Deze week starten de fiallye-rijders Ons Kabinet is volbloed parlementair r Zal de Mohammedaan de veelwijverij opgeven A*s* Zondag het Prinsenkind 1 Wereldrecordhouder trekt zich terug Garnizoen Amersfoort wordt versterkt Door negen sleepbooten vlotgebracht 147 Basken opgehangen Postvluchteo op Indië Engeland beveiligt zeeroute om de kaap Een raadselachtige dood Donderdag 13 Januari 1938 Tweede Wad Interview met dr. De Groot. Het Rott. Nieuwsblad publiceert een inter view tusschen den Engelschen journalist Aubrey Hammond, verslaggever van de Daily Sketch en dr. J. de Groot, een der dok toren die Prinses Juliana bijstand zullen ver- Jeenert. Na de wandeling van V/2 mijl van Soest- tlijk, aldus Hammond, vond ik den dokter in een kleine verborgen villa, waar hij zelfs voor zijn meeste vrienden onvindbaar heeft gelogeerd als gast van een collega. Terwijl hij sprak observeerde ik zijn slan ke handen met de smalle vingers. Dr. De Groot is van middelbaren leeftijd fen fijn gebouwd. Ik vroeg dr. De Groot, wanneer de baby [wordt verwacht, U bent er vroeg bij, antwoordde ihij, maar de datum, die voor de hand ligt, is aanstaande Zondag, voor zoo ver wij tenminste theoretisch kun nen vaststellen. Want vanzelfspre kend Hij brak zijn zin af en haalde de sohouders op, Ik heb in het paleis al veel visites af gelegdvervolgde dr. De Groot. De Prinses geniet een uitstekende gezondheid en is goeds moeds. Wij letten goed op, dat haar niets kan hinderen. Sinds Prins Bernhard uit het ziekenhuis terug keerde, is zij bijzonder gelukkig. H.M. de Koningin en ik hebben destijds Ons best gedaan, den ernst van het- auto- Ongeluk zooveel mogelijk te verlichten, toen Wij het de Prinses vertelden, besloot dr. De Groot. De Prinses nam het feit kalm op. Eerste Kamer r Den Haag, 12 Januari 1938. Het groot-politieke debat van heden droeg bet karakter van een rustig nakaarten over zaken, waaraan althans zeer voorloopig! toch niets te veranderen valt. Twee „re- geeringsgezinde" cn twee oppositioneele le den voerden het woord en bij het vernemen van do namen der sprekers kan wellicht óók de politiek-nict volledig geschoolde reeds „voorspoiler^', wat er zoo ongeveer te berde werd gebracht. Welnu, pro redevoer den de hoeren Van Lanschot (R.K.) en De Savornin Lobman (C.H.), contra de leden De Zeeuw (S.D.) en Van Vessem (N.S.B.) Het zal wellicht voldoende zijn, enkele hoofdpunten uit de diverse betoogen te re- levccren. Mr. Van Lanschot dan ziet het huidige ministerie als een volbloed parlementair Kabinet. wijl het kan rekenen op den steun van een aaneengesloten meerderheid, wat volgens den Senator een veel krachtiger regee- ren kan opleveren dan door een Kabinet, steunend op een wisselende meerderheid. Wel opmerkelijk was de nadruk, waar mee mr. Van Lanschot opkwam voor een hechte samenwerking dar rechterzijde. Vreest hij dan iets als een breuk? Hij zag in het huidige samengaan een „laatste kans", welke men niet erzaken mag, dooi de lessen uit het verleden niet ter harte te nemen. „Sluit de gelederen!" moet voor dc rechterzijde thans het parool zijn, vond de Senator. Prof. Lohman ging grootendcels met den voorgaanden spreker mee, wat zijn visie op de samenstelling van het Kabinet betreft. En in 't bijzonder deed hij begrijpen, dat ordening en christelijke staatkunde niet steeds betzelfde is, cn aldus mocht minis ter Stecnberghe „opsteken," dat deze Sena tor eventueel komende plannen op orde- ningsgebied naar de eigen verdiensten zal bcoordeelen, cn waken tegen te ver gaande gevaarlijke experimenten"... Minister Van Dijk kreeg een pluim voor "diens dcfcnsie-beleid. Prof. Lohman rekent op komende betere tijden en gelooft, dat de Rcgeering erin slagen zal, intusschen zooveel mogelijk voor de bestaande nooden te doen. Dc beer De Zeeuw nam een goed deel van den middag in beslag voor zijn criti- schc beschouwingen over het regeeringsbe- leid, welke in 't algemeen neerkwamen op de meening, dat de Katholieken nog wel eens spijt zullen gevoelen over hun afwij zing van samenwerking mot de SD.A.P. Vooral was dc Senator slecht te spreken over wat bij noemde de „onvervulde belof ten'. zno wat de ouderdomsvoorziening be treft. En ook gispte hij de houding van minister Sloteinakcr inzake de leerlingen- schaal. De laatste spreker was mr. Van Vessem, die van meening bleek te zijn, dat later zal blijken, hoe de verkiezingen van '37 eigenlijk een overwinning, over de geheele lijn, van bet nationaal-socialisme betecken- de. En wol. omdat een groot deel der kie zers op dr. Colijn beeft gestemd, wijl dat deel hem als den eenigen leider van het Nederlandsche volk beschouwde En eens zal men komen tot den staat als organisatie van de gemeenschap van het Nederlandsche volk. door een beweging, welke wortel heeft geschoten in ue harten yan tienduizenden Nederlanders. SPORT Ernst Henne gaat zich geheel aan zijn beroep wijden. De bekende Duitsche motorrenner, houder van het wereldrecord over den kilometer en den mijl met vliegenden start. Ernst Henne, heeft besloten zich uit het actieve sport leven terug te trekken. Als reden geeft hij op, dat hij zich geheel aan zijn beroep wil wijden. Zijn loopbaan bij de Bayerische Motoren Werke te München is zeer succesvol ge weest. Kort geleden nog. op 28 November van het vorig jaar, bracht Henne het ab solute snelheidsrecord op zijn naam door op de autostrada bij Frankfurt over de kilo meter met vliegenden start een snelheid van 279.503 K.M. te bereiken, en ook op den mijl heeft hij het wereldrecord in zijn be zit, n.1 met een gemiddelde uursnelheid van 276.281 K.M. TV - i ERNST HENNE. Henne wordt coureurl Naar nader wordt vernomen zal Henne toch niet geheel voor de B.M. W.-fabrieken verloren gaan. Integen deel, Henne zal in het vervolg achter het stuur zitten van B.M.W.-sport- wagens, welke in internationale en nationale wedstrijden zullen uitko men. Zijn opvolger als motorrenner zal waar schijnlijk Karl Gall zijn. De leider van het automobiel- en motor sportwezen in Duitschland, Hucnnlein heeft IIcnne een schrijven doen toekomen, waarin don renner dank wordt gezegd, voor hetgeen hij tot nu toe reeds in het belang van dc motorsport heeft verricht, terwijl de hecr> Huennlcin hem in zijn' verdere sportieve' ioopbaan „Hals- und Bcinbruch" tocwensch- te, hetgeen in letterlijken zin opgevat niet voor Henne te hopen is! W-iebunnen. Gentsche Zesdaagsche begonnen Twee Nederlandsche koppels dringen zich naar voren. Gisteravond om negen uur is de Gentsche zesdaagsche begonnen, waaraan ook de Ne derlandsche koppels Slaaits-Pellcnaars en van Schijndelvan den Broek deelnemen. De stand van de hoofdploeg was vanmor gen om half één: 1. Dcneef—Dekuysscher 28 pnt. 2. BuysseBilliet 19 pnt. 3. SlaatsPellenaars 17 pnt 4. Van SchijndelVan den Broek 9 pnt 5. GuimibrcticreGiorgetti 1 pnt ZWARE TRAJECTEN OP DEN WEG NAAR MONTE-CARLO. Deze week vertrekken alle Rallye rijders naar de verre startplaatsen, niet alleen uit Nederland, maar uit geheel Europa reizen zij in lange dag-étappen naar liet Noorden of het Zuiden. Wat heeft tenslotte hun keus beïnvloed? Zeker niet dc gemakkelijkheid der routes, want dc Balkan-route is ongetwijfeld de zwaarste van alle trajecten, cn toch heeft Athene bet grootste aantal (44) aangelokt! Wie zonder strafpuntcn uit Athene te Montc- Carlo arriveert, ziet zich beloond met het hoogste aantal punten (500), maar aan hoe velen zal dit lukken?! Zoolang de Rallyc ver reden wordt dit is dc 17de is het nog maar tweemaalaan de deelnemers uit Athene gelukt om Monte-Carlo op tijd te be reiken! Alle andere jaren bleek het onmoge lijk door den Balkan heen te breken en zijn de rijders overal langs den weg gestrand. Alles hangt vah dc weersomstandigheden af, cn zelfs wanneer deze bij uitzondering gunstig zijn, dan blijven velen nóg onder weg steken, omdat hun wagens niet bestand zijn tegen de moordende wegen vanaf Athe ne, door Griekenland, Bulgarije, Yougo-Sla- vië tot aan diep in Hongarije toe! Een wa gen, die met een gemiddoldc van 40 kilome ter per uur, twee dagen en twee nachten zonder ophouden over Balkanwegen van Athene naar Budapest gemarteld wordt en deze mishandeling verdraagt, die heeft het grootkruis van betrouwbaarheid verdiend! Vooral dit jaar, nu er streng op gelet wordt, dat alle wagens rigoureus van seriemodel zijn. Van 2100 op 6000 man. Naar het Hsb. verneemt zal het garnizoen te Amersfoort het groot ste in ons land dat op het oogen- blik ruim 2100 man telt, met de uitbreiding gebracht worden op ruim GOOO man. Tal van nieuwe kazernementen zijn hiervoor noodig. Inmiddels is men reeds met den bouw van enkele begonnen. Nog geen bevestiging van Defensie. Bij navraag op het departement van De fensie, kon men, aldus het blad, geen beves tiging van het bovenstaand geven. Wij heb ben echter alle reden om de feiten, welke erin worden genoemd, staande te houden. De bouw van de nieuwe kazernes is bereids aanbesteed. Eén kazerne zal worden ge bouwd op de Vlasakker-heide, terwijl een an dere gebouwd zal worden op de Lcusdcrhei- de. Het ligt voorts in de bedoeling, dat en kele legeronderdeelcn uit Amersfoort zullen verdwijnen en door andere zullen worden vervangen. Duitsch schip hij Hans weert ge strand. Het s.s. „Gneisenau" van dc Norddeutsche Lloyd is bij mistig weer gistermorgen om streeks negen uur nabij Hansweert aan den grond geloopcn. Met behulp van drie sleepbooten trachtte men met stoomschip, dat op weg was naar Antwerpen, vlot te brengen. Deze pogingen werden gisteravond tegen opkomend water voortgezet. Zeven sleepbooten maakten vast aan het achterschip en twee andere aan het voor schip. Om tien minuten voor zeven kwam er beweging in het schip cn spoedig daarop was hot vlot. De „Gneisenau" heeft dc reis naar Antwerpen voortgezet. Man vermist Nogal vrijmoedig met fondsgel den omgesprongen. Men maakt zich te Zuilen ernstig onge rust over den 64-jarigen A. K., die als ijjeesterknecht op de borstel fabriek tc Zui len werkzaam is en die sedert j.1. Vrijdag spoorloos is verdwenen. K. verliet des mor gens te kwart over zeven zijn woning, doch hij kwam niet op de fabriek, welke op kor ten afstand van zijn woning is gelegen aan. Bij het onderzoek, dat de politic instel de, £wam vast te staan, dat K., die dc gelden van verschillende fondsen beheerde, nogal vrijmoedig met dit geld is omgesprongen. Een dezer dagen zoudpn.de gelden naar een andere bank worden overgebracht. Volgens een door het Spaansche persagentschap uit Hendaye ont vangen bericht publiceert het re bel lenblad „Hierro" een lijst van 147 Basken, arbeiders, boeren, mi litairen en beambten, die door de rebellen-autoriteiten dezer dagen wegens hun politieke overtuiging werden opgehangen. Op deze lijst kwamen verschillende vrouwen voor. 600 Kilometer lang in een sneeuw- spoor. De moeilijkheden van Stavanger liggen op de eerste 600 K.M. tot aan Oslo toe, een smal le kronkelweg vanaf het begin tot aan het einde, die zeker onder de sneeuw ligt en mo gelijk zoo diep, dat zelfs een sterke motor al zijn paardèkrachten noodig heeft om wagen met bemanning er doorheen te trekken! Iedere wagen, die men op dezen smallen kronkelweg tegen komt, brengt moeilijkheden cn het passee- ren van een anderen deelnemer, die ook haast heeft, moet met de groot ste omzichtigheid geschieden. Zes honderd kilometer lang rijden de wielen in een sneeuwspoor door het bergland, en als het noodlot wil, dat tijdens den rit versche sneeuw in groote hoeveelheid valt, dan is het uitgesloten om Oslo op tijd te berei ken. Van de drie Noordelijke routes is Stavan ger vereweg de moeilijkste en toch hebben 25 deelnemers deze startplaats gekozen tegen Tallin en Umca ieder 5. Rallye-rijders zoe ken de moeilijkheden opl Verraderlijke wegen. Op den langen weg van Palcrmo naar Monte-Carlo werken de moeilijkheden afmat tend, omdat zij over dc geheele route zijn verspreid. Het eerste gedeelte door Sicilië gaat nog wel, al zijn dc wegen middelmatig en uiterst kronkelend, maar daarna volgen bijna 600 kilometer smalle, slechte kronkel wegen door de bergen, in den nacht, tot Na pels toe! Daarna gaat het goed tot Rome, maar dan komen de besneeuwde hergen lot aan de Adriatische kust. In Yougo-Slavië kan het danig spoken en van Wccnen naar de Duitsche grens is een, bij alle Rallye-rijdcrs om zijn verraderlijkheid, berucht nachtstuk! Start uit het Poolgebied. Dc rijders uit Umea komen uit het liooge Noorden, uit het gebied, dat De Ned. Indische regeering wil het monogame huwelijk invoe ren. Sterke tegenkanting van de geheele bevolking, óók van de zijde der vrouwen. Het nieuwe ontwerp huwelijksordonnantie, dat in Ned. Indië thans zoovele hoofden bezighoudt, opent de mogelijkheid voor. den inlander zijn huwelijk te laten inschrijven, uit welke inschrijving bijzondere rechtsge volgen voortvloeien. Zoo mag de man slechts met één vrouw gehuwd zijn en echtscheiding kan slechts geschieden bij rechter lijke uitspraak op overeenkomstigo gronden als ons recht kent. Het staat een ieder volkomen vrij al of niet zulk een ingeschreven huwe lijk aan te gaan. Doet hij dit even wel, dan is, zoo schrijft de N.R.Crt., het aangaan van een huwelijk met een tweede vrouw strafbaar en kan hij hot huwelijk niet eenvoudig door verstooting volgens de Mohamme- daansche wet (de talak) ontbinden. Beseffende, hoe uiterst gevoelig de Mo- hammedaansche gemeenschap is voor alles wat den godsdienst betreft (en het is de godsdienstige wet, die het huwelijksrecht regelt), heeft de regeering het ontwerp op ruime schaal onder de Inlandsche bevol king bekend gemaakt, om deze de gele genheid te geven, haar oordeel bekend te maken. De geheele Mohammedaansche gemeenschap er tegen. Dr. Pijper geeft in „Kolonial Studiën" een opsomming van de uitingen van de Inland sche wereld over dit initiatief. Er blijkt uit, dat de geheele Mobammedaanschc gemeen schap er ten zeerste tegen gekant is. Niet al leen de rechtzinnigen, wier mconing is uit gesproken door' de schriftgeleerden, maar ook Mohammadijah, de modernere machtige, over geheel Indië verspreide vereeniging en de twee Ahmadijahbewegingen, de Mobam medaanschc reformisten. De vrouwen dezer groepen hebben zich daarbij aangesloten. De politieke vereenigingen den ken er niet alle hetzelfde over. Van de politieke vereenigingen hebben zoowel de Partai Sarekat Islam Indonesia als de van haar onder leiding van Hadji Salim afgescheiden Barisan Pcnjadar Sare kat Islam, die beide op godsdienstigen grondslag staan, eveneens een afwijzend standpunt ingenomen. Bij dc andere politieke vereenigingen hcerscht, vooral onder de vrouwen, een an dere meening. Zoo heeft de linksche onafhanke lijke vrouwcnvcrceniging Istri Se- dar (de bewuste vrouw) zich krach tig vóór de ordonnantie verklaard en evenzoo de Soerahajasche vrou- wenvereeniging, die verwant is met de voormannen van de Parindra, de Poctri Boedi Sedjati. In de Minang- kabausche landen is eveneens een vrouwcnverceniging voorstandster van dc ontworpen regeling, als is daar ook een commissie van vrou wen gevormd, speciaal om tegen de ordonnantie actie te voeren. Vele vrouwen durven zich niet niten. Intusschen wijst dr. Pijper er op, dat er ongetwijfeld vele vrouwen zijn, die wel dege lijk met het ontwerp instemmen, maar wier stem onder die van meerderheden in haar omgeving verloren gaat, of die zich niet durven te keeren tegen wat als heilige wet wordt geëerd. reeds tot den Poolcirkel behoort. Daar start een dames-team en deze drie Walkyren komen uit Holland, op haar Ford! Het zijn Jonkvrouw van Vreden- burgh, mej. K. van Stockum en mevr. Bauduin. Ook het Noord-Hollandsche hee renkoppel, bestaande uit o.m. de hee- ren Kees Kruit te Schagen en dr. De Wit te Oudkarspel, vertrekt uit Umea. Wil men zich eens goed indenken, wat dit beteekent! Wanneer zij daar te Umea starten, dan is het donker, 8 uur 's avonds. Door de wijde een zaamheid van sneeuw en ijsvlakten, waar geen menschen wonen, rijden zij in het duister van den nacht, ge heel op zichzelf aangewezen, omdat er slechts 4 andere équipes zijn, die uit Umca starten. Bij dc mannenteams is er altijd minstens één aan boord, die een geroutineerd techni cus is, doch wat doen de dames, als een sneeuwketting breekt, en zij met verkleumde vingers in den ijskomlen wind, die daar over die onbeschutte vlakten giert, een nieuwen band moeten omleggen? Of als een lekke band haar dwingt een wiel te verwisselen in de sneeuw? Zij kunnen rijden, zij weten haar wagen met bekwame band te sturen over de spiegel gladde wegen, maar zij moeten er op verirou wen, dat geen enkel onderdeel van motor of van wagen haar in den steek laat! Dinsdagavond 8 uur vertrekken zij uit Umea en rijden geheel op zichzelf aange wezen door de onbewoonde streken van Noordelijk Zweden, totdat zij Donderdagmor gen om half zes contact krijgen met den grooten groep, die uit Oslo komt. Dan pas weten zij, dat zij niet meer verlaten staan, wanneer zij door oen verkeerde manoeuvre van den weg nf geraken, wat zoo menig Rallye-rijder op ijs cn sneeuw overkomt! Vertrek van Aankomst te (mui 12 ,an- lAthene 12 ,an" (heenreis) |Sin"ap- 12 Ian|Band' 12 ,an" (heenreis) |,odhp- 12 Jan' K"*' 12 Ian" (heenreis) |Napa,s 12 ,an' lA1»" 12 ,8n" Uerngreis) |Sin*ap' 12 HRanK- 12 ,an' Vrees, dat concubinaat an pros titutie door het ontwerp bevov derd worden. En dat is zeer aannemelijk. Sedert Karini haar stem liet hooren, is er een steeds groeiend verlangen onder de Indonesische vrouwen gekomen naar verbetering van het lot der gehuwde vrouw, en dit heeft zich uit den aard der zaak vooral geopenbaard on der de in aantal zoo sterk toegenomen ont wikkelden onder haar. En nu zijn er wel en mogelijk talrijken, die verbetering mogelijk achten binnen de voorschriften van de Mo- hammcdaansclie wet immers, in gods dienstige kringen wijdt men de misstanden aan vcrwaarloozing van Mohammeds leer en vreest men juist door verbod van veel wijverij en bemoeilijking van scheiding het concubinaat en de prostitutie te bevorde ren de groeiende schare van haar, die toegankelijk geworden zijn voor wcstersche denkbeelden te dien aanzien, denkt er an ders over en ziet in de ontworpen regeling een middel tot verwezenlijking van haar ideaal. Voor het geval, dat Middelland- sche Zee en Suez-Kanaal ver sperd worden. De Marine-correspondent van Reu ter verneemt, dat door Engeland voorzieningen worden getroflen ter verhooging van de veiligheid der zee route om Kaap de Goede Hoop, voor het geval die weg gebruikt zou moe ten worden. Te Freetown in Siërra Leone zal onder meer de olievoorraad vergroot worden. Er zal verder weer een vast garnizoen komen, terwijl de kustverdediging gemoderniseerd zal worden. Invloed van Abesstjnschen oorlog. Ook wil men de haven van Kaapstad tegen aanvallen uit zee beveiligen cn de dokken tot de grootste van het zuidelijk halfrond ma ken. De Abessijnsche oorlog heeft dit streven verhaast, doordat in dien tijd vele schepen den zeeweg om den Kaap kozen, waardoor zware eischcn aan de oude haven van Kaap stad gesteld werden. Genoemde maatregelen wijzen er op, dat Engeland er rekening mee houdt, dat in een toekomstigen oorlog Middellandsche Zee en Suczkanaal door den cventueclen vijand zul len worden afgesloten. Een geraffineerde oplichtster Parijsche hotels draaiden voor de kosten op. Uit Parijs mieldt de Daily Express dat al daar in een der vrouwengevangenissen een Engclsche vrouw werd ingesloten, die een maand lang in de fijnste Parijsche hotels had gelogeerd en in de grootste winkels der lichtstad haar inkoopen had gedaan, zon der een cent te betalen. Zij gaf zich uit voor een vriendin van Ncville Chamberlain cn Lloyd George en zeide in telefonisch contact te staan met de gewezen Fransche premiers Leon Blum en Pierre Laval. Zij zou in opdracht van MuSsolini met een speciale missie zijn be last. Zij maakte schulden in hotels, restaurants en modehuizen in de Rue de la Paix voor vele honderden ponden. Pakketten van de duurste winkels werden aan haar hotel be zorgd en door de hotel directie betaald. Een taxichauffeur, die zij wilde afschepen door hem te verzoeken naar haar hotel te rijden om den prijs voor een langen rit te innen, vertrouwde dc zaak niet cn reed haar naar een politiebureau. Daar bleek, dat men met een geraffineerde oplichtster tc doen had, die zelfs goen stuiver bezat. Dr. Alasfair Macdonald van Northamip- ton, een één en dertigjarige geneesheer, vond drie weken geleden, toen hij pas zes maanden was getrouwd, zijn jonge vrouw dood naast zich in bed liggen, toen hij 's- morgens ontwaakte. Dr. Alastair Macdonald vond nu ccnigc dagen geleden zelf den dood achter het stuur van zijn auto. F.en van de hoeren die den dokter vergezelde, een ze kere mr. W. E. Thompson zeide ervan over tuigd te zijn, dat dr. Macdonald stierf om dat zijn hart was gebroken, lezen wij in do Daily Express. Slechts enkele van zijn. meest intieme vrienden wisten hoe hij ge leden had na den dood van zijn vrouw. Over het tragische ongeval lezen wij het volgende: Dr. Macdonald reed naar Lincoln langs den grooten weg. Nabij het dorpje Foston, dat tusschen Newark en Grantham ligt, liet hij zijn auto stoppen en zeide tot zijn passagiers, dat er een defect was aan den motor. Allen stapten uit, terwijl de dokter trachtte den wagen weer op gang te brengen. Hij zat achter het stuur en leun de plotseling achterover, terwijl zijn hoofd voorover viel. In twee seconden was hij dood. Denzelfden morgen nog had dr. Macdonald 1woe" patiënten bezocht en geen van beiden had iets bijzonders gemerkt. Zijn dood is dus ook een volslagen raadsel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 5