MODEGEHEIMEN
WORDEN BEWAAKT
Lekker eten
I ooi van
veeren
In alle ateliers een koortsachtige bedrijvigheid
SCHOONMOEDERS GEZOCHT
Stroo - de voorjaarsbode
De eerste
stroohoed
gesignaleerd!
GEEN VETPUISTJES MEER
R A DO X
I
Zaterdag 29 Januari 1938 Vierde blad
Met jaloersche zorg worden de
mode-gcheiinen bewaakt Geen bui
tenstaander en zekér geen journa
liste, wier vak het nu eenmaal is
„onthullingen" te doen wordt tot
de heiligdommen der „scheppers"
toegelaten.
En de mode-vorsten zijn, als men ze on
dervraagt, gesloten als goed-toegeschroefde
thermosflesschen. Ze glimlachen beleefd, ze
trekken hun wenkbrauwen bedenkelijk-hoog
op, ze leggen een veelbeteekenden vinger
tegen de lippen en halen de schouders op.
Al die mimische oefeningen willen eenvou
dig zeggen: Wij, de mannen die weten, wei
geren voorloopig den sluier te lichten van
wat verborgen blijven moet Wacht maar,
de openbaring zal te harer tijd komen. Voor
het oogenblik is er mets nieuws van het
modefront te melden.
Maar welke vrouw, die weten wil, laat zich
daarmee afschepen? Als de ateliers leeg en
verlaten lagen, als de „créateurs" zich in de
Zwitscrsche of Oostenrijksche sneeuw ver
maakten en voor hun ski's het komende
seizoen vergaten, ja, dan zou zij het hoofd
in den schoot moeten leggen, of liever: het
opschrijfboekje in de liandtasch moeten la
ten. Maar zij weet wel dat het niet zoo is. Zij
weet wel dat er in alle mode-ateliers een
koortsachtige bedrijvigheid heerscht, dat de
ecnc idee na de andere in zijde en wol en
vele andere stoffen gestalte en vorm gege
ven wordt. En ook weet ze dat de „geheimen
van morgen" niet het exclusief bezit van een
enkelen ingewijde zijn en zelfs niet van een
kleine groep bevoorrechten, maar van velen,
van een menigte coupeuses, mannequins en
naaisters.
Neen, lentemodeland moge voor het oogen
blik ondoorzocht gebied zijn, het is niet in
zijn gehéél met ondoordringbaar struikge
was begroeid,
Onze eerste ontdekking.
Maar deze beeldspraak brengt ons niet
verder. Het wordt tijd de dingen bij den
naam te noemen en den vagen vormen, die
zich aan den horizon der mode nevelig en
flauw afteekenen, een paar scherpe contour
lijnen te geven. Doen we dat dan ontwaren
we in de eerste plaats de groep der „be
drukte stoffen".
Deze groep valt ïn twee, vrij scherp ge
scheiden, afdeclingen uiteen. De eerste af-
dccling omvat de veelkleurig-bedrukte stof
fen, de tweede die, welke zich, bescheiden,
bij slechts twee kleuren houdt.
De stoffenfabrikanten hebben, voor zoo
veel de eerste groep betreft, hun record ver
beterd. Tot dusver hadden ze met 17 kleuren-
voor één weefsel genoegen genomen en
zulk een veelkleurigheid werd dan nog maai
bij uitzondering aangetroffen maar dit
jaar worden ons stoffen voorgelegd, die niet
minder dan twintig kleuren bevatten. Die
veelheid van kleuren heeft een vrij onver
wacht effect opgeleverd.
Al deze vele kleuren toch smelten,
op vrij korten afstand reeds, zooda
nig samen dat de stoffen eerder één-
kleurig dan vééltintig zijn. Het is
nauwelijks mogelijk deze veelkleu
rige stoffen „bont" te noemen; ze
zijn, voor wat hun totaal-indruk aan
gaat, allerminst bont, maar eerder
effen; de kleuren warrelen zóó door
een dat het oog geen enkele vast
houdt, hoogstens onder den indruk
blijft van een domineerende noot.
Zoo zal men een kleedje, van een dezer
veelkleurige weefsels vervaardigd, rood of
groen kunnen noemen, maar dat rood is dan
een samengesteld rood, en dat groen is groen
vol leven, een geanimeerd groen. Deze kalci-
doscopisclie stoffen, die toch vol levende
rust, vol rustig leven zijn, zullen zeker in
den smaak vallen. Voor het meisje, voor de
jonge vrouw, zijn ze buitenmate aantrekke
lijk en geschikt.
De tweekleurige stoffen hebben meer
waardigheid. Ze zijn voor de wat oudere
dame bestemd. Vele combinaties dringen
zich aan onze bewondering op: wit en zwart,
hemels- en marine-blauw, rood en nacht
blauw.
Exotische siermotieven.
De bedrukte stoffen, vooral de zijden en
kunstzijden voor den namiddag en voor den
avond, vertoonen, in het algemeen, óf zeer
groote óf zeer kleine siermotieven. Men zoekt
het in uitersten in dat opzicht volgt de
modetrouw de politiek. Dat de toegepaste
motieven vooral van exotische inspiratie zijn
kan moeilijk verwonderen.
De wereldtentoonstelling, die ïn
den zomer van het vorige jaar in de
Fransche hoofdstad gehouden is,
heeft de denkbeelden der ontwerpers
hevig beïnvloed. De eene modeschep
per is door een Zuid-Amerikaansch
paviljoen bekoord, de andere heeft
zijn hart, zijn mode-hart wel te ver
staan, in het trotsche gebouw der
Sovjets verloren, een derde heeft de
charme van de costuums van de
meisjes uit den Elzas ondergaan, een
vierde heeft zich van de geheimzin
nige letterteekens van een Indisch
alfabet niet kunnen losmaken.
Al die invloeden hebben tot resultaat dat
het aantal „gcnre"-stoffen deze lente nog
veel grooter zijn zal dan we het vorige jaren
reeds gewend waren.
Merkwaardig is ook dat de nieuwste be
drukte stoffen vaak den indruk probeeren
te geven met de hand geschilderd te zijn. De
kleur, die de machine geeft, verspreidt zich
egaal; de kleuren, die de schilder op zijn
doek aanbrengt, vertoonen niet de minste
egalitcit. Hier ligt de verf dik geklodderd,
Avondluister
daar wordt zij fijn uitgestreken: een schil
derij vertoont heuvels en dalen. Die hoog
ten en laagten heeft de machine niet weten
aan te l^rcngen, maar de illusie, dat zij de
verf ongelijk heeft verdeeld, heeft zij weten
te wekken. Het resultaat is dat de stoffen
er „artistieker" dan ooit uitzien; de doode
uniformiteit heeft voor een overigens
slechts schijnbaar levend relief moeten
plaats maken. Een vooruitgang!
Laat ons, om te eindigen, nog een paar
woorden aan de lcnteblouses wijden. In vele
vormen dienen ze zich aan. Er zullen vest-
blouses van jersey zijn, „casaques", die met
breede leeren ceintuurs gedragen worden,
gekleede satijnen blouses, vol borduursel en
vol pailletten, linnen blouses voor de och
tenduren in frissche heldere kleuren.
De meeste dier blouses zoeken het niet in
soberen eenvoud. Ook de meest simpele
blouse verlangt versiering, maar de eenvou
dige halzen zijn gebleven en ook de hooge
sluitingen.
Parijs.
GERTRUDE.
Invloed van de Wereld
tentoonstelling op de
nieuwe stoffen, die veel
kleurig bedrukt zullen zijn.
Tule robe. met
garneering van
pailletten op den
rok, over satijnen
onderkleed ge
dragen
(door onze Kook- en Huishoudspecialiste.)
HET KOKEN IN DE HOOIKIST.
Misschien zullen bij 't noemen van
den naam: hooikist, gedachten bij u
opgewekt worden aan den oorlog,
toen alles even zuinig moest gebeu
ren en men ook wel spijzen in een
z.g. hooikist bereidde. Later raakte
dit weer wat in 't vergeetboek, maar
waarom zou men alleen zuinig zijn,
als de nood daartoe dwingt? Ook on
der normale omstandigheden, zal
iedere huisvrouw toch graag willen
bezuinigen, als dit bovendien met
weinig moeite gepaard gaat.
De hooikist, de naam zegt het al, is een
kist, gevuld met hooi, waar een opening in
is gelaten om de pan in te zetten.
Het principe is hetzelfde als van een ther-
mosflesch. In beide gevallen wordt de warm
te vastgehouden door de lucht, welke zich
om het voorwerp heen bevindt. Hierdoor
worden de spijzen, als ze er kokend heet in
gezet worden, op een zoodanige temperatuur
gehouden, dat ze juist gaar kunnen worden,
hoewel dit, evenals bij het stapelkoken wel
iets meer tijd kost, daar de spijzen (ook al
brengt men ze er kokend in) altijd iets zul
len afkoelen.
Wil men dus succes hebben met het koken
in de hooikist, dan zal men vooreerst moeten
zorgen, dat de spijzen er zoo warm mogelijk
in komen, dan, dat ze zoo min mogelijk af
koelen en tenslotte zal men rekening moeten
houden met den langeren duur van het kook-
proces.
De volgende regels moeten in acht geno
men worden:
le. Kook de spijzen eerst eenigen tijd op
een kooktoestcl vóór, zoodat ze door en door
warm en ook eenigszins gaar worden. Men
rekent daarvoor 1/6 van den kooktijd, ter
wijl men de gerechten daarna nog 3 X
den kooktijd in de hooikist laat staan, opdat
ze, ook bij de iets lagere temperatuur, gaar
zullen worden.
B.v. voor het koken van rijst, wat Vk uur
vraagt, laat men deze 5 min. voorkoken, ter
wijl ze daarna nog V/2 uur in de hooikist
moet staan.
2e. Zorg, dat de pan na het voorkoken
meteen van het vuur in de hooikist komt,
en deze direct gesloten wordt.
3. Vul de pan minstens voor 2/3, zoodat
geen warmte door verdamping verloren gaat.
4e. Open de hooikist nooit tijdens het
gaar worden, wat ook in houdt, dat men er
geen gerechten in klaar kan maken, waarin
geregeld geroerd moet worden.
5e. Gebruik de hooikist ook niet voor ge
rechten die een zeer langen kooktijd hebben,
zoodat ze op den duur tot beneden de tem
peratuur, waarbij ze gaar kunnen worden,
zouden geraken.
6e. Gebruik iets minder water op de ge
rechten, daar men voor het verdampen van
water of het voorkomen van aanbranden
geen water noodig heeft.
Zeer geschikte gerechten, om in een hooi
kist te koken zijn aardappelen, rijst en ver
schillende soorten pap.
Het zelf maken van een hooikist.
Men kan een hooikist heel eenvoudig zelf
maken van een stevig houten kistje met
deksel, dat men tot op 5 cm. vanaf den
bovenrand vult met hooi, waarin een ope
ning wordt gelaten, waar de pan juist in
past. Daarna wordt deze opening en de bo
venkant van het hooi daaromheen bekleed
met een aardig lapje, wat men aan den wand
met wat punaises vast kan zetten. Alles
Als u een levende personificatie bent
van de voorstelling die komieken en zij
die de komische sketches schrijven op het
tooneel en in de film zich graag maken
van de typische schoonmoeder, dan hebt u
een kans in Hollywood.
In een stad waar mooie meisjes dertien
in het dozijn gaan, en waar men Adonis
tegen eiken lantaarnpaal geleund kan vin
den, is de scherp-tongige, vittende, kij
vende en ruziënde schoonmoeder nog de
eenige die in staat is de „casting-director",
die de spelers voor een film moet uitzoe
ken tot enthousiasme te bewegen.
Dit type vrouwen is af en toe haar ge
wicht in goud waard als door toevallige
omstandigheden verschillende studios tege
lijkertijd de populaire films aan het maken
zijn met de pantoffelheld en zijn heersch-
zuchtige gade. En tegenwoordig is meer
dan ooit de. karakter-speelster met de
scherpe tong en de scherpe kin in trek,
zooals onlangs bewezen werd toen twee
studios trachtten Elizabeth Patterson van
Paramount te „leenen". Geen van beide
kreeg haar, omdat Paramount haar zelf
veel te hard noodig had.
Eenvoudig en toch gekleed
wordt nu afgesloten met een kussen van
dezelfde stof, ook gevuld met hooi en waar-
overheen de deksel sluit.
Tot slot nog een opmerking, denkt u er
vooral aan, om de hooikist na gebruik op
een frissche plaats even uit te laten luchten,
teneinde het muf worden van het hooi te
voorkomen.
doch een frissche gave huid door geregeld
gebruik van Radox in Uw waschwater
Bij apothekers en erkende drogisten d f0.90
per pak en f 0.15 per klem pakje
Succespatroon 1900.
Prijs f 0.30 -f f 0.05 voor adm. en verzend
kosten.
Soepel fluweel satijn, wollen crêpe b.v.
met ingeweven metaal- of cellophaan ge
ven een gekleurd effect. Men kiest voor dit
model ietwat gekleede stoffen, omdat er
geen garneering op wordt toegepast, hoog
stens draagt men een mooie clips of bloem
op de' corsage. Op geknipte rok, die uit
ééndeelige voorbaan bestaat, terwijl de
rug een klokkend tusschenstuk heeft, dat
naar de taille toe in een punt eindigt.
Patronen in de maten 46, 48, 50 en 52.
Besteladres „Het Practisch Modeblad",
Postbus 3'6, Den Haag, giro 203203. Bij be
stelling het verschuldigde bedrag in post
zegels bijsluiten of opzenden per postwissel
cf per giro.
Patronen naar maat van elk gewenscht
model f 0.90.
ding als stroo, Eet luchtige, flatteuze mate
riaal. We beelden hier (links onderaan) een
hoedje af in Bordeaux-rood stroo, met lint
in dezelfde kleur gegarneerd. Het ingenieuze
model zet op waardige wijze de traditie van
het dra eindigende seizoen voort!
Hetzelfde kan gezegd worden van de belde
andere hoofddeksels, die wij bier onzen leze
ressen presenteeren. Een struisveer tooit het
middelste steekje, dat een Grieksch profiel
verlangt om tot zijn recht te komen!
Wat minder buitenissig, wat meer klas
siek doet het rechtsche model aan, dat ei
genlijk niet meer is dan een helmvormig
kapje, waaromheen een paar kostbare vee
ren zijn gelegd.
Het dragen van dergelijke hoeden stelt,
zooals men begrijpt, hooge eischen aan de
verzorging van onze coiffure!
Voor het
Grieksche
profiel
Ja, heusch, de eerste stroohoe-
den zijn reeds gezien! Niet
slechts in de étalages van de
steeds voorbarige modehuizen,
maar zelfs in de straten van één
onzer groote steden.
-Niets wekt zoo de illusie van ïenïe-klee-