Polder CjÉntsoog iOvooRio? TRÏUMPH TÈRLEPs Orogislerij Breuklijders! OCoixMf eCotroOL P/JN! SPORT Bewapeningswedloop leidt naar totaalstaat U moet 'n „triumphcitor" in smaak wordenRook - Economische beschouwing De auto als spelbreekster VIRGINIA CI G AR ETTES KING is goed voor iedereen, ledereen lust graag KING firma tonnema cie. sneek Omslag met twee gulden verhoogd De heer Zeeman zoekt spijkers op laag water Wellicht zullen werkloozen te werk kunnen worden gesteld aan verschillende onderhoudswerken. Vergadering van stemgerechtigde inge landen van den Polder Callantsoog op Vrij dag 11 Maart 1938, 's morgens om 10 uur bij den heer P. de Haan te Callantsoog. Voorzitter de heer P. J. Kruisveld, dijk graaf; secretaris de heer K. Roggeveen; penningmeester de heer J. C. v. d. Plas. De belangstelling van de ingelanden voor deze vergadering is gering; in totaal zijn er slechts 17 personen aanwezig. De voorzitter opent de vergadering en deelt mede, dat het Bestuurslid Baken we gens ziekte verhinderd is aatfwezig te zijn; spr. wenscht den heer Baken een spoedig herstel toe. De notulen worden gelezen en onveran derd goedgekeurd. Ingekomen stukken en mededeelingen. Hiervan vermelden we de goedkeuring van Ged. Staten van de overdracht van den Dorpsweg aan het Hoogheemraadschap Hol lands Noorderkwartier. Er is echter nog een moeilijkheid gerezen t.a.v. do percee- len van D. Vos en A. Thomas, welke twee maal verkocht zijn, waarom het noodig is een besluit van de stemgerechtigde ingelan den van 2 Mei 1936 in te trekken. Hier toe wordt besloten. N.a.v. een schrijven van het Gemeentebe stuur van Callantsoog wordt goedgevonden aan de gemeente Callantsoog te verkoopen voor de som van f 1.gedeelten van den Jewelweg en Westerweg. De gemeente wil deze gedeelten in onderhoud en beheer heb ben om het Luttiekduin te verfraaien. Bekening 1937. De heer Blokker rapporteert namens de commissie tot het nazien der rekening 1937, dat deze in orde was bevonden. De ontvang sten hebben bedragen f 8347.10, de uitgaven f 8385.84, zoodat het tekort f 38.74 bedraagt. Er moet echter nog ontvangen worden aan lasten f 345.79, aan huren f 4.50 en aan erf pacht f 24.50. De voorzitter dankt penningmeester en commissie voor hun werk. De nieuwe controle-commissie zal bestaan uit de heeren C. Baken, Bakker, en Bremer; reserves: burgemeester Rehorst en de heer Kaan. Begrooting 1938. De voorzitter deelt mede, dat het bestuur, om tot een batig saldo te komen zich genoodzaak heeft gezien de lasten met f 1.te verhoogen. De begrooting sluit in ontvangsten en uit gaven tot een bedrag van f 10.848.73; de post onvoorzien bedraagt f 338.In deze begrooting is opgenomen een kasgeldlee- ning, groot f 2000.— De heer Kaan vraagt of er al vlug een leening afloopt. Geantwoord wordt, dat voor het eerst in 1944 een leening afloopt. De heer Glas vraagt of met een omslag- verhooging van f 1.— kan worden volstaan? De heer van Honschooten zegt, dat er niets bijzonders moet gebeuren, want dan is er weer een tekort. Andere ingelanden zijn van meening, dat deze verhooging al erg genoeg is. De penningmeester deelt mede. dat wel is getracht om door verlenging van loop tijd eenig voordeel te verkrijgen, maar daarvoor verleent het Prov. Bestuur geen medewerking. Ook de conversie van een tweetal leenin gen wordt nog onder de loupe genomen; volgens den penningmeester zal deze con versie het eerste jaar geen vordeel bren gen, later wel. Het blijkt, dat de secretaris geïnformeerd heeft, of de looptijd verlengd zou kunnen worden. De heer J. Bakker informeert, of de heer Roggeveen dit op eigen houtje heeft gedaan. Van bestuurszijde wordt opgemerkt, dat de heer Roggeveen geen opdracht daartoe had, wel is er in het Bestuur over de kwes tie gesproken. De heer Bakker kan het niet goedkeuren dat de heer Roggeveen een en ander op eigen gelegenheid heeft gedaan. Op voorstel van den heer v. d. Plas wordt dan besloten tot conversie van de leeningen; ook de lengte van den looptijd zal nog eens worden bezien. De heer Glas merkt op, dat vele slooten in een slechten toestand verkeeren. En er is geen geld, om er wat aan te doen, roept spr. uit. Burgemeester Rehorst zegt. dat de gemeen te zich aanbevolen houdt voor 't doen uitvoe ren van werk in werkverschaffing. De heer Glas stelt voor de omslag in plaats van met één, met twee gulden te verhoogen. De heer v. Honschoten steunt dit voorstel; als we de boel laten verwaarloozen, staan we straks voor zeer zware uitgaven. Het voorstel-Glas wordt in stem ming gebracht en aangenomen met 10 tegen 7 stemmen, zoodat de om slag das wordt gebracht van f 9.— op 111^, De heer Van Honschooten hoopt maar, dat van de aanbieding van den burgemeester gebruik zal worden gemaakt. Verschillende stemmen laten zich hooren, dat de werkloozen verschillend werk min der goed zouden hebben uitgevoerd. Een in geland gaat zelft> zoo ver te beweren, dat, als het werk door werkloozen wordt uitgevoerd, men den omslag nog wel met twee gulden mag verhoogen! De burgemeester zet evenwel uiteen, dat bij een behoorlijk toezicht, de werkloozen het werk goed zullen kunnen uitvoeren. De begrooting wordt hierna vastgesteld. De rondvraag. De heer Klaver vraagt, wie de eigenaar is van de schuif, welke bij hem in de polder sloot ligt. Doordat Zwaan af en toe deze schuif open zet, loopt zijn land onder water. De Voorzitter zegt onderzoek toe en zal de kwestie met Zwaan bespreken. De heer Klaver zegt, dat de afdoende op lossing is, het maken van een duiker ondei den Voorweg al zou 't ook wellicht aanbeve ling verdienen een wachtfcr bij de schuif te zetten. De heer Baken wil des zomers een tweede schouw houden, want in en na den hooitijd zitten de slooten vol kroos. De Voorzitter zegt dat dit verleden jaar zoo is gebeurd, maar dat jaar moet als ab normaal worden beschouwd. Spr. wil bij de eerste schouw een krappere controle toepas sen. De heer De Graaf komt nog terug op den last, welke de gebruikers van het lage land soms van het hooge water hebben. De Voorzitter antwoordt, dat het in dezen moeilijk is, maatregelen te nemen. Vragen van den heer Zeeman. De heer Zeeman, bestuurslid, vraagt, hoe ver de Voorzitter is gevorderd met zijn on derzoek inzake den eigendom van het wegje in de Keete. De Voorzitter zegt, bij het Hoogheemraad schap geinformeerd te hebben. Het antwoord was, dat het wegje voor een gedeelte van 52 M. van het Hoogheemraadschap is, net restant (ong. 90 M.) van den Polder. Vol gens een stuk van de gemeente van 2 Dec. 1921, zou het onderhoud van het wegje even wel voor rekening van het Hoogheemraad schap komen. Burgemeester Rehorst vraagt of dit laatste stuk soms betrekking heeft op de reeds eer der genoemde 52 Meter? Dit wordt terstond onderzocht, wel dege lijk blijkt, dat de geheele weg voor rekening van het Hoogheemraadschap staat aangege ven. Het Hoogheemraadschap zal dit wegge tje nu dus voortaan moeten onderhouden. De heer Zeeman vraagt voorts hoe de Voorzitter er toe is gekomen op zijn eentje de schotbalken bij sluis 174 aan te besteden De Voorzitter licht toe, dat hij omstreeks 20 December bericht heeft gekregen van den Hoofdingenieur van Waterstaat, houdende de mededeeling, dat hij er voor moest zorgen, dat de schotbalken voor 1 Jan. j.1. waren aangebracht. Spr. was van oordeel, dat het gewenscht was prijsopgave van dit werkte vragen bij meer dan 1 timmerman. Hij heeft over de kwestie gesproken met de heeren Blokland, Baken en Kooijman en die waren dezelfde meening toegedaan. Men heeft toen prijsopgave gevraagd aan 3 timmerlieden; 2 hebben een opgave gedaan en het werk is gegund aan den laagsten inschrijver. De schotbalken zijn inmiddels aangebracht. De heer Zeeman: Dus ik was de ecnige die er niet van weten mocht? De Voorzitter: U mocht het gerust weten, daar is niets op tegen. De heer Zeeman: Ik zou wel eens willen weten, waarom ik er buiten gehouden ben? Uitroepen: Dat is spijkers op laag water zoeken! De Voorzitter zegt, dat hij voortaan eerst bij den heer Zeeman zal aankloppen, als er zich iets dergelijks voordoet. De heer Zeeman: Dat hoeft niet! De Voorzitter: Voortaan geef ik u de voor keur. Hiermede is dit incident gesloten. Tenslotte wijst de heer Zeeman er nog op, dat er iets niet in orde is met een door den Polder betaalde rekening. De Voorzitter zet uiteen, dat bij het betalen van een rekening een eerder door hem ge maakt abuis hersteld had moeten worden. Door een samenloop van omstandigheden is dit niet gebeurd. Maar, aldus de Voorzitter, de fout is wel niet hersteld, maar zij kan nog hersteld worden. Hierna sluiting. K.N.V.B. Vierde klasse B. Na de eervolle nederlaag tegen Verkade kan Bergen uit tegen Uitgeest ongetwijfeld een goed resultaat bewerkstelligen; een ge lijk spel wellicht? Verder: Zaanlanclia Westzaan; ZilvermeeuwenMonnikendam; MeervogelsK.V.V.; VerkadeQ.S.C. N.H.VJ3. Eerste klasse A, Vrone deed best werk in den Beemster en we hopen nu het beste voor haar thuis wedstrijd tegen Zaandijk 2 Eerste klasse C. N. Niedorp 2 ontvangt W. Frisia 3 (10 uur.) Met uiterste krachtsinspanning van de Niedorpers kan er misschien een gelijk spel uit de bus komen. Andijk 2—Sporters beslist over de eerste plaats! S. C Tweede klasse B. Tegen Alkmaar 2 uit heeft D.T.S. 2 wei nig kans (10 uur). Tweede klasse F. Schagen 2 bezoekt Oudendijk (2 ünr) waarvan gewonnen kan worden. V.C.L. hoeft in Hoorn tegen Hollandia 4 n niet te verliezen (11 uur) Strandvogels 2 klopt And. Boys. Derde klasse D. Aartswoud is uit tegen kampioen Sporters 2 kansloos (2 uur), tenzij S. veel reserves naar Andijk zou meegeven. Derde klasse F. Mevo 2 ontvangt Dirkshorn (10 uur) dat oppassen moet voor revanche. Urscm, de kampioen, klopt thuis Schoorl 2 mat klein verschil (2 uur) De idéé van den absoluten staat door den Mammon ingegeven We leven in eön periode, die wordt beheerscht door oorlogsrusting en be wapening. De vraag, wie daaraan schuld heeft, kunnen wij gerust achterwege laten. Het heeft weinig zin daarover te gaan discussieeren, want het feit zelf wordt daardoor toch niet veranderd. En zoo zien we dat alle naties, klein of groot, meedoen aan den waanzinnigen doo- denrit, waarvan geen mensch kan voorspellen waarheen hij zal voeren. De begrootingen voor defensie nemen bij dat alles onrustbarende afmetingen aan, want. bewapening kost geld, schatten gelds. En dat geld moet ergens vandaan komen. Dat wil zeggen, het moet door de bevolkin gen worden opgebracht. Nu verkeerde onze regeering en ze had dit gemeen met vrijwel alle regeeringen tor wereld in de omstandigheid, dat ze, voordat de bewapeningswedloop uitbrak, de belastingen reeds tot een zoo groote hoogte had opgeschroefd, dat over bet algemeen de opvatting bestond, dnt d«> uiterste gren zen naar boven waren bereikt. Oorzaak daarvan waren o.a. tallooze ver beteringen. die op allerlei gebied waren aan gebracht. zoo b.v. het onderwijs, in de ar beidswetgeving, terwijl vooral de steunver- leening aan werkloozen en armen enorme kapitalen verslond. Tntusschen, bewapening werd als een nood zakelijkheid beschouwd en dus: het geld moest er zijn. Nu kwam daarbij, dat vele regeeringen in den loop der afgcloopen jaren reeds zoo veel hadden geleend, dat beroepen op de geldmarkt weinig resultaten meer konden opleven, terwijl het natuurlijk ook de vraag is of de bewapeningsuitgaven met goed recht op de schouders van de nog komen de geslachten mogen worden gelegd. Over dit laatste zou menig bewindsman zich ech ter stellig het hoofd niet in bijzondere mate hebben gebroken, indien deze wijze van handelen tot het gewenscht doel zou kun nen voeren. Men zou kunnen concludeeren. dat in het algemeen de politiek der tegenwoordige re geeringen wordt beheerscht door de behoefte aan steeds meer contante middelen, waarbij bet er in sommige landen niet zoozeer meer op aankomt hóe deze middelen worden ge vonden. mits ze slechts worden gevonden. Uit den aard der zaak is de positie, waar in verschillende rijken verkeeren, zeer ver schillend. Er zijn staten, waar de economi sche toestand nog betrekkelijk gun stig is, gelijk bij voorbeeld van Ne derland gelukkig nog kan worden gezegd, er zijn er, waarvan men zich mag afvragen, boe het moge lijk is, dat een staatsbankroet nog kon worden voorkomen. Behoefte aan geld intussehen bestaat over al en het is de betrekkelijk meer of minder groote welstand, die in een bepaald land nog wordt aangetroffen, welke doorslagge vend is voor de moeilijkheid of gemnkke lijkheid, waarmee de regeering er in slaagt voor haar uitgaven dekking te vinden. We dienen hierbij in het oog te houden dat meer en meer is komen vast te staan dat iedere overheid nog de beschikking kan krijgen over middelen, zoolang de welstand der bevolking nog kan worden omlaag ge drukt. Toen, nu al weer een aantal jaren terug, enkele rijken er toe overgingen gelden uit te trekken voor doeleinden, die algemeen als onproductief werden aangemerkt, werd veelal aangenomen, dat daaraan vrij spoedig een eind zou moeten komen en dat alles zou moeten eindigen in een enorme debacle. Zulk een smartelijk einde bleef tot dusver re tot veler verwondering nog uit. Men had buiten de waard gerekend, omdat de calcu laties waren gebaseerd op vrijwillige lee ningen en op de overweging, dat de belas tingen ten top waren gevoerd. De regeeringen evenwel, die, koste wat het koste, hun programs wilden ten uit voer brengen, die deze uitvoering eenvoudig noodwendig achtten voor het welzijn van den staat, lieten zich door niets weerhou den. Wat het zwaarste woog, moest het zwaarste gelden. De besparingen en de wel stand van het volk werden ten offer ge bracht aan de behoeften van den staat. Het waren vermoedelijk de „totaal sta ten", die in dit opzicht vóór gingen. Ja, men zou zich kunnen afvra gen. of de idée-zelt van den „totaal- staat". niet is geïnspireerd door de noodzakelijkheid om aan geld te kunnen komen- Immers deze staats- gedachte leert, dat het belang van de gemeenschap gaat boven dat van het individu* De burger is ondergeschikt aan de ge meenschap en deze laatste mag verlangen, dat ieder harer leden zich opoffert voor het geheel. Zijn persoon! En dus vanzelf sprekend ziin aardsch bezit. Deze ..totanl-staat"-gedachte werd vrij willig of gedwongen door de bevolking aan vaard en daardoor werd mogelijk gemaakt, dat in enkele landen de aanslag den welstand kon worden gepleegd, gelijk we dien hebben gekend. Nu is het niet zoo verwonderlijk, dat toen eenmaal de bewapeningswedloop was ingezet verschillende andere rijken meen den niet te kunnen achterblijven. Met het gevolg, dat ook daar raar middelen moest worden uitgezien om de inkomsten van het rijk te vergrooten. We bevinden ons daarbij in de democra tieën waar iedere regeering rekening heeft te houden met de opvattingen der meer derheid in het parlement. Uit den aard der zaak werd daarbij in den regel de rem mende invloed ondervonden van de groe pen die op loyale wijze de belangen van den werknemer behartigden. De communis ten die slechts aansturen op hun eigen „totaalstaat" zijn daarbij uit den aard der zaak te verwaarloozen Het behartigen der belangen van den werknemer beteekent echter het willen opvoeren van den wel stand van het overgroote deel der bevol king, het meedoen aan den bewapenings wedloop komt neer op precies het omge keerde. Het is duidelijk, dat beide doel stellingen nooit tegelijkertijd be reikt konden worden. Men heeft slechts de keuze tusschen het één of het ander: bewapening met ver laging van den welstand of ver hooging van den welstand, maar dan geen bewapening. Ook in de democratieën werd meegedaan aan de bewapening. Met het noodzakcliik gevolg, dat de burgers een deel van hun welstand móesten opofferen. Overduidelijk kan men dit zien in Frank rijk, waar de arbeiders, trots het volks front. geen duurzame verbeteringen hebben weten te bevechten. De methoden, welke in de democratieën worden gevolgd, zijn voor een goed deel dezelfde als in de totaal-staten: verhoogde belastingen, contingenteeringen, regeerings hemoeiing op ieder gebied, ja men treft er reeds aan een overheidsorganisatie der zoogenaamde sleutelindustrieën. die in wei nig verschilt van wat we in de totale stftnn zich zien voltrekken. Dat de „totaal-staat" zelf achterwege blijft vindt wellicht zijn verklaring in bat feit, dat dp burgeriien de ongelegde lasten nog vrijwillig accentepren. doordat de wel stond pr nog betrekkelijk boog is. Mocht hierin echter verandering komen, weigeren de burgers afstand te doen van nóg meer. dan is het de vraag, of de ..to taal staaf" niet voor de deur staat. De ..to taal staat", waaraan veel van hetgeen we tegenwoordig in democratieën aantreffen, reeds in menig opzicht doet denken. Vierde klasse D. D.T.S. 3 zal de kostbare overwinning op Oudorp 2 niet willen verduisteren. Thuis te gen Schagen 4 (12 uur) zal ze echter ge ducht moeten oppassen om aan de kop te blijven. Oudorp 2 klopt Akersloot 2, terwijl Spoorvogels met Alk. Boys 5 afrekent. Vierde klasse G. Nadat V.C.L. 2 kansloos (29) werd ge kraakt door Berkhout 2, hebben we weinig kijk op herstel in Hoorn tegen Hollandia 5. Ad8piranten. Afd. K: D.T.S. a—Bergen a (2 uur); Alk maar aSchoorl a (12 uur). Afd. L: D.T.S. b—Bergen b (3.15); Vrone a— Alcmaria c (12.30). Mevo aKoedijk a (12 uur). Afd. N: N. Niedorp a—Hollandia a (1 u.). Afd. O: V.C.L. a—Sijbekarspel a (2 uur). Onverwachts overvallen U de venijnige steken. Wrijf dadelijk met Kloos terbalsem, welke tot diep in de weefsels door dringt. onmiddellijk verdwijnen de pijnen omdat de stoffen die de pijnen ver oorzaken er door wordén verdreven. met AKKER's KLOOSTERBALSEM Doosje 35 ct. Potten 62'/2 ct. en f. 1.04 Bevolkings-prablemen in Duits ch- land. Zooals wij dezer dagen mededeel den, maakt men zich in Duitscli- land ongerust over het feit, dat het aantal particuliere auto's stijgt, ter wijl het aantal kinderen der eige naars daalt! „Gezegd kan worden, dat de kos ten van een auto voor een jaar op zijn minst even groot zijn als de kosten van het onderhoud van één kind" zoo deelde de rassenafdeeling der N.S.D.A.P. in haar orgaan Neu- es Volk mede. Ingeval van kleine re inkomens zouden de onderhouds kosten van een auto zelfs voldoende zijn om twéé kinderen groot te brengen. De natuurlijke neiging is, één of twee kinderen minder te heb ben om. een auto te kunnen koopen, aldus de rassenafdeeling. Het artikel besluit met. de waar schuwing: Laten wij bij onze po gingen om auto's meer populair te maken onder geen omstandigheden het bevolkingsprobleem vergeten." Vroeger had je de paardentram De starter: „Hort!" en „Ho": de rèm! De motor kwam, dus 't paard op stal, Zóó raakte 't ros aan lager wal. Vroeger werd nog het dier geëerd, Nu is 't al in benzien verkeerd. De snelle auto dreef de bles Weer naar de wei en 't slagersmes. 't Is crisis in het Dierenrijk, De één na 'd ander aan den dijk... Techniek schrijdt zegevierend voort Van Oost naar West, van Zuid naar Noord. Daar heb je nu de ooievaar, Die kwam terug, vast ieder jaar, Ja, op des Führers zoet gefluit Vloog hij voor Duitschland extra uit! Pa Langbeen heeft zijn tijd gehad. Voor hem: een Opel of Fiat. De auto kwam de eiber ging Succes-geboorte-regeling. LIE. Voor U bestaat een BREUKBAND, die U weer in staat stelt, alle werkzaamheden, zonder bezwaar uit te voeren. Dit is TER- LEP's BREUKBAND ZONDER VEER. dus géén knellend gevoel en hinderlijke druk. Ook in BREUKBANDEN MET VEER heb ben wij een groote sorteering. Steeds alle maten voorradig. In prijzen vanaf 12.50. Alleen verkrijgbaar in Apothekers Assistenten, HOOGZIJDE 103. Tel. 99 SCHAGEN,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 6