e vleugels wakend uitgespreid i WÈÈÈÈm W9* -"ii. DAGBLAD VOOR HOLLAND'S NOORDERKWARTIER ii Zilveren jubileum der luchtvaartafdeeling Beschermen wij ons rood-wit-blauw t m :-P- ■w. Voei&ot Indeeling der tweede klassers Japanners borea zich Chineesche linies De steekpartij in het Heilooër bosch De „Karimata" tijdelijk stopgezet Laan, Schagen, Tel. 20. DINSDAG 28 JUNI 1928. 81e Jaargang. No. 10607. Uitgave <fet KV. Uitg.-Mif: „Hononds Noordericwortier" DE MILITAIRE LUCHTVAART VÓÓR EN TIJDENS SOESTERBERG. Als op 1 Juli a.s. de luchtvaartaf deeling te Soesterberg haar zilveren jubileum gaat vieren, kan men ten onrechte tot de conclusie komen, dat het dien dag vijf-en-twintig jaar ge leden is, dat een organisatie tot stand kwam, welke ook maar eenigszins zij het op kleinere schaal te verge lijken is met de tegenwoordige luchtvaartafdeeling, zooals we die thans kennen en zooals ze wellicht nog slechts korten tijd zal blijven voortbestaan. Immers mag het als bekend verondersteld worden, dat binnen niet te langen tijd de reorga nisatie van de luchtvaartafdeeling tot een afzonderlijk luchtwapen als zelfstandig onderdeel van de land macht, verwacht kan worden, als ge volg van dc zeer groote uitbreiding. Kwalitatief zoowel als kwantitatief, welke onze luchtmacht in deze da gen ondergaat in verband met den zeer ernstigen internationalen toe stand. Ook reeds voor 1913 Onjuist zou echter eveneens de veronder stelling zijn, dat onze weermacht vóór 1913 nooit aandacht had voor de mogelijkheden, welke de lucht onze defensie bood. Teneinde ook in ons land de belangstel ling voor de luchtvaart aan te wakkeren, werd in 1907 door eenige menschen, die in de toekomst van de vliegerij geloofden, op gericht de Nederlandsclie Vereeniging voor Luchtvaart, onder voorzitterschap van den voormaligen kolonel bij den generalen staf C. J. Snijders, den lateren opperbevelhebber van land- en zeemacht Mede aan de activiteit van deze vereeni ging moet worden toegeschreven, dat men in het leger steeds meer de behoefte ging voelen, aandacht aan de luchtvaart te wij den. Tn 1910 werd een militaire luchtvaart commissie ingesteld om het vraagstuk te be- studeeren. Slechts weinigen zullen zich herinneren, dat het Ncderlandsche leger in die dagen ook nog korten tijd in het bezit was van een klein luchtschip. De Kamer echter weigerde de gelden die noodig waren voor het inrich ten van een hangar, voor de installatie voor gasvulling en voor andere voorzieningen, zoo dat men het luchtschip nooit heeft kunnen gebruiken. T Toch heeft in hetzelfde jaar het leger voor het eerst gebruik gemaakt van vliegtuigen, en wel bij de manoeuvres van 1911. Men kreeg de beschikking over de weinige bur gervliegtuigen, die op dat oogenblik in ons land aanwezig waren, de tweepersoons Far- hian Aan Marinus van Meel, de eerste ge- breveteerde vlieger in Nederland, een Zo- diac, een de Brouckère en een Blériot. In de Betuwe, vlak bij Hedel werd een tijdelijk landingsterrein ingericht. Met één der vlie gers, den reserve-luitenant Labouchère, ging als waarnemer niemand minder dan de in middels tot chef van den generalen staf be noemden generaal Snijders mee. In het rap port, dat hij over zijn vlucht uitbracht, wees hij met nadruk op de groote beteekenis van de waarneming uit de lucht, al had men slechts kunnen vliegen bij fraai, windstil weer en al had men veel last gehad van „luchtwarrelingen", zooals men toen nog de remous met een goed Dietsch woord betitel de. Hef pleit beslecht. Toen dan ook in 1912 hef rapport der twee jaar tevoren ingestelde mi litaire luchtvaartcommissie ver scheen en de minister van Oorlog, onze tegenwoordige jninister-presi- dent Dr. H. Colijn, de conclusies er van in de Kamer verdedigde, was t pleit weldra beslecht. Op 1 Juli 1913 werd de luchtvaart afdeeling opgericht, een afdeeling, waarbij officieren van alle wapens ingedeeld konden worden, zooals trouwens nog steeds het geval is. Het eenige luchtvaartterrein in Ne derland, in 1910 op de heide bij Soes terberg ingericht door de firma Ver- wey en Lugard, die de Mij. voor Luchtvaart hadden opgericht, waar van Frits Koolhoven de leiding der exploitatie had, werd door het rijk gekocht, terwijl het tweepersoons Farmantoestel van Marinus van Meel werd overgenomen. Na 1913. De wereldoorlog leidde tot een snelle ont wikkeling der luchtvaart in de betrokken landen, welke ook hier met aandacht werd gevolgd. Maar toch breidde de luchtvaartaf deeling slechts langzaam uit: men beschikte over geringe middelen en kon bovendien moeilijk aan vliegtuigen komen. In October 1917 betrok men uit Duitsch- land de eerste door een Nederlander gecon strueerde vliegtuigen n.1. 10 Fokker-jagers D 3, geconstrueerd door Anthony Fokker. Eveneens in' de oorlogsjaren begon men aan het nabouwen van buitenlandsche toestellen. Tegen het einde van 191S bezat de L.V.A. 73 verkenners, 30 jagers, 6 diverse lesvlieg- tuigen en eenige „Spijkers" (lesvliegtuigen) Inmiddels was in 1915 het vliegveld Schip hol bij Amsterdam ingericht en was in 1917 een afzonderlijke marinevliegdienst tot stand gekomen, die gestationneerd werd te de Mok op Texel. De groote luchtvaarttentoonstelling te Amsterdam, de E.L.T.A., in 1919 georganiseerd door de Soesterberg- sche luitenant-vliegers A. Plesman en M. W. Hofstee, gaf de stoot tot de ontwikkeling van de burgerlucht vaart in ons land en had .dan ook tengevolge dat verschillende mili taire terreinen, o.a. Schiphol en Waalhaven, voor het burgerlucht- verkeer werden opengesteld. Hoewel eigenlijk tot verleden jaar de luchtvaartafdeeling te kampen had met een gebrek aan belangstelling voor ons luchtwapen, waardoor men nimmer de be schikking kreeg over de middelen, noodig om op de hoogte van zijn tijd te blijven, breidde de organisatie zich voortdurend uit, tot den vorm welke zij thans heeft. De commandanten. Op 1 November 1919 volgde de kapitein van den generalen staf, thans gepension neerd luitenant-generaal J. H. Hardenberg, kolonel Wall aardt Sacre, den tegenwoordi- gen voorzitter van de Kon. Ned. Vereeni ging voor Luchtvaart als commandant op, terwijl hij in 1929 werd opgevolgd door ko lonel J. J. van Santen, die commandant bleef tot November 1933 en die betreurd door alle mannen der L.V.A., die hem als hun chef hebben gekend in November 1937 is. overleden. Tot 1937 was de tegen woordige generaal-majoor P. W. Best com mandant der L.V.A., om toen te worden op gevolgd door den tegenwoordigen comman dant, overste van Heyst, die als luite nant-vlieger begonnen van de eerste ja ren af het wel en wee van de L.V.A. heeft meegemaakt en het thans eindelijk ziet ge beuren, dat oud materiaal op groote schaal wordt vervangen door het modernste en beste, dat er op het gebied van militaire vliegtuigen wordt vervaardigd, vliegtuigen die bovendien worden gebouwd door Neder- landsche fabrieken. Opgewekt. zal men de volgende week het zilveren feest der L.V.A. vieren, waarbij een ieder slechts zal hopen, dat nooit het offer noo dig zal zijn, waartoe de vliegers zich in hun korpslied bereid verklaren als zij zingen; „En met ons leven blijven wij Het vaderland getrouw. De vleugels wakend uitgespreid, Beschermen 't rood-wit-blauw." en dat de versterking van onze luchtmacht slechts noodig zal zijn om te voldoen aan dc eveneens in het korpslied voorkomende woorden; Draag zorg dat men u ducht. De nieuwe competitie H.R.C., Alcmaria en de Boys bij de Haarlemsche vereenigingen. Naar de „Zaanlander" meldt, zal de ver moedelijke indeeling der 2e klasse, Afd. I van den K.N.V.B. voor het seizoen 1938 1939 er als volgt uitzien: Afdeeling A; H.R.C., Den Helder. Alcmaria Victrlx, Alkmaar Alkmaarsche Boys, Alkmaar. West-Frisia, Enkhuizen De Kennemers, Beverwijk. W.F.C., Wormerveer. O.S.V., Oostzaan E.D.O., Haarlem H.F.C., Haarlem. R.G.H., Haarlem. Afdeeling B: A.F.C., Amsterdam D.W.V., Amsterdam De Spartaan, Amsterdam Zeeburgia, Amsterdam. Watergraafsmeer, Amsterdam Z.F.C., Zaandam Hilversum, Hilversum H.V.C., Amersfoort Velox, Utrecht U.V.V., Utrecht. De mogelijkheid bestaat nog, dat voor de laatste twee clubs, U.V.S., Leiden en Vrien denschaar. Culemborg. in de plaats komen. door de Toestand bij de Jangtse-ver- sperringen kritiek. Duitsche adviseurs teruggeroepen? De Chineezen erkennen, dat de toestand te Matang, waar Chinee sche strijdkrachten de versperring in de Jangtse bewaken, kritiek is. Naar verluidt zijn de Japanneezen reeds door een gedeelte der Chi neesche verdedigingslinie gedron gen. De Chineezen zenden verster kingen. De Chineesche strijdkrachten, die Kwanteh als basis hebben, zouden na een snellen opmarsch de buiten wijken van Nanking hebben bereikt. Van Chineesche zijde wordt gemeld, dat Chineesche vliegtuigen bommen geworpen hebben op een Japansch oorlogsschip nabij Matang aan de Jangtse, het oorlogsschip is gezonken. Twee andere oorlogsschepen vlogen door Ixwnmen in brand. De bezetting door de Japanneezen van *t eiland Namoa, op 30 K.M. ten oosten van Swatau, op 24 Juni j.1. heeft geheel den kusthandel en zeehandelvan Swatau af gesneden, aldus waarnemers, die ©r op wij zen, dat dit tevens beteekent volkomen stopzetting van het verkeer langs de lijn tusschen Namoa, Formosa en de Pescado- res. Deze waarnemers zijn verder van oor deel, dat de Japansche vloot, die een „vreedzame blokkade" uitvoert tegen Chi na, haar werk ten zeerste vergemakkelijkt ziet door de bezetting van Namoa, aange zien de patrouileering thans beperkt zal worden tót het gebied ten zuiden van Na moa enten noorden van Hainan, waar ook, volgens de meening dezer waarnemers, binnen afzieniharen tijd de blokkade effec tief uitgevoerd zal worden. Duitsche adviseurs teruggeroepen. Gelijk reeds gameid, is de Duitsche ambassadeur Trautmann per vlieg tuig naar Hongkong vertrokken. Het gerucht doet de ronde, dat hij naar Berlijn zou zijn teruggeroepen, de kwestie der militaire raadslieden zou nog niet geregeld zijn. Tsjang Kai Sjek heeft Berlijn ervan in ken nis gesteld, dat hij zou toestemmen in het vertrek der raadslieden met uitzondering van zes hunner, onder wie generaal Falkenhausen. De Duitsche regeering echter heeft haar bevel betreffende algemeene terug roeping gehandhaafd. De Chineesche ambassade te Berlijn heeft Donder dag j.1. instructie gekregen de Wil- helmstrasse er van in kennis te stel len, dat de Chinqcsche regeering zich voorbehield gebruik te maken van geschikte middelen" om dit te rugroepingsbevel te beantwoorden. Gevangenen zullen China kolo- niseeren! Gemeld wordt, dat groote deelen van Chi na, die door de Japansche troepen bezet zijn, Dit nummer bevat 8 pagina's EERBER1CHT DB BILT SEINTt .Verwachting: Krachtige, tijde lijk stormachtige, later wel licht afnemende Z.W. tot W. wind, betrokken tot zwaar bewolkt, met aanvan kelijk nog regen, tijdelijk opklarend, in het N. iets koeler, in 't Z. veel koeler. Verdere vooruitzichten.?: Koel weer. gekoloniseerd zullen worden door Japansche en Koreaansche veroordeelden, voor het mee- rendeel politieke gevangenen. Bij Soeng- kiang, niet ver van Sjanghai, zou reeds een groote afdeeling gevangenen zijn aangeko men: De mannen werken overdag op het veld en brengen den nacht door in het mi litaire kamp. Dit is noodig met het oog op het rondzwerven van Chineesche guerilla- benden. Zwakzinnige net zoo lang door dc jongens gesardlol hij zijn nies trok i Naar van bevoegde zijde wordt medege deeld, is de aanslag Zondagavond in het Heilooër bosch gepleegd; niet zoo erg, als aanvankelijk wel leek. De dader M. is, aldus de Msb., geruimen tijd geleden een paar maanden als gewoon zenuwpatiënt verpleegd geweest in de St. Willebrordus- stichting te Hciloo. Hij is een wel wat ner veus, maar overigens 'n goede man, vader van een groot gezin. Verleden week Maan dag had hij reeds in het bosch een 6-tal jongens van 1619 jaar ontmoet die hem tot mikpunt van hun spot maakten. De man vroeg toen den jongens daarmee uit te scheiden, en toen dat niet gebeurde, ga.f hij een hunner een klap. Zondagavond ontmoette de man op zijn blijkbaar dagelijksche wande8ing dezelfde jongens, die onmiddellijk weer begonnen te sarren en den man uittarten. In.zijn drift liet de man zich gaan en bracht den 18- jarigen P. H. uit Alkmaar eenige niet ge vaarlijke steken toe in den zijde, in de buurt van een der longen. M. heeft tegenover de politie volledig be kend en bovendien zijn groote spijt betuigd. Hij is niet opgesloten, omdat daartoe niet de minste reden bestaat. In verband met den halven storm van gisteren. De „Karimata" heeft den arbeid gisteren tijdelijk moeten onderbreken in verband met het stormachtige weer. Gistermiddag tusschen twaalf en een werd met baggeren opgehouden. Er woei toen een halve storm uit zuidwestelijke tot westelijke richting met een windkracht van zeven tot acht. Dc molen ligt evenwel rustig voor do ankers temidden van de ruwe zee. De sleep- booten bevinden zich in de nabijheid, zoodat, indien het noodig mocht zijn, onmiddellijk assistentie kan worden verleend. De onstuimige golven maakten het 's mid dags vijf uur onmogelijk de dagploeg, die des ochtends om zes uur aan boord van de „Karimata" was gegaan, af te lossen. Zij is dus op den molen gebleven. Hedenochtend zal opnieuw worden gepoogd de ploegen tc verwisselen. In den loop van den avond was de wind in kracht afgenomen, zoodat men verwacht, dat het werk spoedig kan worden hervat. Schotsche nieuwe haring aangevoerd De Hollandsche „nieuwe" laat op zich wachten door de staking. Gistermiddag waren aan de markt te Scheveningen circa 150 halve Schotsche vaten nieuwe haring (vangst 1938). Deze brachten f 11.80 k f 16.per halve ton op. Naar wij vernemen, houdt deze aanvoer verband met de geringe vangsten van Hol landsche nieuwe haring ten gevolge van de staking. Weliswaar wordt ook in andere ja ren Schotsche nieuwe haring ingevoerd, doch nimmer in zulk een groote hoeveelheid. Daar deze haring van een mindere kwali teit is dan die van de Hollandsche nieuwe haring, is de prijs, welke voor de Schotsche haring gemaakt wordt, ook steeds lager. Nu, wegens de haringschaarschte hier te lande, niettemin een goeden prijs voor de „Schotsche nieuwe" bedongen is, zullen spoedig meer zendingen nieuwe haring uit Schotland volgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 1