Een Nationaal Defensie-fonds De nieuwe maatregelen tegen belastingontduiking DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER De drukkende m Opbrengst voor 1938 en 1939 bijna 25 millioen Jitgaven bijna 44 millioen Vestigingswet van industrieën Groot Brittannië neemt voorzorgen omzetbelasting Een Engelsche lijn op Amsterdam 1 DONDERDAG 19 MEI 1938. 81e Jaargang. No. 10575. Laan, Schagen, Tel. 20. tfer N.V. „"Hollands Noorderkwartier" jij den Minister a overweging Verhooging personeele belasting aanstaande. Omzetbelasting „het kind van de rekening". Minister beschermt snoepgoed fabrikanten tegen voortvarende huisvrouwen. De minister heeft ïn overweging genomen een afzonderlijke finan ciering der defensieuitgaven door middel van een nationaal Defensie fonds. Aldus deelt Zijne Excellentie in de Memorie van Antwoord inzake het wetsontwerp houdende tijdelijke voorziening tot versterking van de opbrengst van de inkomstenbelas ting en van de dividend- en tantième belasting tot gedeeltelijke dekking van uitgaven voor de Defensie, mede. Op de begrooting 1938 (gewone dienst) is -een dekking voor de onderhavige defensie- ïitgaven aanwezig, zoodat deze in de naaste oekomst zeer 'groote zorg baart. Daarom zullen extra offers in den vorm pan nog een hoogere belasting moeten wor- len gebracht. Het ontbrekende Belastingverhooging is, aldus de minister, I het bijzonder in de huidige omstandighe den, slechts verantwoord, indien zij een ab- Wute noodzakelijkheid is. Zoolang de moge- fitheid bestaat van een wijziging van de fi- fancieele omstandigheden, wqlke de thans j (oor 1940 en volgende jaren noodig geoor- ieelde belastingverhoogingen geheel of voor en gedeelte overbodig zouden maken, meent e minister niet de vrijheid te hebben voor tellen tot belastingverhooging in te dienen. De minister heeft een matige ver- hooging van de personeele belasting in overweging genomen voor het ge val de opbrengst van de reeds inge diende belastingmaatregelen, alsme de de opbrengst van de bij hem in overweging zijnde verhooging van de omzetbelasting niet toereikend zou zijn om de nieuwe uitgaven voor de defensie te dekken. Verhooging van de omzetbelasting ver dient de voorkeur boven een verdere verhoo ging van andere belastingen, aldus de Me morie. Geen premieleening. De uitgifte van een premieleening acht de minister ongewenscht; deze heeft z.i. het ka rakter van een kansspel. In antwoord op de vraag of c.q. wanneer, de regeering ter dekking van de kosten van den achterstand in onze bewapening, tot de uitgifte eener leening zal overgaan, moge dienen, dat in het geldend systeem van comptabiliteit tot zulke emissie slechts wordt overgegaan, wanneer de stand der kasmid delen daartoe noopt. Deze omstandigheid doet zich thans niet voor Geen verhooging invoerrechten. Een verdere verhooging van het tarief der invoerrechten is niet mogelijk, terwijl tot heffing van een koffiebelasting niet zal worden overgegaan. Ook een voorstel tot invoering van een radiobelasting is voorshands niet te verwachten. Snoepgoed wordt in de eerste plaats reeds getroffen door suikeraccijns, crisis-suikerheffing en omzetbelas ting. Aangezien de bereiding van de bedoelde artikelen in een groot aantal bedrijven plaats vindt, zou de heffing van de belasting veel administratieven arbeid vorderen. Voorts zou naar de meening van den minister invordering van de be lasting er toe leiden, dat bereiding van gebak en dergelijke artikelen meer dan tot heden door de huis vrouwen zelve ter hand zou worden genomen. De Regeering spreekt tenslotte als haar overtuiging uit, dat 't Nederlandsche volk de meerdere lasten tot verbetering van zijn Defensie-apparaat zal willen en daardoor ook kunnen dragen. Eerste Kamer neemt het ont werp aan. De Eerste Kamer heeft gisteren het door Minister Steenberghe ingediende wetsont- werp op bedrijfsvergunningea aangenomen. De sociaal-democraat De Zeeuw noemde het ontwerp een onderdeel van het Plan van der Arbeid, terwijl de anti-revolutionaire professor Diepenhorst dit standpunt hard nekkig bestreed. Het is duidelijk, ''dat geen van beiden ge lijk heeft. De waarheid ligt vrijwel in het midden, maar vast staat wel, dat de wet een belangrijke stap vooruit is op den weg naar sociaal-economische ordening. Het bleek helaas niet mogelijk deze orde ning. die op zichzelf wel wenschelijk kan zijn, te ontdoen van de dictatoriale macht, welke wordt gelegd in de handen van den minister van economische zaken. Een piete- luttig of bazig bewindsman kan elke groei, ja elk ontbotten van het industrieele leven in ons land tegenhouden. Natuurlijk staan tegenover deze gevaar lijke rem ook belangrijke voordeelen, waar van als belangrijkste te noemen is het voor komen van ondoelmatig omspringen met het dynamisch kapitaal, maar toch de ge varen blijven groot en een verstarring van ons industriëele leven niet ondenkbaar. Het spreekt vanzelf, dat al deze bezwaren en nog vele anderen, meer betreffende de structuur der voorgeselde wet, gisteren de revue zijn gepasseerd, maar tenslotte werd de minister met 35 tegen 8 stemmen (tegen N.S.B., Lib. en Chr.-Hist.) triomphator. Uitbreiding of vestiging van industrieën, mits zij daartoe zijn aangewezen, is dus in het vervolg in ons land aan ministerieele goedkeuring onderworpen. Geruchten over het op slaan van een voorraad gietijzer. Volgens de „Daily Telegraph", zou de Britsche regeering voorne mens zijn in Groot Brittannië een hoeveelheid gietijzer op te slaan van 600.000 tot 1 millioen ton. De hoogovens zouden het verzoek hebben ontvangen, zelfs, indien de vraag der industrie zou afnemen, geen enkele hoogoven buiten be drijf te stellen, ten einde de vor ming van den noodig geachten voorraad mogelijk te maken. Engelsche duikboot in botsing Gelukkig slechts tegen een kabel aangevaren. Het gerucht gaat, dat een Engel sche duikboot bij oefeningen aan de kust in botsing zou zijn gekomen met een ander schip. De admiraliteit spreek tegen, dat een duikboot ter hoogte van Portland met een ander schip in botsing is gekomen. Zij verklaart, dat gisteren tijdens oefeningen een kabel, die door een torpedojager werd gesleept, in aanraking kwam met de duikboot H. 44. Noch de torpedojager, noch de duikboot werden evenwel beschadigd. Dit nummer bevat 8 pagina's DB BILT SEINT» Verwachting: Matige, tijdelijk zwakke wind uit Noordelij ke richtingen, aanvankelijk betrokken tot zwaar be wolkt met nog eenigen re gen, overdag opklarend met weinig of geen regen, wei nig verandering in tempera tuur. Verdere vooruitzichten: Waar schijnlijk verder opklarend. Een winstbelasting, hoewel noodzakelijk kwaad, beter geacht iodsdienst en gemeenfebaantjes Leusden roept uitdrukkelijk r.k. sollicitanten op. Vragen aan den minister. Het Tweede Kamerlid Wendelaar heeft un, den minister van Binnenlandsche Za te de volgende vragen gesteld: Heeft de minister kennis genomen van «n advertentie van het gemeentebestuur Tan Leusden en Stoutenburg in het week blad voor den Ncderlandsclicn Bond van Gemeenteambtenaren d.d. 5 Mei 1938, waar in sollicitanten worden opgeroepen voor de betrekking van eersten ambtenaar te secre tarie (r.k.)? Acht de minister de bijvoeging itusschen haakjes niet in strijd met artikel 176 der Grondwet, volgens hetwelk de belijders der onderschei dene godsdiensten allen dezelfde burgerlijke en burgerschapsrechten genieten, en gelijke aanspraak heb ben op het bekleeden van waardig heden, ambten en bedieningen? Zoo Ja, heeft de minister dan reeds stap pen gedaan om vernietiging van het besluit yan het gemeentebestuur van Leusden en Stoutenburg tot het plaatsen van deze oproeping uit te lokken? Indien zoodanige stappen nog niet zijn gedaan, zal do minister dan daartoe als nog onverwijld overgaan? Duitsche zuinigheid Rioolwater voor bemestinq. Op voorstel van den Duitsehen minister van landbouw is een plan uitgewerkt, om hot Hamburger rioolwater voor den lanTl- houw van de omgeving te gebruiken. In plaats van, gelijk oorspronkelijk bet plan vvas, dit water te reinigen, zal het thans Worden gebruikt, om 25,000 h.a. noordelijk en 17,000 h.a. oostelijk van Hamburg vruchtbaar te maken. Daarvoor worden muzen gebouwd, die een lengte van even- Des 40—42 k.m. zullen krijgen. Berlijn en in ndere Duitsche steden 0fdt deze werkwijze reeds sedert vele ja ren met veel succes toegepast. Kleine fabrikanten en groote ge zinnen gedupeerd. Op ver zachtende bepalingen aange drongen. Vrij algemeen erkennen de Tweede Kamerleden, dat de voorge stelde verlenging van den geldig heidsduur der omzetbelastingwet noodzakelijk is en deze, hoewel zij een zware last voor bet bedrijfs leven beteekent, niet kan worden prijsgegeven. Zulks zou onverant woordelijk zijn, aldus het Voorloo- pig Verslag. Eenige leden meenen, dat de termijn van vijf jaar verkort moet worden. Vele leden achten het een ernstige fout, dat de heffing van de bron naar een verder gelegen punt wordt verplaatst en de vrijstelling, welke tot dusver aan kleine fabri kant-detaillisten kon worden ver leend, uit de wet wordt geschrapt.. Bedrijfsbelasting? Sommige leden vreezen, dat de omzetbe lasting verder gaat in de richting van een bedrijfsbelasting. Van andere zijde wordt gevreesd, dat de groote gezinnen te zeer door de nieuwe be palingen zullen worden getroffen. Eenige uitbreiding van de vrijstellingen wordt in dit verband gevraagd. In aansluiting hierop geven vele leden hun ernstige bedenking te kennen tegen een verhooging van het hcffingspercentage der omzetbelasting. Verscheidene leden achtten wijzi ging gewenscht van artikel 4 der wet. Zij bepleitten een wijziging van het artikel, in dier voege, dat: te. aan de fabrikanten, die tevens bet beroep van handelaar uitoefenen, een recht op splitsing van hun be drijf voor de omzetbelasting ver leend wordt, 2e een instantie wordt geschapen, bij welke een fabrikant in beroep kan komen, indien hij meent de hem ingevolge het ar tikel door den minister opgelegde voorwaarden niet te kunnen aan vaarden. Op uitbreiding van de heffing van het compenseerend uitvoerrecht tot de grond en hulpstoffen wordt door eenige leden aangedrongen. Ten einde de contribuabelen te bescher men tegen een mogelijk willekeurig optre den door den fiscus werd gepleit voor een dusdanige wijziging dat de tariefcommissie ook krijgt te oordeelen over opgelegde ver boogingen, welke de te betalen som tot het tienvoud van de enkelvoudige belasting kunnen doen stijgen. Het voorgestelde bijzonder Invoer recht, waarbij een percentage van 25 op de waarde der goederen zal worden gelegd, ontlokt pro- en con tra-stemmen. Door den één wordt hierin een ongewcnschte vorm van bescherming der Nederlandsche in dustrie en een belemmering van den invoerhandel gezien, door den ander wordt zelfs een hooger percentage dan 25 bepleit. Restitutie. Sommige leden verklaarden het zeer te betreuren, dat in het ontwerp niet een be paling is opgenomen, welke den fabrikant bet recht geeft op restitutie van betaalde omzetbelasting, zoo blijkt, dat hij die belas ting langs den door de wet aangegeven weg niet on den kooper heeft kunnen verbalen. De fabrikanten-detaillisten dienen geheel van de omzetbelasting te worden vrijgesteld, meenen verscheidene leden. De omzetbelas ting dient geheven te worden van den fa brikant in den feitelijken zin. Tegen deze zienswijze maakten vele an deren bezwaar. Vele leden achtten het ge wenscht. dat aan de bij de wet behoorende tabel B uitbreiding worde gegeven door op neming van boter, kaas, vleesch (desnoods met uitzondering van rondvleesch), fruit en gerookte haring, benevens gas en electrische stroom. Indien de Regeering hieraan niet tegemoet zou kunnen komen, wordt voor genoemde artikelen een verlaagd heffingspercentage vastgesteld. Sommige leden meenen, dat. er in het bijzonder reden is, voortbrengselen van den tuinbouw van omzetbelasting vrij te stellen. Zulks zou een gunstigen invloed op de bin nenlandsche vraag naar tuinbouwproducten hebben. Vele Kamerleden meenen dat de regeering te ver gaat in haar voor stel overmatige reserveering te gen te gaan. Inhoud gaat boven de bedoeling uit. EEN WINSTBELASTING, HOE WEL NOODZAKELIJK 'WAAD, BETER GEACHT. Uit het voorloopig verslag over het wets ontwerp tot aanvulling van de wet tot be vordering van de richtige heffing der directe belastingen, blijkt dat hoewel men maatregelen ter bestrij ding van belastingontduiking warm toegejuicht, vele Kamerleden van oordeel zijn, dat de voorgestelde maatregelen der regeering, die elke reserveering welke de belastingadmi nistratie te groot sohijnt, treffen kannen, veel te ver gaan! Zelfs, als van belastingontduiking in de verste verte geen sprake is en als het be treft uitsluitend een maatregel tot dekking van zekere aanwezige risico's of tot ver sterking van de positie der vennootschap met het oog op de mogelijkheid van een minder goeden gan gvan zaken in slechte tijdsomstandigheden kan de fiscus heffen. Wil de wetgever, afgescheiden van ontdui kingkbedoclingen, overmatig reserveeren te gengaan of althans overmatige reserves of wat hij daarvoor aanziet door een belasting treffen, dan is daarvoor 'n aanvulling van de wet op de richtige heffing niet de juiste methode. Immers op deze wijze wordt niet de overmatig reservcerende vennootschap doch worden de kortgehouden aandeelhou ders getroffen. Veel beter is het dan, het reeds meermalen bepleite denkbeeld van een „winstbelasting" te volgen. Al zou ook invoeren van deze belasting door vele leden worden betreurd. Bij een winstbelasting zou ten minste het geld genomen worden van een aanwezi ge winst, niet van een niet aanwezig inko men. De genoemde regeling is zoo onjuist, dat zij zelfs kan medebrengen, dat de aan slag in de inkomstenbelasting stijgt naar mate het inkomen daalt. Op grond van de hierboven weergegeven overwegingen waren deze leden van oor deel, dat de redactie van het nieuwe twee de lid van artikel 1 in dien zin behoort te worden gewijzigd, dat het element van ont duiking daarin wordt opgenomen Geschiedt dit, dan zal de eisch van een „aanmerke lijke" belastingbesparing kunnen vervallen. De particuliere ondernemer op achter! Anderen merkten op, dat reeds gedurende geruimen tijd de oprichting van de naam- looze vennootschappen wordt gestimu leerd door het feit, dat op het terrein der belastingheffing de particuliere ondernemer bij de vennootschap ten achter staat; een feit, dat in ernst en daarmede in afkeu renswaardigheid toeneemt, naarmate de belastingdruk wordt verzwaard. Tegen een verdere uitbreiding van dit euvel moet worden gewaakt en dit zal niet naar be- hooren kunnen geschieden, als belasting vrijheid van gereserveerde winsten als axi oma wordt aangenomen. De voordeelen. Verschillende andere leden erkenden, dat de nieuwe regeling, gelijk de regeering zich die denkt, voordeelen boven de bestaande beeft. In de eerste plaats zal met ingrijpen niet meer behoeven te worden gewacht op de gecamoufleerde winstuitkeering, doch zal reeds aanstonds kunnen worden opge treden bij het tot stand komen van de re- ser.veering, welke ten doel heeft die uitkee- ring mogelijk te maken. In de tweede plaats ontheft de voorgestelde regeling den fiscus van een moeilijken bewijslast. En ten slotte brengt zij het bijkomende voordeel met zich dat abnormale reserves voor de liquidatie kunnen worden achterhaald. Gelijke monniken, gelijke kappen. Sommige leden gaven als hnn meening te kennen, dat het uit een oogpunt van fiscale gelijkheid en rechtvaardigheid gewenscht moet worden geacht, dat als complement op hetgeen thans wordt voorgesteld een wijzi ging in de wet op de inkomstenbelasting wordt aangebracht, krachtens welke aan vennootschappen onder firma en aan na tuurlijke personen, die een bedrijf uitoefe nen, voor dezelfde reserveeringen belasting vrijheid zal zijn toegestaan als die, welke op grond van de onderhavige regeling voor de naamlooze vennootschappen zullen wor den toegelaten. Bespreking In het Lagerhuis. De Spaansche kwestie. - De stap te Praag niet algemeen toegejuicht In het Engelsche Lagerhuis heeft minister Kingsley Wood medege deeld, dat het in de bedoeling lag aan de bestaande luchtvaartdien sten nieuwe toe te voegen, o.a. op Amsterdam en dat daarvoor verhoo ging van subsidie noodzakelijk is voor de burgerluchtvaart. De labonr- partij bestreed de subsidievoorstel- len, maar tenslotte heeft het La gerhuis de luchtvaartwet aangeno men. Men heeft voorts in het Lagerhuis ge vraagd, of de Britsche regeering van plan is toe te laten, dat Italië een wig drijft tusschen de Britsche en Fransohe regeering. Onderstaatssecretaris Butler zei- de hierop, dat hij deze. uitlegging van Mus- solini's rede niet behoefde te aanvaarden en derhalve ook de door den vrager ge- wenschte verzekering niet kon geven. De verzekering was gevraagd, dat de Britsche regeering de Fransche regeering zou steunen in het bieden van tegenstand tegen ïtaliaanschen druk om Frankrijk te dwingen, zijn politiek ten aanzien van de Spaansche regeering te wijzigen. Ten aanzien van de nietinmengingspoli- tiek deelde Butler namens de regeering me de, dat er in beide kampen schendingen zijn geweest. Dit verandert niets aan het feit, dat de regeering trouw blijft aan de nietinmenging. De stap te Praag was eveneens voor enkele leden aanleiding de regeering ter verantwoording te roepen. Van conservatieve zijde werd ge vraagd, of de regeering op gelijke wijze stappen gedaan had bij de Italiaansche en Poolsche regeerin gen met betrekking tot de Duit sche minderheden in Tirol en Po len. Butler antwoordde hierop ont kennend, en weigerde duidelijker te worden, ondanks de nadere vragen van Adams. of de minderheid in Ita lië al of niet beter werd behandeld dan die in Tsjechoslowakijo.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 1