Middelkamp wint de zevende étappe Euwe kampioen van Nederland De Hollander loopt één minuut van zijn achterstand in Een knal Sensationeele taxirit Venezuela ook uit den Volkenbond Postvlucbten op lm Wrijving tusschen Polen en Duitschla K.L.M.-mecaniciens wal voor Hughes' veilighci TOUR DE FRANCE LEDUCQ BEHOUDT DE LEIDING De zevende étappe van de ronde van Frankrijk, welke over 115 K.M. van Bayonne naar Pau leidde, is door onzen landgenoot Middelkamp gewonnen in den tijd van 2 uur 51 min. 22 sec. Dank zij het feit, dat hij door zijn étappeoverwinning een vergoeding van 1 minuut kreeg, is Middelkamp verscheidene plaatsen in de algemeene rangschikking op geschoven en staat thans als 23e ge klasseerd op de groote lijst, met nog geen 8 minuten achterstand op den leider, den drager van de gele trui, Leducq, die zijn positie wist te hand haven. Opnieuw is dus een der Nederlandsche Vertegenwoordigers erin geslaagd een étap pe te winnen. Eerst vestigde Schulte de aan dacht op zich door in de derde etappe, van St. Brieuc naar Nantes, als eerste over de streep te gaan, thans is het Middelkamp, die een glorieuze zege behaalde en opnieuw bewees, dat er met de Nederlandsche ren ners ernstig rekening moet worden gchou- MIDDELKAMP. den. Niet voor een uiteindelijke zege in de ronde, daarvoor" is de kracht en vooral de kwantiteit der Ilollandsche renners niet groot genoog. Maar wel als gevaarlijke out siders in de étappes. Van de zeven étappes zijn er thans twee door Nederlanders ge wonnen, twee door Belgen, één door een Italiaan, één door een Luxemburger en een door een Duitschcr. Middelkamp heeft in do zeven etappes, welke achter ons liggen, wel zeer regel matig gereden. In de eerste étappe werd hij derde, daarna werd hij achtereenvolgens 4$e, 3ie, 33e, 29e, 30c en 23e in de alge meene rangschikking. Ook van Schcndcl is een étapperenner bij uitnemendheid. Na de étappe van gisteren is hij 38e in het klassement met een totaal-tijd van 43 uur 11 min. 45 sec., terwijl Leducq, de drager van de leiderstrui, 43 uur 55 sec. noteert. Overigens is het wel opmerkelijk, dat het verschil tusschen de renners in de alge meene rangschikking zoo bijzonder klein is. Heden wordt er te Pau gerust en morgen is er de eerste zeer zware bereétappc, Pau- Luchon met toppen als de, Aubisque (1750 meter), de Tourmalet (2100 meter), de As- pin (1500 meter) en de Pcyresourde (1550 meter) over bijna 200 K.M. Dan zal het veld wel springen, dan zar het aspect van den strijd zich zeker wijzigen. Nog zijn alle zes Nederlandsche renners in de ronde en zijn hun verrichtingen be ter geweest, dan men had durven hopen. Maar morgen zal deberg- proef moeten uitmaken, in hoeverre onze landgenooten bij het klimmen kunnen meekomen, of zij achter raken of dat zij wellicht hun po sitie nog kunnen verbeteren. Leducq bleef leider dank zij Middelkamp. Leducq heeft het behoud van de gele trui aan... Middelkamp te danken. In de sprint won Middelkamp n.1. van den Duitscher Wengler, die slechts 26 seconden in de rangschikking achter stond op Leducq. Had Wonglcr dus de étappe gewonnen, dan had hij de eene minuut tijdsvergocding gekregen en was Leducq van de eerste plaats ver dreven. Veel strijd is er overigens in deze étap pe niet geweest. Eerst op de laatste 20 K. M. viel er iets van strijd te bespeuren. Leducq n.1. kreeg bandenpech en onmiddel lijk was dit het sein voor enkele concur renten om weg te loopen. Lcsueur stapte af en hielp zijn landgenoot door hem zijn fiets te geven. Wengler had inmiddels zijn kans gezien en was gedemarreerd. In een tempo van 40 K.M. trok hij er tus schen uit, spoedig gevolgd door Middel kamp en Vissers, die den Dutscher inhaal den. Met zijn drieën bereikten zij Pau het eerst, waar onze landgenoot In de sprint won. Elf seconden achter Vissers kwam de Spanjaard Berrendero binnen, gevolgd door Fréchaut en Bini, alpmede het hoofdpeleton, dat niet minder dan 79 renners omvatte. Zij werden gezamenlijk op de zevende plaats geklasseerd. Hierbij bevonden zich ook de vijf overige Nederlandsche renners. De stand van het alg. klassement luidt nu: 1. Leducq, Frankrijk, 43 uur 55 sec.: 2. Wengler 43 uur 1 min. 8 sec.; 3. Majcrus, Luxemburg, 43 uur 1 min. 43 sec.; 4. Rossi, Italië, 43 uur 1 min. 55 sec. 23e Middelkamp 43 uur S min. 34 sec.; 38e van Schendcl 43 uur 11 min. 45 sec.; 64e van Nek 43 uur 26 min. 19 sec.; 73e Schulte 43 uur 34 min. 53 sec.; 79e Dominicus 43 uur 46 min. 50 sec; SOe Hcllemons 43 uur 48 m. 38 sec. Behalve Middelkamp, die zeven plaatsen in de algemeene rangschikking is vooruit gegaan, heeft geen der andere Nederland sche renners zijn positie kunnen verbeteren Zij bleven allen op dezelfde plaats in het klassement staan. INTERN. KAMPIOENSCHAPPEN VAN DUITSCHLAND. Mej. Rollin Couqaerque in de kwartfinale. Mej. Rollin Couquerque heeft zich" voor den kwarteindstrijd der internationale kam pioenschappen van Duitschland geplaatst door een fraaie 61, 36, 63 overwinning op de beste speelster van Australië, Mej. Wynne, te Noordwijk finaliste in het dames- enkelspel. BUDGE DOOR KUKULJEVIC GESLAGEN! Ook Mako verliest. Te Belgrado heeft de winnaar van het toiirnooi te Noordwijk, de Joegoslavicr Ku- kuljevic een scnsationeele overwinning op het tennisphenomeen Budge behaald. Voor 3000 toeschouwers won Kukuljevic met 15—13, 7—5. Ook Mako leed een nederlaag, hij werd door Pancec met 46, 63, 97 geslagen. de officier viel flauw en Het twintigjarig bestaan van de tennis club Never Mind te Assen werd in een bui tengewoon vroolijke stemming gevierd in. bet Parkhotel, waar den gelieelen avond de pret en jool niet van de lucht waren. De uitbundige stemming werd evenwel door onbedachtzaamheid van een der feest gangers leelijk verstoord, meldt het Rd. Nsbl. Als onderdeel van het rijk gevarieerde pro gramma zou n.1. een ballonnen jacht worden gehouden, waarvoor een dertigtal hel ge kleurde ballonnen in de zaal werden ge bracht. De jacht zou heel normaal zijn ver- loopen als niet één der aanwezigen een officier van het garnizoen Assen een ballon met een brandende sigaret bad aan geraakt met gevolg, dat de kleurige bal- lonnenbouquet in een oogwenk veranderde in een vuurwerk, dat met daverende knallen ontbrandde. Zeven personen, onder wie en kele dames, liepen talrijke brandwonden aan gelaat en handen op. terwijl ook klee- ren ernstig werden geschroeid. Door den schok werden de lampen van het plafond geslingerd; Terstond werd de hulp inge roepen van een geneesheer, die de slacht offers behandelde. Het bleek, dat mej. Dal man, onderwijzeres te Assen, er liet ern stigst aan toe was. Over het gchcclc lichaam bedekt niet brandwonden en met ge schroeid hoofdhaar moest zij per auto naar huis worden gebracht. De onheilstichler geraakte bewusteloos. Of dit echter kwam door den knal of dooi den schrik is niet bekend! De bevoegdheden van oudercommissies Dringend behoefte aan een dui delijker omschrijving. Het Tweede Kamerlid Van Sleen heeft de volgende vragen gesteld aan den minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen: Is de minister niet van oordeel, dat ook na de inwerkingtreding van de wet van 22 Mei 1937 welke o.m. tot strekking heeft ccn aanvulling te geven van de „uiterst so bere bepalingen, die in de Lager Onderwijs wet 1920 nopens de oudercommissies wor den aangetroffen" dringend behoefte be staat aan een duidelijker omschrijving van de taak en de bevoegdheden van de ouder- commissiën en ouderraden- dan het K.B. van 31 December 1920 geeft? Kan de minister mcdedeelen, welke d e oorzaken zijn, dat nog steeds geen uitvoe ring is gegeven aan liet derde lid van het bij bovengenoemde wet gewijzigde ar tikel 20 van de Lager Onderwijswet, waar in is bepaald, dat bij Algemeenen Maatre gel van Bestuur de inrichting, de wijze van verkiezing van de leden en de verdere be voegdheden van de oudercommissiön en van óe ouderraden geregeld worden? Is de minister bereid te bevorderen, dat spoedig een Koninklijk Besluit ter regeling van deze materie wordt afgekondigd? tfchalxn Cortlever op de tweede plaats. Door zijn partij uit de laatste ron de van het tournooi om het kam pioenschap van Nederland tegen den kampioen 1937, Landau, te win nen, heeft dr. Euwe den kam pioenstitel behaald. Eerst zag het er naar uit, dat de partij op remise zou uitloopen. Er ontwikkelde zich een spel, dat den tegenstanders gelijke kan sen bood. In het eindspel kon Landau even wel niet de juiste voortzetting vinden. Hij kwam eên pion achter te staan en, nadat de torens van het bord waren verdwenen, gaf hij den hopeloozen strijd op. MAX EUWE. Overigens liad dr. Euwe reeds aan remise genoeg geliad, om zich kampioen van Ne derland te kunnen noemen, want zoowel van den Bosch als Cortlever hebben het niet tot een overwinning weten te brengen. Van den Bosch verloor zelfs, nl. van Mindeno. De volledige uilslag van de twaalfde ron de luidt: Prinsde Groot AA; Muldervan Doeshurgh 1—0: Cortlever—Fontein A—A; Muilwijk—van Scheltinga 01; Van den Boschvan Mindeno 0—1; EuweLandau 1-0. De eindstand luidt: 1. en kampioen dr. Euwe 9 punten; 2. Cortlever 8 punten; 3. van den Bosch lA punt; 4. De Groot GA punt; 5 en 6. Van Scheltinga en Landau ieder 6 punten; 7. Mulder 5A punt; 8. L. Prins 5 punten: 9. Van Doesburgh 3A .punt: 10, 11 en 12. Van Mindeno, Fontein en Muilwijk, ieder 3 p. N.S.B.-lid niet in Prov. Staten van Limburg toegelaten In de zitting der Prov. Staten van Lim burg van gisteren stelde de voorzitter mr. dr. Can Sonsheeck direct het onderzoek der geloofsbrieven van het nieuwe lid Graaf M. de Marchant et d'Ansembourg aan de orde, ter voorziening in de vacature ont staan door het overlijden van het N.S.B.- lid De Bock, aldus het Hsb. De commissie van onderzoek kwam na een lange vergadering tot de conclusie, dat de heer d'Ansembourg niet als lid der Sta ten kon toegelaten worden, omdat hij niet meer als ingezetene der provincie is te beschouwen. Bij zijn benoeming n.1. in 1935 tot lid der Tweede Kamer heeft hij zijn domicilie over geplaatst van Amstcmrade naar Den Haag. De commissie had verder zijn dubieuse na tionalitcit nog buiten beschouwing gelaten. Overeenkomstig het rapport besloot de ver gadering de heer d'Ansembourg niet als licl toe te laten. Chauffeur bood zijn aanvaller zijn portemonnaie aan. Op 21 Anril j.I. des ochtends om 6 uur kreeg de Haagsche taxichauffeur P. Ver- eeckes bericht van zijn baas, dat hem een vrachtje wachtte op liet Stuyvesantplein. V. reed erheen en C. G. K., van beroep chauf feur, slapte in. V. kreeg van zijn passagier opdracht naar Leiden te rijden. Daarna ging liet naar Leidsehondam. Toen K. in Leid- sohendam uitstapte pakte hij V. beet. In do worsteling kreeg V. het zoo benauwd, dat bij eigener beweging den aanvaller zijn portemonnaie aanbood, waar K. het geld uitnam. Met de buit gemaakte zeven gul den ging hij er vandoor. Heden stond K. voor deze feiten voor de Haagsche rechtbank terecht. Verdachte be kende hetgeen hem was ten laste gelegd. De Officier van Justitie, requireêrde tegen K. een jaar gevangenisstraf. De verdediger refereerde zich aan het oordeel van de rechtbank. VESTIGINGSEISCHEN VOOR BAKKERS. Bij beschikking van den minister van Economische Zaken van 12 Juli 1938, direc tie van handel en nijverheid, is op grond van het Vestigingsbesluit broodbedrijven '38, aangewezen als diploma, hetwelk algeheele vrijstelling geeft van het examen handels kennis, liet einddiploma van het Station voor Maalderij en Bakkerij te Wageningen, voor zoover dit einddiploma de handtecke- ning draagt van den gecommitteerde van den minister van Economische Zaken. Reeds de negende Zuid-Ameri- kaansche republiek die Genève verlaat. Venezuela heeft het lidmaatschap vari dén Volkenbond opgezegd. Trouw aan het ideaal. In het telegram, waarin Venezuela zijn uittreden bekend maakt, wordt geen enke le verklaring gegeven, van de motieven, die tot dezen stap hebben geleid. Wel wordt verklaard, dat Venezuela trouw blijft aan het ideaal, dat voorgezeten heeft bij de op richting van den Volkenbond en dat, al houdt het op lid te zijn van de Genccfsche organisatie, het zal voortgaan zich met dit ideaal te bezielen in zijn buitenlandsche politiek. De Volkenbond verliest het ver trouwen der volkeren. De werkelijke motieven voor het besluit van Venezuela waren reeds uitgedrukt in de boodschap, die de minister van buiten landsche zaken, Gilborges, op 19 April j.I. tot het congres heeft gericht. In die bood schap maakte de minister melding van de vermindering van het vertrouwen der vol keren in den volkenbond en de doeltref fendheid van het handvest. De Venezolaansche regeering verklaarde, dat zij niet kon voortgaan de verantwoorde lijkheden op zich te nemen, welke voort vloeien uit het covenant. Venezuela was sedert 12 Januari 1920 lid van den Volkenbond. Van 1929 tot 1931 had het als niet-permanent lid zitting in den Volkenbondsraad. Met Venezuela is de negende Zuid-Ame- rikaansche republiek uit den Volkenbond getreden. Intusschen blijven de meeste La- tij nsch-Amerikaansche landen, die uitge treden zijn, deelnemen aan de technische Volkenbondswerkzaamheden. Ook blijven zij lid van de internationale arbeidsorganisatie. Notaris maakte 21 mille zoek Advocaten deden een ontdek king te Hoorn. Bij den 75-jarigen notaris van H., as dezer dagen een ernstige zaak aan het licht gekomen. Het is n.1. gebleken, dat aan geldswaarden uit een boedel, welke genoemde notaris onder zijn beheer had, een bedrag van plus minus f 21-000 ontbreekt. Over de afwikkeling van den betrokken boedel is sinds eenige jaren een proces tus schen de familieleden onderling aanhangig. De notaris deed geregeld rekening en verantwoording, waarbij de administratie steeds in orde bleek. Toen echter vorige week de advocaten der beide procedeercn- dc partijen zich er van wenschtcn te over tuigen of de aanwezige geldswaarden in overeenstemming waren met de administra tie, werd bovengenoemde ontdekking ge daan. Ontstellend hooge aardappelprijzen Wat denkt de minister te doen? Het Tweede Kamerlid van Sleen heeft aan den minister van Economische Zaken de volgende vragen gesteld: Is het den minister bekend, dat in ver band met den ontstellend hoogen prijs van tic aardappelen een groot deel van het min- der-koopkrachtige publiek sinds geruimen tijd niet bij machte is zich van dit Holland- sche volks voedsel bij uitnemendheid te voorzien? Wat denkt de minister te doen om aan dezen onhoudbaren toestand, die niet alleen ernstig ongerief voor de consumenten, maar daarnaast financieele schade beteekent voor consumenten, producenten en distribuanten, zoo spoedig mogelijk een einde te maken? HELPT ONVOLWAARDIGEN AAN WERKI En laat nw rijwielplaatje stempelen! De Vereenigde Arbeid voor Onvolwaardi- gén (A.V.O.) is al eenige jaren bezig, om een vrij groot aantal onvolwaardige ar beidskrachten aan arbeid te helpen door hen te belasten met het stempelen van de nieuwe rijwiclplaatjes, met naam en adres van den bezitter. De Verecniging slaat hierbij twee vlie gen in één klap. Zij geeft iedereen de ge legenheid om zich te verzekeren tegen dief stal en verlies van rijwielplaatje en fiets en tevens is dit een ongezochte werkver schaffing voo reen paar honderd onvol- waardigen, die behalve een behoorlijke ver dienste, de morecle winst boeken dat zij, die als regel buiten het productieproces vallen, thans de gelegenheid krijgen door hun eigen arbeid wat te verdienen. Het vorig jaar kon de Vereeniging een kleine f 12.000 loon uitkeeren, dank zij de medewerking, die zij van officieele en niet- officieele zijde ondervond. De stempolcampagne is dit Jaar al weer begonnen. Op den da? dat de plaatjes bij de post kantoren verkrijgbaar zijn, levert de A.V. O. ook de door haar gestempelde plaatjes af. Allerwege, inzonderheid van de zijde der werkgevers en hun vereenigingen, wordt in toenemende mate deze vóórstem peling bevorderd. Op 21 Juli begint, de openbare stempe ling; dan worden bij de postkantoren in de 40 voornaamste gemeenten des lands stem- pelmachines geplaatst om de koopers van rijwielplaatjes in de gelegenheid te stellen liet nieuwe plaatje te koopen en tegelijk af te stempelen. De stempeling kost maar 10 cent. In plaatsen waar geen machine staat kan men een gestempeld plaatje bestellen bii het Hoofdkantoor der A.V.O., Overtoom 187, Amsterdam (W.), tegen voor afgaande gireering van een bedrag van f 2.80 op gironummer 3O11S0. In dit bedrag is 20 cent voor aangeteekend toezenden van het gestempelde plaatje inbegrepen. Vertrek run Aa: ^heenreis) lSin*<">- 12 ,uli inkom» |A'dam 12; Band. 12 jsasra 12 u iis) |Joc*hp- 12 Juli [RanK- 12; [Medan 12: Athene 12: «""reis) l""»1"- 12 ,u,i Ibis (heenreis) (terugreis) 12 Omreis) lA'd™ 12 Iuli DUITSCHE PERS MAG NIET MEER LIJK OVER POLEN SCHRIJVE] M Polen acht zich te groot politiek aan den leiband. De zeer onwelwillende toon de Duitsche bladen tegenover Polei W heeft tot diplomatieke stappen geleit Deze hebben tengevolge gehad, dï de Duitsche pers, ten opzichte va: Polen, van toon zal veranderen. „Het zou onjuist zijn te gelooven, de Duitsch-Poolsche betrekkingen, al zijn: in 1933 begonnen te verbeteren, thans heel hartelijk en vol van wederzijdse!) trouwen zijn", teekent de Gazetta Polski dit bericht aan. In Duitscliland worden woordei gehoord, aldus het artikel, die t zouden willen beschouwen als er echo van het voorbije tijdperk en dh getuigen, dat de Duitsche mecnini vaak onvoldoende de Európccschi rol van de oorspronkelijke Poolscl» cultuur waardeert. Ol /er® oo» pM Polen is te groot voor „politiek aan leiband" van wie ook en in welke k? het ook zij. Ook de methode van „entweder-J (zoo of zóó) zou tot geen enkel resulti den. Nu ontmoet men nog aanhangers die methoden in sommige redactiebui en vereenigingen in Duitschland. Deze ben niet alleen ongelijk met hun rod ringen omdat zij de ingewikkeldheid het Europeesche evenwicht vergeten, bovendien bewijzen zij een slechten j aan de toenadering tusschen beide door aan beide kanten van de gren geloof in de stabiliteit van de nieuwej in de Poolsch-Duitsche betrekkingen t nielen. Het artikel eindigt met het belang vast te stellen voor het wed toenadering en beter begrip van betoi zooals de recente bezoeken van Pi oudstrijders aan Duitschland. en. D< oudstrijders aan Polen, welke liet middel vormen om do psychologiscl derpalen uit den weg te ruimen. 1 Het Lockheed-vliegtuig waarmede Ho* Hughes zijn vlucht om de wereld maat j van het type L.14, de Super-Electra wl! dit jaar ook aan de K.L.M.-vloot in de' en in Europa werd toegevoegd. De K.N.I.L.M. vliegt op het oogenblik: dit vliegtuigtype tusschen Batavia en f ney. Voor de occaanvlucht had Hughes Lockheed met sterke motoren uitgerust met Wright-Cyclone motoren van type G waarmede ook de Douglasü.C.3 van de K zijn voorzien. Deze motoren ontwikkel® den start een vermogen van 1100 PK Hierdoor komt de snelheid van het vliq hooger te liggen clan in de standaardui# ring.- De Amerikaan vliegt blijkens de richten lang niet. op maximum-snelheid.' mocdelijk laat hij zijn motoren op 70 to pet. van het vermogen draaien. De mok drijven de vier Hamilton-Standard-Hydr tic schroeven, waarmede ook de K.L.M.! nieuwste D.C.3 „de Kemphaan", bij wijze proef heeft uitgerust. Deze schroeven i nen tijdens de vlucht zoodanig van veranderen, dat de luchtdruk er geen meer op heeft, zoodat de schroef in n vlucht stilgezet kan worden, zonder dal eenig nadeel voor den motor op kan leve Extra benzinetanks in de gels en de kajoit. De Lockheed van Hughes was voorts nog uitgerust met extra benzine' tanks, die werden aangebracht in de vleugels en in de kajuit. De K.L.M,- werktuigkundigen die van Schiphol naar Le Bourget werden gedirigeerd om het toestel na te zien, bevonden alles uitstekend in orde. Vliegtuig en motoren hadden zich in de vlucht over den Oceaan voortreffelijk gehou den. Er was geen spoor te vinden dat er op wees dat de Lockheed ruim 15 uur achtereen in de lucht was 06- weest. Er werd alleen een geringe beschadif geconstateerd aan de verbinding van staartwiel met den staart. De staartd ken waren volkomen onbeschadigd, het toestel schijnt zwaar belast als: was voor den sprong over den Oceaan - den start van New-York met het staart' een opstakel licht geraakt te hebben. en ander is in onderling overleg op Bourget. voorloopig in orde gebracht, Bij' voorzichtige landing hoeft de vlieger P noemenswaardigen last te ondervinden' het beschadigde staartwiel. Van belang voor de De vlucht van Hughes is daarom ook 4 de Nederlandsche luchtvaart van hele omdat men hetzelfde materieel, dezer motoren, schroeven e.d., ook bij dc KL' vloot aantreft. Een en ander kan men dus uit het loop van deze vlucht toetsen, aan dc er ring welke men met de Lockheed bij1 K.L.M. heeft. He 'half het i 1938 De log Lr-rid Rfadr Than 1936, narcli lelijk flict. slech Ier i der van yoors Giste bii re omstr Mei Scliad Ook Er s< noK Jen. Car gri ge: ziji fin pai Rc 1 oor C gro troi de dui ma

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 2