Ooi Engeland heelt zije
Voorrangsweg even gevaarlijk
als de onbewaakte
agrarische moeilijkheden
n
De Lutioe goudstaaf
is gaaf
Goudsprookje
op Terschelling
Gandhi moet
jonger worden!
I
WAAROM VERPLICHT MEN HET
VERKEER OP ZIJWEGEN NIET,
VÓÓR DEN HOOFDWEG TE STOP
PEN?
Ongelukken kunnen
worden voorkomen!
Het stelsel van de voorrangswegen,
zooals wij dat sinds kort in ons land
kennen, is uit een oogpunt van ver-
kcers-veiligheitl nog geen éclatant
succes gebleken, schrijft de verkeers-
redactcur van het Hsb.
Reeds verscheidene malen zijn op
voorrangswegen ernstige ongelukken
gebeurd, vooral op plaatsen, waar
deze door secundaire wegen worden
gekruist.
Het doodelijke ongeluk, op den rijksweg
NijmegenDen Bosch dezer dagen geschied,
is een nieuw voorval in deze reeks. Ken
twaalfjarig meisje viel hier als slachtoffer
van andermans roekeloosheid en van een
onvolmaakte verkeerswetgeving. Een dame
werd zwaar gewond.
Laten wij aan dit ongeluk enkele conclu
sies vastknoopen opdat het, in al zijn gru
welijkheid, althans tot ccnig algemeen nut
zij.
De toedracht, voorzoover die uit kranten
berichten .is te reconstruceren, duidt erop,
dat dit voorval er een was van een helaas
steeds vaker vóórkomend type: een auto
bestuurder, van een zijweg bij een kruispunt
komende, bemerkt niet, dat hij een voor
rangsweg nadert. Op dien voorrangsweg
komt een auto met de daar gebruikelijke
groole snelheid van links, dus op de dichtst
bijzijnde rijbaan... de gevolgen zijn ver
schrikkelijk.
„Rechts gaat vóór was niet vol
doende!"
liet is bekend, dat ons land eenige Jaren
achter sommige andere is aangekomen
met het invoeren van een vorrangs-„recht"
voor verkeer op bepaalde wegen.
Die achterstand was betreurenswaardig,
want juist in een dichtbevolkt en druk-bere-
den land als het onze kon de starre regel:
„rechts gaat vóór" reeds lang niet meer
voldoen.
Evenwel kon die vertraging althans één
voordeel hebben: men had hier gelegen
heid, zijn voordeel te doen met de ervaring,
in andere landen opgedaan. Het zou on
billijk zijn, te beweren, dat van die gele
genheid in het geheel geen gebruik is ge
maakt.
Toch meencn wij, dat men in één opzicht
niet genoeg om zich heen heeft gekeken.
"Wij achten het zeer te betreuren, dat men
het hier onnoodig heeft geacht, een voor
schrift te geven over de wijze, waarop
voorrangswegen moeten worden genaderd
en opgereden.
Men bedenke: een voorrangsweg is, voor
liet kruisende verkeer, precies even ge
vaarlijk als oen onbewaakte spoor-overweg!
Even goed als daar is dus ook hier noodig:
een zeor duidelijke waarschuwing van het
gevaarlijke kruispunt, èn een gebod, zeer
langzaam te rijden, eventueel te stoppen,
alvorens den voorrangsweg te kruisen.
Engeland geeft het voorbeeld!
Tn Engeland (en ook in de Vereenigde
Staten) liceft men daarom op allo zijwegen
vóór de kruisingen met voorrangswegen,
borden geplaatst met het opschrift;
„Stop" (resp.: „Slow")
„at major road ahead".
Hetgeen in onze taal zou kunnen luiden:
„Halt!" of: „Langzaam!" „voorrangs
weg".
Dc aanduiding „Slow" plaatsen de En-
gelsclien overal, waar het uitzicht van den
bruisenden weg op den voorrangsweg aan
'beide zijden goed is', in andere gevallen
luidt het gebod: „Stop!"
Er dient aan te worden toegevoegd, dat
de Engclsche politic geïnstrueerd is, aan de
naleving van dit voorschrift gestreng dc
hand te houden. Overtreding ervan wordt
gestraft als niet-nakomen van een politie-
bevel.
Engeland kent geen speciaal voorschrift
voor voorrang bij kruispunten.
't Wordt er ingepompt!
Bij de opleiding van automobilisten
een onderwerp, dat overigens in Engeland,
evenals te onzent, nog onvoldoende gere
geld is zorgt iedere goede instructeur er
dan ook voor, zijn leerlingen dezen regel
met groole nodrukkclijkheid in te pompen,
liet, voorschrift is des tc heilzamer, daar
hot onderscheid tusschcn voorrangs- en an
dere wegen in Engeland*
andei's dan bij ons óók is gemaakt in
bebouwde kommen van gemeenten.
Hoewel dus al het mogelijke wordt
gedaan om zoo veel mogelijk tegen
te paan, dat verkeer uit zijwegen
roekeloos een hoofdweg oprijdt
Oietgeen immers de meest catastro
fale gevolgen kan hebben heb
ben de Engelschen niet nagelaten,
tevens op die hoofdwegcn-zèlf waar
scbuwingsborden te plaatsen vóór
alle kruispunten mof zijwegen van
eenig belang. Terecht! want „een
gewaarschuwd man tolt voor twee"
Er kan toch altijd een onvoorzichti
ge bestuurder uit zoo'n zijweg ko
men en liet verkeer op den
voorrangsweg loopt dan op zijn
minst evenveel gevaar als die over
stekende bestuurder zélf: het treu
rige ongeval bij Schaik in ons
land heeft het nog weer eens bewe
zen!
Bovendien: ook hij, die voorrangsrecht
heeft, is verplicht, de noodige voorzichtig
heid in acht te nemen zoo goed als, in
ons land, hij, die, op een kruising van
twee „gelijkwaardige" wegen, van rechts
komt.
Natuurlijk zullen ook in Engeland on
danks dit alles wel ongevallen op krui
singen van voorrangs- en zijwegen ge
schieden. Een wetsvoorschrift en een ver
keersbord zijn nu eenmaal geen toovermid-
dclcn.
Maar in elk geval strekt de Engelsche re
geling, wat dit onderdeel betreft, meer tot
de bevordering van veilig verkeer, dan de
Nederlandsche. Weliswaar streeft men er
tegenwoordig in ons land naar, op voor
rangswegen zoo veel mogelijk alle ge lij k-
vlocrsche kruisingen uit to schakelen en
door viaducten met opritten tc vervangen:
maar er blijft nog altijd een groot aantal
van die gelijkvloêrsche kruisingen over en
daar gebeuren zeer veel ongelukken te
veel.
Onherstelbaar is het euvel niet. De we
genverkeerswet mot haar uitvoeringsbepa
lingen, is nog altijd „op de helling" en er
bestaat dus nog een mooie gelegenheid, het
wetgevend getimmerte op dit punt bij tc
spijkeren. De kosten van de te plaatsen
waarschuwingsborden mogen daarvan zé
ker niet weerhouden. De verkeers-ongeluk-
ken kosten méér!
Regeeringsjubileum en werkloozen
Verzoek aan den minister om
een extra nitkeering.
Het bestuur van het R.K. Werkliedenver
bond heeft den minister van Sociale Zaken
verzocht tor gelegenheid van het aanstaande
Regeeringsjubileum der Koningin aan alle
werkloozen die in zorg zijn bij het jubileum
een extra uitkcering te verstrekken en den
te werk gesteldcn op den eigenlijken feest
dag vrijaf te geven met behoud van loon.
Geweer ging ontijdig af
Patroonsplinters drongen in een
long van een milicien-korporaal.
Gisterochtend is tijdens de oefeningen van
het garnizoen tc Steen^wijk op het. buiten
goed heerlijkheid de Eeze bij Steenwijk, een
ernstig ongeluk gebeurd.
De milicien-korporaal Beintema, afkom
stig uit Blija, kreeg van vlakbij een schot
van een losse patroon in de borst, tengevol
ge van hot ontijdig afgaan van een geweer.
De patroonsplinters drongen door tot in de
long.
Vier vrijwilligers voor bloed
transfusie.
Na door den garnizoens-arts, dr. Rijsbosch
uit Steen wijk, te zijn behandeld, is 't slacht
offer, dat zeer veel bloed verloren had,
naar bet Diaconessen-ziekenhuis te Meppol
overgebracht. Zijn toestand is levensgevaar
lijk.
Vier vrijwilligers boden zich voor bloed
transfusie aan en zijn eveneens naar 't Dia
conessen-ziekenhuis overgebracht.
Aanbesteding rijwielpad langs
Rijksweg Alkmaar—Stolpen
De hoofdingenieur-directeur van den Rijks
waterstaat heeft, gisteren aanbesteed liet
uitvoeren van grondwerken en het maken
van een rijwielpad, deels met een verhar
ding van ccmcntbcton, deels met een
verharding van betonlegcls, met bijkomen
de werken op den weg nr. 9 van het Rijks
wegenplan, gedeeltelijk AlkmaarStolpen,
in de gemeenten Bergen, W&rmcnhuizen en
Sclioorl. Laagste inschrijver N.V. Leidsche
Zand- en Grond-Maatschappij voorheen J.
M. Samson te Leiden voor f 123.900.
Onaangetast door het zeewater.
Bijzonderheden.
Het spreekt vanzelf, dat het feit,
dat de „Karimata" gisternacht een
gouden staf naar boven heeft ge
bracht, allerwcge groote belangstel
ling heeft gewekt.
Voor de velen die ook tegenover
deze poging om den „Lutine"-schat
te bergen sceptisch stonden, omdat
zij meenden, dat het goud of door
de kleilaag heen was gezakt of was
weggesleept, is dit wel een aanwij
zing, dat er nog goud te vinden is.
De volgende bijzonderheden zijn nog
interessant in verband met het merk van
den gouden staaf, til. F. B. B. 57.
Alle goudstaven van de „Luline" zijn
gemerkt F.B.R., gevolgd door een nummer.
Waarschijnlijk hebben de gouden staven
gelegen in volgorde van dc nummers.
Nu is de gouden staaf F.B.B. 5G
opgehaald op 23 September 1S58 hij
de bergingspogingen door ingenieur
Taurel.
Ook de F.B.B. 58 is naar boven
gehaald, doch reeds op 14 November
1801, dus eenigo jaren na liet ver
gaan van dc „Lutine", toen men
nog vrij nauwkeurig dc plaats van
het wrak kon aangeven en cr van
„ven'sleepen" natuurlijk nog geen
sprake was.
De omstandigheid, dat nu de F.B.B. 57
naar boven is gebracht, wettigt dus het
vermoeden, dat de „Karimata" thans bag
gert op de plaats waar men reeds in 1801
gewerkt heeft.
De „Karimata" gaat met de noodige voor
zichtigheid verder. Men is zelfs een eind
teruggegaan, om het uitgebaggerde gedeel
te nog iets uit te diepen.
Zooals met alles geschiedt wat opgehaald
wordt, gaat ook deze gouden staaf naar
Lloyds.
Het gewicht.
Het edelmetaal werd geheel schoon
en onaangetast door het zeewater
naar boven gebracht. Wat het ge
wicht betreft hebben wij getracht
eenige vergelijkende gegevens te
verkrijgen. Deze zijn echter vrij
scliaarsch. De gouden staaf F.B.B.
56, die in 1858 is opgehaald, woog
VA Nederlandsche ponden en de
zwaarste gouden staaf, welke in den
loop der jaren naar boven is ge
bracht, was een van 6.25 Neder
landsche ponden.
Een Ncdcrlandsch pond kan ongeveer ge
lijk gesteld worden niet 1 kg.
Uit deze gegevens blijkt dus, dat de
F.B.B. 57 (welke gisternacht is opgehaald
en 3'A kg. woog) tot de lichtere staven be
hoort.
De waarde van de gevonden goudstaaf
bedraagt ongeveer f 7000.
UIT ONZE OOST
ONDERZOEK NIEUW LEPRA-SERUM
BEëINDIGD.
De Zweedsche professor J. L. Renstiema
heeft zijn onderzockingsarbeid betreffende
een nieuw serum tegen lepra, welke hij in
opdracht van de Zweedsche regeering en
met toestemming van het Indische gouver
nement in Nedcrlandsch-Indië gedurende
drie maanden heeft verricht, beëindigd. De
resultaten van dit onderzoek zullen later,
zoowel in de Nederlandsche als in de En
gelsche taal, in medische tijdschriften
worden gepubliceerd, aldus de N. R. Crt.
Prof. Rcnsticrna verlaat heden Java met
dc boot van dc K.P.M.
OOGSTTIJD
Klei en zand,
Klei en zand...
't Daaglijksch nieuwtje van de
krant...
't. Nieuwtje werd zoo oud, zoo oud...
Klei en zand... waar bleef het goud?
Klei en zand,
Klei en zand...
Spanning daalde in Nederland.
Goudkoorts-harten werden koud.
Was er wel Lutine-goud?
Klei en zand,
Zand en klei
Al wat Karimata zei!
Spijkertjes, een duikcrscliocn...
Daar was liet niet om te doen!
Spijkertjes,
Koopren plaat...
In de „vangst" kwam een hiaat,
Tot opeens de Spaansche mat
In de grauwe massa zat.
Zilverglans!
Nieuwe kans
Voor den stagen emmerdans!
Karimata draait maar voort!
Spaansche matten zijn aan boord!
Redacteur
Uit dc sleur
Komt al in een koorts-liumeur,
Spitst zijn ooren, wendt zijn hoofd:
Hem is gouden nieuws
beloofd!
Opgebeld
Toegesneld
,,'t Eerste goud!" wordt hem verteld
B ij n a draaide onze pers,
Doch dit nieuws zoo schoon, zoo
vèrsclï
Móet er in!
't Kómt er in!
Baggermolens mooi gewin!
Gauw met Doeksen interview,
't Nieuwtje was nog nooit zóó
nieuw
Gouden gloed
Uit den vloed...
De Lutine heeft gebloed...
Uit haar hart dwaalde een aar
Karimata speelde 't klaar!
Zal de Mahatma een kuur on.
dergaan, waardoor zijn uitwip
wordt verbeterd?
De 70-jarige mahatma Gandhi
zal, naar de Msb. meldt, volgens
het te Bombay verschijnende week- i
blad „Kaisar-I-Hind" wellicht bin- tfitc
nenkort een verjongingskuur onder*
gaan.
De mahatma zal behandeld worden \c:
gens het Yogic Kayakalp-systeem, dat
bejaarde nationalistische leider Pandit
laviya onlangs heeft beproefd en i)
naar gemeld wordt', tot een buitengewv*
succesvol resultaat leidde.
I-lct voorstel, dat de mahatma dezeltj,
kuur zou ondergaan is afkomstig van
volgelingen en, naar gemeld wordt, heet,
Gandhi er in toegestemd, het in ovenjfl
ging te nemen.
Het is mogelijk, aldus meldt de „Kaisar-J.
Hind", dat mahatma Gandhi er in zal toe.
stemmen, reeds den komenden winter dj
behandeling te ondergaan.
In een verklaring na zijn kuur ver- L
klaarde de 76-jarige Pandit Mala-
viya, dat zijn gewicht was toegeno
men. dat zijn haar zwarter was ge
worden, zijn uiterlijk en gezichtsver
mogen waren verbeterd en dat hij
iels van zijn vroegere stem en zijn
geheugen had teruggekregen.
De zware beproevingI
m
De behandeling zelf was, naar hij zeide,
een „zware beproeving". Hij zag de zon niet
voor een tijd van veertig dagen en bracht
den meesten tijd in het donker door. Hij,
mocht zich niet baden, noch scheren, ol
lichaamsoefeningen doen. Tweemaal per dag
moest hij bovendien een speciaal genees*
middel innemen, dat, naar verluidt, honingj
boter en bepaalde kruiden bevatte.
ROEMEENSCHE PRINS AAN GROOT
GEVAAR ONTSNAPT.
Tii
<ie Ja
liezci
'■werdt
i op Ik
De
Op zijn spoorreis van Sofia naar Boeka*. jl ta
rest om de begrafenis van koning Maria tankli
bij te wonen is prins Cyril, de broer vaat' Ook
koning Carol, aan een groot gevaar ont«Hkwn
snapt. Toen de trein door een dal reed,
rolde een groot rotsblok de helling af, en 1 Mi
kwam op de spoorlijn terecht. De machi* ranu
nist wist den trein nog juist op tijd tot stil* W
staan te brengen. Het rotsblok had dc te
lefoon- en telegraaflijnen vernield, zoodat
het oponthoud eerst laat in de hoofdstad
kon worden medegedeeld.
DE STRIJD OM ARBEIDSKRACHTEN
TUSSCHEN INDUSTRIE EN LAND
BOUW TEN GUNSTE VAN DE
EERSTE BESLIST.
Regeeringssteun
eischte millioenen
Dat de Britsche premier stelling
heeft genomen ten aanzien van En-
gelands agrarische politiek, heeft de
oppositie een welkome gelegenheid
verschaft, het geheele probleem in
het Lagerhuis nogmaals bloot te
leggen, ook al stemt Chamberlains
standpunt volkomen overeen met
den koers, die naar aanleiding van
de voedingsdebatten in het voorjaar
reeds werd uitgestippeld.
Chamberlain stelt zich op het standpunt,
dat zclfverzorging nooit mogelijk zal zijn
en dat de Engelsche landbouw, boe zeer
men haar ook bevordert, toch altijd slechts
kan worden uitgebreid binnen het kader,
dat door de exportbelangen van de Engcl
sche industrie is gegeven.
De minister van Landbouw, Morrison heeft
in liet Lagerhuis nogmaals de richtlijnen
van Engclands agrarische politiek, uiteen
gezet, waarbij hij do noodzakelijkheid van
saneering en bevordering volkomen toegaf,
doch een „inflatie van de landbouwpro
ductie" van de band wees. Hij bracht
voorts, in herinnering, dat de Britsche re-
geering verschillende takken van land
bouwproductie in de laatste jaren reeds
krachtig gesteund heeft, met het gevolg, dat
bijvoorbeeld de melkproductie vergeleken
met 1913 met c.a. 1300 millioen liter is toe
genomen, dc eierproductie met 300 millioen
stuks en dat ook op liet gebied van fruit
en suikerproductie reeds groote vorderin
gen zijn gemaakt. Terwijl in 1913 in Enge
land nog in liet geheel geen suiker werd
gewonnen, kan men thans een vierde van
het verbruik uit eigen productie dekken.
Sedert 1930 is bovendien als gevolg van dc
maatregelen tot bevordering van de vee
teelt de veestapel beduidend toegenomen,
namelijk met"c.a. 10 pet. tot 6.6 millioen
stuks. Aan rundvleesch wordt thans 100
mill. kg., aan varkcnsvlocsch 200 miII. kg.
meer voortgebracht. De graanproductic
daarentegen, dit kon ook Morrison niet ont
kennen, is in totaal sterk achteruitgegaan.
Het platteland wordt ontvolkt.
Do Britsche regeering poogt reeds van 1932
af, dc toenemende verandering van akker-
in grasland tegen tc gaan en onder minis
ter Eiliot werd reeds een begin gemaakt met
stibsidieering van den graan verbouw, aan
vankelijk alleen van tarwe, later ook van
haver on gerst. Desondanks is men er niet
in geslaagd, den teruggang van het zich on
der den ploeg bevindende land tc stuiten
en de balans van een meerjarige periode
van regeeringssteun, die den staat veie mil-
Wpei
Maj
ipan
erleg
De
nachl
terie
«besct
sche
ernst
Te
dat. i
tonic
W. S. MORRISON,
de Engelsche minister van Landbouw.
lioenen pond sterling kostte, kan geenszins'
bevredigend worden genoemd.
Daarbij kwam, dat de ontvolking van heÉ
land een steeds grooter omvang aannam;
het aantal boerderijen daalt, nog steeds en
in 10 jr. tijds daalde 't. aantal landarbeiders
van 829.000 tot 741.00. De strijd tusschen in*
dustrie en landbouw om de arbeidskrachten
is dus ook in Engeland ten gunste van do
industrie beslist en het tekort aan landar
beiders kan slechts voor een deel bestreden
worden door de toenemende mechaniseer
ring.
Deze structuur van den landbouw en dé
door het klimaat beperkte mogelijkheden
in aanmerking genomen, is het voor de re
geering moeilijk, de oppositie een volledig
programma voor te leggen, hoe zij zich in
geval van nood een productie-overschake
ling voorstelt. Het meest economisch zou
zijn, den verbouw van aardappelen uit te
breiden, die de hoogste voedingswaarde per
vlakte-eenheid leveren en in ieder geval tien
maal zoo veel als hij den graanverbouw mo
gelijk is. Doch zelfs bij uiterste intensivee-
ring (wat natuurlijk veel tijd zou kosten),
zou het nooit mogelijk zijn. het Engelsche
broodverbruik te dekken, of men zou tot
drastische rantsoeneering van de consump<
tie moeten overgaan.
Geen opgeschroefde binnenland*
sche productie.
Dc agrarische politiek' van Morrison ïs er
dientengevolge op gericht, de vruchtbaar*
beid van den bodem in zooverre te bevorde*
ren, dat hetere resultaten in dc veeteelt wor
den bereikt en het dominecrende grasland
in een toestand wordt gebracht, dat het ook
voor andere doeleinden is te gebruiken. De
slaat draagt 'n groot percentage der kosten
voor kunstmest en arbeidsloon voor bodem
verbetering. Suiker-, rundvleesch- en var-
kensvleeschproductie worden gesteund en
juist is een wet ter bevordering van de
pluimveeteelt afgekondigd, die de aanzien
lijke schade door ziekten veroorzaakt, wil
tegengaan. Engclands jaarlijksche verlies
door ziekten op den gchcelen veestapel
wordt op 14 mill. pond geschat. Voor een
kunstmatige uitbreiding der binnenland-
sche productie is de regeering echter niet te
vinden» -
Uit
uriK
atist
rfst
brtd
De t
K>r
icliu
ishc
0 v;
ele
loep
193
erva
et zi
itls
hi
iog i
tctïe:
(vei
De t
g.
De
ition
ide
rite
itocl
Buit
nat:
loc
Eich
op
lko
n o
Do
arkt
n. I
groi
t V
ipcnb
le va