Een Noordhollander tusschen de wolkenkrabbers I Schoolstrijd in de Wieringermeer AiMeiiek Osendarp 1100 m* in 10.5 sec. B-cJcien Van Klaveren toch Europeesch kampioen Vliegende visschen en een stille douane Als in het oude Griekenland**** Nederl. Spoorweaen bestellen 20 Die Ongewenschte christelijke onder wijzers? Diepgaande meenings- verschillen. Naar,wij vernemen is aan den lieer Boersrha, het nieuwbenoemde hoofd der chr. school te Slootdorp een adres aangeboden, waarbij hem verzocht wordt zijn benoeming niet te aanvaarden. Het adres was verge zeld van de handteekeningen van alle Gereformeerde ouders en verde re Gereformeerde leden van de chr. schoolvereeniging te Slootdorp. Dc heer Broersma, thans onderwijzer aan de neutrale Wieringermeer- school le Wicringenverf, heeft ge weigerd het adres in ontvangst te nemen en van zijn benoeming af te zien. De gereformeerde ouders hebben o.a. als motief aangevoerd, dat de heer Broersma nog te kort de rechtzinnige richting is toe gedaan, dit ook met zijn aanstaande vrouw het geval is en dat zij voor hun kinderen liever een hoofdonderwijzer hadden zien be noemd, die steeds de christelijke levensop vatting zooals deze door hen als de ware gezien wordt, gedeeld heeft. Deze actie is een onderdeel van een an dere actie, welke in het algemeen door leden van de chr. schoolvereeniging, Hervormden zoowel als Gereformeerden, tegen het Be stuur wordt gevoerd. Hoewel het Bestuur slatituair in zijn recht staat, omdat de benoeming van het personeel tot de bevoegdheid van het Bestuur behoort, meencn ve len, dat het Bestuur te weinig met den geest der leden rekening heeft gehouden. In deze opvatting is men gesterkt door een uitlating van den vice-voorzitter, den heer Van dei- Veen. die dit den 'eden nadrukkelijk aan 't verstand heeft gebracht Direct daarop hebben de Gereformeerden te Slootdorp, geleid door Ds. Van Vliet, de hoofden bijeengestoken. Er zijn nu in deze kwestie, welke tot een bepaald conflict is uitgegroeid, drie partijen: a. het Bestuur met een gedeelte van Her vormden; b. een klein gedeelte andere Hervormden; c. de Gereformeerden, welke onderling weer verdeeld zijn. Naar een insider in deze kwestie ons mede deelde, hcerscht overigens onder de ortho dox-protestanten nog de grootste eenstem migheid. Zij zien in den schoolstrijd een be vestiging van hun oorspronkelijk standpunt, dat de tijd nog niet rijp is om in do Wierin germeer bijzondere .chr. scholen te stichten, ook al omdat het onderwijs aan dc neutrale Wieringermeerscholen, waarvan die van Wieringerwerf aan de spits staat, zoo uit muntend verzorgd wordt. Dat zij tenslotte •voor den sterken aandrang der Gerefor meerden hebben moeten zwichten en mede werking hebben verleend, wordt nog door velen betreurd. Wat nu dc actie tegen bet bestuur betreft, laakt men het in het bijzon der, dat ervaren krachten in de Wie ringermeer zijn gepasseerd en noemt het opvallend, dat van dc zes be noemden er tenminste vier nauwe •relaties met do kopstukken uit het Bestuur hebben. Men acht het dan opvallend, dat een be noemde onderwijzer, den zoon van den vice- voorzitter, en een onderwijzeres „in de per- metasie" van den voorzitter is. Men kan niet aan den indruk ontkomen, dat het be noemen van den heer Bocrsma, een tegen prestatie is van enkele bestuursleden, die door den heer B. in hun kwaliteit van be stuursleden der Evangelisatie ijverig gehol pen zijn in hun actie tegen den evangelist Iviewiet. Dan is er nog benoemd een .protégé van den heer van Eek, hoofdambtenaar bij de Wieringermccrdircctie, welke hècr dus ook in deze zaak- zijn invloed zou laten gel den, en tenslotte is, naar men beweert, het nieuw benoemde hoofd te Middenmeer, de heer Blokzijl, iemand die zich niet onder de ruim honderd sollicitanten bevond, maar een goede kennis van den vice-voorzitter is. Een verdere actie, welke met deze kwestie nauw verband houdt, is die door Gerefor meerde en Hervormde ouders te Wieringer werf op touw gezet. Deze voelen er weinig voor hun kinderen naar Slootdorp te sturen, verknocht als zij zijn aan de neutrale Wie- ringermccrschool van den heer Van Bave- len. Ook van andere zijde dreigt men zijn kinderen niet naar de nieuwe Chr. scholen te zullen zenden, als de benoemingen niet ongedaan worden gemaakt. Uit goeden bron vernemen wij in middels dat een weigering weinig succes kan hebben, omdat de ouders indertijd schriftelijk verklaarden, voor hun kinderen christelijk onder wijs te wenschen. Bepaalde kringen brengen de Gerefor meerde actie in verhand met het overtollig worden van een leerkracht aan de chr. school te Schagen. Deze leerkracht is be noemd, toen een veertigtal leerlingen uit den polder de lessen aan de school te Scha gen ging volgen, en men had de leerkracht wel graag mét de leerlingen, naar Wierin- germcer weer over willen hevelen Hoe dit alles zij, zeker is het dat door al deze kwesties de persoonlijke svm. en antipathieën tegen elkaar on botsen, waar bij komt dat de Chr. scholen een zwaren strijd voeren tegen de populairiteit van dc neutrale scholen, welk men hlükhaar thans ook van de zijde van voorstanders van christelijk onderwijs op de rechte waarde gaat schatten. Voor alles was het prettiger geweest als allen, zonder onderscheid hun kinderen met volle instemming aan de nieuwe leerkrachten hadden loeverirouwd! Tenslotte kunnen wij mcdedeclen. dat tien 'enen bet bestuur hebben uitgenoodigd een buitengewone algemcene vergadering uit te schrijven, aan welk verzoek het bestuur reglementair heeft voldaan. De vergadering zal naar wij vernemen binnen enkele weken worden gehouden, en naar wij hopen klaar heid in de verhoudingen brengen. De reis van H. M. de Koningin Naar men ons van officieele zijde meldt is H.M. de Koningin Maandag per auto van Brieg naar Weissenburg vertrokken en daar 's avonds aangekomen. Bouman verbetert record 800 m. Ook van Beveren verricht een uitstekende prestatie Interna tionale wedstrijden te Berlijn. Op de internationale athletiek- wedstrijden, welke gisteravond voor 20.000 toeschouwers te Berlijn wer den gehouden, won Osendarp de 100 meter in 10.5 sec. vóór de beste Duitsche sprinters. Een zeer fraai succes behaalde Bouman op de 800 meter. Hij slaagde er in, dank zij ook den geweldigen strijd welke hij met zijn concurrenten moest voe ren, het Nederlandsch record met 0.2 sec. te verbeteren cn te brengen op 1 min. 51.2 sec. Het oude record stond eveneens op zijn naam met een tijd van 1 minunt 54.4 sec., ge vestigd op 15 Mei 1.1. te Kassei. Met deze prachtige verrichting werd onze landgenoot tweede achter den Pool Gassowskl na een fel duel met Sohu- macher. Van Beveren werd óp de 200 meter twee de in 21.9 sec. arbter den Duitseher sprinter Scheuring. De Duitsehers hadden hun bes te loopers over de 100 en 200 meter ver deeld, waarop de T. C. van de K.N.A.U. besloten bad ook Osendarp en van Beveren over beide nummers te verdeelen. cn niet. zboals eerst in de bedoeling hnd col ogen beiden in dc twee nummers te laten uitko men. Het gevolg was. dat èn Osendarp én van Beveren tegen de beste Duitsche cracks van het ooeenhlik werden geplaatst. Scheu ring bleek iets sneller te ziin dan de Am sterdammer. floeb dc/e Het Gillmeister met flink verschil achter zich. De Ruyter kwam op de 1500 meter uit. Waarschijnlijk was deze athleet nog wat vermoeid van dé wedstrijden van Zondag j.1. te Amsterdam, in ieder geval kon hij het tempo van Jakob, van den Franschman Normand en van Schaumburg niet, bijhou den. Deze drie loopers kwamen allen bin nen de vier minuten binnen. Op de 4 x 100 meter estafette werd de Nederlandsehe ploeg, bestaande uit van Geenbuizen, Boersma. van Beveren en Osendarp derde in 42,9 sec. De Duitsche ploeg, waarin Kerch, Homberger, Necher- mann en Scheuring zaten cn die dus kan worden beschouwd als de officieele lan den nloeg, werd eerste in 41.7 sec. Bij de dajnes viel de prestatie van Stella VValasiewiecz op, die de 100 meter in 11,8 sec. aflegde. Scheidsrechter erkent ongelijk. Naar wij vernemen is in den loop van gisteren bij den prom. van Van Klaveren, den heer Huizenaar. be richt ingekomen, dat de Intenatio- nal Boxing Union (I.B.U.) de uit spraak van den Belgischen scheids rechter Borre deze verklaarde Zondag j.1. te Botterdam de match tusschen van Klaveren en den Franscben titelhouder Tenet onbe slist, ondanks het feit, dat van Klaveren een winstpunt meer had zal annuleeren. zoodat onze land genoot den Euronooschen kampioens titel in bet middengewicht heeft verworven. De heer Borrp schiint zich te hehb«n ver- rist met de Be^'ccbe reriementen; hii ■nnncf 7Ün n*T*p'"l- pfl.-pnnpn. Overigens won Wouters enkele maanden "rieden tp ni-nasp' enk niet s'ochfs 1 winst ount verschil van F,der. zoodat het govr» van Klaveren-Tenet geen novum bcteekent. Trgcn Chr i stof orides Naar wij voorts nog vernemen ligt het 'n de bedoeling vóór 2 October a.s, een titelgevecht om bet F.uroneesch kamnioen «rhnn te organisperen tusschen rkn offici reien T.B.IT.-uitdagen, den Griek Christofo »!<Vs on Van Klaveren. Verrlnr znn onderhandelingen eeooonrl met Freddv Stopte, don wereldkampioen in Het middeno-owieht voor een gevecht om don wereldtitel, dat dan in Nederland zou worden gehouden. Statig vaart de „Nieuw Amsterdam" de haven van New York binnen Wij hadden Southampton begin Juni dus verlaten en bevonden ons in volle zee. Het werd stormachtig en het schip begon weer hevig te slingeren. Je kon haast niet loopen en je moest je aan de railing vast houden. Des 's avonds was er bioscoop maar er bestond niet veel belangstelling voor, de meesten lagen ziek te bed. Den volgenden morgen wilde ik op staan maar toen ik er uit was voelde ik nu niet lekker en ben toen blijven liggen tot 2 uur in den middag. Je belde in je hut om den steward en die bracht je keurig je eten. Het bleef de gcheele dag ruw, doch ik begon er al aardig aan te wennen. De ver onderstelling was dat het met Pinksteren in Holland wel geen mooi weer zou zijn. Het beste was het nog op het dek in de frissche lucht. Des avonds aan het diner waren nog velen abcent. Den Istcn Pinksterdag was het nog niel veel beter, nog steeds een bewolkte lucht met een woelige zee. Schepen zie je niet. Niets dan de woelige zee met de witschui mende golven Veel Joden aan boord. Er zijn vele Joden aan boord, die in de Nieuwe Wereld een bestaan trachten te vinden. Er zijn er uit Duitschland. maar ook uit Palestina. Zij moeten, indien ze zelf niet bemiddeld zijn, borgstelling hebben van hun verwanten. De tweede Pinksterdag was het schitte rend weer; de zee geleek een groot meer met zacht kabbelende golfjes. Ik maakte kennis met den hoofd ingenieur Haman en was in de ge legenheid de machinekamers te be zichtigen. De groote turbines waar in de olie gestookt werd. (5 van de 6 waren in werking) leverden een prachtig gezicht op. Men kon dus genoeg kracht ontwikkelen om een snelheid van 2223 knoopen te be reiken. Den vorigen dag bad het schip 544 mijl afgelegd. Men zag dc groote dynamo's voor opwekking van electriciteit. Men heeft bier ook een groote personeelsbesparing :n afwijking met andere booten der maat schappij. Schildpadden-race. Op het toeristendek waren ze bezig met horsenrace en schildpaddenraces, dit waren leuke attracties. De schildpadden bevonden zich in een afgesloten ruimte cn iedere schildpad was voorzien van een nummer en een bel. De schildpadden moesten over een afrastering van 10 c.m. klimmen, men zette geld op de nummers cn diegene ie on de schildpad gezet had. die het eerst over dc afrastering was, bad gewonnen! Tegen de avond verschijnt de Oceaanpost. hrt nieuwsblad van de boot. Ook heeft men bulletins waar de positie van dc boot staat aan gegeven. In de avond zagen we vliegende visschen over het water schieten en dan weer onderdui ken. Den Ssten Juni werd het zoo mistig, dat je niets kon zien! En in die mist weer klonk het eenzame gebrul van den mist hoorn. Tegen den avond klaarde het op en men kon nu hier en daar een boot ont dekken. Tegen 9 uur gingen we voorbij het eerste lichtschip en tegen half tien zagen we de eerste lichten tegen de horizon. Daarop voeren we het laatste lichtschip de „Ambroze" voorbij. De lichten werden duidelijker en wel dra kon men de lichten van Conev Island zien; de boot maakte nu een bocht. We voeren langs licht boeien waarin een bel luidde. Het was een schitterend gezicht, de groote lichtreclames die als een reusachtige vuurbal tegen den ho rizon afstaken. Tegen elf uur stop te de boot en kwam de loods aan boord. Een uur later kwamen we in de TTudson baai en men kon de hooge gebouwen flauw tjes in de verte onderscheiden Den volgenden morgen heel in de vroeg te kwam ik aan dek. Welk een schoon panorama bood New York! De zon kwam op en men zag de hoogc wolkenkrabbers uit den nevel te voorschijn komen. lang zaam stoomde de boot de TTudson rivier op langs hot machtige. Vrijheidsbeeld, dat je als het ware een welkom toerien! Eindelijk werd dc Nieuw Amsterdam door sleenbooten naar de steiger van de Hol land Amerika Min getrokken. Men had nu een goed gezicht on de drukke rivier en een aardig geziebt on bet drukke autover keer langs de High-way. Tijdroovende passcncontrole. Na de doktersinsnectie had een fijdron yende nacsenrontrolp plaats. Allereerst wer den de Amerikaansche burgers geholpen Tk was gauw klaar en zonder eenige ver dere moei'e kreeg ik verlof voor e-m ver blijf van 6 maanden in Amerika. De emi gratie passagiers mochten niet eerder van boord TTpi"na kwam een vertegenwoordi ger der Spoorwegen om miin verdere reis in orde te maken. F,n bet was met hem dat ik van boord ging voor dc con trole van de bagage. Tk moest voor wollen dekens en sigaren wat invoerrechten betalen. Men mag 50 sigaren meenemen zonder invoerrechten te betalen, of 300 sigaretten of 4V> pond ta bak. Een Amerikaan die naar Cbicaco moest en van Holland kwam waar hij zijn De heer D. C. Geerligs te Anna Paulowna, wiens eersten reisbrief wij dezer dagen afdrukten, vertelt ons nu van zijn aankomst 'met het machtige zeekasteel de „Nieuw Amsterdamin de haven van New York. De wereldstad maakt een grootsclien indruk op den buiten lander, van wiens weder vaardighe den onze lezers zeker vol belang stelling zullen kennisnemen. familie had bezocht was mij behulpzaam We zouden samen reizen tot Chicago. Overval door een stille douane. Ik hoopte aan dc kade een Hollander te ontmoeten voor wien ik enkele cadeautjes had meegenomen, maar hij was er niet en ik wilde reeds de bus nemion die ons naar het Grand Central Station zou brengen. Plotseling kwam iemand op me toe die me begon te betasten, het was een stille douane; hij pakte mijn camera en vroeg mij of ik deze had aangegeven. Tk zeide van niet. Mijn Amerikaansche vriend stond hem verder te woord; hij zeide dat het een gebruikte camera was. Ik had nu verder geen last en kon naar de bus gaan. Zoo gingen we langs de Hudson-rivier door de „Lincoln tunnel" naar het Cen tral Station. Het verkeer regelt zich in New York gemakkelijk door de zeer .ruim ge- houwde straten. Men zag de groote wol kenkrabbers van dicht bij en zij maakten een overweldigenden indruk. Tk ontmoette in het. station de kennissen uit New York zij noodigden mij uit een paar dagen te blijven, welk aanbod ik gaarne aannam. Gedurende bijna een week vertoefde ik in de wereldstad cn daarover hoop ik U de volgende keer te vertellen. Olympische Spelen 1940 Geen modei-ne takken van sport te Helsingfors. Hef gemeentebestuur van Helsingfors heeft in een speciale bijeenkomst de op dracht van bet T.O.C. de Olvmpische Spelen in 1940 in de Finsche hoofdstad te orga- niseeren in dank aanvaard. De vertegen woordiger van Finland in bet T.O.C., Ernst Krogius. zal bet Internationaal Olympisch Comité van dit besluit op de hoogte bren- gpn. Tn aansluiting on deze voor Finland zon belangrijke biipenkomst werden onmiddel lijk twee commissies samengesteld, die zich met den bouw van het stadion en van bet 01vmnisrh dorn en verder met de financi- eelc ziide der Sne)cn zullen bozig houden. Ofschoon niet duidelijk omschreven mag men aannemen. rl->t bet hi"r aiWn de Zomersnelen van 1910 betreft. We Winterspe len zullen in oen der eerstvolgende dagen wel aan Oslo worden gegeven. Ernst Krogius heeft zieh nog te legrafisch tot graaf de Baillet La- tour gewend, waarin hij den T.O.C.- president mededeelt, dat Helsing fors de organisatie der Spelen in 1940 aanvaardt. Hef ligf in de be doeling deze Snelen te beperken tot de traditioneelp takken van sport, zooals die ook in het oude Grieken land plaats vopden. dus met uit sluiting van de moderne spelen. Baron Srhimmelpenninck aan het woord. Aan den president van het Nederlandsch Olympisch Comité, mr. A. baron Sehimmpl nenninck van dor Ovo hebben wü gevraagd wat precies dc bedoeling van Finland in take het in 1940 te verwerken programma 'CM kunnen zijn. De NOC.-voorzitter deelde ons mede. dat men rieb c'-vhfs kan vorhenr"m on hpt feit dat de Snelen. vooral nu zij in pan klein 'and worden gebonden, een eenvoudiger op- mt zullen kriigen dan dc laatste malen bet "■eva] is geweest. Dat zal de snort ten goede 'mmen Maar wat Finland nrccïcs met de bpnerkïng van het aantal fikken van sport bedoeld, is mij niet duidelijk. Zouden inderdaad de moderne tak ken te Helsingfors uitvallen, dan zouden b.v. voetbal en hockey niet in het programma worden opgeno men evenmin bijv. kano. handbal, of polo. takken van sport, welk er de laatste tien jaren bij zijn gekomen. Indien voetbal en hockey zouden verdwijnen zou ongetwijfeld een langrijke attractie voor het pubijt vervallen en het is de vraag, of wel wenschelijk mag worden geacl Finland zal zich zoo spoedig mogelijj trent zijn bedoelingen dienen uit tr' ken, want klaarheid op dit punt is wenscht. Aan den andoren kant is liet beeri!) dat Finland zijn programma wil bctt. Men heeft nog slechts twee jaar ij alles moet opnieuw worden georgaig En hoe minder takken van spot te sneller zal dit in zijn werk kunnen Athletiek zal natuurlijk wel een voo- plaats innemen, maar ook zwemmen scn, worstelen en de ruitersport zub de Spelen van 1940 te Hilsingfors der. ren. E 1 E 0 1 I Order van vijf a zes mii. De directie van de Nederlandse]* Spoorwegen heeft gisteren enk?'/ belangwekkende bijzonderheden n» degedeeld omtrent een nieuw, groote order van de N.S., die in 4 milliocnen loopt. Het gaat om fc aankoop Aan 20 nieuwe Dicscl-elet- trische treinen, waarvan men d{ motoren zeer onlangs heeft besteld Bij Werkspoor worden 18 Maybaclr motoren, bij Stork twee Ganz-mote ren aangemaakt. Teneinde een grooter contingent reizii in deze nieuwe Diesels te kunnen vervj» is het aantal wagens per eenheid, dat nu toe drie bedroeg, verhoogd tot vijf,# het Vsbl. Dat bcteekent dus dat moni deze nieuwe treinstellen, die. volgens directie zullen dienen voor het vervoer den langen afstand waarvoor men eigenlijk materiaal te kort komt, inderi veel meer passagiers por Diesel zal kun: vervoeren dat met het huidige mat er iet De nieuwe Diesels zullen evenals bestaande, uitsluitend tweede en derde t zijn. In verband met wenschen, die uit het publiek zijn opgekomen, zullen in de tweede klas van de nieuwe wagens enkele coupé's worden inge bouwd. T-Ict bleek dat er reizigers, waren, die het op prijs stelden, ia afzonderlijke compartimenten te reizen. Voorts zal in dc nieuwe Diesels een ruimere keuken zijn, die ook warme maaitijden zal kunnen opleveren. Overigens is liet materieel gelijk aan het bestaande. De motoren zullen eind 1939 klaar bi omtrent het vervaardigen van de tri stellen is nog geen beslissing genomen, is dus mogelijk dat daar nog enkele nieis snufjes in zullen worden aangebracht. De order gaat oin een totaal-lxulrag i -. j ligt tusschen de vijf en zes millioen. PURMEREXD, 19 Juli 1938. Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld partijen, wegende 68000 kg. Handel g» Hoogste prijs f 21. Aanvoer 10 stapels K'1 ne Boeren f 22; 2 Volvette f 25; Boter ge-: aanvoer; 539 runderen; 280 vette koei-' f 6473. vlug; 110 Gelde Koeien f 110—2! matig; 98 melkkoeien f 200300, matig:: Slieren f 5256, matig; 10 Paarden f f 160, stug; 65 Vette kalveren f 3050. nu'. 309 nuchtere kalveren voor dc slacht 1 f 12, vlug; nuchtere kalveren voor de f( f 1118, vlug: 101 vette Varkens voor i slacht f 5456, vlug; 90 magere Varkc: f 2838, matig: 453 biggen f 1626. mat:: 582 schapen f 1626. matig: 41 bokken f f 13, matig; 594 lammeren f S10.50, ik tig; 3100 oude kinnen en hanen f 3042? konijnen f 50150; 1900 Eenden f 20-5 8400 N.H. Blauwen 6067uitzonderini prijs 70; 4600 jonge, hanen 3237V*\ f# eendeneieren f 2.853: 70000 kinnenoier? 6566 kg. f 3.75—3.90; 63—64 kg. f 3.70-1' 60—62 kg. f 3.553.75: 58—59 kg. f 354 f 3,65; 5657 kg. f 3.453.55; 5355 k f 3.40—3.50. BOTTERDAM. 19 Juli 193S. Totaal aanvoer 2783; 164 paarden, 62 ve lens; 647 magere runderen: 700 vette ru deren; 9S vette kalveren. 143 graskalven 463 nuchtere kalveren; 307 schapen en lar meren; 3 varkens; 96 hokken en geiten: V; te koeien 746446-52; Vette ossen 69-< —50-53: stieren 6257-53: vette kalveren 0> 8055-65: schapen 47-37-30; lammeren 53 45-40; graskalveren 62-50; nuchtere kali* ren slacht 5146-41: slachtpaarden 4714- 30; schapen 2521-18; lammeren 1613- 8; nuchl. slachtkalvoren 13.50—10—7? nutf tere fnkkalveren 262218; slachtnnard* 200170100: werk na arden 360-300-2» hitten .2.45—195—100; Veulens 120-100-9) Stieren 320—240—130; kalfkneien 310—260- 190; melkkoeien 315260180; vnrekode 2001."5120; vaarzen 220170120; pirikr 180140110; bokken en géiten 1310—?' Vette koeien on ossen aanv. korter, band: kalm, prijzen onveranderd pr. per koe te '8_ pr per os tot 72; stieren aanvoer if- minder, handel stroef, prijzen iets lagen vette kalveren aanvoer, ruimer, handel tra?: nrijzen lager, prima's tot f 1.schapen 6 lammeren aanvoer gelijk vorige week: baf del lui. nrijzen schapen, iels lager, lainmt ren, prijshoudend: nuchtere slacht- en fok- kalv. aanvoer kleiner, handel zeer kalm nrijzen niet geheel prijshoudend: pnai'dH aanvoer iets minder: handel slecht, prijtK slachtpaarden aanmerkelijk minder, werk- naarrion iets lager, hitten onveranderd; ba!' en melkkoeien aanvoer, gelijk vorige week handel kalm, beste 'melkkoeien iets duw der. overigen onveranderd: Varekocien aai voer gering, handel sloenend. prijzen als vt- rige week: vaarzen en pinken aanvoer klei handel stil, prijzen stabiel: graskalvere. 'ets korter, handel flauw, prijzen dalende Bokken en geiten aanvoer.iets ruimer;liaa del tamelijk prijzen gedrukt. i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 6