Waarom gaan electrisch
ioppelnet in Nederland?
Plannen voor een nieuw type
strand-reddingsvlet
Bedorven vleesch
verwerkt
Nieuwediep zou de primeur krijgen
Chauffeur raakt verstrikt
Postvlucbten op Indië
Den Joden de mond
gesnoerd
De heer H. Th, de Booy,
Secretaris van de Noord- en Zuidhollandsche
Reddingmaatschappij
Reeds in Mei proeven
met het vaartuig
Ze zitten nooit stil, de leidende function-
narissen van de Noord en Zuid-Hollandsche
Reddingmaatschappij steeds is men bezig ver
beteringen in het bestaande materiaal aan te
brengen en te zoeken naar aanpassing met
modern materiaal.
Een dezer dagen bereikte ons het bericht,
dat bij genoemde Maatschappij het plan zou
bestaan, Den Helder een primeur te geven en
wel met het aldaar stationneeren van een ge
heel nieuw type reddingvlet, die in plaats
zou komen'van de tot nu toe gebruikte, en
welke verandering een belangrijke verbetering
zou beteekenen voor het zware reddingwerk
o.a. op den z.g. Zuidwal.
In dit verband hebben wij ons gewend tot
de instantie, die ons hierover het best kon in
lichten, en wel het secretariaat van de Noord
en Zuidhollandsche Reddingmaatschappij in
Amsterdam, gepersonificeerd door den beken
den secretaris, den heer H. Th. de Booy.
De heer De Booy was oogenblikkelijk be
reid ons over het nieuwe type, aan de samen
stelling waarvan men inderdaad bezig bleek
te zijn, het noodige mede te deelen en hier
onder volgen eenige bijzonderheden over de
voorgenomen nieuwste materieel-aanwinst van
ons reddingwezen.
Op zoek naar een nieuw type
strand-reddingboot.
Men. is reeds geruimen tyd bezig met
het zoeken naar een ander (en beter!)
type strand-reddingboot. Het thans in ge
bruik zijnde blijkt in de praktjjk welis
waar te voldoen, doch dat beteekent niet,
dat er geen verbeteringen mogelijk
zijn. Zoo zou men gaarne zien, dat een
type geconstrueerd kon worden, dat
eenerzijds lichter is dan het huidige, en
andcrszijds belangrijk minder diepgang
zou bezitten.
Nu bestaat er reeds sedert enkele jaren een
met Engelsch patent vervaardigde strandred-
dingboot, wier type geheel afwijkt van dat,
wat tot nu toe in zwang was.
Een vlet met schoepenstelsel.
Het betreft hier een volkomen normale
vlet, een zelfde dus als in Nieuwediep en
tal van andere Noordzeekustplaatsen in
gebruik zijn. In. de boot bevindt .zich ech
ter een as, welke aangedreven wordt door
een motor. Aan een dwarsas bevinden
zich een tweetal stellen schoepen. Eén
stel aan bak- en één stel aan stuur
boord. Ieder stel bestaat uit 4 aan elkaar
gebouwde schoepdeelen. Dit geheele sa
menstel bevindt zich in het midden der
vlet.
Gaat men varen, dan wordt de motor aan
gezet, de schoepen gaan draaien en het wa
ter wordt opgeschept, rondgeslingerd en weer
uitgeworpen. Een en ander heeft dus in zeker
opzicht iets van de vroegere raderboot, al
gaat de vergelijking slechts op een enkel punt
op.
Het groote voordeel.
Het groote voordeel van dit systeem zit nu-
hierin, dat men met geen schroef-voort-
be wegingskracht meer te maken
heeft, en juist de schroef was bij deze vletten,
die veelal op zeer ondiepe plaatsen in zee
moesten werken, het teere punt.
■Hiervan is thans geen sprake meer, daar
het kleine stukje schoep, dat onder de vlet
uitsteekt, nog geheel beschermd wordt door
de z.g. „schaatsen". Niets steekt onder deze
schaatsen uit.
Zooals gezegd, is dit systeem niet gloed
nieuw meer. In Engeland heeft men er reeds
een tweetal vletten mee uitgerust, terwijl een
4-tal andere momenteel op stapel staan.
Voorts werd het zelfde principe al eerder toe
gepast by rivierkanonneeerbooten op de Do-
nau en in sommige tropische rivieren. Overal
echter, waar men te maken heeft met slechts
geringe hoogte van het water.
Krijgt Den Helder de primeur?
Men is thans besloten een proef te gaan ne
men met dit systeem en slaagt deze proef,
dan is het Den Helder, dat deze primeur zal
komen te bezitten. Voor dat doel wordt van
de reddingvlet van het thans niet meer be
staande station Callantsoog, het zelfde type
als in gebruik op Petten, gebruik gemaakt.
De boot is van '22 doch voldoet nog volko
men aan de te stellen eischen, en wordt thans
verbouwd bij de firma Taat in Katwijk. Be
halve dat de installatie er ingebouwd moet
werden, bleek het noodig te zijn, dat men
haar iets verhoogde, opdat zij zelfloozend zou
blijven.
De snelheid iets minder.
De motor, welke zich in do vlet bevindt,
is een Kromhout-Hercules van 28 pk,
voortgedreven door benzine. De vlet zelf
heeft een lengte van 8.40 meter by een
breedte van 2.85 meter. De snelheid die
het vaartuig vermoedelijk zal kunnen
behalen, bedraagt ca. 6 m(jl. Dit is iets
minder dan die, welke men thans bezit,
doch daar haar werk voornamelijk op de
Waddenzee zal liggen, geldt dit niet als
een bezwaar. Snelheid is in dezen secun
dair.
Niet op glad Ijs.
Het behoeft geen betoog, dat de Redding
maatschappij zich niet op glad ys zal bege
ven. Alvorens er sprake van is, dat de vlet
in dienst gesteld wordt, zullen eerst uitge
breide proefnemingen geschieden, waarschyn-
lijk bij Katwijk aan Zee of Petten. Men
wenscht daarbij vóór alles te constateeren,
hoe het scheepje zich in de branding zal hou
den. De proefnemingen zullen vermoedelijk
reeds in Mei plaats vinden.
Indien deze echter aan de gestelde ver
wachtingen voldoen, is het niet uitgesloten,
dat men zal besluiten dit type aan diverse
Nederlandsche stations in te voeren. Reeds
langen tijd zoekt men in deze richting en het
is dus niet onmogelijk, dat deze proeven zul
len leiden tot een nieuw type strand-redding
boot.
Zij hieraan nog toegevoegd, dat, in geval
de vlet in Den Helder gestationneerd wordt,
deze bemand zal worden met het zelfde per
soneel, als hetwelk werkzaam is op de
„Dorus Rijkers".
Toekomstmuziek.
De heer De Booy deelde ons voort nog
mede, dat men in Engeland thans eveneens
bezig is proeven te nemen met nóg een ander
type strand-reddingboot; het z.g.- „Gill Pro
peller-systeem. Door een ingenieus uitgedacht
pomp- en kleppenstelsel is het mogelijk het
vaartuig door middel van een handle bliksem
snel voor- of achteruit te doen gaan, of bak-
of stuurboord te laten keeren. Deze ma
noeuvres zouden fantatisch snel geschieden,
iets wat natuurlijk op zee enorm voordeel
biedt.
Hoewel bijzonderheden over dit nieuw
ste nieuwtje op reddingsgebied nog
schaars zijn, is het uiteraard niet uit
gesloten, dat ook hier een mogelijkheid
inzit voor ons eigen reddingswezen, of
schoon men het momenteel echter nog als
toekomstmuziek moet beschouwen.
Het illustreert echter wederom duidelijk,
dat men naarstiglijk op zoek is het oude
systeem, dus dat van de motor-strandredding-
boot, te laten varen.
N.S.B.-lidmaafschap voor
Indische ambtenaren niet verboden
De minister van Koloniën heeft ten ver
volge op de beantwoording van vragen van
den hr. Bruineman, naar aanleiding van uit
latingen, gedaan tijdens de in December 1.1.
te Batavia gehouden groote wapenschouw
der N.S.B. nog het volgende medegedeeld:
Voor de beantwoording van den vraag of
de conclusie mag worden getrokken, dat de
hierbedoeldc zeer afkeurenswaardige uit
latingen van den sedert afgetreden Indi-
schcn algemeen organisatieleider het in zijn
partij in Nederlandsclvlndië hccrschcnd sen
timent jegens het wettig gezag hebben weer
gegeven, beschikt de minister niet over ge
gevens.
Voorhands wordt geen aanleiding aanwe
zig geacht, het lidmaatschap der N.S.B. voor
landsdienaren in NedcrlandschIndie te
verbieden.
Uit den aard der zaak wordt bij voortdu
ring scherp toegezien op de onvoorwaarde
lijke loyaliteit der landsdienaren aan het
wettig gezag.
Oud huis vatte vlam
Nijmeegsche brandweer wist den
brand te localiseeren.
Gistermiddag is de Nijmeegsche brand
weer gealarmeerd voor een uitslaanden
brand in de oude stad, tusschen de Waal
kade en Steenstraat, waar een der oude
huizen vlam had gevat.
Het vuur is door onbekende oorzaak ont
staan op de tweede verdieping.
De brandweer gaf met een straal water
en slaagde erin den brand tot de bovenver
dieping en den zolder te beperken, welke
echter geheel uitbrandden.
De bencdenetages bekwamen veel water
schade. In dit oude gedeelte van de stad,
waar de huizen dicht op eikaar staan, was
men bij het uitbreken van den brand nogal
bevreesd voor het overslaan van het vuur,
doch dit heeft de brandweer weten te ver
hinderen. De schade wordt door verzekering
gedekt.
Kans op lagere tarieven. Een
nationaal belang.
Men kan zich, aldus het Hsb., niet ont
trekken aan den indruk, dat minister Van
Buuren het initiatief tot samenwerking lie
ver overlaat aan den goeden wil der pro
vinciale besturen en allerlei gemeenten met
eigen centrales, hetgeen zeker niet bevor
derlijk kan zijn aan den spoedigen opbouw
eener doeltreffende organisatie van de lan
delijke electricitcitsvoorziening, door mid
del van een groote coördinatie.
Een koppelnet, waarbij, om het
populair te zeggen, de verschillende
centrales elkaar tot wederzijdschen
steun zijn, elkaar aanvullen, tenein
de alom zoo economisch mogelijk
stroom te kunnen producecren (de
levering kan inmiddels gerust pro
vinciaal blijven) en elkaar ook
kunnen vervangen als in oorlogs
tijd een of meer centrales verwoest
worden (of de stroom van links of
rechts wordt aangevoerd, is van
geen belang, wèl of stroomlevering
mogelijk blijft), een dergelijk
koppelnet moet als een nationaal
belang van: de eerste orde worden
beschouwd, niet alleen uit econo
misch oogpunt, maar ook ten aan
zien van calamiteiten (branden,
enz.) en de landsverdediging.
Minder reserve-capaciteiten noodig.
Een productiecombinatie waarin alle in 't
gebied der koppel verbindingen gelegen cen
trales worden betrokken, veroorlooft de be-
noodigde reserve-capaciteiten 'an ten minste
62yz tot 20 terug to brengen m boven
allen twijfel is tevens verheven dc uit dc
koppeling voortvloeiende groote verhooging
van bedrijfsveiligheid. Ook verkrijgt men
zuiniger stroomopwekking en de kans op la
gere tarieven, o.a. omdat sommige centrales
of belangrijke gedeelten daarvan gedurende
tijden van zwakke belasting kunnen worden
stilgelegd en verder wordt de mogelijkheid
geopend om centrales geheel of gedeeltelijk
te vernieuwen of moderniseeren zonder be
drijfsrisico of storingen, hetgeen immers veel
goedkooper is dan het bouwen van geheel
nieuwe centrales.
De koppelingskosten.
Binnen de tien en ten hoogste vijf-
tien jar mag men, aldus het blad,
aannemen, zijn door de verkregen be
sparingen de financieelo nadoelen
téiigevölgc van de koppèlingsköstën
overwonnen en daarna mag een stij
gend voordeelig saldo ten gunste van
het koppelnet worden verwacht.
Hoe langer men echter de koppeling uit
stelt, en dus afzonderlijke centrales zich gaan
vergrooten, hoe eringer dit voordeel bij toe
neming van het verbruik wordt. Al vormt
één koppelnet voor het geheele land het
einddoel, zoo zou toch reeds een begin kun
nen worden gemaakt met het Westen en
Zuiden en daarmede zou rond 90 van de
geheele productie reeds in koppelverband
zijn gebracht,, waarbij wij voor het oogenblik
de reeds incidenteel bestaande koppelingen
stilzwijgend voorbijgaan.
De aanlegkosten van een koppelnet zouden
voor het zuiden en westen des lands ruim
30 millioen bedragen, op den duur zullen de
kosten evenwel worden overtroffen door de
tengevolge van de koppeling mogelijk gewor
den besnaringen; voor dc exploitatie van het
koppelnet wordt in deskundige kringen de
N.V.-vorm aanbe-olen, met dien verstande,
dat de Staat eei. overwegende zeggenschap
daarin zal uitoefenen.
Ernstige aanrijding te Kloetinge.
Eén doode, één zwaar gewonde.
Gistermiddag omstreeks half zes zijn op
den Patijnweg té Kloetinge de arbeiders
P. Rijn en A. Stroosnijder uit Gocs, die per
fiets van de werkverschaffing te Kapellc
huiswaarts keerden, terwijl zij zich bevon
den op het rijwielpad aan den rechterkant
van den weg, door een hun tegemoetkomen
de bestelauto van de Koekfabriek „Zuid-Ne
derland" te Tilburg aangereden.
R. werd op slag gedood, terwijl zijn met
gezel een zware hersenschudding opliep.
In levensgevaarlijken toestand is hij in het
St. Joannaziekonhuis te Goes opgenomen.
Het ongeluk is toe te schrijven aan de
omstandigheid, dat de chauffeur van den
auto, zekere S., dc macht over het stuur
verloor, doordat hij met zijn voeten verward
was geraakt in een reisdeken. Als gevolg
hiervan kwam de wagen geheel op het lin
ker gedeelte van don weg terecht. Dc politie
heeft het voertuig, dat licht beschadigd was,
in beslag genomen.
R. was ongeveer 35 jaar, gehuwd eni va
der van vier kinderen.
Geen goedkoopere
spoorweg abonnementen
Wèl voor le klasse-reizigers.
Minister zal op vrachtverminde
ring van intercommunale auto
busdiensten aandringen.
Op vragen van dr. Vos betreffcryle ver
laging van den prijs der spoorwegabonne
menten in verhand met de inkrimping van
het sooonvegnef en de opheff''""» van oen
aantal stations heeft de minister van Wa
terstaat geantwoord, dat het voorhands niet
in de bedoeling der spoorwegdirectie ligt,
tot een algcmecne verlaging der abonne
mentskaarten over te gaan.
Wèl zullen de algemeene abonnements
kaarten le klasse eenigszins worden, ver
laagd.
Zooveel mogelijk zal worden bevorderd,
dat de intercommunale autobusdiensten, die
in de plaats van de spoorwegen het streek
vervoer gaan verzorgen, aan houders van
abonnementskaarten N.S. vrachtverminde
ring toestaan.
Geen oververmoeide
chauffeurs meer!
Rijtijdenbesluit spoedig te ver
wachten.
Het door art. 1 van de Rijtijdcnwct-1936 ge
vorderde Rijtijdenbesluit voor bestuurders
van motorrijtuigen, is, naar de Tel. verneemt,
thans in dcf: .itief ontwerp vastgesteld en
aangeboden aan de ministers van Sociale
Zgken en Waterstaat. Het belangrijkste hier
bij is, na hetgeen ter zake reeds gepubliceerd
werd, dat de zoogenaamde „heernjders" niet
van de toepasselijkheid van liet besluit uit
gezonderd zijn, al is de regeling ten sloffe wel
soepeler geworden dan aanvankelijk beoogd
werd.
De hoofdregel is. dat het verboden
is een motorrijtuig te besturen in
een toestand van oververmoeidheid.
Dit verbod geldt voor alle categorieën
ook voor „heerrijders". In geval van
een verkeersongeval kan de rechter
aannemen, dat er sprake is geweest
van oververmoeidheid, wanneer
blijkt, dat een bestuurder chauf
feur in loondienst, een patroon of
z.g.n. eigen rijder langer dan vijf
uren aan één sfuk gereden had. De
ze rcgclirg is dus soepeler dan dc
aanvankelijk gedacht; strengere be
paling.
Het besluit bevat o.m. een werktijdenre
geling voor chauffeurs in beroep en bedrijf
werkzaam voor de patroons en de particulie
re chauffeurs.
Het. zal waarschijnlijk nog eenige maanden
duren voor en aleer het Rijtijdenbesluit in
werking treedt.
(heenreis)
Nandoe
Vertrek van Aankomst te
Jsingap. 14 Mrt.jBand. 14 Mrt.
I Jodhp. 14 Mrt. |Rang. 14 Mrt.
tawcis) Kd' 14 Mrt- lA,henc 14 Mrt-
fheenreis) |AI«" 14 Mrt' lBa5ra 14 Mrt"
(terüffreis) j"™- 44 Mrt- |J°dh"- 14 Mrt-
Genoeg joden in Palestina
Beperkende bnmigratiemaatregelcrt
In antwoord dp een vraag heeft Ormsby
Gore verklaard, dat dc regeering ten aan
zien van de Joodschc immigratie in Palesti
na de volgende beslissing genomen heeft:
Met ingang van een April zal in een tijd
vak van zes maanden tweeduizend perso
nen, die over een kapitaal van duizend pond
sterling'beschikken, worden toegelaten, ver
der twintig landbouwers, die beschikken
over een minimum-kapitaal van vijfhonderd
pond sterling. Studenten, in wier onderhoud
is voorzien en naaste bloedverwanten van
immigranten zullen zonder beperking wor
den toegelaten.
In verband met de werkloosheid in Pales
tina zullen niet meer immigranten van de
arbeidersklasse kunnen worden toegelaten.
Toch heeft de regccring liet aantal hier
van vastgesteld op duizend, aan den hoo-
gen commissaris wordt evenwel de beslis
sing gelaten over het toelaten van arbei
ders-immigranten.
Van volksstemming uitgesloten.
Strenge anti-joodsche maatrege
len.
In gezaghebbende kringen wordt verklaard,
dat de Duitsche wetgeving betreffende de
joden zal worden toegepast in Oostenrijk.
Deze verklaring heeft alle schijn van waar-
heid, want een der eerste maatregelen van
het nieuwe regiem is geweest de joden terug
te dringen uit verantwoordelijke posities en
ze van verschillende rechten vervallen te>
verklaren. Zoo zijn alle joodsche rechters
afgezet, slechts niet-joodsche artsen mogen
bij dc eerste hulp organisaties werkzaam
zijn, de leiding van sport en gymnastiek
verenigingen is den joden ontzegd en zij
mogen niet de swastriavlag voeren.
Een der voornaamste maatrege
len is, dat de joden niet aan de
a.s. volksstemming mogen deel
nemen.
Hierdoor heeft Hitier dus automatisch
een groot deel zijner tegenstanders den
mond gesnoerd! Een tiental joden is reeds
gearresteerd, honderd Joodschc bankiers
zouden zich reeds in Schutzhaft bevinden.
Waar eenigszins mogelijk, vluchten dc
joden over de grenzen, vooral de treinen
naar Polen zijn zeer druk bezet.
Het joodsche wereldcongres heeft een op
roep gericht tot de leden van den Volken
bond en de openbare wereldopinie, „om de
aandacht te vestigen op het tragische lot,
dat honderdduizenden Oostenrijksche jo
den, behoorende tot de elite van Oostenrijk
en het jodendom, wacht".
Brifsch Iersche besprekingen
afgebroken
Hervatting mogelijk.
Naar thans vernomen wordt zijn de
Britsch-Iersche besprekingen zonder resul
taat geëindigd.
Ilct is mogelijk, dat zij later in het jaa?
hervat zullen worden.
DE KNOEIERIJEN BIJ DE CONSERVEN-
FABRIEK VAN SCHOLTES
TE POELDIJK.
Directeur en bedrijfsleiders voor
den rechtbank.
Voor het kantongerecht te Delft hebben
zich gistemiorgen te verantwoorden gehad
drie broeders, resp. commissaris-bedrijfslei
ders en directeur van dc N.V. Scholtcs con-
servenfabrieken te Poeldijk, gemeente Mon
ster, beschuldigd van het knoeien met
vleesch.
De bedrijfsleiders G. C. S. en C.
W. S. is ten laste gelegd, dat zij in
het tijdvak van Maart 1936 tot 1937
rund- en varkensvlecsch, onder meer
levers, nieren, longen, en milten, dat
niet was toebereid op verduurzaamd,
en afgekeurd en bedorven was, heb
ben verwerkt en hebben doen ver
voeren naar het slachthuis te Poel
dijk. Zij hebben dit vleesch dus
onttrokken aan de onbruikbaarma-
king, terwijl zij verder terecht moes
ten staan wegens het uitlokken van
misdrijf in gezag van minderen te
genover meerderen.
De kantonrechter vraagt aan den eersten
verdachte G. C. S.:
„Erkent u dat u afgekeurd vleesch wel
oens hebt weggehaald of doen weghalen om
het te gebruiken?"
Verdachte :„Nooit."
Kantonrechter: „U weet dus van den prins
geen kwaad?"
Vervolgens wordt verdachte C. W. S. ver
hoord. Hij verklaart dat in de destructie
vaten en emmers afval ging, dat, voor zoo
ver hij weet, direct met creoline werd over
goten.
Het O.M.: „Rook u wel eens een crcoline-
lucht?"
Verdachte: „Dat weet ik niet."
Aan den directeur L.G.H.S., die in het be
wuste tijdvak tweede directeur in het be
drijf was, en reeds eenige malen wegens
overtreding van de vleeschkeuringswot ge
vonnist is, vroeg de kantonrechter of hij
wel eens bedorven vleesch liet verwerken.
Verdachte: „Neen, natuurlijk niet, dat
vleesch stonk naar creoline van de vaten."
Deskundige aan het woord.
De deskundige, keuringsveearts J. Velden
verklaaVt, dat hij geen creolinelucht aan de
vaten bemerkt had, waaruit dus geconclu
deerd mag worden, dat er geen creoline
over het vleeschafval was gedaan. Ook de
getuige a charge, W. J. Jansen, gewezen
rijksveldwachter te Monster, verklaart, dat
hij geen creolinelucht aan de vaten heeft
bespeurd.
Wat de boekhouder zag.
De heer S. van Nat. die als boek
houder bij de verdachten werkzaam
is geweest, zegt, dat hij meermalen
gezien heeft dat er slachtproductcn
uit de vaten werden gehaald door
zekeren Los. Ook heeft hij wel eens
gezien, dat verdachte G. C. een var
kenskop uit een vat haalde en naai
de worstmakcrij bracht.
Getuige verklaarde voorts, dat hij van
inbraak beschuldigd is geweest en dat hij
toen de zaak aan het rollen heeft gebracht.
Volgens hem liet de verstandhouding tus
schen personeel en verdachten veel te wen-
schcn over.
Lekkere worst.
Eenige getuigen, die hij verdachte in dienst
zijn geweest, verklaarden, dat zij meermalen
afgekeurde producten uit de vaten hejiben
moeten halen om te verwerken. Een andere
getuige verklaart, dat hij dergelijk afval
door de worst moest draaien. De konnen
die uit de vaten werden gehaald, waren
soms zoo slecht, dat de etter over de mes
sen liep.
Getuige verklaarde, dat hij aan de knoeie
rijen heeft meegedaan, omdat hij onder hyp
nose stond.
Verdachte L. S. verklaart, dat deze ge
tuige is ontslagen wegens diefstal, doch
deze ontkent dit.
Getuige Reedijk verklaart, dat hij ontsla
gen is eenige dagen nadat hij door den
veldwachter in deze zaak was gehoord.
Eet smakelijk!
De andere getuigen a charge verklaarden
allen, dat er allerlei afvalproducten door
worst, erwtensoep en gehakt verwerkt wer
den. Alleen een employé van het gemeen
telijk slachthuis beweerde het tegendeel.
Uit het verhoor van de getuigen a déchar
ge, waarbij o.a. de directeur en een chauf
feur van het destructiebedrijf te Overschic,
kreeg men den indruk, dat geen enkel
slachthuis zoo veel met creoline werkte als
dat te Poeldijk.
Requisitoir.
De ambtenaar van het O.M., Mr. F. Hol
lander concludeerde in zijn requisitoir, dat
de schuld voor alle drie verdachten bewe
zen is.
Er is ernstig en langdurig geknoeid. Spr.
achtte een strenge straf gewenscht en eisch-
te tegen den verdachte L. G. H. Scholtes 'n
principale hechtenis van een weck en tegen
de beide anderen G. C. en C. W. Scholtes
vier maal drie weken hechtenis.
De verdediger, Mr. J. H. v. d. Meer pleitte
vrijspraak.
Na re- en dupliek deed de kantonrechter,
Mr. II. W. Nieuwhuis, onmiddellijk uitspraak
Hij veroordeelde G. C. Scholtes tot vier maal
twee weken hechtenis, C. H. Scholtes lot vier
maal één week hechtenis, terwijl hij L. G.
H. Scholtes vrijsprak, wegens een fout iu
de dagvaarding.