PARIJS,
""luchtschepen kunnen
•Hï den storm ontwijken
I*
breuklijders!
[RLEPs Drogisterij
zooals het is
Nieuwe kunstjes der
oro
Verlost van hevig
SPIT IN DEN RUG
KLOOSTERBALSEM
Economische beschouwing
Duitsche wonderdokters
I
Iterdag 20 Augustus 1938
Tweede blad
tO en25i
n staat,
getril
benieu
ook h
loeten
het jongste nummer van het. Brilsche
vaartweekblad „The Aeroplane",,
i redacteur C. C. Grey, sterke fascisti-
jympathieën erop na houdt en dat ook
el het"3 paling uit door zijn bewondering voor
gene wo
loor de
wat in Duitschland op luchtvaartge-
tot stand is gebracht, wordt een arti-
ïrd" verl cwÜd aan ('e kwestie der heliumlcve-
door Amerika aan Duitschland, alsme
de toekomst van het luchtschip in
die veni Igemeen. Het blad oefent eerstens op-
critiek uit op den \merikaanschcn
ter Harold Ickes, die voor het weigc-
an don uitvoer van helium naar
liland aansprakelijk is.
Britschc schrijver meent, aldus de
dat bet. buitengewoon dwaas was en
nisdaad jegens de menschhcid en den
jitgang van liet luchtverkeer, 0111 aan
chlaud het benoodigde helium, dat toch
was toegezegd, te weigeren.
as de
Een kleerenkast voor Göring.
t verbod inzake den uitvoer van helium,
DaTK d de Zeppelin-maatschappij in een
moeilijke positie. De eerste opvolger
de ..Hindenburg de I.Z. 130, was bijna
halve 4ei gereed, terwijl van het tweede schip
hoog- s een begin was gemaakt met het hou-
n ook
e van
as no-
s van
0. En-
varm-
et tot
aliteit
door-
pro-
1 wa-
weer.
chijn-
voor
voor-
ad uct
plus
seerd
it he
iland
apzet
r be
legen
der ringspanten. In Frankfurt verder,
een aanvang gemaakt met het bouwen
een tweede groote luchtschiploods,
volgens de spotlustigen, als kleerenkast
maarschalk Göring zou moeten dienen,
ng aldus de Britsche schrijver
er een hobby van maken om alle anec-
n en grappen die over hem vérteld wor-
te verzamelen. Of Göring ook de grap-
nakers laat „verzamelen", vertelt het
niet.
m het toegezegde helium naar Duitsch-
d te kunnen vervoeren, had de Zeppelin-
itschappij een groote aantal speciale
,en flessclicn laten maken. De eenigc
ctische oplossing inzake bet vervoer zou
geweest, om de LZ. 130 gevuld met wa-
lofgas naar Amerika te laten varen en
op Lakchurst het waterstofgas door
jni te doen vervangen. Het kostbare
zou dan alleen op spoorwagens van
arillo in Texas naar Lakehurst hebben
iteri worden vervoerd.
voor
ische
rowe
men
pro-
m te
Alk-
heliumexport-verbod der Amerikaansche
Regecring, geenszins ontmoedigd. Integen
deel, minister Ickes werd voor de Duitsche
luchtvaart inplaats van 'n kruis, als 'n ze
gen beschouwd. Al mag helium als groot
voordeel hebben dat het onbrandbaar is, 't
heeft vele nadeelen. Het is in de eerste plaats
zeer moeilijk verkrijgbaar, alleen in Ameri
ka, wat, zooals men nu weet, de heele lucht
schipexploitatie op losse schroeven heeft ge
zet. Bovendien bedraagt de prijs van het he
lium vele malen dien van waterstofgas. Ver
der is het aanmerkelijk zwaarder dan water
stofgas, zoodat een met helium gevuld lucht
schip een aanzienlijk geringer bctalcndo la
ding kan vervoeren.
Scheikundigen aan het werk.
Toen nu de levering van dit zwa
re, dure en moeilijk te verkrijgen gas
bovendien nog geweigerd werd, to
gen de scheikundigen van de I. G.
Farben Industrie aan het werk en
dezen zouden cr nu, volgens het Brit
schc blad altijd, in geslaagd zijn een
gas tc producceren, dat aanmerke
lijk beter zou zijn dan helium cn
zeker niet minder goed dan water
stofgas. Volgens Grcv zdu het echter
nog misschien zes maanden of wel
een jaar kunnen duren, voor het eer
ste luchtschip met die nieuwe gas-
vulling de lucht kan kiezen.
Aangezien de LZ. 130 gebouwd is om op
helium te varen, en in verband met het groo-
tere gewicht van helium, alles gedaan is om
het doodgewicht van het luchtschip zoo laag
mogelijk te houden en dus een zoo groot
mogelijk nuttig draagvermogen tc verkrij
gen zal, als de nieuwe Zeppelin met het
nieuw uitgevonden gas woïdt gevuld, een
aanmerkelijk grootere. baatlast kunnen wor
den meegenomen dan waarvoor de nieuwe
Zeppelin ontworpen werd.
Nog steeds biedt het luchtschip voor
het transatlantisch luchtverkeer
groote mogelijkheden, Grey brengt
in herinnering, hoe de heer Plesman,
directeur der K.L.M., enkele jaren ge
leden als zijn meening te kennen had
gegeven, dat het Zeppelin-luchtschip
het heele trans-atlantische passagiers
luchtverkeer tot zich zou kunnen
trekken en voor de eerste tien jaar
zeker niet door de vliegboot zou kun
nen worden verdrongen Grey gelooft
dat luchtschepen voor het luchtver
keer over den Oceaan, zelfs beter zijn
dan groote vliegbooten, ook de groot
ste.
Er is geen vliegboot groot genoeg om
weerstand te kunnen bieden aan een echten
zwaren storm op den Noordelijken Oceaan
of aan een tornado in' dc Pacific, zooals de
oorzaak schijnt tc zijn geweest van het
verdwijnen van dc .,Clif>pcit"'der Pan Ame
rican Airways enkele weken geleden met
negen man bemanning en zes passagiers
aan boord.
Een luchtschip heeft nog altijd het zeer
groote voordeel, dat het door zijn enormen
werkingssfeer een storm kan ontwijken, door
er eenvoudig omheen te varen.
Snelheidsprobleem.
Nu is er blijkbaar een natuurwet die be
paalt, dat zelfs het snelste luchtschip nooit
meer dan de helft van de snelheid van een
betrekkelijk snel passagiersvliegtuig zal
DANK ZIJ KL00STERBALSEM
„Ziezoo, dal is achter den rugi
van mijn SPIT ben ik fijn af I
tv as de verzuchting, die ik slaakte,
toen ik na het gebuik van 2 potjes
Kloosterbalsem finaal van mijn spit
af was. Niet staan, niet zitten, niet
liggen te kunnen en toch vooruit te
moeten om de boterham te verdienen.
Door de vreeselijke spit, die in mijn
stuit begon en door mijn geheele rug
trok, was ik hulpeloos als een klein
kind. Vanaf het oogenblik, dat ik den
geneeskrachtigen Kloosterbalsem aan
wendde, begon mijn genezing. En nu
heb ik in geen 8 maanden meer een
sehad." j Zw A
ORIGINEEL TEN INZAGE
ÜKKER'S
„Geen goud zoo goed"
Onovertroffen bij brand-en snij wonden
Ook ongeëvenaard als wrijfmiddel bij
Rheumatiek, spit en pijnlijke spieren
jehroefdooa 85 ct. Potten: 6'l\\ ct. en 1.04
Od»
kunnen ontwikkelen. In een Zeppelin is,
om tot verdubbeling van de snelheid tc
kunnen geraken, achtmaal zooveel motor
vermogen noodig. Dit brengt echter weer
schier onoverkomelijke constructieve en be-
drijfs-cconomische moeilijkheden met zich.
Terwijl do snelheid van het vcrkeersvlieg-
1111"- in tien jaren tijds meer dan verdub
belde en voor verscheidene typen, wat dc
■kruissnelheid betreft, meer dan 300 K.M.
per uur bedraagt, is de snelheid van liet
luchtschip in tien jaren tijds nauwelijks
niet een vierde locgenomen. Immers dc
„Graf Zeppelin" die in 1028 van stanel Hop,
had een kruissnelheid van precies 100 K.M.
per uur, terwijl de zeer moderne Zepnclin
„Hindenburg" die het vorige jaar op Lakc
hurst verbrandde, 125 K.M.' per uur kruis
snelheid ontwikkelde.
Een luchtschip is dus ongetwijfeld veel
langzamer dan een vliegboot en nog lang
zamer dan een modern landvcrkecx-svlieg-
tuig.
Afgezien echter dat er nog geen
enkele vliegboot of geen enkel land-
vliegtuig bestaat dat op conunerci-
ecle basis een aantal-passagiers met
een redelijken graad van veiligheid,
in.geregeld verkeer wel te verstaan,
het personenverkeer over den At-
lantischen Oceaan tusschen Oude
eu Nieuwe Wereld kan onderhou
den, beeft het z.g. luchtschip al ver
scheidene jaren bewezen dat het
zulks wclè kan.
En het luchtschip, is sneller zelfs tegen
over dc snelste mailbootcn als „Norman-
dic", „Queen Mary" cn „Itex", omdat het dag
cn nacht kan doorvaren cn, als reeds hier
boven gezegd zelfs de zwaarste stormen kan
ontwijken. Bovendien vervoert het moderne
luchtschip zijn passagiers met een zeer be
langrijk comfort.
De redacteur van „The Aeroplane" pleit
verder \oor een vrij verkeer van de Zeppe
lin-luchtschepen over Engeland. Een lucht
schip tc verbieden over Engeland te varen,
is even absurd als de Luft-Ilansa te ver
bieden op Londen te vliegen, omdat baar
vliegtuigen op een paar mijl afstand de ha-
verwerken van Chatham passeeren.
De Fransche hoofdstad in de
wisseling van licht en schaduw.
Groote rijkdom naast bittere
armoede.
Wie van Parijs hoort, krijgt zoo on
geveer dc voorstelling van een para
dijs van licht, amusement, lichtzin
nigheid, sclioone vrouwen en nacht
clubs. Deze aanname wordt nog ver
sterkt bij een kort verblijf in de
Fransche metropool. Eerst dan, wan
neer men de groote boulevards ver
laat cn door eenige van de meer dan
2000 straten wandelt, vindt men de
sociale zijde van deze wereldstad, de
ware zijde en de menschelijke zijde,
Parijs, zooals het is. En dan komt
men tot het inzicht, dat er eigenlijk
twee Parijzen aan de Seinc liggen:
Parijs voor de vreemdelingen en het
werkelijke Parijs.
Deze sociale zijde van Parijs is voor alles
natuurlijk, duidelijk en eenvoudig. Men ziet
den kleinen zakenman op den dag zijn wa
ren aanprijzen en 's avonds genoegclijk voor
zijn huisdeur zitten. De arbeiders haasten
zich naar hun fabrieken en werkplaatsen,
vullen autobussen en de métro cn koeren 's
avonds eerlijk vermoeid huiswaarts. Huis
moeders koopen op de markten levensmidde
len in, maken met kleine kinderen aan de
hand een wandelingetje. Kinderen gaan naar
school en koeren terug. Restaurants en cafó's
nooden tot. lafenis uit. 's Avonds gaat „hij"
met „haar" uit.
Het spook der werkloosheid.
Dit alles zijn verschijnselen, die men in
iedere groote Nederlandschc stad ook kan
vinden. En niet anders is het, wanneer men
voor dc arbeidsbeurzen de vele werkloozen
ziet, die gaan stempelen cn daarna in de
parken onder een praatje den tijd dooden.
Want evenals in Nederland, is ook in het
rijke Frankrijk, dat na Amerika het mees
te goud van de wereld heeft, de werkloos
heid groot.
Ook in Frankrijk tracht men door het ne
men van verschillende maatregelen het
euvel der werkloosheid uit te roeien, wat
intusschen tot nog toe zonder bijzondere re-
GEZICHT OP DE NOTEE DAME
sultatcn gebleven is. Evenals in Nederland
zal men in Frankrijk het probleem in zijn
geheel moeten aanvatten., om tenminste
cenig succes tc kunnen boeken.
De dakloozen.
Een tweede opvallende verschijning
in Parijs, die men gelukkig in Ne
derland zoo goed als niet kent, zijn
dc vele dakloozen. Ook dit is hoofd
zakelijk een gevolg van de werk
loosheid. In Parijs hangen de dak
loozen dag cn nacht rond, slapen op
dc banken van de boulevards en in
de parken cn gebruiken als „bedde-
lakcn" eenoude courant.
's Nachts zijn zij onder de Seincbruggen
te vinden. Geen mcnsch, geen politic-agent
bekommert zich om hen. Het wekt de ver
bazing van de vreemdeling, dat dit rijke
land klaarblijkelijk niet de middelen weet
te vinden om zijn armsten in een tehuis
voor dakloozen tenminste een slaapgelegen-
lifcid, te verschaffen.
Wie dan nog in de donkere.'vuile huis
portieken van Oud-Parijs gekeken heeft, de
kleine woningen bemerkt cn de mcnschen
dag en nacht gadegeslagen heeft, vindt
tusschen het overdreven vertoon aan licht
en luxe der boulevards en de donkere ste
gen een schreeuwende- tegenstelling, maar
tevens wordt, het hem duidelijk, dat op zoo
veel licht ook veel schaduw moet volgen...
Verbod
landen.
om op Lakehurst te
e bemanning der Zeppelin had er niet
minste bezwaar tegen, om het schip met
erstof naar Amerika over te varen.
De Amerikaansche marine vaar
digde echter een verbod uit inzake
het landen van met waterstof gevulde
luchtschepen op Lakehurst, zoodat
dit plan niet kon worden uitgevoerd.
Dit laatstgenoemde verbod is van
belang in verband met zekere ge
ruchten uit Duitschland, dat men
eventueel toch zou besloten hebben
het Zeppelinverkeer op Amerika
met luchtschepen te onderhouden
die waterstof als gasvulling hebben,
ken verbod om op Lakehurst tc lan-
.30—3.31 11 zou dh P'an ten eencn male
onuitvoerbaar maken.
Toen Grey kortgeleden een bezoek aan
Inkfurt bracht, bleek men daar door het.
ie van
m een
?5 gul-
al zij
m ge-
l»or U bestaat een BREUKBAND, die U
eer in staat stelt, alle werkzaamheden,
Ader bezwaar uit te voeren. Dit is TER-
IP's BREUKBAND ZONDER VEER. dus
én knellend gevoel en hinderlijke druk.
»k In BREUKBANDEN MET VEER heb
a wij een groote sorteering. Steeds alle
aten voorradig. In prijzen vanaf f2.50.
lleen verkrijgbaar in
Apothekers Assistenten.
SOOGZIJDE 103. TeL 99 SCHAGEN.
De beurscrisis in Duitschland.
De Nationaal-socialistische re
geering bedient zich van dezelfde
middelen als de vroegere bur
gerlijke: na inflatie gaat ze over
tot deflatie. Loopt het in
Duitschland met het stimulee-
ren der industrie ten einde?
Wanneer men met Amerikanen spreekt
over den economischen. toestand in de Ver-
eenigde Staten, dan krijgt men meestal dc
verzuchting tc hooren: „Ja! Toen Roosevclt.
oen paar milliard dollar in de samenleving
kon brengen, had dat een belangrijke ople
ving ten gevolge. Maar toen ze op waren,
was het practisch ook uit met de opleving".
En de conclusie, die wordt getrokken is in
den regel dat het geld heeft gewerkt als
een stimulans, clie helaas niet bij machte
was, een duurzame verbetering aan te bren
gen. Het geheel is te vergelijken met een
patiënt, die in een soort verdoovingstoe-
stand verkeert en die een drankje slikt, dat
c:e levensgeesten kunstmatig opwekt. Zoo
lang het middel werkt, maakt dc zieke een
zeer heldere indruk. Nauwelijks echter is
bet uitgewerkt, of dc patiënt valt terug in
zijn oude apathie. Dat is niet verwonderlijk,
omdat de remedie de ziekte allerminst heeft
aangetast of bestreden.
Bij dat alles staan we in Europa voor een
allermerkwaardigst verschijnsel de verba
zingwekkende en nog steeds aanhoudende
opleving in Duitschland. Het zou dwaasheid
zijn te willen ontkennen, dat zulk een op
leving valt waar te nemen. Die is er zonder
de minste twijfel. Dc werkloosheid bestaat
er niet meer, er is groote vraag naar gestu
deerde technische krachten, zelfs worden
af cn toe werkkrachten uit het buitenland
naar Duitschland gebaald.
De voorstanders van het nationaal-soeia-
lisme lachen in hun vuistje. Triomfantelijk
wijzen ze op wat cr bij onze Oostelijke bu
ren in het Derde Rijk gebeurt, alle pessi
misten ten spijt.
En men heeft alle roden zich af
te vragen: hoe kan dit? Is het dan
toch waar, dat Hitier en zijn men-
schen meer kunnen dan alle ande
ren, dat hun thcoriën zekere waar
heden behelzen, die in staat zijn een
volk de welvaart tc geven, waarnaar
elders te vergeefs wordt gestreefd?
De geleerden in andere landen hebben
cr druk naar gezocht en vergissen we ons
niet, dan mecncn deze heeren te weten
waarop het geheim dor Duitschers neer
komt! Het bestaat uit een doorloopend sti-
muleercn, bet steeds opnieuw toedienen van
geneesmiddelen, die den zieke opwekken.
Aangenomen, dat dit juist is, dan moet
daarover niet te licht worden gedacht! Het
beteekont. dat nu al sedert ruim vijf jaar
enorme kapitalen in dc samenleving wor
den gebracht. Roosevclt deed het een enkele
maal, Duitschland doet het doorloopend met
het resultaat, dat van dc ziekte zoo die
er inderdaad nog is niets meer wordt be
merkt. Welke bedragen voor zoo iets noodig
zijn, valt bij geen benadering te bepalen.
Reusachtig groot moeten ze zijn en deze
wijze van doen vermaq zeker bewondering
af te dwingen, al blijft, helaas, de kans be
staan, dat de inzinking, die er op volgt, ver
schrikkelijker zal zijn, naarmate de krachts
inspanningen, welke van het zieke lichaam
kunstmatig werden verkregen, grooter zijn
geweest. i»
Immers, zoo de ziekte zelf door soortgelij
ke middelen niet werd bestreden, is deze
blijven bestaan, ja, zc is vermoedelijk ver
ergerd. niet alleen omdat liet lichaam de
schadelijke geneesmiddelen te verwerken
kreeg, maar ook omdat het veel en zware
arbeid verrichtte, waar rust wellicht beter
zou zijn geweest.
Het spreekt vanzelf, dat, indien een ver
keerde weg werd ingeslagen door de Duit
sche regeering. dit zich te ecniiren tijd moet
wreken en niet onwaarschijnlijk is het. dat
dc inzinking aan de Berlijnsche beurs, welke
zich dc laatste weken bemerkbaar hoeft ge
maakt, een toeken, is. dat liet mot de krach
ten van den patiënt ten einde begint te loo
pen.
In zulke gevallen probeert een dokter het
met een nieuw middel cn ditzelfde kunnen
we merkwaardigerwijze in Duitschland ook
aanschouwen.
Aanvankelijk gedurende ongeveer 5
jaar heeft men deze methode gevolgd
werden de onkosten der kolossale openbare
werken cn van de bewapening, die samen
milliarden verslonden, gevonden door de
uitgifte van overheids-crcdietpapier, dat bij
de Rijksbank kon worden verdisconteerd.
Aangezien echter de productieve voortbren
ging daarmee geen gelijke tred hield ge
zien o.a. de moeilijkheden, welke ze onder
vond door gebrek aan grondstoffen en door
dc productie van Ersatzmiddelen, die wel
veel arbeid vorderden, die echter somtijds
van onvoldoende kwaliteit, waren ont
stond een inflatie. Deze uitte zich in een
betrekkelijk boog prijspeil der verbruiksgoe-
deron. Door de ingrijpende devisenmaatre-
gelen. die op een bijna ideale wijze ten uit
voer werden gelegd, kwam deze inflatie niet
tot uitdrukking in de wisselkoersen, een
barometer, welke vroeger on onfeilbare wij
ze aangaf in boeverre snrake was van een
inflatie. Daarnaast werd een prijzencon-
trolo in het leven geroepen, die maakte, dat
de inflatie zich zoo weinig mogelijk bemerk
baar maakte, waarbij die artikelen, welke
betrekkelijk ruim waren, naar voren wer
den geschoven, terwijl het verbruik van
goederen, waaraan schaarschtc bestond,
werd afgekeurd cn beperkt.
De Duitsche regoering heeft hier,
zonder ecnigen twiifcl blijk gegeven
van een merkwaardig organisatieta
lent. wat niet wegnam, dat de infla-
torische gevolgen harcr maatregelen
niet konden uitblijven.
Hot geneesmiddel begon het, gestel
van den zieke te ondermijnen. Er
moesten, wilde men ongelukken ver
mijden. andere maatregelen worden
aangewend.
Daartoe sloeg men een weg in. die in ze
keren zin is te beschouwen als het tegendeel
van inflatie: die der deflatie. Terloons zij
bemerkt, dat de tegenwoordige Duitsche re-
geering wel blijk gaf van organisatietalent,
niet echter van nieuwe methodon te hebben
ontdekt. Inflatie en deflatie zijn hegrinnen.
waarmee 111 Duitschland tusschen 1918 cn
1933 op uitgebreide wijze is gewerkt.
Deflatie, die neerkomt op een kunstmatig
nrijsdrukken, wordt verkregen door beper
king van de circulatie aan papier.
Men zal z>rh afvragen, hoe de Duitsche
regeering. die tot dusverre blijkbaar ge
noodzaakt was haar toevlucht te nemen tot
•nflatiemcthoden, tot de uitgifte van crediet-
napier op korten termijn, plotseling kon
overgaan lot iets. wat feitelijk precies het
omgekeerde daarvan was.
Langs twee wegen hoopte ze dit doel te
bereiken. In dc eerste plaats werden de be
lastingen op de Körpcrschaften (handels
vennootschappen) verdubbeld. Hierdoor
moest de toevloed van liquide middelen ver-
grooten, zoodat de overheid de beschikking
kreeg over meer contant geld.
Daarnaast zou het overheids-
crcdictpapicr, uitgegeven Ier beta
ling van leveranties aan den staat,
in het vervolg niet meer voor 100
doch nog slechts voor 75 door
de Rijksbank kunnen worden ver
disconteerd. De industrie zou dus
25 harcr leveranties zelf moeten
financieren cn deze 25 zouden
derhalve aan dc papicrcirculatie
worden onttrokken.
Men dient toe te geven, dat een en ander
vernuftig was gevonden. De kwestie was
echter of liét zou kunnen.
Kon het niet. dan zou dit er practisch
op neerkomen, dat dc industrie ten deele
zou moeten afzien van bestellingen, om de
eenvoudige reden, dat ze niet bij machte
was deze te financieren. Verminderde werk
gelegenheid dus en als gevolg daarvan la
gere rendementen en dalende dividenden.
Deze dividenden hadden op zichzelf reeds
een duw naar heneden gekregen door de
reeds genoemde belastingverhooging.
De scherpe koersdalingen, welke
we de laatste weken aan de Berlijn
sche beurs hebben kunnen waar
nemen, zijn zeer waarschijnlijk een
uitvloeisel van deze diverse regee-
ringsmaatregelen, al wordt de schuld
ook graag gegeven aan liquidaties
door niet-arische aandeelenbezitters.
Het eerste stimulatiemiddel, dat zoo lan
gen tijd met succes werd toegepast, doch
dat gevaarlijk scheen te worden, de infla
tie werd vervangen door een ander, de de
flatie die het zieke lichaam niet meer tot
dc zoo noodige activiteit schijnt tc kunnen
oproepen.
Is dit het begin van een inzinking?
De Duitsche economische doctoren zijn
knap cn de regecring is sterk in organisee-
ren. We twijfelen er niet aan. of beide samen
zullen er in slagen het onheil voorloopig
weer af te wenden. Wanneer de vergelijking
met een zieke echter opgaat, dan zullen de
inzinkingen elkaar allengst vlugger gaan
opvolgen.
Hoe men de zaak echter ook bekijkt, de
vooruitzichten voor Duitschland schijnen
niet bepaald bemoedigend.