Ook de Tschechen
maakten fouten
Groot-Brittannië weer eerste
zeemogendheid?
Maar de Sudeten-Duitscher leeft als
vrij man
Wat is zonde?
Militair vliegtuig tegen
boom gevlogen
Versterking van
onze luchtvloot
Hij stond liever
niet in de krant
Henlein's manifest van
1933 een vodje
papier?
(Van onzen specialen verslaggever.)
Een mijner relaties in Praag was zoo vrien
delijk mij voor te stellen aan een jong
Tschechisch econoom, en met hem is het, dat
ik verscheidene uren heb zitten praten.
En waarover anders dan over de toekomst
van den Staat Tschechoslowakije, precies 20
jaar oud, doch die reeds over een bewogener
historie beschikt dan tal van oudere staten.
Het was prettig met dezen zegsman te
spreken, omdat hij inderdaad bleek te be
zitten datgene wat in den jare 1938 by velen
hopeloos zoekgeraakt is: objectiviteit.
Ook de Tschechen maakten fouten.
Hij was het, die vertelde, dat ook inder
daad de Tschechen schuld hebben aan dezen
uiterst gespannen toestand. De Tschechen
toch traden gedurende deze 20 jaar meer
malen op als „Herrenvolk", als de superieur
boven de anderen.
Dat is te begrijpen. Het Tschechische
volk is intelligent en nam automatisch de
plaats in van het leidende deel der natie.
Was het daarbij te verwonderen, dat het
meerendeel der goede baantjes eveneens
in handen kwamen van de Tschechen en
dat er wel eens wetten opgesteld en uit
gevoerd werden, die in het oog der
minderheden als anti-nationaal aandeden
Dat valt, uit den aard der zaak, niet goed
te praten, maar men vergete niet, dat
Tschechoslowakije een kunstmatige staat
is, deels door Wilson, deels door Masaryk
gegrondvest! Een staat die in 1918 opgericht
werd, een staat dus, die voortkwam uit de
krankzinnige wereld van die jaren.
Vele fouten en smetten kleefden deze jonge
staat aan, maar dat was te verwachten. Hier
jiioest met groot beleid en niet minder geduld
gepoogd worden een harmonischen toestand te
scheppen, een toestand, die het ieder mogelijk
maakte te leven en te werken in het land,
aan hpt hoofd waarvan men geplaatst had
den grijzen menschenkenner en 'Staatsman:
Thomas Masaryk. Een der beste zonen, die
het Boheemsche land ooit voortgebracht heeft.
Iedereen voorvoelde dat eens de strijd zou
losbarsten tusschen de Slaven en Germanen in
deze kunstmatige staat, maar weinigen ver
moedden, dat het reeds zóó spoedig zou zijn
Ik heb den econoom gevraagd waarom het,
in laatste instantie, niet mogelijk zou zijn, ten
einde alle oorlog en verdere geschillen te ver
mijden, den Sudenten-Duitschers hun zin te
geven. Laat men het randgebied aan Duitsch-
land toevoegen, dan zou er toch een rustige
kern overblijven
M'n zegsman lachte. Dat zou inderdaad
mogelijk zijn, indien het Sudeten-Duitsche
gebied inderdaad één gesloten rayon was.
Dan was de zaak eenvoudig en wellicht zou
er op deze wijze een oplossing gevonden
kunnen worden. Maar de zaak staat
anders. Het is namelijk geen aaneenge
sloten geheel. Het zijn stukken land, af
gewisseld door „eilanden" Tschechisch of
ander gebied. Nu weer eens enkele stroo-
ken 100 procent Duitsch, dan weer een stuk
land waar louter niet-Duitschers leven.
Zoo is het in vrijwel het geheele gebied
der Sudeten-Duitschers en men begrijpt
wat het zou beteekenen voor de niet-
Sudeten-Duitschers als ze als minderheid in
het Derde Rijk werden opgenomen.
Ik vroeg of het waar was, dat de Tschechen
inderdaad het Sudetengebied ringelooren en
zelfs als ze er de kans toe kregen, de Duit
sch ers terroriseerden.
Wederom lachte de Tschech en hij raadde
mg een bezoek te brengen aan het stadje Brüx,
waar twee dagen later een Sudeten-Duitsche
optocht gehouden zou worden. De artikelen
voor de Duitsche bladen liggen nu al klaar, zei
hij, maar als U inderdaad kopij wil opdoen, wel,
ga er dan zelf heen. U kunt daar leeren hoe
Tschechen optreden.
Samen hebben wij daarna statistieken en
brochures nagelezen. Officieel regeeringsmate-
riaal, wat aan geen enkele critielc onderhevig
is, doch glashelder getuigt op welke wyze men
van boven af regeert in de Duitsche gebieden.
Materiaal, wat zeer interessante dingen leert.
Zoo leert het o.a., dat het in ieder Duitsch
gebied lederen Duitscher vry staat de Duitsche
taal te gebruiken, ook by officieele gelegenhe
den. De straatnamen staan in het Duitsch op
de hoeken der straten. Duitsche vlaggen mo
gen overal wapperen, en iedere Duitscher mag
vryelyk redevoeringen houden over welk on
derwerp ook. Iedere Duitscher krijgt verlof
naar Duitschland te gaan teneinde aldaar fees-
ten en congressen mee te maken en de ver
kiezingen zyn volkomen vrij als in ieder ander
democratisch geregeerd ryk.
De kinderen krygen onderwgs op Duitsche
scholen, die onder Duitsch toezicht staan, er
zijn Duitsche bibliotheken, er zijn een kleine
250 Duitsche kranten en tijdschriften, Duit
sche theaters, een Duitsche universiteit (met
onafzetbare Duitsche professoren!), een eigen
kerkbestuur en een eigen „Kulturverein für
Volkserziehung", die... let wel!... een Tsechi-
sche subsidie verkrijgt.
UIT DE PERS.
Aan deze lyst zouden wg nog tal van punten
kunnen toevoegen, maar het lykt ons vol
doende. Dit zyn officieele gegevens en berusten
op volkomen waarheid.
Vergiftigde geest.
Maar er is iets anders in Tsechoslowakye.
Er is een verpeste en vergiftigde geest, die al
het goede vergeet en alleen het foutieve aan
wijst. Een geest, gekweekt door de kranten,
met aan het hoofd „Die Zeit", Henlein's offi
cieele orgaan. Daarin wordt dag aan dag den
Duitscher verteld, dat hij in dit land vertrapt
en geslagen wordt.
Dat het in het Derde R(jk goed is en dat het
de heilige plicht van ieder Ausland-Duitscher
is te vechten voor directe en volkomen vrij
heid van zijn volk, dat hier in den vreemde ge
knecht wordt.
In haast iederen winkel in het Sudeten-Duit
sche gebied staart U het gezicht van Henlein
aan. Een energiek, min of meer jongensachtig
gelaat, waaraan de gouden bril een scherpen
trek geeft.
Henlein... de man, die in October 1933 zijn
historisch manifest openbaar maakte en waar
in geschreven stond...
W(j streven onze doelstellingen na met
alle wettelyk geoorloofde middelen en on
der erkenning van den Staat".
Dat was in 1933
Thans hebben wij 1938 en is gebleken, dat
Henlein is gaan loopen in het gareel van Adolf
Hitier. Spottend heb ik hem dan ook in Praag
keer op keer hooren betitelen als Hitler's Bo-
heemschen filiaalhouder.
Tusschen 1933 en 1938 liggen 5 jaren, waar
in veel veranderd is. Een manifest is tenslotte
slechts een vodje papier, waaraan men zich
niet altijd behoeft te blijven storen.
Zal het strijd geven in Tsechoslowakije, dan
zal er geen kind en geen grysaard thuisblijven
om den staat van Masaryk te helpen verdedi
gen en niemand in Europa behoeft te vreezen,
dat het hier zal gaan als eens met Oostenrijk.
Want wie Tschechoslowakije aanvalt, valt
een volk aan, dat reeds vele eeuwen om zyn
vrijheid en onafhankelijkheid gevochten heeft
en dat met iederen druppel bloed zal verde
digen, zooals alleen maar een oud helden
volk dat kan.
Er zal dan ook nog heel wat water door
de Moldau moeten vloeien voor en aleer
het Slegheil en het Horst Wessellled in
het Boheemsche land opklinken van noord
naar zuid en van oost naar west.
Mussert zal het zeggen
De Maasbode schrijft:
Een vriendenhand zendt ons „De Java-
hode" van 16 Augustus met. een verslag van
den propagan da-a vond te Batavia, waar de
heer d'Ansembourg liet woord voerde.
Aan den heer d'Ansembourg werd de vraag
gesteld, waarom de Katholieke Kerk zoo vol
komen afzijdig staat t.o.v. de N.S.B.
De lieer d'Ansembourg verklaarde,
dat. hij het standpunt van de R. K.
Kerk in dezen evenmin kon begrij
pen. Voor hem, die Katholiek is,
doch ook N.S.B.-ër, staat het echter
vast, dat het niet de R.K. geestelijk
heid is, die bepalen zal, wat een dood
zonde beleekcnt, maar dat het aan
den mcnsch naar zijn eigen plicht en
geweten overgelaten moet worden,
welk begrip men hieraan geven moet
Deze kwestie, zooals zoovele andere,
zal aan de orde komen, wanneer de
N. S. B eenmaal aan het bewind
zal zijn gekomen.
Dat de heer d'Ansembourg iets niet be
grijpt, is hem, aldus de Msb., niet euvel te
duiden. Maar dat hij zich aanmatigt., het
gezag der Kerk te betwisten, zelfs in een
vraag van dezen aard, is niet alleen dom,
liet is matcrieele ketterij van de ergste soort
De rebel is, zonder dat hij het
weet, in werkelijke ketterij gevallen
en het toppunt is, dat. den Nederland-
schen katholieken wordt aangekon
digd, dat de heer Mussert, eenmaal
aan het bewind gckomcnr ook zal
uitmaken wat al of niet zonde is.
Het ontbreekt er nog maar aan, dat de ge
wezen Duitsche officier er bij aankondigde,
dat onze Bisschoppen bijaldien zij eens niet
voor het geüsurpeerde gezag van den ex-
liberalen heer Mussert zouden wijken, het lot
van den Bisschop van Rottenburg zullen on
dergaan.
Wij zijn intusschen gewaarschuwd, zoo
besluit het blad.
Militair vliegtuig tegen boom gevlogen.
Gistermiddag omstreeks half cén is
te Gilze het militaire vliegtuig 114,
komende van Socsterberg, bij het
„doorvliegen" van het vliegveld Mo
lenheide in een bocht tegen een boom
gevlogen. Het toestel kantelde en
boorde met den neus in den grond.
Het vliegtuig werd bestuurd door
den sergeant-vlieger Kuiper met als
passagier sergeant-vlieger van Zuy-
len.
Beide vliegers liepen slechts
lichte verwondingen op. Zij werden
naar het vliegveld de Molenheide ge
bracht, waar zij door dokter Hoek te
Gilze werden verbonden.
Fokker levert nieuwe vliegtuigen af
Zooals bekend, werd in het begin van dit
jaar bij Fokker een groote bestelling ge
plaatst op éénpersoons jachtvliegtuigen,
tweemotorige luchtkruisers en gévechl&viiog
tuigen (jachtkruiscrs). Niettegenstaande
de korte levertijden, welke werden ge-
eischt, heeft Fokker getoond dat de regee
ring niet. tevergeefs een beroep heeft ge
daan op de eigen industrie.
Nadat reeds in Juli jongstleden de
eerste jachtvliegtuigen en luchtkruisers
werden afgcleyrd, vond Maandag de over
neming plaats van een nieuwe serie dezer
vliegtuigtypen. Ten overstaan van een
commissie van Socsterberg, onder leiding
van den directeur van het luchtvaartbedrijf,
kolonel II. L. van Roycn en den chef van
don technischen dienst, Jhr. Ir. A. Krayen-
hoff, werden de nieuwe vliegtuigen door de
vliegers van Fokker voorgevlogen en ver
volgens door de commissie nagevlogen, waar
na de overneming plaats vond.
Steeds meer scholen dicht
Wegens uitbreiding der kinder
verlamming.
Opnieuw zijn te Enschede eenige gevallen
van kinderverlamming geconstateerd. Het
gemeentebestuur heeft in verband hiermede
besloten, de sluiting van alle scholen voor
voorbereidend en gewoon lager onderwijs
te verlengen tot 15 September a.s.
Voorts is aan de verschillende Oranje-
vereenigingen met nadruk verzocht de
feestelijkheden voor de schooljeugd uit te
stellen.
Kapitein in overtreding.
Toen het in Groningen thuisbe-
hoorende motorschip „Antilope" van
een reis naar Höganas (Zweden)
in de haven terugkeerde bleek het
schip een ernstige bodemschade te
hebben opgeloopen.
Toch vermeldde het scheepsjour
naal geen enkel bijzonder voorval,
waardoor de schade zou kunnen zijn
ontstaan.
Wat was nu het geval geweest? Even
buiten de haven van Höganas was de „An
tilope" aan den grond geloopen. De kapi
tein-eigenaar had niet gelood. Het gelukte
hem na drie uur zwoegen zijn vaartuig met
eigen middelen weer vlöt te krijgen.
Het feit, dat het sclieepsdagboek zweeg
over de stranding en ook de ambtenaar van
de scheepvaartinspectie hiervan onkundig
bleef, bezorgde den kapitein en klacht van
den inspecteur-generaal voor de Scheepvaart
die hem ook nog verweet, geen expert te
hebben geraadpleegd over de averij.
De kapitein moest zich dan ook gisteren
voor den Raad voor de Scheepvaart ver
antwoorden.
Hij bekende schuld, doch gaf als
excuus op, dat hij het niet prettig
zou hebben gevonden, wanneer in de
couranten kwam te staan, dat zijn
schip aan den grond had gezeten!
Volgens den inspecteur-generaal was dit
echter niet de ware reden van 's kapiteins
verzuim. Beklaagde had er aan getwijfeld
of hij met zijn diploma in Höganas mocht
komen en daarom maar niets van zijn
pech in het journaal vermeld!
Later bleek, dat Höganas inderdaad nog
binnen de grens ligt welke het diploma
aangeeft.
Omdat beklaagde nu zoo om de waarheid
heendraaide, vond de insp.-gencraal het niet
noodig op clementie aan te dringen. De
Raad zal later uitspraak doen en de arme
kapitein komt tegen wil en dank in de
krant
OP DEN DAG VAN HAAR ONDERTROUW
DOODGEREDEN.
Chauffeur trekt zich van zijn
slachtoffer niets aan.
Gistermiddag is op den Enschedeschen
straatweg een doodelijk ongeluk gebeurd.
De 20-jarige mejuffrouw S. Oude Jeuninck
uit 01denzaal..rced op het fietspad en werd
door een personen-auto van achteren aange
reden. Het meisje kwam in de naast den
weg loopendc sloot terecht. Het slachtoffer
was zoo ernstig gewond, dat zij vrijwel on
middellijk overleed.
De chauffeur is na de aanrijding doorge
reden. Het nummer van den wagen is echter
bekend.
Een tragische bijzonderheid is, dat mejuf
frouw Oude Jeuninck gistermiddag in onder
trouw zou gaan.
RAMPOKXER TER DOOD VEROORDEELD.
De Landraad van Mecster-Cornelis sprak,
naar de N.R.Crt. meldt, den doodstraf uit
tegen den beruchten rampokker Endi Bin
Enten, wegens roofmoord op een tokohouder
te Kalimanggis.
Amerika's vloofprograam
Bouw van minstens neg
eenheden.
Het Amerikaansche departemeni
van marine deelt mede, dat het vloot
programma voor 1939 den bouw nij
omvatten van minstens 18 eenheden:
2 pantserkruisers, 2 kruisers, 8 tor-
pedobootjagers, 6 duikbooten en wel-
licht een vliegtuigmoederschip. Mer.
overweegt voorts uitbreiding van d{
effectieven van het marineleger me:
2 tot 5000 man.
Al deze inlichtingen worden in vert?
gebracht met het artikel, waarin Woodi
de minister van oorlog, in het orgaan
gcr en vloot uitbreiding heeft aanbevi
xan de nationale garde v. 195.000 tot 2f
man, benevens de instelling van een miü
re luchtmacht van 2320 vliegtuigen en;
dernisatie van de defensiemiddelen aas
kust.
Achthonderd huizen
weggespoeld
Noodweer boven Monterrey (Me
xico).
Wolkbreukachtigc regens blijven op Mon
terrey en dc geheele streek in Mexico neer-
stroomen. De overstroomingen nemen van
oogenblik tot oogenblik grooteren omvang
aan, heele groepen arbeidershuizen worden
weggespoeld. Reeds zijn door het water acht
honderd woningen meegesleurd, negenhon
derd gezinnen zijn dakloos geworden. Het
aantal dooden bedraagt reeds negen.
Er moet nog veel gebenren.
aleer Amerika behoorlijk I
ligd is.
De Amerikaansche minister van oc:
Harry H. Woodring, heeft verklaard, di
uitvoering van het Amerikaansche ]j
verdedigingsprogram ten zeerste verg
moet worden om te voorzien in een U,
lijk nationale veiligheid. Hij sprak de *s
schuwing uit, dat nog veel te doen d
blijft voordat men het leger als door
door gemoderniseerd kan beschouwen.!
Worsteling in raamkot
New Yorksche krank-j
dreigt met zelfmoord.
Maandag slaagde een patiënt van
nuwinrichting Bellevue (New York)
een oogenblik aan de waakzaamhel
zijn oppassers te ontsnappen. Gekleü-
een pyama klom hij op de negende
ping van het gebouw uit het raan
dreigde van het kozijn omlaag te sprt
Ruim een uur bleef de ongelukkige
gevaarlijke positie. Eindelijk slaagde
oppasser er in hem te grijpen. Een \r
ling ontstond, waarbij op een gegeven#
blik vijf personen omlaag dreigden lt-
len. Tenslotte wist men den man
naar binnen te trekken.
De Gele Rivier in ee:
nieuw bed
Vijf maal heeft de stroont
loop "ewijzigd.
Volgens berichten van Chineesche zijdii
er aanwijzingen, dat de Gele rivier haart.
vanaf Hwajoeankoe, ten westen van Kailf
in zuidelijke richting heeft gewijzigd. Dr
ken te Hwajoeankoe zijn in Juni bezwtl
Ten oosten van dit punt is het oude
thans opgevuld met het zand, dat gedur?
den zomer voortdurend in groote hoeveel
den uit de bergen in Noord-West Chini
aangevoerd, zoodat de rivier thans gemal
lijk te voel gepasseerd kan worden.
Sinds mcnschcnheugeris heeft de Ge!?
vier haar loop vijf maal gewijzigd, voor
laatst in 1852.
DAAR KUN JE RESPECT VOOR HEBBI
Binnenkort zullen in de straten van
kio politiebeambten van 17 jaar verschil'
aangezien besloten is, 500 politieagente
recrulccrcn uit de jongelieden van 17j
en ouder. De nieuwe agenten zullen i
vankelijk bureauwerk moeten verrichten,
dusver was de minimumleeftijd 21 jai
Bouw van kruisers in versneld tempo
HET NIEUWE VLOOTBOUWPROGRAMMA
GEREED.
(Van onzen Londcnsohen correspondent).
Het nieuwe Britsche vlootbouw-
programma, dat zoojuist in zijn bij
zonderheden bekend werd gemaakt,
is gebaseerd op de voor Engeland
smartelijke ervaringen van de Mid-
dellandsche Zeecrisis van 1935. De
Engelsche vloot was tijdens den
Abessijnschen oorlog, zooals van de
zi.jde der admiraliteit verklaard is,
niet in staat, aan hoog te stellen
eischen te voldoen.
Het voornaamste doel.
Steeds weer 6tuit men in toonaangeven
de kringen op de meening, dat Groot-Brit-
tanje onder den invloed van dc algomecnc
ontwapeningstendens van den tijd na den
oorlog zijn militair apparaat zoo zeer ver
waarloosd had, dat in bet jaar 1935 zoowel
de offensieve als de defensieve kracht van
de Engelsche vloot tot op een in de En
gelsche geschiedenis ongekewlén graad
was gedaald en deze vloot inderdaad niet
meer in staat scheen, de 80.900 miilen, die
de verbindingen van bet Britsche, wereld
rijk lang zijn. behoorlijk te, beschermen.
Hef voornaamste doel van bet thans met
zoo groote en ongewone middelen ingelei
de vloot.bouwprogramma is volgens de of
ficieele uiteenzetting vooral de bescherming
van de Britsche scheepvaart op de open
zee en in de binnenwateren, in het bij
zonder echter ook de beveiliging van den
aanvoer van levensmiddelen, waarop
immers hot Britsche eilandenrijk, dat in
zoo hooge mate geïndustrialiseerd is, bijna
geheel aangewezen is.
Niet minder dan 50 groote koop
vaardijschepen zijn dagelijks noo
dig, om de noodige levensmiddelen
en dc grondstoffen voor de indu
strie aan te voeren.
Herstel van de hegemonie ter
zee.
Het nieuwe vloofbouwpropra-mima voor
ziet nu in den bouw van oorlogsschepen
met een tonnemaat van in totaal 600.000
ton, dus meer dan de helft van het ton
nage der Britsche vloot van 1935.
Znrïer twijfel is de admiraliteit
thans besloten, de oude heoemonie
van de Britsche vloot ter zee met
alle middelen te herstellen en
daarmede het aanzien en de levens
belangen van het Britsche empire
opnienw voor langen tijd te ver
zekeren.
Het groote Britsche vlootbomvprogrnmma
omvat van de jaren 1936 tot en met 1938
alleen reeds 7 slagschepen, 5 vliegtuig-
moederschepen, 21 kruisers, 33 torpedo
jagers en 17 duikbooten, dus in totaal 83
eenheden. Vijf slagschepen belmoren tot de
klasse Koning George V van 45.000 ton elk
met een snelheid van 30 knoopen en 35-
cm-gcscbut. De twee andere slagschepen
hebben een watcrverplaatsing van 40.000
ton en bezitten 40-cm-geschut. Deze zeven
schepen bevinden zich in aanbouw. De
bouw van verdere slagschepen is aange
kondigd. De vijf nieuwe vliegtuigmoeder
schepen zijn ieder 23.000 ton groot en
kunnen 70 vliegtuigen elk dragen. Teza
men met dp zich nog in aanbouw bevin
dende vliegtuig-moederschepen zal de Brit
sche vloot in de toekomst 420 vliegtuigen
met zich mede kunnen voeren. Daarbij
komen nog vijf bruikbare oudere vlieg-
tuigimoederschepen. Verder bieden de
nieuwe slagschepen en de kruisers plaats
aan nog eens 100 vliegtuigen.
Vele nieuwe kruisers.
Het tegenwoordige totaal van 60
nieuwe en 10 oude kruisers ie vol
gens de mocning der admiraliteit
geenszins in overeenstemming met
de geweldige uitbreiding der Brit
sche zeeverbindingen. De bouw van
kruisers zal daarom binnenkort in
versneld tempo worden voortgezet.
Torpedojagers en duikbooten.
Na uitvoering van het vloothouwpro-
gramana van 193S zal Groot-Brittanje ver
der over 108 moderne en 60 oude torpedo
jagers beschikken.
De meening wint veld, dat het tegen
woordige aantal Britsche duikbooten ab
soluut onvoldoende is en zoowel om of
fensieve als defensieve redenon duikbooten
in grooter getale aangebouwd moeten wor
den.
Moderniseering in vollen gang.
Naast den bouw van nieuwe oorlogs
schepen is de moderniseering van bijna de
geheele R'ritsche vloot, voor zoover deze
nog bruikbaar is, in vollen gang.
Financiëele problemen behoóren
zooals bekend niet tot de zorgen,
waaronder de Britsche admiraliteit
gebukt gaat. Wanneer het om d«
vloot gaat, heeft het Engelsche volk
tot nog toe geen moeilijkheden ge
kend. Een zoo geweldig en zoo uit
gebreid wereldrijk als het Engelsche
hangt, in zoo hooge mate van de
kracht zijner vloot af, dat op dit ge
bied alle politieke tegenstellingen
verstommen en niemand er
denkt dc voorhanden zijnde rijke
middelen te weigeren,
Gebrek aan manschap
Een groote rol speelt hij de plat
van de admiraliteit het vraagstuk van
recruteering der manschappen. Hier sc!
men van het zich gestelde doel intusst
nog vér verwijderd te zijn. Evenals
landleger strijdt de vloot tegen een in
laatsten tijd duidelijk merkbaar word
gebrek aan geschikte nieuwe krachten
het jaar 1933 bedroeg het, aantal officie
en manschappen der Britsche vloot o:
veer 89.000 koppen. Dit aantal is thans
119.000 man gestegen. Maar daarmede i'
recruteering der Britsche vloot nog ge"
zins ten einde.
Om gevoelige bressen te sluiten,
zijn thans overal opleidingsscholen
geschapen. 12.000 zeecadetten, die op
het oogenblik opgeleid worden, zul
len reeds in den komenden tijd een
plaats op de vloot krijgen.
Een nieuwe eerst kort gejeden ingH
de maatregel is de militaire opleiding,
officieren der koopvaardijvloot; 5000 jf
eieren der koopvaardij hebben reeds
militaire opleiding met een examen aff
ten. Bovendien worden thans de gr
oceaanschepen met scheepsgeschut en
weermiddelen tegen duikbooten uitge
Binnen weinige jaren zal Groot-Brit
aldus hoopt men bier, weer zijn oude
als leidende zeemogendheid innemen-