merika wil weer sensatie... ii Iroblemen ij gaan de m DER JEUGD DE FILM ALS PROEF WEER ZWIJGEND] WI]DE WERELD IN Loopen met lijn twee... KEER ACTIE EN MINDER VERMOEIENDE GESPREKKEN. Hollywood heeft een slechten winter ach ter den rug. De inkomsten van dc biosco pen, die immers alle aan de grootc .produc tie-ondernemingen verbonden zijn, waren MARY PICKFORD, de ster uit het zwijgende tijdperk, lang niet overmatig groot. In vele gevallen waren ze zelfs zeer matig. Een nieuwe de pressie dus! Maar daarnaast openbaarde zich ook een zekere onzekerheid, gebaseerd op zelfcritiek. Nadat ongeveer twee maan den geleden de productie-magnaten zich reeds verplicht gezien hadden, zich zeer onvriendelijk uit te laten over de hoeveel heid „tweede-rangsfilms", maar ook over de kwaliteit van do „eersterangsfilms" (dat zijn films, die met alle mogelijke hulpmid delen tot stand gekomen zijn) nadat voorts deze ontboezemingen aangevuld waren niet klachten over te liooge gages van overschat te en te oud geworden filmsterren, is thans Amerika opgeschrikt door de niededeeling, dat, gezien deze klachten van het publiek, besloten is, oude films, waaronder zelfs zwijgende, weer op te voeren. Mary Pickford en Buster Iveaton, Tom Mix en Fatty, Gloria Swimson, weer op het witte doek... Dit. is evenwel tegen alle traditie in; dc traditie, zooals gezegd, gebiedt, dat dc nieuwste film al het voorafgaande overtreft. Nu, oude films op te voeren, stuit vele Ame rikanen tegen de borst, zooals het hen ook tegen zou slaan, wanneer dc oude exempla ren van kranten uit vroeger dagen gele verd werden. Men kent de film slechts in liefc kader der sensatie, zoozeer zelfs, dat het verschijnen %an een oude film op een donderslag aan den helderen hemel zou gelijken. Wat dan? Het publick in Amerika is de ge wone films moe. Men wenscht eens iets anders te zien, dan dc geringe actie en de uitgebreide dialoog. Het verlangen gaat juist uit naar meer actie en sensatie. Hiermee heeft de filmstad dan ook wel degelijk reke ning te houden. Er wordt gezegd, dat te veel films van categorie B zijn, films, die weinig geld ge kost hebben, waarin beginnelingen speel den en die tengevolge hiervan niet met de noodige zorg gemaakt werden, wat regie en tekst betreft. Het publiek heeft zich hieraan reeds zjo gewend, zoo heet het ver der, dat het deze tweederangs-werken niet meer kan waardecren. Voorts wordt naar voren gebracht, dat het publick meer en meer de dialoog begint te verafschuwen, en dat het tegenwoordig weer liever films met veel actie ziet. Dit wil dus zeggen, dat de verfynde smaak weer uitgaat naar de nrimitieve tijden, toen de handeling het ge heel behccrschtc. Dientengevolge worden de films in Hollywood tegenwoordig eerst weer „zwijgend" gecontroleerd, opdat dui- i delijk hun actie-waarde blijkt. Intusschen hebben twee films, n.1. „Robert Hood" en „Test Pilot", waarin dc actie het, hoofdbe standdeel vormt, terwijl de dialoog tot een minimum beperkt is, een buitengewoon groot succes gehad. De mogelijkheden uitgeput. Uit de theorie, dat het filmpu bliek zoo veelcischend geworden is, mogen de vervaardigers nog ccnige troost halen, maar geheel doorslag gevend is ze niet. Het is waar, dat de kranten caricaturen publiceeren, waarin bijvoorbeeld een man met de ziekenauto uit de bioscoop weg gehaald wordt. Door de lengte van dc vertooning zijn zijn ledematen zoo stijf geworden, dat hij zich niet, meer bewegen kan, terwijl hij boven dien geestelijk overspannen is. Over Zaterdag 6 Augustus 1938 Vierde blad Alle grooten gingen naar Hol lywood, Tal van gevaren bedreigen de jeugd, wier vele sociale, moreele en andere moeilijkheden om een oplossing vragen Met de ver scherping van het inzicht in de psyche der jonge men- schen, is men steeds meer ge komen tot de erkenning van het feit, dat ook zij in hun jong leven maar al te vaak groote moeilijkheden hebben te over winnen. Werden deze vroeger door de oudere generatie dikwerf niet of nauwelijks ernstig genomen, den laatsten tijd is daarin gelukkig veel veranderd en de jaren brachten den ouderen inzicht en erkenning. Op sociaal-, zoowel als op moreel en sexu- eel gebied, heeft de jeugd haar problemen en zij zijn vaak niet minder nijpend dan die, waarvoor de oudere menschen van tijd tot tijd worden geplaatst. Niet minder nijpend, maar daar enboven, wat de consequenties betreft, meermalen vérstrek kender en belangrijker voor het ver der leven. Men gaat dit vraagstuk dan ook gelukkig niet langer onder schattend voorbij, doch verdiept zich [als oudere erin, om ze te hegrijpen [en er inzicht in te krijgen. De mate rie is er belangrijk en interessant (genoeg voor. Er verschijnen steeds imeer boeken over de psychologie der [jeugd en meermalen kan men inte- [ressante en leerrijke voordrachten op dit gebied volgen. Ook de film heeft er zich reeds enkele malen mee bezig gehouden. Met haar groote suggestiviteit. De namen zijn voor het grijpen: „Ontwakende Jeugd" en „Meisjes in Uniform" van prof. Carl Froelich; de stomme film „Tusschen 14 en 17", Waschneck's „Acht Meis jes in een Boot" en de onlangs uitge komen Oostenrijksche film „De School der Jeugd", Een jongen van nauwelijks achttien jaar, die het zich zelf wat zijn omgang met de andere sekse betreft, al heel gemakkelijk maakt, die daarom veel geld nooclig heeft en een middel ontdekt om een veel jongere leerling te chanteeren, een meisje met een sterk minder waardigheids-complex, dat ten on rechte van diefstal wordt verdacht enz., bieden niet alleen stof genoeg voor een boeiende en interessante film, maar vermogen ons tevens in zicht in en begrip voor de problemen der jeugd te geven. En als, zooals in het onderhavige geval in de Ufa- film „Problemen der Jeugd" de stof met zooveel fijnzinnigheid en distinctie, met zooveel liefde voor de jeugd is behandeld, dan is dat een re den te meer, om het uitkomen van deze rolprent met meer dan gewone belangstelling tegemoet te zien. Hoewel Ida Volmar, de blonde schoone, die met Ginder Rogers en James Stewart. in de R.K.O.-film Kvacions Lady optreedt, bet, ove rigens alotn bekende wandellied van Joop de Leur wel niet kent, stapt ze er noch tans lustig op los. De wijde wereld in! Maar zif heeft de zorg voor baar uiterlijk niet ge heel vergeten. Ze draagt hier een zomersch mantelpakje naar een model van don mode-ontwerper tder RKO studio's Ed- ward Stcvenson. De coupe van het jasje, dat evenals dc rok uit geribde zijde bestaat, is geprononceerd, sluit met twee knoopen en heeft revers die puntig uitloopen. Het eenige contrast in dit en semble is een vroolijk marineblauw riblint op de wit vilten Breton- sche baret. Let eens op hoe elegant hierbij Ida Volmar haar witleeren „knapzak" draagt. Het derde lustrum. Vijftien jaar bestaan thans de in Cul- ver City bij Hollywood gelegen studio's der grootste Amerikaansche filmmaat schappij, de Melro-Goldwyn-Mayer, die het teeken van den brullenden leeuw in haar handelsmerk voert. In 1923 begon nen met een fusie, welke de voltooiing van de toenmaals grootste super BEN Hur mogelijk maakte, is Metro-Goldwyn- Mayer sindsdien gebleven een „huis vol menschen": de grootste maatschappij, die er niet tegen op ziet, één film p&r week af te leveren, doch ondanks haar samengesteldheid steeds onder de vaste, jarenlange leiding van experts met den mastermindde filmmarkt belieerschte. Namen als Louis B. Mayer en Nicolas Schenck hebben niet voor niets een uit zonderlijke klank gekregen in de heele filmindustrie en ook ^daarbuiten. verzadigdheid mag bestaan, maar ze wordt niet veroorzaakt door de vol heid van hetgeen geboden wordt. Deze oververzadigdheid gaat veel eer terug tot de kwaliteit, waarvan gezegd kan worden, dat deze zeer de meeste techniek. Doorslaggevend voor het succes van een film is zijn kunstzinnige waarde, hetgeen bewezen wordt door de voortdurende afwisseling van successen van het eene land naar liet andere. De Ver- eenigde Staten hebben zich tot nu toe steeds weten te handhaven, in de eerste plaats, om dat ze over geweldige middelen beschikken, maar ook, omdat men daar in de filmate liers een discipline kent, die zijn weerga niet heeft. Eén ding hebben zij echter steeds gemist: dc kunstzinnige eenheid en de onbelemmerde kunstzinnige inzet van de persoonlijkheid van den spelleider. maar slechts weinigen hebben er stand kunnen houden. En sinds jaren waren het buitenlanders, uit Europa, maar wat steeds sterker dan zij was, was de souvereiniteit van de directeuren, die op succes belust wa ren. Zij gingen van het standpunt uit, dat gemaakt moest worden wat dc grootste in vloed op het grootste deel van het publiek kon uitoefenen. En daarmee komt men weer tot dezelfde fout: de Amerikanen wil len films maken voor dc 130 millioen Ame rikanen en eigenlijk voor de gchcelc we reld. De producenten zijn van meening, dat ze weten, waar het publiek van houdt, maar dat is niets dan hun eigen smaak. Hier zou slechts één uitweg zijn: een origincele kunstenaar zijn eigen gang te laten gaan. Hiervan zijn de Hollywood-magnaten zich nu langzamerhand bewust geworden, maar nog steeds hebben zij dc mned niet, hiernaar consequent tc handelen. Men is nu van plan, dc filmsterren eerst, wat hun talen ten betreft, te onderzoeken. Maar weer stuit men hierbij op dezelfde fout: de men schen, die de a.s. sterren cxamineeren, he slissen volgens de maatstaf van Hollywood en hebben dus dezelfde maatstaf als die voor de films. Men blijft dus in een vicieuze cirkel ronddraaien. En ondanks deze test- inrichting is het. dus zeer waarschijnlijk, dat. Hollywood het roer zal moeten om gooien: meer actie en sensatie en minder vermoeiende en inspannende dialoog!! Rita Oehmen's levensbeschrijving lijkt eenigszins op die van haar kunst zuster Barbara Stanwyck. Ofschoon zij als kind het ideaal had zen delinge te worden en naar China te gaan, werd Rita Oehmen dan seres. En nu is zij hard op weg een beroemd filmactrice te worden. Men zal haar in Nederland zien met Georg O' Brien, in „Een Mensch Onder Schot", een R. K. O. product. In Chfcago op 24 Juni geboren bleek het dat Rita Oehmen reeds als klein kind bijzon dere danstalenten aan den dag legde. Haarvader, een gewezen voordracht kunstenaar, leerde haar de grond beginselen van 't metier en op vijfjarigen leeftijd traden Rita cn haar broer I reeds in een be kend theater te Chicago op. nog een ster uit den tijd der stomme films. onder liet feit lijdt, dat de Ameri kaansche film alle mogclyke onder werpen volkomen uitgeput heeft. Er bestaat dan ook niet veel hoop, dat deze filmhorizon in afzienbaren tijd uitgebreid kan worden. De film was in de geheele wereld eerst ccn industrie, waaruit zich tal van kunst zinnige cischcn ontwikkelden. Hij is de duurste vorm vau kunstschepping, heeft het meeste kapitaal uoodig, en boyendien BUSTER KEATON

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 13