rfoiirtmt n vier dagen rond A de wereld vl landboDwcrisismaatregelen meer Er bestaan geen DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER loden zijn geen Italianen Dl electriciteitsvoorziiÉg van Nederland ughes te New-York geland enthousiast publiek met gummistok in bedwang gehouden Vliegramp in Italië eerber1cht JDAG 15 JULI 1938- 81e JaarBan9- No- 10622. 1 j-jViV Vlitq.-Mir „Tlolloittk Noorderkwoftier" 5* DE WERELDVLUCHT VAN HUGHES tten ïit- lig! ui* IN DEN STORM OVER DE BER GEN. Record van Wiley Post verbeterd De Amerikaansche vlieger Hughes heeft zijn vlucht om de wereld volbracht. Hij is te New York aangekomen. Hij heeft door zijn vlucht het record van Wiley Post met 4 dagen verbeterd, juister uitgedrukt met 95 uur en 33 minuten. De vlieger landde op Floyd Bennett te 19.36 uur G.m.t., zoodat hij zijn vlucht om de wereld volbracht heeft in 91 uur 16 minuten. Volgens niet-officieele berekeningen bedraagt zijn vliegtijd 61 uur 7 minuten, de afgelegde afstand ongeveer 23.800 k.m. Een reusachtige menigte verwelkomde de vliegers. Het publiek trachtte tot aan het vliegtuig door te dringen, doch werd door de politie teruggedreven. Er viel juist een lichte regen. Een pandemonium brak los, toen het toestel daalde. Het moet Juist zijn geland op de plaats, waar het was opgestegen. Burgemeester Laguardia en Grover Whaler, president van de wereldtentoonstelling, varen de eersten, die het toestel binnengingen. Hughes stapte het laatst uit de cabine. De politie moest met de gummistok ruim baan maken. De vrouwen van de wereldvliegers hadden de grootste moeite om door de menigte te dringen. Het kwam tot de dolste tooneelen. De vliegers bleven na de landing volle vijf minuten in de machine met bet oog op de dringende menigte. De radioverslaggevers slaagden er niet in Hughes te interviewen. Zij konden hem niet bereiken. Ten slotte werd Hughes, geëscorteerd door motorpolitie, die letter lijk een weg door de menigte moest banen, in een auto naar een vllegloods gebracht. De vliegers, die ongeschoren waren, zagen ev zeer vermoeid, doch gelukkig uit. Op de vraag of hij nog eens zoo'n tocht zou willen maken, ant woordde Hughes beslist: „nooit". Vijftig soldaten en meer dan duizend politie-agenten moesten de orde op het vliegveld handhaven; er waren ook speciale afsluitingen aangebracht. Het laatste traject heeft Hughes op volle snelheid gevlogen, daar bij geholpen door een gunstigen wind. Volgens niet officieele schat- bng heeft hij tusschen Minneapolis en New York een gemiddelde narsnelheid van 400 kilometer bereikt. NOOIT HET GEVOEL IN GE- j sensatie verloopen, niet zoozeer voor de vlie- VAAR. I Kers zelf, als voor de buitenwereld. Ook Italië gaat de rassenleer toe passen, echter niet naar Duitsch modeL Voorloopig geen wettelijke maatregelen Het Duitsche nieuwsbureau publiceert het volgende opzienbarende bericht uit Rome, waaruit zou blijken, dat ook Italië de ras senleer zou gaan toepassen en de Arische cultuur zou willen beoefenen. „Het principieele standpunt van het fascisme ten aanzien van de ras vraagstukken is in tien pnnten sa mengevat op initiatief van den mi nister van propaganda, Algieri. In die tien punten belijdt Italië openlijk de rassentheorie. Gezegd wordt dat de Joden niet tot 't Ita- liaansche ras behooren. De bevolking van Italië is in meerderheid van Arischen oorsprong en heeft een Ari sche beschaving. De Giornale d'Italië publiceert de tien pun ten in grooten opmaak. Het blad schrijft, dat de richtsnoeren een actie aankondigen, die ten doel heeft het Italiaansche volk een eenvormige princi pieele opvatting over deze zaken te geven. In welingelichte kringen te Rome verluidt, dat voorloopig geen wette lijke maatregelen te verwachten zijn. Er zijn groote en kleine rassen, aldus het rapport van geleerden van de Italiaansche universiteit, over deze kwestie. De Italiaansche bevolking is in haar groo te meerderheid arisch en haar beschaving is arisch. Dit volk bewoont sedert verschei dene duizenden jaren het schiereiland en van de beschaving der prae-arische bevol kingen is vrijwel niets overgebleven. Het Italiaansche volk stamt in hoofdzaak van de elementen dierzelfde rassen, die het voortdurend levende weefsel van Europa vormen en hebben gevormcl. 44 millioen Italianen stammen dus in hun groote meerderheid af van families, die minstens sedert duizend jaar in Italië wo nen. Deze oude zuiverheid van het bloed is de grootste adeltitel van het Italiaansche volk. Het is dus tijd, dat de Italianen zich' openlijk voorstanders van de rassen theorie verklaren. Het rasvraagstuk moet in Italië uit zuiver biologisch oogpunt bezien worden, zonder phi- losophische of godsdienstige bedoe lingen. De Italiaansche rasopvatting moet zuiver Italiaansch zijn. Dat wil niet zeggen, dat in Italië de theo rieën van het Duitsche racisme moeten wor den ingevoerd: Het wil slechts den Italianen het physieke en vooral het psychologische model voorhouden van een menschenras van zuiver Europeesch karakter. Joden zijn geen Italianen. Het rapport zegt verder, dat de Joden niet tot het Italiaansche ras behooren. De semie ten, die in den loop der eeuwen in Italië zijn gekomen, hebben niets van hun volks aard verloren. De Joden vormen het eenige deel der bevolking, dat zich nooit in Italië versmolten heeft, omdat het bestaat uit ele menten van niet-Europeesche rassen, die verschillend van de elementen, waaruit het Italiaansche volk is ontstaan. H u1® tabben wij gehad, zeide Hughes »rkl LVan het vliegveld vertrok. Later '/va h tcgen een medewerker van «s, dat het niet zijn bedoeling was ge- 1. eea aanval op het record van Wiley ti w doen, doch slechts -een wetenschap- 'Ke proefneming te verrichten. Tijdens i at u Was erin geslaagd een kaart op van de noordkust van Siberië, a t c-a* Amerikaansche kaarten p gebied fout zijn, bergen, welker w, u roeter is aangegeven, heb- h £en boogte van meer dan 3000 me- «ughes verklaarde, dat hij besloten c rost van zijn leven te wijden aan estu, ering ^er roogelijke ontwikkeling ildfl btvaart. Tenslotte bracht hij nog k. aai1 *>ost' eggende, dat men nooit 11 Een tocht door storm en onweer. t laatste gedeelte van den tocht, waar- LimJ? v'j®Btuig boven de onafzienbare eti .van Canada ijlde, is niet zonder Gedurende 4K uur had men te New York geen contact met den vlie ger meer. Het radiostation Hermosa Beach in Californië heeft vijftig maal tevergeefs getracht een verbin ding met het toestel van Hughes tot stand te brengen. Men neemt aan, dat atmosferische storingen daar de oorzaak van waren. Een intusschen opgevangen draad loos bericht meldde, dat het vlieg tuig van Hughes zich midden in een onweer boven Albcrta bevond, op een hoogte van ongeveer 500 meter. Men nam toen aan, dat Hughes een tusschenlanding zou maken ergens in Winnipeg. Hughes is inderdaad geland, nog volkomen onver wacht. Om 13 uur 38 Greenwichtijd streek zijn toestel op liet vliegveld te Minneapolis, 400 mijl voorbij Winnipeg neer. Hij bevond zich toen nog 1000 mijlen .van Nevy York. Minister wil tusschen- schakels wegnemen l Hoe ver strekken de bevoegdhe- heden der regeering? De ta- rievenkwestie. Door de voorgestelde regeling van de electriciteitsvoorziening worden de productie- en distributiebedrijven slechts zwak beschermd, aldus mee- nen verscheidene leden uit de com missie van rapporteurs der Eerste Kamer, in het zoo juist verschenen Voorloopig Verslag. Een der meest op den voorgrond tredende vragen is dan ook, welk gebruik de regeering van de haar toe te kennen bevoegdheden zal ma ken. Deze bevoegdheden zijn be zwaarlijk te overzien! De hier aan het woord zijnde leden zijn huiverig hun stem aan het wetsontwerp te geven, mede omdat onzekerheid bestaat t.a.v. het gewichtige punt der koppeling en dat van de onderlinge samenwerking der productiebedrijven. Men zou een samenvattende be schouwing van den minister over de ze punten en over de toekomstige ontwikkeling der electriciteitsvoor ziening zeer op prijs stellen! Andere leden ondersteunden dit verzoek. In oorlogstijd Ten aanzien van de samenwerking en de koppeling van electrische centrales hadden verschillende leden krachtigere maatrege len gewenscht geacht. Nog eenige andere leden wezen op het nut van aaneerukoppeling van centrales me de voor het geval van oorlog. Verscheidene leden achtten de in artikel 3 vervatte regeling van de schadevergoe ding in geval van geheele of gedeeltelijke intrekking van een concessie met naasting van de electriciteitswerken, waarvoor de concessie geldt, wel uiterst spaarzaam. Eenige andere leden, die in het algemeen aan particuliere boven overheidsexploitatie de voorkeur gaven, koesterden eveneens weinig bewondering voor deze regeling. Het tweede punt, dat door anderen ter tafel werd gebracht, betrof de positie van de distributiebedrijven. De minister heeft voor dezen scha kel in de electriciteitsvoorziening, zoo zeiden zij, niet veel waardeering. Hij wil de tusschenschakels uitne- Verkeersvliegtuig met 20 inzit tenden verongelukt. Reeds vele lijken uit zee opgehaald. Een Italiaansch verkeersvliegtuig van den dienst Cagliari (Sardinië)— Rome, aan boord waarvan zich 20 personen bevonden, wordt vermist. Het toestel was gisterochtend om 7.35 uur van Cagliari vertrokken met zestien pas sagiers en een uit vier personen bestaande bemanning. Sedertdien heeft men het niet meer gezien. In een officieel communiqué wordt ge zegd, dat het zoeken vruchteloos gebleken is en dat de inzittenden als verloren moe ten worden beschouwd. Naar vernomen wordt heeft men reeds verscheidene lijken uit de zee opgevischt. Sinds zijn vertrek uit Fairbanks, hacl Hughes toen een afstand van 2470 mijl af gelegd in 12 uur 02 minuten De bergen had hij gepasseerd in stormachtige weersom standigheden. Tevoren bad Ilughes eveneens een moei lijk traject afgelegd, dat van Jakoetsk naar Fairbanks. een afstand van 3330 K.M., waarover Hughes 12 u. deed en dat één van de gevaarlijkste trajecten van den geheelen tocht is geweest, aangezien gevlogen werd hoven de wilde steppen v&n Siberië en de Beringzee. DB BILT SEINT» Verwachting: Zwakke tot mati ge wind uit Zuidelijke rich tingen, aanvankelijk gedeel telijk bewolkt met droog, warm weer, later in *t Wes ten toenemende kans op re gen of onweer. Verdere vooruitzichten^: Onzeker men, omdat deze niet aHeen stand en dus verliezen geven, maar ook de elasticiteit van de voorziening belemmeren. Te dien einde heeft de minister een groot aantal cijfers ge produceerd, die de voortreffelijkheid van de rechtstreeksche levering bo ven levering via distributiebedrijven zouden moeten aantoonen. Overtui gen doet dit overvloedige cijfermate riaal toch niet. Verhouding tusschen productie- en distributiebedrijven. Van meer beteekenis dan een twist over dit min of meer theoretische vraagpunt is intusschen, zoo vervolgden deze leden, een; zoo goed mogelijke regeling van de verhou ding tusschen productie- en distributiebedrij ven, een regeling, welke de laatste eener zij ds beschermt tegen onserieuze leverings voorwaarden en hun anderzijds voortgezette levering waarborgt, mits zij zelf voldoen aan de eischen, welke in het belang van een doel matige electriciteitsvoorziening mogen wor den gesteld. Het, ware gewenscht, dat het ontwerp zelf een dergelijke regeling bevatte. De winst der gemeenten. Ook andere leden merkten op, dat de regeling van het ontwerp voor de gemeenten met een eigen distributie net zeer bezwaarlijk kan worden. Het provinciaal bedrijf zal aan de ge meentelijke distributiebedrijven dus danige tarieven kunnen opleggen, dat het maken van winst practisch onmogelijk wordt! Het hieraan verbonden gevaar is te onder vangen, wanneer de gemeenten voor de ta rieven, welke van de zijde van het provin ciaal bedrijf aan de gemeentelijke distributie bedrijven worden voorgelegd, beroep hebben op de ministers van Waterstaat, van Finan ciën en van Binnenlandsche Zaken. Het zijn vaste economische maat regelen geworden, zegt minister Steenberghe. „Zelfdoen" meer dan ooit het parool voor den landbouw Na afloop van een driedaagsche excursie door Groningen en Drente heeft minister Steenberghe te Meppel een rede gehouden, waarin hij zijn vreugde te kennen gaf over de groote veranderingen op agrarisch gebied welke de laatste jaren in Drente hebben plaats gevonden. De ruilverkaveling en de bebouwing werden achtereenvolgens bespro ken. Vervolgens zeide de minister nog een en ander over den landbouw in het alge meen. Ik begrijp volkomen, zeide minister Steenberghe, dat het heel wat beteekent, wanneer de conjunctureele wereld'verhou dingen tot vermindering van de activiteit moeten leiden. Het spijt mij als ik zeggen moet, dat de algemeene economische ver houdingen in de wereld nog weinig aan leiding geven tot optimisme. Die verhoudin gen liggen niet binnen den greep van de regeering een mitsdien zullen wij ons nood gedwongen hebben aan te passen, daar we onze productie met de vraag naar land bouwproducten in overeenstemming hebben te brengen. Nu de overtuiging gaandeweg dieper wordt, dat deze verhoudingen op de wereldmarkt van meer blijvenden aard zijn, zullen we ons op hetgeen in het land dient te geschieden nader moeten beraden. Toen we met onze landbouwcrisismaatregelen be gonnen, leefden we nog steeds in de ver onderstelling, dat deze slechts van voorbij gaanden aard zouden zijn. Op grond van de gewijzigde ver houdingen, waarvan we kunnen ver wachten, dat zij van meer blijvenden aard zullen zijn, dienen we onze bakens te verzetten. We zullen, hoe spijtig we het ook mogen vinden, moeten gaan spreken niet meer van landbouwcrisismaatregelen, maar van economische maatregelen op het STEENBERGHE gebied van den landbouw met wH- sluiting van het woordje „crisisP Naar mijn innerlijke overtuiging zei de eigen kracht in den landbouw eerst dan tot volle ontplooiing komen, wanneer het be drijfsleven tot die verantwoordelijkheid wordt geroepen, die van nature bij dat be drijfsleven ligt. Op menig gebied van den landbouw verricht het bedrijfsleven zelf or- denenden arbeid. Zelf dom... Reeds jaren lang werd de botercontróle aan het bedrijfsleven overgelaten en nog steeds ligt de groote beteekenis van deze controle in het „zelf-doen"» Verschillende or ganen werden gesticht krachtens de Land- bouwuitvoerwet. Zij werken allen zelfstan dig, onder oppertoezicht van de overheid. Moeilijkheden komen slechts zelden voor. Hun heilzame werking is in hoofdzaak toe te schrijven aan het „zelf-doen"»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 1