MEXICO
NEDERLAND
IN DE KLEM
zal geen O
sancties toepassen
Onze voedselvoorziening in
oorlogstijd
Onze melkproducten-eii
naar Engeland bedrei
Dienstweigeraar
staat terecht
Competitie-indeeling
N.H.V.B.
Programma van a.s. Zondag
Postvlucbten op Io
Vele schaldeischers en een leege staatskas
WASHINGTON IS HET WACHTEN
MOEDE.
De Amerikaans che minister
van Buitenlands che Zaken Huil
overhandiade dezer dagen den
M exicaanschen ambassadeur
een nota, die bijna 4000 woor
den omvat en in den sch erpst en
vorm de onmiddellijke regeling
van het schadevèrgoedingsvraaq
stuk eischt. In onderslaandcn
brief van een specialen correspon
dent, in Mexico wordt de ont
wikkeling van hel vraagstuk lot
op den dag van deze nota van
Huil beschreven.
Mexico City.
Mexico bevindt, zich op het oogéViibli'k in
een uiterst lastig parket. Nadat tengevolge
van den Engelschen eisch tot teruggave
der op IS Maart onteigende Britschc bezit
tingen in Mexico de betrekkin-ren tusschen
de beide landen afgebroken werden, is door
F.uropeescbe persberichten het tot nog loe
door de Mexicaansche regeering verdoezel
de feit bekend geworden, dat ook de Nc-
derlandsehe regeering wegens deze olie-
onteigeningen een energiek protest heeft
laten hooren, want bij de „Compania Mexi-
cana de Petroleo ,E1 Aguila' S.A." (Mcxi-
can Eagle) is niet slechts Engelsch, maar
zooals bekend ook Nederlandsch kapitaal
geïnteresseerd. En dit alles ware wellicht
nog niet zon erg, wanneer niet ook de
Vereenigde Staten hun rechten op nadruk
kelijke wijze geldend gemaakt zouden
hebben.
Spanning tusschen Washington
en Mexico.
De regeering van president Car-
denas heeft het Mexicaansch§ volk
steeds weer laten gelooven, dat de
Vereenigde Staten de onteigening
der buitenlandsche maatschappijen
zooal niet goedkeurde, dan toch be
schouwde als een maatregel, waar
toe Mexico het recht zou hebben.
De Amerikaansche regeering had echter
d.d. 29 Maart een protestnota naar Mexico
gezonden. Terwijl deze nota door den
Amerikaanschen ambassadeur Josephus
Daniels aan de Mexicaansche regeenng
overhandigd werd, werd de nota. van 21
Juli te Washington aan den Mexioaanschen
ambassadeur aangeboden, waarbij et' gelijk
tijdig op gewezen werd, dat de tekst van
deze nota gepubliceerd zou worden, ver
moedelijk om te verhinderen, dat zij door
de Mexicaansche regeering verzwegen
werd.
Deze not-a, die slechts een voorloo-
per van verdere stappen en een
proefballon in het vraagstuk der
schadevergoeding voor de, onteigen
de oliemaatschappijen is, wijst er
in uitvoerigon vorm op, dat de
Amerikaansche eigenaars van het
sinds 1915 onteigende landbezit nog
in het jj^heel niet schadeloos gesteld
zijn.
Onteigening zonder onmiddellijke schade
loosstelling zou echter niet anders dan con-
fiscatie zijn, zelfs wanneer een belofte tot
latere betaling gegeven wordt. Washington
wenscht derhalve de uitspraak van een
arbitraal gerechtshof over de vraag, of
kïexico zijn uit het internationaal recht
voortspruitende plichten nagekomen is en,
zoo dit niet het geval is, hoe hoog de te
betalen schadevergoeding moet zijn.
Mexico weigert.
De Mexicaansche regeering heeft in een
nota van 3 Augustus dezen Amerikaan
schen eisch an de hand gewezen en ver
klaard, dat liet internationaal recht, gee
nerlei bindende verplichting tot betaling
van schadevergoeding voor in het open
baar belang onteigend bezit zou kennen,
maar dat zij desondanks een dergelijken
plicht erkent, wijl de Mexicaansche grond
wet zulks voorschrijft. In geen geval zou
er echter sprake kunnen zijn van een ver
plichting tot „onmiddellijke" betaling. Zeer
handig wijst Mexico erop, dat de eischen
der Amerikanen dikwijls overdréven zouden
zijn, wijl n.1. de eigenaars een hoogerc scha
devergoeding vragen dan de belastingwaar
de bedraagt, die zijzelf indertijd aangege
ven hadden. Uit dezen passus kan men
reeds opmaken, welke houding Mexico in
het vraagstuk der olie-onteigeningen zal
aannemen, want de waarde, die de maat
schappijen aan de belastingautoriteiten op
gegeven hebben, is natuurlijk aanzienlijk
lager dan de werkelijke. Mexico zal zich
waarschijnlijk op deze belastingverklarin-
g.eri beroepen, wanneer eens de hoogte van
de te betalen schadevergoeding aan de
oliemaatschappijen wordt vastgesteld.
Wèl directe onderhandelingen.
Mexico verklaart verder, dat. het zich met
het oog op de economische situatie een on
middellijke betaling der schadevergoeding
niet veroorloven kan, maar wel bereid is tot
directe onderhandelingen over de hoos-te
en de betalingswijze der schadeloosstellin
gen.
Hierbij moet intusschen opgemerkt,
worden, dat dergelijke onderhande
lingen reeds sinds langeren tijd
aan den gang waren, maar kortge
leden zonder resultaat afgebroken
werden, want Mexico wilde op geen
enkele wijze op de Amerikaanschp
eischen ingaan. Indertijd had Mexi
co verklaard, dat het er niet aan
kon denken, nog tijdens de ambts
periode van den tegen-woordigen
president het bedrag van het ont
eigende bezit in zijn geheel te dek
ken, noch voor de toekomst een der
gelijke verplichting op zich zou kun
nen nemen.
Vrees voor energieker optreden.
De Amerikaansche nota heeft in Mexico
veel opzien gebaard, wijl zij aantoont, dat
aan de door president Roosevelt gevoerde
„politiek van goede nabuurschap" ook eens
een eind kan komen, n.1. dan wanneer
men van Washington 'verlangt., dat deze
politiek eenzijdig bedreven wordt, dus zon
der tegenprestaties van Mexicaansche zijde.
Er is dan ook ongetwijfeld een spanning
in de betrekkingen tusschen de beide lan
den ingetreden.
Mexico bevindt zich in een bui
tengewoon onaangename positie,
daar de Vereenigde Staten over vol
doende drukmiddelen beschikken,
om Mexico gewillig te maken, voor
zooverre Washington dit werkelijk
van plan zou zijn.
In ieder geval echter is de Amerikaansche
nota een ernstige waarschuwing om op den
eenmaal ingeslagen weg niet verder te
gaan. Mexico zal zich mogelijkerwijs ge
dwongen zien, zijn radicale politiek op te
geven en een gematigder koers te gaan
volgen. Dit echter is niet zoo heel gemak
kelijk met het oog op de groofe beloften,
die president Cardenas sinds zijn ambts
aanvaarding aan de radicalen van links
gedaan heeft. Een verandering van koers
kan tot een ernstigen binnenlandschen
strijd leiden. Reeds thans kan men het be
gin van een afscheiding in een gematigd
en een radicaal kamp waarnemen en men
spreekt zelfs van verschillen over den te
volgens koers in het regeeringskamp zelf.
Zal president Cardenas van deze mogelijk
heid gebruik maken, om zich van zijn radi
cale medewerkers die het. hem onder de
tegenwoordige omstandigheden uiterst
moeilijk maken, te. ontdoen? Deze vraag te
beantwoorden, moet men aan de toekomst
overlaten.
Het is een gevoelskwestie, zegt
beklaagde.
Voor het Hoog Militair Gerechtshof te 's-
Gravenhage moest gisteren in hooger be
roep terecht slaan de 22-jarige J. V.. ge
woon dienstplichtig soldaat hij het korps
motordienst te 'Haarlem, die wegens dienst
weigering voor den Krijgsraad te 's-Herlo-
genbosch veroordeeld was tot vier maanden
gevangenisstraf met aftrek van de preven
tieve hechtenis en ontslag uit den militairen
dienst zonder ontzetting van de bevoegdheid
bij de gewapende macht te dienen.
Beklaagde verklaarde, dat zijn
dienstweigering geen versfands- of
godsdienst- maar een gevoelskwes
tie was. Hij wilde niet opgeleid
worden om zijn medê-menschen te
dooden.
Generaal van Munnekrede: „Maar
niet iedere dienst leidt op om rnen-
schen te dooden. Bij den hospi-
taaldicnst geldt juist 't tegendeel".
Beklaagde: „Ik wil op geen enkele wijze
medewerken aan den militairen dienst.
De advocaat-fiscaal wilde geen hoogerc
straf vorderen, dan de Krijgsraad heeft op
gelegd.
De verdediger drong op vrijspraak aan,
resp. een straf gelijk aari de preventieve
hechtenis.
Het verzoek tot onmiddellijke invrijheid
stelling werd afgewezen.
Het Hof zal nader uitspraak doen.
Art. 16 van het Volkenbondsver
drag heeft nog slechts facultatie
ve beteekenis. Minister Pa-
tijn spreekt te Genève.
De eerste twee sprekers op de 19e Vol
kenbondsvergadering te Genève waren gis
teren de ministers van Buitenlandsche Za
ken van twee tot de Oslogroep behoorende
staten, n.1. de Zweedsche minister Sandler
en de Nederlandsche minister Patijn.
Mr. J. A. N. Patijn.
Beide sprekers hebben, zooals na
de gemeenschappelijke bijeenkomst
van de vertegenwoordigers der Os-
lostaten verleden Zondag verwacht
kon worden, herhaald, dat huns in
ziens art. 16 van het Volkenbonds
verdrag nog slechts facultatieve be
teekenis heeft en dat dus ook ten
aanzien van oeconomische en finan-
cieele sancties geen verplichtingen
*oor de Volkenbondssfaten meer be
staan, die voorschrijven deze sanc
ties toe te passen.
Doch terwijl min. Patijn zich blijkbaar met
de ondubbelzinnige uitspraak van de Ne
derlandsche regeering tevreden stelde, drong
Sandler, aldus de N. R. Crt. tot veler verras
sing sterk er op aan, dat de Volkenbonds
vergadering duidelijk zou erkennen, dat de
feiten er op wijzen, dat art. 16 onder de te
genwoordige omstandigheden inderdaad nog
slechts een facultatieve beteekenis heeft.
De sterke aandrang van minister
Sandler op een uitspraak der verga
dering wifk-t. af van' de afspraken
van de Oslo-staten van j.1. Zondag
en heeft in die kringen dan ook ver
bazing gewekt.
De doortocht der buitenlandsche
troepen.
Uit de redevoering van minister Patijn is
nog opmerkelijk, dat hij ook uitdrukkelijk
de in art. 16 ter sprake gebrachte kwestie
van den doortocht der buitenlandsche troe
pen in verband met de Volkenbondssanc-
ties heeft besproken.
Natuurlijk verklaarde onze minis
ter, dat de Nederlandsche regeering
zich daartoe geenszins gebonden
acht en dat onze regcoring ieder ge
val naar de omstandigheden, in het
bijzonder in verband met de geogra
fische ligging zal beoordeelen. Voorts
viel het, op, dat minister Patijn niet
slechts art. 16 voor facultatief heeft
verklaard, doch aan deze opvatting
ook uitdrukkelijk de logische conse
quentie verbond, dat Nederland zich
evenmin voortaan verplicht gevoelt
krachtens art. 10 van' het Volken
bondsverdrag aan een Volkenbonds
staat bescherming voor de integriteit
van zijn grondgebied te verleenen.
Geen sancties.
Minister Patijn schakelde natuurlijk ook
het bindend karakter van art. 17. het. op
nict-Volkenbondsleden betrekking hebbende
sanctie-artikel, uit, hetgeen vooral practi-
sche beteekenis heeft, in verband met het
dezer dagen door China tot den Volken
bond gerichte verzoek om dit art. 17 tegen
Japan toe te passen.
Het. trok zeer de aandacht, dat de minis
ters Sandler en Patijn gisteren terstond bij
de opening der algemcene beschouwingen
het woord gevraagd hebben. Dit staat wel
licht in verband met de niet ondenkbeeldi
ge mogelijkheid, dat eenige andere delega
ties bij een toespitsing van den internatio
nalen toestand een nieuwe poging zouden
willen ondernemen tot collectieve actie van
den Volkenbond tegen den staat-aanvallcr.
Voor dat geval is het van beteekenis, dat
de Volkenbond terstond weet. dat de Oslo-
staten zich niet verplicht achten aan een
dergelijke toepassing Van collectieve sanc
ties mee te doen.
Internationale toestand
dwingt Nederland
tot maatregelen
Wetsontwerp ingediend. Van
de bevoegdheden der Landbouw-
Crisiswet wordt gebruik ge
maakt.
Bij Koninklijke boodschap van 12
dezer is ingediend een ontwerp van
wet, houdende voorziening ten be
hoeve van voedselvoorziening in tij
den van oorlog, oorlogsgevaar of
andere buitengewone omstandighe
den en de voorbereiding daarvan.
Artikel 1.
Van de bevoegdheden, bij of krach
tens de Landbouw-crisiswet 1933 aan
ons en aan onzen met de zaken van
den landbouw belasten minister ver
leend, kan mede worden gebruik
gemaakt ten behoeve van de voorbe
reiding van de voedselvoorziening
zelve in tijden van oorlog, oorlogsge
vaar of andere buitengewone om
standigheden.
Artikel 2.
Uitgaven, welke strekken ter uitvoering
en handhaving van uit deze wet voort
vloeiende maatregelen en voorschriften ko
men niet ten laste van het landbouw-cri-
sisfonds, bedoeld in artikel 2 van de Land
bouw-crisiswet 1933.
Artikel 3.
Deze wet treedt in werking met ingang
van den dag na dien harer afkondiging en
zal door ons op een nader door ons te be
palen tijdstip, doch uiterlijk op 31 Decem
ber 1939, worden ingetrokken.
Grondstoffenvoorraden noodig.
Aan de Memorie van Toelichting, onder
teekend door den Minister van Economische
Zaken, ontleenen wij het volgende:
Een ontwerp van wet betreffende de eco
nomische verdedigingsvoorbereiding van
Nederland, dat onder meer beoogt aan de
regeering de bevoegdheid te geven de voor-
raadsvorming tp bevorderen of te gelasten,
is in vooi'bereiding.
Voet&at
Naar wij vernemen, luidt de compctitie-
indeeling van den N.H.V.B. voor zoover
vereenigingen uit ons district daarbij be
trokken zijn als volgt:
I A: Alcm. Victrix IV, Alkmaar I (voor
waardelijk), Beemster I, K.V.V. III, O.F.C.
I, Oudorp I, R.C.Z. I, Vrone I, W.F.C. V en
Zaandijk II.
In afd. I C treffen we Sijbekarspel I aan,
welk elftal dus is gepromoveerd ondanks
zijn tweede plaats in de promotie-degrada
tie-competitie.
I D: Helder III, H.R.C. IV, J.V.C. I, Koe
dijk I, Oudesluis I, Petten I, Schoorl I en
Succes II.
II B: Akersloot I, Al cm. Victr. V, Alk
maar II (voorw.), Alkm. Boys III, D.T.S.
II, Mevo I en Ursem I.
II F: Hem I. Hollandia IV, N. Niedorp
II, Oudendijk I, Schagen II, Sporters II,
Strandvogels II. V.C.L. I.
Zooals men hieruit kan opmaken, is het
verzoek der v.v. Schagen oip haar tweede
elftal bij keuze te doen promoveeren van
de hand gewezen.
II G: B.K.C. II, De Cocksdorp I. Helder
IV, H.R.C. V. H.R.C. VI, Texel II, Texelsche
Boys I en Watervogels II.
III D: Alkmaar III (voorw.). Bergen II,
Dirkshorn I, D.T.S. III, Koedijk II, Mevo
II, Oudorp II, Schoorl II en Vrone II.
III F: Aartswoud I, Berkhout II, Hollan
dia V, Horna I, Schellinkhout I en Twisk
II.
III G: Atlas II. Helder V, Helder VI
(voorw.). H.R.C. VII. J.V.C. II, Petten II,
Succes III. Texel III (voorw.) en WSerin-
gerwaard II.
IV D: Akersloot II. Alkm. Boys V, Ber
gen III, Dirkshorn II, D.T.S. IV en N. Nie
dorp III.
IV E: M.O.C. II, Schellinkhout II, Spoi*-
ters III, Sijbekarspel II en V.C.L. II.
IV F: Atlas III, De Cocksdorp II, Oo&ter-
end I, Texelsche Boys II en Watervogels
III.
IV G: Barsingerhorn I. B.K.C. III. Cal-
lanfsong I, Oudesluis II, Schagen III en
Wieringerwaard III.
Adsp.: K. Alom. Victrix A, Alkm. Boys
A, Alkmaar A (voorw.), Bergen A, D.T.S.
A en Schoorl A.
Adsp. L: Alom. Victrix B, Alcm. Victrix
C, Alkm. Bovs B, Koedijk A en Vrone A.
Adsp. M: Alcm. Victr. D en E, Alkm.
Boys C, C.S.V. A en D.T.S. B.
Adsp.. N: Andijk A. Hollandia A, MF.C.
A, N Niedorp A, Sporters A, Twisk A en
W.-Frisia A.
Adsp. O: Berkhout A. Sporters B, Strand
vogels A. V.C.L. A en W.-Frisia B.
Adsn. P: Atlas A, B.K.C. A, Helder A en
B, H.R.C. A en B en Oudesluis A.
Adsp. 0: Helder C, H.R.C. C en D. J.V.C.
A, Schagen A en Succes A. (In strijd met
een vroeger bericht is J.V.C. A dus bij Scha
gen A ingedeeld).
Adsp. R: Helder D en E, H.R.C. E en F
en Succes B.
Adsp. S: Texel A, Texel B en Tex. Boys A.
Programma 18 September.
Naar wij voorts vernemen beginnen Zondag
a.s. ook de N.H.V.B.-compeUties. Zoo zijn
o.m. de volgende wedstrijden vastgesteld:
I A: R.C.Z. I-Vronc I.
I D; J.V.C. I—II.R.C. IV
Heldor Til—Petten I
Succes IISchoorl T
Koedijk I—Oudesluis I
II B: Alcm. Victr. V—D.T.S. IT
II F: N. Niedorp IISporters II
II G: De Cocksdorp ITexel II
Watervogels II—B.K.C. II
Tex. Bovs IHelder IV
H.R.C. V—H.R.C. VI
III D: Bergen IIVrone II
Schoorl IIDirkshorn I
D.T.S. III—Koedijk II
ÏIT F: Aartswoud ITwisk II
III G: Wieringerwaai'd IIJ.V.C. II
Succes IIIAtlas TI
Petten II—Helder V
IV D: Dirkshom TI-D.T.S. IV
N. Niedorp IIIAkersloot II
Alkm. Bovs VBei'gen ITI
IV E: Sijbekarspel II—V.C.L. II
IV F: Oosterend' ITexelsche Boys II
Watervogels TIÏAtlas III
IV G: Schagen IN—Barsingerhorn I
Oudesluis TICallantsoog I
B. K. C. IIIWieringerwaard III
Adspr. K: Bergen AD.T.S. A.
Adsp. L: Alcm. Victr. BVrone A.
Alkm. Boys BKoedijk A.
Adsp. N: Andijk AN. Niedorp A
Adsp. P.: Helder A—H.R.C. B
H.R.C. A—Helder B
Oudesluis AB.K.C. A
Adsp. 0: J V.C. A—H.R.C. D
Schagen AH.R.C. C
Succes AHelder C
Adsp. S: Tex Boys A—Texel A.
Wielimtiui
Fraaie prestatie van
Loatti
Nieuwe Italiaansche records.
De bekende Italiaansche amateursprin
ter Loatti, tweede in het onlangs teAmster
dam gehouden wereldkampioenschap, heeft
op de Vigorellibaan te Milaan eenige
fraaie prestaties verricht, welke nieuwe
Italiaansche records bcteckenden. Over
500 m. met vliegend' vertrek deed Loatti
30 seconden, waarmee hij slechts 1/5 sec.
hoven het wereldrecord bleef, dat Michard
op 11 Augustus 1932 beeft gevestigd. Het
oude Italiaansche record stond ten name
van Linari met 30.6 sec. Verder reed I/oat-
ti den halven mijl in 51 sec., terwijl het
wereldrecord op 50 2/5 sec. staat, gevestigd
door den Amerikaan Clark op 24 Augus
tus 1908.
Vertrek van
Aankoi
Torenvalk
(heenreis)
Singap. 13 Sept. Band.
towcis) lAthene 13 SepMA'dam«
toSSS* lIodhp-13 ^P.. Ran*»
"êm"eis) |Iodhp' 13 Sept" lBasra
Valk
(heenreis)
jA'dam 13 Sept. J Athene
tl
Hoewel met spoed aan de verdere
bereiding voor de indiening van dit
ontwerp wordt gewerkt, noopt de
internationale toestand de regeering
thans reeds maatregelen te nemen
voorziening in de behoeften van de
king in tijden van 'oorlog, oorloesgeva
andere buitengewone omstandighedoi
het bijzonder doet de noodzaak daarlos
gevoelen voor wat betreft het aanlf
van grondstoffenvoorraden voor dn vo
van mensch en dier. Aangezien geblek
dat op sommige tijdstippen de voon
van eenige onmisbare voedingsprod
hier te lande van onvoldoenden
waren, acht de regeering het niet h
verantwoord het ti-effen van maatm
om tot een verplichte voorraadvorminj
kunnen gerakent tot een later tijdstit
het in werking treden van bovenbed!
wet. uit te stellen.
Alhoewel volgens de regeering he'.
bruiken van de Landbouw-crirsiswet c
als basis voor de voorraadvonning jurk Ja'('
verantwoord kan worden geacht., ontvi [Ê]agen
de regeering zich niet. dat een dergelijk pe
bruik niet in overeenstemming is ine; w
uitdrukkelijke bedoeling, waarmede dei van fj(
bouw-crisiswet in het leven is geroepee
Daar echter de genoemde wet mr,
daaz-op berustende voorschriften en hep
gen een apparaat vormt, hetwelk een
le en doeltreffende methode vvaarbm
in den kortst mogelijken tijd de beo
voorraadvorming ie bewerkstelligen,
de regeering aanleiding gevonden vo:
stellen de in de Landbouw-crisiswet as
Kroon en aan den met de zaken var
landbouw belasten minister verleend;
voegdheden tijdelijk, d.w.z. totdat ter
nadere wettelijke regelingen zijn ge;:
'AA>
Gist
het I
ling a
den gi
Loco
't V<
door 1
langst
Kaan,
bestuu
'van d<
Mol ei
Jen ge
spr. ec
lat nu
te doen gebruiken voor de voorber? jje,
van de voedselvoorziening in oorlcn ^at
en, indien dit onverhoopt noodig nioch;
voor de voedselvoorziening in oorlc; jjc}1[^'
zelf. Hiertoe is dit ontwerp van wei
van di
gewees
densta;
andere
Men
zaken,
schen
de ves
densla
zal oo
jehouc
ilagen.
iets g<
De 1
toe en
en vo(
[werk
I vooraf
jlUnlst;
de her
«ene,
.leiders
steeg.
Tot
jvan (i
wijs t
te .Alk
Contingenten zijn moeil|
plaatsen. ^e,
Don de
fair t<
Uit de officieele mcdedeclinp ^u'zen
ter vergadering van den Alg. Ne
Zuivelbond te Nijmegen gedaa
blijkt, dat de boterproductie vt
1937 over het algemeen eenigszis
boven die van het vorige jaar blei
De boterprijs was tot half Mei b«
gend. Vanaf eind Juli lag onze inten ,D
nale boterprijs beneden dien van ver
jaar. De kaasprijzen lagen over de p.
lijn beneden die van 1937. De kaasp: pgrsoo
werden in het derde kwartaal onpi ,00
be-invloed door, de sterke verlaging (Jar
het Duitsche betalingscontingcnt. ven»
De melkpocderprijzen bleven ev: yan
constant. De prijs van vette poeder 1
thans nog belangrijk beneden dien perso,
verleden jaar. In Engeland bleven de: |a(jel.
mumprijzen voor gecondenseerde ml gen
het bestaande peil gehandhaafd. Deze ^ig gi
zen werden nog te hoog geacht. dige"~l
De i
De contingenten naar Engelan: jn en
zijn dan ook moeilijk te plaatser j)p7l
Engeland zal zoodoende tot veria js ter
ging van contingenten overgaan paar
Op deze wijze dreigt de Nederlanc
sche melkpi'oductenexport op Engs
land te niet te gaan. Het percentaa
'van den export ligt dan ook ree*
vrij belangrijk beneden de helft var Na
den export in de basisperiode. laatst
L toe ge
De regeling van den gecontingenter Wel
export zal nauwkeuriger moeten ges ïieigd
den, gezien dc moeilijkheden, welke beschi
in Duitschland ontmoet. Een oplossinf de, di
moeten worden gezocht in een betere grond
nisatie der belanghebbenden op het fii
van den expoz-t. Eenige steun van dei Ook
hcid zal daarbij niet kunnen worden mond
mist. 1 voma
iocht
De export van melkproducten naa'
Engeland ondervindt groote moei
lijkheden door de negatieve houdini Maan
der Engelsche regeering. In Engfr
land wil men de Engelsche melkpro
ducten-industrie op de been helpen j^g^,
dat beteekent een gevaar voor oa ding
zen export.
*011. 1
Er is thans door de N. Z. C. gezien ^een
andere uitvoermoeilijkheden een conf>en.
sie ingesteld om al deze moeilijkhede: Om
zake export en contingenteering te cc°b di
zoeken.
Melkdistril orgel
Me
Wat betreft de consumptie-melkregeru om c
werd van bestuurszijde medegedeeld, dza^on
zuivelcoöperatie zich meer dan tot no:
met de werkelijke melkdistributic
gaan bemoeien en dat hier meer onde
ge samenwerking moet komen a'
komt micn in een richting, welke nif
het algemeen belang der boeren is. Df jj0m,
standkoming van consumptiemolkrcge" gu
leidt tot instandhouding van een pro:
duur distributie-apparaat, hetgeen ton
dcele werkt van producent en consul
Het bestuur der F. N. Z. overweef*
weder instellen van centrale boterk*
gen om daardoor te kunnen bevorder» Aan
uniformiteit bij de bondsboterkeuringe