PARIJS, ""luchtschepen kunnen •Hï den storm ontwijken I* breuklijders! [RLEPs Drogisterij zooals het is Nieuwe kunstjes der oro Verlost van hevig SPIT IN DEN RUG KLOOSTERBALSEM Economische beschouwing Duitsche wonderdokters I Iterdag 20 Augustus 1938 Tweede blad tO en25i n staat, getril benieu ook h loeten het jongste nummer van het. Brilsche vaartweekblad „The Aeroplane",, i redacteur C. C. Grey, sterke fascisti- jympathieën erop na houdt en dat ook el het"3 paling uit door zijn bewondering voor gene wo loor de wat in Duitschland op luchtvaartge- tot stand is gebracht, wordt een arti- ïrd" verl cwÜd aan ('e kwestie der heliumlcve- door Amerika aan Duitschland, alsme de toekomst van het luchtschip in die veni Igemeen. Het blad oefent eerstens op- critiek uit op den \merikaanschcn ter Harold Ickes, die voor het weigc- an don uitvoer van helium naar liland aansprakelijk is. Britschc schrijver meent, aldus de dat bet. buitengewoon dwaas was en nisdaad jegens de menschhcid en den jitgang van liet luchtverkeer, 0111 aan chlaud het benoodigde helium, dat toch was toegezegd, te weigeren. as de Een kleerenkast voor Göring. t verbod inzake den uitvoer van helium, DaTK d de Zeppelin-maatschappij in een moeilijke positie. De eerste opvolger de ..Hindenburg de I.Z. 130, was bijna halve 4ei gereed, terwijl van het tweede schip hoog- s een begin was gemaakt met het hou- n ook e van as no- s van 0. En- varm- et tot aliteit door- pro- 1 wa- weer. chijn- voor voor- ad uct plus seerd it he iland apzet r be legen der ringspanten. In Frankfurt verder, een aanvang gemaakt met het bouwen een tweede groote luchtschiploods, volgens de spotlustigen, als kleerenkast maarschalk Göring zou moeten dienen, ng aldus de Britsche schrijver er een hobby van maken om alle anec- n en grappen die over hem vérteld wor- te verzamelen. Of Göring ook de grap- nakers laat „verzamelen", vertelt het niet. m het toegezegde helium naar Duitsch- d te kunnen vervoeren, had de Zeppelin- itschappij een groote aantal speciale ,en flessclicn laten maken. De eenigc ctische oplossing inzake bet vervoer zou geweest, om de LZ. 130 gevuld met wa- lofgas naar Amerika te laten varen en op Lakchurst het waterstofgas door jni te doen vervangen. Het kostbare zou dan alleen op spoorwagens van arillo in Texas naar Lakehurst hebben iteri worden vervoerd. voor ische rowe men pro- m te Alk- heliumexport-verbod der Amerikaansche Regecring, geenszins ontmoedigd. Integen deel, minister Ickes werd voor de Duitsche luchtvaart inplaats van 'n kruis, als 'n ze gen beschouwd. Al mag helium als groot voordeel hebben dat het onbrandbaar is, 't heeft vele nadeelen. Het is in de eerste plaats zeer moeilijk verkrijgbaar, alleen in Ameri ka, wat, zooals men nu weet, de heele lucht schipexploitatie op losse schroeven heeft ge zet. Bovendien bedraagt de prijs van het he lium vele malen dien van waterstofgas. Ver der is het aanmerkelijk zwaarder dan water stofgas, zoodat een met helium gevuld lucht schip een aanzienlijk geringer bctalcndo la ding kan vervoeren. Scheikundigen aan het werk. Toen nu de levering van dit zwa re, dure en moeilijk te verkrijgen gas bovendien nog geweigerd werd, to gen de scheikundigen van de I. G. Farben Industrie aan het werk en dezen zouden cr nu, volgens het Brit schc blad altijd, in geslaagd zijn een gas tc producceren, dat aanmerke lijk beter zou zijn dan helium cn zeker niet minder goed dan water stofgas. Volgens Grcv zdu het echter nog misschien zes maanden of wel een jaar kunnen duren, voor het eer ste luchtschip met die nieuwe gas- vulling de lucht kan kiezen. Aangezien de LZ. 130 gebouwd is om op helium te varen, en in verband met het groo- tere gewicht van helium, alles gedaan is om het doodgewicht van het luchtschip zoo laag mogelijk te houden en dus een zoo groot mogelijk nuttig draagvermogen tc verkrij gen zal, als de nieuwe Zeppelin met het nieuw uitgevonden gas woïdt gevuld, een aanmerkelijk grootere. baatlast kunnen wor den meegenomen dan waarvoor de nieuwe Zeppelin ontworpen werd. Nog steeds biedt het luchtschip voor het transatlantisch luchtverkeer groote mogelijkheden, Grey brengt in herinnering, hoe de heer Plesman, directeur der K.L.M., enkele jaren ge leden als zijn meening te kennen had gegeven, dat het Zeppelin-luchtschip het heele trans-atlantische passagiers luchtverkeer tot zich zou kunnen trekken en voor de eerste tien jaar zeker niet door de vliegboot zou kun nen worden verdrongen Grey gelooft dat luchtschepen voor het luchtver keer over den Oceaan, zelfs beter zijn dan groote vliegbooten, ook de groot ste. Er is geen vliegboot groot genoeg om weerstand te kunnen bieden aan een echten zwaren storm op den Noordelijken Oceaan of aan een tornado in' dc Pacific, zooals de oorzaak schijnt tc zijn geweest van het verdwijnen van dc .,Clif>pcit"'der Pan Ame rican Airways enkele weken geleden met negen man bemanning en zes passagiers aan boord. Een luchtschip heeft nog altijd het zeer groote voordeel, dat het door zijn enormen werkingssfeer een storm kan ontwijken, door er eenvoudig omheen te varen. Snelheidsprobleem. Nu is er blijkbaar een natuurwet die be paalt, dat zelfs het snelste luchtschip nooit meer dan de helft van de snelheid van een betrekkelijk snel passagiersvliegtuig zal DANK ZIJ KL00STERBALSEM „Ziezoo, dal is achter den rugi van mijn SPIT ben ik fijn af I tv as de verzuchting, die ik slaakte, toen ik na het gebuik van 2 potjes Kloosterbalsem finaal van mijn spit af was. Niet staan, niet zitten, niet liggen te kunnen en toch vooruit te moeten om de boterham te verdienen. Door de vreeselijke spit, die in mijn stuit begon en door mijn geheele rug trok, was ik hulpeloos als een klein kind. Vanaf het oogenblik, dat ik den geneeskrachtigen Kloosterbalsem aan wendde, begon mijn genezing. En nu heb ik in geen 8 maanden meer een sehad." j Zw A ORIGINEEL TEN INZAGE ÜKKER'S „Geen goud zoo goed" Onovertroffen bij brand-en snij wonden Ook ongeëvenaard als wrijfmiddel bij Rheumatiek, spit en pijnlijke spieren jehroefdooa 85 ct. Potten: 6'l\\ ct. en 1.04 Od» kunnen ontwikkelen. In een Zeppelin is, om tot verdubbeling van de snelheid tc kunnen geraken, achtmaal zooveel motor vermogen noodig. Dit brengt echter weer schier onoverkomelijke constructieve en be- drijfs-cconomische moeilijkheden met zich. Terwijl do snelheid van het vcrkeersvlieg- 1111"- in tien jaren tijds meer dan verdub belde en voor verscheidene typen, wat dc ■kruissnelheid betreft, meer dan 300 K.M. per uur bedraagt, is de snelheid van liet luchtschip in tien jaren tijds nauwelijks niet een vierde locgenomen. Immers dc „Graf Zeppelin" die in 1028 van stanel Hop, had een kruissnelheid van precies 100 K.M. per uur, terwijl de zeer moderne Zepnclin „Hindenburg" die het vorige jaar op Lakc hurst verbrandde, 125 K.M.' per uur kruis snelheid ontwikkelde. Een luchtschip is dus ongetwijfeld veel langzamer dan een vliegboot en nog lang zamer dan een modern landvcrkecx-svlieg- tuig. Afgezien echter dat er nog geen enkele vliegboot of geen enkel land- vliegtuig bestaat dat op conunerci- ecle basis een aantal-passagiers met een redelijken graad van veiligheid, in.geregeld verkeer wel te verstaan, het personenverkeer over den At- lantischen Oceaan tusschen Oude eu Nieuwe Wereld kan onderhou den, beeft het z.g. luchtschip al ver scheidene jaren bewezen dat het zulks wclè kan. En het luchtschip, is sneller zelfs tegen over dc snelste mailbootcn als „Norman- dic", „Queen Mary" cn „Itex", omdat het dag cn nacht kan doorvaren cn, als reeds hier boven gezegd zelfs de zwaarste stormen kan ontwijken. Bovendien vervoert het moderne luchtschip zijn passagiers met een zeer be langrijk comfort. De redacteur van „The Aeroplane" pleit verder \oor een vrij verkeer van de Zeppe lin-luchtschepen over Engeland. Een lucht schip tc verbieden over Engeland te varen, is even absurd als de Luft-Ilansa te ver bieden op Londen te vliegen, omdat baar vliegtuigen op een paar mijl afstand de ha- verwerken van Chatham passeeren. De Fransche hoofdstad in de wisseling van licht en schaduw. Groote rijkdom naast bittere armoede. Wie van Parijs hoort, krijgt zoo on geveer dc voorstelling van een para dijs van licht, amusement, lichtzin nigheid, sclioone vrouwen en nacht clubs. Deze aanname wordt nog ver sterkt bij een kort verblijf in de Fransche metropool. Eerst dan, wan neer men de groote boulevards ver laat cn door eenige van de meer dan 2000 straten wandelt, vindt men de sociale zijde van deze wereldstad, de ware zijde en de menschelijke zijde, Parijs, zooals het is. En dan komt men tot het inzicht, dat er eigenlijk twee Parijzen aan de Seinc liggen: Parijs voor de vreemdelingen en het werkelijke Parijs. Deze sociale zijde van Parijs is voor alles natuurlijk, duidelijk en eenvoudig. Men ziet den kleinen zakenman op den dag zijn wa ren aanprijzen en 's avonds genoegclijk voor zijn huisdeur zitten. De arbeiders haasten zich naar hun fabrieken en werkplaatsen, vullen autobussen en de métro cn koeren 's avonds eerlijk vermoeid huiswaarts. Huis moeders koopen op de markten levensmidde len in, maken met kleine kinderen aan de hand een wandelingetje. Kinderen gaan naar school en koeren terug. Restaurants en cafó's nooden tot. lafenis uit. 's Avonds gaat „hij" met „haar" uit. Het spook der werkloosheid. Dit alles zijn verschijnselen, die men in iedere groote Nederlandschc stad ook kan vinden. En niet anders is het, wanneer men voor dc arbeidsbeurzen de vele werkloozen ziet, die gaan stempelen cn daarna in de parken onder een praatje den tijd dooden. Want evenals in Nederland, is ook in het rijke Frankrijk, dat na Amerika het mees te goud van de wereld heeft, de werkloos heid groot. Ook in Frankrijk tracht men door het ne men van verschillende maatregelen het euvel der werkloosheid uit te roeien, wat intusschen tot nog toe zonder bijzondere re- GEZICHT OP DE NOTEE DAME sultatcn gebleven is. Evenals in Nederland zal men in Frankrijk het probleem in zijn geheel moeten aanvatten., om tenminste cenig succes tc kunnen boeken. De dakloozen. Een tweede opvallende verschijning in Parijs, die men gelukkig in Ne derland zoo goed als niet kent, zijn dc vele dakloozen. Ook dit is hoofd zakelijk een gevolg van de werk loosheid. In Parijs hangen de dak loozen dag cn nacht rond, slapen op dc banken van de boulevards en in de parken cn gebruiken als „bedde- lakcn" eenoude courant. 's Nachts zijn zij onder de Seincbruggen te vinden. Geen mcnsch, geen politic-agent bekommert zich om hen. Het wekt de ver bazing van de vreemdeling, dat dit rijke land klaarblijkelijk niet de middelen weet te vinden om zijn armsten in een tehuis voor dakloozen tenminste een slaapgelegen- lifcid, te verschaffen. Wie dan nog in de donkere.'vuile huis portieken van Oud-Parijs gekeken heeft, de kleine woningen bemerkt cn de mcnschen dag en nacht gadegeslagen heeft, vindt tusschen het overdreven vertoon aan licht en luxe der boulevards en de donkere ste gen een schreeuwende- tegenstelling, maar tevens wordt, het hem duidelijk, dat op zoo veel licht ook veel schaduw moet volgen... Verbod landen. om op Lakehurst te e bemanning der Zeppelin had er niet minste bezwaar tegen, om het schip met erstof naar Amerika over te varen. De Amerikaansche marine vaar digde echter een verbod uit inzake het landen van met waterstof gevulde luchtschepen op Lakehurst, zoodat dit plan niet kon worden uitgevoerd. Dit laatstgenoemde verbod is van belang in verband met zekere ge ruchten uit Duitschland, dat men eventueel toch zou besloten hebben het Zeppelinverkeer op Amerika met luchtschepen te onderhouden die waterstof als gasvulling hebben, ken verbod om op Lakehurst tc lan- .30—3.31 11 zou dh P'an ten eencn male onuitvoerbaar maken. Toen Grey kortgeleden een bezoek aan Inkfurt bracht, bleek men daar door het. ie van m een ?5 gul- al zij m ge- l»or U bestaat een BREUKBAND, die U eer in staat stelt, alle werkzaamheden, Ader bezwaar uit te voeren. Dit is TER- IP's BREUKBAND ZONDER VEER. dus én knellend gevoel en hinderlijke druk. »k In BREUKBANDEN MET VEER heb a wij een groote sorteering. Steeds alle aten voorradig. In prijzen vanaf f2.50. lleen verkrijgbaar in Apothekers Assistenten. SOOGZIJDE 103. TeL 99 SCHAGEN. De beurscrisis in Duitschland. De Nationaal-socialistische re geering bedient zich van dezelfde middelen als de vroegere bur gerlijke: na inflatie gaat ze over tot deflatie. Loopt het in Duitschland met het stimulee- ren der industrie ten einde? Wanneer men met Amerikanen spreekt over den economischen. toestand in de Ver- eenigde Staten, dan krijgt men meestal dc verzuchting tc hooren: „Ja! Toen Roosevclt. oen paar milliard dollar in de samenleving kon brengen, had dat een belangrijke ople ving ten gevolge. Maar toen ze op waren, was het practisch ook uit met de opleving". En de conclusie, die wordt getrokken is in den regel dat het geld heeft gewerkt als een stimulans, clie helaas niet bij machte was, een duurzame verbetering aan te bren gen. Het geheel is te vergelijken met een patiënt, die in een soort verdoovingstoe- stand verkeert en die een drankje slikt, dat c:e levensgeesten kunstmatig opwekt. Zoo lang het middel werkt, maakt dc zieke een zeer heldere indruk. Nauwelijks echter is bet uitgewerkt, of dc patiënt valt terug in zijn oude apathie. Dat is niet verwonderlijk, omdat de remedie de ziekte allerminst heeft aangetast of bestreden. Bij dat alles staan we in Europa voor een allermerkwaardigst verschijnsel de verba zingwekkende en nog steeds aanhoudende opleving in Duitschland. Het zou dwaasheid zijn te willen ontkennen, dat zulk een op leving valt waar te nemen. Die is er zonder de minste twijfel. Dc werkloosheid bestaat er niet meer, er is groote vraag naar gestu deerde technische krachten, zelfs worden af cn toe werkkrachten uit het buitenland naar Duitschland gebaald. De voorstanders van het nationaal-soeia- lisme lachen in hun vuistje. Triomfantelijk wijzen ze op wat cr bij onze Oostelijke bu ren in het Derde Rijk gebeurt, alle pessi misten ten spijt. En men heeft alle roden zich af te vragen: hoe kan dit? Is het dan toch waar, dat Hitier en zijn men- schen meer kunnen dan alle ande ren, dat hun thcoriën zekere waar heden behelzen, die in staat zijn een volk de welvaart tc geven, waarnaar elders te vergeefs wordt gestreefd? De geleerden in andere landen hebben cr druk naar gezocht en vergissen we ons niet, dan mecncn deze heeren te weten waarop het geheim dor Duitschers neer komt! Het bestaat uit een doorloopend sti- muleercn, bet steeds opnieuw toedienen van geneesmiddelen, die den zieke opwekken. Aangenomen, dat dit juist is, dan moet daarover niet te licht worden gedacht! Het beteekont. dat nu al sedert ruim vijf jaar enorme kapitalen in dc samenleving wor den gebracht. Roosevclt deed het een enkele maal, Duitschland doet het doorloopend met het resultaat, dat van dc ziekte zoo die er inderdaad nog is niets meer wordt be merkt. Welke bedragen voor zoo iets noodig zijn, valt bij geen benadering te bepalen. Reusachtig groot moeten ze zijn en deze wijze van doen vermaq zeker bewondering af te dwingen, al blijft, helaas, de kans be staan, dat de inzinking, die er op volgt, ver schrikkelijker zal zijn, naarmate de krachts inspanningen, welke van het zieke lichaam kunstmatig werden verkregen, grooter zijn geweest. i» Immers, zoo de ziekte zelf door soortgelij ke middelen niet werd bestreden, is deze blijven bestaan, ja, zc is vermoedelijk ver ergerd. niet alleen omdat liet lichaam de schadelijke geneesmiddelen te verwerken kreeg, maar ook omdat het veel en zware arbeid verrichtte, waar rust wellicht beter zou zijn geweest. Het spreekt vanzelf, dat, indien een ver keerde weg werd ingeslagen door de Duit sche regeering. dit zich te ecniiren tijd moet wreken en niet onwaarschijnlijk is het. dat dc inzinking aan de Berlijnsche beurs, welke zich dc laatste weken bemerkbaar hoeft ge maakt, een toeken, is. dat liet mot de krach ten van den patiënt ten einde begint te loo pen. In zulke gevallen probeert een dokter het met een nieuw middel cn ditzelfde kunnen we merkwaardigerwijze in Duitschland ook aanschouwen. Aanvankelijk gedurende ongeveer 5 jaar heeft men deze methode gevolgd werden de onkosten der kolossale openbare werken cn van de bewapening, die samen milliarden verslonden, gevonden door de uitgifte van overheids-crcdietpapier, dat bij de Rijksbank kon worden verdisconteerd. Aangezien echter de productieve voortbren ging daarmee geen gelijke tred hield ge zien o.a. de moeilijkheden, welke ze onder vond door gebrek aan grondstoffen en door dc productie van Ersatzmiddelen, die wel veel arbeid vorderden, die echter somtijds van onvoldoende kwaliteit, waren ont stond een inflatie. Deze uitte zich in een betrekkelijk boog prijspeil der verbruiksgoe- deron. Door de ingrijpende devisenmaatre- gelen. die op een bijna ideale wijze ten uit voer werden gelegd, kwam deze inflatie niet tot uitdrukking in de wisselkoersen, een barometer, welke vroeger on onfeilbare wij ze aangaf in boeverre snrake was van een inflatie. Daarnaast werd een prijzencon- trolo in het leven geroepen, die maakte, dat de inflatie zich zoo weinig mogelijk bemerk baar maakte, waarbij die artikelen, welke betrekkelijk ruim waren, naar voren wer den geschoven, terwijl het verbruik van goederen, waaraan schaarschtc bestond, werd afgekeurd cn beperkt. De Duitsche regoering heeft hier, zonder ecnigen twiifcl blijk gegeven van een merkwaardig organisatieta lent. wat niet wegnam, dat de infla- torische gevolgen harcr maatregelen niet konden uitblijven. Hot geneesmiddel begon het, gestel van den zieke te ondermijnen. Er moesten, wilde men ongelukken ver mijden. andere maatregelen worden aangewend. Daartoe sloeg men een weg in. die in ze keren zin is te beschouwen als het tegendeel van inflatie: die der deflatie. Terloons zij bemerkt, dat de tegenwoordige Duitsche re- geering wel blijk gaf van organisatietalent, niet echter van nieuwe methodon te hebben ontdekt. Inflatie en deflatie zijn hegrinnen. waarmee 111 Duitschland tusschen 1918 cn 1933 op uitgebreide wijze is gewerkt. Deflatie, die neerkomt op een kunstmatig nrijsdrukken, wordt verkregen door beper king van de circulatie aan papier. Men zal z>rh afvragen, hoe de Duitsche regeering. die tot dusverre blijkbaar ge noodzaakt was haar toevlucht te nemen tot •nflatiemcthoden, tot de uitgifte van crediet- napier op korten termijn, plotseling kon overgaan lot iets. wat feitelijk precies het omgekeerde daarvan was. Langs twee wegen hoopte ze dit doel te bereiken. In dc eerste plaats werden de be lastingen op de Körpcrschaften (handels vennootschappen) verdubbeld. Hierdoor moest de toevloed van liquide middelen ver- grooten, zoodat de overheid de beschikking kreeg over meer contant geld. Daarnaast zou het overheids- crcdictpapicr, uitgegeven Ier beta ling van leveranties aan den staat, in het vervolg niet meer voor 100 doch nog slechts voor 75 door de Rijksbank kunnen worden ver disconteerd. De industrie zou dus 25 harcr leveranties zelf moeten financieren cn deze 25 zouden derhalve aan dc papicrcirculatie worden onttrokken. Men dient toe te geven, dat een en ander vernuftig was gevonden. De kwestie was echter of liét zou kunnen. Kon het niet. dan zou dit er practisch op neerkomen, dat dc industrie ten deele zou moeten afzien van bestellingen, om de eenvoudige reden, dat ze niet bij machte was deze te financieren. Verminderde werk gelegenheid dus en als gevolg daarvan la gere rendementen en dalende dividenden. Deze dividenden hadden op zichzelf reeds een duw naar heneden gekregen door de reeds genoemde belastingverhooging. De scherpe koersdalingen, welke we de laatste weken aan de Berlijn sche beurs hebben kunnen waar nemen, zijn zeer waarschijnlijk een uitvloeisel van deze diverse regee- ringsmaatregelen, al wordt de schuld ook graag gegeven aan liquidaties door niet-arische aandeelenbezitters. Het eerste stimulatiemiddel, dat zoo lan gen tijd met succes werd toegepast, doch dat gevaarlijk scheen te worden, de infla tie werd vervangen door een ander, de de flatie die het zieke lichaam niet meer tot dc zoo noodige activiteit schijnt tc kunnen oproepen. Is dit het begin van een inzinking? De Duitsche economische doctoren zijn knap cn de regecring is sterk in organisee- ren. We twijfelen er niet aan. of beide samen zullen er in slagen het onheil voorloopig weer af te wenden. Wanneer de vergelijking met een zieke echter opgaat, dan zullen de inzinkingen elkaar allengst vlugger gaan opvolgen. Hoe men de zaak echter ook bekijkt, de vooruitzichten voor Duitschland schijnen niet bepaald bemoedigend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 5