MODEGEHEIMEN WORDEN BEWAAKT Lekker eten I ooi van veeren In alle ateliers een koortsachtige bedrijvigheid SCHOONMOEDERS GEZOCHT Stroo - de voorjaarsbode De eerste stroohoed gesignaleerd! GEEN VETPUISTJES MEER R A DO X I Zaterdag 29 Januari 1938 Vierde blad Met jaloersche zorg worden de mode-gcheiinen bewaakt Geen bui tenstaander en zekér geen journa liste, wier vak het nu eenmaal is „onthullingen" te doen wordt tot de heiligdommen der „scheppers" toegelaten. En de mode-vorsten zijn, als men ze on dervraagt, gesloten als goed-toegeschroefde thermosflesschen. Ze glimlachen beleefd, ze trekken hun wenkbrauwen bedenkelijk-hoog op, ze leggen een veelbeteekenden vinger tegen de lippen en halen de schouders op. Al die mimische oefeningen willen eenvou dig zeggen: Wij, de mannen die weten, wei geren voorloopig den sluier te lichten van wat verborgen blijven moet Wacht maar, de openbaring zal te harer tijd komen. Voor het oogenblik is er mets nieuws van het modefront te melden. Maar welke vrouw, die weten wil, laat zich daarmee afschepen? Als de ateliers leeg en verlaten lagen, als de „créateurs" zich in de Zwitscrsche of Oostenrijksche sneeuw ver maakten en voor hun ski's het komende seizoen vergaten, ja, dan zou zij het hoofd in den schoot moeten leggen, of liever: het opschrijfboekje in de liandtasch moeten la ten. Maar zij weet wel dat het niet zoo is. Zij weet wel dat er in alle mode-ateliers een koortsachtige bedrijvigheid heerscht, dat de ecnc idee na de andere in zijde en wol en vele andere stoffen gestalte en vorm gege ven wordt. En ook weet ze dat de „geheimen van morgen" niet het exclusief bezit van een enkelen ingewijde zijn en zelfs niet van een kleine groep bevoorrechten, maar van velen, van een menigte coupeuses, mannequins en naaisters. Neen, lentemodeland moge voor het oogen blik ondoorzocht gebied zijn, het is niet in zijn gehéél met ondoordringbaar struikge was begroeid, Onze eerste ontdekking. Maar deze beeldspraak brengt ons niet verder. Het wordt tijd de dingen bij den naam te noemen en den vagen vormen, die zich aan den horizon der mode nevelig en flauw afteekenen, een paar scherpe contour lijnen te geven. Doen we dat dan ontwaren we in de eerste plaats de groep der „be drukte stoffen". Deze groep valt ïn twee, vrij scherp ge scheiden, afdeclingen uiteen. De eerste af- dccling omvat de veelkleurig-bedrukte stof fen, de tweede die, welke zich, bescheiden, bij slechts twee kleuren houdt. De stoffenfabrikanten hebben, voor zoo veel de eerste groep betreft, hun record ver beterd. Tot dusver hadden ze met 17 kleuren- voor één weefsel genoegen genomen en zulk een veelkleurigheid werd dan nog maai bij uitzondering aangetroffen maar dit jaar worden ons stoffen voorgelegd, die niet minder dan twintig kleuren bevatten. Die veelheid van kleuren heeft een vrij onver wacht effect opgeleverd. Al deze vele kleuren toch smelten, op vrij korten afstand reeds, zooda nig samen dat de stoffen eerder één- kleurig dan vééltintig zijn. Het is nauwelijks mogelijk deze veelkleu rige stoffen „bont" te noemen; ze zijn, voor wat hun totaal-indruk aan gaat, allerminst bont, maar eerder effen; de kleuren warrelen zóó door een dat het oog geen enkele vast houdt, hoogstens onder den indruk blijft van een domineerende noot. Zoo zal men een kleedje, van een dezer veelkleurige weefsels vervaardigd, rood of groen kunnen noemen, maar dat rood is dan een samengesteld rood, en dat groen is groen vol leven, een geanimeerd groen. Deze kalci- doscopisclie stoffen, die toch vol levende rust, vol rustig leven zijn, zullen zeker in den smaak vallen. Voor het meisje, voor de jonge vrouw, zijn ze buitenmate aantrekke lijk en geschikt. De tweekleurige stoffen hebben meer waardigheid. Ze zijn voor de wat oudere dame bestemd. Vele combinaties dringen zich aan onze bewondering op: wit en zwart, hemels- en marine-blauw, rood en nacht blauw. Exotische siermotieven. De bedrukte stoffen, vooral de zijden en kunstzijden voor den namiddag en voor den avond, vertoonen, in het algemeen, óf zeer groote óf zeer kleine siermotieven. Men zoekt het in uitersten in dat opzicht volgt de modetrouw de politiek. Dat de toegepaste motieven vooral van exotische inspiratie zijn kan moeilijk verwonderen. De wereldtentoonstelling, die ïn den zomer van het vorige jaar in de Fransche hoofdstad gehouden is, heeft de denkbeelden der ontwerpers hevig beïnvloed. De eene modeschep per is door een Zuid-Amerikaansch paviljoen bekoord, de andere heeft zijn hart, zijn mode-hart wel te ver staan, in het trotsche gebouw der Sovjets verloren, een derde heeft de charme van de costuums van de meisjes uit den Elzas ondergaan, een vierde heeft zich van de geheimzin nige letterteekens van een Indisch alfabet niet kunnen losmaken. Al die invloeden hebben tot resultaat dat het aantal „gcnre"-stoffen deze lente nog veel grooter zijn zal dan we het vorige jaren reeds gewend waren. Merkwaardig is ook dat de nieuwste be drukte stoffen vaak den indruk probeeren te geven met de hand geschilderd te zijn. De kleur, die de machine geeft, verspreidt zich egaal; de kleuren, die de schilder op zijn doek aanbrengt, vertoonen niet de minste egalitcit. Hier ligt de verf dik geklodderd, Avondluister daar wordt zij fijn uitgestreken: een schil derij vertoont heuvels en dalen. Die hoog ten en laagten heeft de machine niet weten aan te l^rcngen, maar de illusie, dat zij de verf ongelijk heeft verdeeld, heeft zij weten te wekken. Het resultaat is dat de stoffen er „artistieker" dan ooit uitzien; de doode uniformiteit heeft voor een overigens slechts schijnbaar levend relief moeten plaats maken. Een vooruitgang! Laat ons, om te eindigen, nog een paar woorden aan de lcnteblouses wijden. In vele vormen dienen ze zich aan. Er zullen vest- blouses van jersey zijn, „casaques", die met breede leeren ceintuurs gedragen worden, gekleede satijnen blouses, vol borduursel en vol pailletten, linnen blouses voor de och tenduren in frissche heldere kleuren. De meeste dier blouses zoeken het niet in soberen eenvoud. Ook de meest simpele blouse verlangt versiering, maar de eenvou dige halzen zijn gebleven en ook de hooge sluitingen. Parijs. GERTRUDE. Invloed van de Wereld tentoonstelling op de nieuwe stoffen, die veel kleurig bedrukt zullen zijn. Tule robe. met garneering van pailletten op den rok, over satijnen onderkleed ge dragen (door onze Kook- en Huishoudspecialiste.) HET KOKEN IN DE HOOIKIST. Misschien zullen bij 't noemen van den naam: hooikist, gedachten bij u opgewekt worden aan den oorlog, toen alles even zuinig moest gebeu ren en men ook wel spijzen in een z.g. hooikist bereidde. Later raakte dit weer wat in 't vergeetboek, maar waarom zou men alleen zuinig zijn, als de nood daartoe dwingt? Ook on der normale omstandigheden, zal iedere huisvrouw toch graag willen bezuinigen, als dit bovendien met weinig moeite gepaard gaat. De hooikist, de naam zegt het al, is een kist, gevuld met hooi, waar een opening in is gelaten om de pan in te zetten. Het principe is hetzelfde als van een ther- mosflesch. In beide gevallen wordt de warm te vastgehouden door de lucht, welke zich om het voorwerp heen bevindt. Hierdoor worden de spijzen, als ze er kokend heet in gezet worden, op een zoodanige temperatuur gehouden, dat ze juist gaar kunnen worden, hoewel dit, evenals bij het stapelkoken wel iets meer tijd kost, daar de spijzen (ook al brengt men ze er kokend in) altijd iets zul len afkoelen. Wil men dus succes hebben met het koken in de hooikist, dan zal men vooreerst moeten zorgen, dat de spijzen er zoo warm mogelijk in komen, dan, dat ze zoo min mogelijk af koelen en tenslotte zal men rekening moeten houden met den langeren duur van het kook- proces. De volgende regels moeten in acht geno men worden: le. Kook de spijzen eerst eenigen tijd op een kooktoestcl vóór, zoodat ze door en door warm en ook eenigszins gaar worden. Men rekent daarvoor 1/6 van den kooktijd, ter wijl men de gerechten daarna nog 3 X den kooktijd in de hooikist laat staan, opdat ze, ook bij de iets lagere temperatuur, gaar zullen worden. B.v. voor het koken van rijst, wat Vk uur vraagt, laat men deze 5 min. voorkoken, ter wijl ze daarna nog V/2 uur in de hooikist moet staan. 2e. Zorg, dat de pan na het voorkoken meteen van het vuur in de hooikist komt, en deze direct gesloten wordt. 3. Vul de pan minstens voor 2/3, zoodat geen warmte door verdamping verloren gaat. 4e. Open de hooikist nooit tijdens het gaar worden, wat ook in houdt, dat men er geen gerechten in klaar kan maken, waarin geregeld geroerd moet worden. 5e. Gebruik de hooikist ook niet voor ge rechten die een zeer langen kooktijd hebben, zoodat ze op den duur tot beneden de tem peratuur, waarbij ze gaar kunnen worden, zouden geraken. 6e. Gebruik iets minder water op de ge rechten, daar men voor het verdampen van water of het voorkomen van aanbranden geen water noodig heeft. Zeer geschikte gerechten, om in een hooi kist te koken zijn aardappelen, rijst en ver schillende soorten pap. Het zelf maken van een hooikist. Men kan een hooikist heel eenvoudig zelf maken van een stevig houten kistje met deksel, dat men tot op 5 cm. vanaf den bovenrand vult met hooi, waarin een ope ning wordt gelaten, waar de pan juist in past. Daarna wordt deze opening en de bo venkant van het hooi daaromheen bekleed met een aardig lapje, wat men aan den wand met wat punaises vast kan zetten. Alles Als u een levende personificatie bent van de voorstelling die komieken en zij die de komische sketches schrijven op het tooneel en in de film zich graag maken van de typische schoonmoeder, dan hebt u een kans in Hollywood. In een stad waar mooie meisjes dertien in het dozijn gaan, en waar men Adonis tegen eiken lantaarnpaal geleund kan vin den, is de scherp-tongige, vittende, kij vende en ruziënde schoonmoeder nog de eenige die in staat is de „casting-director", die de spelers voor een film moet uitzoe ken tot enthousiasme te bewegen. Dit type vrouwen is af en toe haar ge wicht in goud waard als door toevallige omstandigheden verschillende studios tege lijkertijd de populaire films aan het maken zijn met de pantoffelheld en zijn heersch- zuchtige gade. En tegenwoordig is meer dan ooit de. karakter-speelster met de scherpe tong en de scherpe kin in trek, zooals onlangs bewezen werd toen twee studios trachtten Elizabeth Patterson van Paramount te „leenen". Geen van beide kreeg haar, omdat Paramount haar zelf veel te hard noodig had. Eenvoudig en toch gekleed wordt nu afgesloten met een kussen van dezelfde stof, ook gevuld met hooi en waar- overheen de deksel sluit. Tot slot nog een opmerking, denkt u er vooral aan, om de hooikist na gebruik op een frissche plaats even uit te laten luchten, teneinde het muf worden van het hooi te voorkomen. doch een frissche gave huid door geregeld gebruik van Radox in Uw waschwater Bij apothekers en erkende drogisten d f0.90 per pak en f 0.15 per klem pakje Succespatroon 1900. Prijs f 0.30 -f f 0.05 voor adm. en verzend kosten. Soepel fluweel satijn, wollen crêpe b.v. met ingeweven metaal- of cellophaan ge ven een gekleurd effect. Men kiest voor dit model ietwat gekleede stoffen, omdat er geen garneering op wordt toegepast, hoog stens draagt men een mooie clips of bloem op de' corsage. Op geknipte rok, die uit ééndeelige voorbaan bestaat, terwijl de rug een klokkend tusschenstuk heeft, dat naar de taille toe in een punt eindigt. Patronen in de maten 46, 48, 50 en 52. Besteladres „Het Practisch Modeblad", Postbus 3'6, Den Haag, giro 203203. Bij be stelling het verschuldigde bedrag in post zegels bijsluiten of opzenden per postwissel cf per giro. Patronen naar maat van elk gewenscht model f 0.90. ding als stroo, Eet luchtige, flatteuze mate riaal. We beelden hier (links onderaan) een hoedje af in Bordeaux-rood stroo, met lint in dezelfde kleur gegarneerd. Het ingenieuze model zet op waardige wijze de traditie van het dra eindigende seizoen voort! Hetzelfde kan gezegd worden van de belde andere hoofddeksels, die wij bier onzen leze ressen presenteeren. Een struisveer tooit het middelste steekje, dat een Grieksch profiel verlangt om tot zijn recht te komen! Wat minder buitenissig, wat meer klas siek doet het rechtsche model aan, dat ei genlijk niet meer is dan een helmvormig kapje, waaromheen een paar kostbare vee ren zijn gelegd. Het dragen van dergelijke hoeden stelt, zooals men begrijpt, hooge eischen aan de verzorging van onze coiffure! Voor het Grieksche profiel Ja, heusch, de eerste stroohoe- den zijn reeds gezien! Niet slechts in de étalages van de steeds voorbarige modehuizen, maar zelfs in de straten van één onzer groote steden. -Niets wekt zoo de illusie van ïenïe-klee-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 13