Kamer van Koophandel
en Fabrieken
Nieuw licht over de
kwestie-Abeele
Duizendkoppige
menigte doet Hr. Ms.
„Java" uitgeleide
Ten Baadhuize tc Alkmaar kwam gister
middag om 2 uur de Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor Hollands Noorderkwar
tier in openbare ledenvergadering bijeen, on
der presidium van den lieer S. W. Arntz;
secretaris de lieer D. J. Schoffel.
Afwezig zijn de heeren Schmalz en Nobel.
Na opening volgt vaststelling der notulen.
De heer Ringers herdacht.
Van de ingekomen stukken vermelden we
o.m. de kennisgeving van liet overlijden van
den heer J. Ringers, lid der Kamer.
De Vooritter spreekt naar aanleiding van
dit verscheiden eenige gevoelvolle woorden,
waarvoor hem door den heer Grondsma, als
vriend van den overledene, dank wordt ge
bracht.
De toestand bij de vlotbrug te
Alkmaar.
Ingekomen zijn voorts brieven van de N.V.
Verecnigde Brandstoffenhandel, de N. V. N.
Timmerman's Graanhandel en maalderij en
de N.V. S. Krom te Alkmaar, gericht aan de
Kamer, waarin wordt verzocht, te*bevorderen
dat er spocdif? een aanmerkelijke verbetering
zal tot. stand komen in de oeververbindingen
over het Groot Noordhollandsch Kanaal ter
plaatse van de Friesehcbrug en de vlotbrug
te Alkmaar.
De heer Grondsma zegt, dat de gemeente
Alkmaar en ook het Rijk gaarne in de kos
ten van verbetering willen bijdragen, doch de
Provincie moet er ook aan medebetalen en
deze blijft in gebreke.
De Voorzitter meent, dat het Rijk er voor
moet zorgen, dat over het Rijkswater een
behoorlijke brug wordt gelegd.
De heer Kramer zegt, dat voör Hugowaard
een heel stuk wordt omgelegd.
De Voorzitter antwoordt, dat die zaak in
de Kamer alreeds is behandeld; spr. gelooft
niet, dat het zoon omweg is. Wat Oudorp
betreft, moet d burgemeester die in Alk
maar woont, over de brug gaan. Verbetering
van de Friesehcbrug is noodig.
Besloten wordt tenslotte, de Verkeerscom-
missie naar Ged. Staten te doen gaan om op
verbetering aan te dringen.
Een telegram van goede reis.
De Voorzitter stelt voor namens de Kamer
aan den Commandant van Je heden ver
trokken „Java"' een voorspoedige reis te
wenschcn (Aplaus).
Aldus wordt besloten.
Opheffing stopplaatsen spoorwegen.
Wat betreft een adres van do K. v. K. voor
Rotterdam, gericht aan de Nederlandsche
Spoorwegen te Utrecht, betreffende de ophef
fing van stopplaatsen van de Ned. Spoor
wegen, wordt besloten een afwachtende hou
ding aan tc nemen, daar door die K. v. K.
inmiddels een nieuw adres wordt opgesteld.
Het Handelsonderwijs.
Een adres van de K. v. K. te Amsterdam,
gericht aan den Minister van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen, nopens het Han
delsonderwijs, wordt door den heer Kluitman
nader toegelicht. Soepelheid bij het bepalen
van do urentabel, lijkt spr. noodzakelijk. Goe
de kennis van de moderne talen is wel de
eerste vereischtc.
Door de wijziging van het lesrooster en
door de regeling van het eindexamen, hebben
de maatschappelijke vakken aan beteekenis
ingeboet.
De heer Kluitman stelt voor het adres
In handen te geven van de Handelsschool-
commissie.
De heer Sclieffel zegt, dat de Verecni-
ging van Kamers van Koophandel deze
zaak zal bestudeeren. Daarin zit ook de
heer Kluitman, laten we dus afwachten
wat de gezamenlijke Kamers willen.
De Voorzitter wil de zaak omdraaien en
daarom hot voorstel van den heer Kluit
man steunen.
De heer Nobel komt ter vergadering.
De heer Mocns wijst erop, dat op
de II.B.S. A. en B. te veel aan
Wiskunde wordt gedaan. Van de
oude handelsscholen waren de leer
lingen speciaal op den handel
aangewezen.
De lieer Schoffel is het eens met den
heer Moens: het economische komt niet
tot z'n recht als er één eindexamen voor
II.S. en I-I.B.Sj» A voor het geheelc land
wordt afgenomen.
De heer Moens zegt, dat onder leiding
van den nieuwen directeur der Handels
school te Alkmaar nieuw leven wordt in
geblazen. Is er nu geen kans, dat van on
ze 4-jarige Handelsschool een 5-jarige kan
worden gemaakt? Spr. wil, dat het initia
tief van de Kamer uitgaat. Het is belang
rijk voor stad, district en omstreken.
De heer Kluitman vindt het geen be
zwaar, dat de Kamer al dadelijk stappen
doet om tot een 5-jarigen cursus te gera
ken.
De Onderwijscommissie zal deze zaak
grondig onderzoeken.
De nieuwe Omzetbelasting.
Voorgesteld wordt, zich te verzetten tegen
de voorgestelde bepaling, waarin de vrij
stelling van de heffing van de omzetbelas
ting voor kleine fabrikanten-detaillisten,
vyordt geschrapt. Alhoewel het aantal mid
denstanders, dat van deze bepaling kan
profiteeren niet bijster groot is, zal schrap
ping van het artikel toch weer een nieuwe
last leggen op een aantal bedrijven.
Men gaat met het voorstel accoord.
Voorts wordt geprotesteerd tegen de
verhooging van het bijzonder invoerrecht
(omzetbelasting aan de grens);
Het Postverkeer te Texel.
Uit een Tnededceling van het Hoofdbe
stuur van den P.T.T. blijkt, dat het be
stuur op verzoek der Kamer diverse ver
beteringen heeft aangebracht in het post
verkeer te Texel.
De heer Scheffel vraagt aan don heer
Been nog eens aan te dringen op een be
tere verbinding tusschen Texel en Den
Helder.
De heer Been heeft het zelf wel eens
meegemaakt, dat poststukken eerst na vijf
dagen van Texel te Amsterdam aankwa
men. Spr. brengt de Kamer zijn dank over
wat betreft de bemoeiingen van dc Kamer
inzake de postverbinding tc Texel.
De kaashandel.
Do heer Grondsma zegt, dat men
wil afschaffen de soorten 20 en 30
plus-kaas. Zelfs zou alles reeds in
kannen en kruiken zijn, ofschoon
spr. er niets van weet.
Dc vraag dient gesteld te worden: is de
kaashandel nog nuttig ja of nccil? Van
hoogerhand worden deze maatregelen ge
troffen en als we die moeten aanvaarden,
welaan, dan moeten wij den strijd aanbin
den tegen de coöperatie.
De heer Bonnet gaat volkomen accoord
met hetgeen de heer Grondsma heeft ge
zegd. De vrije handel dient zich feweer te
stellen.
De lieer Nobel acht het van groot belang,
dat de particuliere handel blijft beslaan.
Spr. wijst erop, dat de zaak nog niet is be
slist, dat de 20 en 30 plus moeten verdwij
nen.
De heer Grondsma meent dat de advies
commissie wel goed gaat, daarom wil spr.
dat de Kamer zitting heeft in de kopcom-
missie.
De heer Bonnet meent, dat het hcclcmaal
niet goed gaat in dc adviescommissie.
De Voorzitter antwoordt, dat de
handel buitengewoon ontevreden is
over de maatregelen, welke geno
men worden. Op deze wijze wordt de
handel afgemaakt. In het buitenland
is een en ander reeds lang geregeld.
Met aandrang wil spr. ageeren te
gen deze methode, laten de groot
handelaren er zich eens krachtig te
gen verzetten.
Een en ander zal nog in de huishoude
lijke vergadering worden besproken.
Bevordering der Visscherijbe-
langen.
Volgt het verslag van de heeren M. A.
Kolster en C. C. W. Bonnet van een onlangs
te Alkmaar gehouden bespreking met ver
tegenwoordigers van het Techn. Instituut
te Haarlem inzake de bevordering van de
visscherijbelangen in den kop van Noord-
Holland.
De heer Kolster zegt, dat aan de
verbetering van de toestanden zal
worden meegewerkt. De heeren uit
Haarlem voelden er veel voor, dat
voor den Helder en Wieringen de
toestanden zullen verbeteren. Wij
hebben af te wachten, tot het rap
port van Techn. Instituut is ver
schenen, doch dit is strikt geheim.
Tot zoolang moet worden gewacht.
De heer Bonnet voegt hieraan toe, dat
de visscherij te den Helder en in Wierin
gen baat zullen vinden bij het rapport.
De jongelui uit den Langendijk.
De heer Scheffer wil de jeugd uit
den Langendijk gelegenheid geven
dienst te nemen bij dc Rijnscheep
vaart.
De Voorzitter vindt dit prachtig, doch
meent, dat de jongelui in den Langendijk
aldaar zijn vastgegroeid en moeilijk over
zullen gaan naar de Rijnschecpvaart. In
ieder geval kan het worden geprobeerd.
Heffing der directe belastingen.
Aan de orde is dan de mcdedccling van
den heer H. P. Kluitman, lid der commis
sie van Verordeningen, inzake het Wetsont
werp tot aanvulling van de wet tot bevor
dering van een richtige heffing der directe
belastingen.
Do heer Kluitman brengt verschillende
bezwaren tegen dit wetsontwerp, waardoor
de Vennootschappen ten gronde gaan, naar
voren.
Uitgegane stukken.
Hierna wordt mededeeling gedaan van de
uitgegane stukken, o.a. een adres gericht
aan de directie van de Nederl. Spoorwegen,
met bezwaren tegen de in de nieuwe zomer
dienstregeling voorgestelde ochtend-snel
treinverbinding AlkmaarHaarlemRot
terdam (en verder) en een persbericht, be
treffende de" geruchten inzake de douane
loods te Alkmaar en het ongerief van het
wachten aan den Bergeroverweg.
Rondvraag.
De heer Been vraag, of eventueel werk-
loozc binnenschippers naar Engeland
kunnen gaan. Spr. hoopt dat de Kamer
daaraan haar aandacht wil schenken.
Aldus wordt besloten. Hierna sluiting.
In een aan zakelijke duidelijk
heid niets te wenschen latende
uiteenzetting heeft de voorzitter
der gem. lichtbedrijven bg. Kroo-
nenburg een onzer redacteuren
het standpunt der vier burge
meesters min of meer officieel
verklaard.
„RECHTELOOSHEID DER ARBEI
DERS NOOPT DEN BURGEMEES
TERS OP ADVIES VAN DEN MI
NISTER HET AMBTENARENRE
GLEMENT TE WIJZIGEN."
Kwestie Abeele ondergeschikt
„Ik vind het hcelcmaal niet leuk, dal
gisteren nu weer héél precies in dc Scha-
ger Courant stond, wat er in de nict-opcn
bare vergadering van de commissie van be
heer van dc lichtbedrijven is gezegd."
„Dus 't was waar?"
„Natuurlijk, van a tot z". erkende burge
meester Kroonenburg, voorzitter van dc
commissie van beheer van de gemeen
schappelijke lichtbedrijven der vijf Lange-
dijker gemeenten. Ik vind '1 kras, dat jul
lie er altijd zoo netjes aankomen, maar ik
wou daar tóch wel eens een eind aan heb
ben!"
„Dat ligt aan U zelf, burgemeester."
„Maak de vergaderingen openbaar. Als
het dagelijksch bestuur niet zulke dictato
riale neigingen had, zou het publiek min
der de idéé krijgen, met huid en haar ver
kocht te worden. Via de bladen kon het
publick zich een objectief oordeel vormen."
„Als de pers maar objectief was', zucht
te de burgemeester, „de een ziet het zoo,
de ander zus en het publiek niet alleen,
maar ook de raadsleden zullen op verkeer
de wijze worden beinvloed. U moet niet
vergeten, dat het dagelijksch bestuur en de
gascommissie, commissicn van voorberei
ding zijn, te vergelijken met colleges van
B. en W., die ook niot-openbaar vergaderen.
Maken de kranten zich daar druk om?"
„Dus we mogen voorloopig alleen door
bovennatuurlijke middelen aan ons
nieuws komen?"
„Dat denk ik wel, waarde Heer
,,'t Komt er tóch in, burgemeester, als
't noodig is!"
„Waar zit dan dat lek? Wat is dan dc
bron?"
„Zie Hansen, burgemeester!"
Na dit veelbelovend begin van het onder
houd dat de Schagcr Courant gistermiddag
met den overigens steeds gcmoedclijken
burgemeester van Sint Pancras had, heeft
hij min of meer „officieel" het stand
punt van de vier burgemeester uiteenge
zet.
Met het standpunl zijn wij het niet eerts,
wel hebben wij waardcering voor de ronde
wijze, waarop de heer Kroonenburg het
verdedigde en meenen het voor ons als
een klein succesje te mogen hoeken dc Hee
ren, bij monde van hun voorzitter van hun
hoogen zetel te hebben zien afdalen.
Niet de burgemeesters als leden van het
dagelijksch bestnur van de lichtbedrijven,
gaan het reglement veranderen, maar de
burgemeesters als hoofden hunner gemeen
ten.
Het tegenwoordige ambtenarenreglement,
indertijd niet door de gemeenteraden, maar
door de gascommissie vastgesteld, mist alle
rechtgeldigheid.
De ambtenaren, beambten en werk
lieden hebben feitelijk geen rechts
positie, zijn rechteloos. Het is op ad
vies van minister en Gedeputeerde
Staten, dat de gemeenteraden op
nieuw het ambtenaren-reglement
gaan vaststellen, om de rechtspositie
van de ambtenaren enz. te regelen.
Dit is primair. Secundair komt tege
lijkertijd de kwestie raadslidmaat
schap, onvereenigbaar met dienstbe
trekking tot de lichtbedrijven.
Een rijkswet doet steeds gemeenteverorde
ningen vervallen. Nu de rijkswet niet in
deze zaak voorziet immers art. 125 van de
ambtenarenwet, dat behandelt welke licha
men hebben vast te stellen en te besluiten,
spreekt wel van rijk, provincie, gemeente,
waterschappen, veonpoldors enz., maar niet
van gascommissies hebben de vijf ge
meenten het recht dit voor het gemeenschap
pelijk bedrijf, gemeenschappelijk tc regelen.
Men vergetc niet, dat de ambtenarenwet is
gekomen na dc gemeentewet!.
Dit is in het kort het standpunt
van de vier burgemeesters, die a.s.
Vrijdagmiddag half drie in het raad
huis te Noordscharwoude samen zul
len trachten een nieuw ambtenaren
reglement in concept samen te stel
len.
Hierbij zal men het advies van dc bonden
niet terzijde leggen, verzekerde burgemees
ter Kroonenburg.
„Houding Kramer en Du Burck
scherp afgekeurd".
Ik heb geen woorden genoeg de houding
van dc heeren Kramer en du Burck, die sa
men met mevr. Paarlberg uit Oudkarspel dc
bekende vergadering van raadsleden uit
schreven af te keuren, was de meening van
don hoor Kroonenburg.
Wij hebben van hen geen staatsrecht te
leeren, al komen ze met nog dikker boe
ken en nog meer flux de bouche. Men weet
alle burgemeesters bier zijn eenvoudige
menscheni...
„Da's wat nieuws. Meneer van Spenglcr
ook plotseling, burgemeester?"
„Nu ja, maar die heeft toch een ruime
blik, men maakt van "t geval veel Ie veel
een persoonlijke hetze van den Abeele
van Spcngler vice-versa. In ieder geval,
men bad veel beter eens gemoedelijk met
mij kunnon praten. Ik bon altijd te spre
ken voor iedereen... Wat hebben ze nu be
reikt? Met 11 tegen i stemmen is practisch
liet geval doodgestenul in de gascommissie.
Zegge één slenj hebben ze erbij gekregen.
Dat teekent toch!"
„Wie?"
„Van Kampen, die is omgedraaid."
Maar, zooals de Schagcr schreef, 't is
warm toegegaan Dinsdagmiddag. Zelfs heb
ik als Voorzitter meneer van Spengler nog
een snauw moeten geven. Overigens, 't
heeft me genoeg gekriebeld niet naar die
vergadering van du Burck toe te gaan.
Om 't in volle vergadering eens to zeg
gen..."
Wat wij, die den heer Kroonenburg van
haver tot gort kennen, graag aannemen.
Even nog gaf de burgemeester geschiede
nisles en zei o.a. dat toen de heer Abeele,
voor wicn hij overigens persoonlijk alle
respect heeft en dien hij een intelligenter!
kerel noemt, raadslid werd, de consequen
ties gemoedelijk zijn besproken. Er is reeds
toen op gewezen dat tusschen den directeur
en het raadslid-ondergeschikte een scheeve
verhouding lcwam te bestaan.
De praktijk heeft uitgewezen, al
dus de heer Kroonenburg, dat de di
recteur den klerk Abeele weigeren
moest, wat het raadslid Abeele
vroeg.
(Hiertegenover stelt, gelijk bekend, de
heer A. zich op het standpunt, dat als de
directeur vrijuit gaat, hij in belangrijke
kwesties den klerk Abeele niet verzwijgen
mag wat het raadslid Abeele vraagt).
Op onzen terugweg spraken we toevallig
nog even den heer Abccle-himself.
„Hangt Barbertje al, meneer Abeele?"
„Hij moet hangen, maar hij zal niet han
gen, ik sta juridisch sterker dan ooit te
voren!"
Inderdaad, zoo wij gisteren schreven: het
belooft er op de komende gemeenteraads
vergaderingen warm te zullen toegaan.
ZUIDSCHARWOUDE
RIJ- OF VOETBRUG?
Bij de watermachine en de Lange Balk
is men thans voor de werkzaamheden in
verband met de kanalisatie gereed gekomen
met de ophooging van den Oosterdijk.
Met de uitdieping en verbreeding van de
ringsloot nadert men van uit het Zuiden de
genoemde plaats. Dat beteekentdus, dat
men dan zoo ver gevorderd is, dat met den
bouw van een brug zou kunnen, worden be
gonnen. Een rij- of een voetbrug?
Dat houdt nog veler belangstelling bezig
en we gelooven, dat het antwoord op die
vraag spoedig zou kunnen worden gegeven,
als men wat verder met de plannen van
den Proefpolder zou zijn opgeschoten. Ons
lijkt het n.1. toe, dat de aanleg van een
rijbrug noodzakelijk is, als de Proefpolder
er komt. En de weg, die dan zal komen te
liggen op en naast het tegenwoordige Ker-
kepad, zal dan vanzelf een flinke breede
weg moeten worden. Op 't oogenblik is er
voor deze gemeente bijna geen andere gele
genheid voor uitbreiding dan daar. Doch
alles duurt zoo lang, er komt maar gecii
schot in, het blijft maar praten en confe-
reeren. Moge er spoedig een beslissing val
len.
ANNA PAULOWNA
De werkloosheid.
Van afname der werkloosheid is den laat-
sten tijd geen sprake en ook zijn de aantal
len wcrkloozen geregeld grooter dan in de
overeenkomstige tijdvakken van het vorige
jaar. Nu staan ingeschreven: 199 landarbei
ders, 4 timmerlieden, 1 schilder, 1 metselaar,
2 opperlieden, 1 smid, 1 chauffeur, i beva
ren machinist en 1 handelaar, dus totaal 211
personen.
Werkverschaffing.
In werkverschaffing zijn geplaatst: aan de
wegen 41 arbeiders, aan slootwerk 15 en in
den boezem 34.
Jubileum bij de R.K. Boerenleen
bank.
De heeren Th. Smits en W. Komen werden
25 jaar geleden benoemd tot voorzitter en
kassier van de R.K. Boerenleenbank. Dit feit
werd Woensdag ook kerkelijk herdacht.
25 jaar beurtschipper.
De heer S. Wilms Jr. herdacht dezer da
gen, dat hij 25 jaar den beurtdienst op Alk
maar onderhoudt. Vele bloemstukken en ge-
lukwenschcn getuigden van het medeleven
van vrienden en bekenden met deze her
denking.
W1ER1NGEN
DE WIELERBAAN BLIJFT GESLOTEN.
Naar wij vernemen, zal de bekende Wie-
ringer Wielerbaan dit seizoen niet worden
geopend. Te groote exploitatie-kosten schij
nen hiervan de oorzaak te zijn.
Nieuwbouw.
Voor rekening van den heer S. Russel-
man zal aan den Koningsweg een nieuw
woonhuis worden gebouwd, waarvan de
aanbesteding binnenkort zal geschieden.
Politie.
Onbeheerd aangetroffen: een Gazelle-
rijwiel.
Gevonden: een blauw kindermutsje.
Verloren: een zilveren broche.
Inl. bij den gem.-bode.
BERGEN
Nationale reclasseeringsdag.
Het plaatselijk comité voor den nationa-
len reclasseeringsdag te Bergen verzoekt
ons te melden, dat het ophalen der enve
lopjes met bijdragen voor dit doel te Ber
gen plaats vindt op morgen, Vrijdag 6
Mei a.s. en niet op Zaterdag, zooals in de
huis aan huis verspreide circulaires staat
aangegeven.
Men wordt beleefd verzocht morgenoch
tend de envelopjes met bijdragen gereed te
willen leggen, op dat de taak voor dc
medewerksters, die voor dit liefdewerk ge
heel belangeloos haar vrijen tijd offeren,
zoo licht mogelijk wordt gemaakt.
Het comité hoopt van ganscher harte
dat deze actie ondanks de slechte tijden een
financieel resultaat zal afwerpen, waarop
Bergen trotsch kan zijn!"
HA RENKA RSPE1.
DEN HELDj
Afscheid van groot formt
Gistermiddag te half twee is Hr.
Ms. kruiser „Java" uit de haven van
Nieuwediep naar Oost-Indic vertrok-
ken, alwaar het schip voorgoed aan
de vloot zal worden toegevoegd.
Ilct is een afscheid geworden van gr:
formaat.
Om half tien 's morgens heeft de insp
tic plaats doorden commandant der
rine, vice admiraal T. L. Kruys, vergcz
van zijn staf.
Stram staan de Jantjes opgesteld langs
railing. De pink op den naad van de broi
Op den wal staan enkele honderden od'
marinegasten en staan zich te verkneuter
aan dit uit hun hart gegrepen tafreel v
stijfgestreken braniekragen en het glanzi
de goud der officiers- en onderofficiers-u
formen.
De groote drukte begint om half
één. Van alle kanten komen de be-
langstellenden opzetten en om één
uur is het op den buitenkant één I
compacte menigte, waaruit de in- j
strumcntcn van de marinekapel als
luchtkokers naar boven steken.
Moeders, verloofden, kinderen, arm
rijk, alles krioelt hier door elkaar. Op
lend echter hoeveel vreemde gezichten ii
ditmaal aanschouwt.
Om kwart over één worden de 3 enoi
uitbouwers van het schip weggeslagen,
valreepgasten staan klaar om de laai
verbinding te verwijderen, terwijl een tv
tal sleepbooten zich voor en achter
schip opstellen. Nog eens wuift men
den walnog eens poogt men een h
ste glimp van vader of zoon op te vangen.
Dan, om half twee precies, komt 1
schip vrij van de steiger en langzaam tri
ken de sleepbooten het naar het midd
van de haven.
De marinekapel speelt het Wilhel
mus en als de kruiser statig voorbij
de Harssens drijft zwelt het hoezee-
geroep uit vele duizenden kelen.
Nog even... dan zwenkt de trots der
Nederlandsche marine het Marsdiep
op, alwaar even later de sleepbooten
losgooien. De steven richt zich naar
buitengaats en Hr. Ms. Java's reis
naar Insulinde is aangevangen.
In de Nieuwediepsche haven blij ff ern
loogc, een opvallend leegc, plaats over. j
Kü EGR\
JULIANADORP.
Onvoorzichtige aatomol
Woensdagmorgen reed dé manufacl
Q. v. N. uit Julianadorp langs den S
weg met veel vaart en keek bij den s;
wegovergang, die onbewaakt is, niet uit,i
er soms ook een trein naderde. Dat wasi
juist wèl het geval, en op een afstand ri
slechts enkele meters is deze automobil
nog voor den trein overgestoken. Een kl
ne hapering aan het een of ander en 1
goheele geval was door den trein te pief
gereden geworden. De aldaar op die spee
lijn aan het werk zijnde menschen hiclik
„van schrik hun hart vast". Gelukkig zag
zij de auto aan de overzijde verder rijd.
Naar men ons mededeelde hebben zij la:
den bestuurder geducht op zijn numrn
XV ARMEN HVlll
Benoemii
In een dezer dagen gehouden bestuuS
vergadering van de ijsclub S.I.S., is
bode benoemd de heer Jb. Slot, alhier. I
Burgerlijke stand over de mas
April 1938.
Geboren; Maria Calliarina. d. v. J. Tcs>
laar en J. B. Vlaar. Alberlus Aloysius, z.
C. Huibers en B. Kalek. Cornelis, z. v. k
Tijm en C. M Kramer. Jannetje Geertn
da, d. v. K. de Vet en G. Kroon. Siblc E
genius, z. v. G. T. Luntcr en J. M. G. f
Wit.
Overleden: Geen.
Huwelijksaangiften: Cornelis Gerardj
Scholten te Bergen en Cornelia Zoon. i.
hannes Nicolaas Kuijs te Castricum I
Adriana Catharina Pronk. Dirk de Boer|
Schagen en Anna Houtkooper. Hendrilï
Leering te Heerhugowaard en Comef
Petronella Timmer. Johannes Stoop te li
renkarspcl en Johanna Margarelha Gro'
Reinerius Anthonius Mosch en Cornelia
Moei.
Gehuwd: C. G. Scholten en C. Zoon.
N. Kuijs en A. C. Pronk. D. de Boer;
A. Houtkooper.
REKENING VEEFONDS
Volgens de rekening van het onderlinge
veefonds alhier waren verzekerd over dc
maand Februari 1273 koeien en 177 kalve
ren. Maart 1258 koeien en 174 kalveren en
April 1230 koeien cn 179 kalveren. Verlo
ren of afgekeurd waren over dat kwartaal
29 stuks vee. De omslag werd bepaald op
Februari f 0.90. Maart f 1.— en April f 0.90
geheel f 2.80 per stuk.
477ste STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
4de klasse, 3de lijst
Trekking van Woensdag 4 Mei 193?
Hooge Prijzen
100.— 3649
Prijzen van 65.
1340 1450 1524 1617 1902 1944 2090 22S
2659 2742 2933 3040 3200 3462 4129 454!
4595 4643 4649 4686 4749 4948 5166 519;
5960 5984 6103 6311 6420 6898 7190 724.
7311 7693 8053 8748 8756 8852 9040 911!
9184 9383 9425 9476 9481 9681 10209 10»
10598 11141 11533 11582 11684 11705 11851 121*
12369 12406 12709 12872 13206 13209 13249 13»
13297 13352 13353 13551 13659 13806 14271 14»
14804 14919 15014 16385 16848 17213 17884 1800
18139 18236 18308 18351 18394 18416 18484 19J
19645 19953 20619 20745 21065 21094 21137 212-
21520 21568 21652
Verbeteringen: 4e Klasse 2e Lijst: 11762 «JA
11762 met f 200, 17607 met 1 200 m. z. 17601