ijü
Woensdagsche Mijmerij
fiagnhild Hveger Europeesch
kampioene 100 M.borstcrawl
De Europeesche Zwemkampiosnschappeti
Invoerbeperking zeevisch
Merkwaardig familieberich
Bliksem treft man
en paard
Aardappelsteunregeling
kost veel te duur
Post vluchten op
Joden behooren nii af\ve
achter het stuur.,,
Vliegtuigen
als regenmaker
n
Heelemaal verkeerd!
Men leest soms van een man, die tegen
zijn vrouw op een goeden dag had gezegd,
dat hij een brief ging posten en niet alléén
dat de brief niet aankwam, de heele man
kwam niet terug en vijf jaar later schreef
hij uit Amerika dat hij maar liever zelf de
mededeeling was gaan overbrengen, en nu
hij er toch eenmaal was, bleef hij maar
meteen.
Ik weet niet, waarom ik juist aan dit
soort rare avonturiers moet denken bij het
lezen over sportieve snuiters, die er een
wandeling van een paar jaar /oor overheb
ben om de Olympische Spelen met hun
tegenwoordigheid te kunnen vereeren. Maar
er is een zeker s ort verwantschap: ieder
is een Marathonloop er op z .j n manier.
Onze sympathie is natuurlijk bij den man
die naar Tokio wandelde. Al was het alleen
maar omdat onze sympathie altijd bij de
pechvogels is.
Achttien maanden geleden is Steinghez
uit Zwitserland vertr kken. Het was toen
Februari 1937. In drie-en-een halfjaar hoop
te hij in Tokio aan te komen. Hij is gewan-
deld door Zwitserland, Frankrijk en Italië,
waar hy zich ingescheept had voo Egypte.
Om ook op zee in conditie te blijven, wan
delde hij op het dek van het chip twaalf
uur achter elkaar. Dat is geen kleinigheid
bij de gala-maaltijden, die scheepvaartmaat
schappijen hun patiënten tweemaal per dag
plegen voor te zetten.
Dezer dagen was hij dan in Cairo aange
komen, onze idealistische Zwitser met zijn
onverwoestbaar vertrouwen in het gezond
verstand van den Japanner, en daar bereik
te hem het vernietigend bericht, dat Tokio
van de Olympische Spelen afzag, dat hij
dus heelemaajjn de verkeerde richting liep,
ja dat hij al in'Helsingfors had kunnen zijn
en dan twee jaar tijd zou hebben gehad om
van zijn wandelingetje uit te blazen en
vervolgens als eeregast de Spelen by te
wonen. Anderhalf jaar wandelen voor
niets!
Pech is een hard ding, vooral als men
het equivalent van 138 Vierdaagschen
achter den rug heeft en dan in Cairo zit,
waar men niets te zoeken heeft.
Hoe zal hij de laatste maanden in alle
negorijen, die hij coorkwam, naar de
krant hebben gegrepen, met angst en
beven de berichten van het Chineesche
front hebben gespeld. Hij is onderweg 26
jaar geworden, een bittere ervaring ryker
en een heele hoop geld aan schoenen armer
hy heeft pynlyke blaren, doorgeloopen
voeten, spierpijnen en wie weet wat voor
narigheid meer getrotseerd en na an
derhalf jaar sjouwen wijst de Japansche
verkeersagent onverbiddelijk, meedoogen-
loos naar het Westen. Terug, eenzame
globetrotter.
Men vroeg hem of hij nu naar Helsing-
fors dacht te tippelen. Hij zei niet direct
ja. Gelyk lieeft-ie. Hij zal zich nu eerst
eens grondig van de politieke vooruitzich
ten voor Finland op de hoogte willen stel
len. Hij heeft leergeld betaald! Is er ook
in Finland geen kans op „incidenten" van
'n jaar of drie?..'oen de Finsche gene
raals wat hun regeering hun voor schrijft?
Grenzen er ook aan Finland geen landen,
waar de communistische invloed moet
worden uitgeroeid?" Rusland bijvoorbeeld?
Japan trok China binnen om er een eind
te maken aan de anti-Japansche stemming.
Een prima idee de stemming jegens Ja
pan is er al bijna ideaal geworden; Nog niet
heelemaé.1, maar zoo iets moet natuurlijk
zijn tijd hebben. Vandaar dat de zaak nog
niet in kannen en kruiken was toen de jonge
Zwitser in Cairo strandde. Maar moet ook
Finland niet ergens de anti-Finsche stem
ming met tanks en bommen verbeteren? In
Estland, Letland of zoo? Hij ziet niet tegen
een jaartje wandelen meer of minder op,
maai' hij zal eerst willen weten of Finland
het niet op zijn heupen zal hebben gekregen
tegen den tijd dat hij ten koste van een
nieuwen schoenenwinkel in Kaunas, Dorpat
of Brest Litowsk is aangekomen. Misschien
dat tegen dien tijd de Olympische Spelen
alweer verhuisd zijn naar Los Angeles, Syd-
ney of Las Palmas, op de Canarische
Eilanden...
RIE VAN VEEN DERDE.
Onze waterpoloploeg verliest on
verdiend.
Ragnhild Hveger,, de Deensche
zwemster, beeft gisteravond op
overtuigende wijze het klassieke
nummer 100 meter borstcrawl ge
wonnen. Haar tijd was 1 minuut
6.2 seconden.
In deze eerste finale van de damcsnum-
mers is de strijd tusschen Denemarken en
Nederland reeds ontbrand, zonder dat een
zwemster van een der andere landen er
aan te pas kwam. Denemarken heeft op de
volle punten beslag gelegd en bet zal wel
moeilijk zijn voor de Hollandsche meisjes
om liet Deensche team in den strijd om
den Brediusbeker te bedreigen.
Rie van Veen startte zeer slecht kenne
lijk zeer nerveus en onder den indruk van
het belangrijke moment. Ragnhild Hveger
nam onmiddellijk de leiding doch de Rot-
terdamsche zwemster wist haar achter
stand door den sléchten start in le loopen.
Niettemin won Ragnhild Hveger op de
tweede 50 meter onbedreigd.
De uitslag luidt:
1. en. Europeesch kampioene: Ragnhild
Hveger (Denemarken) 1 min. 6,2 sec.; 2.
Birtlie Ove Pctersen (Denemarken) 1 min.
6,8 sec.; 3. Rie van Veen, 1 min. 8,4 sec.; 4.
Trude Malcorps, 1 min. 9,6 sec.; 5. mej. Acs
(Hongarije). 1 min. 9.9 sec.: 6. mej. Hirsch
(Noorwegen) 1 min. 11,4 sec.
400 meter borstcrawl Heeren.
De heide Nedcrlandsche .vertegenwoordi
gers op de 400 meter borstcrawl voor heeren
zijn in dc series uitgeschakeld. Dolf van der
Kuil kwam uit in de eerste serie, waarin
hij vierde werd met een tijd van 5 min.
21,3 sec. Winnaar werd de Engelschmag
Wainwright in 5 min. 6,8 sec.
In de tweede serie werd Moolenaar vijfde
met 5 min. 21.5 seconde.
Waterpolo DuitschlandNeder
land. 3—2.
De water polo wedstrijd tusschen Duitsch
land en Nederland eindigde in een 3-2 over
winning voor het Duitsche zevental.
Nederland heeft uitstekend gespeeld, maar
heeft over pech niet te klagen gehad. Met dc
rust leidde Duitschland met 2-1 Na de rust
maakte Van Aelst gelijk en toen dc Neder-
landsclie midvoor vervolgens het water uit
gestuurd werd, kon Kinzlo gemakkelijk
Duitschland dc leiding hergeven. Het merk
waardige was, dat Van Aelst het water werd
uitgestuurd, omdat hij binnen dc twee meter-
grens had ingeschoten. Volgens velen was hij
echter daarbuiten geweest, terwijl zijn schot
nota bene doel bad getroffen. Dc Engclsche
scheidsrechter Emcry was echter een ande
re opvatting toegedaan, zoodat dc Nedcrland
sche speler uit het water moest. Het publiek
was het met deze onjuiste beslissing niet
eens en floot zijn eigen landgenoot uit. Ook
daarna waren de beslissingen van Emerv
niet altijd even goed, doch van invloed op
het eindresultaat was dit niet meer. Zoo ver
loor Nederland onverdiend met 32. De in
druk. welken het Nedcrlandsche zevental in
zijn derden wedstrijd heeft achtergelaten,
was uitstekend en dc zware nederlaag, on
langs te Hamburg geleden, is prachtig ge
revancheerd.
Bceders moeten nog gesteund
worden. Eenige verbetering
in den export van verschc zee
visch.
Ingediend is een wetsontwerp hou
dende bekrachtiging van het Kon.
Besluit van 30 Mei 1938, tot regeling
van den invoer van zeevisch.
De beperking van den invoer van zeevisch
werd bij Kon. Besluit van 30 Mei 193S met
ingang van 1 Juni 1938 voor het tijdvak
van een jaar verlengd.
Evenals voorheen heeft het onderhavige
besluit betrekking zoowel op versche zee
visch als op haring.
De contingenteering van zeevisch is nog
steeds van betcckenis in verband met ccn
latent dreigenden overrhatigen invoer.
Daarnaast komt aan deze invoerbeperking
beteekenis toe uit handelspolitiek oogpunt-
Ten aanzien van verschc zeevisch
kan, in verband met de toenemende
vangsten, voor het eerste sedert ver
scheidene jaren van ecnigc verbete
ring worden gesproken. Daar dc ex-
belemmeringen echter nog vrijwel
onverminderd voortduren, blijft de
toestand te IJmuiden nog weinig
rooskleurig.
De haringvangsten waren in het seizoen
1937 overvloedig, zoodat veelal lot zeer lage
prijzen moest worden geëxporteerd.
Op grond van boven genoemde
overwegingen is de minister van
Economische Zaken van oordeel dat
de .steun dezer continge*nteeringen
den reeders voorshands nog niet
mag worden ontnomen
De percentages bleven ongewijzigd:
voor haring 40 van het netto-gewicht;
voor versche zeevisch 10 van liet netto-
gewicht voor den invoer en 50 van het
netto-gewicht voor den aanvoer.
Als basistijdvak werden, zoowel voor
haring als voor versche zeevisch, de oude
basisjaren vervangen door de jaren 1936
en 1937.
In enkele Bataviasche dagbladen
verscheen dd. 1 Augustus j.1. het
volgende familiebericht:
Geboren:
Beatrix
lochter van:
Bernard de Bas
en
Juliana de Bas-Leidelmeijer
St. Carolus Ziekenhuis, 181938,
Parapattan 3S.
Overval in een stil laantje
Koopman vrijgesproken.
Vorige week moest voor de Haagschc
rechtbank terecht staan dc koopman van
den B., wien ten laste was gelegd, dat hij
op een Zaterdagavond een slagersjongen in
een stil laantje zou hebben overvallen met
het doel hem te bcrooven.
Ter terechtzitting klopten dc getuigen
verklaringen allerminst, zoodat de officier
van Justitie vrijspraak vroeg.
Conform dezen eisch wees de rechtbank
gjsteren vonnis.
Eeuwfeest Ned. Spoorwegen
Tentoonstelling een werkobject
voor jongere roerkloozen.
Naar wij vernemen is in principe over
eenstemming bereikt tusschen de directie
der Nederlandsche Spoorwegen en hei ge
meentebestuur van Amsterdam, over dc in
richting van een spoorwegtentoonstclling te
Amsterdam ter gelegenheid van het eeuw
feest der Spoorwegen in Nederland in Sep
tember, 1939.
Het ligt in de bedoeling dc inrichting
der tentoonstelling te bestemmen tot werk
object voor jongere wcrkloozcn. Hierover is
het gemeentebestuur van Amsterdam thans
in onderhandeling met de regèering, die hij
de uitvoering van een dergelijk object haar
steun zal moeten vcrleencn.
De expositie zal voornamelijk documenten
historische gegevens, maquettes en modellen
bevatten.
Omzet verbruikscoöpe
raties steeg
Ledental verminderde in 1937.
Evenals vorige jaren heeft het Centraal
Bureau voor de Statistiek cijfers gepubli
ceerd over het ledental en den omaet van
de verbruikscoöperaties (uitgezonderd
brandstoffencoöperaties) over 1037. Aan
deze publicatie is het volgende ontleend.
Het totaal aantal leden daalde in 1937
met 4.153, n.1. van 301.973 op 1 Januari '37
tot 297.520 op Januari 1938. Niet in alle
provincies echter; in Noordbrabant, Zee
land, Groningen en Limburg valt weder
om een stijging waar te nemen.
In Noordholland is het ledental echter
achteruitgegaan, het bedroeg op 1 Jan. '38
39.600 tegen 39.S00 in die maand van 1937
en '36.
Dc omzet van de verbruikscoöperaties is
in 1937 ruim f 4 millioen grooter geweest
dan in 1936 en bedroeg f 6GV2 millioen. In
verband met de wijzigingen in het prijspeil
geeft dc stijging geen aanwijzing omtrent
een toeneming van de omgezette hoeveel
heden.
De totale omzet voor Noordholland be
droeg in 1937 f 9.729.000, dat is per 1000
inwoners f 5.910.
Baal vodden door framruit
Amsterdamsche dame bekomt ern
stige snijwonden.
Gisteravond omstreeks kwart voor zeven
is in de Haarlemmerstraat te Amsterdam,
ter hoogte van perceel 110, een ongeluk ge
beurd, waarbij een trampassagi'ere ernstige
snijwonden in het gelaat opliep, terwijl twee
andere dames licht gewond werden.
Een tramwagen van lijn 5 reed in de rich
ting van het Haarlemmerplein. Van tegen
overgestelde zijde naderde een vrachtauto,
hoog beladen met balen vodden.
Een der zware balen geraakte tijdens het
passeeren door onopgehelderde oorzaak los,
viel van de auto cn kwam tegen de half
openstaande ruit van den tramwagen te
recht. Door splinters van do verbrijzelde' ruit
liep een in clc tram zittende dame ernstige
snijwonden boven het oog op. Twee andere
dames kregen lichte verwondingen, doch
kregen het, erg op haar zenuwen.
De G.G. cn G.D. was zeer vlug ter plaatse.
De ernstig gewonde passagiere werd naar
liet Binnengasthuis overgebracht, terwijl dc
beide lichtgewonde dames naar hun woning
vervoerd werden.
I-Ict tramverkeer ondervond door dit inci
dent geen noemenswaardige vertraging.
Kinderwagen in het
verkeer vernield
Kind ongedeerd.
Gistermiddag omstreeks vier uur reed een
dame met een kinderwagen op de St. An-
thoniesluis aan de zijde van den Zwanen
burgwal te Amsterdam. In dc bocht van het
Waterlooplcin bleek, dat de voetgangster,
die op den rijweg wandelde, niet gerekend
mocht worden tot het snelverkeer. Een zes-
wiel igc vrachtwagen kwam bij het passec-
sen in aanrijding met den kinderwagen. Dit
vierwielige voertuigje werd zoodanig be
schadigd, dat het voor verder gebruik wel
niet meer van nut zal kunnen zijn. Het in
zittende kind kwam er echter geheel onge
deerd van af, evenals dc moeder.
Een ongeluk komt nooit alleen.
Dc bestuurder van een gemeente-auto, die
over de St. Anthoniesluis reed, zag het on
geluk aankomen cn sprong uit zijn wagen
om het kind te redden. Inderhaast heeft de
ze kindervriend echter de handrem van zijn
wagon niet of onvoldoende aangetrokken,
waardoor de gemeente-auto achteruit suk
kelde tegen de pui van een huis. Een win
kelruit werd versplinterd, terwijl voorts dc
pui eenigermate ontzet werd. Dc schade
aan de gcinecnte-auto kan minidm genoemd
worden.
Voor frauduleuze ambtenaren
alleen de rechtbank!
Het rijk moet niet zoo gemak
kelijk zijn, zegt een kamerlid.
Het tweede Kamerlid de heer van der
Weijden heeft tot den minister van Justitie
de volgende vragen gericht:
1. Heeft de minister kennis genomen
van de in paragraaf 7 van het verslag
van de algcmccne rekenkamer over 1937 ge
dane mededeeling omtrent frauduleuze reis
declaraties. door een ambtenaar ingediend
wegens reizen in 't rijks dienst?
2. Is de minister niet van meening, dat
het gewenscht is te voorkomen, dat de
indruk wordt gewekt, dat het opmaken
van een onjuiste reisdeclaratie gemakke
lijk kan worden ondernomen omdat hij
ontdekking genoegen wordt genomen met
lerughetalig van het te veel genotene en
met de belofte, dat men zich niet aan her
haling zal schuldig maken?
3. Is dc minister bereid toe te zeggen,
dat hij het troffen van maatregelen zal
bevorderen, welke er toe leidon. dat in den
vervolge elk geval van valschheid in reisde
claraties in handen van de Justitie zal
worden gesteld tor bcoordccling van de
vraag, of aanleiding voor een strafvervol
ging aanwezig is?
Tragisch ongeval bij Ootmarsum
Tijdens een kort hevig onweer,
dat gisteravond omstreeks half ze
ven boven Ootmarsum woedde, is
de ongeveer 40-jarige landbouwer J.
Hampsink te Giopt-Agelo, nabij
Ootmarsum, door den blieksem ge
troffen en gedood.
H., die met paard cn wagen van de markt
te Enschede huiswaarts keerde, wilde voor
het noodweer schuilen en zocht met zijn
paard onderdak in het achterhuis van café
I-lccrdink aan de Oklenzaalschestraat. Juist
toen hij binnen was, maakte een bliksem
straal een einde aan zijn leven. Ook het
paard, dat hij bij den teugel hield, werd ge
dood. Het huis liep geen schade op.
Pasgeoogst graan verbrand
Gisteravond omstreeks negen uur is ten
gevolge van blikseminslag de voorraad
schuur van den landbouwer J. Wijnen te
Beemd onder Sevenum tot den grond toe
afgebrand. Een groote hoeveelheid pas ge
oogst graan ging verloren. Verzekering
dekt dc schade.
Tanks voor het Indische leger
Proeven geslaagd.
Naar de N.R.Ct. verneemt zijn de proeven,
welke hij de „proefafdeeling vechtwagens"
van het Indische elger met de cenigcn lijd
geleden ingevoerde tanks werden gehouden,
zoodanig gunstig vcrloopcn, dat binnen
kort bij de Britschc wapenfabrieken V'ickers-
Armslrong een groot aantal nieuwe tanks
voor het Indische leger zullen worden be
steld.
Vragen van Kamerlid.
Het Tweede Kamerlid, de heer van der
Weijden, heeft aan dén minister van Eco
nomische Zaken de volgende vragen gesteld:
1. Is de minister bereid, gezien de mede
deeling in 't verslag van de algemeene re
kenkamer over 1937 omtrent de steunrege
ling voor consumptieaardappelen, waaruit
blijkt, dat de uitvoeringskosten van dezen
maatregel circa 25 pet. van het totaal steun
bedrag bcloopcn, naar meer bevrediging
schenkende maatregelen uit te zien?
2. Is dc minister niet van meening, waar
de heffing ook zeer groote bezwaren met
zich brengt, dat een garantie van een loo-
nenden minimumprijs voor de aardappel
bouwers, waarbij de kosten voor den in
koop van een eventueel teveel ten laste van
dc algemeene middelen van het landbouw
crisisfonds gebracht zouden worden, even
als dit in hoofdzaak geschiedt bij de groen
te cn het fruit, heter tot het gestelde doel
zou leiden dan de bestaande regeling, die
volgens het. in vraag 1 genoemde verslag
ougeloofelijk veel arbeid cn geld kost en
waarvan toch nog problematiek is of zij
een eenigszins bevredigende uitkomst geeft?
3. Is de minister bereid in dezen geest
een oplossing te zoeken?
Gerst en rogge beneden den
richtprijs
Groninger Mij. van Landbouw
telegrafeert aan den minister.
De Groninger Maatschappij van Land
bouw heeft aan den minister van Economi
sche Zaken een telegram gestuurd, waarin
den minister in verband met het feit, dat
gerst en rogge aan de Groninger korenbeurs
gisteren slechts waren te plaatsen voor
prijzen, ver beneden den richtprijs, nog
maals verzocht wordt, maatregelen te ne
men voor liet bereiken van den gegaran-
deerden prijs.
In het kamp is 't mooi!
Waar de vccren en 't kapok
Taboe zijn, is 't kamp!
Waar je onder linnen nok
Droomcn droomt, is 't kamp!
Hier geen ligstoel, geen terras,
Maar een kroes, een stroomatras!
U i t de veeren, i n het hooi!
Daar is 't kamp, is 't mooi!
Waar 't colbertje 'n onding is
En een hoed zoo gék,
Waar je heel het stadsfatsoen
Aankijkt met den nèk,
Waar je eigen potje kookt,
Wijl de zon je body smookt,
Waar je keuken is je kooi,
Daar is 't kamp, is 't mooi!
Waar Je eenig meubilair
Mos is en wat zand,
Het plafond: de avondster
En de zonnebrand,
Waar de pomp je douche-cel' was,
En je handdoek 't groene gras,
Waar gécn maalt om chic of tooi,
Daar is 't kamp, is 't mooi!
Waar spijts regen, bliksem, wind,
„Stemming" heerscht, gaat 't best!
Waar ons geen conventie bindt,
Doet de sfeer de rest!
Wie zijn zorgen glad vergeet,
Van geen werk of plicht meer weet,
Mcnschen van dat raar allooi
Geeft het Leven soms een fooi
In het Kamp is 't mooi
LIE.
Vertrek ran
(ht""eis) [Sin*ap- 8 AuR' lBand- 4
(terugreis) Athene 8 Au*.
SI^P- 8 Au*
Uerugreis)|,odhp- 8 Au*'
Buizerd lTj-mlit 9 Aug.
(terugreis) I
Pelikaan o
(heenreis) Pch"'h- 9 Au*-
Auknw
J A'dam 8 Aq
[Rang. 9 Atj
Basra 9 Ai*
Medan 9 a)
Athene 9 4'
De
Pins
Vc
hopi
lokï
tbijc
•ver
lec
I
Tes
de:
lai
he
vc
P«
V<
H
Auto's van Duitsche Joden
ciaal gemerkt.
De auto's, die aan Berlijnsche Joden
behooren, zullen voortaan worden get
merd met getallen vanaf 350.000. De I
Telcgraph van 8 Aug. j.1. verneemt i:
verband uit Berlijn, dat de oude nuW
platen van de Joodsche wagens zullen:
den verwijderd.
Dc Berlijnsche medewerker van de J
mer, dr. Hobus, stelt in het Augustus*
mer 31 de vraag, of een Jood in Dub
land wel achter het stuur van een i
thuishoort. Wij staan aldus dr. Hoba
aan het begin cencr kolossale ontwiHa
van het 'motorwezen. Slechts een geliji
dige groei van het gemecnschapsbcwufc
op den weg met dc toename van dc mtr.
sccring van Duitschland kan de veins
dcring der verkeersongevallen verbindt'
Nu vraag ik echter: Kan men
van een Jood verwachten, dat hij
gemeenschapshcwustzijn heeft met
niet-Joodsclie deelnemers aan hel.
verkeer? De medewerker van Strek
cher ontkent dit. Ik koester de
vaste overtuiging zoo gaai
hij voort dat een groot deel der
roekelooze rijders uit Joden b&
staat.
Helaas kan men uit de inhoud vanl
rijbewijs niet afleiden, of de eigenaar}
is of Duitscher. Anders zouden de a
naren der verkeerspolitie en de kaï
den van het nat.-soc. corps van at
ders de feiten kunnen constateeren, di
bewijs vormen voor mijn bewering.
De Jood zoo besluit de schrijver
den Stürmer heeft niets te zoeken,
het bewust zijn voor de gemeenschap w
verondersteld, en daarom behoort hj
Duitsche wegen in het geheel niet
achter het stuur van een auto
De mededeeling. van de specjhle vm
ring van Joodsche wagens te Berlijn in
voorstel, in de Stürmer gedaan, vormei
licht een aanwijzing, dat ook tot dit ge)vo<
de actie tegen de Joden zal worden
breid.
pla
mo
op
gel
we
pei
cif
1
Is.
1«
d(
va
he
te
Zeppelin doet de heldere I*
betrekken
Van wetenschappelijke zijde wordt
aan de „Deutsche Allgemeine Zei-
tung" geschreven, dat men herhaal
delijk heeft kunnen waarnemen,!
dat groote vliegtuigen wolkenvorm
ming veroorzaken en het ontstaan
van regen begunstigen.
Destijds werd b.v. uit Hamburg beril
dat een half uur na dc aankomst van
beide groote vliegtuigen „Do X" en Junki
„G 38" een flinke regenbui neerkwam,
wijl ook uit. Zwitserland berichten ko
volgens welke 30 minuten na de rondv»
ten der beide vliegtuigen aan het meer
Konstanz regen viel.
Een andere waarnemer bericht,
dat korten tijd na het vertrek van
dc Zeppelin de heldere lucht betrok.'
De wetenschap verklaart in verband
daarmede, dat vliegtuigen niet alleen -
electriciteitsdragers zijn, maar ook
geluidgolven en wolken kunnen te
weeg brengen, die het weer kunnen
beïnvloeden.
Door de storing van het evenwicht ïn
labielen toestand der atmospheren ontstaj
condensatiepuntcn in het luchtruim, die t
de vorming van wolken kunnen leiden t t
ook regenbuien kunnen veroorzaken. t
Op betaaldag wordt ni( j
getapt!
Een meevaller voor de
Britsch-Indische arbeiders
vrouwen.
De congresrcgeering te Britsch-
Indië heeft bepaald, dat voortaan
iedere maand op den dag, waarop
een kwart millioen arbeiders der
spinnerijen worden uitbetaald, als
mede den daarop volgenden dag,
alle café's gesloten moeten zijn,
teneinde te voorkomen dat het
ontvangen loon in drank wordt
omgezet. Deze bepaling zal heden
voor het eerst van kracht zijn.
In de hotels zullen bonafide rei
zigers en ingezetenen echter be
diend worden.