Hitler kondigt ie volksauto aan De„Panay"zonk met de vlag in top DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER 400.000 Chineezen leggen versperring in de Jangtse Tandh. Inrichting Een sloep vol gewonden met machinegeweren beschoten Aljechin slaat Flohr8 uitdaging af r De Japansche agressie reikt verder dan China Srluu ZATERDAG 18 DECEMBER 1937. 81e Jaargang. No. 104(8. Uftgove der N.V. vX Trapman Co. De correspondent van de „Times" te Nan king, die zich aan boord van de „Panay" be- yond, is te Sjanghai aangekomen. Aan zijn (verslag in' het I-Idbld. over het bombardee ren van de Amerikaansche kanonneerboot, jontleenen wij het volgende: Na een moeilijke reis van Nanking uit de rivier op, waarbij van de oevers af telkens op het schip werd geschoten, kwam de „Pa nay." Zondagmorgen 12 December te elf uur 's morgens op een breed gedeelte van de yangtse aan, op een afstand van ongeveer 40 km. van Nanking. Het was helder, zon nig, windstil weer, toen omstreeks één uur Japansche vliegtuigen boven bet schip ver schenen. zeer hoog vliegend. Niemand dacht aan gevaar. De aanval, die later volgde liet echter geen twijfel bestaan aan de bedoelingen van de Japansche piloten om systematisch en opzet telijk de kanonneerboot met alle opvaren den te vernietigen. De eerste bom viel om half twee. Deze brak de mast in tweeën, ver woestte de commandobrug, maakte de radio onklaar, terwijl net een te legram verzonden werd en sloeg in den geschuttoren op het voordek. Door het geweld van de explosie brak de kapitein een been, terwijl zijn gezicht zwart was van den kruit damp. Een volgende bom verwond de de twee overige officieren, doch ofschoon de leiding thans buiten ge vecht was gesteld, was er gedurende de vreeselijke oogenblikken welke nu volgden van een paniek geen spra ke. M» - Ik bevond mij in de ziekenzaal van de „Panay", welke als perskamer was ingericht was juist bezig mijn telegram op te stel len. Kapitein Roberts, de Amerikaansche adjunct militaire attaché, riep mij aan dek, toen hij zag dat de aanvallende vliegtuigen de Japansche kenteekens, t.w. roode cirkels op de vleugels, droegen, hetgeen trouwens duidelijk zichtbaar was. De aanvallen volg den elkaar snel op, zoodat het moeilijk was détails waar te nemen. Toen de tweede aanval begon liet ik mij. evenals de anderen plat op dek vallen en kroop terug naar de perskamer in den boeg. Deze werd echter geheel door een bom .vernield. Ik kroop er dus weer uit en ren de over het sloependek naar het beneden- dek, waar ik geloofde veiliger te zijn. Onmiddellijk na dè eerste aanvallen wa ren de machinegeweren van de „Panay" in actie gekomen. Ik zag hoe de Amerikaan sche mariniers de mitrailleurs richten op de steeds weer aanstormende vliegtuigen, die echter met hun bommen steeds grootere Verwoesting aanrichtten. Ik liep de long- room van de officieren binnen, die reeds vol menschen was. Bij de deur stond de Ita- liaansche journalist Sandri, die plotseling ineenzakte, roepend „ik ben geraakt, ik ga dood." Hij had twee mitrailleurkogels in den buik gekregen. Dadelijk liep ik naar beneden om den dokter te waarschuwen, die bezig was in de machinekamer ruimte Voor de gewonden te maken. Sandri bleek echter niet meer te redden. Na vier en twin tig uur lang vreeselijk geleden te hebben. Stierf hij den volgenden dag te Hojsien. Terwijl liet schip langzamerhand werd Vernield, en alles droop van het water, dat door de in de rivier gevallen bommen werd opgeworpen, bleef de machinekamer als door een wonder gespaard. Wij waren ge dwongen daar onze toevlucht te zoeken in een afschuwelijken stank. Steeds weer sloe gen nieuwe bommen in op de „Panay" dlie een groot lek kreeg en gevaarlijk stuur boord ging overhellen. Om vijf minuten over twee werd order Bijna 97 pCf der Sovjet-kiezers opgekomen Candidaten voor den Raad der Unie behalen overweldigende meerderheid. Definitieve uit slagen bekend. Het centrale stembureau der Sovjet-Unie deelt mede, dat het op 15 en 16 December de verkiezingsuitslagen heeft ontvangen van eenige districten, die ver van spoor en boot gelegen zijn en hun uitslagen daardoor biet eerder hadden kunnen inzenden. De definitieve uitslagen zijn als volgt: Op Ben totaal aantal kiezers van 94.138.1259, heb ben er 91.113.153 of 96.8 gestemd. Van de zen hebben er 89.844.271 gestemd op de can didaten van het bloc van communisten en partijloozen voor den raad der unie of 98.6 Op de candidaten voor den raad der nationa liteiten werden 89.063.169 stemmen uitge bracht of 97.8 Hot aantal biljetten van onwaarde was 636.808. Hot aantal biljetten waarop namen van candidaten waren doorgehaald was $32.074, gegeven het schip t verlaten. De eerste of ficier, d'ie zoodanig aan zijn keel gewond was, dat hij niet meer kon spreken, schreef met krijt op het dok „verlaat het schip, blijf op het strand, zendt de booten terug." terwijl de Japanners bleven aanvallen met bommen en mitrailleurs werden de ge wonden in de twee kleine booten gelegd, waarover de „Panay" beschikte. De boot die het eerst gestreken werd, werd door een vliegtuig on der machinegeweervuur genomen, waardoor vijf gewon dien nog eens getroffen werden, van wie één doo- delijk. Toen de kleine sloep den oever had be reikt moest zij weer terug om daarna nog eenige malen heen en weer te varen tus- schen het schip en den wal, een afstand van bijna twee kilometer. Daar ik nog steeds niet gekwetst was, behoorde ik tot de laatsten die de „Pa nay" verlieten. Het was hoog tijd. De sloep was reeds overladen en maakte water. Er stroomde ook water binnen door eenige kogelgaten. Ik moest den heelen tijd hoo- zen met een stormhelm en een zakdoek opofferen om eenige kogelgaten te stoppen. Het bleek dat de gewonden van de „Pa nay" aan land waren gebracht op een soort moddereiland midden in de rivier. Opeens ontdekte iemand, dat een motor sloep die door de Chineesche bemanning was verlaten bij ons moddereiland was aan gespoeld. De gewonden werden in deze boot gelegd en men begaf zich zoo veel mogelijk dekking langs den oever zoekend, op weg naar het dichtstbijzijndedorp. In de benauwde oogenblikken, volgend op onze landing, hoorden wij hoe motorbooten de zinkende „Panay" naderden. Uit een de zer booten werden enkele schoten op de ka nonneerboot gelost, en toen het vuur niet beantwoord werd, enterden de Japanners het wrak. Wij konden zien, hoe Japansche soldaten aan boord klommen en daar eenigen tijd rondliepen. Al dien tijd woei de Amerikaan sche vlag in deii mast en deze vlag was na tuurlijk duidelijk zichtbaar. Intusschen zonk de „Panay" steeds dieper. Om kwart voor vier, dus twee uur en drie kwartier nadat de eerste bom was gevallen, kapseisde de oorlogsbodem en zonk met de vlag in top. Crisis-invoerwet zal agra rische export niet schaden Aan de Memorie van Antwoord in zake het wetsontwerp tot wijziging van de Crisisinvoerwet wordt het volgende ontleend. De geuite vrees, dat, bij verleening van de gevraagde bevoegdheden aan de regeering, de ambtelijke bemoeiing op dit terrein zal worden vergroot, waardoor een al te sterke centrali satie zal ontstaan, acht de minister niet gemotiveerd. Het nemen van handelspolitieke maatregelen en het voeren van onderhandelingen met het buitenland is en zal steeds een zaak der regeering blijven, waarbij de regeering er echter steeds voor zorg draagt het georganiseerde be drijfsleven in centraal verband in te schakelen. De minister wil gaarne verzekeren, dat van de voorgestelde regeling geen bena deeling van den export van agrarische producten geducht behoeft te worden, aan gezien de maatregelen tot beperking van den. invoer niet zullen worden toegepast op een wijze, die averechtsche gevolgen zou hebben voor den uitvoer van landbouw- of van industrieelc producten. Beider ver ruiming wordt door de regeering juist voorgestaan. De minister stelt er in dit verband prijs op mede te deelen, dat uiteraard de ge vraagde volmachten niet beoogen een soort evenwichtstoestand tusschen in- en uitvoer te laten intreden. Er is geen sprake van, dat van toepas sing van de crisisinvoerwet een structu eele wijziging in de betalingsbalans het gevolg zal kunnen zijn, te minder nu met de thans gevraagde volmachten in het bij zonder wedrzijdsche verruiming van het handelsverkeer wordt beoogd. Naar wij vernemen heeft die we reldkampioen dr. Aljechin de uitda ging van den officieelen F.I.D.E.- candidaat Salo Flohr, om met hem een titel kamp te spelen van de hand gewezen. Dr. Aljechin heeft eten Tsjechischen groot meester gisteravond een schrijven overhan digd, waaraan wij het volgende oaitleenen: In antwoord op uw uitdaging voor een wedstrijd om de wereldtitel in 1940 kan ik U mede deelen, dat ik van plan ben mijn titel in 1939 op het spel te zetten en ik heb alle reden aan te nemen, dat dit plan zal worden verwezenlijkt. Ik kan in dit verband op het oogenhlik uw uitdaging voor een match in 1940, een jaar dat nog zoover weg ligt, niet aannemen. In het geval, dat ik mijn titel zou behouden in de match van 1939, zal ik gaarne daarna een uitdaging van u tegemoet zien. Jaarlijks zal 1000 K.M. autoweg worden aangelegd Een productie van honderddni» zenden „volkswagens" per Jaar. Hitler heeft gisteravond een kameraacl- schapsavond bijgewoond van de 2000 arbei ders, die aan de autowegen hebben mede gewerkt. De bijeenkomst werd gehouden in het Theater des Volkes, en o.m. bijgewoond door de rijksministers Goebbels, Friclc, Dorpmueller, Guertner, Seldte, Lammers. Dietrich en Lutze, den chef van den staf der S.A. In zijn redevoering gaf Hitler eerst een overzicht van de arbeidspolitiek van het Derde Rijk. Tegenover andere landen wa9 Duitschland vooral ten achter op het gebied der algemeene motoriseering. In eenige lan den is thans, aldus Hitler, de automobiel het algemeene verkeersmiddel voor het volk. Over enkele maanden zullen wij de eerste steenlegging beleven van onze grootste fabriek. De Duitsche volkswagen zal er worden vervaar digd. Wij zullen in enkele jaren vele honderdduizenden van dezen nieuwen wagen jaarlijks onder het volk brengen. Uit een luxe-ver keersmiddel van weleer zal een der meest geweldige verkeersmiddelen der menschheid ontstaan. Wij, aldus Hitler, beleven hier een reus achtige ommekeer. Wij leven in een tijd, die wellicht de geweldigste technische vernieu wingen met zich brengt, die men zich kan denken. Een groote tijd, een groote omme keer. De auto was eerst een luxe-artikel en een luxe-middel. Het is intusschen een ver keersmiddel geworden. Bovendien is het evenwel voor ons een ontzaggelijk export artikel geworden. Het is zeer duidelijk, dat de esscntieele productievoorwaarde voor dit verkeersmiddel is, dat het werkelijk in groo te massa's wordt vervaardigd. Wanneer wij werkelijk de automobiel scheppen, die door het volk kan worden gekocht, dan moet zij HITLER. zeer goedkoop zijn, zoo goedkoop als vroeger een motorrijwiel. Slechts wanneer het in massa wordt geproduceerd en goedkoop is. kan het ook worden geëxporteerd. Er moeten dus zeer veel auto's worden vervaardigd, willen wij eindelijk komen op het punt dat Amerika reeds heeft bereikt, n.1. op iedere vijf bewoners een auto, dus een massa-pro ductie. Vervolgens gaf Hitler een overzicht van hetgeen tot nu toe op dit gebied in Duitsch land is verricht. „Wij hebben zeer zeker vele tegenslagen gehad, aldus Hitler, maar in het resultaat hebben wij een ding vastgesteld: Er is geen wagen ter wereld, die beter, mooier, betrouwbaarder en duurzamer is dan de Duitsche auto en laat ons niet vergten: uit de fabrieken van onze Duitsche automobiel- motoren stammen ook de motoren voor onze vliegtuigen en ook hier zullen wij laten zien dat wij door niemand geslagen, kunnen wor den. Wij hebben weer koopers gevonden voor onzen Duitschen wagen". Ilitler zcide, dat naar schatting 10 a 12.000 km, autoweg zullen worden Rust- en werktijdenbesluit voor hotelpersoneel Bij K.B. is vastgesteld ©en rust- tij dbesluit voor volwassen koffie huis- en hotelpersoneel en een werktijdenbesluit voor jeugdige personen, werkzaam in koffiehui zen en hotels. Deze besluiten zullen op 1 Ja nuari a.s. in werking treden. Geen onmiddellijke aanval op Hankau Succesvolle Chineesche guerilla in het Noorden. Een leger van 400.000 Chineesche arbeiders heeft gedurende vier maanden dag en nacht gewerkt aan een krachtige .versperring over de Jangtse bij Ivioekiang, welke thans voltooid is. Tevens zijn verscheidene andere versperringen meer stroomopwaarts aangelegd. Het doel hiervan is te beletten dat Japansche oorlogssche pen de rivier opvaren en Hankau bombardeeren. Personen, die de gebeurtenissen van na bij Peking waarnemen, gelooven, dat Han kau slechts weinig vrees behoeft te gevoe len voor een onmiddellijken aanval op Han kau langs den spoorweg PeipingHankau. Het verste punt, dat de Japanneezen nog hebben bereikt in hun opmarsch van het noorden is Tsjang Teh in Noord I-Ionan, waar zij sinds verscheidene weken zijn blij ven staan. In Sjansi hebben de Japanneezen ofschoon zij de hoofdstad Taijoen bezet heben naar zij zelf toegeven moeten terug trekken uit andere punten, die zij tevoren reeds bezet hadden. Veelvuldig worden aan vallen gedaan op den spoorweg Peiping Hankau tot binnen twintig mijl afstand van Peiping door Chineesche ongeorga niseerde troepen. De Japansche woordvoerder geeft toè, dat er nog niet voldoende Japansdhe troepen geweest zijn om de zuidelijke helft van Sjansi van Chineezen te zuiveren. Op der tig mijl ten zuiden van Taijoean zijn de Japanneezen in het defensief. Hier gelooft men, dat het onmogelijk zal zijn voor de Japanneezen om langs den "spoorweg Pei ping'Hankau op te rukken, Zelfs slechts tot de Gele Rivier in het Zuiden, zonder op gevaarlijke wijze hun rechterflank bloot te stellen aan een aanval van den kant van 21.000 man Chineesche troepen aan de grens van Hopei en Sjansi. Ongeveer 20 mijl spoorweg zijn vernield door de Chineezen ten zuiden van Tsjang Teh. Het lijdt geen twijfel of zij zouden de brug over de Gele Rivier verwoesten, wan neer zij gedwongen mochten worden zich daarover terug te trekken. Ten slotte leidt men uit de omstandig heid, dat 75.000 man Japansche troepen in de afgeloopen acht weken uit Noord-China teruggetrokken zijn, af. dat geen groote op marsch in zuidelijke richting voor het oogeiiblik zonder oogen wordt gezien. Polen trachten Russische trein in brand te steken Scherp protest over nieuw grens incident ingediend. Het telegraaf agentschap der Sovjet Unie meldt: „In den avond van den veertienden December werd aan de Sovjet Russische Poolsche grens een nieuwe Poolsche provo catie op touw gezet, toen een Sovjet-Russi sche trein zich van Tsjepetofka naar Del- boenovo begaf. De Poolsche provocateurs hebben getracht een wagon in brand te ste ken, doch dit lukte hun niet dank zij de aangelegd. Hiervan zijn 2000 km. ge reed en voortaan zullen jaarlijks 1000 km. nieuwe wegen worden aan gelegd. Hitler is van meening, dat het een document voor de cultuur van een natie is, wanneer zij over uitstekende en schitterende straatwe gen kan beschikken, veel meer dan wanneer zij een z.g. persvrijheid be zit, waarmede iederen dag slechts ge schimpt en gelogen wordt. Voorts zcide Hitler nog, dat alle lichte metalen, die noodig zijn voor auto's, in Duitschland zelf zullen worden vervaardigd, evenals de benzine en de voor de banden bestemde rubber. Dit nummer bevat 16 pagina's DB BILT SBINTi Verwachting: Zwakke tot mati ge Noordelijke tot Westelij ke wind, zwaar bewolkt met waarschijnlijk regen- ol sneeuwbuien, weinig veran dering in temperatuur. Verdere vooruitzichten!: Afne mende neerslagkans. Barometerctand hedeomorgea 8 aan 768 CENTRALE VERWARMING GOED - BETER - BEST ALLEEN HET LAAT STE IS ONS NOG MAAR JUIST GE VOEG, WANNEER HET DE UITVOERING VAN UW WERK BETREFT, deV TECHN. BUREAU R I E S ALKMAAR ROTTERDAM Tel. 2197-3897 44504 Café ROOBOL Markt SCHAGEN. Spreekuur van den tandarts: eiken Donderdag van 9'|2« luur Bekende lage tarieven. Inlichtingen kosteloos. REPARATIES IN ÉÉN DAG GEREED door den Sovjet Russischen conducteur ge nomen maatregelen. Welingelichte kringen deelen mede, dat het gezantschap der Sovjet Unie te War schau belast werd met de indiening van een hevig protest tegen de onophoudelijke provocaties der Poolsche autoriteiten, het geen voor de toekomst een bedreiging ople- vert voor het spoorwegverkeer op het traject Dolboenovo-Tsjepetofska". „Zich buiten het conflict te hou den is bijkans even moeilijk als het te beëindigen Gistermiddag heeft mr. A. B. Cohen Sta art, oud-adviseur van decentralisatie, bij het departement van Binnenlandsch Bestuur in Noderlandsch-Indië, voor de afdeeling Amsterdam van de Vereeniging voor Vol kenbond en Vrede gesproken over: „Het conflict Japan-Ghina en zijn beteekenis voor Nederlandse h- Indië". In een bekend Japansch vors wordt de geest van Japan vergeleken met den kersenbloesem, wiegend in den wind: bekoorlijke, onschuldige schoonheid. Maar er is ook een an dere visie mogelijk, die het Japan sche wezen doet vergelijken met het slimme roofdier, dat zoo'n groote rol speelt in de Japansche dierenfa bels, den Vos, aldus spr. China en de omringende vazal-landen beschouwt het land als zijn eerste en voor naamste prooi. Steeds kenmerkt de agres sieve expansie van Japan, zich door een zorgvuldige voorbereiding, waarbij niets wordt verwaarloosd (ook niet wat betreft propaganda, verkenning, spionnage) de ac tie zelf geschiedt in verbluffend snel tem po, zoo mogelijk bij verrassing, waarbij persoonlijk initiatief, stoutmoedigheid en doodsverachting, naast sluwheid en vin dingrijkheid een belangrijke plaats inne men. Alle waarnemers zijn het er over eens, dat de Japansche agressie verder rijkt dan al leen China. Is China eenmaal veroverd, is haar bevolking militair georganiseerd, zijn haar hulpbronnen in exploitatie gebracht, dan kan Japan verder gaan in Azië en daarbuiten. Zich buiten het conflict te houden is bijkans even gevaarlijk als te beproeven dat te beëindigen. De ordelievende volken van de wereld staan voor een moeilijke keuze. Maar juist dit dreigende gevaar zal wellicht dwingen tot het scheppen van de internationale rechtsorde, waarnaar al zoo lang reikhal zend wordt uitgezien, besloot spreker.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 1