Ooi Engeland heelt zije Voorrangsweg even gevaarlijk als de onbewaakte agrarische moeilijkheden n De Lutioe goudstaaf is gaaf Goudsprookje op Terschelling Gandhi moet jonger worden! I WAAROM VERPLICHT MEN HET VERKEER OP ZIJWEGEN NIET, VÓÓR DEN HOOFDWEG TE STOP PEN? Ongelukken kunnen worden voorkomen! Het stelsel van de voorrangswegen, zooals wij dat sinds kort in ons land kennen, is uit een oogpunt van ver- kcers-veiligheitl nog geen éclatant succes gebleken, schrijft de verkeers- redactcur van het Hsb. Reeds verscheidene malen zijn op voorrangswegen ernstige ongelukken gebeurd, vooral op plaatsen, waar deze door secundaire wegen worden gekruist. Het doodelijke ongeluk, op den rijksweg NijmegenDen Bosch dezer dagen geschied, is een nieuw voorval in deze reeks. Ken twaalfjarig meisje viel hier als slachtoffer van andermans roekeloosheid en van een onvolmaakte verkeerswetgeving. Een dame werd zwaar gewond. Laten wij aan dit ongeluk enkele conclu sies vastknoopen opdat het, in al zijn gru welijkheid, althans tot ccnig algemeen nut zij. De toedracht, voorzoover die uit kranten berichten .is te reconstruceren, duidt erop, dat dit voorval er een was van een helaas steeds vaker vóórkomend type: een auto bestuurder, van een zijweg bij een kruispunt komende, bemerkt niet, dat hij een voor rangsweg nadert. Op dien voorrangsweg komt een auto met de daar gebruikelijke groole snelheid van links, dus op de dichtst bijzijnde rijbaan... de gevolgen zijn ver schrikkelijk. „Rechts gaat vóór was niet vol doende!" liet is bekend, dat ons land eenige Jaren achter sommige andere is aangekomen met het invoeren van een vorrangs-„recht" voor verkeer op bepaalde wegen. Die achterstand was betreurenswaardig, want juist in een dichtbevolkt en druk-bere- den land als het onze kon de starre regel: „rechts gaat vóór" reeds lang niet meer voldoen. Evenwel kon die vertraging althans één voordeel hebben: men had hier gelegen heid, zijn voordeel te doen met de ervaring, in andere landen opgedaan. Het zou on billijk zijn, te beweren, dat van die gele genheid in het geheel geen gebruik is ge maakt. Toch meencn wij, dat men in één opzicht niet genoeg om zich heen heeft gekeken. "Wij achten het zeer te betreuren, dat men het hier onnoodig heeft geacht, een voor schrift te geven over de wijze, waarop voorrangswegen moeten worden genaderd en opgereden. Men bedenke: een voorrangsweg is, voor liet kruisende verkeer, precies even ge vaarlijk als oen onbewaakte spoor-overweg! Even goed als daar is dus ook hier noodig: een zeor duidelijke waarschuwing van het gevaarlijke kruispunt, èn een gebod, zeer langzaam te rijden, eventueel te stoppen, alvorens den voorrangsweg te kruisen. Engeland geeft het voorbeeld! Tn Engeland (en ook in de Vereenigde Staten) liceft men daarom op allo zijwegen vóór de kruisingen met voorrangswegen, borden geplaatst met het opschrift; „Stop" (resp.: „Slow") „at major road ahead". Hetgeen in onze taal zou kunnen luiden: „Halt!" of: „Langzaam!" „voorrangs weg". Dc aanduiding „Slow" plaatsen de En- gelsclien overal, waar het uitzicht van den bruisenden weg op den voorrangsweg aan 'beide zijden goed is', in andere gevallen luidt het gebod: „Stop!" Er dient aan te worden toegevoegd, dat de Engclsche politic geïnstrueerd is, aan de naleving van dit voorschrift gestreng dc hand te houden. Overtreding ervan wordt gestraft als niet-nakomen van een politie- bevel. Engeland kent geen speciaal voorschrift voor voorrang bij kruispunten. 't Wordt er ingepompt! Bij de opleiding van automobilisten een onderwerp, dat overigens in Engeland, evenals te onzent, nog onvoldoende gere geld is zorgt iedere goede instructeur er dan ook voor, zijn leerlingen dezen regel met groole nodrukkclijkheid in te pompen, liet, voorschrift is des tc heilzamer, daar hot onderscheid tusschcn voorrangs- en an dere wegen in Engeland* andei's dan bij ons óók is gemaakt in bebouwde kommen van gemeenten. Hoewel dus al het mogelijke wordt gedaan om zoo veel mogelijk tegen te paan, dat verkeer uit zijwegen roekeloos een hoofdweg oprijdt Oietgeen immers de meest catastro fale gevolgen kan hebben heb ben de Engelschen niet nagelaten, tevens op die hoofdwegcn-zèlf waar scbuwingsborden te plaatsen vóór alle kruispunten mof zijwegen van eenig belang. Terecht! want „een gewaarschuwd man tolt voor twee" Er kan toch altijd een onvoorzichti ge bestuurder uit zoo'n zijweg ko men en liet verkeer op den voorrangsweg loopt dan op zijn minst evenveel gevaar als die over stekende bestuurder zélf: het treu rige ongeval bij Schaik in ons land heeft het nog weer eens bewe zen! Bovendien: ook hij, die voorrangsrecht heeft, is verplicht, de noodige voorzichtig heid in acht te nemen zoo goed als, in ons land, hij, die, op een kruising van twee „gelijkwaardige" wegen, van rechts komt. Natuurlijk zullen ook in Engeland on danks dit alles wel ongevallen op krui singen van voorrangs- en zijwegen ge schieden. Een wetsvoorschrift en een ver keersbord zijn nu eenmaal geen toovermid- dclcn. Maar in elk geval strekt de Engelsche re geling, wat dit onderdeel betreft, meer tot de bevordering van veilig verkeer, dan de Nederlandsche. Weliswaar streeft men er tegenwoordig in ons land naar, op voor rangswegen zoo veel mogelijk alle ge lij k- vlocrsche kruisingen uit to schakelen en door viaducten met opritten tc vervangen: maar er blijft nog altijd een groot aantal van die gelijkvloêrsche kruisingen over en daar gebeuren zeer veel ongelukken te veel. Onherstelbaar is het euvel niet. De we genverkeerswet mot haar uitvoeringsbepa lingen, is nog altijd „op de helling" en er bestaat dus nog een mooie gelegenheid, het wetgevend getimmerte op dit punt bij tc spijkeren. De kosten van de te plaatsen waarschuwingsborden mogen daarvan zé ker niet weerhouden. De verkeers-ongeluk- ken kosten méér! Regeeringsjubileum en werkloozen Verzoek aan den minister om een extra nitkeering. Het bestuur van het R.K. Werkliedenver bond heeft den minister van Sociale Zaken verzocht tor gelegenheid van het aanstaande Regeeringsjubileum der Koningin aan alle werkloozen die in zorg zijn bij het jubileum een extra uitkcering te verstrekken en den te werk gesteldcn op den eigenlijken feest dag vrijaf te geven met behoud van loon. Geweer ging ontijdig af Patroonsplinters drongen in een long van een milicien-korporaal. Gisterochtend is tijdens de oefeningen van het garnizoen tc Steen^wijk op het. buiten goed heerlijkheid de Eeze bij Steenwijk, een ernstig ongeluk gebeurd. De milicien-korporaal Beintema, afkom stig uit Blija, kreeg van vlakbij een schot van een losse patroon in de borst, tengevol ge van hot ontijdig afgaan van een geweer. De patroonsplinters drongen door tot in de long. Vier vrijwilligers voor bloed transfusie. Na door den garnizoens-arts, dr. Rijsbosch uit Steen wijk, te zijn behandeld, is 't slacht offer, dat zeer veel bloed verloren had, naar bet Diaconessen-ziekenhuis te Meppol overgebracht. Zijn toestand is levensgevaar lijk. Vier vrijwilligers boden zich voor bloed transfusie aan en zijn eveneens naar 't Dia conessen-ziekenhuis overgebracht. Aanbesteding rijwielpad langs Rijksweg Alkmaar—Stolpen De hoofdingenieur-directeur van den Rijks waterstaat heeft, gisteren aanbesteed liet uitvoeren van grondwerken en het maken van een rijwielpad, deels met een verhar ding van ccmcntbcton, deels met een verharding van betonlegcls, met bijkomen de werken op den weg nr. 9 van het Rijks wegenplan, gedeeltelijk AlkmaarStolpen, in de gemeenten Bergen, W&rmcnhuizen en Sclioorl. Laagste inschrijver N.V. Leidsche Zand- en Grond-Maatschappij voorheen J. M. Samson te Leiden voor f 123.900. Onaangetast door het zeewater. Bijzonderheden. Het spreekt vanzelf, dat het feit, dat de „Karimata" gisternacht een gouden staf naar boven heeft ge bracht, allerwcge groote belangstel ling heeft gewekt. Voor de velen die ook tegenover deze poging om den „Lutine"-schat te bergen sceptisch stonden, omdat zij meenden, dat het goud of door de kleilaag heen was gezakt of was weggesleept, is dit wel een aanwij zing, dat er nog goud te vinden is. De volgende bijzonderheden zijn nog interessant in verband met het merk van den gouden staaf, til. F. B. B. 57. Alle goudstaven van de „Luline" zijn gemerkt F.B.R., gevolgd door een nummer. Waarschijnlijk hebben de gouden staven gelegen in volgorde van dc nummers. Nu is de gouden staaf F.B.B. 5G opgehaald op 23 September 1S58 hij de bergingspogingen door ingenieur Taurel. Ook de F.B.B. 58 is naar boven gehaald, doch reeds op 14 November 1801, dus eenigo jaren na liet ver gaan van dc „Lutine", toen men nog vrij nauwkeurig dc plaats van het wrak kon aangeven en cr van „ven'sleepen" natuurlijk nog geen sprake was. De omstandigheid, dat nu de F.B.B. 57 naar boven is gebracht, wettigt dus het vermoeden, dat de „Karimata" thans bag gert op de plaats waar men reeds in 1801 gewerkt heeft. De „Karimata" gaat met de noodige voor zichtigheid verder. Men is zelfs een eind teruggegaan, om het uitgebaggerde gedeel te nog iets uit te diepen. Zooals met alles geschiedt wat opgehaald wordt, gaat ook deze gouden staaf naar Lloyds. Het gewicht. Het edelmetaal werd geheel schoon en onaangetast door het zeewater naar boven gebracht. Wat het ge wicht betreft hebben wij getracht eenige vergelijkende gegevens te verkrijgen. Deze zijn echter vrij scliaarsch. De gouden staaf F.B.B. 56, die in 1858 is opgehaald, woog VA Nederlandsche ponden en de zwaarste gouden staaf, welke in den loop der jaren naar boven is ge bracht, was een van 6.25 Neder landsche ponden. Een Ncdcrlandsch pond kan ongeveer ge lijk gesteld worden niet 1 kg. Uit deze gegevens blijkt dus, dat de F.B.B. 57 (welke gisternacht is opgehaald en 3'A kg. woog) tot de lichtere staven be hoort. De waarde van de gevonden goudstaaf bedraagt ongeveer f 7000. UIT ONZE OOST ONDERZOEK NIEUW LEPRA-SERUM BEëINDIGD. De Zweedsche professor J. L. Renstiema heeft zijn onderzockingsarbeid betreffende een nieuw serum tegen lepra, welke hij in opdracht van de Zweedsche regeering en met toestemming van het Indische gouver nement in Nedcrlandsch-Indië gedurende drie maanden heeft verricht, beëindigd. De resultaten van dit onderzoek zullen later, zoowel in de Nederlandsche als in de En gelsche taal, in medische tijdschriften worden gepubliceerd, aldus de N. R. Crt. Prof. Rcnsticrna verlaat heden Java met dc boot van dc K.P.M. OOGSTTIJD Klei en zand, Klei en zand... 't Daaglijksch nieuwtje van de krant... 't. Nieuwtje werd zoo oud, zoo oud... Klei en zand... waar bleef het goud? Klei en zand, Klei en zand... Spanning daalde in Nederland. Goudkoorts-harten werden koud. Was er wel Lutine-goud? Klei en zand, Zand en klei Al wat Karimata zei! Spijkertjes, een duikcrscliocn... Daar was liet niet om te doen! Spijkertjes, Koopren plaat... In de „vangst" kwam een hiaat, Tot opeens de Spaansche mat In de grauwe massa zat. Zilverglans! Nieuwe kans Voor den stagen emmerdans! Karimata draait maar voort! Spaansche matten zijn aan boord! Redacteur Uit dc sleur Komt al in een koorts-liumeur, Spitst zijn ooren, wendt zijn hoofd: Hem is gouden nieuws beloofd! Opgebeld Toegesneld ,,'t Eerste goud!" wordt hem verteld B ij n a draaide onze pers, Doch dit nieuws zoo schoon, zoo vèrsclï Móet er in! 't Kómt er in! Baggermolens mooi gewin! Gauw met Doeksen interview, 't Nieuwtje was nog nooit zóó nieuw Gouden gloed Uit den vloed... De Lutine heeft gebloed... Uit haar hart dwaalde een aar Karimata speelde 't klaar! Zal de Mahatma een kuur on. dergaan, waardoor zijn uitwip wordt verbeterd? De 70-jarige mahatma Gandhi zal, naar de Msb. meldt, volgens het te Bombay verschijnende week- i blad „Kaisar-I-Hind" wellicht bin- tfitc nenkort een verjongingskuur onder* gaan. De mahatma zal behandeld worden \c: gens het Yogic Kayakalp-systeem, dat bejaarde nationalistische leider Pandit laviya onlangs heeft beproefd en i) naar gemeld wordt', tot een buitengewv* succesvol resultaat leidde. I-lct voorstel, dat de mahatma dezeltj, kuur zou ondergaan is afkomstig van volgelingen en, naar gemeld wordt, heet, Gandhi er in toegestemd, het in ovenjfl ging te nemen. Het is mogelijk, aldus meldt de „Kaisar-J. Hind", dat mahatma Gandhi er in zal toe. stemmen, reeds den komenden winter dj behandeling te ondergaan. In een verklaring na zijn kuur ver- L klaarde de 76-jarige Pandit Mala- viya, dat zijn gewicht was toegeno men. dat zijn haar zwarter was ge worden, zijn uiterlijk en gezichtsver mogen waren verbeterd en dat hij iels van zijn vroegere stem en zijn geheugen had teruggekregen. De zware beproevingI m De behandeling zelf was, naar hij zeide, een „zware beproeving". Hij zag de zon niet voor een tijd van veertig dagen en bracht den meesten tijd in het donker door. Hij, mocht zich niet baden, noch scheren, ol lichaamsoefeningen doen. Tweemaal per dag moest hij bovendien een speciaal genees* middel innemen, dat, naar verluidt, honingj boter en bepaalde kruiden bevatte. ROEMEENSCHE PRINS AAN GROOT GEVAAR ONTSNAPT. Tii <ie Ja liezci '■werdt i op Ik De Op zijn spoorreis van Sofia naar Boeka*. jl ta rest om de begrafenis van koning Maria tankli bij te wonen is prins Cyril, de broer vaat' Ook koning Carol, aan een groot gevaar ont«Hkwn snapt. Toen de trein door een dal reed, rolde een groot rotsblok de helling af, en 1 Mi kwam op de spoorlijn terecht. De machi* ranu nist wist den trein nog juist op tijd tot stil* W staan te brengen. Het rotsblok had dc te lefoon- en telegraaflijnen vernield, zoodat het oponthoud eerst laat in de hoofdstad kon worden medegedeeld. DE STRIJD OM ARBEIDSKRACHTEN TUSSCHEN INDUSTRIE EN LAND BOUW TEN GUNSTE VAN DE EERSTE BESLIST. Regeeringssteun eischte millioenen Dat de Britsche premier stelling heeft genomen ten aanzien van En- gelands agrarische politiek, heeft de oppositie een welkome gelegenheid verschaft, het geheele probleem in het Lagerhuis nogmaals bloot te leggen, ook al stemt Chamberlains standpunt volkomen overeen met den koers, die naar aanleiding van de voedingsdebatten in het voorjaar reeds werd uitgestippeld. Chamberlain stelt zich op het standpunt, dat zclfverzorging nooit mogelijk zal zijn en dat de Engelsche landbouw, boe zeer men haar ook bevordert, toch altijd slechts kan worden uitgebreid binnen het kader, dat door de exportbelangen van de Engcl sche industrie is gegeven. De minister van Landbouw, Morrison heeft in liet Lagerhuis nogmaals de richtlijnen van Engclands agrarische politiek, uiteen gezet, waarbij hij do noodzakelijkheid van saneering en bevordering volkomen toegaf, doch een „inflatie van de landbouwpro ductie" van de band wees. Hij bracht voorts, in herinnering, dat de Britsche re- geering verschillende takken van land bouwproductie in de laatste jaren reeds krachtig gesteund heeft, met het gevolg, dat bijvoorbeeld de melkproductie vergeleken met 1913 met c.a. 1300 millioen liter is toe genomen, dc eierproductie met 300 millioen stuks en dat ook op liet gebied van fruit en suikerproductie reeds groote vorderin gen zijn gemaakt. Terwijl in 1913 in Enge land nog in liet geheel geen suiker werd gewonnen, kan men thans een vierde van het verbruik uit eigen productie dekken. Sedert 1930 is bovendien als gevolg van dc maatregelen tot bevordering van de vee teelt de veestapel beduidend toegenomen, namelijk met"c.a. 10 pet. tot 6.6 millioen stuks. Aan rundvleesch wordt thans 100 mill. kg., aan varkcnsvlocsch 200 miII. kg. meer voortgebracht. De graanproductic daarentegen, dit kon ook Morrison niet ont kennen, is in totaal sterk achteruitgegaan. Het platteland wordt ontvolkt. Do Britsche regeering poogt reeds van 1932 af, dc toenemende verandering van akker- in grasland tegen tc gaan en onder minis ter Eiliot werd reeds een begin gemaakt met stibsidieering van den graan verbouw, aan vankelijk alleen van tarwe, later ook van haver on gerst. Desondanks is men er niet in geslaagd, den teruggang van het zich on der den ploeg bevindende land tc stuiten en de balans van een meerjarige periode van regeeringssteun, die den staat veie mil- Wpei Maj ipan erleg De nachl terie «besct sche ernst Te dat. i tonic W. S. MORRISON, de Engelsche minister van Landbouw. lioenen pond sterling kostte, kan geenszins' bevredigend worden genoemd. Daarbij kwam, dat de ontvolking van heÉ land een steeds grooter omvang aannam; het aantal boerderijen daalt, nog steeds en in 10 jr. tijds daalde 't. aantal landarbeiders van 829.000 tot 741.00. De strijd tusschen in* dustrie en landbouw om de arbeidskrachten is dus ook in Engeland ten gunste van do industrie beslist en het tekort aan landar beiders kan slechts voor een deel bestreden worden door de toenemende mechaniseer ring. Deze structuur van den landbouw en dé door het klimaat beperkte mogelijkheden in aanmerking genomen, is het voor de re geering moeilijk, de oppositie een volledig programma voor te leggen, hoe zij zich in geval van nood een productie-overschake ling voorstelt. Het meest economisch zou zijn, den verbouw van aardappelen uit te breiden, die de hoogste voedingswaarde per vlakte-eenheid leveren en in ieder geval tien maal zoo veel als hij den graanverbouw mo gelijk is. Doch zelfs bij uiterste intensivee- ring (wat natuurlijk veel tijd zou kosten), zou het nooit mogelijk zijn. het Engelsche broodverbruik te dekken, of men zou tot drastische rantsoeneering van de consump< tie moeten overgaan. Geen opgeschroefde binnenland* sche productie. Dc agrarische politiek' van Morrison ïs er dientengevolge op gericht, de vruchtbaar* beid van den bodem in zooverre te bevorde* ren, dat hetere resultaten in dc veeteelt wor den bereikt en het dominecrende grasland in een toestand wordt gebracht, dat het ook voor andere doeleinden is te gebruiken. De slaat draagt 'n groot percentage der kosten voor kunstmest en arbeidsloon voor bodem verbetering. Suiker-, rundvleesch- en var- kensvleeschproductie worden gesteund en juist is een wet ter bevordering van de pluimveeteelt afgekondigd, die de aanzien lijke schade door ziekten veroorzaakt, wil tegengaan. Engclands jaarlijksche verlies door ziekten op den gchcelen veestapel wordt op 14 mill. pond geschat. Voor een kunstmatige uitbreiding der binnenland- sche productie is de regeering echter niet te vinden» - Uit uriK atist rfst brtd De t K>r icliu ishc 0 v; ele loep 193 erva et zi itls hi iog i tctïe: (vei De t g. De ition ide rite itocl Buit nat: loc Eich op lko n o Do arkt n. I groi t V ipcnb le va

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 16