laatste dag firma Schmalz - Schap Balans-Opruiming I N D L Voortzetting M FORTUIN's OPRUIMING Booiis- en Jacobskalenders lnventaris= Opruiming Allerhande Morgen Dameshoeden Bontmantels Bontkragen KoopjesKoopjes ANGESTR. 72 Kleedingmagazijnen iegeti zeer veel verlaagde prijzen FORTUIN's Kleedingmagazijnen v. d. Wal's fa. Hike Breijer J. en E.tun Kortenaar ONZE OPRUIMING IS IN VOLLEN GANG Speciale prijzen Boekhandel TRAPMAN het slootwerk: WOUDA'S KRACHT- MEEL uiterij en dronkenschap aan boord Wat een ruimte ln de kofferbergplaats van den nieuwen FORD V-81 Nóg grooter dan vroeger. Voldoende plaats voor alle bagage van alle inzittenden en gemakkelijk bereikbaar. Alle ruimte binnenin blijft voor de passagiers beschikbaar. N.V. NEDERLANDSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK AMSTERDAM van onze Balans-Opruiming Wilt U nog profiteeren van onze spe ciale koopjes èn van de 10 pet. kor ting op alle courante artikelen, dan haaste men zich. Verkoop uitsluitend contant Hoek van den Boschstraat - Alkmaar der ZIET DE ETALAGES van ALKMAAR PURMEREND Langestraat hoek Houttil Dubbele Buurt Dat zijn Koopjes! Moderne eigengemaakte JON- GEHEEREN- en KINDERJAS- SEN, restanten half geld! De overige goederen zijn met 15 tot 25 pet. korting. JONGEHEEREN- en KINDER PAKJES met plusfour, korte, of lange broek, alleen de nieuw ste modekleuren. Restanten half geld. De andere gaan weg met kortingen van 10 tot 20 OTTO VAN OS LAAT ALKMAAR LAAT Vraagt steeds: eerste kwaliteit Beleefd aanbevelend, LUTJEWINKEL. Speciaal Corsettenmagazijn Alleen: MIENT 17 ALKMAAR. TEL. 2113. Er zijn nog enkele stuks en enkele serie's tegen halve prijzen. CORSETTEN met voorsl., reeds vanaf 76 cent CORSETTEN met zijsl., 2 panden elastiek, vanaf 39 cent ELASTIEKEN INSTAPS, vanaf 68 cent verkrijgbaar k f 0.25 Schagen Heden overleed, na een langdurig lijden, onze innig geliefde Man, Varier, Behuwd- en Grootvader, de heer N. MEIJER, in den ouderdom van bijna 46 jaar. Uit aller naam, Wed. M. MEIJER— Pool. Groet, Hargerpolder, 13 Januari 1938. De teraardebestelling zal plaats hebben op Maandag 17 Januari a.s. te Schoorl, ver trek vanaf liet Sterf huis n.m. 1 uur. IN PLAATS VAN KAARTEN. Met blijdschap geven wij kennis van de geboorte van een Dochter, Reusje Cornelia. G. J. DOVES. A. DOVES—Winkler. Amsterdam, 11 Jan. 1938. Jac. v. Lennepstr. 57 II. Hiermede geven wij U ken nis van de geboorte van onze Dochter, Ria Cornelia. J. A. KAANKaan. N. W. KAAN. Wieringerwaard, 13 Jan. '38. Ondertrouwd: EVERT H. WIND en TRUI BAKKER Dirkshorn, B 43, 14 Jan. 1938. St. Maarten, Huwelijksvoltrekking 28 Ja nuari 1938. RUSTHUIS MUL, Scha gen. Telef. 59. heeft nog plaats voor bej. en hulpbeh. Vrije kamer, volledi ge verpl. en verz. vanaf flO.— per week, twee pers. f18. ZEEUWSCHE BLAUWEN en Bevelander Pootaardappelen te koop, klasse A, en prima Eet- aardappelen, bij C. GOOTJES, Schagen. (tanecH die qaatCoHq met Z—t jroot» v*rec>i«id*nhaid ia <ft- prijüJMian. Ca ta zond» Fa.J.F. Beemsterboer, Keizerstraat 15. Tel. 372 Dut.IN HELDER Molenmeesters van den OOS TERPOLDER onder Winkel en Nieuwe Niedorp, zullen op WOENSDAG 19 JANUARI '38, des namiddags 2 uur, bij den beer R. LAAN te WINKEL, aanbesteden a. van de Zijgcrsloot te Win kel, over een lengte van ongeveer 300 M. en b. van de Bovenpadsloot te Nieuwe Niedorp, over een lengte van ongeveer 500 M. Inlichtingen bij den Secreta ris, vanaf 15 dezer. Inschrijvingsbiljetten op ze gel van f0.50 in te leveren bij den Voorzitter. A. SLOOVES, Voorzitter. A. J. PORTE, Secretaris. Te koop: Beste BELGISCHE MERRIES en een 4-j. ruin, extra paard, voor alles, ook wel ruilen te gen zware warmbloed merrie, bij voorkeur drachtig, mak en trekvast, met veel gang, van 37 j. Alle werkdagen te zien bij Tb. OOSTENBURG, Scha- gerweg, Middenmeet*. Mevrouw P. A. MELCHIOR, Waardpolder, vraagt voor 1 dag per week een WERKSTER. Mijn krachtbron/ BEVAT DE VOE- DINGSZOUTEN, DIE AAN DE TE GEN WOORD!. GE VOEDING ONTBREKEN 20 CENT Voor winkeliers bij: N.V. Gross. v/h M. HAAS, Alkmaar. H.H. Landbouwers! ALLE SOORTEN ZAKKEN te koop gevraagd. Slakken- meelzakken 5 cent. Franco zen den. Zakkenhandel K. VAN THI.TN, Alkmaar. VOORZIEN VAN ARBEIDER, Met dank voor de vele aanbie dingen. J. SLEUTEL Dz., Ver lengde Vliet G 54, gem. Cal- lantsoog. Gevraagd: EEN WERKJONGEN of Werkman, goed kunnende melken. Geen huis disponibel. C. MAREES, Schagerbrug. Te koop gevraagd, voor 15 Jan. 2 BIGGENMERKEN, J. G. JONKER, Krabbedam. ERGERLIJKE TOESTANDEN OP DE AMERIKAANSCHE KOOPVAAR DIJVLOOT. PASSAGIERS HEBBEN HONGER MATROZEN DRIN KEN CHAMPAGNE. Radicale vakvereenigingen hitsen tot ongehoorzaamheid op. Een van de grootste zorgenkinderen der federale regeering is de Amerikaansche koopvaardijvloot. De klachten over gebrek aan discipline op de Amerikaansche koop vaardijschepen hebben zich in de laatste tij den zoo vermeerderd, dat de „Herald Tri bune" schrijft: ..Wanneer er niet spoedig iets gebeurt, zullen de gevolgen cata strofaal zijn. Dat wil zeggen, dat de Vereenigde Staten, zelfs wanneer zij zich door middel van enorme subsi dies een groote vloot.scheppen, geen nieuwe passagiers voor zich zullen kunnen winnen en bovendien naar alle waarschijnlijkheid ook de oude zullen verliezen." Voorbeelden van muiterij. Voorbeelden van toestanden, die aan muiterij grenzen, zijn bijna dagelijks in de bladen te lezen. Dezer dagen werden door een senaatscommissie de bezwaren gepubli ceerd van passagiers, die in Octofeer 1937 met het schip „Black Falcon" van New-York naar Rotterdam waren gereisd. Gedurende dezen tocht, die dertien dagen duurde, had de bemanning meermalen geweigerd, te werken, zoowel de passagiers alsook den kapitein en de officieren openlijk beschimpt en zich bovendien aan de voorraden ster ken drank vergrepen, terwijl de dronken stuurman een zig-zag-koers stuurde. In het midden van December werd ook de bemanning van het stoomschip „Algie" dat tussehen Baltimore en Montevideo vaart, wegens muiterij aangeklaagd en voor schuldig bevonden. Passagiers moeten tegen het scheepspersoneel beschermd wor den! Nog verbazingwekkender 'zijn de mede deel ingen van de passagiers van den „Pre sident Hoover". die zooals bekend in het begiri van December op een rif in de na bijheid van Formosa liep. In deze situatie, die volgens oude tradities verdubbelde discipline en plichtsbetrachting van de beman ning eischt. gedroegen de matrozen van het gestrande schip zich zoo danig. dat passagiers en officieren de hulp van de Japansche politie cn een in de nabijheid liggend .Ta- pansch oorlogsschip moesten inroe pen. wijl zij bescherming tegen bet eigen scheepspersoneel behoefden!!! Volgens de verklaringen van de intus- schen naar Manilla gebrachte 453 passagiers bedro.nk een deel der bemanning zich on middellijk op ergerlijke wijze. In dezen toe stand terroriseerden zij de op het Iloishoto- eiland kampeerende passagiers. Ettelijke beschonken matrozen trachtten in 't kamp der vrouwen binnen te dringen. De offi cieren hadden iedere autoriteit verloren en waagden geen bevelen meer te geven. Eenige matrozen moeten ook een Japan- schen winkel geplunderd en Japansche vrou wen lastig gevallen hebben. Terwijl de passagiers slechts eenmaal per dag een ka- rigen maaltijd ontvingen, haalden de ma trozen lekkernijen van het schip en dron ken whisky en champagne. Eenige. dagen later brak er onder de op het schip achter gebleven bemanning een openlijke muiterij uit. De kapitein, wiens optreden overigens door alle passagiers geprezen werd, moest aan zijn maatschappij in Manilla seinen, dat de bemanning weigerde, bergingswerk te verrichten en de pompen te bedienen, in dien zij niet voor dezen „ongewonen arbeid" een premie zouden krijgen. Het gevaar van stakingen. In den senaat werden bovenstaande toestanden als „karakteristiek" beti teld. Senator Copeland verklaarde, dat, wanneer het zoo verder ging, Amerika zijn scheepvaart wel zou kunnen staken. Iedere investecring van kapitaal in een scheepvaart, waarvan de discipline tot een zoo laag peil gezonken is, zou een ver lies beteekenen. Een andere factor, die het vertrouwen van de passagiers in Amerikaansche sche pen ondermijnt, is het voortdurende gevaar van stakiing. Op 16 December zaten 450 passagiers, die een Kerst reis naar Berm uda wilden ondernemen, op den New Yorkschen pier van de Furness Bermuda Lijn en moes ten toezien, hoe het schip „Monarch of Ber muda" zonder ten vertrok. Op het laatste oogenblik was een deel van de bemanning in staking gegaan. Tiet schip nam daarom slechts de post op zijn reis mede. Ook dit geval is karakteristiek. Voor Congrescom missies verklaren zeelieden, dat zij door de leiders van hun vakvereenigingen tot sta king en muiterij worden aangespoord. An derzijds zijn natuurlijk ook bepaalde reede- rijen, die om luttele dollars uit te sparen, onervaren lieden aanmonsteren, schuld aan derge 1 ij ke toest an d cn. Verbetering blijft uit. Voorzitter Kennedy van de federale scheepvaartcommissie, die binnenkort van deze functie ontheven zal worden om als ambassadeur naar Londen te gaan, ver klaarde reeds maanden geleden, dat het voornaamste probleem vn de Amerikaan- sclie scheepvaart is, „de orde op de schepen te herstellen", maar tot nóg toe is er niets in deze richting ondernomen. Kennedy heeft herhaaldelijk de inrichting van zeevaart scholen en de invoering van kosteloos on derwijs voor zeelieden op de schepen zelf be pleit. Men is in tussehen vrij wel algemeen van opvatting, dat dit alleen nog niet voldoen de zou zijn. Zoolang eenerzijds radicale vakvereenigingen de bemanning der sche pen tot ongehoorzaamheid blijven ophitsen en anderzijds verschillende reederijen niet tot medewerking bereid zijn, schijnt een .verbetering wel uitgesloten te zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 4