarom heb je mij daar achtergelaten?" Hij greep haar handen, en een oogenblik lang kon hy niet spreken. Hij was geheel op gelucht haar gezond terug te zien. „Marie Lou..." stamelde hg*. „Marie Lou,... Simon had het idiote idéé dat je met den trein gegaan. Ik heb een klap op mgn hoofd gekregen, zy namen mg buiten kennis mee in den auto... Ik heb doodelgke angsten uitgestaan nadat ik ontwaakt was..." „O, Richard," zei ze met een snik, „ik dacht vannacht dat ik gek werd. Ik heb tot drie uur in den morgen op het vliegveld op je gewacht. Ik was mezelf niet meer. Ik dacht dat zy je gedood of gevangen genomen hadden... En toen, toen ik hoorde, dat zg je gezien hadden in een auto op den grooten weg... toen dacht ik... o, ik weet het niet... Maar het was ver- schrikkeiyk." „Heb je dat dan gehoord? Maar hoe en door wie?" „Toen het my duidelijk werd dat je naar het hótel terug zou komen, ging ik daarheen. De ontvangzaal was bgna niet verlicht. Ik snelde erdoor, naar de kamer van Valeria Petrovna. zy had den geheelen nacht op en neer geloo- pen in haar kamer. Zg wachtte steeds op nieuws." „Groote God, het valt mij nog mee, dat zij je niet aan de politie heeft overgeleverd." Ter- wyi Richard sprak volgde hg Marie Lou's blik en kwam toen pas tot de ontdekking, dat de groote piloot in vliegeniers-costuum en veld- laarzen, die naast Simon stond, niemand an ders was dan Valeria Petrovna. Marie Lou knikte. „Zg was bgna gek van verdriet, omdat Simon haar verlaten had. Slechts een oogen blik heeft zg gedreigd mg aan de politie over te geven. Een moment later dwong hg* mg haar te zeggen waar Simon was, of waar hg de grens zou passeeren. Zg wilde hem nog een maal ontmoeten. Tenslotte hebben wij een overeenkomst gemaakt. Ik heb erin toege stemd haar de plaats aan te wijzen, maar zg" zou en moest my erheen brengen." .,Jou verstandige meid." „Neen, het was een vreeselgk risico omdat zg my altgd nog zou kunnen bedriegen. Maar ik heb steeds myn kleine revolver by mg ge had, en ik heb haar gezegd, dat ik haar zou dooden als zij zou trachten ook my ongelukkig te maken." „Wat een geluk dat zy een vliegtuig kon besturen!" „Ja, haar vriend heeft haar vlieglessen ge geven. Je weet wel, die groote officier van het vliegveld in Moskou. Maar vertel mij nu wat over je verwondingen, mgn arme Richard. Je ziet er nog zoo ziek en bleek uit." (Wordt vervólgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 15