Polder CjÉntsoog
iOvooRio? TRÏUMPH
TÈRLEPs Orogislerij
Breuklijders!
OCoixMf eCotroOL P/JN!
SPORT
Bewapeningswedloop leidt naar
totaalstaat
U moet 'n „triumphcitor" in smaak wordenRook -
Economische beschouwing
De auto als
spelbreekster
VIRGINIA CI G AR ETTES
KING is goed
voor iedereen,
ledereen lust
graag KING
firma tonnema cie. sneek
Omslag met twee gulden verhoogd
De heer Zeeman zoekt
spijkers op laag water
Wellicht zullen werkloozen te
werk kunnen worden gesteld aan
verschillende onderhoudswerken.
Vergadering van stemgerechtigde inge
landen van den Polder Callantsoog op Vrij
dag 11 Maart 1938, 's morgens om 10 uur
bij den heer P. de Haan te Callantsoog.
Voorzitter de heer P. J. Kruisveld, dijk
graaf; secretaris de heer K. Roggeveen;
penningmeester de heer J. C. v. d. Plas.
De belangstelling van de ingelanden voor
deze vergadering is gering; in totaal zijn
er slechts 17 personen aanwezig.
De voorzitter opent de vergadering en
deelt mede, dat het Bestuurslid Baken we
gens ziekte verhinderd is aatfwezig te zijn;
spr. wenscht den heer Baken een spoedig
herstel toe.
De notulen worden gelezen en onveran
derd goedgekeurd.
Ingekomen stukken en mededeelingen.
Hiervan vermelden we de goedkeuring van
Ged. Staten van de overdracht van den
Dorpsweg aan het Hoogheemraadschap Hol
lands Noorderkwartier. Er is echter nog
een moeilijkheid gerezen t.a.v. do percee-
len van D. Vos en A. Thomas, welke twee
maal verkocht zijn, waarom het noodig is
een besluit van de stemgerechtigde ingelan
den van 2 Mei 1936 in te trekken. Hier
toe wordt besloten.
N.a.v. een schrijven van het Gemeentebe
stuur van Callantsoog wordt goedgevonden
aan de gemeente Callantsoog te verkoopen
voor de som van f 1.gedeelten van den
Jewelweg en Westerweg. De gemeente wil
deze gedeelten in onderhoud en beheer heb
ben om het Luttiekduin te verfraaien.
Bekening 1937.
De heer Blokker rapporteert namens de
commissie tot het nazien der rekening 1937,
dat deze in orde was bevonden. De ontvang
sten hebben bedragen f 8347.10, de uitgaven
f 8385.84, zoodat het tekort f 38.74 bedraagt.
Er moet echter nog ontvangen worden aan
lasten f 345.79, aan huren f 4.50 en aan erf
pacht f 24.50.
De voorzitter dankt penningmeester en
commissie voor hun werk.
De nieuwe controle-commissie zal bestaan
uit de heeren C. Baken, Bakker, en Bremer;
reserves: burgemeester Rehorst en de heer
Kaan.
Begrooting 1938.
De voorzitter deelt mede, dat het
bestuur, om tot een batig saldo te
komen zich genoodzaak heeft gezien
de lasten met f 1.te verhoogen.
De begrooting sluit in ontvangsten en uit
gaven tot een bedrag van f 10.848.73; de
post onvoorzien bedraagt f 338.In deze
begrooting is opgenomen een kasgeldlee-
ning, groot f 2000.—
De heer Kaan vraagt of er al vlug een
leening afloopt.
Geantwoord wordt, dat voor het eerst
in 1944 een leening afloopt.
De heer Glas vraagt of met een omslag-
verhooging van f 1.— kan worden volstaan?
De heer van Honschooten zegt, dat er
niets bijzonders moet gebeuren, want dan
is er weer een tekort.
Andere ingelanden zijn van meening, dat
deze verhooging al erg genoeg is.
De penningmeester deelt mede. dat wel
is getracht om door verlenging van loop
tijd eenig voordeel te verkrijgen, maar
daarvoor verleent het Prov. Bestuur geen
medewerking.
Ook de conversie van een tweetal leenin
gen wordt nog onder de loupe genomen;
volgens den penningmeester zal deze con
versie het eerste jaar geen vordeel bren
gen, later wel.
Het blijkt, dat de secretaris geïnformeerd
heeft, of de looptijd verlengd zou kunnen
worden.
De heer J. Bakker informeert, of de heer
Roggeveen dit op eigen houtje heeft gedaan.
Van bestuurszijde wordt opgemerkt, dat
de heer Roggeveen geen opdracht daartoe
had, wel is er in het Bestuur over de kwes
tie gesproken.
De heer Bakker kan het niet goedkeuren
dat de heer Roggeveen een en ander op
eigen gelegenheid heeft gedaan.
Op voorstel van den heer v. d. Plas wordt
dan besloten tot conversie van de leeningen;
ook de lengte van den looptijd zal nog eens
worden bezien.
De heer Glas merkt op, dat vele slooten
in een slechten toestand verkeeren. En er
is geen geld, om er wat aan te doen, roept
spr. uit.
Burgemeester Rehorst zegt. dat de gemeen
te zich aanbevolen houdt voor 't doen uitvoe
ren van werk in werkverschaffing.
De heer Glas stelt voor de omslag in
plaats van met één, met twee gulden te
verhoogen.
De heer v. Honschoten steunt dit voorstel;
als we de boel laten verwaarloozen, staan
we straks voor zeer zware uitgaven.
Het voorstel-Glas wordt in stem
ming gebracht en aangenomen met
10 tegen 7 stemmen, zoodat de om
slag das wordt gebracht van f 9.— op
111^,
De heer Van Honschooten hoopt maar, dat
van de aanbieding van den burgemeester
gebruik zal worden gemaakt.
Verschillende stemmen laten zich hooren,
dat de werkloozen verschillend werk min
der goed zouden hebben uitgevoerd. Een in
geland gaat zelft> zoo ver te beweren, dat, als
het werk door werkloozen wordt uitgevoerd,
men den omslag nog wel met twee gulden
mag verhoogen!
De burgemeester zet evenwel uiteen, dat
bij een behoorlijk toezicht, de werkloozen het
werk goed zullen kunnen uitvoeren.
De begrooting wordt hierna vastgesteld.
De rondvraag.
De heer Klaver vraagt, wie de eigenaar
is van de schuif, welke bij hem in de polder
sloot ligt. Doordat Zwaan af en toe deze
schuif open zet, loopt zijn land onder water.
De Voorzitter zegt onderzoek toe en zal
de kwestie met Zwaan bespreken.
De heer Klaver zegt, dat de afdoende op
lossing is, het maken van een duiker ondei
den Voorweg al zou 't ook wellicht aanbeve
ling verdienen een wachtfcr bij de schuif te
zetten.
De heer Baken wil des zomers een tweede
schouw houden, want in en na den hooitijd
zitten de slooten vol kroos.
De Voorzitter zegt dat dit verleden jaar
zoo is gebeurd, maar dat jaar moet als ab
normaal worden beschouwd. Spr. wil bij de
eerste schouw een krappere controle toepas
sen.
De heer De Graaf komt nog terug op den
last, welke de gebruikers van het lage land
soms van het hooge water hebben.
De Voorzitter antwoordt, dat het in dezen
moeilijk is, maatregelen te nemen.
Vragen van den heer Zeeman.
De heer Zeeman, bestuurslid, vraagt, hoe
ver de Voorzitter is gevorderd met zijn on
derzoek inzake den eigendom van het wegje
in de Keete.
De Voorzitter zegt, bij het Hoogheemraad
schap geinformeerd te hebben. Het antwoord
was, dat het wegje voor een gedeelte van
52 M. van het Hoogheemraadschap is, net
restant (ong. 90 M.) van den Polder. Vol
gens een stuk van de gemeente van 2 Dec.
1921, zou het onderhoud van het wegje even
wel voor rekening van het Hoogheemraad
schap komen.
Burgemeester Rehorst vraagt of dit laatste
stuk soms betrekking heeft op de reeds eer
der genoemde 52 Meter?
Dit wordt terstond onderzocht, wel dege
lijk blijkt, dat de geheele weg voor rekening
van het Hoogheemraadschap staat aangege
ven. Het Hoogheemraadschap zal dit wegge
tje nu dus voortaan moeten onderhouden.
De heer Zeeman vraagt voorts hoe
de Voorzitter er toe is gekomen op
zijn eentje de schotbalken bij sluis
174 aan te besteden
De Voorzitter licht toe, dat hij omstreeks
20 December bericht heeft gekregen van den
Hoofdingenieur van Waterstaat, houdende de
mededeeling, dat hij er voor moest zorgen,
dat de schotbalken voor 1 Jan. j.1. waren
aangebracht. Spr. was van oordeel, dat het
gewenscht was prijsopgave van dit werkte
vragen bij meer dan 1 timmerman. Hij heeft
over de kwestie gesproken met de heeren
Blokland, Baken en Kooijman en die waren
dezelfde meening toegedaan. Men heeft toen
prijsopgave gevraagd aan 3 timmerlieden; 2
hebben een opgave gedaan en het werk is
gegund aan den laagsten inschrijver. De
schotbalken zijn inmiddels aangebracht.
De heer Zeeman: Dus ik was de ecnige die
er niet van weten mocht?
De Voorzitter: U mocht het gerust weten,
daar is niets op tegen.
De heer Zeeman: Ik zou wel eens willen
weten, waarom ik er buiten gehouden ben?
Uitroepen: Dat is spijkers op laag water
zoeken!
De Voorzitter zegt, dat hij voortaan eerst
bij den heer Zeeman zal aankloppen, als
er zich iets dergelijks voordoet.
De heer Zeeman: Dat hoeft niet!
De Voorzitter: Voortaan geef ik u de voor
keur.
Hiermede is dit incident gesloten.
Tenslotte wijst de heer Zeeman er nog op,
dat er iets niet in orde is met een door den
Polder betaalde rekening.
De Voorzitter zet uiteen, dat bij het betalen
van een rekening een eerder door hem ge
maakt abuis hersteld had moeten worden.
Door een samenloop van omstandigheden is
dit niet gebeurd. Maar, aldus de Voorzitter,
de fout is wel niet hersteld, maar zij kan
nog hersteld worden.
Hierna sluiting.
K.N.V.B.
Vierde klasse B.
Na de eervolle nederlaag tegen Verkade
kan Bergen uit tegen Uitgeest ongetwijfeld
een goed resultaat bewerkstelligen; een ge
lijk spel wellicht? Verder: Zaanlanclia
Westzaan; ZilvermeeuwenMonnikendam;
MeervogelsK.V.V.; VerkadeQ.S.C.
N.H.VJ3.
Eerste klasse A,
Vrone deed best werk in den Beemster
en we hopen nu het beste voor haar thuis
wedstrijd tegen Zaandijk 2
Eerste klasse C.
N. Niedorp 2 ontvangt W. Frisia 3 (10
uur.) Met uiterste krachtsinspanning van de
Niedorpers kan er misschien een gelijk
spel uit de bus komen. Andijk 2—Sporters
beslist over de eerste plaats!
S. C
Tweede klasse B.
Tegen Alkmaar 2 uit heeft D.T.S. 2 wei
nig kans (10 uur).
Tweede klasse F.
Schagen 2 bezoekt Oudendijk (2 ünr)
waarvan gewonnen kan worden. V.C.L.
hoeft in Hoorn tegen Hollandia 4 n niet te
verliezen (11 uur) Strandvogels 2 klopt
And. Boys.
Derde klasse D.
Aartswoud is uit tegen kampioen Sporters
2 kansloos (2 uur), tenzij S. veel reserves
naar Andijk zou meegeven.
Derde klasse F.
Mevo 2 ontvangt Dirkshorn (10 uur) dat
oppassen moet voor revanche. Urscm, de
kampioen, klopt thuis Schoorl 2 mat klein
verschil (2 uur)
De idéé van den absoluten staat door den Mammon ingegeven
We leven in eön periode, die wordt
beheerscht door oorlogsrusting en be
wapening. De vraag, wie daaraan
schuld heeft, kunnen wij gerust
achterwege laten. Het heeft weinig
zin daarover te gaan discussieeren,
want het feit zelf wordt daardoor
toch niet veranderd. En zoo zien
we dat alle naties, klein of groot,
meedoen aan den waanzinnigen doo-
denrit, waarvan geen mensch kan
voorspellen waarheen hij zal voeren.
De begrootingen voor defensie nemen bij
dat alles onrustbarende afmetingen aan,
want. bewapening kost geld, schatten gelds.
En dat geld moet ergens vandaan komen.
Dat wil zeggen, het moet door de bevolkin
gen worden opgebracht.
Nu verkeerde onze regeering en ze had
dit gemeen met vrijwel alle regeeringen
tor wereld in de omstandigheid, dat ze,
voordat de bewapeningswedloop uitbrak, de
belastingen reeds tot een zoo groote hoogte
had opgeschroefd, dat over bet algemeen
de opvatting bestond, dnt d«> uiterste gren
zen naar boven waren bereikt.
Oorzaak daarvan waren o.a. tallooze ver
beteringen. die op allerlei gebied waren aan
gebracht. zoo b.v. het onderwijs, in de ar
beidswetgeving, terwijl vooral de steunver-
leening aan werkloozen en armen enorme
kapitalen verslond.
Tntusschen, bewapening werd als een nood
zakelijkheid beschouwd en dus: het geld
moest er zijn.
Nu kwam daarbij, dat vele regeeringen
in den loop der afgcloopen jaren reeds zoo
veel hadden geleend, dat beroepen op de
geldmarkt weinig resultaten meer konden
opleven, terwijl het natuurlijk ook de vraag
is of de bewapeningsuitgaven met goed
recht op de schouders van de nog komen
de geslachten mogen worden gelegd. Over
dit laatste zou menig bewindsman zich ech
ter stellig het hoofd niet in bijzondere mate
hebben gebroken, indien deze wijze van
handelen tot het gewenscht doel zou kun
nen voeren.
Men zou kunnen concludeeren. dat in het
algemeen de politiek der tegenwoordige re
geeringen wordt beheerscht door de behoefte
aan steeds meer contante middelen, waarbij
bet er in sommige landen niet zoozeer meer
op aankomt hóe deze middelen worden ge
vonden. mits ze slechts worden gevonden.
Uit den aard der zaak is de positie, waar
in verschillende rijken verkeeren, zeer ver
schillend.
Er zijn staten, waar de economi
sche toestand nog betrekkelijk gun
stig is, gelijk bij voorbeeld van Ne
derland gelukkig nog kan worden
gezegd, er zijn er, waarvan men
zich mag afvragen, boe het moge
lijk is, dat een staatsbankroet nog
kon worden voorkomen.
Behoefte aan geld intussehen bestaat over
al en het is de betrekkelijk meer of minder
groote welstand, die in een bepaald land
nog wordt aangetroffen, welke doorslagge
vend is voor de moeilijkheid of gemnkke
lijkheid, waarmee de regeering er in slaagt
voor haar uitgaven dekking te vinden.
We dienen hierbij in het oog te houden
dat meer en meer is komen vast te staan
dat iedere overheid nog de beschikking kan
krijgen over middelen, zoolang de welstand
der bevolking nog kan worden omlaag ge
drukt.
Toen, nu al weer een aantal jaren terug,
enkele rijken er toe overgingen gelden uit
te trekken voor doeleinden, die algemeen
als onproductief werden aangemerkt, werd
veelal aangenomen, dat daaraan vrij spoedig
een eind zou moeten komen en dat alles
zou moeten eindigen in een enorme debacle.
Zulk een smartelijk einde bleef tot dusver
re tot veler verwondering nog uit. Men had
buiten de waard gerekend, omdat de calcu
laties waren gebaseerd op vrijwillige lee
ningen en op de overweging, dat de belas
tingen ten top waren gevoerd.
De regeeringen evenwel, die, koste wat
het koste, hun programs wilden ten uit
voer brengen, die deze uitvoering eenvoudig
noodwendig achtten voor het welzijn van
den staat, lieten zich door niets weerhou
den. Wat het zwaarste woog, moest het
zwaarste gelden. De besparingen en de wel
stand van het volk werden ten offer ge
bracht aan de behoeften van den staat.
Het waren vermoedelijk de „totaal sta
ten", die in dit opzicht vóór gingen.
Ja, men zou zich kunnen afvra
gen. of de idée-zelt van den „totaal-
staat". niet is geïnspireerd door
de noodzakelijkheid om aan geld te
kunnen komen- Immers deze staats-
gedachte leert, dat het belang van
de gemeenschap gaat boven dat van
het individu*
De burger is ondergeschikt aan de ge
meenschap en deze laatste mag verlangen,
dat ieder harer leden zich opoffert voor
het geheel. Zijn persoon! En dus vanzelf
sprekend ziin aardsch bezit.
Deze ..totanl-staat"-gedachte werd vrij
willig of gedwongen door de bevolking aan
vaard en daardoor werd mogelijk gemaakt,
dat in enkele landen de aanslag den
welstand kon worden gepleegd, gelijk we
dien hebben gekend.
Nu is het niet zoo verwonderlijk, dat
toen eenmaal de bewapeningswedloop was
ingezet verschillende andere rijken meen
den niet te kunnen achterblijven. Met het
gevolg, dat ook daar raar middelen moest
worden uitgezien om de inkomsten van het
rijk te vergrooten.
We bevinden ons daarbij in de democra
tieën waar iedere regeering rekening heeft
te houden met de opvattingen der meer
derheid in het parlement. Uit den aard der
zaak werd daarbij in den regel de rem
mende invloed ondervonden van de groe
pen die op loyale wijze de belangen van
den werknemer behartigden. De communis
ten die slechts aansturen op hun eigen
„totaalstaat" zijn daarbij uit den aard der
zaak te verwaarloozen Het behartigen der
belangen van den werknemer beteekent
echter het willen opvoeren van den wel
stand van het overgroote deel der bevol
king, het meedoen aan den bewapenings
wedloop komt neer op precies het omge
keerde.
Het is duidelijk, dat beide doel
stellingen nooit tegelijkertijd be
reikt konden worden. Men heeft
slechts de keuze tusschen het één
of het ander: bewapening met ver
laging van den welstand of ver
hooging van den welstand, maar
dan geen bewapening.
Ook in de democratieën werd meegedaan
aan de bewapening. Met het noodzakcliik
gevolg, dat de burgers een deel van hun
welstand móesten opofferen.
Overduidelijk kan men dit zien in Frank
rijk, waar de arbeiders, trots het volks
front. geen duurzame verbeteringen hebben
weten te bevechten.
De methoden, welke in de democratieën
worden gevolgd, zijn voor een goed deel
dezelfde als in de totaal-staten: verhoogde
belastingen, contingenteeringen, regeerings
hemoeiing op ieder gebied, ja men treft er
reeds aan een overheidsorganisatie der
zoogenaamde sleutelindustrieën. die in wei
nig verschilt van wat we in de totale
stftnn zich zien voltrekken.
Dat de „totaal-staat" zelf achterwege
blijft vindt wellicht zijn verklaring in bat
feit, dat dp burgeriien de ongelegde lasten
nog vrijwillig accentepren. doordat de wel
stond pr nog betrekkelijk boog is.
Mocht hierin echter verandering komen,
weigeren de burgers afstand te doen van
nóg meer. dan is het de vraag, of de ..to
taal staaf" niet voor de deur staat. De ..to
taal staat", waaraan veel van hetgeen we
tegenwoordig in democratieën aantreffen,
reeds in menig opzicht doet denken.
Vierde klasse D.
D.T.S. 3 zal de kostbare overwinning op
Oudorp 2 niet willen verduisteren. Thuis te
gen Schagen 4 (12 uur) zal ze echter ge
ducht moeten oppassen om aan de kop te
blijven. Oudorp 2 klopt Akersloot 2, terwijl
Spoorvogels met Alk. Boys 5 afrekent.
Vierde klasse G.
Nadat V.C.L. 2 kansloos (29) werd ge
kraakt door Berkhout 2, hebben we weinig
kijk op herstel in Hoorn tegen Hollandia 5.
Ad8piranten.
Afd. K: D.T.S. a—Bergen a (2 uur); Alk
maar aSchoorl a (12 uur).
Afd. L: D.T.S. b—Bergen b (3.15); Vrone a—
Alcmaria c (12.30). Mevo aKoedijk a
(12 uur).
Afd. N: N. Niedorp a—Hollandia a (1 u.).
Afd. O: V.C.L. a—Sijbekarspel a (2 uur).
Onverwachts overvallen
U de venijnige steken.
Wrijf dadelijk met Kloos
terbalsem, welke tot diep
in de weefsels door dringt.
onmiddellijk verdwijnen de pijnen
omdat de stoffen die de pijnen ver
oorzaken er door wordén verdreven.
met AKKER's KLOOSTERBALSEM
Doosje 35 ct. Potten 62'/2 ct. en f. 1.04
Bevolkings-prablemen in Duits ch-
land.
Zooals wij dezer dagen mededeel
den, maakt men zich in Duitscli-
land ongerust over het feit, dat het
aantal particuliere auto's stijgt, ter
wijl het aantal kinderen der eige
naars daalt!
„Gezegd kan worden, dat de kos
ten van een auto voor een jaar op
zijn minst even groot zijn als de
kosten van het onderhoud van één
kind" zoo deelde de rassenafdeeling
der N.S.D.A.P. in haar orgaan Neu-
es Volk mede. Ingeval van kleine
re inkomens zouden de onderhouds
kosten van een auto zelfs voldoende
zijn om twéé kinderen groot te
brengen. De natuurlijke neiging is,
één of twee kinderen minder te heb
ben om. een auto te kunnen koopen,
aldus de rassenafdeeling.
Het artikel besluit met. de waar
schuwing: Laten wij bij onze po
gingen om auto's meer populair te
maken onder geen omstandigheden
het bevolkingsprobleem vergeten."
Vroeger had je de paardentram
De starter: „Hort!" en „Ho": de rèm!
De motor kwam, dus 't paard op stal,
Zóó raakte 't ros aan lager wal.
Vroeger werd nog het dier geëerd,
Nu is 't al in benzien verkeerd.
De snelle auto dreef de bles
Weer naar de wei en 't slagersmes.
't Is crisis in het Dierenrijk,
De één na 'd ander aan den dijk...
Techniek schrijdt zegevierend voort
Van Oost naar West, van Zuid naar Noord.
Daar heb je nu de ooievaar,
Die kwam terug, vast ieder jaar,
Ja, op des Führers zoet gefluit
Vloog hij voor Duitschland extra uit!
Pa Langbeen heeft zijn tijd gehad.
Voor hem: een Opel of Fiat.
De auto kwam de eiber ging
Succes-geboorte-regeling.
LIE.
Voor U bestaat een BREUKBAND, die U
weer in staat stelt, alle werkzaamheden,
zonder bezwaar uit te voeren. Dit is TER-
LEP's BREUKBAND ZONDER VEER. dus
géén knellend gevoel en hinderlijke druk.
Ook in BREUKBANDEN MET VEER heb
ben wij een groote sorteering. Steeds alle
maten voorradig. In prijzen vanaf 12.50.
Alleen verkrijgbaar in
Apothekers Assistenten,
HOOGZIJDE 103. Tel. 99 SCHAGEN,