Interview met een
Chineesch generaal
Vier veldwachters achter
volgen persfotograaf
Verkeersregeling in de lucht
Postvluchten op Indië
Seis) lJodhp- 24 Ian- |Ran* 24 ,an-
De plannen van de
Deutsche Lufthansa
Minister erkent den nood
toestand van diverse
gemeenten
De sluisdeuren
te Vreeswijk aangekomen
Geen strikte toepassing der
Zondagswet
Geen overwinning, maar
nuttige lessen verwacht
„CHINA IS VAST BESLOTEN, DEN OORLOG TE WINNEN", VERKLAART
WOE-TEH-SJEN.GIERENDE ALARMSIGNALEN .EEN DAGE-
LIJKSCH VERSCHIJNSEL.
(Van een specialen coiTospondent).
Ik sta naast den gouverneur van de provincie Kwantoeng en samien
kijken wij naar de stad Kanton, die zich langzamerhand in duister
nis hult. De ruiten van de kamer beginnen onder het blaffende snel
vuur van de batterijen, het ratelen van de machinegeweren, de verre,
doffe uitbarsingcn van de Japansche bommen, licht te vibreeren. „God
dank", zegt de generaal, „de Japanners komen niet deze richting uit."
Over Kanton, de hoofdstad van
Zuid-China, huilen de alarmsirenes.
Mijn wagen hotst over een brug
over de rivier, die vol booten, jon
ken en stoomschepen ligt, en wringt
zich door nauwe, van menschen
wemelende winkelstraten, door de
stoffige wijken van de voorstad,
waar winkels, kramen en stinkende
koeliekeukens tusschen de steeds
spaarzamer wordende leemen hutten
staan. Volgepakte riksja's met
eeuwig roepende, dravende koelies
versperren ons den weg.
Geen mcnsch neemt er notitie van de
gierende sirenes. Sedert vier maanden is
er minstens twee maal per dag luchtalarm,
als de Japanners de spoorwegen met bom
men bestoken. Waarom zou men er zich
dan druk om maken? Wie let er tegenwoor
dig in Kanton nog op de roode vlaggen, die
op alle politiebureau's, door de verkeers
agenten op alle kruispunten aan de licht
masten worden opgehangen, om degenen te
waarschuwen, die in het daverende gewoel
van de Chineesche millioenenstal de on
heilspellende stem van de sirenes niet heb
ben gehoord?
Lei-grijs verrijzen villa's en tem
pels.
Als ik, rijdend tusschen leege rijstvelden
en vijvers, meen reeds buiten de stad op
het land te zijn, buigt de chauffeur plotse
ling af.
Vlak voor ons staat tusschen moes
tuinen een rij moderne betonvilla's,
leigrauw geverfd om ze onzichtbaar
te maken voor het oog van de vij
andelijke vliegers, evenals de tem
pels, standbeelden en alle gebouwen
van de Zuid-Chineesche hoofdstad,
die vroeger wit waren.
Immers, zouden deze scherp afstekende,
witte voorwerpen den Japanschen vliegers,
die dagelijks de stad van de lucht uit be
stoken, gemakkelijk tot oriënteeringspunten
kunnen dieruen. Én zeker is het van be
lang. dat deze groep van afgelegen villa's
aan het oog van den vijand wordt ont
trokken, want hier, achter een haag van
woest uitziende soldaten, die met het ge
weer aan den schouder, het hoofd door
den stalen helm gedekt, iederen vreemden
indringer met wantrouwende blikken op
nemen, bevindt zich de met een zeker waas
van geheimzinnigheid omgeven residentie
van Zijne Excellentie don Gouverneur van
de Zuid-Chineesche provincie Kwantoeng,
Generaal Woe-Tch-Sjcn.
Vogelkooien op de zandbarricaden.
In den voortuin van' de villa zijn mans-
hooge barricaden van zandzakken opge
worpen tegen het splintergevaar bij een
Japansch luchtbombardement. En, echt Chi
neesch: op deze echt oorlogsachtig aan
doende barricaden staan de kooien met ver
schillende vogelsoorten, die iedere Chinees
met heel zijn scntimenteelc dierenliefde
welke zich evenwel tot de vogels beperkt
koestert en verzorgt. Nu, tegen den avond
mogen de gevederde bonte zangers genieten
van de koele buitenlucht.
Een stram officier leidt mij door den
doolhof van gangen tusschen de zandbak-
kcnbarricadcn naar de voordeur en dan sta
ik voor een slanken man met glad achter
over gekamd, grijzend haar. Achter de bril
kijken een paar verstandige oogen, vol
jeugdig vuur, mij aan. I-Iij draagt een uni
form van ondefinieerbaar blauwe kleur,
met. hoogen kraag.
„Dus U komt uit Japan", zegt generaal
Woe-Toh-Sjcn in vloeiend Engelsch, terwijl
een bediende geruischloos de gevulde thee
kopjes op de tafel in dc kamer neerzet. De
kamer is modern en zakelijk ingericht,
geheel zooals menige moderne IIol-
landsche woning. „Ik ken Japan en de Ja
panners zeer goed. Ruim 25 jaar geleden
heb ik aan de militaire academie in Japan
gestudeerd en later heb ik het land nog
eens bezocht. Als burgemeester van Sjang
hai na het eerste incident in het jaar 1932
heb ik veel met de Japanners te maken ge
had. Nu zijn dc Japanners onze nationale
vijanden'en de oorlog woedt over het land.
Het is interessant, wat U daar
vertelt, dat Japan met dezen oorlog
slechts onze Kwomintangregeering
voor haar anti-Japanscho houding
met geweld van wapenen wil straf
fen en tot bezinning brengen, en dat
er in Japan geen haat tegen het
Chineesche volk bestaat. Gelooft U
mij, in Japan vergist men zich om
trent,. de ware gezindheid van het
Chineesche volk in dit conflict.
Niet alleen dc leiders van onze rogccring,
het heelc Chineesche volk van 450 milliocn
zielen is er thans van doordrongen, dat Ja
pan de vijand is, en is tot alles bereid, om
de onafhankelijkheid van de Chineesche na
tie te redden.
Ik ken de Japanners goed, ik ken hun
plannen aangaande een groot Aziatisch rijk,
dat zij door Chineesch-Jnpansche samenwer
king zouden willen opbouwen. Maar Japans
daden zijn andere dan deze ideale plannen.
Do Japanners vergeten ons gloeiend
nationaal bewustzijn, vergeten onze
ontzagwekkende, cultureele prestaties
de eindclooze uitgestrektheid van
ons Chineesche grondgebied, de 450
millioen van ons Chineesche volk.
Onze financiecle positie is ongeschokt dooi
den oorlog. Daardoor kunnen wij iedere
gewenschte hoeveelheid oorlogsmateriaal in
het buitenland aankoopen.
Ongeschokt vertrouwen.
Een telefoon rinkelt. Een bediende komt
binnen en stoot een paar woorden uit in
het liardo Kantonneesche dialect. De gou
verneur loopt vlug naar het toestel.
„Zoo, dus in Bias-Bay", herhaalt gouver
neur WoeTehSjen de telefonische mede-
deeling. Dan komt hij met een glimlach vol
vertrouwen naar mij toe „Ze melden mij
daar juist dc landing van de Japanners in
Bias Bay bij Hongkong. Best, laten ze maar
naar Kanton komen. Wij zijn gereed, hun
een wanne ontvangst te bereiden. En dat
beteekont voor de Japanners een nieuw
front, waar ze tienduizenden nieuwe troe
pen in het gevecht zullen moeten brengen."
„Wij Chineezen zullen winnen."
Ik sta naast don gouverneur en
samen kijken wij naar de stad Kan
ton, die zich langzamerhand in duis
ternis hult. De ruiten van de kamer
beginnen onder het blaffende snel
vuur van de batterijen, het ratelen
van dc machinegeweren, de verre,
doffe uitbarstingen van de Japan
sche bommen, licht te vibreeren.
„Goddank, de Japanners vliegen in hun
gewone richting, verklaart de generaal, na
dat hij zich aan de wolkjes van het afweer
geschut met kennersblik heeft georiënteerd.
„Als ze hierheen gekomen waren, hadden
we minstens een half uur in den vluchtkel-
der moeten gaan en dan zou ik te laat zijn
gekomen op een groot diner in Kanton,
waarvoor ik uitgenoodigd ben. „En de gou
verneur wijst op ccn nieuw gebouwd, bom
vrij onderkomen in den voortuin, waarvan
de deuren uitnoodigend open staan.
Plotseling komt dc generaal heel dicht op
mij af en zegt levendig: „Versta mij wel,
China is vast besloten, dezen oorlog tot het
bittere einde vol te houden. Zelfs als wor
den wij dooi' Japan, dat in militair opzicht
veel sterker is dan wij, verslagen, den oor
log als zoodanig zullen wij Chineezen win
nen."
Eenrichtingsverkeer en vliegen
op bepaald aangegeven hoogte.
De luchtvaartmedewerker van de „Daily
Herald" schrijft, dat het Britsche ministerie
van luchtvaart nieuwe maatregelen heeft ge
troffen ter bevordering van veilig luchtver
keer bij slecht weer.
Boven Engeland zal een systeem worden
toegepast van eenrichtingsverkeer langs de
verschillende routes, zulks ter voorkoming
van botsingen tusschen vliegtuigen. Aan
deze verkeersregelen zullen zoowel particu
liere als militaire vliegtuigen vanaf Februari
a.s. onderworpen zijn.
Wanneer de weersgesteldheid eenigszins
ongunstig zou worden, zullen alle toestellen
zich moeten houden aan routes met een
richtingsverkeer op acht verschillende hoog
ten tusschen 1500 voet en 3 mijl.
Een vliegtuig, dat vier of vijf steden aan
moet doen, zal derhalve wellicht op vier
verschillende hoogten moeten vliegen ge
durende de reis. De toestellen van de
Royal Air Force. die lange tochten onder
nemen, zullen iederen keer, dat zij van
richting veranderen, ook hun hoogte moe
ten wijzigen.
Vliegtuigen, die lager dan 1500 voet of
hooger dan 18.600 voet vliegen, behoeven
echter geen aandacht te schenken aan
deze voorschriften.
Dc nieuwe regelingen zijn noodzakelijk
gebleken, nu de snelheid van moderne toe
stellen zoo spoedig vergroot wordt, dat
botsingen veel waarschijnlijker zijn dan
vroeger.
Geheime boodschap in
een sinaasappel
Van ccn spion der Spaansche
Regeering?
Een winkelier in Böle, in de buurt van
Neuchatel, vond volgens de Dai'ly Ex
press een geheime boodschap in een si
naasappel elke hij gekocht had en bezig
was te schillen. Binnenin vond hij 'n klein
kaartje waarop in hot Spaansch het volgen
de was geschreven:
Zendt ter versterking 5.000 nuan,
Pertalo di Sorie."
„Franco zal 13—12—7 een aianvall
doen."
Wanneer de sinaasappel werd gebruikt door
een spion van de Regeering om op die wijze
een boodschap over te brengen naar het
hoofdkwartier, is bet een raadsel hoe de
vrucht in Zwitsorkuid terecht is gekomen.
Opwinding bij
paleis Soestdijk
Auto van den Prins in het ge
drang.
Zooals wij gisteren meldden, heerschte
Zondag voor het paleis Soestdijk een enorme
drukte. Om cén uur 's middags deed zich,
naar het Illbld. meldt, het volgende incident
voor.
Een dozijn fotografen trachtte de sfeer van
het oogenblik vast te leggen op de gevoelige
plaat: de veldwachters, die het fietspad vrij
hielden, werden gefilmd. Lenzen werden ge
richt op dc vijf a zesvoudige rijen bezoekers,
die allen in gespannen aandacht den weg
naar beide zijden aftuurden. Eén der fotogra
fen stak plotseling den weg over om een
plaatje te maken van een fietsend echtpaar,
dat in het voorbijrijden opzij keek in de ricn-
ting van het welbekende paleis. Dit laatste
nu was den veldwachter blijkbaar niet naar
den zin. Eén hunner liep hem achterna, een
ander riep:
Neem zijn toestel in beslag!
Pas op, een auto.
Opschudding onder de aanwezigen, vooral
onder de lensbroeders. Wat, beteelcende dit
alles? In het begin van dc weck was een
verzoek van H. M. tot hen gericht om in
deze dagen de Prinses niet te fotografeeren.
Als een hoog bevel is dit verzoek gerespec
teerd. Edoch, wat hier gebeurde, was heel
wat anders.
De veldwachters dachten er echter het
hunne van. Zij zetten den fotograaf, die
zich schielijk uit de voeteen maakte, ach
terna; eerst getweeën. Even later holden
vier stoere kerels, gewapend met sabel en
revolver, achter den jongeman aan. Het
duurde niet lang of zij hadden hem inder
daad te pakken. Ondertusschen was de me
nigte ten gevolge van dit incident rumoerig
geworden. Vele menschen liepen heen en
weer, sommigen holden over den straatweg
zonder te weten waarom en waar toe. En
er was nu opeens geen enkele overheidsdie
naar meer, die daar aandacht aan besteedde.
Al de vier mannen, die de orde hadden te
bewaren, hadden het druk met dien eenen
fotograaf. Twee hunner leidden hem tus
schen zich in naar de wacht; de beide an
deren liepen ook maar mee. Plotseling ech
ter werd er geroepen:
Pas op, een auto!
Pas op, een auto!
Menschen stoven achteruit. Een lage grij
ze wagen had moeten remmen om geen
ongelukken te maken: het was de wagen
van Prins Bernhard, die terugkeerde van
zijn ochtendrit. Langzaam reed hij door en
draaide oen paleistuin binnen. Even later
zag men den Prins haastig de stoep oploo-
pen en naar binnen verdwijnen. De mannen
met hun arrestant begaven zich naar de
wacht, in een naburig gebouw aan den
straatweg, waar de fotograaf aan een ver
hoor werd onderworpen.
Gisteren heeft de particuliere secretaris
van de Prinses baron mr. J. C. Baud, een
onderhoud gehad met den districtscomman
dant der Rijksvcldwacht te Amsterdam en
enkele rechercheurs om een regeling te
treffen voor het fotografeeren van het pa
lcis.
Geen verbod.
Er is voor het paleis geen verbod om te
fotografeeren. Op verzoek van het Hof doen
de fotografen geen pogingen om H.M. de
Koningin of Prinses Juliana te kieken, doch
de Prins, die er zelf volkomen onverschillig
voor is, beschouwen zij als „vogelvrij". De
rijksvcldwacht verbiedt echter den fotogra
fen standplaats te nemen op den rijweg, het
geen dan Zondag even tot een onaangenaam
heidje heeft geleid, dat echter spoedig weer
was opgelost. De verhouding van de pers-
menschen tot dc rijks- en gemeentepolitie is
steeds opperbest.
Vertrek van Aankomst t«
(heenreis) lSinBa»- 24 HBttnd- 24 Jan.
(terugreis) lBaBd' 24 ,an' lAthenl! 24 Ian'
Ibis
(heenreis)
Alex. 24 Jan. Basra 24 Jan.
(terugreis) lRanB' 24 ,an- |,odhp- 24 Ian-
Torenvalk
(heenreis)
A'dam 25 Jan.
Een nieuw type landvlicgtuig
voor de postroute AfrikaBra
zilië. Katapult-schepen weldra
overbodig?
Aan een verklaring vaai den, door zijn
avontuurlijke vlucht over het hoog-plateau
van Pamir verleden zomer bekend gewor
den directeur der „Deutsche Lufthansa" Ba
ron von Gablenz, ontlecnen wij het volgende
omtrent de plannen dezer groote Duitsche
luchtvaartmaatschappij voor het jaar 1938.
De hoofdaandacht der „Lufthansa' is ook
dit jaar op het transatlantisch verkeer ge
richt. Op verschillende Duitsche werven
worden nieuwe types vliegtuigen ontworpen,
nadat in 't afgcloopen jaar do Azoren-reute
van den Noordelijken oceaan voor het post
verkeer geopend werd. Van belang is, dat
de Ha 139, die daarbij zoo gunstige pres
taties te zien gaf, ook mogelijkheden opent
voor het verkeer over den Zuidelijken Oce
aan. Aangezien deze route 800 km. korter
is dan de noordelijke route, hoopt men met
de Ha 139 het weldra buiten dc zgn. „Kata-
pult"-schcpen te kunnen doen, die altijd
slechts als noodhulp werden beschouwd. Het
gaat er op het oogenblik om, een type land-
vliegtuigen te constmoeren, die op het wa
ter kunnen drijven, die echter voor het ove
rige wegens hun geringeren Aveerstand groo-
tere snelheid kunnen ontwikkelen. Binnen
enkele weken zal voor het eerst op de post-
rou te-A f rika- Brazilio een dergelijk land-
vliegtuig vliegen.
Russische soldaten door
Estlandsche grenswacht
gedood
Sovjet eischt bestraffing der
schuldigen.
Op 19 Januari j.1. ontdekten twee soldaten
van den Russischcn grenswacht op het meer
Tsjoedskoje (Peipoesmecr) eenige personen
die met twee sleden ongeveer 750 meter op
Russisch gebied waren doorgedrongen.
Tijdens de achtervolging dor grensovertrc-
dors werden dc soldaten onverwacht door le
den van den Estlandschen grenswacht van
Estlandsch gebied af beschoten, van een af
stand van ongeveer 100 meter. Do beide Rus
sische soldaten werden gedood. Een onder
zoek ter plaatse wordt ingesteld.
Heet Russische telegraafagentschap Tass
verneemt thans uit betrouwbare bron, dat
in opdracht van het volkscommissariaat van
buitenlandsche zaken de Russische gezant in
Estland aan het ministerie van buitenland
sche zaken aldaar een protestnota heeft over
handigd. waarin dc eisch tot bestraffing van
de schuldigen en schadevergoeding aan de
achtergebleven betrekkingen van dc slacht
offers gesteld wordt.
Gloeiend nikkel over
het lichaam
Twee arbeiders in de hoofdstad
zwaar gewond.
Gisteravond zijn twee arbeiders, resp. 18
en 55 jaar oud, tijdens den arbeid in het
bedrijf van de N.V. Ncderlandsche Nikkel-
fabriek aan den Distelweg te Amsterdam,
ernstig gewond.
Terwijl deze arbeiders tijdens het smelten
van nikkel vóór den vuurhaard stonden,
had er een ontploffing plaats in den oven,
Beide mannen kregen een gedeelte van de
gloeiende massa over het lichaam en liepen
ernstige brandwonden op aan hoofd en
horst, ook hun klecderen verbrandden. De
G.D. heeft beide slachtoffers naar het Bin
nengasthuis overgebracht.
Opleiding van nationaal-
socialisten
Duitschland gaat scholen bou
wen.
Op de Duitsche Staatsbegrooting
voor 1938 zijn de eerste termijnen
voor den bouw van nationaal-soci-
alistische opleidingsscholen ge
plaatst. De kosten zullen ongeveer
12 millioen mark bedragen.
Rijksmiddelen staan meerderen
steun niet toe.
Gaarne onderschrijft de minister
de opmerking, dat er zeker onder
de noodlijdende gemeenten verschei
dene zijn, die in zuinig beheer tal
van niet noodlijdende overtreffen, al
dus dc mem. van antw. op het
Voorloopig Verslag over de be
grooting van Binnenl. Zaken 1938.
En evenzeer juist is de bewering, dat de
toestand van noodlijdendheid veroorzaakt
is, doordat men er niet in geslaagd is, aan
de overmacht van dalende inkomsten en
stijgende lasten het hoofd te bieden.
Indien ook de bijzondere bijdragen
uit het werkloosheidssubsidiefonds
ten volle a fonds perdu zouden wor
den beschikbaar gesteld, zou daar
mede nog een bedrag van f 8.550.000
zijn gemoeid, dat, bij handhaving
van een sluitende fondsbegrooting
uit de Rijksmiddelen zou moeten
worden geput, die dit echter niet toe
laten.
Op dc korte vraag, hoe de regering voor
nemens is, de gemeentelijke autonomie te
herstellen, \voiTdt dit korte antwoord gege
ven:
Niemand kan de autonomie der
gemeenten herstellen, die kan alleen
zichzelf herstellen.
De regeering heeft van den aanvang af
er voor gezorgd, dat dc mogelijkheden tot'
dat herstel ook in crisistijd open bleven.
Transport heeft vlot verlóóp;
vandaag verder naar Wijk-bij-
Duurstcde.
De beide groote sluisdeuren bestemd voor
die sluisdeuren te Wijk bij Duurstede zijn
gisteren in den loop 'van den dag in Vrees
wijk aangekomen. De tocht van Utrecht
door de nieuwe zijtak van het kanaal m^pr
de nieuwe sluizen beeft geen moeilijkheden
opgeleverd, ook het schutten ging hier vlot,
lag het aanvankelijk in de bedoeling om
aanstonds verder te trokken, bij ifadiore
overweging werd het beter geoordeeld te
wachten tot Dinsdagmorgen 3 uur om een
proef te nemen met een van dc deuren.
Voor het transport over de Lek zijn in
verhand nvt den siterken stroom voor iedere
deur vier sleenbooton noodig. Aangezien op
dat vroege tijdstip weinig verkeer in de ri
vier te verwachten is. zal men gemakkelij
ker met de diepliggende groote deuren kun
nen manoeuvroeren..
Slaagt de proef met de eerste deur, dan
zal men aanstonds ook met de tweede deur
op weg gaan. Tegen den avond hoopt men
met het' transport te Wijk hij Duurstede
aan te komen. Het ligt niet in de bedoe
ling nog dcnzelfden dag de beide deuren in
de sluizen op te hangen. Wanneer dit zal
geschieden is thans nog niet hekend.
REGEERING LAAT ZICH DOOR
FANATIEKE VOLKSGROEPEN
NIET BEÏNVLOEDEN.
Een blik rondom ons in het land ontmoet,
wat de handhaving van de Zondagswet be
treft, een bonte verscheidenheid van toepas
sing. Met het opruimen dezer wet alleen is
men er niet, lezen wij in de memorie van
antwoord op het Voorloopig Verslag der
Eerste Kamer over de begrooting van Bin-
nenlandsche Zaken 1938.
Naast het inzicht, dat door bevordering
van de Zondagsrust omstandigheden kun
nen worden geschapen, waardoor de heili
ging van den Zondag zal worden bevorderd
is er een uitermate levendig en wijdvertakt
verlangen naar verzekering van Zondagsrust
als algemeen socialen maatregel.
De Overheid kan niet berusten in een
ontwikkeling, die zich niet verdraagt
eenerzijds met hetgeen sociale eisch is,
anderzijds met hetgeen als diepste over
tuiging in de harten van on3 volk leeft.
De regeering zou geen strikte en uni
forme toepassing van de wet willen bevor
deren in den zin, zooals sommige leden
in het Voorl. Verslag dat vreesden.
Ook aan de wenschen van fana
tieke volksgroepen zal de regeering
het oor niet leenen. Reeds hierom
niet, omdat het bèwust extreme in
een teere materie als deze, niet op
zijn plaats is en nimmer een op
lossing kan brengen.
De publieke eerbaarheid
Het zorgenkind van de plaatse-
lijlce overheden. - Kwaliteit van
films gaat den minister niet aan
Omtrent de publieke eerbaarheid
lezen wij in de mem. van antw. op
het Voorl. Verslag der Eerste Kamer
over de begrooting van Bimicnliamd-
sche Zaken 1938 het volgend^.:
De grens van wat als oirbaar voor het
openbare leven kan geldiem, kaai, naast de
algemoenc strafwet, het best door do plaat
selijke Overheid worden vastgesteld.
Indien de toestanden Ier plaatse zich Itï
ongewenschte richting driegen te ontwikke
len, geeft de minister, de «plaatselijke bestu
ren, zoo noodig aansporingen om daadwer
kelijk op te treden.
De overheidsbemoeiing met de
film heeft niet ten doel, te zorgen
voor de kwaliteit van het gebodeme.
Zij beoogt sleohts te waken voor
vertooning van wat in strijd met de
orde en goede zeden is.
Een verdere directe bemoeiing van over
heidswege zou de minister niet gaarne voor
zijn rekening nemen.
lloel&a£
Indië's elftal naar Europa
De algemeene meening in voctbalk'ringen
te Batavia kan als volgt worden samenge-
va.t.: ."Niet tot overwinning, doch ter ver
krijging van grooter ervaring en tot contact'
met sportkringen in Nederland zal het voet
balteam uit Indië dat naar Nederland komt
voor de wereldkampioenschap-wedstrijden,
de matches in Nederland tegemoetzien".
Voetbaldeskundigen realiseeren volkomen
dat dit team, zoodra het eenmaal zal zijn sa
mengesteld, niet tot groote internationale
prestaties in staat zal zijn. Men zal reeds
blij zijn, indien geen al te slechte resultaten
worden geboekt.
Inmiddels is men reeds' met de Kerstda
gen begonnen te Batavia selectie-wedstrij-
dien te spelen voor Wcst-Java, terwijl voor
het overige deel van Java dergelijke wed
strijden, ter beoordeeling van het spelers-
materiaal op 30 Januari te Semarang en
Soerabaja zullen plaats vinden. Alhoewel
de animo om te gaan natuurlijk groot is,
ziet de keuze-commissie zich voor het feit
gesteld, dat vele voetballers zich in ver
band met beroepsbezigheden, niet voor dria
maanden kunnen vrijmaken. Dc groote
vraag is nu maar hoe een heterogeen In
disch elftal zich zal weren tegenover Eu-
ropeescbe teams mot betere techniek, waar.
tegenover de Indische spelers over een
groot uithoudingsvermogen en snelheid be
schikken. Verder tellen ook andere facto
ren mede. zooals bijv. hoe gereageerd zal
worden op het spelen in vreemde omgeving
en groote stadions, met een bui ten ge woon;
groot aantal toeschouwers, in vergelijking
met het publiek dat men in Indië gewoon