Interview met een Chineesch generaal Vier veldwachters achter volgen persfotograaf Verkeersregeling in de lucht Postvluchten op Indië Seis) lJodhp- 24 Ian- |Ran* 24 ,an- De plannen van de Deutsche Lufthansa Minister erkent den nood toestand van diverse gemeenten De sluisdeuren te Vreeswijk aangekomen Geen strikte toepassing der Zondagswet Geen overwinning, maar nuttige lessen verwacht „CHINA IS VAST BESLOTEN, DEN OORLOG TE WINNEN", VERKLAART WOE-TEH-SJEN.GIERENDE ALARMSIGNALEN .EEN DAGE- LIJKSCH VERSCHIJNSEL. (Van een specialen coiTospondent). Ik sta naast den gouverneur van de provincie Kwantoeng en samien kijken wij naar de stad Kanton, die zich langzamerhand in duister nis hult. De ruiten van de kamer beginnen onder het blaffende snel vuur van de batterijen, het ratelen van de machinegeweren, de verre, doffe uitbarsingcn van de Japansche bommen, licht te vibreeren. „God dank", zegt de generaal, „de Japanners komen niet deze richting uit." Over Kanton, de hoofdstad van Zuid-China, huilen de alarmsirenes. Mijn wagen hotst over een brug over de rivier, die vol booten, jon ken en stoomschepen ligt, en wringt zich door nauwe, van menschen wemelende winkelstraten, door de stoffige wijken van de voorstad, waar winkels, kramen en stinkende koeliekeukens tusschen de steeds spaarzamer wordende leemen hutten staan. Volgepakte riksja's met eeuwig roepende, dravende koelies versperren ons den weg. Geen mcnsch neemt er notitie van de gierende sirenes. Sedert vier maanden is er minstens twee maal per dag luchtalarm, als de Japanners de spoorwegen met bom men bestoken. Waarom zou men er zich dan druk om maken? Wie let er tegenwoor dig in Kanton nog op de roode vlaggen, die op alle politiebureau's, door de verkeers agenten op alle kruispunten aan de licht masten worden opgehangen, om degenen te waarschuwen, die in het daverende gewoel van de Chineesche millioenenstal de on heilspellende stem van de sirenes niet heb ben gehoord? Lei-grijs verrijzen villa's en tem pels. Als ik, rijdend tusschen leege rijstvelden en vijvers, meen reeds buiten de stad op het land te zijn, buigt de chauffeur plotse ling af. Vlak voor ons staat tusschen moes tuinen een rij moderne betonvilla's, leigrauw geverfd om ze onzichtbaar te maken voor het oog van de vij andelijke vliegers, evenals de tem pels, standbeelden en alle gebouwen van de Zuid-Chineesche hoofdstad, die vroeger wit waren. Immers, zouden deze scherp afstekende, witte voorwerpen den Japanschen vliegers, die dagelijks de stad van de lucht uit be stoken, gemakkelijk tot oriënteeringspunten kunnen dieruen. Én zeker is het van be lang. dat deze groep van afgelegen villa's aan het oog van den vijand wordt ont trokken, want hier, achter een haag van woest uitziende soldaten, die met het ge weer aan den schouder, het hoofd door den stalen helm gedekt, iederen vreemden indringer met wantrouwende blikken op nemen, bevindt zich de met een zeker waas van geheimzinnigheid omgeven residentie van Zijne Excellentie don Gouverneur van de Zuid-Chineesche provincie Kwantoeng, Generaal Woe-Tch-Sjcn. Vogelkooien op de zandbarricaden. In den voortuin van' de villa zijn mans- hooge barricaden van zandzakken opge worpen tegen het splintergevaar bij een Japansch luchtbombardement. En, echt Chi neesch: op deze echt oorlogsachtig aan doende barricaden staan de kooien met ver schillende vogelsoorten, die iedere Chinees met heel zijn scntimenteelc dierenliefde welke zich evenwel tot de vogels beperkt koestert en verzorgt. Nu, tegen den avond mogen de gevederde bonte zangers genieten van de koele buitenlucht. Een stram officier leidt mij door den doolhof van gangen tusschen de zandbak- kcnbarricadcn naar de voordeur en dan sta ik voor een slanken man met glad achter over gekamd, grijzend haar. Achter de bril kijken een paar verstandige oogen, vol jeugdig vuur, mij aan. I-Iij draagt een uni form van ondefinieerbaar blauwe kleur, met. hoogen kraag. „Dus U komt uit Japan", zegt generaal Woe-Toh-Sjcn in vloeiend Engelsch, terwijl een bediende geruischloos de gevulde thee kopjes op de tafel in dc kamer neerzet. De kamer is modern en zakelijk ingericht, geheel zooals menige moderne IIol- landsche woning. „Ik ken Japan en de Ja panners zeer goed. Ruim 25 jaar geleden heb ik aan de militaire academie in Japan gestudeerd en later heb ik het land nog eens bezocht. Als burgemeester van Sjang hai na het eerste incident in het jaar 1932 heb ik veel met de Japanners te maken ge had. Nu zijn dc Japanners onze nationale vijanden'en de oorlog woedt over het land. Het is interessant, wat U daar vertelt, dat Japan met dezen oorlog slechts onze Kwomintangregeering voor haar anti-Japanscho houding met geweld van wapenen wil straf fen en tot bezinning brengen, en dat er in Japan geen haat tegen het Chineesche volk bestaat. Gelooft U mij, in Japan vergist men zich om trent,. de ware gezindheid van het Chineesche volk in dit conflict. Niet alleen dc leiders van onze rogccring, het heelc Chineesche volk van 450 milliocn zielen is er thans van doordrongen, dat Ja pan de vijand is, en is tot alles bereid, om de onafhankelijkheid van de Chineesche na tie te redden. Ik ken de Japanners goed, ik ken hun plannen aangaande een groot Aziatisch rijk, dat zij door Chineesch-Jnpansche samenwer king zouden willen opbouwen. Maar Japans daden zijn andere dan deze ideale plannen. Do Japanners vergeten ons gloeiend nationaal bewustzijn, vergeten onze ontzagwekkende, cultureele prestaties de eindclooze uitgestrektheid van ons Chineesche grondgebied, de 450 millioen van ons Chineesche volk. Onze financiecle positie is ongeschokt dooi den oorlog. Daardoor kunnen wij iedere gewenschte hoeveelheid oorlogsmateriaal in het buitenland aankoopen. Ongeschokt vertrouwen. Een telefoon rinkelt. Een bediende komt binnen en stoot een paar woorden uit in het liardo Kantonneesche dialect. De gou verneur loopt vlug naar het toestel. „Zoo, dus in Bias-Bay", herhaalt gouver neur WoeTehSjen de telefonische mede- deeling. Dan komt hij met een glimlach vol vertrouwen naar mij toe „Ze melden mij daar juist dc landing van de Japanners in Bias Bay bij Hongkong. Best, laten ze maar naar Kanton komen. Wij zijn gereed, hun een wanne ontvangst te bereiden. En dat beteekont voor de Japanners een nieuw front, waar ze tienduizenden nieuwe troe pen in het gevecht zullen moeten brengen." „Wij Chineezen zullen winnen." Ik sta naast don gouverneur en samen kijken wij naar de stad Kan ton, die zich langzamerhand in duis ternis hult. De ruiten van de kamer beginnen onder het blaffende snel vuur van de batterijen, het ratelen van dc machinegeweren, de verre, doffe uitbarstingen van de Japan sche bommen, licht te vibreeren. „Goddank, de Japanners vliegen in hun gewone richting, verklaart de generaal, na dat hij zich aan de wolkjes van het afweer geschut met kennersblik heeft georiënteerd. „Als ze hierheen gekomen waren, hadden we minstens een half uur in den vluchtkel- der moeten gaan en dan zou ik te laat zijn gekomen op een groot diner in Kanton, waarvoor ik uitgenoodigd ben. „En de gou verneur wijst op ccn nieuw gebouwd, bom vrij onderkomen in den voortuin, waarvan de deuren uitnoodigend open staan. Plotseling komt dc generaal heel dicht op mij af en zegt levendig: „Versta mij wel, China is vast besloten, dezen oorlog tot het bittere einde vol te houden. Zelfs als wor den wij dooi' Japan, dat in militair opzicht veel sterker is dan wij, verslagen, den oor log als zoodanig zullen wij Chineezen win nen." Eenrichtingsverkeer en vliegen op bepaald aangegeven hoogte. De luchtvaartmedewerker van de „Daily Herald" schrijft, dat het Britsche ministerie van luchtvaart nieuwe maatregelen heeft ge troffen ter bevordering van veilig luchtver keer bij slecht weer. Boven Engeland zal een systeem worden toegepast van eenrichtingsverkeer langs de verschillende routes, zulks ter voorkoming van botsingen tusschen vliegtuigen. Aan deze verkeersregelen zullen zoowel particu liere als militaire vliegtuigen vanaf Februari a.s. onderworpen zijn. Wanneer de weersgesteldheid eenigszins ongunstig zou worden, zullen alle toestellen zich moeten houden aan routes met een richtingsverkeer op acht verschillende hoog ten tusschen 1500 voet en 3 mijl. Een vliegtuig, dat vier of vijf steden aan moet doen, zal derhalve wellicht op vier verschillende hoogten moeten vliegen ge durende de reis. De toestellen van de Royal Air Force. die lange tochten onder nemen, zullen iederen keer, dat zij van richting veranderen, ook hun hoogte moe ten wijzigen. Vliegtuigen, die lager dan 1500 voet of hooger dan 18.600 voet vliegen, behoeven echter geen aandacht te schenken aan deze voorschriften. Dc nieuwe regelingen zijn noodzakelijk gebleken, nu de snelheid van moderne toe stellen zoo spoedig vergroot wordt, dat botsingen veel waarschijnlijker zijn dan vroeger. Geheime boodschap in een sinaasappel Van ccn spion der Spaansche Regeering? Een winkelier in Böle, in de buurt van Neuchatel, vond volgens de Dai'ly Ex press een geheime boodschap in een si naasappel elke hij gekocht had en bezig was te schillen. Binnenin vond hij 'n klein kaartje waarop in hot Spaansch het volgen de was geschreven: Zendt ter versterking 5.000 nuan, Pertalo di Sorie." „Franco zal 13—12—7 een aianvall doen." Wanneer de sinaasappel werd gebruikt door een spion van de Regeering om op die wijze een boodschap over te brengen naar het hoofdkwartier, is bet een raadsel hoe de vrucht in Zwitsorkuid terecht is gekomen. Opwinding bij paleis Soestdijk Auto van den Prins in het ge drang. Zooals wij gisteren meldden, heerschte Zondag voor het paleis Soestdijk een enorme drukte. Om cén uur 's middags deed zich, naar het Illbld. meldt, het volgende incident voor. Een dozijn fotografen trachtte de sfeer van het oogenblik vast te leggen op de gevoelige plaat: de veldwachters, die het fietspad vrij hielden, werden gefilmd. Lenzen werden ge richt op dc vijf a zesvoudige rijen bezoekers, die allen in gespannen aandacht den weg naar beide zijden aftuurden. Eén der fotogra fen stak plotseling den weg over om een plaatje te maken van een fietsend echtpaar, dat in het voorbijrijden opzij keek in de ricn- ting van het welbekende paleis. Dit laatste nu was den veldwachter blijkbaar niet naar den zin. Eén hunner liep hem achterna, een ander riep: Neem zijn toestel in beslag! Pas op, een auto. Opschudding onder de aanwezigen, vooral onder de lensbroeders. Wat, beteelcende dit alles? In het begin van dc weck was een verzoek van H. M. tot hen gericht om in deze dagen de Prinses niet te fotografeeren. Als een hoog bevel is dit verzoek gerespec teerd. Edoch, wat hier gebeurde, was heel wat anders. De veldwachters dachten er echter het hunne van. Zij zetten den fotograaf, die zich schielijk uit de voeteen maakte, ach terna; eerst getweeën. Even later holden vier stoere kerels, gewapend met sabel en revolver, achter den jongeman aan. Het duurde niet lang of zij hadden hem inder daad te pakken. Ondertusschen was de me nigte ten gevolge van dit incident rumoerig geworden. Vele menschen liepen heen en weer, sommigen holden over den straatweg zonder te weten waarom en waar toe. En er was nu opeens geen enkele overheidsdie naar meer, die daar aandacht aan besteedde. Al de vier mannen, die de orde hadden te bewaren, hadden het druk met dien eenen fotograaf. Twee hunner leidden hem tus schen zich in naar de wacht; de beide an deren liepen ook maar mee. Plotseling ech ter werd er geroepen: Pas op, een auto! Pas op, een auto! Menschen stoven achteruit. Een lage grij ze wagen had moeten remmen om geen ongelukken te maken: het was de wagen van Prins Bernhard, die terugkeerde van zijn ochtendrit. Langzaam reed hij door en draaide oen paleistuin binnen. Even later zag men den Prins haastig de stoep oploo- pen en naar binnen verdwijnen. De mannen met hun arrestant begaven zich naar de wacht, in een naburig gebouw aan den straatweg, waar de fotograaf aan een ver hoor werd onderworpen. Gisteren heeft de particuliere secretaris van de Prinses baron mr. J. C. Baud, een onderhoud gehad met den districtscomman dant der Rijksvcldwacht te Amsterdam en enkele rechercheurs om een regeling te treffen voor het fotografeeren van het pa lcis. Geen verbod. Er is voor het paleis geen verbod om te fotografeeren. Op verzoek van het Hof doen de fotografen geen pogingen om H.M. de Koningin of Prinses Juliana te kieken, doch de Prins, die er zelf volkomen onverschillig voor is, beschouwen zij als „vogelvrij". De rijksvcldwacht verbiedt echter den fotogra fen standplaats te nemen op den rijweg, het geen dan Zondag even tot een onaangenaam heidje heeft geleid, dat echter spoedig weer was opgelost. De verhouding van de pers- menschen tot dc rijks- en gemeentepolitie is steeds opperbest. Vertrek van Aankomst t« (heenreis) lSinBa»- 24 HBttnd- 24 Jan. (terugreis) lBaBd' 24 ,an' lAthenl! 24 Ian' Ibis (heenreis) Alex. 24 Jan. Basra 24 Jan. (terugreis) lRanB' 24 ,an- |,odhp- 24 Ian- Torenvalk (heenreis) A'dam 25 Jan. Een nieuw type landvlicgtuig voor de postroute AfrikaBra zilië. Katapult-schepen weldra overbodig? Aan een verklaring vaai den, door zijn avontuurlijke vlucht over het hoog-plateau van Pamir verleden zomer bekend gewor den directeur der „Deutsche Lufthansa" Ba ron von Gablenz, ontlecnen wij het volgende omtrent de plannen dezer groote Duitsche luchtvaartmaatschappij voor het jaar 1938. De hoofdaandacht der „Lufthansa' is ook dit jaar op het transatlantisch verkeer ge richt. Op verschillende Duitsche werven worden nieuwe types vliegtuigen ontworpen, nadat in 't afgcloopen jaar do Azoren-reute van den Noordelijken oceaan voor het post verkeer geopend werd. Van belang is, dat de Ha 139, die daarbij zoo gunstige pres taties te zien gaf, ook mogelijkheden opent voor het verkeer over den Zuidelijken Oce aan. Aangezien deze route 800 km. korter is dan de noordelijke route, hoopt men met de Ha 139 het weldra buiten dc zgn. „Kata- pult"-schcpen te kunnen doen, die altijd slechts als noodhulp werden beschouwd. Het gaat er op het oogenblik om, een type land- vliegtuigen te constmoeren, die op het wa ter kunnen drijven, die echter voor het ove rige wegens hun geringeren Aveerstand groo- tere snelheid kunnen ontwikkelen. Binnen enkele weken zal voor het eerst op de post- rou te-A f rika- Brazilio een dergelijk land- vliegtuig vliegen. Russische soldaten door Estlandsche grenswacht gedood Sovjet eischt bestraffing der schuldigen. Op 19 Januari j.1. ontdekten twee soldaten van den Russischcn grenswacht op het meer Tsjoedskoje (Peipoesmecr) eenige personen die met twee sleden ongeveer 750 meter op Russisch gebied waren doorgedrongen. Tijdens de achtervolging dor grensovertrc- dors werden dc soldaten onverwacht door le den van den Estlandschen grenswacht van Estlandsch gebied af beschoten, van een af stand van ongeveer 100 meter. Do beide Rus sische soldaten werden gedood. Een onder zoek ter plaatse wordt ingesteld. Heet Russische telegraafagentschap Tass verneemt thans uit betrouwbare bron, dat in opdracht van het volkscommissariaat van buitenlandsche zaken de Russische gezant in Estland aan het ministerie van buitenland sche zaken aldaar een protestnota heeft over handigd. waarin dc eisch tot bestraffing van de schuldigen en schadevergoeding aan de achtergebleven betrekkingen van dc slacht offers gesteld wordt. Gloeiend nikkel over het lichaam Twee arbeiders in de hoofdstad zwaar gewond. Gisteravond zijn twee arbeiders, resp. 18 en 55 jaar oud, tijdens den arbeid in het bedrijf van de N.V. Ncderlandsche Nikkel- fabriek aan den Distelweg te Amsterdam, ernstig gewond. Terwijl deze arbeiders tijdens het smelten van nikkel vóór den vuurhaard stonden, had er een ontploffing plaats in den oven, Beide mannen kregen een gedeelte van de gloeiende massa over het lichaam en liepen ernstige brandwonden op aan hoofd en horst, ook hun klecderen verbrandden. De G.D. heeft beide slachtoffers naar het Bin nengasthuis overgebracht. Opleiding van nationaal- socialisten Duitschland gaat scholen bou wen. Op de Duitsche Staatsbegrooting voor 1938 zijn de eerste termijnen voor den bouw van nationaal-soci- alistische opleidingsscholen ge plaatst. De kosten zullen ongeveer 12 millioen mark bedragen. Rijksmiddelen staan meerderen steun niet toe. Gaarne onderschrijft de minister de opmerking, dat er zeker onder de noodlijdende gemeenten verschei dene zijn, die in zuinig beheer tal van niet noodlijdende overtreffen, al dus dc mem. van antw. op het Voorloopig Verslag over de be grooting van Binnenl. Zaken 1938. En evenzeer juist is de bewering, dat de toestand van noodlijdendheid veroorzaakt is, doordat men er niet in geslaagd is, aan de overmacht van dalende inkomsten en stijgende lasten het hoofd te bieden. Indien ook de bijzondere bijdragen uit het werkloosheidssubsidiefonds ten volle a fonds perdu zouden wor den beschikbaar gesteld, zou daar mede nog een bedrag van f 8.550.000 zijn gemoeid, dat, bij handhaving van een sluitende fondsbegrooting uit de Rijksmiddelen zou moeten worden geput, die dit echter niet toe laten. Op dc korte vraag, hoe de regering voor nemens is, de gemeentelijke autonomie te herstellen, \voiTdt dit korte antwoord gege ven: Niemand kan de autonomie der gemeenten herstellen, die kan alleen zichzelf herstellen. De regeering heeft van den aanvang af er voor gezorgd, dat dc mogelijkheden tot' dat herstel ook in crisistijd open bleven. Transport heeft vlot verlóóp; vandaag verder naar Wijk-bij- Duurstcde. De beide groote sluisdeuren bestemd voor die sluisdeuren te Wijk bij Duurstede zijn gisteren in den loop 'van den dag in Vrees wijk aangekomen. De tocht van Utrecht door de nieuwe zijtak van het kanaal m^pr de nieuwe sluizen beeft geen moeilijkheden opgeleverd, ook het schutten ging hier vlot, lag het aanvankelijk in de bedoeling om aanstonds verder te trokken, bij ifadiore overweging werd het beter geoordeeld te wachten tot Dinsdagmorgen 3 uur om een proef te nemen met een van dc deuren. Voor het transport over de Lek zijn in verhand nvt den siterken stroom voor iedere deur vier sleenbooton noodig. Aangezien op dat vroege tijdstip weinig verkeer in de ri vier te verwachten is. zal men gemakkelij ker met de diepliggende groote deuren kun nen manoeuvroeren.. Slaagt de proef met de eerste deur, dan zal men aanstonds ook met de tweede deur op weg gaan. Tegen den avond hoopt men met het' transport te Wijk hij Duurstede aan te komen. Het ligt niet in de bedoe ling nog dcnzelfden dag de beide deuren in de sluizen op te hangen. Wanneer dit zal geschieden is thans nog niet hekend. REGEERING LAAT ZICH DOOR FANATIEKE VOLKSGROEPEN NIET BEÏNVLOEDEN. Een blik rondom ons in het land ontmoet, wat de handhaving van de Zondagswet be treft, een bonte verscheidenheid van toepas sing. Met het opruimen dezer wet alleen is men er niet, lezen wij in de memorie van antwoord op het Voorloopig Verslag der Eerste Kamer over de begrooting van Bin- nenlandsche Zaken 1938. Naast het inzicht, dat door bevordering van de Zondagsrust omstandigheden kun nen worden geschapen, waardoor de heili ging van den Zondag zal worden bevorderd is er een uitermate levendig en wijdvertakt verlangen naar verzekering van Zondagsrust als algemeen socialen maatregel. De Overheid kan niet berusten in een ontwikkeling, die zich niet verdraagt eenerzijds met hetgeen sociale eisch is, anderzijds met hetgeen als diepste over tuiging in de harten van on3 volk leeft. De regeering zou geen strikte en uni forme toepassing van de wet willen bevor deren in den zin, zooals sommige leden in het Voorl. Verslag dat vreesden. Ook aan de wenschen van fana tieke volksgroepen zal de regeering het oor niet leenen. Reeds hierom niet, omdat het bèwust extreme in een teere materie als deze, niet op zijn plaats is en nimmer een op lossing kan brengen. De publieke eerbaarheid Het zorgenkind van de plaatse- lijlce overheden. - Kwaliteit van films gaat den minister niet aan Omtrent de publieke eerbaarheid lezen wij in de mem. van antw. op het Voorl. Verslag der Eerste Kamer over de begrooting van Bimicnliamd- sche Zaken 1938 het volgend^.: De grens van wat als oirbaar voor het openbare leven kan geldiem, kaai, naast de algemoenc strafwet, het best door do plaat selijke Overheid worden vastgesteld. Indien de toestanden Ier plaatse zich Itï ongewenschte richting driegen te ontwikke len, geeft de minister, de «plaatselijke bestu ren, zoo noodig aansporingen om daadwer kelijk op te treden. De overheidsbemoeiing met de film heeft niet ten doel, te zorgen voor de kwaliteit van het gebodeme. Zij beoogt sleohts te waken voor vertooning van wat in strijd met de orde en goede zeden is. Een verdere directe bemoeiing van over heidswege zou de minister niet gaarne voor zijn rekening nemen. lloel&a£ Indië's elftal naar Europa De algemeene meening in voctbalk'ringen te Batavia kan als volgt worden samenge- va.t.: ."Niet tot overwinning, doch ter ver krijging van grooter ervaring en tot contact' met sportkringen in Nederland zal het voet balteam uit Indië dat naar Nederland komt voor de wereldkampioenschap-wedstrijden, de matches in Nederland tegemoetzien". Voetbaldeskundigen realiseeren volkomen dat dit team, zoodra het eenmaal zal zijn sa mengesteld, niet tot groote internationale prestaties in staat zal zijn. Men zal reeds blij zijn, indien geen al te slechte resultaten worden geboekt. Inmiddels is men reeds' met de Kerstda gen begonnen te Batavia selectie-wedstrij- dien te spelen voor Wcst-Java, terwijl voor het overige deel van Java dergelijke wed strijden, ter beoordeeling van het spelers- materiaal op 30 Januari te Semarang en Soerabaja zullen plaats vinden. Alhoewel de animo om te gaan natuurlijk groot is, ziet de keuze-commissie zich voor het feit gesteld, dat vele voetballers zich in ver band met beroepsbezigheden, niet voor dria maanden kunnen vrijmaken. Dc groote vraag is nu maar hoe een heterogeen In disch elftal zich zal weren tegenover Eu- ropeescbe teams mot betere techniek, waar. tegenover de Indische spelers over een groot uithoudingsvermogen en snelheid be schikken. Verder tellen ook andere facto ren mede. zooals bijv. hoe gereageerd zal worden op het spelen in vreemde omgeving en groote stadions, met een bui ten ge woon; groot aantal toeschouwers, in vergelijking met het publiek dat men in Indië gewoon

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 2