ijü Woensdagsche Mijmerij fiagnhild Hveger Europeesch kampioene 100 M.borstcrawl De Europeesche Zwemkampiosnschappeti Invoerbeperking zeevisch Merkwaardig familieberich Bliksem treft man en paard Aardappelsteunregeling kost veel te duur Post vluchten op Joden behooren nii af\ve achter het stuur.,, Vliegtuigen als regenmaker n Heelemaal verkeerd! Men leest soms van een man, die tegen zijn vrouw op een goeden dag had gezegd, dat hij een brief ging posten en niet alléén dat de brief niet aankwam, de heele man kwam niet terug en vijf jaar later schreef hij uit Amerika dat hij maar liever zelf de mededeeling was gaan overbrengen, en nu hij er toch eenmaal was, bleef hij maar meteen. Ik weet niet, waarom ik juist aan dit soort rare avonturiers moet denken bij het lezen over sportieve snuiters, die er een wandeling van een paar jaar /oor overheb ben om de Olympische Spelen met hun tegenwoordigheid te kunnen vereeren. Maar er is een zeker s ort verwantschap: ieder is een Marathonloop er op z .j n manier. Onze sympathie is natuurlijk bij den man die naar Tokio wandelde. Al was het alleen maar omdat onze sympathie altijd bij de pechvogels is. Achttien maanden geleden is Steinghez uit Zwitserland vertr kken. Het was toen Februari 1937. In drie-en-een halfjaar hoop te hij in Tokio aan te komen. Hij is gewan- deld door Zwitserland, Frankrijk en Italië, waar hy zich ingescheept had voo Egypte. Om ook op zee in conditie te blijven, wan delde hij op het dek van het chip twaalf uur achter elkaar. Dat is geen kleinigheid bij de gala-maaltijden, die scheepvaartmaat schappijen hun patiënten tweemaal per dag plegen voor te zetten. Dezer dagen was hij dan in Cairo aange komen, onze idealistische Zwitser met zijn onverwoestbaar vertrouwen in het gezond verstand van den Japanner, en daar bereik te hem het vernietigend bericht, dat Tokio van de Olympische Spelen afzag, dat hij dus heelemaajjn de verkeerde richting liep, ja dat hij al in'Helsingfors had kunnen zijn en dan twee jaar tijd zou hebben gehad om van zijn wandelingetje uit te blazen en vervolgens als eeregast de Spelen by te wonen. Anderhalf jaar wandelen voor niets! Pech is een hard ding, vooral als men het equivalent van 138 Vierdaagschen achter den rug heeft en dan in Cairo zit, waar men niets te zoeken heeft. Hoe zal hij de laatste maanden in alle negorijen, die hij coorkwam, naar de krant hebben gegrepen, met angst en beven de berichten van het Chineesche front hebben gespeld. Hij is onderweg 26 jaar geworden, een bittere ervaring ryker en een heele hoop geld aan schoenen armer hy heeft pynlyke blaren, doorgeloopen voeten, spierpijnen en wie weet wat voor narigheid meer getrotseerd en na an derhalf jaar sjouwen wijst de Japansche verkeersagent onverbiddelijk, meedoogen- loos naar het Westen. Terug, eenzame globetrotter. Men vroeg hem of hij nu naar Helsing- fors dacht te tippelen. Hij zei niet direct ja. Gelyk lieeft-ie. Hij zal zich nu eerst eens grondig van de politieke vooruitzich ten voor Finland op de hoogte willen stel len. Hij heeft leergeld betaald! Is er ook in Finland geen kans op „incidenten" van 'n jaar of drie?..'oen de Finsche gene raals wat hun regeering hun voor schrijft? Grenzen er ook aan Finland geen landen, waar de communistische invloed moet worden uitgeroeid?" Rusland bijvoorbeeld? Japan trok China binnen om er een eind te maken aan de anti-Japansche stemming. Een prima idee de stemming jegens Ja pan is er al bijna ideaal geworden; Nog niet heelemaé.1, maar zoo iets moet natuurlijk zijn tijd hebben. Vandaar dat de zaak nog niet in kannen en kruiken was toen de jonge Zwitser in Cairo strandde. Maar moet ook Finland niet ergens de anti-Finsche stem ming met tanks en bommen verbeteren? In Estland, Letland of zoo? Hij ziet niet tegen een jaartje wandelen meer of minder op, maai' hij zal eerst willen weten of Finland het niet op zijn heupen zal hebben gekregen tegen den tijd dat hij ten koste van een nieuwen schoenenwinkel in Kaunas, Dorpat of Brest Litowsk is aangekomen. Misschien dat tegen dien tijd de Olympische Spelen alweer verhuisd zijn naar Los Angeles, Syd- ney of Las Palmas, op de Canarische Eilanden... RIE VAN VEEN DERDE. Onze waterpoloploeg verliest on verdiend. Ragnhild Hveger,, de Deensche zwemster, beeft gisteravond op overtuigende wijze het klassieke nummer 100 meter borstcrawl ge wonnen. Haar tijd was 1 minuut 6.2 seconden. In deze eerste finale van de damcsnum- mers is de strijd tusschen Denemarken en Nederland reeds ontbrand, zonder dat een zwemster van een der andere landen er aan te pas kwam. Denemarken heeft op de volle punten beslag gelegd en bet zal wel moeilijk zijn voor de Hollandsche meisjes om liet Deensche team in den strijd om den Brediusbeker te bedreigen. Rie van Veen startte zeer slecht kenne lijk zeer nerveus en onder den indruk van het belangrijke moment. Ragnhild Hveger nam onmiddellijk de leiding doch de Rot- terdamsche zwemster wist haar achter stand door den sléchten start in le loopen. Niettemin won Ragnhild Hveger op de tweede 50 meter onbedreigd. De uitslag luidt: 1. en. Europeesch kampioene: Ragnhild Hveger (Denemarken) 1 min. 6,2 sec.; 2. Birtlie Ove Pctersen (Denemarken) 1 min. 6,8 sec.; 3. Rie van Veen, 1 min. 8,4 sec.; 4. Trude Malcorps, 1 min. 9,6 sec.; 5. mej. Acs (Hongarije). 1 min. 9.9 sec.: 6. mej. Hirsch (Noorwegen) 1 min. 11,4 sec. 400 meter borstcrawl Heeren. De heide Nedcrlandsche .vertegenwoordi gers op de 400 meter borstcrawl voor heeren zijn in dc series uitgeschakeld. Dolf van der Kuil kwam uit in de eerste serie, waarin hij vierde werd met een tijd van 5 min. 21,3 sec. Winnaar werd de Engelschmag Wainwright in 5 min. 6,8 sec. In de tweede serie werd Moolenaar vijfde met 5 min. 21.5 seconde. Waterpolo DuitschlandNeder land. 3—2. De water polo wedstrijd tusschen Duitsch land en Nederland eindigde in een 3-2 over winning voor het Duitsche zevental. Nederland heeft uitstekend gespeeld, maar heeft over pech niet te klagen gehad. Met dc rust leidde Duitschland met 2-1 Na de rust maakte Van Aelst gelijk en toen dc Neder- landsclie midvoor vervolgens het water uit gestuurd werd, kon Kinzlo gemakkelijk Duitschland dc leiding hergeven. Het merk waardige was, dat Van Aelst het water werd uitgestuurd, omdat hij binnen dc twee meter- grens had ingeschoten. Volgens velen was hij echter daarbuiten geweest, terwijl zijn schot nota bene doel bad getroffen. Dc Engclsche scheidsrechter Emcry was echter een ande re opvatting toegedaan, zoodat dc Nedcrland sche speler uit het water moest. Het publiek was het met deze onjuiste beslissing niet eens en floot zijn eigen landgenoot uit. Ook daarna waren de beslissingen van Emerv niet altijd even goed, doch van invloed op het eindresultaat was dit niet meer. Zoo ver loor Nederland onverdiend met 32. De in druk. welken het Nedcrlandsche zevental in zijn derden wedstrijd heeft achtergelaten, was uitstekend en dc zware nederlaag, on langs te Hamburg geleden, is prachtig ge revancheerd. Bceders moeten nog gesteund worden. Eenige verbetering in den export van verschc zee visch. Ingediend is een wetsontwerp hou dende bekrachtiging van het Kon. Besluit van 30 Mei 1938, tot regeling van den invoer van zeevisch. De beperking van den invoer van zeevisch werd bij Kon. Besluit van 30 Mei 193S met ingang van 1 Juni 1938 voor het tijdvak van een jaar verlengd. Evenals voorheen heeft het onderhavige besluit betrekking zoowel op versche zee visch als op haring. De contingenteering van zeevisch is nog steeds van betcckenis in verband met ccn latent dreigenden overrhatigen invoer. Daarnaast komt aan deze invoerbeperking beteekenis toe uit handelspolitiek oogpunt- Ten aanzien van verschc zeevisch kan, in verband met de toenemende vangsten, voor het eerste sedert ver scheidene jaren van ecnigc verbete ring worden gesproken. Daar dc ex- belemmeringen echter nog vrijwel onverminderd voortduren, blijft de toestand te IJmuiden nog weinig rooskleurig. De haringvangsten waren in het seizoen 1937 overvloedig, zoodat veelal lot zeer lage prijzen moest worden geëxporteerd. Op grond van boven genoemde overwegingen is de minister van Economische Zaken van oordeel dat de .steun dezer continge*nteeringen den reeders voorshands nog niet mag worden ontnomen De percentages bleven ongewijzigd: voor haring 40 van het netto-gewicht; voor versche zeevisch 10 van liet netto- gewicht voor den invoer en 50 van het netto-gewicht voor den aanvoer. Als basistijdvak werden, zoowel voor haring als voor versche zeevisch, de oude basisjaren vervangen door de jaren 1936 en 1937. In enkele Bataviasche dagbladen verscheen dd. 1 Augustus j.1. het volgende familiebericht: Geboren: Beatrix lochter van: Bernard de Bas en Juliana de Bas-Leidelmeijer St. Carolus Ziekenhuis, 181938, Parapattan 3S. Overval in een stil laantje Koopman vrijgesproken. Vorige week moest voor de Haagschc rechtbank terecht staan dc koopman van den B., wien ten laste was gelegd, dat hij op een Zaterdagavond een slagersjongen in een stil laantje zou hebben overvallen met het doel hem te bcrooven. Ter terechtzitting klopten dc getuigen verklaringen allerminst, zoodat de officier van Justitie vrijspraak vroeg. Conform dezen eisch wees de rechtbank gjsteren vonnis. Eeuwfeest Ned. Spoorwegen Tentoonstelling een werkobject voor jongere roerkloozen. Naar wij vernemen is in principe over eenstemming bereikt tusschen de directie der Nederlandsche Spoorwegen en hei ge meentebestuur van Amsterdam, over dc in richting van een spoorwegtentoonstclling te Amsterdam ter gelegenheid van het eeuw feest der Spoorwegen in Nederland in Sep tember, 1939. Het ligt in de bedoeling dc inrichting der tentoonstelling te bestemmen tot werk object voor jongere wcrkloozcn. Hierover is het gemeentebestuur van Amsterdam thans in onderhandeling met de regèering, die hij de uitvoering van een dergelijk object haar steun zal moeten vcrleencn. De expositie zal voornamelijk documenten historische gegevens, maquettes en modellen bevatten. Omzet verbruikscoöpe raties steeg Ledental verminderde in 1937. Evenals vorige jaren heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek cijfers gepubli ceerd over het ledental en den omaet van de verbruikscoöperaties (uitgezonderd brandstoffencoöperaties) over 1037. Aan deze publicatie is het volgende ontleend. Het totaal aantal leden daalde in 1937 met 4.153, n.1. van 301.973 op 1 Januari '37 tot 297.520 op Januari 1938. Niet in alle provincies echter; in Noordbrabant, Zee land, Groningen en Limburg valt weder om een stijging waar te nemen. In Noordholland is het ledental echter achteruitgegaan, het bedroeg op 1 Jan. '38 39.600 tegen 39.S00 in die maand van 1937 en '36. Dc omzet van de verbruikscoöperaties is in 1937 ruim f 4 millioen grooter geweest dan in 1936 en bedroeg f 6GV2 millioen. In verband met de wijzigingen in het prijspeil geeft dc stijging geen aanwijzing omtrent een toeneming van de omgezette hoeveel heden. De totale omzet voor Noordholland be droeg in 1937 f 9.729.000, dat is per 1000 inwoners f 5.910. Baal vodden door framruit Amsterdamsche dame bekomt ern stige snijwonden. Gisteravond omstreeks kwart voor zeven is in de Haarlemmerstraat te Amsterdam, ter hoogte van perceel 110, een ongeluk ge beurd, waarbij een trampassagi'ere ernstige snijwonden in het gelaat opliep, terwijl twee andere dames licht gewond werden. Een tramwagen van lijn 5 reed in de rich ting van het Haarlemmerplein. Van tegen overgestelde zijde naderde een vrachtauto, hoog beladen met balen vodden. Een der zware balen geraakte tijdens het passeeren door onopgehelderde oorzaak los, viel van de auto cn kwam tegen de half openstaande ruit van den tramwagen te recht. Door splinters van do verbrijzelde' ruit liep een in clc tram zittende dame ernstige snijwonden boven het oog op. Twee andere dames kregen lichte verwondingen, doch kregen het, erg op haar zenuwen. De G.G. cn G.D. was zeer vlug ter plaatse. De ernstig gewonde passagiere werd naar liet Binnengasthuis overgebracht, terwijl dc beide lichtgewonde dames naar hun woning vervoerd werden. I-Ict tramverkeer ondervond door dit inci dent geen noemenswaardige vertraging. Kinderwagen in het verkeer vernield Kind ongedeerd. Gistermiddag omstreeks vier uur reed een dame met een kinderwagen op de St. An- thoniesluis aan de zijde van den Zwanen burgwal te Amsterdam. In dc bocht van het Waterlooplcin bleek, dat de voetgangster, die op den rijweg wandelde, niet gerekend mocht worden tot het snelverkeer. Een zes- wiel igc vrachtwagen kwam bij het passec- sen in aanrijding met den kinderwagen. Dit vierwielige voertuigje werd zoodanig be schadigd, dat het voor verder gebruik wel niet meer van nut zal kunnen zijn. Het in zittende kind kwam er echter geheel onge deerd van af, evenals dc moeder. Een ongeluk komt nooit alleen. Dc bestuurder van een gemeente-auto, die over de St. Anthoniesluis reed, zag het on geluk aankomen cn sprong uit zijn wagen om het kind te redden. Inderhaast heeft de ze kindervriend echter de handrem van zijn wagon niet of onvoldoende aangetrokken, waardoor de gemeente-auto achteruit suk kelde tegen de pui van een huis. Een win kelruit werd versplinterd, terwijl voorts dc pui eenigermate ontzet werd. Dc schade aan de gcinecnte-auto kan minidm genoemd worden. Voor frauduleuze ambtenaren alleen de rechtbank! Het rijk moet niet zoo gemak kelijk zijn, zegt een kamerlid. Het tweede Kamerlid de heer van der Weijden heeft tot den minister van Justitie de volgende vragen gericht: 1. Heeft de minister kennis genomen van de in paragraaf 7 van het verslag van de algcmccne rekenkamer over 1937 ge dane mededeeling omtrent frauduleuze reis declaraties. door een ambtenaar ingediend wegens reizen in 't rijks dienst? 2. Is de minister niet van meening, dat het gewenscht is te voorkomen, dat de indruk wordt gewekt, dat het opmaken van een onjuiste reisdeclaratie gemakke lijk kan worden ondernomen omdat hij ontdekking genoegen wordt genomen met lerughetalig van het te veel genotene en met de belofte, dat men zich niet aan her haling zal schuldig maken? 3. Is dc minister bereid toe te zeggen, dat hij het troffen van maatregelen zal bevorderen, welke er toe leidon. dat in den vervolge elk geval van valschheid in reisde claraties in handen van de Justitie zal worden gesteld tor bcoordccling van de vraag, of aanleiding voor een strafvervol ging aanwezig is? Tragisch ongeval bij Ootmarsum Tijdens een kort hevig onweer, dat gisteravond omstreeks half ze ven boven Ootmarsum woedde, is de ongeveer 40-jarige landbouwer J. Hampsink te Giopt-Agelo, nabij Ootmarsum, door den blieksem ge troffen en gedood. H., die met paard cn wagen van de markt te Enschede huiswaarts keerde, wilde voor het noodweer schuilen en zocht met zijn paard onderdak in het achterhuis van café I-lccrdink aan de Oklenzaalschestraat. Juist toen hij binnen was, maakte een bliksem straal een einde aan zijn leven. Ook het paard, dat hij bij den teugel hield, werd ge dood. Het huis liep geen schade op. Pasgeoogst graan verbrand Gisteravond omstreeks negen uur is ten gevolge van blikseminslag de voorraad schuur van den landbouwer J. Wijnen te Beemd onder Sevenum tot den grond toe afgebrand. Een groote hoeveelheid pas ge oogst graan ging verloren. Verzekering dekt dc schade. Tanks voor het Indische leger Proeven geslaagd. Naar de N.R.Ct. verneemt zijn de proeven, welke hij de „proefafdeeling vechtwagens" van het Indische elger met de cenigcn lijd geleden ingevoerde tanks werden gehouden, zoodanig gunstig vcrloopcn, dat binnen kort bij de Britschc wapenfabrieken V'ickers- Armslrong een groot aantal nieuwe tanks voor het Indische leger zullen worden be steld. Vragen van Kamerlid. Het Tweede Kamerlid, de heer van der Weijden, heeft aan dén minister van Eco nomische Zaken de volgende vragen gesteld: 1. Is de minister bereid, gezien de mede deeling in 't verslag van de algemeene re kenkamer over 1937 omtrent de steunrege ling voor consumptieaardappelen, waaruit blijkt, dat de uitvoeringskosten van dezen maatregel circa 25 pet. van het totaal steun bedrag bcloopcn, naar meer bevrediging schenkende maatregelen uit te zien? 2. Is dc minister niet van meening, waar de heffing ook zeer groote bezwaren met zich brengt, dat een garantie van een loo- nenden minimumprijs voor de aardappel bouwers, waarbij de kosten voor den in koop van een eventueel teveel ten laste van dc algemeene middelen van het landbouw crisisfonds gebracht zouden worden, even als dit in hoofdzaak geschiedt bij de groen te cn het fruit, heter tot het gestelde doel zou leiden dan de bestaande regeling, die volgens het. in vraag 1 genoemde verslag ougeloofelijk veel arbeid cn geld kost en waarvan toch nog problematiek is of zij een eenigszins bevredigende uitkomst geeft? 3. Is de minister bereid in dezen geest een oplossing te zoeken? Gerst en rogge beneden den richtprijs Groninger Mij. van Landbouw telegrafeert aan den minister. De Groninger Maatschappij van Land bouw heeft aan den minister van Economi sche Zaken een telegram gestuurd, waarin den minister in verband met het feit, dat gerst en rogge aan de Groninger korenbeurs gisteren slechts waren te plaatsen voor prijzen, ver beneden den richtprijs, nog maals verzocht wordt, maatregelen te ne men voor liet bereiken van den gegaran- deerden prijs. In het kamp is 't mooi! Waar de vccren en 't kapok Taboe zijn, is 't kamp! Waar je onder linnen nok Droomcn droomt, is 't kamp! Hier geen ligstoel, geen terras, Maar een kroes, een stroomatras! U i t de veeren, i n het hooi! Daar is 't kamp, is 't mooi! Waar 't colbertje 'n onding is En een hoed zoo gék, Waar je heel het stadsfatsoen Aankijkt met den nèk, Waar je eigen potje kookt, Wijl de zon je body smookt, Waar je keuken is je kooi, Daar is 't kamp, is 't mooi! Waar Je eenig meubilair Mos is en wat zand, Het plafond: de avondster En de zonnebrand, Waar de pomp je douche-cel' was, En je handdoek 't groene gras, Waar gécn maalt om chic of tooi, Daar is 't kamp, is 't mooi! Waar spijts regen, bliksem, wind, „Stemming" heerscht, gaat 't best! Waar ons geen conventie bindt, Doet de sfeer de rest! Wie zijn zorgen glad vergeet, Van geen werk of plicht meer weet, Mcnschen van dat raar allooi Geeft het Leven soms een fooi In het Kamp is 't mooi LIE. Vertrek ran (ht""eis) [Sin*ap- 8 AuR' lBand- 4 (terugreis) Athene 8 Au*. SI^P- 8 Au* Uerugreis)|,odhp- 8 Au*' Buizerd lTj-mlit 9 Aug. (terugreis) I Pelikaan o (heenreis) Pch"'h- 9 Au*- Auknw J A'dam 8 Aq [Rang. 9 Atj Basra 9 Ai* Medan 9 a) Athene 9 4' De Pins Vc hopi lokï tbijc •ver lec I Tes de: lai he vc P« V< H Auto's van Duitsche Joden ciaal gemerkt. De auto's, die aan Berlijnsche Joden behooren, zullen voortaan worden get merd met getallen vanaf 350.000. De I Telcgraph van 8 Aug. j.1. verneemt i: verband uit Berlijn, dat de oude nuW platen van de Joodsche wagens zullen: den verwijderd. Dc Berlijnsche medewerker van de J mer, dr. Hobus, stelt in het Augustus* mer 31 de vraag, of een Jood in Dub land wel achter het stuur van een i thuishoort. Wij staan aldus dr. Hoba aan het begin cencr kolossale ontwiHa van het 'motorwezen. Slechts een geliji dige groei van het gemecnschapsbcwufc op den weg met dc toename van dc mtr. sccring van Duitschland kan de veins dcring der verkeersongevallen verbindt' Nu vraag ik echter: Kan men van een Jood verwachten, dat hij gemeenschapshcwustzijn heeft met niet-Joodsclie deelnemers aan hel. verkeer? De medewerker van Strek cher ontkent dit. Ik koester de vaste overtuiging zoo gaai hij voort dat een groot deel der roekelooze rijders uit Joden b& staat. Helaas kan men uit de inhoud vanl rijbewijs niet afleiden, of de eigenaar} is of Duitscher. Anders zouden de a naren der verkeerspolitie en de kaï den van het nat.-soc. corps van at ders de feiten kunnen constateeren, di bewijs vormen voor mijn bewering. De Jood zoo besluit de schrijver den Stürmer heeft niets te zoeken, het bewust zijn voor de gemeenschap w verondersteld, en daarom behoort hj Duitsche wegen in het geheel niet achter het stuur van een auto De mededeeling. van de specjhle vm ring van Joodsche wagens te Berlijn in voorstel, in de Stürmer gedaan, vormei licht een aanwijzing, dat ook tot dit ge)vo< de actie tegen de Joden zal worden breid. pla mo op gel we pei cif 1 Is. 1« d( va he te Zeppelin doet de heldere I* betrekken Van wetenschappelijke zijde wordt aan de „Deutsche Allgemeine Zei- tung" geschreven, dat men herhaal delijk heeft kunnen waarnemen,! dat groote vliegtuigen wolkenvorm ming veroorzaken en het ontstaan van regen begunstigen. Destijds werd b.v. uit Hamburg beril dat een half uur na dc aankomst van beide groote vliegtuigen „Do X" en Junki „G 38" een flinke regenbui neerkwam, wijl ook uit. Zwitserland berichten ko volgens welke 30 minuten na de rondv» ten der beide vliegtuigen aan het meer Konstanz regen viel. Een andere waarnemer bericht, dat korten tijd na het vertrek van dc Zeppelin de heldere lucht betrok.' De wetenschap verklaart in verband daarmede, dat vliegtuigen niet alleen - electriciteitsdragers zijn, maar ook geluidgolven en wolken kunnen te weeg brengen, die het weer kunnen beïnvloeden. Door de storing van het evenwicht ïn labielen toestand der atmospheren ontstaj condensatiepuntcn in het luchtruim, die t de vorming van wolken kunnen leiden t t ook regenbuien kunnen veroorzaken. t Op betaaldag wordt ni( j getapt! Een meevaller voor de Britsch-Indische arbeiders vrouwen. De congresrcgeering te Britsch- Indië heeft bepaald, dat voortaan iedere maand op den dag, waarop een kwart millioen arbeiders der spinnerijen worden uitbetaald, als mede den daarop volgenden dag, alle café's gesloten moeten zijn, teneinde te voorkomen dat het ontvangen loon in drank wordt omgezet. Deze bepaling zal heden voor het eerst van kracht zijn. In de hotels zullen bonafide rei zigers en ingezetenen echter be diend worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 2