IOSC ARZAN.. •H strep» i S Grijpt Buck Malone! neeuwwitje aanleiding tot een preek! onder de t« 'n Losse krabbel Galaprogramma in de Novumbioscope geeft Amerikaansch predikant Duizend dollar belooning I Het sprookje van den vrijen mensch Men kan in den trein stap pen van den Helder naar Alk maar en dan kan men komen te zitten tegenover eenige Glenn Morris Jtti.deT nieuwe 20th Century-Fox^lni; VrARZAN'S WRAAK'V veelbelovende aanstaande ma rineofficieren. De heeren zijn verdiept in zware gepeinzen, over stuurmanskunst, wis kunde, aardrijkskunde, meet kunde, misschien ook over dat één lieve meisje dat enfin dat is privé... Maar... als we toevallig onze krant omdraaien, dan veeren vier lichtelijk Ineengezakte" figu ren op, er komt nieuw vuur in de oogen, wantop de keerzijde stondTarzan! Tarzan, door iedereen, of hij wil of niet, gelezen, beoor deeld, veroordeeld, maar genoten.....* InderdaadEdgar Rïce Burroughs schreef een boek over „Tarzan" en de wereld klapte in haar handen en was blij. Tarzan is immers een koninklijke uitvinding. Dat is een blanke jongeman, opgevoed door de dieren des velds in de leerschool van de wildernis. De jongeman met den moed van den leeuw, de listigheid van den panter, de lenigheid van de boschapen, de zwemkunst van de visschen en als bijkomstigheid het mcn- schenverstand van zichzelf. Deze Tarzan neemt het op tegen groote roofdieren, bloed dorstige negers en schurkachtige blanken! Alleen de onschuldige maagd, die hem schuchter, o, vooral schuchter tegemoet treedt, raakt het gevoelige plekje van zijn hart. Tarzan is, wat wij allen graag zouden willen zijn, maar niet kunnen worden, om dat wij het Paradijs verloren hebben en er ook niet meer in zouden passen. Maar wij willen Tarzan zien en ons streelen met de gedachte, dat wij zelf ook zoo zouden kun nen zijn! En evenals de Tarzanboeken vol gen de Tarzanfilms elkander in verbijste rende regelmaat op en evenals de Tarzan boeken zijn de Tarzanfilms geweldig in trek. Er zijn al verscheidene film-Tarzans geweest, Johny Weiszmüller, 't zwemwon- der was er één van. De 20c Century Fox- filmcorp. brengt een nieuwe film „Tarzan's wraak", iiiet een nieuwen Tarzan, Tarzan den negen den, den Olympischen kampioen Glenn Mor ris. Als schuchtere maagd, (die inmiddels geen „doetje" mag zijn) heeft men ook een Olympisch kampioene genomen, en wel Ele- anor Holm. Zij hebben geen gemakkelijken tegenstander in den zwaargewichtbokser John Lester Johnson, dié de rol van opper hoofd der wilden vervult. Samen voeren zij dus op het sprookje van den vrijen mensch... Dat is een glanzend ideaal, dat is een oude levenswensch, dat is.., de schoonste droom van onzen tjjd! De bekende sportsvrouw Eleanor Holm, die thans op treedt bij 20th Century-Fox in de film C,TARZAN'S WRAAK". Hoe 't in 1915 ging Wie in Amsterdam komt, moet bepaald niet verzuimen de nieuwe Handelsbladcineac aan het Damrak en den Nieuwendijk van buiten en liefst ook van binnen het kost maar één kwartje te gaan zien. Cineac, het theater waar men in één uur tijds alle allerlaatste gloeiendheete filmnoviteiten kan ondergaan en bovendien naast het projectie doek aan den loopenden band van het Fran co-offensief, de opening van de zuiveltcn- toonstelling te Tietjerksteradeel, of de be grafenis van minister zoo en zoo, een uur geleden plaatsgevonden, kan lezen. Even naar de cineac, even kijken wat er gebeurt, wat er nu weer boven drijft in den heksen ketel Cineac, sex appeal, close up, extra's, stun- ter, doublé, make up, allemaal begrippen, waarmede een modern mensch in de stad mee opstaat en naar bed gaat en die den plattelander zeker niet vreemd meer zijn. De filmtechniek heeft, het volmaakte bereikt, de experimenteele televisieproeven zullen wellicht weldra televisieuitzendingen tot ge volg hebbenwe krijgen de wereld in de huiskamer! Op onzen stoel! Vóór ons ligt een bioscoopprogramma. Het is nog geen 25 jaar oud, het is van 1915. We knipten het uit een krant uit dien tijd Komt, stapt eens mee zoo'n „oude" kinema tograaf binnen! De directeur-explicateur, de fiere leider van de trilzaak, fungeert voor- loopig nog als kassier. Voor 25 cent plus 1 cent belasting mag men er in. Het orkest is er óók al, het is een galavoorstelling, dus zullen we worden onthaald op krcunorgel- klanken, glaspianogetïk en vioolgcjank. Het orkest schijnt niet erg op 't publiek gesteld te zijn, want gaat verkondigen, dat het „in de nachtkroeg zoo fijn is bij een glaasje bier of wijn". Het auditorium blijft nochtans en zingt, lustig mee: „In die nag- kroeg moet je weize", welke phonetische ge welddaad den directeur-explicateur tot ra zernij brengt. Het gewone middel, arglistig door de directie bedacht, de- Proclamatie" wordt op het doek getriltooverd. Ze luidt: „Het is, dat wij wel maggen zeggen, dat „de bioscopevoorstellingen succes heh- „ben bij U. Wij gelooven dat U deze I Het ligt nu juist in den regel niet op den weg van dominees om enthousiast te zijn over film- vertooningen, ze aan te bevelen, en er van te verklaren dat zij een film nog wel zes keeren wil len zien. Dan moet het wel iets héél bijzonders zijn. Zulk een film moet dan, vol gens den Amerikaanschen gees telijke, Dr. Christian T. Reiss- ner, voorganger van de Broad- way Temple. Methodist Episco- pal Church te New York de tee kenfilm van Walt Disney, „Sneeuwwitje en de zeven dwer gen" zijn. Deze predikant althans hield kort geleden in een speciale Zondagavondbijeenkomst een preek, gewijd aan deze rolprent, welke zes weken lang een bui tengewoon succes oogstte in New Yorks grootste theater, Radio City Music Hall. Zijn beschouwing over deze RKO Radio film werd voorafge gaan door een tooneelstukje, dat opgevoerd werd door een troepje kinderen en door lantaarnplaat jes met scènes uit de film. Het onder leiding van Edward J. Hayes, die zich van 1930 af met al de stukken van de Broadway's Tem- ple's Kerk belast heeft, opgevoerde tooneel stukje hield de hoogtepunten van de hande ling in, zooals de jaloerschheid van de ko ningin, de vriendschap van Sneeuwwitje met de dwergen en de komst van den prins om de prinses uit haar „doodsslaap" te wek ken. „Het is een goed teeken dat een half mil- lioen menschcn uit één stad naar „Sneeuw witje" zijn geweest", verklaarde Dr. Reis- ner. „Het toont dat als er iets gebracht wordt dat groot is in zijn eenvoud en eenvoudig in zijn grootheid, er menschen zijn die dat weten te waardeeren. Ik heb na het zien van de film die ik nog minstens zes keer wil zien met verscheidene moeders en jonge menschen gesproken in de hal van de Music Hall. Zij waren het er allen over eens, dat het de mooiste film was, die zij ooit gezien hadden. Slechts een paar huizenblokken verderop, op Broadway, worden stukken ten tooneel tgebracht, wier strekking wij laken. Maar „Sneeuwwitje" is de zegetocht van alle prin cipes, waar de kerk voor gevochten heeft. Zij verheerlijkt geluk, eenvoud, goedheid en beeldt de deugd zoowel als de ondeugd uit op een wijze, als geen ander stuk dit. ge daan heeft sinds de z.g. Sinnespelen uit de Middeleeuwen. Wild West! Schieten met revolvers, die oneindig repeteeren. Hollende paarden, af gronden, stofwolken, brandende haciënda's, heldenmoed, schurkerij, romantiek. Dat is de cocktail van een Wildwestfilm. Ze zijn er een paar jaar uit geweest.. Tom Mix was eigenlijk de laatste der Mohikanen dacht men, onze wereld van nieuwe zakelijkheid had geen plaats meer voor dezen cowboy. Toch niet! In Amerika zijn de Wildwest- films weer bijzonder in trek en ook op de Europeesche programma's ziet men ze gaan deweg weer meer. Een der meest bekende, thans spelende Wildwest figuren is George O'Brien, dien wij op onze foto zien als Buck Malone, op wiens hoofd een prijs van 1000 dollar is gesteld. Meneer O'Brien schijnt niet de eerste de beste te zijn. Hij studeerde werktuigkunde, chemie, medicijnen... Blinkt uit in voetbal, baseball, handbal, korfbal, boksen, zwemmen en tennis... Nam dienst op de vloot der V. S. in den Wereldoorlog als marconist... Won het kampioenschap boksen middengewicht van de Middelland- schezccvloot in 1919... Bereisde Europa, Cen traal- en Zuid Amerika... spreekt vele talen. Ontmoette Tom Mix in 1920 en werd zijn cameraman... Speelde kleine rollen zoo goed dat William Fox hem de hoofdrol gaf in „The Iron Horse" Murnau's „Sunrise" met Janet Gaynor was zijn volgend belangrijk succes... Hij wilde natuurlijk graag avontuurlijke rollen spelen en kreeg daardoor de titelrol in de RKO Radio film „Daniël Boone" Is houder van meer athletische records dan iedere andere filmacteur... Blijft^ steeds in training... Drinkt noch rookt... Een echte held. O'Brien is een van de weinige „outdoor- stars", zooals men in Amerika heel ka rakteristiek het gen re filmacteur noemt, dat regelmatig in de openlucht filmt, .die zich al sinds jaren tot de populairste filmspelers in zijn genre mag rekenen. Hij is de verpersoon lijking van wat vele vrouwen als den ide alen man beschou wen. Hij is vóór al les de held van het drama, waarin hij is geplaatst. Hij heeft ook de gestalte van den held, een athle tische figuur, is als strijder voor 't recht een man van de daad en beheerscht iedere situatie. Kortom, O'Brien is het type, waar een vrouw zich veilig bij voelt. George O'Brien, de man bij wien elke vrouw zich veilig voelt l Grijpt Buck Malone, 1000 dollar belooning 1 I NOVUM BIOSCOPE 2e Hoofdstraat NIEUW! NIEyWl Zaterdag en Zondag voor de eerste maal Geheel internat. Programma des avonds S uur 1. Zwitserschc manoeuvres - openluchtopname 2. De burchtvrouw Genoveva - comedie DE ZUCHT NAAR GELD Sensationeel drama in 3 bedrijven 6. Wij zullen ons wat war men komisch 7. Het gelaat of de stem genrefilm 8. Max als pedikuur 9. Entrée: le rang 0.40, 2e rang 0.25, 3e rang 0.15 VERWACHT EERSTDAAGS: DE DEMON IN DE VROUW „De vonk" „De vlam" „De asch" HAP Plaatsbespreking FILM aanbevolen „uitspanning in do zware tijden ver diend. Het komt echter voor dat een „bende jongens meent de haas ft? kun nen speelen in deze zaak door fluiten „en meezingen, waarom wij de burgerij „verzoeken, om die belhamels het zwij- „gen op te liggen. Daar hun walgelijk „kabaal ons in het kunstgenot stoort. „Daar de directie in 't donker de belha- „mels niet uitvinden kan, rekent hij op „aller fatsoen." Eenige trouwe bezoekers. De proclamatie wordt kracht bijgezet door Smoezelhof, de zaalbediende -ijscoventer-uit- smijtcr, die zich met gekruiste armen vóór de piano plaatst. Voeten stampen, men wil beginnen, monden roepen: „haaaale", het gaat beginnen. De directeur-explicateur holt naar voren, cn richt zich in een soort op voedkundig delirium tot het geëerde pu bliek. „In dezen tijd", zegt hij, vind ik het noodig Uw nationaal gevoel aan te wakke ren en bied IJ de portretten van het vorsten huis. Hel orkest bonkt en kreunt en zaagt het. Wilhelmus, hef publiek zingt het Wien Xeerlands bloed. Dan komt het hoofdnum mer: „De zucht, naar geld", Hap-film, 1052 meter lang, 3 bedrijven. We gaan van honk. Ih het hokje van den draaimenecr knettert het apparaat, het or kest brokkelt het gebed van een jonkvrouw af. De directcur-expliceert: „Ik maak liet geëerde publiek attent op deze lichtzinnige vrouw, die in een sloomjacht haar man verlaat. Kijk ze es luxueus varen... waar door haar rampzalige echtgenoot beroofd van zijn zinnen wordt. „Wauw, wauw, onderbreekt een baloorige hond, in de zaal meegesmokkeld, des explicatcurcn droef be toog. De hond gaat er uit. Intusschen is de echtgenoot op het doek gekomen en krank zinnig geworden, hij lacht alzoo, maar het geëerde publiek begrijpt deze beduiding verkeerd en lacht óók „Sst", sist de ex plicateur, „dat begrijpt U verkeerd, die me neer die lacht niet, die meneer is krankzin nig en daarom lacht ie, ziet U." De film wijst weer naar de ontrouwe echt- genoote, die zich volgens den explicateur, als zij' in een visioen haren krankzinnigen echtvriend ziet, als volgt, uit: „Wat. zien ik, mijn wreed verloren zaligheid?" Het pu bliek is er kapot van, en begint te morren tegen de wulpsche vrouw. Gelukkig, het happy end komt spoedig met een: „Zoo wordt dan toch het kwade euvel bestraft en vinden de gelieven zich in eikaars armen. Smoezelhof laat de vlinder es draaien, 't is hier oin te stikken!" Na de laatste komische film komt nog een oorlogsfilm, maar het geëerde publiek moet neutraal blijven, wordt geordonneerd, anders gaat 't niet. De harten zijn evenwel propvol van emotie- Als Engelsche soldaten gcinspireerd wor den, beukt de pianist in ontroering: „God save the King". De directeur meent dat het „Heil dir im Siegerkranz" is. Duitschland Engeland-oorlog, schrikt hij Hij holt naar den virtuoos en ratelt: „Je mot 't En gelsche volkslied spelen". „Dat speel ik", zegt de pianist. „Nietes", meent de direc tie, je speel heil em in de ziegekrans". De pianist: „Nietes, ik speel God zeef de kwien, da's de Engelsche hullie volkslied". De di rectie voelt zich zwak en zoekt een uitweg. „Geef dan de tippelarie maar, 'da's altijd goed." De tipperarymarsch, hèt nummer in die goeie dagen, wordt meegebruld en mee- gestampt. Dan is 't uit... Alleen heeft de directie het geëerde publiek nog wat te zeg gen. „Dames en heeren", vertelt hij, „Zon dag aanstaande een élitevoorstelling, eerste rang veertig cent, wil je wel es zwijge, twee de rang een kwartje, ga je deruit schoft, en derde rang vijftien cent, ik hoop dat U al lemaal weerom komt." 19151938. Drie en twintig jaar, die, om het met een bekende Russische film te zeg gen, de wereld deden wankelen... Drie en twintig jaar, waarin het buitenland met reuzeschreden op filmgebied is vooruitge gaan en cn er reuzekapitalcn mee verdient. Eu Holland? In 1915 kon Binger het met zijn Ilollandiafilms al niet meer houden, in 1938 gaat de Majesticfilm, die o.a. „Suiker freule" maakte, failliet èfgé.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 11