rfoiirtmt
n vier dagen rond
A de wereld
vl
landboDwcrisismaatregelen meer
Er bestaan geen
DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER
loden zijn geen Italianen
Dl electriciteitsvoorziiÉg
van Nederland
ughes te New-York geland
enthousiast publiek met
gummistok in bedwang gehouden
Vliegramp in Italië
eerber1cht
JDAG 15 JULI 1938- 81e JaarBan9- No- 10622.
1 j-jViV Vlitq.-Mir „Tlolloittk Noorderkwoftier"
5*
DE WERELDVLUCHT VAN HUGHES
tten
ïit-
lig!
ui*
IN DEN STORM OVER DE BER GEN.
Record van Wiley Post verbeterd
De Amerikaansche vlieger Hughes heeft zijn vlucht om de wereld
volbracht. Hij is te New York aangekomen. Hij heeft door zijn vlucht
het record van Wiley Post met 4 dagen verbeterd, juister uitgedrukt
met 95 uur en 33 minuten. De vlieger landde op Floyd Bennett te 19.36
uur G.m.t., zoodat hij zijn vlucht om de wereld volbracht heeft in 91
uur 16 minuten. Volgens niet-officieele berekeningen bedraagt zijn
vliegtijd 61 uur 7 minuten, de afgelegde afstand ongeveer 23.800 k.m.
Een reusachtige menigte verwelkomde de vliegers. Het publiek
trachtte tot aan het vliegtuig door te dringen, doch werd door de
politie teruggedreven. Er viel juist een lichte regen.
Een pandemonium brak los, toen het toestel daalde. Het moet
Juist zijn geland op de plaats, waar het was opgestegen. Burgemeester
Laguardia en Grover Whaler, president van de wereldtentoonstelling,
varen de eersten, die het toestel binnengingen. Hughes stapte het
laatst uit de cabine. De politie moest met de gummistok ruim baan
maken. De vrouwen van de wereldvliegers hadden de grootste moeite
om door de menigte te dringen. Het kwam tot de dolste tooneelen. De
vliegers bleven na de landing volle vijf minuten in de machine met
bet oog op de dringende menigte. De radioverslaggevers slaagden er
niet in Hughes te interviewen. Zij konden hem niet bereiken.
Ten slotte werd Hughes, geëscorteerd door motorpolitie, die letter
lijk een weg door de menigte moest banen, in een auto naar een
vllegloods gebracht. De vliegers, die ongeschoren waren, zagen ev
zeer vermoeid, doch gelukkig uit.
Op de vraag of hij nog eens zoo'n tocht zou willen maken, ant
woordde Hughes beslist: „nooit".
Vijftig soldaten en meer dan duizend politie-agenten moesten de
orde op het vliegveld handhaven; er waren ook speciale afsluitingen
aangebracht.
Het laatste traject heeft Hughes op volle snelheid gevlogen, daar
bij geholpen door een gunstigen wind. Volgens niet officieele schat-
bng heeft hij tusschen Minneapolis en New York een gemiddelde
narsnelheid van 400 kilometer bereikt.
NOOIT HET GEVOEL IN GE- j sensatie verloopen, niet zoozeer voor de vlie-
VAAR. I Kers zelf, als voor de buitenwereld.
Ook Italië gaat de rassenleer toe
passen, echter niet naar Duitsch
modeL
Voorloopig geen wettelijke
maatregelen
Het Duitsche nieuwsbureau publiceert het
volgende opzienbarende bericht uit Rome,
waaruit zou blijken, dat ook Italië de ras
senleer zou gaan toepassen en de Arische
cultuur zou willen beoefenen.
„Het principieele standpunt van
het fascisme ten aanzien van de ras
vraagstukken is in tien pnnten sa
mengevat op initiatief van den mi
nister van propaganda, Algieri.
In die tien punten belijdt Italië
openlijk de rassentheorie. Gezegd
wordt dat de Joden niet tot 't Ita-
liaansche ras behooren. De bevolking
van Italië is in meerderheid van
Arischen oorsprong en heeft een Ari
sche beschaving.
De Giornale d'Italië publiceert de tien pun
ten in grooten opmaak.
Het blad schrijft, dat de richtsnoeren een
actie aankondigen, die ten doel heeft het
Italiaansche volk een eenvormige princi
pieele opvatting over deze zaken te geven.
In welingelichte kringen te Rome
verluidt, dat voorloopig geen wette
lijke maatregelen te verwachten
zijn.
Er zijn groote en kleine rassen,
aldus het rapport van geleerden van de
Italiaansche universiteit, over deze kwestie.
De Italiaansche bevolking is in haar groo
te meerderheid arisch en haar beschaving
is arisch. Dit volk bewoont sedert verschei
dene duizenden jaren het schiereiland en
van de beschaving der prae-arische bevol
kingen is vrijwel niets overgebleven.
Het Italiaansche volk stamt in hoofdzaak
van de elementen dierzelfde rassen, die het
voortdurend levende weefsel van Europa
vormen en hebben gevormcl.
44 millioen Italianen stammen dus in hun
groote meerderheid af van families, die
minstens sedert duizend jaar in Italië wo
nen. Deze oude zuiverheid van het bloed is
de grootste adeltitel van het Italiaansche
volk.
Het is dus tijd, dat de Italianen zich'
openlijk voorstanders van de rassen
theorie verklaren. Het rasvraagstuk
moet in Italië uit zuiver biologisch
oogpunt bezien worden, zonder phi-
losophische of godsdienstige bedoe
lingen. De Italiaansche rasopvatting
moet zuiver Italiaansch zijn.
Dat wil niet zeggen, dat in Italië de theo
rieën van het Duitsche racisme moeten wor
den ingevoerd: Het wil slechts den Italianen
het physieke en vooral het psychologische
model voorhouden van een menschenras
van zuiver Europeesch karakter.
Joden zijn geen Italianen.
Het rapport zegt verder, dat de Joden niet
tot het Italiaansche ras behooren. De semie
ten, die in den loop der eeuwen in Italië
zijn gekomen, hebben niets van hun volks
aard verloren. De Joden vormen het eenige
deel der bevolking, dat zich nooit in Italië
versmolten heeft, omdat het bestaat uit ele
menten van niet-Europeesche rassen, die
verschillend van de elementen, waaruit het
Italiaansche volk is ontstaan.
H u1® tabben wij gehad, zeide Hughes
»rkl LVan het vliegveld vertrok. Later
'/va h tcgen een medewerker van
«s, dat het niet zijn bedoeling was ge-
1. eea aanval op het record van Wiley
ti w doen, doch slechts -een wetenschap-
'Ke proefneming te verrichten. Tijdens
i at u Was erin geslaagd een kaart op
van de noordkust van Siberië,
a t c-a* Amerikaansche kaarten
p gebied fout zijn, bergen, welker
w, u roeter is aangegeven, heb-
h £en boogte van meer dan 3000 me-
«ughes verklaarde, dat hij besloten
c rost van zijn leven te wijden aan
estu, ering ^er roogelijke ontwikkeling
ildfl btvaart. Tenslotte bracht hij nog
k. aai1 *>ost' eggende, dat men nooit
11
Een tocht door storm en onweer.
t laatste gedeelte van den tocht, waar-
LimJ? v'j®Btuig boven de onafzienbare
eti .van Canada ijlde, is niet zonder
Gedurende 4K uur had men te
New York geen contact met den vlie
ger meer. Het radiostation Hermosa
Beach in Californië heeft vijftig
maal tevergeefs getracht een verbin
ding met het toestel van Hughes
tot stand te brengen. Men neemt
aan, dat atmosferische storingen
daar de oorzaak van waren.
Een intusschen opgevangen draad
loos bericht meldde, dat het vlieg
tuig van Hughes zich midden in een
onweer boven Albcrta bevond, op
een hoogte van ongeveer 500 meter.
Men nam toen aan, dat Hughes een
tusschenlanding
zou maken ergens in Winnipeg. Hughes is
inderdaad geland, nog volkomen onver
wacht. Om 13 uur 38 Greenwichtijd streek
zijn toestel op liet vliegveld te Minneapolis,
400 mijl voorbij Winnipeg neer. Hij bevond
zich toen nog 1000 mijlen .van Nevy York.
Minister wil tusschen-
schakels wegnemen l
Hoe ver strekken de bevoegdhe-
heden der regeering? De ta-
rievenkwestie.
Door de voorgestelde regeling van
de electriciteitsvoorziening worden
de productie- en distributiebedrijven
slechts zwak beschermd, aldus mee-
nen verscheidene leden uit de com
missie van rapporteurs der Eerste
Kamer, in het zoo juist verschenen
Voorloopig Verslag.
Een der meest op den voorgrond
tredende vragen is dan ook, welk
gebruik de regeering van de haar
toe te kennen bevoegdheden zal ma
ken. Deze bevoegdheden zijn be
zwaarlijk te overzien!
De hier aan het woord zijnde leden zijn
huiverig hun stem aan het wetsontwerp te
geven, mede omdat onzekerheid bestaat
t.a.v. het gewichtige punt der koppeling en
dat van de onderlinge samenwerking der
productiebedrijven.
Men zou een samenvattende be
schouwing van den minister over de
ze punten en over de toekomstige
ontwikkeling der electriciteitsvoor
ziening zeer op prijs stellen!
Andere leden ondersteunden
dit verzoek.
In oorlogstijd
Ten aanzien van de samenwerking en de
koppeling van electrische centrales hadden
verschillende leden krachtigere maatrege
len gewenscht geacht.
Nog eenige andere leden wezen op het
nut van aaneerukoppeling van centrales me
de voor het geval van oorlog.
Verscheidene leden achtten de in artikel
3 vervatte regeling van de schadevergoe
ding in geval van geheele of gedeeltelijke
intrekking van een concessie met naasting
van de electriciteitswerken, waarvoor de
concessie geldt, wel uiterst spaarzaam.
Eenige andere leden, die in het algemeen
aan particuliere boven overheidsexploitatie
de voorkeur gaven, koesterden eveneens
weinig bewondering voor deze regeling.
Het tweede punt, dat door anderen
ter tafel werd gebracht, betrof de
positie van de distributiebedrijven.
De minister heeft voor dezen scha
kel in de electriciteitsvoorziening,
zoo zeiden zij, niet veel waardeering.
Hij wil de tusschenschakels uitne-
Verkeersvliegtuig met 20 inzit
tenden verongelukt. Reeds
vele lijken uit zee opgehaald.
Een Italiaansch verkeersvliegtuig
van den dienst Cagliari (Sardinië)—
Rome, aan boord waarvan zich 20
personen bevonden, wordt vermist.
Het toestel was gisterochtend om 7.35 uur
van Cagliari vertrokken met zestien pas
sagiers en een uit vier personen bestaande
bemanning. Sedertdien heeft men het niet
meer gezien.
In een officieel communiqué wordt ge
zegd, dat het zoeken vruchteloos gebleken
is en dat de inzittenden als verloren moe
ten worden beschouwd.
Naar vernomen wordt heeft men reeds
verscheidene lijken uit de zee opgevischt.
Sinds zijn vertrek uit Fairbanks, hacl
Hughes toen een afstand van 2470 mijl af
gelegd in 12 uur 02 minuten De bergen had
hij gepasseerd in stormachtige weersom
standigheden.
Tevoren bad Ilughes eveneens een moei
lijk traject afgelegd, dat van Jakoetsk naar
Fairbanks. een afstand van 3330 K.M.,
waarover Hughes 12 u. deed en dat één van
de gevaarlijkste trajecten van den geheelen
tocht is geweest, aangezien gevlogen werd
hoven de wilde steppen v&n Siberië en de
Beringzee.
DB BILT SEINT»
Verwachting: Zwakke tot mati
ge wind uit Zuidelijke rich
tingen, aanvankelijk gedeel
telijk bewolkt met droog,
warm weer, later in *t Wes
ten toenemende kans op re
gen of onweer.
Verdere vooruitzichten^: Onzeker
men, omdat deze niet aHeen
stand en dus verliezen geven, maar
ook de elasticiteit van de voorziening
belemmeren. Te dien einde heeft de
minister een groot aantal cijfers ge
produceerd, die de voortreffelijkheid
van de rechtstreeksche levering bo
ven levering via distributiebedrijven
zouden moeten aantoonen. Overtui
gen doet dit overvloedige cijfermate
riaal toch niet.
Verhouding tusschen productie-
en distributiebedrijven.
Van meer beteekenis dan een twist over
dit min of meer theoretische vraagpunt is
intusschen, zoo vervolgden deze leden, een;
zoo goed mogelijke regeling van de verhou
ding tusschen productie- en distributiebedrij
ven, een regeling, welke de laatste eener
zij ds beschermt tegen onserieuze leverings
voorwaarden en hun anderzijds voortgezette
levering waarborgt, mits zij zelf voldoen aan
de eischen, welke in het belang van een doel
matige electriciteitsvoorziening mogen wor
den gesteld.
Het, ware gewenscht, dat het ontwerp zelf
een dergelijke regeling bevatte.
De winst der gemeenten.
Ook andere leden merkten op, dat
de regeling van het ontwerp voor de
gemeenten met een eigen distributie
net zeer bezwaarlijk kan worden. Het
provinciaal bedrijf zal aan de ge
meentelijke distributiebedrijven dus
danige tarieven kunnen opleggen,
dat het maken van winst practisch
onmogelijk wordt!
Het hieraan verbonden gevaar is te onder
vangen, wanneer de gemeenten voor de ta
rieven, welke van de zijde van het provin
ciaal bedrijf aan de gemeentelijke distributie
bedrijven worden voorgelegd, beroep hebben
op de ministers van Waterstaat, van Finan
ciën en van Binnenlandsche Zaken.
Het zijn vaste economische maat
regelen geworden, zegt minister
Steenberghe.
„Zelfdoen" meer dan ooit het
parool voor den landbouw
Na afloop van een driedaagsche excursie
door Groningen en Drente heeft minister
Steenberghe te Meppel een rede gehouden,
waarin hij zijn vreugde te kennen gaf over
de groote veranderingen op agrarisch gebied
welke de laatste jaren in Drente hebben
plaats gevonden. De ruilverkaveling en de
bebouwing werden achtereenvolgens bespro
ken. Vervolgens zeide de minister nog een
en ander over den landbouw in het alge
meen. Ik begrijp volkomen, zeide minister
Steenberghe, dat het heel wat beteekent,
wanneer de conjunctureele wereld'verhou
dingen tot vermindering van de activiteit
moeten leiden. Het spijt mij als ik zeggen
moet, dat de algemeene economische ver
houdingen in de wereld nog weinig aan
leiding geven tot optimisme. Die verhoudin
gen liggen niet binnen den greep van de
regeering een mitsdien zullen wij ons nood
gedwongen hebben aan te passen, daar we
onze productie met de vraag naar land
bouwproducten in overeenstemming hebben
te brengen. Nu de overtuiging gaandeweg
dieper wordt, dat deze verhoudingen op de
wereldmarkt van meer blijvenden aard zijn,
zullen we ons op hetgeen in het land dient
te geschieden nader moeten beraden. Toen
we met onze landbouwcrisismaatregelen be
gonnen, leefden we nog steeds in de ver
onderstelling, dat deze slechts van voorbij
gaanden aard zouden zijn.
Op grond van de gewijzigde ver
houdingen, waarvan we kunnen ver
wachten, dat zij van meer blijvenden
aard zullen zijn, dienen we onze
bakens te verzetten. We zullen, hoe
spijtig we het ook mogen vinden,
moeten gaan spreken niet meer van
landbouwcrisismaatregelen, maar
van economische maatregelen op het
STEENBERGHE
gebied van den landbouw met wH-
sluiting van het woordje „crisisP
Naar mijn innerlijke overtuiging zei de
eigen kracht in den landbouw eerst dan
tot volle ontplooiing komen, wanneer het be
drijfsleven tot die verantwoordelijkheid
wordt geroepen, die van nature bij dat be
drijfsleven ligt. Op menig gebied van den
landbouw verricht het bedrijfsleven zelf or-
denenden arbeid.
Zelf dom...
Reeds jaren lang werd de botercontróle
aan het bedrijfsleven overgelaten en nog
steeds ligt de groote beteekenis van deze
controle in het „zelf-doen"» Verschillende or
ganen werden gesticht krachtens de Land-
bouwuitvoerwet. Zij werken allen zelfstan
dig, onder oppertoezicht van de overheid.
Moeilijkheden komen slechts zelden voor.
Hun heilzame werking is in hoofdzaak toe te
schrijven aan het „zelf-doen"»