Kantongerecht Onze tuinbouw heeft nog een toekomst Jubileumpostzegels Drenthe\ toeristenland Waar de gouden eeuw herleeft.... Een kaste van paupers onder de boeren ie Alkmaar. Kapitein ging naa zijn hut,,,, De levensader; Export Eenige grepen uit het Jaarver slag van het Centraal Bureau der Veilingen. Elk jaar geeft het, C.B. der Vei lingen in Nederland zijn jaarver slag in boekvorm uit. Het is ook dit :jaar weer een lijvig boekwerk geworden en het bevat weer tal van wetenswaardigheden, welke het; waard maken, dat het kwam in handen van lederen tuinder, dio be lang stelt in de organisatie van zijn vak1 en wil weten, wat die organi satie doet, om tegen alle moeilijk heden te strijden, die zich in dezen crisistijd voor den tuinbouw voor doen, hoe zij dat doet, met welke re- sul tiaten en hoe liet verschiet er uit ziet, Het zou ons te ver voeren, alle cijfers en beschouwingen weer te geven, zoodat wc ons tot eenige grepen bepalen. Paraat zijn en niet versagen, lijkt wel liet devies te. zijn, waarmee het de moeilijkheden onder het oog ziet. De moeilijkheden in den tuinbouw zijn nog bijzonder groot en voor duizenden tuin ders is het bestaan vol zorgen, maar toch waren in het afgcloopen jaar verschillende lichtpunten te bespeuren, zegt het verslag, en wc gelooven, dat ook de Langend ijker tuinders, die bij conig nadenken, zullen zien. De lichte opleving in onzen tuinbouw is geheel toe te schrijven aan de verbete ring van de- export-mogelijkheden naar Duitschland en het ccnigszins betere .prijs peil, dat doordien grootcrèn uitvoer vcrkic.-. gen is. Het afgeloopen jaar heeft bij alle moeilijkheden opnieuw aangetoond, dat er voor het Nederlandsche tuin bouwproduct nog een plaats is op de wereldmarkt. De Nederlandsche tuinbouw heeft nog een toekomst. Velen zullen dit met belangstelling en ge noegdoening constateeren en in het bijzon-' der zal het den Langendijker tuinders een hart onder den riem steken, ouder wie er velen zijn, die meenden, dat de tuinbouw ten doode was opgeschreven. Het gcheclc jaarverslag, voor zoover het algcmccno beschouwingen levert, ademt sen dcrgelij- ken geest. Uitvoerig wordt een en ander 1 toegelicht en goed gedocumenteerd. De export is do levenader van onzen tuinbouw: hoe ruimer de uitvoermogelijk- heid,' hoe beter de tuinbouw zich kan be wegen, hoe dieper hij adem kan halen. De export van groenten en fruit steeg van 403 tot 453 milliocn K.G., de waarde van 30 tot 30 milliocn gulden. Deze gunstige uitkomst Is voor een belangrijk deel te danken aan de omstandigheid, dat voor den afzet naar Duitschland. dal nog steeds het voornaam ste afzetgebied voor den tuinbouw is, rui mere betalingscontingenten beschikbaar konden worden gesteld. Daardoor werd niet slechts..de uitvoer naar Duitschland groo- ter. maar de groote vraag en de betere prij zen voor dut land hadden aan de veilingen een stimulccrendcn invloed op den prijs van den export naar Engeland en andere landen. Een overzicht wordt gegeven van de aan gesloten veilingen met de verkregen om zetten. De totale omzet steeg van 57/ tot 04 milliocn gulden Er wordt intusschcn op ge wezen, dat bij de beoordceling van deze stijging de verhooging der bedrijfskosten van den tuinbouw tengevolge van de de preciatie van don gulden niet uit het oog mag worden verloren, Eenige beschouwingen worden ge wijd aan den tuinbouw in verband met de devaluatie. De sobere ver wachtingen hiervan voor zijn positie verbetering zijn door de feiten be vestigd. Het, internationale handels verkeer is niet vrijer en gemakke lijker geworden. Vanzelfsprekend heeft de waardedaling van den gulden ten opzichte van vreemde valuta de concurrentiemogelijkheden- aan vankelijk écnigszins gestimuleerd. Doch al spoedig was de stimulcercndc wèrking van den getlcprccieerden gulden uitgedoofd. Zelfs vertoonden de voornaamste export producten van den tuinbouw op Engeland, itI. druiven; tomaten en vruchtenpulp 'in 11)37. zelfs een belangrijk lager uitvoercijfer nuAr dat land dan in 1936. Groote schade ondervond de tuinbouw nog steeds van de handelsbelemmeringen. Steeds weer blijkt op de buitcnlandsche markten een duidelijk waarneembare be hoefte en plaalsingsmogelijkhcid voor Höl- landschc groenten en fruit bestaan, maar aan die behoefte kan niet volledig worden voldaan door gebrek aan deviezen, te hoogc iuvoecréchten of invocrcontingentccringcn. Dan wordt oen overzicht gegeven van de maatregelen welke door de overheid zijn genomen, om den tuinbouw door de moei lijkheden heen te helpen,-Zoo werd op pro ducten, die bij- verkoop den richtprijs niet konden opbrengen, een aanvullenden steun- tocslag Verleend, de kleine tuinbouwbedrij ven worden thans met socialen en bedrijfs- technischen steun geholpen en. op initia tief van den Minister van-Economische Za ken zijn uit de organisaties commissies ge vormd, die met medewerking Van dc regee ring bemiddelend zullen optreden om te komen tot een vrijwillige aanpassing der op do bedrijven rustende vaste lasten. Veelal zijn de hoofdsommen en ren tetypen van hypothecaire.en andere»- leeningcn nog te hoog en belcmme- ren het herstel van de 'bedrijfsrenta- - lulitcit op een lager niveau van prij zen en kosten, wat o.m. tot gevolg heeft, dat aan het regelmatig on- derhoud niet meer de noodige zorg kan worden besteed. Op den duur moet dit leiden tot achteruitgang van de kwaliteit der producten, als mede tot stijging der productiekos ten, wat voor de toekomst van den tuinbouw bedenkelijk is. Immers, het staat vast, dat de Nederland sche tuinbouw in de naaste toekomst slechts dan zijn plaats op de internationale markt, zal kunnen handhaven en uitbrei den, als een produot van goede kwaliteit togen relatief lage kosten kan worden aan geboden. Venjcr wordt er op gewezen, dat de moei lijkheden bij den export het handhaven van dc teelt beperking in de bedrijven nood zakelijk maken. De vraagt rijst zelfs; of de schroef nog niet Wat sterker dient te worden aangedraaid, al zijn de bezwaren daartegen zeer ernstig. Ook in den tuinbouw heeft de ondernemer getracht het tekort in zijn bedrijfsinkömstcn aan te vullen door het intensivceren der teelten. Daardoor wordt het effect der teelt- beperking min of meer geneutraliseerd, wat uit verschillende cijfers blijkt. Eén middel, tegen dezen, juist voor jonge tuinders zoo wanhopigen maatregel, "is er slcchls en dat is dc verruiming van den-export. In dit ver band wordt er op gewezen, dat het C. B. de regeering telkens wijst op de noodzakelijk heid, dat hij het afsluiten van handelsover eenkomsten, op dc exportbelangen van den tuinbouw wordt gelet. Daarom .is, ook dc tuinbouw niet 'vrij van bezorgdheid t.a.v. de indu strialisatie-politiek, welke cr immers op gcrióht Ts7 deïï invoer uit het büi- tcifTan'd tégen' tp- gaan. Elke vermindering van den invoer in Ne derland; zal ongetwijfeld leiden tot een da ling van den uitvoer. Wat ccnerzijds door industrialisatie aan werkverruiming wordt gewonnen, zal aan den anderen kant wor den verloren door werkvermindering in de exportbranches, met name in den tuinbouw: Ordening is voor den tuinbouw geen nieuw begrip, wordt opgemerkt. Het gestadig ont wikkelde veilingwezen, gedurende een tijd vak van 40 jaar, is daarvan een duidelijk bewijs. De tuinbouw, georganiseerd in zijn veilingsvereenigingen, beeft vrijwillig den verkoop van het product georganiseerd. Idem sortcering, verpakking, enz. Ook ge schiedt de propaganda voor dc verruiming van het. afzetgebied in georganiseerd ver band. De wettelijke Controle op do kwaliteit van het voo uitvoer bestemde product is óp initiatief van het C. B. tot stand gekomen Ctt: ii* liet oigoloopeu tor v*ijw^al|c vóórname export-|rotlueten uitgeln'Vid. Altijd rbeumatisclie rugpijn. Nü is zij beter en ziet er jaren jonger uit. Deze-dame werd hevig gekweld door rhcumatische rugpijn. In onderstaanden brief vertelt zij, hoe zij van baar - jijden werd verlost t^oor Kruschen Salts.. „Ik. begon eenige maanden geleden met Kruschen Salts -tegen mijn fheipnatick.. Mijn rechterarm kon ik niet gebruiken en dc pijn in mijn rug hield geen. ©ogenblik op. Ik las een advertentie van Kruschen Salts en lies.loot het ook te probceren. Tot mijn blijdschap voel. ik mij nu niet. alleen veel beter, maar zie er ook jaren, jonger uit." Mevr. N. N. Dc oorzaak vèn rheumatischb rugpijn ligt meestal in de opgehóöpte afvalstoffen, wel ke in het organisme achterblijven. Hieruit ontstaat, o.a. het urinezuur. Kruschen. Salts spoort Uw afyocvorgaiien zfycht maar zeker aan tot regelmatige werking. Waardoor alle schadelijke sloffen worden verwijderd en de oorzaak van, Uw pijnen is verdwenen. Kru schen Solt's Is uitsluitend verkrijgbaar bij apothekers en erkende drogisten. Dezé vrijwillige ordening is intus- sclien .aa;i bepaalde grenzen gebon- den. Immers, de" nuttige werking van een vrijwillig genomen maatre gel kan door een kleine groep van onverschilligen illusoir worden ge maakt, zöodat wettelijke sanctie aan in het belang van bet vak genomen bcsluiteir vooral in de toekomst niet gemist zal kunnen worden. Uitvoerige overzichten met statistische ge gevens van den uitvoer van groenten, fruit, .vroege aardappelen,-een opsomming van de moeilijkheden# welke ondér de huidige eco nomische omstandigheden bij den export, in liet. bijzónder naaV.Duitschland, België en 'Engeland moésten werden overwonnen, vin den plaats fn'Tict jaarverslag. Nog altijd zijn die moeilijkheden groot, zoodat hot voor den tuinbouw, die op export is aangewezen, zwa re tijden zijn. De inhoud van het verslag staat er ons borg voor, dat het overwinnen van die moeilijkheden ongetwijfeld goed is toevertrouwd aan hen, die vanuit de Java- straat in Den Haag met nooit verllauwden ijver voor de belangen van den tuinbouw opkohien. Beeltenis van H. M. de Koningin. Ter'gelegenheid van het 4Ö-jarig regeeringsjubileüm van H. M. de Koningin zullen door Nederland en de overzeesche gebiedsdeelcn her denkingspostzegels worden uitgege ven, alle met hetzelfde beeld. De zegels, door den kunstenaar Pijke Ivoch ontworpen, dragen de beeltenis van H. M. de Koningin, naar een onlangs ver vaardigd portret. Boven het portret zijn dc jaartallen 1S98 —1938 aangebracht, terwijl links de naam „Wilhelmina" en rechts het woord „Ne derland" resp. „Necterlandsch-Indiö", Suri name" of „Curagao" staat afgedrukt. On der de beeltenis is- de waarde aangegeven. Do nieuwe postzegels zullen verkrijgbaar zijn van 30 Augustus tot en met 15 Oei a.s., hun geldigheidsduur loopt tot 31 Deo. 1939. Zij zijn uitgevoerd in rotogravure en 1 lebben een beeldgrootte van 21 X 2SVz m.m. Voor Nederland zijn de zegels verkrijg baar in de volgende waarden en kleuren: 1-/2 cent: j zwartgrijs; 5 cent: oranje en 1214 cent:' blauw; voor Ncderlandsch-Indië 2 cent: paars; 10 cent: rood; 15 pent: blauw en ;20 cent: oranje; voor Suriname: 2 cent: paars 7V2 cciit: oranje en 15 cent: blauw en; voor Curagao iy2 cent: paars; G; cent: oranje en 15 cent; blauw. RlfWfèTpïïttennet officiéél gei opend. j Hoewel de .provincie Drenthe tot dó schoonste deelen van ons land behoort, werd zij tot op heden niet in die mate door vreemdelingen bezocht als haar natuur- schop n zou iloejfe-verwacht en .Ongetwijfeld kan dit voor een belangrijk deel worden toegeschreven aan liet. feit, dat, vele Neder landers dit stuk van hun eigen land niet kennen en niet op dc hoogte zijn van 't bij zonder karakter én het prachtige natuur schoon vap deze provincie. Tot nu toe ont brak ook een aaneensluitend rijwielpaden- net in Drenthe, iets, wat men toch bijv. in Gelderland en Overijssel reeds jaren bezit, waardoor de vreemdelingen op gemakke lijke en aangename wijze door dc mooiste streken worden gevoerd. Teneinde in deze lacune voor Drenthe te voorzien heeft dc Centrale -Verccniging voor den Opbouw van Drenthe, in samenwerking met verschil lende andere instanties, een rijwielpaden- net over do goheele provincie laten aanleg gen, een net., dat nog dezen zomer voor het toeristisch verkeer kon worden opengesteld. Tijdens een excursie, waarbij verschillen de deelen van dit nieuwe rijwiclpadcnnet werdert bezichtigd, heeft de voorzitter der Centrale Vereeniging, mr. dr. R. H. Baron do Vos van Stcenwijk. commissaris der Ko ningin in de provincie Drenthe, gisteren bet net officieel voor de toeristen open ge steld. Be vloot van Piet Heyn in de Maasstad van onzen correspondent.) Rotterdam zal ter gelegenheid van het Regeeringsjubileüm van H.M. de Koningin een feest heb ben, dat evenzeer nationaal als Rot- ierdamsch zal zijn. Behalve fantastisch geïllumineer de kranen, bokken, elevators, bun kermachines enz. zal Rotterdam een stad houwen, dat een brokje ro mantiek van ruim drie eeuwen gele den zal doen herleven. Een brok- Oud-Rottcrdam van omstreeks 1624. Dc oudste beurs die op dc Spaansche ka de gestaan beeft zal men opbouwen even als Rotterdam's mooiste poort, dc Oudhoofd poort. Het opgebouwde stadsbeeld op een rij lichters zal den achtergrond vormen van een schouwspel uit dc roemrijke scheep vaarthistorie: de periode van den zeeheld Piet Heyn wiens vloot in dc volle kleuren pracht cn op ware grootte voor dc oude stad zal komen te liggen. Een vloot met officieren en manschappen, gekleed in dc historische kleurige klccdcrdracht uit die dagen. Het Rotterdam van 1624 zal twee maal een bezoek brengen aan bet Rotter dam van 1938 wanneer zij in optocht de straten zullen trekken, op Koningin^ cn op 6 September. Oorlogsschepen ivorden gebo\i\ De vloot beslaat uit de schepen van log „Neptunus" en „Oragnienboom" jachten van oorlog „Zcejager" ca 'j wi®dus" en verder een viertal klei vaartuigen en drie admiraalssloepen. Dezer dagen mochten wij eens kijkje achter de schermen van n|!pr heden" nemen cn zagen wij bouw van deze oorlogsschepen. H« worden geen schepen van triplex g bordpapier en hoewel het ïn&j," opgetuigde, rivicrlichters zijn zulle, zij toch een volkomen illusie echtheid verwekken. In verband de groote deklast moet er in de stj, pen van oorlog 80 ton zand 0^ l riviervast te maken! De ingenieuze bouw der schepen' ons menigmaal een uitroep van sing cu verwondering „ontlokt". Augustus zal do vloot ligplaats nenut dc Westerkade. Ook do 17e eeuwscht- is dan opgebouwd. Deze 12 tot 14 v hooge gebouwen staan nu nog in dc sen. In den glans van het verleden zal Rotterdam van 1938 een fonkeling! want ook bier zal men niet achtcrl blijven zich op te schikken en fecstclijl tooien. De Maasstad zal groot zijn in. nationale feest week; voor zeven dagen*! zij zich opheffen uit de depressie der sis cn nog eenmaal zij het zéér W den tijd van de Gouden Eeuw beleven! 1 Terugkomst van de Koningin Van officicele zijde meldt men ons, dat H. M. de Koningin Dinsdag 2 Augustus a.s. in den voormiddag van haar verblijf in het buitenland in de residentie zal te- rugkeeren. H.M. zal haar intrek nemen in den Ruigenhoek. „Het voortploeterend agrarisch proletariaat wordt erkend en bestendigd. „Een triest en vrijwel uitzichtloos be staan", schrijft de Haagsclie Post in ver band met de positie der kleine boeren en tuinders, welke volgens het blad ongeveer gelijk staat met die van tewerkgestelde werklooze arbeiders, Dc 'kféïde 'bbercn' en 'Runders^vormennu ton gevolge vair de rogeèringsmaatregolcn te bunnen behoeve een wcl-afgobakende bevolkingsgroep ;van aanmerkelijken om vang, die een afzonderlijke belangengemeen schap vormt, zoo gaat het blad verder. Er zijn alleen reeds 65.000 kleine boeren, die voor deze regeling in aanmerking komen cn daar komen dan nog de tuinders bij, wier aantal wel niet ver bcncden .de 20.000 zal blijven. Het zou wel een wonder zijn ge weest, als deze door de regeering georgani seerde afsplitsing van kleine grondgebrui kers van de rest van den boerenstand niet had geleid tot de vorming van een nieuwe verecniging. Voor het eerst zien deze agra rische paupers zich afgescheiden, zoowel van de .groote boeren" als van de „arbeiders". Hier en daar werden dan ook reeds comi tés gesticht en thans is in Drente een Bond van Kleine Boeren tot stand gekomen. Een soort vakvereeniging, die met slechts één „werkgever" te maken heeft: de regeering. Voorshands schijnt deze bond een rustige behartiging van de belangen van zijn leden binnen bet kader der democratische ge meenschap op zijn programma te hebben, waarover wij ons verheugen. Maar ander zijds stemt het tot droefheid, dat hiermede het bestaan van een voor eigen rekening voort ploeterend agrarisch proletariaat wordt erkend, gereglementeerd en bestendigd. Het boteckcnt, zegt liet blad, instelling van een kaste der paupers onder dc boeren. (Zitting van Vrijdag 29 Juli.) EEN HAASTIGE TAXI CHAUFFEUR. Als verdachte komt voor bet bekje S. C. V. wonende te Alkmaar cn van beroep chauffeur. Deze wordt ervan beschuldigd dat hij in den nacht van 18 op 19 Juni op de Laat te Alkmaar met een zoodanige snelheid hoeft gereden, dat hij een andere auto, welke bezig was te draaien, in den linkerflank heeft aangereden. Vcrd. zegt, dat hij niet te hard reed. Die andere auto was aan het draaien. Hij kon daardoor de auto niet zien. De Kant.-plv. mr. C. de Groot vraagt, wel ke lichten de auto, welke Wérd aangereden voerde? Vcrd.: Dat kon ik niet zien, want dc auto stond dwars over den weg. Kant.-plv.: En welke lichten hadl U? Vcrd.: Mijn dimlichten. Kant.-plv.: Kon U cr niet meer achter langs? Verd.: Onmogelijk Edelachtbare. Als get. wordt gehoord J. B. wonende te Broek op l^ingendijk, die verklaart, dat vcrd. veel te bard reed. Kant.-plv.: Iloe bard? Get'.: Ongeveer 70 K.M. Kant.-plv.": En kon verd. er achter langs? Get.: Makkelijk; maar eerst trapte hij z'n rem in cn reed toen de linkerzijde van de auto van mij op. Dc Ambt. van liet O.M. Mr. de Bruevs Tack merkt op, dat verd. zeker Ie hard reed t Kant.-plv.: Dat doen taxi-chauffeurs meer, vooral als er een vrachtje valt te balen. De tweede get. is W. P. V. reiziger te Alkmaar die in den bewustcn nacht om één uur op dc Laat stond, en dc aanrijding zag gebeuren. Kant.plv.: Hoé hard reed die taxi-chauf feur? Gek: Ongeveer 70 a S0 k.m. Kant.-plv.: Hoe weet U dat; ik rijd zelf ook, maar zou niet graag zeggen, dat iemand 80 k.m.-reed. Get.: Ilij reed ih elk geval veel te bard; de bioscopen gingen uit en bet was vrij dmk. Kant.-plv. tot get.. B.: Ilceft u veel scha de gehad? Get.: Zeventig gulden Edelachtbare. Kant.-plv. tot gel. V.: Kon verd. achter de keerrnde auto langs? Get. Makkelijk. De Ambt. van. bet O. M;, requisitoir ne mend, acht bet ten laste gelegde wettig en overtuigend bewezen, Dc verd. heeft veel te hard gereden op een weg, waarop tal van zijstraten uitkomen. Bovendien heeft verd. t1e draaiende auto niet gezien en is hieruit gebleken, dat de lichten van verdachtc's auto niet voldoende waren. Mr. dc Brueys. Tack cischt f 30.subs. 20 dagen. Verd.: Dat kan ik nooit betalen. Kant.-plv.: Dan zomlt u de hechtenis moeten ondergaan. Mr. dc Groot acht be wezen, dat verd. te hard hoeft rrereden, maar nveeni, dat get. R. door te draaien, toen vc.rdaghJo.'s .auto naderde, ook, schuld hééft. Verd. wordt dan veroordeeld tot f "15 boete subs. 10 dagen. Bergen. EEN NOODZAKELIJK KWAAD. J. P. W. venter te Alkmaar moet terecht staan, omdat hij te Bergen op den Berger- weg heeft gevent, zonder vergunning. Kant.-Plv.: Je ventte met closetpapier niet waar? Verd.: Zeker Edelachtbare. Kant.-Plv.: Dat. artikel is een roodzttk'elijk kwaad, maar zonder- vergunning mag-je niet venten. Verd.: ïk verdien d'er haast niks an. Ivant.-Plv.: Had je alles verkocht? Vcrd.: Ik héb nog twee rollen thuis, maar die kan ik niet kwijt. Kant.-Plv.: Hoeveel verdien jè aan een heele doos? Vcrd.: Drie kwartjes, niet meer. De Ambtenaar, requisitoir nemènd, eischt f 3.— boete, subs. 3 dagen. Verd.: Da's veel. Dc Kant.-Plv. veroordeelt vcrd. tot f2. boete, subs 2 dagen, Schoorldam. SLECHTE REMMEN. Vervolgens staat terecht een zekere C. B. wonende 1e Schoorldam (gem. Warmenhui- zen) die met een auto beeft gereden, welke geijn goede remmen had. Verd. erkent bet feit, doch merkt op, dat hij het aan z'n lrnas had gezegd cn juist de auto naar een reparateur bracht. Ambt. O.M.: En toen werd je net bekeurd? Vcrd.: Ja mijnbeer, zoo is het neb De Ambt. van hetO.M., vordering ne mend, vindt het beroerd, dat verd. net be keurd werd, toen hij don wagen naar den reparateur reed, maar acht dc overtreding niettemin toch wettig en overtuigend bewe zen. Beide remmen bleken niet goed in orde te zijn. De oisch luidt dan f S.subs. 8 dg. Do katit.-plv. veroordeelt vcrd. tot f '6 boete subs. 6 dagen-. Molorlogger aan den groni loopen. Slordige natjra zegt de Raad voor de Sc/u De Raad voor de Scheepvaart hoeft f spraak gedaan inzake het aan den gr loopen van den motorloggcr „Maria" 8* SI nahtj Dieppe op 25 December 1937. De Raad is van oordeel, dat deze 1* aan slordige en zorgeloozc navigatie is wijten. De stuurman, die chef vati dc wacht was, toen het schip vat» heeft hoegenaamd niets gedaan om vastloopen te voorkomen. Zijn optredL niet anders dan ergerlijk te noemen. U Geheel ontlast is de kapitein da&r-l door niet. De door hem gegeven or-r dors waren geheel onvoldoende. Dd Raad wil aannemen, dat de kapitein! de laatste 24 uur geen rust had ge-tl noten, Toch acht de raad den tijdl om naar beneden te gaan zeer! slecht gekozen, vooral nu de wachlf werd overgegeven aan twee matro zen. Dat echter, op de volgende wacht, stuurman op zoo hoogst onbekwame zou handelen als hij gehandeld heeft,] iets; dat van iemand, die zoonoodig kapitein moet kunnen vervangen, wel lerminst was te verwachten. Daarom de raad hier voor den betrokkene welf zachtcncle omstandigheden aanwezig, zoef met een berisping kan worden volstaan.' i Trcin-ruzics Venster open? Venster dit! Wanhoopsdaden van reizigers... Onlangs is iemand uit een Diesel- trein gevallen door het openen van een portier om versche lucht te krij gen. Maakte men daarvan een ge woonte, dan zouden vooral de gewo ne treinen in ons land weldra ont volkt zijn! Voor de Diesels wanhopen wij nog tt schrijft de Haagsche Post. Dc spoorwegbesturen hier te lande in Indië nemen ijverig proeven om een ge stelsel van luchtverbetering te vinden, h echter wel eens voorbij dat dit vraags; is opgelost in Amerika. In een vergadert in Den Haag beeft mevr. mr. Brugmar- Martens onlangs, na een reis door de b eenigde Staten, meegedeeld, dat dc lué toestand in dc treinen daar ideaal is: 0 vergeet men hier, dat bet niet voldoende' goede lucht binnen te blazen, maar dat slechte ook vanzelf moet kunnen ontwijk- In de voortreffelijke elcctrische treinen ft schen Brussel cn Antwerpen is, dank zij e behoorlijken afvoer, van iuchlbederf niets bespeuren. En daar ververscht men om vier, te onzent om de twee minuten. Kut matige luchtzuivering is duur; de irt nieui-s der universiteit van Illinois zoek nu al vijfentwintig jaar naar goedkoe? middelen van afkoeling dan het. stelsel,l ook in onze Oost alsnog te kostbaar wo' geacht cn dat bijv. in schouwburgen, hof, cn restaurants te veel breekwerk noe maakt, wanneer de inrichting niet rc bij den bouw is aangebracht. ïntusscl dient, veel meer aandacht, dan tot dus; besteed te worden aan een natuurlijke, werkende luchtzuivering. Het is bijv. uit den tijd of alleen j nog iets voor lokaalspoort jes, de re geling der luchtvorversching over te laten aan de reizigers met het ge volg van eindclooze disputen over open cn dichte vensters. Ih de gewone elcctrische treinen, diet altijd volgens het. oorspronkelijke gebre» ge ontwerp worden bijgebouwd, is de 8* leiding, eens wat pórtieren te openen minder groot dan bij de Diesels. De *1'- weerhonde haar reizigers van zulke hoopsdaden door een dragelijke atnnWf te scheppen! Waarin zij dan tevens kan zijn dan de autobussen. Evenzoo M nen woningen en groote gebouwen, ook n der „luchtbehandeling", op 't stuk van l«jj verversching alleen reeds door een döclnf 1 tiger bouw geriefelijker worden gemaafol

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 10