Kantongerecht
Onze tuinbouw heeft
nog een toekomst
Jubileumpostzegels
Drenthe\ toeristenland
Waar de gouden eeuw
herleeft....
Een kaste van paupers
onder de boeren
ie Alkmaar.
Kapitein ging naa
zijn hut,,,,
De levensader; Export
Eenige grepen uit het Jaarver
slag van het Centraal Bureau
der Veilingen.
Elk jaar geeft het, C.B. der Vei
lingen in Nederland zijn jaarver
slag in boekvorm uit. Het is ook
dit :jaar weer een lijvig boekwerk
geworden en het bevat weer tal
van wetenswaardigheden, welke
het; waard maken, dat het kwam in
handen van lederen tuinder, dio be
lang stelt in de organisatie van zijn
vak1 en wil weten, wat die organi
satie doet, om tegen alle moeilijk
heden te strijden, die zich in dezen
crisistijd voor den tuinbouw voor
doen, hoe zij dat doet, met welke re-
sul tiaten en hoe liet verschiet er uit
ziet,
Het zou ons te ver voeren, alle cijfers en
beschouwingen weer te geven, zoodat wc
ons tot eenige grepen bepalen. Paraat zijn
en niet versagen, lijkt wel liet devies te. zijn,
waarmee het de moeilijkheden onder het
oog ziet.
De moeilijkheden in den tuinbouw zijn
nog bijzonder groot en voor duizenden tuin
ders is het bestaan vol zorgen, maar toch
waren in het afgcloopen jaar verschillende
lichtpunten te bespeuren, zegt het verslag,
en wc gelooven, dat ook de Langend ijker
tuinders, die bij conig nadenken, zullen
zien. De lichte opleving in onzen tuinbouw
is geheel toe te schrijven aan de verbete
ring van de- export-mogelijkheden naar
Duitschland en het ccnigszins betere .prijs
peil, dat doordien grootcrèn uitvoer vcrkic.-.
gen is.
Het afgeloopen jaar heeft bij alle
moeilijkheden opnieuw aangetoond,
dat er voor het Nederlandsche tuin
bouwproduct nog een plaats is op
de wereldmarkt. De Nederlandsche
tuinbouw heeft nog een toekomst.
Velen zullen dit met belangstelling en ge
noegdoening constateeren en in het bijzon-'
der zal het den Langendijker tuinders een
hart onder den riem steken, ouder wie er
velen zijn, die meenden, dat de tuinbouw
ten doode was opgeschreven. Het gcheclc
jaarverslag, voor zoover het algcmccno
beschouwingen levert, ademt sen dcrgelij-
ken geest. Uitvoerig wordt een en ander
1 toegelicht en goed gedocumenteerd.
De export is do levenader van onzen
tuinbouw: hoe ruimer de uitvoermogelijk-
heid,' hoe beter de tuinbouw zich kan be
wegen, hoe dieper hij adem kan halen. De
export van groenten en fruit steeg van 403
tot 453 milliocn K.G., de waarde van 30 tot
30 milliocn gulden. Deze gunstige uitkomst
Is voor een belangrijk deel te danken aan
de omstandigheid, dat voor den afzet naar
Duitschland. dal nog steeds het voornaam
ste afzetgebied voor den tuinbouw is, rui
mere betalingscontingenten beschikbaar
konden worden gesteld. Daardoor werd niet
slechts..de uitvoer naar Duitschland groo-
ter. maar de groote vraag en de betere prij
zen voor dut land hadden aan de veilingen
een stimulccrendcn invloed op den prijs
van den export naar Engeland en andere
landen.
Een overzicht wordt gegeven van de aan
gesloten veilingen met de verkregen om
zetten. De totale omzet steeg van 57/ tot 04
milliocn gulden Er wordt intusschcn op ge
wezen, dat bij de beoordceling van deze
stijging de verhooging der bedrijfskosten
van den tuinbouw tengevolge van de de
preciatie van don gulden niet uit het oog
mag worden verloren,
Eenige beschouwingen worden ge
wijd aan den tuinbouw in verband
met de devaluatie. De sobere ver
wachtingen hiervan voor zijn positie
verbetering zijn door de feiten be
vestigd. Het, internationale handels
verkeer is niet vrijer en gemakke
lijker geworden.
Vanzelfsprekend heeft de waardedaling
van den gulden ten opzichte van vreemde
valuta de concurrentiemogelijkheden- aan
vankelijk écnigszins gestimuleerd. Doch al
spoedig was de stimulcercndc wèrking van
den getlcprccieerden gulden uitgedoofd.
Zelfs vertoonden de voornaamste export
producten van den tuinbouw op Engeland,
itI. druiven; tomaten en vruchtenpulp 'in
11)37. zelfs een belangrijk lager uitvoercijfer
nuAr dat land dan in 1936.
Groote schade ondervond de tuinbouw
nog steeds van de handelsbelemmeringen.
Steeds weer blijkt op de buitcnlandsche
markten een duidelijk waarneembare be
hoefte en plaalsingsmogelijkhcid voor Höl-
landschc groenten en fruit bestaan, maar
aan die behoefte kan niet volledig worden
voldaan door gebrek aan deviezen, te hoogc
iuvoecréchten of invocrcontingentccringcn.
Dan wordt oen overzicht gegeven van de
maatregelen welke door de overheid zijn
genomen, om den tuinbouw door de moei
lijkheden heen te helpen,-Zoo werd op pro
ducten, die bij- verkoop den richtprijs niet
konden opbrengen, een aanvullenden steun-
tocslag Verleend, de kleine tuinbouwbedrij
ven worden thans met socialen en bedrijfs-
technischen steun geholpen en. op initia
tief van den Minister van-Economische Za
ken zijn uit de organisaties commissies ge
vormd, die met medewerking Van dc regee
ring bemiddelend zullen optreden om te
komen tot een vrijwillige aanpassing der op
do bedrijven rustende vaste lasten.
Veelal zijn de hoofdsommen en ren
tetypen van hypothecaire.en andere»-
leeningcn nog te hoog en belcmme-
ren het herstel van de 'bedrijfsrenta-
- lulitcit op een lager niveau van prij
zen en kosten, wat o.m. tot gevolg
heeft, dat aan het regelmatig on-
derhoud niet meer de noodige zorg
kan worden besteed. Op den duur
moet dit leiden tot achteruitgang
van de kwaliteit der producten, als
mede tot stijging der productiekos
ten, wat voor de toekomst van den
tuinbouw bedenkelijk is.
Immers, het staat vast, dat de Nederland
sche tuinbouw in de naaste toekomst
slechts dan zijn plaats op de internationale
markt, zal kunnen handhaven en uitbrei
den, als een produot van goede kwaliteit
togen relatief lage kosten kan worden aan
geboden.
Venjcr wordt er op gewezen, dat de moei
lijkheden bij den export het handhaven
van dc teelt beperking in de bedrijven nood
zakelijk maken.
De vraagt rijst zelfs; of de schroef nog niet
Wat sterker dient te worden aangedraaid, al
zijn de bezwaren daartegen zeer ernstig.
Ook in den tuinbouw heeft de ondernemer
getracht het tekort in zijn bedrijfsinkömstcn
aan te vullen door het intensivceren der
teelten. Daardoor wordt het effect der teelt-
beperking min of meer geneutraliseerd, wat
uit verschillende cijfers blijkt. Eén middel,
tegen dezen, juist voor jonge tuinders zoo
wanhopigen maatregel, "is er slcchls en dat
is dc verruiming van den-export. In dit ver
band wordt er op gewezen, dat het C. B. de
regeering telkens wijst op de noodzakelijk
heid, dat hij het afsluiten van handelsover
eenkomsten, op dc exportbelangen van den
tuinbouw wordt gelet.
Daarom .is, ook dc tuinbouw niet
'vrij van bezorgdheid t.a.v. de indu
strialisatie-politiek, welke cr immers
op gcrióht Ts7 deïï invoer uit het büi-
tcifTan'd tégen' tp- gaan.
Elke vermindering van den invoer in Ne
derland; zal ongetwijfeld leiden tot een da
ling van den uitvoer. Wat ccnerzijds door
industrialisatie aan werkverruiming wordt
gewonnen, zal aan den anderen kant wor
den verloren door werkvermindering in de
exportbranches, met name in den tuinbouw:
Ordening is voor den tuinbouw geen nieuw
begrip, wordt opgemerkt. Het gestadig ont
wikkelde veilingwezen, gedurende een tijd
vak van 40 jaar, is daarvan een duidelijk
bewijs. De tuinbouw, georganiseerd in zijn
veilingsvereenigingen, beeft vrijwillig den
verkoop van het product georganiseerd.
Idem sortcering, verpakking, enz. Ook ge
schiedt de propaganda voor dc verruiming
van het. afzetgebied in georganiseerd ver
band. De wettelijke Controle op do kwaliteit
van het voo uitvoer bestemde product is óp
initiatief van het C. B. tot stand gekomen
Ctt: ii* liet oigoloopeu tor v*ijw^al|c
vóórname export-|rotlueten uitgeln'Vid.
Altijd rbeumatisclie rugpijn.
Nü is zij beter en ziet er jaren
jonger uit.
Deze-dame werd hevig gekweld door
rhcumatische rugpijn. In onderstaanden
brief vertelt zij, hoe zij van baar - jijden
werd verlost t^oor Kruschen Salts..
„Ik. begon eenige maanden geleden met
Kruschen Salts -tegen mijn fheipnatick..
Mijn rechterarm kon ik niet gebruiken en
dc pijn in mijn rug hield geen. ©ogenblik
op. Ik las een advertentie van Kruschen
Salts en lies.loot het ook te probceren. Tot
mijn blijdschap voel. ik mij nu niet. alleen
veel beter, maar zie er ook jaren, jonger
uit." Mevr. N. N.
Dc oorzaak vèn rheumatischb rugpijn ligt
meestal in de opgehóöpte afvalstoffen, wel
ke in het organisme achterblijven. Hieruit
ontstaat, o.a. het urinezuur. Kruschen. Salts
spoort Uw afyocvorgaiien zfycht maar zeker
aan tot regelmatige werking. Waardoor alle
schadelijke sloffen worden verwijderd en de
oorzaak van, Uw pijnen is verdwenen. Kru
schen Solt's Is uitsluitend verkrijgbaar bij
apothekers en erkende drogisten.
Dezé vrijwillige ordening is intus-
sclien .aa;i bepaalde grenzen gebon-
den. Immers, de" nuttige werking
van een vrijwillig genomen maatre
gel kan door een kleine groep van
onverschilligen illusoir worden ge
maakt, zöodat wettelijke sanctie aan
in het belang van bet vak genomen
bcsluiteir vooral in de toekomst niet
gemist zal kunnen worden.
Uitvoerige overzichten met statistische ge
gevens van den uitvoer van groenten, fruit,
.vroege aardappelen,-een opsomming van de
moeilijkheden# welke ondér de huidige eco
nomische omstandigheden bij den export, in
liet. bijzónder naaV.Duitschland, België en
'Engeland moésten werden overwonnen, vin
den plaats fn'Tict jaarverslag. Nog altijd zijn
die moeilijkheden groot, zoodat hot voor den
tuinbouw, die op export is aangewezen, zwa
re tijden zijn. De inhoud van het verslag
staat er ons borg voor, dat het overwinnen
van die moeilijkheden ongetwijfeld goed is
toevertrouwd aan hen, die vanuit de Java-
straat in Den Haag met nooit verllauwden
ijver voor de belangen van den tuinbouw
opkohien.
Beeltenis van H. M. de Koningin.
Ter'gelegenheid van het 4Ö-jarig
regeeringsjubileüm van H. M. de
Koningin zullen door Nederland en
de overzeesche gebiedsdeelcn her
denkingspostzegels worden uitgege
ven, alle met hetzelfde beeld.
De zegels, door den kunstenaar Pijke
Ivoch ontworpen, dragen de beeltenis van
H. M. de Koningin, naar een onlangs ver
vaardigd portret.
Boven het portret zijn dc jaartallen 1S98
—1938 aangebracht, terwijl links de naam
„Wilhelmina" en rechts het woord „Ne
derland" resp. „Necterlandsch-Indiö", Suri
name" of „Curagao" staat afgedrukt. On
der de beeltenis is- de waarde aangegeven.
Do nieuwe postzegels zullen verkrijgbaar
zijn van 30 Augustus tot en met 15 Oei
a.s., hun geldigheidsduur loopt tot 31 Deo.
1939. Zij zijn uitgevoerd in rotogravure en
1 lebben een beeldgrootte van 21 X 2SVz
m.m.
Voor Nederland zijn de zegels verkrijg
baar in de volgende waarden en kleuren:
1-/2 cent: j zwartgrijs; 5 cent: oranje en
1214 cent:' blauw; voor Ncderlandsch-Indië
2 cent: paars; 10 cent: rood; 15 pent:
blauw en ;20 cent: oranje; voor Suriname:
2 cent: paars 7V2 cciit: oranje en 15 cent:
blauw en; voor Curagao iy2 cent: paars;
G; cent: oranje en 15 cent; blauw.
RlfWfèTpïïttennet officiéél gei
opend. j
Hoewel de .provincie Drenthe tot dó
schoonste deelen van ons land behoort, werd
zij tot op heden niet in die mate door
vreemdelingen bezocht als haar natuur-
schop n zou iloejfe-verwacht en .Ongetwijfeld
kan dit voor een belangrijk deel worden
toegeschreven aan liet. feit, dat, vele Neder
landers dit stuk van hun eigen land niet
kennen en niet op dc hoogte zijn van 't bij
zonder karakter én het prachtige natuur
schoon vap deze provincie. Tot nu toe ont
brak ook een aaneensluitend rijwielpaden-
net in Drenthe, iets, wat men toch bijv. in
Gelderland en Overijssel reeds jaren bezit,
waardoor de vreemdelingen op gemakke
lijke en aangename wijze door dc mooiste
streken worden gevoerd. Teneinde in deze
lacune voor Drenthe te voorzien heeft dc
Centrale -Verccniging voor den Opbouw van
Drenthe, in samenwerking met verschil
lende andere instanties, een rijwielpaden-
net over do goheele provincie laten aanleg
gen, een net., dat nog dezen zomer voor het
toeristisch verkeer kon worden opengesteld.
Tijdens een excursie, waarbij verschillen
de deelen van dit nieuwe rijwiclpadcnnet
werdert bezichtigd, heeft de voorzitter der
Centrale Vereeniging, mr. dr. R. H. Baron
do Vos van Stcenwijk. commissaris der Ko
ningin in de provincie Drenthe, gisteren
bet net officieel voor de toeristen open ge
steld.
Be vloot van Piet Heyn in de
Maasstad
van onzen correspondent.)
Rotterdam zal ter gelegenheid
van het Regeeringsjubileüm van
H.M. de Koningin een feest heb
ben, dat evenzeer nationaal als Rot-
ierdamsch zal zijn.
Behalve fantastisch geïllumineer
de kranen, bokken, elevators, bun
kermachines enz. zal Rotterdam een
stad houwen, dat een brokje ro
mantiek van ruim drie eeuwen gele
den zal doen herleven. Een brok-
Oud-Rottcrdam van omstreeks 1624.
Dc oudste beurs die op dc Spaansche ka
de gestaan beeft zal men opbouwen even
als Rotterdam's mooiste poort, dc Oudhoofd
poort. Het opgebouwde stadsbeeld op een
rij lichters zal den achtergrond vormen
van een schouwspel uit dc roemrijke scheep
vaarthistorie: de periode van den zeeheld
Piet Heyn wiens vloot in dc volle kleuren
pracht cn op ware grootte voor dc oude
stad zal komen te liggen. Een vloot met
officieren en manschappen, gekleed in dc
historische kleurige klccdcrdracht uit die
dagen. Het Rotterdam van 1624 zal twee
maal een bezoek brengen aan bet Rotter
dam van 1938 wanneer zij in optocht
de straten zullen trekken, op Koningin^
cn op 6 September.
Oorlogsschepen ivorden gebo\i\
De vloot beslaat uit de schepen van
log „Neptunus" en „Oragnienboom"
jachten van oorlog „Zcejager" ca 'j
wi®dus" en verder een viertal klei
vaartuigen en drie admiraalssloepen.
Dezer dagen mochten wij eens
kijkje achter de schermen van n|!pr
heden" nemen cn zagen wij
bouw van deze oorlogsschepen. H«
worden geen schepen van triplex g
bordpapier en hoewel het ïn&j,"
opgetuigde, rivicrlichters zijn zulle,
zij toch een volkomen illusie
echtheid verwekken. In verband
de groote deklast moet er in de stj,
pen van oorlog 80 ton zand 0^ l
riviervast te maken!
De ingenieuze bouw der schepen'
ons menigmaal een uitroep van
sing cu verwondering „ontlokt".
Augustus zal do vloot ligplaats nenut
dc Westerkade. Ook do 17e eeuwscht-
is dan opgebouwd. Deze 12 tot 14 v
hooge gebouwen staan nu nog in dc
sen.
In den glans van het verleden zal
Rotterdam van 1938 een fonkeling!
want ook bier zal men niet achtcrl
blijven zich op te schikken en fecstclijl
tooien. De Maasstad zal groot zijn in.
nationale feest week; voor zeven dagen*!
zij zich opheffen uit de depressie der
sis cn nog eenmaal zij het zéér W
den tijd van de Gouden Eeuw beleven! 1
Terugkomst van de Koningin
Van officicele zijde meldt men ons, dat
H. M. de Koningin Dinsdag 2 Augustus
a.s. in den voormiddag van haar verblijf
in het buitenland in de residentie zal te-
rugkeeren. H.M. zal haar intrek nemen in
den Ruigenhoek.
„Het voortploeterend agrarisch
proletariaat wordt erkend en
bestendigd.
„Een triest en vrijwel uitzichtloos be
staan", schrijft de Haagsclie Post in ver
band met de positie der kleine boeren en
tuinders, welke volgens het blad ongeveer
gelijk staat met die van tewerkgestelde
werklooze arbeiders,
Dc 'kféïde 'bbercn' en 'Runders^vormennu
ton gevolge vair de rogeèringsmaatregolcn
te bunnen behoeve een wcl-afgobakende
bevolkingsgroep ;van aanmerkelijken om
vang, die een afzonderlijke belangengemeen
schap vormt, zoo gaat het blad verder. Er
zijn alleen reeds 65.000 kleine boeren, die
voor deze regeling in aanmerking komen cn
daar komen dan nog de tuinders bij, wier
aantal wel niet ver bcncden .de 20.000 zal
blijven. Het zou wel een wonder zijn ge
weest, als deze door de regeering georgani
seerde afsplitsing van kleine grondgebrui
kers van de rest van den boerenstand niet
had geleid tot de vorming van een nieuwe
verecniging. Voor het eerst zien deze agra
rische paupers zich afgescheiden, zoowel van
de .groote boeren" als van de „arbeiders".
Hier en daar werden dan ook reeds comi
tés gesticht en thans is in Drente een Bond
van Kleine Boeren tot stand gekomen. Een
soort vakvereeniging, die met slechts één
„werkgever" te maken heeft: de regeering.
Voorshands schijnt deze bond een rustige
behartiging van de belangen van zijn leden
binnen bet kader der democratische ge
meenschap op zijn programma te hebben,
waarover wij ons verheugen. Maar ander
zijds stemt het tot droefheid, dat hiermede
het bestaan van een voor eigen rekening
voort ploeterend agrarisch proletariaat wordt
erkend, gereglementeerd en bestendigd.
Het boteckcnt, zegt liet blad, instelling
van een kaste der paupers onder dc boeren.
(Zitting van Vrijdag 29 Juli.)
EEN HAASTIGE TAXI CHAUFFEUR.
Als verdachte komt voor bet bekje S. C.
V. wonende te Alkmaar cn van beroep
chauffeur. Deze wordt ervan beschuldigd
dat hij in den nacht van 18 op 19 Juni
op de Laat te Alkmaar met een zoodanige
snelheid hoeft gereden, dat hij een andere
auto, welke bezig was te draaien, in den
linkerflank heeft aangereden.
Vcrd. zegt, dat hij niet te hard reed.
Die andere auto was aan het draaien. Hij
kon daardoor de auto niet zien.
De Kant.-plv. mr. C. de Groot vraagt, wel
ke lichten de auto, welke Wérd aangereden
voerde?
Vcrd.: Dat kon ik niet zien, want dc auto
stond dwars over den weg.
Kant.-plv.: En welke lichten hadl U?
Vcrd.: Mijn dimlichten.
Kant.-plv.: Kon U cr niet meer achter
langs?
Verd.: Onmogelijk Edelachtbare.
Als get. wordt gehoord J. B. wonende te
Broek op l^ingendijk, die verklaart, dat
vcrd. veel te bard reed.
Kant.-plv.: Iloe bard?
Get'.: Ongeveer 70 K.M.
Kant.-plv.": En kon verd. er achter langs?
Get.: Makkelijk; maar eerst trapte hij z'n
rem in cn reed toen de linkerzijde van de
auto van mij op.
Dc Ambt. van liet O.M. Mr. de Bruevs
Tack merkt op, dat verd. zeker Ie hard reed
t Kant.-plv.: Dat doen taxi-chauffeurs meer,
vooral als er een vrachtje valt te balen.
De tweede get. is W. P. V. reiziger te
Alkmaar die in den bewustcn nacht om
één uur op dc Laat stond, en dc aanrijding
zag gebeuren.
Kant.plv.: Hoé hard reed die taxi-chauf
feur?
Gek: Ongeveer 70 a S0 k.m.
Kant.-plv.: Hoe weet U dat; ik rijd zelf
ook, maar zou niet graag zeggen, dat
iemand 80 k.m.-reed.
Get.: Ilij reed ih elk geval veel te bard;
de bioscopen gingen uit en bet was vrij
dmk.
Kant.-plv. tot get.. B.: Ilceft u veel scha
de gehad?
Get.: Zeventig gulden Edelachtbare.
Kant.-plv. tot gel. V.: Kon verd. achter
de keerrnde auto langs?
Get. Makkelijk.
De Ambt. van. bet O. M;, requisitoir ne
mend, acht bet ten laste gelegde wettig
en overtuigend bewezen, Dc verd. heeft
veel te hard gereden op een weg, waarop
tal van zijstraten uitkomen. Bovendien
heeft verd. t1e draaiende auto niet gezien
en is hieruit gebleken, dat de lichten van
verdachtc's auto niet voldoende waren.
Mr. dc Brueys. Tack cischt f 30.subs. 20
dagen.
Verd.: Dat kan ik nooit betalen.
Kant.-plv.: Dan zomlt u de hechtenis
moeten ondergaan. Mr. dc Groot acht be
wezen, dat verd. te hard hoeft rrereden,
maar nveeni, dat get. R. door te draaien,
toen vc.rdaghJo.'s .auto naderde, ook, schuld
hééft. Verd. wordt dan veroordeeld tot f "15
boete subs. 10 dagen.
Bergen.
EEN NOODZAKELIJK KWAAD.
J. P. W. venter te Alkmaar moet terecht
staan, omdat hij te Bergen op den Berger-
weg heeft gevent, zonder vergunning.
Kant.-Plv.: Je ventte met closetpapier niet
waar?
Verd.: Zeker Edelachtbare.
Kant.-Plv.: Dat. artikel is een roodzttk'elijk
kwaad, maar zonder- vergunning mag-je
niet venten.
Verd.: ïk verdien d'er haast niks an.
Ivant.-Plv.: Had je alles verkocht?
Vcrd.: Ik héb nog twee rollen thuis, maar
die kan ik niet kwijt.
Kant.-Plv.: Hoeveel verdien jè aan een
heele doos?
Vcrd.: Drie kwartjes, niet meer.
De Ambtenaar, requisitoir nemènd, eischt
f 3.— boete, subs. 3 dagen.
Verd.: Da's veel.
Dc Kant.-Plv. veroordeelt vcrd. tot f2.
boete, subs 2 dagen,
Schoorldam.
SLECHTE REMMEN.
Vervolgens staat terecht een zekere C. B.
wonende 1e Schoorldam (gem. Warmenhui-
zen) die met een auto beeft gereden, welke
geijn goede remmen had.
Verd. erkent bet feit, doch merkt op, dat
hij het aan z'n lrnas had gezegd cn juist
de auto naar een reparateur bracht.
Ambt. O.M.: En toen werd je net bekeurd?
Vcrd.: Ja mijnbeer, zoo is het neb
De Ambt. van hetO.M., vordering ne
mend, vindt het beroerd, dat verd. net be
keurd werd, toen hij don wagen naar den
reparateur reed, maar acht dc overtreding
niettemin toch wettig en overtuigend bewe
zen. Beide remmen bleken niet goed in orde
te zijn. De oisch luidt dan f S.subs. 8 dg.
Do katit.-plv. veroordeelt vcrd. tot f '6
boete subs. 6 dagen-.
Molorlogger aan den groni
loopen. Slordige natjra
zegt de Raad voor de Sc/u
De Raad voor de Scheepvaart hoeft f
spraak gedaan inzake het aan den gr
loopen van den motorloggcr „Maria" 8*
SI nahtj Dieppe op 25 December 1937.
De Raad is van oordeel, dat deze 1*
aan slordige en zorgeloozc navigatie is
wijten. De stuurman, die chef vati dc
wacht was, toen het schip vat»
heeft hoegenaamd niets gedaan om
vastloopen te voorkomen. Zijn optredL
niet anders dan ergerlijk te noemen. U
Geheel ontlast is de kapitein da&r-l
door niet. De door hem gegeven or-r
dors waren geheel onvoldoende. Dd
Raad wil aannemen, dat de kapitein!
de laatste 24 uur geen rust had ge-tl
noten, Toch acht de raad den tijdl
om naar beneden te gaan zeer!
slecht gekozen, vooral nu de wachlf
werd overgegeven aan twee matro
zen.
Dat echter, op de volgende wacht,
stuurman op zoo hoogst onbekwame
zou handelen als hij gehandeld heeft,]
iets; dat van iemand, die zoonoodig
kapitein moet kunnen vervangen, wel
lerminst was te verwachten. Daarom
de raad hier voor den betrokkene welf
zachtcncle omstandigheden aanwezig, zoef
met een berisping kan worden volstaan.'
i
Trcin-ruzics
Venster open? Venster dit!
Wanhoopsdaden van reizigers...
Onlangs is iemand uit een Diesel-
trein gevallen door het openen van
een portier om versche lucht te krij
gen. Maakte men daarvan een ge
woonte, dan zouden vooral de gewo
ne treinen in ons land weldra ont
volkt zijn!
Voor de Diesels wanhopen wij nog tt
schrijft de Haagsche Post.
Dc spoorwegbesturen hier te lande
in Indië nemen ijverig proeven om een ge
stelsel van luchtverbetering te vinden, h
echter wel eens voorbij dat dit vraags;
is opgelost in Amerika. In een vergadert
in Den Haag beeft mevr. mr. Brugmar-
Martens onlangs, na een reis door de b
eenigde Staten, meegedeeld, dat dc lué
toestand in dc treinen daar ideaal is: 0
vergeet men hier, dat bet niet voldoende'
goede lucht binnen te blazen, maar dat
slechte ook vanzelf moet kunnen ontwijk-
In de voortreffelijke elcctrische treinen ft
schen Brussel cn Antwerpen is, dank zij e
behoorlijken afvoer, van iuchlbederf niets
bespeuren. En daar ververscht men om
vier, te onzent om de twee minuten. Kut
matige luchtzuivering is duur; de irt
nieui-s der universiteit van Illinois zoek
nu al vijfentwintig jaar naar goedkoe?
middelen van afkoeling dan het. stelsel,l
ook in onze Oost alsnog te kostbaar wo'
geacht cn dat bijv. in schouwburgen, hof,
cn restaurants te veel breekwerk noe
maakt, wanneer de inrichting niet rc
bij den bouw is aangebracht. ïntusscl
dient, veel meer aandacht, dan tot dus;
besteed te worden aan een natuurlijke,
werkende luchtzuivering.
Het is bijv. uit den tijd of alleen j
nog iets voor lokaalspoort jes, de re
geling der luchtvorversching over te
laten aan de reizigers met het ge
volg van eindclooze disputen over
open cn dichte vensters.
Ih de gewone elcctrische treinen, diet
altijd volgens het. oorspronkelijke gebre»
ge ontwerp worden bijgebouwd, is de 8*
leiding, eens wat pórtieren te openen
minder groot dan bij de Diesels. De *1'-
weerhonde haar reizigers van zulke
hoopsdaden door een dragelijke atnnWf
te scheppen! Waarin zij dan tevens
kan zijn dan de autobussen. Evenzoo M
nen woningen en groote gebouwen, ook n
der „luchtbehandeling", op 't stuk van l«jj
verversching alleen reeds door een döclnf
1 tiger bouw geriefelijker worden gemaafol