Deze week starten de
fiallye-rijders
Ons Kabinet is volbloed
parlementair
r
Zal de Mohammedaan de
veelwijverij opgeven
A*s* Zondag
het Prinsenkind 1
Wereldrecordhouder trekt
zich terug
Garnizoen Amersfoort
wordt versterkt
Door negen sleepbooten
vlotgebracht
147 Basken
opgehangen
Postvluchteo op Indië
Engeland beveiligt
zeeroute om de kaap
Een raadselachtige dood
Donderdag 13 Januari 1938
Tweede Wad
Interview met dr. De Groot.
Het Rott. Nieuwsblad publiceert een inter
view tusschen den Engelschen journalist
Aubrey Hammond, verslaggever van de
Daily Sketch en dr. J. de Groot, een der dok
toren die Prinses Juliana bijstand zullen ver-
Jeenert.
Na de wandeling van V/2 mijl van Soest-
tlijk, aldus Hammond, vond ik den dokter in
een kleine verborgen villa, waar hij zelfs
voor zijn meeste vrienden onvindbaar heeft
gelogeerd als gast van een collega.
Terwijl hij sprak observeerde ik zijn slan
ke handen met de smalle vingers.
Dr. De Groot is van middelbaren leeftijd
fen fijn gebouwd.
Ik vroeg dr. De Groot, wanneer de baby
[wordt verwacht,
U bent er vroeg bij, antwoordde
ihij, maar de datum, die voor de hand
ligt, is aanstaande Zondag, voor zoo
ver wij tenminste theoretisch kun
nen vaststellen. Want vanzelfspre
kend Hij brak zijn zin af en haalde
de sohouders op,
Ik heb in het paleis al veel visites af
gelegdvervolgde dr. De Groot.
De Prinses geniet een
uitstekende gezondheid en is goeds
moeds. Wij letten goed op, dat haar
niets kan hinderen. Sinds Prins
Bernhard uit het ziekenhuis terug
keerde, is zij bijzonder gelukkig.
H.M. de Koningin en ik hebben destijds
Ons best gedaan, den ernst van het- auto-
Ongeluk zooveel mogelijk te verlichten, toen
Wij het de Prinses vertelden, besloot dr. De
Groot. De Prinses nam het feit kalm op.
Eerste Kamer
r Den Haag, 12 Januari 1938.
Het groot-politieke debat van heden droeg
bet karakter van een rustig nakaarten over
zaken, waaraan althans zeer voorloopig!
toch niets te veranderen valt. Twee „re-
geeringsgezinde" cn twee oppositioneele le
den voerden het woord en bij het vernemen
van do namen der sprekers kan wellicht óók
de politiek-nict volledig geschoolde reeds
„voorspoiler^', wat er zoo ongeveer te
berde werd gebracht. Welnu, pro redevoer
den de hoeren Van Lanschot (R.K.) en De
Savornin Lobman (C.H.), contra de leden
De Zeeuw (S.D.) en Van Vessem (N.S.B.)
Het zal wellicht voldoende zijn, enkele
hoofdpunten uit de diverse betoogen te re-
levccren. Mr. Van Lanschot dan ziet het
huidige ministerie als een
volbloed parlementair Kabinet.
wijl het kan rekenen op den steun van een
aaneengesloten meerderheid, wat volgens
den Senator een veel krachtiger regee-
ren kan opleveren dan door een Kabinet,
steunend op een wisselende meerderheid.
Wel opmerkelijk was de nadruk, waar
mee mr. Van Lanschot opkwam voor een
hechte samenwerking dar rechterzijde.
Vreest hij dan iets als een breuk? Hij zag
in het huidige samengaan een „laatste
kans", welke men niet erzaken mag, dooi
de lessen uit het verleden niet ter harte te
nemen. „Sluit de gelederen!" moet voor dc
rechterzijde thans het parool zijn, vond de
Senator.
Prof. Lohman ging grootendcels met den
voorgaanden spreker mee, wat zijn visie op
de samenstelling van het Kabinet betreft.
En in 't bijzonder deed hij begrijpen, dat
ordening en christelijke staatkunde niet
steeds betzelfde is, cn aldus mocht minis
ter Stecnberghe „opsteken," dat deze Sena
tor eventueel komende plannen op orde-
ningsgebied naar de eigen verdiensten zal
bcoordeelen, cn waken tegen te ver gaande
gevaarlijke experimenten"...
Minister Van Dijk kreeg een pluim voor
"diens dcfcnsie-beleid. Prof. Lohman rekent
op komende betere tijden en gelooft, dat
de Rcgeering erin slagen zal, intusschen
zooveel mogelijk voor de bestaande nooden
te doen.
Dc beer De Zeeuw nam een goed deel
van den middag in beslag voor zijn criti-
schc beschouwingen over het regeeringsbe-
leid, welke in 't algemeen neerkwamen op
de meening, dat de Katholieken nog wel
eens spijt zullen gevoelen over hun afwij
zing van samenwerking mot de SD.A.P.
Vooral was dc Senator slecht te spreken
over wat bij noemde de „onvervulde belof
ten'. zno wat de ouderdomsvoorziening be
treft. En ook gispte hij de houding van
minister Sloteinakcr inzake de leerlingen-
schaal.
De laatste spreker was mr. Van Vessem,
die van meening bleek te zijn, dat later
zal blijken, hoe de verkiezingen van '37
eigenlijk een overwinning, over de geheele
lijn, van bet nationaal-socialisme betecken-
de. En wol. omdat een groot deel der kie
zers op dr. Colijn beeft gestemd, wijl dat
deel hem als den eenigen leider van het
Nederlandsche volk beschouwde
En eens zal men komen tot den staat als
organisatie van de gemeenschap van het
Nederlandsche volk. door een beweging,
welke wortel heeft geschoten in ue harten
yan tienduizenden Nederlanders.
SPORT
Ernst Henne gaat zich geheel
aan zijn beroep wijden.
De bekende Duitsche motorrenner, houder
van het wereldrecord over den kilometer en
den mijl met vliegenden start. Ernst Henne,
heeft besloten zich uit het actieve sport
leven terug te trekken. Als reden geeft hij
op, dat hij zich geheel aan zijn beroep wil
wijden.
Zijn loopbaan bij de Bayerische Motoren
Werke te München is zeer succesvol ge
weest. Kort geleden nog. op 28 November
van het vorig jaar, bracht Henne het ab
solute snelheidsrecord op zijn naam door op
de autostrada bij Frankfurt over de kilo
meter met vliegenden start een snelheid van
279.503 K.M. te bereiken, en ook op den
mijl heeft hij het wereldrecord in zijn be
zit, n.1 met een gemiddelde uursnelheid
van 276.281 K.M.
TV -
i
ERNST HENNE.
Henne wordt coureurl
Naar nader wordt vernomen zal
Henne toch niet geheel voor de B.M.
W.-fabrieken verloren gaan. Integen
deel, Henne zal in het vervolg achter
het stuur zitten van B.M.W.-sport-
wagens, welke in internationale en
nationale wedstrijden zullen uitko
men.
Zijn opvolger als motorrenner zal waar
schijnlijk Karl Gall zijn.
De leider van het automobiel- en motor
sportwezen in Duitschland, Hucnnlein heeft
IIcnne een schrijven doen toekomen, waarin
don renner dank wordt gezegd, voor hetgeen
hij tot nu toe reeds in het belang van dc
motorsport heeft verricht, terwijl de hecr>
Huennlcin hem in zijn' verdere sportieve'
ioopbaan „Hals- und Bcinbruch" tocwensch-
te, hetgeen in letterlijken zin opgevat niet
voor Henne te hopen is!
W-iebunnen.
Gentsche Zesdaagsche
begonnen
Twee Nederlandsche koppels
dringen zich naar voren.
Gisteravond om negen uur is de Gentsche
zesdaagsche begonnen, waaraan ook de Ne
derlandsche koppels Slaaits-Pellcnaars en
van Schijndelvan den Broek deelnemen.
De stand van de hoofdploeg was vanmor
gen om half één:
1. Dcneef—Dekuysscher 28 pnt.
2. BuysseBilliet 19 pnt.
3. SlaatsPellenaars 17 pnt
4. Van SchijndelVan den Broek 9 pnt
5. GuimibrcticreGiorgetti 1 pnt
ZWARE TRAJECTEN OP DEN
WEG NAAR MONTE-CARLO.
Deze week vertrekken alle Rallye
rijders naar de verre startplaatsen,
niet alleen uit Nederland, maar uit
geheel Europa reizen zij in lange
dag-étappen naar liet Noorden of het
Zuiden.
Wat heeft tenslotte hun keus beïnvloed?
Zeker niet dc gemakkelijkheid der routes,
want dc Balkan-route is ongetwijfeld de
zwaarste van alle trajecten, cn toch heeft
Athene bet grootste aantal (44) aangelokt!
Wie zonder strafpuntcn uit Athene te Montc-
Carlo arriveert, ziet zich beloond met het
hoogste aantal punten (500), maar aan hoe
velen zal dit lukken?! Zoolang de Rallyc ver
reden wordt dit is dc 17de is het nog
maar tweemaalaan de deelnemers uit
Athene gelukt om Monte-Carlo op tijd te be
reiken! Alle andere jaren bleek het onmoge
lijk door den Balkan heen te breken en zijn
de rijders overal langs den weg gestrand.
Alles hangt vah dc weersomstandigheden
af, cn zelfs wanneer deze bij uitzondering
gunstig zijn, dan blijven velen nóg onder
weg steken, omdat hun wagens niet bestand
zijn tegen de moordende wegen vanaf Athe
ne, door Griekenland, Bulgarije, Yougo-Sla-
vië tot aan diep in Hongarije toe! Een wa
gen, die met een gemiddoldc van 40 kilome
ter per uur, twee dagen en twee nachten
zonder ophouden over Balkanwegen van
Athene naar Budapest gemarteld wordt en
deze mishandeling verdraagt, die heeft het
grootkruis van betrouwbaarheid verdiend!
Vooral dit jaar, nu er streng op gelet wordt,
dat alle wagens rigoureus van seriemodel
zijn.
Van 2100 op 6000 man.
Naar het Hsb. verneemt zal het
garnizoen te Amersfoort het groot
ste in ons land dat op het oogen-
blik ruim 2100 man telt, met de
uitbreiding gebracht worden op
ruim GOOO man. Tal van nieuwe
kazernementen zijn hiervoor noodig.
Inmiddels is men reeds met den
bouw van enkele begonnen.
Nog geen bevestiging van Defensie.
Bij navraag op het departement van De
fensie, kon men, aldus het blad, geen beves
tiging van het bovenstaand geven. Wij heb
ben echter alle reden om de feiten, welke
erin worden genoemd, staande te houden. De
bouw van de nieuwe kazernes is bereids
aanbesteed. Eén kazerne zal worden ge
bouwd op de Vlasakker-heide, terwijl een an
dere gebouwd zal worden op de Lcusdcrhei-
de.
Het ligt voorts in de bedoeling, dat en
kele legeronderdeelcn uit Amersfoort zullen
verdwijnen en door andere zullen worden
vervangen.
Duitsch schip hij Hans weert ge
strand.
Het s.s. „Gneisenau" van dc Norddeutsche
Lloyd is bij mistig weer gistermorgen om
streeks negen uur nabij Hansweert aan den
grond geloopcn. Met behulp van drie
sleepbooten trachtte men met stoomschip,
dat op weg was naar Antwerpen, vlot te
brengen.
Deze pogingen werden gisteravond tegen
opkomend water voortgezet.
Zeven sleepbooten maakten vast aan het
achterschip en twee andere aan het voor
schip. Om tien minuten voor zeven kwam
er beweging in het schip cn spoedig daarop
was hot vlot. De „Gneisenau" heeft dc reis
naar Antwerpen voortgezet.
Man vermist
Nogal vrijmoedig met fondsgel
den omgesprongen.
Men maakt zich te Zuilen ernstig onge
rust over den 64-jarigen A. K., die als
ijjeesterknecht op de borstel fabriek tc Zui
len werkzaam is en die sedert j.1. Vrijdag
spoorloos is verdwenen. K. verliet des mor
gens te kwart over zeven zijn woning, doch
hij kwam niet op de fabriek, welke op kor
ten afstand van zijn woning is gelegen aan.
Bij het onderzoek, dat de politic instel
de, £wam vast te staan, dat K., die dc gelden
van verschillende fondsen beheerde, nogal
vrijmoedig met dit geld is omgesprongen.
Een dezer dagen zoudpn.de gelden naar een
andere bank worden overgebracht.
Volgens een door het Spaansche
persagentschap uit Hendaye ont
vangen bericht publiceert het re
bel lenblad „Hierro" een lijst van
147 Basken, arbeiders, boeren, mi
litairen en beambten, die door de
rebellen-autoriteiten dezer dagen
wegens hun politieke overtuiging
werden opgehangen. Op deze lijst
kwamen verschillende vrouwen
voor.
600 Kilometer lang in een sneeuw-
spoor.
De moeilijkheden van Stavanger liggen op
de eerste 600 K.M. tot aan Oslo toe, een smal
le kronkelweg vanaf het begin tot aan het
einde, die zeker onder de sneeuw ligt en mo
gelijk zoo diep, dat zelfs een sterke motor al
zijn paardèkrachten noodig heeft om wagen
met bemanning er doorheen te trekken!
Iedere wagen, die men op dezen
smallen kronkelweg tegen komt,
brengt moeilijkheden cn het passee-
ren van een anderen deelnemer, die
ook haast heeft, moet met de groot
ste omzichtigheid geschieden. Zes
honderd kilometer lang rijden de
wielen in een sneeuwspoor door het
bergland, en als het noodlot wil,
dat tijdens den rit versche sneeuw
in groote hoeveelheid valt, dan is het
uitgesloten om Oslo op tijd te berei
ken.
Van de drie Noordelijke routes is Stavan
ger vereweg de moeilijkste en toch hebben 25
deelnemers deze startplaats gekozen tegen
Tallin en Umca ieder 5. Rallye-rijders zoe
ken de moeilijkheden opl
Verraderlijke wegen.
Op den langen weg van Palcrmo naar
Monte-Carlo werken de moeilijkheden afmat
tend, omdat zij over dc geheele route zijn
verspreid. Het eerste gedeelte door Sicilië
gaat nog wel, al zijn dc wegen middelmatig
en uiterst kronkelend, maar daarna volgen
bijna 600 kilometer smalle, slechte kronkel
wegen door de bergen, in den nacht, tot Na
pels toe! Daarna gaat het goed tot Rome,
maar dan komen de besneeuwde hergen lot
aan de Adriatische kust. In Yougo-Slavië kan
het danig spoken en van Wccnen naar de
Duitsche grens is een, bij alle Rallye-rijdcrs
om zijn verraderlijkheid, berucht nachtstuk!
Start uit het Poolgebied.
Dc rijders uit Umea komen uit het
liooge Noorden, uit het gebied, dat
De Ned. Indische regeering wil
het monogame huwelijk invoe
ren. Sterke tegenkanting van
de geheele bevolking, óók van
de zijde der vrouwen.
Het nieuwe ontwerp huwelijksordonnantie,
dat in Ned. Indië thans zoovele hoofden
bezighoudt, opent de mogelijkheid voor. den
inlander zijn huwelijk te laten inschrijven,
uit welke inschrijving bijzondere rechtsge
volgen voortvloeien.
Zoo mag de man slechts met één
vrouw gehuwd zijn en echtscheiding
kan slechts geschieden bij rechter
lijke uitspraak op overeenkomstigo
gronden als ons recht kent. Het
staat een ieder volkomen vrij al of
niet zulk een ingeschreven huwe
lijk aan te gaan. Doet hij dit even
wel, dan is, zoo schrijft de N.R.Crt.,
het aangaan van een huwelijk met
een tweede vrouw strafbaar en kan
hij hot huwelijk niet eenvoudig door
verstooting volgens de Mohamme-
daansche wet (de talak) ontbinden.
Beseffende, hoe uiterst gevoelig de Mo-
hammedaansche gemeenschap is voor alles
wat den godsdienst betreft (en het is de
godsdienstige wet, die het huwelijksrecht
regelt), heeft de regeering het ontwerp op
ruime schaal onder de Inlandsche bevol
king bekend gemaakt, om deze de gele
genheid te geven, haar oordeel bekend te
maken.
De geheele Mohammedaansche
gemeenschap er tegen.
Dr. Pijper geeft in „Kolonial Studiën" een
opsomming van de uitingen van de Inland
sche wereld over dit initiatief. Er blijkt uit,
dat de geheele Mobammedaanschc gemeen
schap er ten zeerste tegen gekant is. Niet al
leen de rechtzinnigen, wier mconing is uit
gesproken door' de schriftgeleerden, maar
ook Mohammadijah, de modernere machtige,
over geheel Indië verspreide vereeniging en
de twee Ahmadijahbewegingen, de Mobam
medaanschc reformisten. De vrouwen dezer
groepen hebben zich daarbij aangesloten.
De politieke vereenigingen den
ken er niet alle hetzelfde over.
Van de politieke vereenigingen hebben
zoowel de Partai Sarekat Islam Indonesia
als de van haar onder leiding van Hadji
Salim afgescheiden Barisan Pcnjadar Sare
kat Islam, die beide op godsdienstigen
grondslag staan, eveneens een afwijzend
standpunt ingenomen.
Bij dc andere politieke vereenigingen
hcerscht, vooral onder de vrouwen, een an
dere meening.
Zoo heeft de linksche onafhanke
lijke vrouwcnvcrceniging Istri Se-
dar (de bewuste vrouw) zich krach
tig vóór de ordonnantie verklaard
en evenzoo de Soerahajasche vrou-
wenvereeniging, die verwant is met
de voormannen van de Parindra, de
Poctri Boedi Sedjati. In de Minang-
kabausche landen is eveneens een
vrouwcnverceniging voorstandster
van dc ontworpen regeling, als is
daar ook een commissie van vrou
wen gevormd, speciaal om tegen de
ordonnantie actie te voeren.
Vele vrouwen durven zich niet
niten.
Intusschen wijst dr. Pijper er op, dat er
ongetwijfeld vele vrouwen zijn, die wel dege
lijk met het ontwerp instemmen, maar wier
stem onder die van meerderheden in haar
omgeving verloren gaat, of die zich niet
durven te keeren tegen wat als heilige wet
wordt geëerd.
reeds tot den Poolcirkel behoort.
Daar start een dames-team en deze
drie Walkyren komen uit Holland,
op haar Ford!
Het zijn Jonkvrouw van Vreden-
burgh, mej. K. van Stockum en mevr.
Bauduin.
Ook het Noord-Hollandsche hee
renkoppel, bestaande uit o.m. de hee-
ren Kees Kruit te Schagen en dr. De
Wit te Oudkarspel, vertrekt uit
Umea.
Wil men zich eens goed indenken,
wat dit beteekent! Wanneer zij daar
te Umea starten, dan is het donker,
8 uur 's avonds. Door de wijde een
zaamheid van sneeuw en ijsvlakten,
waar geen menschen wonen, rijden
zij in het duister van den nacht, ge
heel op zichzelf aangewezen, omdat
er slechts 4 andere équipes zijn, die
uit Umca starten.
Bij dc mannenteams is er altijd minstens
één aan boord, die een geroutineerd techni
cus is, doch wat doen de dames, als een
sneeuwketting breekt, en zij met verkleumde
vingers in den ijskomlen wind, die daar over
die onbeschutte vlakten giert, een nieuwen
band moeten omleggen? Of als een lekke
band haar dwingt een wiel te verwisselen
in de sneeuw?
Zij kunnen rijden, zij weten haar wagen
met bekwame band te sturen over de spiegel
gladde wegen, maar zij moeten er op verirou
wen, dat geen enkel onderdeel van motor of
van wagen haar in den steek laat!
Dinsdagavond 8 uur vertrekken zij uit
Umea en rijden geheel op zichzelf aange
wezen door de onbewoonde streken van
Noordelijk Zweden, totdat zij Donderdagmor
gen om half zes contact krijgen met den
grooten groep, die uit Oslo komt. Dan pas
weten zij, dat zij niet meer verlaten staan,
wanneer zij door oen verkeerde manoeuvre
van den weg nf geraken, wat zoo menig
Rallye-rijder op ijs cn sneeuw overkomt!
Vertrek van Aankomst te
(mui 12 ,an- lAthene 12 ,an"
(heenreis) |Sin"ap- 12 Ian|Band' 12 ,an"
(heenreis) |,odhp- 12 Jan' K"*' 12 Ian"
(heenreis) |Napa,s 12 ,an' lA1»" 12 ,8n"
Uerngreis) |Sin*ap' 12 HRanK- 12 ,an'
Vrees, dat concubinaat an pros
titutie door het ontwerp bevov
derd worden.
En dat is zeer aannemelijk. Sedert Karini
haar stem liet hooren, is er een steeds
groeiend verlangen onder de Indonesische
vrouwen gekomen naar verbetering van het
lot der gehuwde vrouw, en dit heeft zich uit
den aard der zaak vooral geopenbaard on
der de in aantal zoo sterk toegenomen ont
wikkelden onder haar. En nu zijn er wel en
mogelijk talrijken, die verbetering mogelijk
achten binnen de voorschriften van de Mo-
hammcdaansclie wet immers, in gods
dienstige kringen wijdt men de misstanden
aan vcrwaarloozing van Mohammeds leer
en vreest men juist door verbod van veel
wijverij en bemoeilijking van scheiding het
concubinaat en de prostitutie te bevorde
ren de groeiende schare van haar, die
toegankelijk geworden zijn voor wcstersche
denkbeelden te dien aanzien, denkt er an
ders over en ziet in de ontworpen regeling
een middel tot verwezenlijking van haar
ideaal.
Voor het geval, dat Middelland-
sche Zee en Suez-Kanaal ver
sperd worden.
De Marine-correspondent van Reu
ter verneemt, dat door Engeland
voorzieningen worden getroflen ter
verhooging van de veiligheid der zee
route om Kaap de Goede Hoop, voor
het geval die weg gebruikt zou moe
ten worden. Te Freetown in Siërra
Leone zal onder meer de olievoorraad
vergroot worden. Er zal verder weer
een vast garnizoen komen, terwijl
de kustverdediging gemoderniseerd
zal worden.
Invloed van Abesstjnschen oorlog.
Ook wil men de haven van Kaapstad tegen
aanvallen uit zee beveiligen cn de dokken
tot de grootste van het zuidelijk halfrond ma
ken. De Abessijnsche oorlog heeft dit streven
verhaast, doordat in dien tijd vele schepen
den zeeweg om den Kaap kozen, waardoor
zware eischcn aan de oude haven van Kaap
stad gesteld werden.
Genoemde maatregelen wijzen er op, dat
Engeland er rekening mee houdt, dat in een
toekomstigen oorlog Middellandsche Zee en
Suczkanaal door den cventueclen vijand zul
len worden afgesloten.
Een geraffineerde oplichtster
Parijsche hotels draaiden voor
de kosten op.
Uit Parijs mieldt de Daily Express dat al
daar in een der vrouwengevangenissen een
Engclsche vrouw werd ingesloten, die een
maand lang in de fijnste Parijsche hotels
had gelogeerd en in de grootste winkels der
lichtstad haar inkoopen had gedaan, zon
der een cent te betalen.
Zij gaf zich uit voor een vriendin van
Ncville Chamberlain cn Lloyd George en
zeide in telefonisch contact te staan met
de gewezen Fransche premiers Leon Blum
en Pierre Laval. Zij zou in opdracht van
MuSsolini met een speciale missie zijn be
last.
Zij maakte schulden in hotels, restaurants
en modehuizen in de Rue de la Paix voor
vele honderden ponden. Pakketten van de
duurste winkels werden aan haar hotel be
zorgd en door de hotel directie betaald. Een
taxichauffeur, die zij wilde afschepen door
hem te verzoeken naar haar hotel te rijden
om den prijs voor een langen rit te innen,
vertrouwde dc zaak niet cn reed haar naar
een politiebureau. Daar bleek, dat men met
een geraffineerde oplichtster tc doen had,
die zelfs goen stuiver bezat.
Dr. Alasfair Macdonald van Northamip-
ton, een één en dertigjarige geneesheer,
vond drie weken geleden, toen hij pas zes
maanden was getrouwd, zijn jonge vrouw
dood naast zich in bed liggen, toen hij 's-
morgens ontwaakte. Dr. Alastair Macdonald
vond nu ccnigc dagen geleden zelf den dood
achter het stuur van zijn auto. F.en van de
hoeren die den dokter vergezelde, een ze
kere mr. W. E. Thompson zeide ervan over
tuigd te zijn, dat dr. Macdonald stierf om
dat zijn hart was gebroken, lezen wij in do
Daily Express. Slechts enkele van zijn.
meest intieme vrienden wisten hoe hij ge
leden had na den dood van zijn vrouw.
Over het tragische ongeval lezen wij het
volgende: Dr. Macdonald reed naar Lincoln
langs den grooten weg. Nabij het dorpje
Foston, dat tusschen Newark en Grantham
ligt, liet hij zijn auto stoppen en zeide tot
zijn passagiers, dat er een defect was aan
den motor. Allen stapten uit, terwijl de
dokter trachtte den wagen weer op gang
te brengen. Hij zat achter het stuur en leun
de plotseling achterover, terwijl zijn hoofd
voorover viel. In twee seconden was hij
dood.
Denzelfden morgen nog had dr. Macdonald
1woe" patiënten bezocht en geen van beiden
had iets bijzonders gemerkt. Zijn dood is
dus ook een volslagen raadsel.