Een Nationaal
Defensie-fonds
De nieuwe maatregelen tegen
belastingontduiking
DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER
De drukkende
m
Opbrengst voor 1938 en
1939 bijna 25 millioen
Jitgaven bijna 44 millioen
Vestigingswet van
industrieën
Groot Brittannië
neemt voorzorgen
omzetbelasting
Een Engelsche lijn op
Amsterdam 1
DONDERDAG 19 MEI 1938. 81e Jaargang. No. 10575.
Laan, Schagen, Tel. 20.
tfer N.V. „"Hollands Noorderkwartier"
jij den Minister
a overweging
Verhooging personeele belasting
aanstaande. Omzetbelasting
„het kind van de rekening".
Minister beschermt snoepgoed
fabrikanten tegen voortvarende
huisvrouwen.
De minister heeft ïn overweging
genomen een afzonderlijke finan
ciering der defensieuitgaven door
middel van een nationaal Defensie
fonds. Aldus deelt Zijne Excellentie
in de Memorie van Antwoord inzake
het wetsontwerp houdende tijdelijke
voorziening tot versterking van de
opbrengst van de inkomstenbelas
ting en van de dividend- en tantième
belasting tot gedeeltelijke dekking
van uitgaven voor de Defensie, mede.
Op de begrooting 1938 (gewone dienst) is
-een dekking voor de onderhavige defensie-
ïitgaven aanwezig, zoodat deze in de naaste
oekomst zeer 'groote zorg baart.
Daarom zullen extra offers in den vorm
pan nog een hoogere belasting moeten wor-
len gebracht.
Het ontbrekende
Belastingverhooging is, aldus de minister,
I het bijzonder in de huidige omstandighe
den, slechts verantwoord, indien zij een ab-
Wute noodzakelijkheid is. Zoolang de moge-
fitheid bestaat van een wijziging van de fi-
fancieele omstandigheden, wqlke de thans
j (oor 1940 en volgende jaren noodig geoor-
ieelde belastingverhoogingen geheel of voor
en gedeelte overbodig zouden maken, meent
e minister niet de vrijheid te hebben voor
tellen tot belastingverhooging in te dienen.
De minister heeft een matige ver-
hooging van de personeele belasting
in overweging genomen voor het ge
val de opbrengst van de reeds inge
diende belastingmaatregelen, alsme
de de opbrengst van de bij hem in
overweging zijnde verhooging van de
omzetbelasting niet toereikend zou
zijn om de nieuwe uitgaven voor de
defensie te dekken.
Verhooging van de omzetbelasting ver
dient de voorkeur boven een verdere verhoo
ging van andere belastingen, aldus de Me
morie.
Geen premieleening.
De uitgifte van een premieleening acht de
minister ongewenscht; deze heeft z.i. het ka
rakter van een kansspel.
In antwoord op de vraag of c.q. wanneer,
de regeering ter dekking van de kosten van
den achterstand in onze bewapening, tot de
uitgifte eener leening zal overgaan, moge
dienen, dat in het geldend systeem van
comptabiliteit tot zulke emissie slechts wordt
overgegaan, wanneer de stand der kasmid
delen daartoe noopt. Deze omstandigheid
doet zich thans niet voor
Geen verhooging invoerrechten.
Een verdere verhooging van het tarief
der invoerrechten is niet mogelijk, terwijl
tot heffing van een koffiebelasting niet
zal worden overgegaan. Ook een voorstel
tot invoering van een radiobelasting is
voorshands niet te verwachten.
Snoepgoed wordt in de eerste plaats
reeds getroffen door suikeraccijns,
crisis-suikerheffing en omzetbelas
ting. Aangezien de bereiding van
de bedoelde artikelen in een groot
aantal bedrijven plaats vindt, zou
de heffing van de belasting veel
administratieven arbeid vorderen.
Voorts zou naar de meening van
den minister invordering van de be
lasting er toe leiden, dat bereiding
van gebak en dergelijke artikelen
meer dan tot heden door de huis
vrouwen zelve ter hand zou worden
genomen.
De Regeering spreekt tenslotte als haar
overtuiging uit, dat 't Nederlandsche volk
de meerdere lasten tot verbetering van
zijn Defensie-apparaat zal willen en daardoor
ook kunnen dragen.
Eerste Kamer neemt het ont
werp aan.
De Eerste Kamer heeft gisteren het door
Minister Steenberghe ingediende wetsont-
werp op bedrijfsvergunningea aangenomen.
De sociaal-democraat De Zeeuw noemde
het ontwerp een onderdeel van het Plan van
der Arbeid, terwijl de anti-revolutionaire
professor Diepenhorst dit standpunt hard
nekkig bestreed.
Het is duidelijk, ''dat geen van beiden ge
lijk heeft. De waarheid ligt vrijwel in het
midden, maar vast staat wel, dat de wet
een belangrijke stap vooruit is op den weg
naar sociaal-economische ordening.
Het bleek helaas niet mogelijk deze orde
ning. die op zichzelf wel wenschelijk kan
zijn, te ontdoen van de dictatoriale macht,
welke wordt gelegd in de handen van den
minister van economische zaken. Een piete-
luttig of bazig bewindsman kan elke groei,
ja elk ontbotten van het industrieele leven
in ons land tegenhouden.
Natuurlijk staan tegenover deze gevaar
lijke rem ook belangrijke voordeelen, waar
van als belangrijkste te noemen is het voor
komen van ondoelmatig omspringen met het
dynamisch kapitaal, maar toch de ge
varen blijven groot en een verstarring van
ons industriëele leven niet ondenkbaar. Het
spreekt vanzelf, dat al deze bezwaren en nog
vele anderen, meer betreffende de structuur
der voorgeselde wet, gisteren de revue zijn
gepasseerd, maar tenslotte werd de minister
met 35 tegen 8 stemmen (tegen N.S.B., Lib.
en Chr.-Hist.) triomphator.
Uitbreiding of vestiging van industrieën,
mits zij daartoe zijn aangewezen, is dus in
het vervolg in ons land aan ministerieele
goedkeuring onderworpen.
Geruchten over het op
slaan van een voorraad
gietijzer.
Volgens de „Daily Telegraph",
zou de Britsche regeering voorne
mens zijn in Groot Brittannië een
hoeveelheid gietijzer op te slaan
van 600.000 tot 1 millioen ton.
De hoogovens zouden het verzoek
hebben ontvangen, zelfs, indien de
vraag der industrie zou afnemen,
geen enkele hoogoven buiten be
drijf te stellen, ten einde de vor
ming van den noodig geachten
voorraad mogelijk te maken.
Engelsche duikboot in
botsing
Gelukkig slechts tegen een kabel
aangevaren.
Het gerucht gaat, dat een Engel
sche duikboot bij oefeningen aan de
kust in botsing zou zijn gekomen
met een ander schip.
De admiraliteit spreek tegen, dat een
duikboot ter hoogte van Portland met een
ander schip in botsing is gekomen. Zij
verklaart, dat gisteren tijdens oefeningen
een kabel, die door een torpedojager werd
gesleept, in aanraking kwam met de
duikboot H. 44. Noch de torpedojager, noch
de duikboot werden evenwel beschadigd.
Dit nummer bevat 8 pagina's
DB BILT SEINT»
Verwachting: Matige, tijdelijk
zwakke wind uit Noordelij
ke richtingen, aanvankelijk
betrokken tot zwaar be
wolkt met nog eenigen re
gen, overdag opklarend met
weinig of geen regen, wei
nig verandering in tempera
tuur.
Verdere vooruitzichten: Waar
schijnlijk verder opklarend.
Een winstbelasting, hoewel noodzakelijk kwaad, beter geacht
iodsdienst en gemeenfebaantjes
Leusden roept uitdrukkelijk r.k.
sollicitanten op. Vragen aan
den minister.
Het Tweede Kamerlid Wendelaar heeft
un, den minister van Binnenlandsche Za
te de volgende vragen gesteld:
Heeft de minister kennis genomen van
«n advertentie van het gemeentebestuur
Tan Leusden en Stoutenburg in het week
blad voor den Ncderlandsclicn Bond van
Gemeenteambtenaren d.d. 5 Mei 1938, waar
in sollicitanten worden opgeroepen voor de
betrekking van eersten ambtenaar te secre
tarie (r.k.)?
Acht de minister de bijvoeging
itusschen haakjes niet in strijd met
artikel 176 der Grondwet, volgens
hetwelk de belijders der onderschei
dene godsdiensten allen dezelfde
burgerlijke en burgerschapsrechten
genieten, en gelijke aanspraak heb
ben op het bekleeden van waardig
heden, ambten en bedieningen?
Zoo Ja, heeft de minister dan reeds stap
pen gedaan om vernietiging van het besluit
yan het gemeentebestuur van Leusden en
Stoutenburg tot het plaatsen van deze
oproeping uit te lokken?
Indien zoodanige stappen nog niet zijn
gedaan, zal do minister dan daartoe als
nog onverwijld overgaan?
Duitsche zuinigheid
Rioolwater voor bemestinq.
Op voorstel van den Duitsehen minister
van landbouw is een plan uitgewerkt, om
hot Hamburger rioolwater voor den lanTl-
houw van de omgeving te gebruiken. In
plaats van, gelijk oorspronkelijk bet plan
vvas, dit water te reinigen, zal het thans
Worden gebruikt, om 25,000 h.a. noordelijk
en 17,000 h.a. oostelijk van Hamburg
vruchtbaar te maken. Daarvoor worden
muzen gebouwd, die een lengte van even-
Des 40—42 k.m. zullen krijgen.
Berlijn en in ndere Duitsche steden
0fdt deze werkwijze reeds sedert vele ja
ren met veel succes toegepast.
Kleine fabrikanten en groote ge
zinnen gedupeerd. Op ver
zachtende bepalingen aange
drongen.
Vrij algemeen erkennen de
Tweede Kamerleden, dat de voorge
stelde verlenging van den geldig
heidsduur der omzetbelastingwet
noodzakelijk is en deze, hoewel zij
een zware last voor bet bedrijfs
leven beteekent, niet kan worden
prijsgegeven. Zulks zou onverant
woordelijk zijn, aldus het Voorloo-
pig Verslag.
Eenige leden meenen, dat de termijn van
vijf jaar verkort moet worden.
Vele leden achten het een ernstige
fout, dat de heffing van de bron
naar een verder gelegen punt
wordt verplaatst en de vrijstelling,
welke tot dusver aan kleine fabri
kant-detaillisten kon worden ver
leend, uit de wet wordt geschrapt..
Bedrijfsbelasting?
Sommige leden vreezen, dat de omzetbe
lasting verder gaat in de richting van een
bedrijfsbelasting.
Van andere zijde wordt gevreesd, dat de
groote gezinnen te zeer door de nieuwe be
palingen zullen worden getroffen. Eenige
uitbreiding van de vrijstellingen wordt in
dit verband gevraagd.
In aansluiting hierop geven vele leden
hun ernstige bedenking te kennen tegen
een verhooging van het hcffingspercentage
der omzetbelasting.
Verscheidene leden achtten wijzi
ging gewenscht van artikel 4 der
wet. Zij bepleitten een wijziging van
het artikel, in dier voege, dat: te.
aan de fabrikanten, die tevens bet
beroep van handelaar uitoefenen,
een recht op splitsing van hun be
drijf voor de omzetbelasting ver
leend wordt, 2e een instantie wordt
geschapen, bij welke een fabrikant
in beroep kan komen, indien hij
meent de hem ingevolge het ar
tikel door den minister opgelegde
voorwaarden niet te kunnen aan
vaarden.
Op uitbreiding van de heffing van het
compenseerend uitvoerrecht tot de grond
en hulpstoffen wordt door eenige leden
aangedrongen.
Ten einde de contribuabelen te bescher
men tegen een mogelijk willekeurig optre
den door den fiscus werd gepleit voor een
dusdanige wijziging dat de tariefcommissie
ook krijgt te oordeelen over opgelegde ver
boogingen, welke de te betalen som tot het
tienvoud van de enkelvoudige belasting
kunnen doen stijgen.
Het voorgestelde bijzonder Invoer
recht, waarbij een percentage van
25 op de waarde der goederen zal
worden gelegd, ontlokt pro- en con
tra-stemmen. Door den één wordt
hierin een ongewcnschte vorm van
bescherming der Nederlandsche in
dustrie en een belemmering van den
invoerhandel gezien, door den ander
wordt zelfs een hooger percentage
dan 25 bepleit.
Restitutie.
Sommige leden verklaarden het zeer te
betreuren, dat in het ontwerp niet een be
paling is opgenomen, welke den fabrikant
bet recht geeft op restitutie van betaalde
omzetbelasting, zoo blijkt, dat hij die belas
ting langs den door de wet aangegeven weg
niet on den kooper heeft kunnen verbalen.
De fabrikanten-detaillisten dienen geheel
van de omzetbelasting te worden vrijgesteld,
meenen verscheidene leden. De omzetbelas
ting dient geheven te worden van den fa
brikant in den feitelijken zin.
Tegen deze zienswijze maakten vele an
deren bezwaar. Vele leden achtten het ge
wenscht. dat aan de bij de wet behoorende
tabel B uitbreiding worde gegeven door op
neming van boter, kaas, vleesch (desnoods
met uitzondering van rondvleesch), fruit en
gerookte haring, benevens gas en electrische
stroom.
Indien de Regeering hieraan niet tegemoet
zou kunnen komen, wordt voor genoemde
artikelen een verlaagd heffingspercentage
vastgesteld.
Sommige leden meenen, dat. er in het
bijzonder reden is, voortbrengselen van den
tuinbouw van omzetbelasting vrij te stellen.
Zulks zou een gunstigen invloed op de bin
nenlandsche vraag naar tuinbouwproducten
hebben.
Vele Kamerleden meenen dat de
regeering te ver gaat in haar voor
stel overmatige reserveering te
gen te gaan. Inhoud gaat boven
de bedoeling uit.
EEN WINSTBELASTING, HOE
WEL NOODZAKELIJK 'WAAD,
BETER GEACHT.
Uit het voorloopig verslag over het wets
ontwerp tot aanvulling van de wet tot be
vordering van de richtige heffing der directe
belastingen, blijkt dat
hoewel men maatregelen ter bestrij
ding van belastingontduiking warm
toegejuicht, vele Kamerleden van
oordeel zijn, dat de voorgestelde
maatregelen der regeering, die elke
reserveering welke de belastingadmi
nistratie te groot sohijnt, treffen
kannen, veel te ver gaan!
Zelfs, als van belastingontduiking in de
verste verte geen sprake is en als het be
treft uitsluitend een maatregel tot dekking
van zekere aanwezige risico's of tot ver
sterking van de positie der vennootschap
met het oog op de mogelijkheid van een
minder goeden gan gvan zaken in slechte
tijdsomstandigheden kan de fiscus heffen.
Wil de wetgever, afgescheiden van ontdui
kingkbedoclingen, overmatig reserveeren te
gengaan of althans overmatige reserves of
wat hij daarvoor aanziet door een belasting
treffen, dan is daarvoor 'n aanvulling van
de wet op de richtige heffing niet de juiste
methode. Immers op deze wijze wordt niet
de overmatig reservcerende vennootschap
doch worden de kortgehouden aandeelhou
ders getroffen. Veel beter is het dan, het
reeds meermalen bepleite denkbeeld van
een „winstbelasting" te volgen.
Al zou ook invoeren van deze belasting
door vele leden worden betreurd.
Bij een winstbelasting zou ten minste
het geld genomen worden van een aanwezi
ge winst, niet van een niet aanwezig inko
men. De genoemde regeling is zoo onjuist,
dat zij zelfs kan medebrengen, dat de aan
slag in de inkomstenbelasting stijgt naar
mate het inkomen daalt.
Op grond van de hierboven weergegeven
overwegingen waren deze leden van oor
deel, dat de redactie van het nieuwe twee
de lid van artikel 1 in dien zin behoort te
worden gewijzigd, dat het element van ont
duiking daarin wordt opgenomen Geschiedt
dit, dan zal de eisch van een „aanmerke
lijke" belastingbesparing kunnen vervallen.
De particuliere ondernemer op
achter!
Anderen merkten op, dat reeds gedurende
geruimen tijd de oprichting van de naam-
looze vennootschappen wordt gestimu
leerd door het feit, dat op het terrein der
belastingheffing de particuliere ondernemer
bij de vennootschap ten achter staat; een
feit, dat in ernst en daarmede in afkeu
renswaardigheid toeneemt, naarmate de
belastingdruk wordt verzwaard. Tegen een
verdere uitbreiding van dit euvel moet
worden gewaakt en dit zal niet naar be-
hooren kunnen geschieden, als belasting
vrijheid van gereserveerde winsten als axi
oma wordt aangenomen.
De voordeelen.
Verschillende andere leden erkenden, dat
de nieuwe regeling, gelijk de regeering zich
die denkt, voordeelen boven de bestaande
beeft. In de eerste plaats zal met ingrijpen
niet meer behoeven te worden gewacht op
de gecamoufleerde winstuitkeering, doch
zal reeds aanstonds kunnen worden opge
treden bij het tot stand komen van de re-
ser.veering, welke ten doel heeft die uitkee-
ring mogelijk te maken. In de tweede plaats
ontheft de voorgestelde regeling den fiscus
van een moeilijken bewijslast. En ten slotte
brengt zij het bijkomende voordeel met zich
dat abnormale reserves voor de liquidatie
kunnen worden achterhaald.
Gelijke monniken, gelijke kappen.
Sommige leden gaven als hnn meening te
kennen, dat het uit een oogpunt van fiscale
gelijkheid en rechtvaardigheid gewenscht
moet worden geacht, dat als complement op
hetgeen thans wordt voorgesteld een wijzi
ging in de wet op de inkomstenbelasting
wordt aangebracht, krachtens welke aan
vennootschappen onder firma en aan na
tuurlijke personen, die een bedrijf uitoefe
nen, voor dezelfde reserveeringen belasting
vrijheid zal zijn toegestaan als die, welke
op grond van de onderhavige regeling voor
de naamlooze vennootschappen zullen wor
den toegelaten.
Bespreking In het Lagerhuis.
De Spaansche kwestie. - De
stap te Praag niet algemeen
toegejuicht
In het Engelsche Lagerhuis heeft
minister Kingsley Wood medege
deeld, dat het in de bedoeling lag
aan de bestaande luchtvaartdien
sten nieuwe toe te voegen, o.a. op
Amsterdam en dat daarvoor verhoo
ging van subsidie noodzakelijk is
voor de burgerluchtvaart. De labonr-
partij bestreed de subsidievoorstel-
len, maar tenslotte heeft het La
gerhuis de luchtvaartwet aangeno
men.
Men heeft voorts in het Lagerhuis ge
vraagd, of de Britsche regeering van plan
is toe te laten, dat Italië
een wig
drijft tusschen de Britsche en Fransohe
regeering. Onderstaatssecretaris Butler zei-
de hierop, dat hij deze. uitlegging van Mus-
solini's rede niet behoefde te aanvaarden
en derhalve ook de door den vrager ge-
wenschte verzekering niet kon geven.
De verzekering was gevraagd, dat de
Britsche regeering de Fransche regeering
zou steunen in het bieden van tegenstand
tegen ïtaliaanschen druk om Frankrijk te
dwingen, zijn politiek ten aanzien van de
Spaansche regeering te wijzigen.
Ten aanzien van de nietinmengingspoli-
tiek deelde Butler namens de regeering me
de, dat er in beide kampen schendingen
zijn geweest. Dit verandert niets aan het
feit, dat de regeering trouw blijft aan de
nietinmenging.
De stap te Praag
was eveneens voor enkele leden aanleiding
de regeering ter verantwoording te roepen.
Van conservatieve zijde werd ge
vraagd, of de regeering op gelijke
wijze stappen gedaan had bij de
Italiaansche en Poolsche regeerin
gen met betrekking tot de Duit
sche minderheden in Tirol en Po
len. Butler antwoordde hierop ont
kennend, en weigerde duidelijker te
worden, ondanks de nadere vragen
van Adams. of de minderheid in Ita
lië al of niet beter werd behandeld
dan die in Tsjechoslowakijo.