laatste dag
firma Schmalz - Schap
Balans-Opruiming
I N D
L
Voortzetting
M
FORTUIN's
OPRUIMING
Booiis- en Jacobskalenders
lnventaris=
Opruiming
Allerhande
Morgen
Dameshoeden
Bontmantels
Bontkragen
KoopjesKoopjes
ANGESTR. 72
Kleedingmagazijnen
iegeti zeer veel
verlaagde prijzen
FORTUIN's Kleedingmagazijnen
v. d. Wal's
fa. Hike Breijer J. en E.tun Kortenaar
ONZE OPRUIMING
IS IN VOLLEN GANG
Speciale prijzen
Boekhandel TRAPMAN
het slootwerk:
WOUDA'S
KRACHT-
MEEL
uiterij en dronkenschap
aan boord
Wat een ruimte ln de kofferbergplaats van den nieuwen
FORD V-81 Nóg grooter dan vroeger. Voldoende plaats voor
alle bagage van alle inzittenden en gemakkelijk bereikbaar.
Alle ruimte binnenin blijft voor de passagiers beschikbaar.
N.V. NEDERLANDSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK AMSTERDAM
van onze Balans-Opruiming
Wilt U nog profiteeren van onze spe
ciale koopjes èn van de 10 pet. kor
ting op alle courante artikelen, dan
haaste men zich.
Verkoop uitsluitend contant
Hoek van den Boschstraat - Alkmaar
der
ZIET DE ETALAGES van
ALKMAAR PURMEREND
Langestraat hoek Houttil Dubbele Buurt
Dat zijn Koopjes!
Moderne eigengemaakte JON-
GEHEEREN- en KINDERJAS-
SEN, restanten half geld! De
overige goederen zijn met 15
tot 25 pet. korting.
JONGEHEEREN- en KINDER
PAKJES met plusfour, korte,
of lange broek, alleen de nieuw
ste modekleuren. Restanten
half geld. De andere gaan weg
met kortingen van 10 tot 20
OTTO VAN OS
LAAT ALKMAAR LAAT
Vraagt steeds:
eerste kwaliteit
Beleefd aanbevelend,
LUTJEWINKEL.
Speciaal Corsettenmagazijn
Alleen: MIENT 17 ALKMAAR. TEL. 2113.
Er zijn nog enkele stuks en enkele serie's tegen
halve prijzen.
CORSETTEN met voorsl., reeds vanaf 76 cent
CORSETTEN met zijsl., 2 panden elastiek,
vanaf 39 cent
ELASTIEKEN INSTAPS, vanaf 68 cent
verkrijgbaar k f 0.25
Schagen
Heden overleed, na
een langdurig lijden,
onze innig geliefde
Man, Varier, Behuwd-
en Grootvader, de heer
N. MEIJER,
in den ouderdom van
bijna 46 jaar.
Uit aller naam,
Wed. M. MEIJER—
Pool.
Groet, Hargerpolder,
13 Januari 1938.
De teraardebestelling
zal plaats hebben op
Maandag 17 Januari
a.s. te Schoorl, ver
trek vanaf liet Sterf
huis n.m. 1 uur.
IN PLAATS VAN KAARTEN.
Met blijdschap geven wij
kennis van de geboorte van
een Dochter,
Reusje Cornelia.
G. J. DOVES.
A. DOVES—Winkler.
Amsterdam, 11 Jan. 1938.
Jac. v. Lennepstr. 57 II.
Hiermede geven wij U ken
nis van de geboorte van onze
Dochter,
Ria Cornelia.
J. A. KAANKaan.
N. W. KAAN.
Wieringerwaard, 13 Jan. '38.
Ondertrouwd:
EVERT H. WIND
en
TRUI BAKKER
Dirkshorn, B 43,
14 Jan. 1938.
St. Maarten,
Huwelijksvoltrekking 28 Ja
nuari 1938.
RUSTHUIS MUL,
Scha gen. Telef. 59.
heeft nog plaats voor bej. en
hulpbeh. Vrije kamer, volledi
ge verpl. en verz. vanaf flO.—
per week, twee pers. f18.
ZEEUWSCHE BLAUWEN en
Bevelander Pootaardappelen te
koop, klasse A, en prima Eet-
aardappelen, bij C. GOOTJES,
Schagen.
(tanecH
die qaatCoHq met
Z—t jroot» v*rec>i«id*nhaid ia <ft-
prijüJMian. Ca ta zond»
Fa.J.F. Beemsterboer,
Keizerstraat 15. Tel. 372
Dut.IN HELDER
Molenmeesters van den OOS
TERPOLDER onder Winkel en
Nieuwe Niedorp, zullen op
WOENSDAG 19 JANUARI '38,
des namiddags 2 uur, bij den
beer R. LAAN te WINKEL,
aanbesteden
a. van de Zijgcrsloot te Win
kel, over een lengte van
ongeveer 300 M. en
b. van de Bovenpadsloot te
Nieuwe Niedorp, over een
lengte van ongeveer 500 M.
Inlichtingen bij den Secreta
ris, vanaf 15 dezer.
Inschrijvingsbiljetten op ze
gel van f0.50 in te leveren bij
den Voorzitter.
A. SLOOVES, Voorzitter.
A. J. PORTE, Secretaris.
Te koop: Beste
BELGISCHE MERRIES
en een 4-j. ruin, extra paard,
voor alles, ook wel ruilen te
gen zware warmbloed merrie,
bij voorkeur drachtig, mak en
trekvast, met veel gang, van
37 j. Alle werkdagen te zien
bij Tb. OOSTENBURG, Scha-
gerweg, Middenmeet*.
Mevrouw P. A. MELCHIOR,
Waardpolder, vraagt voor 1
dag per week een
WERKSTER.
Mijn krachtbron/
BEVAT DE VOE-
DINGSZOUTEN,
DIE AAN DE TE
GEN WOORD!.
GE VOEDING
ONTBREKEN
20 CENT
Voor winkeliers bij:
N.V. Gross. v/h M.
HAAS, Alkmaar.
H.H. Landbouwers!
ALLE SOORTEN ZAKKEN
te koop gevraagd. Slakken-
meelzakken 5 cent. Franco zen
den. Zakkenhandel K. VAN
THI.TN, Alkmaar.
VOORZIEN VAN ARBEIDER,
Met dank voor de vele aanbie
dingen. J. SLEUTEL Dz., Ver
lengde Vliet G 54, gem. Cal-
lantsoog.
Gevraagd:
EEN WERKJONGEN
of Werkman, goed kunnende
melken. Geen huis disponibel.
C. MAREES, Schagerbrug.
Te koop gevraagd, voor 15
Jan.
2 BIGGENMERKEN,
J. G. JONKER, Krabbedam.
ERGERLIJKE TOESTANDEN OP DE AMERIKAANSCHE KOOPVAAR
DIJVLOOT. PASSAGIERS HEBBEN HONGER MATROZEN DRIN
KEN CHAMPAGNE.
Radicale vakvereenigingen hitsen tot
ongehoorzaamheid op.
Een van de grootste zorgenkinderen der
federale regeering is de Amerikaansche
koopvaardijvloot. De klachten over gebrek
aan discipline op de Amerikaansche koop
vaardijschepen hebben zich in de laatste tij
den zoo vermeerderd, dat de „Herald Tri
bune" schrijft:
..Wanneer er niet spoedig iets
gebeurt, zullen de gevolgen cata
strofaal zijn. Dat wil zeggen, dat de
Vereenigde Staten, zelfs wanneer zij
zich door middel van enorme subsi
dies een groote vloot.scheppen, geen
nieuwe passagiers voor zich zullen
kunnen winnen en bovendien naar
alle waarschijnlijkheid ook de oude
zullen verliezen."
Voorbeelden van muiterij.
Voorbeelden van toestanden, die aan
muiterij grenzen, zijn bijna dagelijks in de
bladen te lezen. Dezer dagen werden door
een senaatscommissie de bezwaren gepubli
ceerd van passagiers, die in Octofeer 1937
met het schip „Black Falcon" van New-York
naar Rotterdam waren gereisd. Gedurende
dezen tocht, die dertien dagen duurde, had
de bemanning meermalen geweigerd, te
werken, zoowel de passagiers alsook den
kapitein en de officieren openlijk beschimpt
en zich bovendien aan de voorraden ster
ken drank vergrepen, terwijl de dronken
stuurman een zig-zag-koers stuurde.
In het midden van December werd ook
de bemanning van het stoomschip „Algie"
dat tussehen Baltimore en Montevideo
vaart, wegens muiterij aangeklaagd en
voor schuldig bevonden.
Passagiers moeten tegen het
scheepspersoneel beschermd wor
den!
Nog verbazingwekkender 'zijn de mede
deel ingen van de passagiers van den „Pre
sident Hoover". die zooals bekend in het
begiri van December op een rif in de na
bijheid van Formosa liep.
In deze situatie, die volgens oude
tradities verdubbelde discipline en
plichtsbetrachting van de beman
ning eischt. gedroegen de matrozen
van het gestrande schip zich zoo
danig. dat passagiers en officieren
de hulp van de Japansche politie
cn een in de nabijheid liggend .Ta-
pansch oorlogsschip moesten inroe
pen. wijl zij bescherming tegen bet
eigen scheepspersoneel behoefden!!!
Volgens de verklaringen van de intus-
schen naar Manilla gebrachte 453 passagiers
bedro.nk een deel der bemanning zich on
middellijk op ergerlijke wijze. In dezen toe
stand terroriseerden zij de op het Iloishoto-
eiland kampeerende passagiers. Ettelijke
beschonken matrozen trachtten in 't kamp
der vrouwen binnen te dringen. De offi
cieren hadden iedere autoriteit verloren en
waagden geen bevelen meer te geven.
Eenige matrozen moeten ook een Japan-
schen winkel geplunderd en Japansche vrou
wen lastig gevallen hebben. Terwijl de
passagiers slechts eenmaal per dag een ka-
rigen maaltijd ontvingen, haalden de ma
trozen lekkernijen van het schip en dron
ken whisky en champagne. Eenige. dagen
later brak er onder de op het schip achter
gebleven bemanning een openlijke muiterij
uit. De kapitein, wiens optreden overigens
door alle passagiers geprezen werd, moest
aan zijn maatschappij in Manilla seinen,
dat de bemanning weigerde, bergingswerk
te verrichten en de pompen te bedienen, in
dien zij niet voor dezen „ongewonen arbeid"
een premie zouden krijgen.
Het gevaar van stakingen.
In den senaat werden bovenstaande
toestanden als „karakteristiek" beti
teld. Senator Copeland verklaarde,
dat, wanneer het zoo verder ging,
Amerika zijn scheepvaart wel zou
kunnen staken. Iedere investecring
van kapitaal in een scheepvaart,
waarvan de discipline tot een zoo
laag peil gezonken is, zou een ver
lies beteekenen.
Een andere factor, die het vertrouwen
van de passagiers in Amerikaansche sche
pen ondermijnt, is het voortdurende gevaar
van stakiing. Op 16 December zaten 450
passagiers, die een Kerst reis naar Berm uda
wilden ondernemen, op den New Yorkschen
pier van de Furness Bermuda Lijn en moes
ten toezien, hoe het schip „Monarch of Ber
muda" zonder ten vertrok. Op het laatste
oogenblik was een deel van de bemanning
in staking gegaan. Tiet schip nam daarom
slechts de post op zijn reis mede. Ook dit
geval is karakteristiek. Voor Congrescom
missies verklaren zeelieden, dat zij door de
leiders van hun vakvereenigingen tot sta
king en muiterij worden aangespoord. An
derzijds zijn natuurlijk ook bepaalde reede-
rijen, die om luttele dollars uit te sparen,
onervaren lieden aanmonsteren, schuld aan
derge 1 ij ke toest an d cn.
Verbetering blijft uit.
Voorzitter Kennedy van de federale
scheepvaartcommissie, die binnenkort van
deze functie ontheven zal worden om als
ambassadeur naar Londen te gaan, ver
klaarde reeds maanden geleden, dat het
voornaamste probleem vn de Amerikaan-
sclie scheepvaart is, „de orde op de schepen
te herstellen", maar tot nóg toe is er niets
in deze richting ondernomen. Kennedy heeft
herhaaldelijk de inrichting van zeevaart
scholen en de invoering van kosteloos on
derwijs voor zeelieden op de schepen zelf be
pleit.
Men is in tussehen vrij wel algemeen van
opvatting, dat dit alleen nog niet voldoen
de zou zijn. Zoolang eenerzijds radicale
vakvereenigingen de bemanning der sche
pen tot ongehoorzaamheid blijven ophitsen
en anderzijds verschillende reederijen niet
tot medewerking bereid zijn, schijnt een
.verbetering wel uitgesloten te zijn.