Rusland hekelt de
Europeesclie laksheid
De plaatsen van het Standrecht
f 135*- steun per
kleine tuinder
Voetbalbelangen in
het gedrang
Het verkeersfonds
Sneller dan de
Thunderbolt
r"
u
Bloembollenveiling veret
„West-Friesland'' te
Bovenkarspel
HUN BEVOLKING HUN GESCHIEDE
NIS HUN INDUSTRIE.
ERTSGEBERGTE EN BOHEMERWOUD
OVERWEGEND DUITSCH-
(Van onzen Praagschen correspondent)
PRAAG, September 1938.
Wij geven hier een korte be
schrijving van de Duitsche steden
in Bohemen, waarin door de Tsje
chen het standrecht is afgekondigd.
De Sudetemhxitsche bevolking van Tsjecho-
Slowakije verdeelt zich over een breeden
gordel van steden aan de grenzen van het
tus&chen Duitschland geschoven Tsjecho-
slowaaksche gebied. In acht steden heeft
de Tsjechische regeering het standrecht af
gekondigd: de districten Eger, Neudek,
Pressnitz, Ellbogen, Kadden, Karlsbad, Fal-
kenau en Krumau.
Eger, een stad miet vele historische
herinneringen, is met zijn 69.000
inwoners de hoofdstad van het door
Duitschers bewoonde Egerland. De
stad is schitterend gelegen aan de
rivier de Eger, beheerscht de be
langrijke verkeerswegen, van Sak
sen en Beieren naar Bohemen en is
derhalve een belangrijk knooppunt
der Tsjechoslowaaksche, Beiersche
en Saksische spoorwegen. Eger
heeft langen tijd als grensstad een
aanzienlijke rol gespeeld.
Midden in de stad ligt het marktplein
met den Rolandsbron. In het begin van de
18de eeuw ontstond het schoone raadhuis.
Van Schillers verblijf, die hier in 1791
woonde, vertelt het Schillerhuis. In het
Noord-westen van de stad verheft zich op
een rots de Kcizerburcht, waar in het jaar
1634 generaal Wallenstein vermoord werd.
Het gebied aan den bovenloop van de
Eger werd in het jaar 1000 met het Duit
sche Rijk vereenigd. In de 12de eeuw
kwam het door huwelijk aan de Staufen.
Indertijd ontstond de stad Eger, die spoe
dig rijksstad werd en van een groote eco
nomische heteckcnis werd. Ludwig van
Beieren verpandde het Egerland in 1315 en
1322 aan Bohemen.
Neudek en Pressnitz.
Aan een zijrivier van de Eger, de Rohlau,
ligt in het Ertsgebergte, aan den voet van
den bijna 1000 meter hoogen Peindlberg
Neudek, een stadje met ongeveer 9000 in
woners, bijna uitsluitend Duitschers. Neu
dek is wegens zijn schitterende lie-eing een
geliefkoosd vacantie-oord. Een groote ijzer
fabriek en een aantal spinnerijen maken
de stad ook voor de industrie belangrijk.
Eveneens in het Ertsgebergte, aan den
Pressnitzbach, ligt het plaatsje Pressnitz
met 2600 Duitsche inwoners, waarbij men
overigens nog de 2060 Duitschers van het
onmiddellijk in de nabijheid liegende
Reischdorff moet rekenen. Pressnitz is be
kend wegens zijn kantklosserijen en de
vervaardiging van muziekinstrumenten
in Pressnitz gemaakte instrumenten vindt
men over de geheele wereld! In de Middel
eeuwen bezat Pressnitz bovendien nog een
rijke zilvermijn.
Kaaden en Karlsbad.
Kaaden ligt eveneens aan de Eger, heeft
42.600 Duitsche inwoners en ziet reeds op
een eeuwenoud verleden terug. Het raadhuis
met zijn schooncn toren ontstond in de
15de eeuw. Op het oogenblik houdt men
zich in Kaaden hoofdzakelijk bezig met
het winnen van verschillende mineralen
en de fabricatie van handschoenen.
Karlsbad is als beroemde badplaats sinds
eeuwen in de geheele wereld hekend. De
stad ligt op de plaats, waar het riviertje
de Topl in de Eger stroomt. Niet minder
dan 16 geneeskrachtige bronnen bezit
Karlsbad.
De stad wordt in oude oorkonden voor
het eerst in 1325 genoemd. Volgens de sage
zou keizer Karei TV in 1347 de warme
bronnen ontdekt hebben. In 1711 ontstond
het eerste openbare badhuis. Onder de be
roemde gasten, die in den loop der eeuwen
deze overwegend Duitsche stad bezochten,
zijn Wallenstein, tsaar Peter de Groote,
Goeth, Bltieber en koning Eduard VII van
Engeland te noemen.
Falkenau en Krumaa indus
triesteden.
Kalifabrieken, katoenspinnerijen, een
groote elcctrische centrale, enz. gaven aan
Falkenau aan de Eger zijn industrieel ka
rakter. Bruinkolenmijnen in de omgevins-
zijn eveneens niet zonder hetcokcnis, Fal
kenau is een aardig stadje, aan de spoor
lijn PraagEger gelegen, bezit een oud slot
GEZICHT OP EGER.
uit het jaar 1480 en omsluit binnen zijn
muren een bevolking van meer dan 10.000
Duitsche inwoners.
Terwijl al deze Sudetenduitsche steden
betrekkelijk dicht bij elkaar in Noord-Bohe-
men liggen, leidt de weg naar Krumau naar
het zuidelijk deel van dit land. De stad,
die door de Moldau in tweeën gedoold
wordt, ligt aan den voet, van het Bohomer-
woud en telt ongeveer S500 Duitsche inwo
ners. Krumau, vroeger ook Krumimau ge
noemd, was eertijds de zetel van de vor
sten van Schwarzenberg, die den titel „her
tog van Krumau" droegen. De stad bezit
groote papier- en houtfabrieken. molens,
een vlasspinnerij, een textielfabriek en een
grafietmijn.
Steden van het Sudetenduitsche land.
steden, die op het oogenblik sterker dan
welke andere ook, in het middelpunt der
internationale belangstelling staan.
Het aantal steunbehoevenden is
grooter dan de minister dacht.
Voor steunverleening aan kleine boeren
bedrijven acht de minister van Economi
sche Zaken, naar hij in de begroot ing voor
1939 mededeelt, ongeveer f 3.500.000 noodig,
Om comptabele redenen is het juister, de
zen post pro memorie op te nemen. Tevens
wordt opgemerkt, dat de ter zake gedane
uitgaven te zijner tijd geheel door 't Land-
bou w-crisisfonds worden terugbetaald.
Voor 1938 zijn de kosten van de steun
verleening aan kleine tuinders begroot op
f 600.000 of wel gemiddeld f 100 per kleine
tuinder, daar volgens de momenteele gege
vens een aantal van 6000 kan worden ver
wacht.
Uitgaande van de veronderstelling, dat in
1939 een zelfde aantal onder de regeling
zal vallen kan een zelfde bedrag als voor
1938 worden begroot, vermeerderd met de
meerdere kosten aan de B-tuinders, nu de
regeling over 12 maanden zal loopen en
niet over 7 maanden, zooals in 1938, terwijl
er rekening is gehouden met verbeteringen
welke in overweging zijn genomen.
Rekening houdende met het bovenstaan
de, kan het totale bedrag gesteld wor
den op f 810.000 of wel f 135.— per kleine
tuinder. Aanvankelijk werd uitgegaan
van de gedachte, dat er slechts 2000 kleine
tuinders zouden zijn, die in aanmerking ko
men voor dezen steun Tijdens de arbeid bleek
dat dit belangrijk ta optimistisch was be
zien; het aantal, dat thans als basis dient,
is 6000, terwijl het nog de vraag is, of
dit getal niet te klein is.
Amsterdam breidt zich uit, ten
koste van thans in gebruik zijn
de sportterreinen.
Een principieele zaak, van betcekcnis voor
elke groote, zich nog steeds uitbreidende
stad, kwam gisteren in den Amsterdam-
schen gemeenteraad aan de orde bij de be
handeling van de voorbracht van B. en W.
tot het in exploitatie brengen van gronden
in de voormalige gemeente Watergraafsmeer
in verband met de uitvoering der spoorweg-
werken—Oost. Deze gronden zijn op het
oogenblik in gebruik als sportterrein voor
een 35-tal voetbalvcrecniginpfen, en de beer
Theo Thijssen wees, ovenals verschillende
andere raadsleden, op het gevaar, dat de
sportvercenigingcn van terreinen verstoken
zouden blijven.
De meeste sprekers drongen op uitstel aan.
totdat de clubs de thans begonnen compe
titiewedstrijden zouden hebben uitgespeeld.
De heer Gulden echter was van meening,
dat er een zoodanige behoefte aan grond
voor den bouw van eengezinswoningen be
stond en dat bet uitbreidingsplan Water
graafsmeer reeds zooveel vertraging heeft
gehad, dat verder uitstel niet gerechtvaar
digd was.
In zijn antwoord verklaarde, wethouder de
Miranda, dat de uitbreidingsplannen der ge
meente ruimschoots voorzagen in do behoefte
aan sportterreinen, zoowel als aan volkstui
nen.
Het ligt niet in de bedoeling van B. en W.
de sportterreinen te centraliseeren. De wet
houder zegde tenslotte toe, dat de voetbal-
vereenigingen zeker tot 1 April a.s. van de
terreinen gebruik kunnen blijven maken.
EEN MILLIOEN MEER VOOR RIJ
WIEL- EN MOTORRIJTUIGENBE-
LASTNG.
De weg Amslerdam-Wieringen
in 1940 gereed
De inkomsten van het Verkeersfonds
konden op een enkele post na hoo-
ger worden geraamd, zoo lezen wij
in de toelichting bij de rijksbegroo-
ting, omdat men verwacht, dat de
motorrijtuigen- en rijwielbelasting in
1939 een milliocn meer zal opbren
gen. Voor de eerste maal is ook op
genomen een inkomstenpost van de
vervoerbewijzen. Slechts de op
brengst van de spoorwegen is
f 163.605.lager geraamd.
De uitgaven.
De uitkeering uit hoofdstuk IX der Rijks-
begrooting van f32.184.956 kon terugge
bracht worden tot f29.726.550, een verlaging
alzoo met bijna 2,5 millioen gulden. Deze
gunstige omstandigheid is te blanken aan
het feit, dat de dekking van het bedrijfs
verlies van de N.V. Ned. Spoorwegen, voor
1938 op f31.000.000 geraamd, voor 1939 aan
zienlijk lager kon worden gesteld, n.1. op
f22.000.000. De exploitatiekosten en lasten
zullen vermoedelijk f29.000.000 en f9LOOO.OOO
bedragen, of samen f 120.000,000. De ontvang
sten worden geschat op f 97.000.000, terwijl
de overige baten worden begroot op
f 1.200.000, Dat diensondanks de uitkeering
aan het verkeersfonds slechts rond 2.5 mil
liocn lager is dan voor 1938, moet worden
toegeschreven aan de omstandigheid, dat
de uitgaven, uitgetrokken onder de afdee-
lingcn der begrooting: tramwegen, waterwe
gen, scheepvaart, toezicht op het. vervoer
van ontplofbare stoffen, landwegen en
luchtvaart alle hoogcr geraamd moesten
worden dan de voor 1938 op die afdeelin-
gen toegestane bedragen.
Dientengevolge beloopt het eindcijfer van
de totale uitgaven op den gewonen dienst
f65.982.697 tegen f67.379.319 in 1938.
Gaan wij enkele posten van de begrooting
voor het Verkeersfonds na, dan zien wij dat
yoor de rijkswegen in totaal f35.S80.000
wordt aangevraagd, waarvan op den kapi-
taaldienst f26.664.000. liet wettelijk mini
mum is derhalve geheel op den gewonen
dienst uitgetrokken.
Er is een bedrag aangevraagd voor den
tunnel bij Velsen,
en voor den tunnel bii Rotterdam. Wat. de
wegen in Noordholland betreft, is een groot
bedrag een millioen uitgetrokken voor
den weg AmsterdamLaren.
CE WEG AMSTERDAM—WIERINGEN.
De ter hand genomen aanleg van
het wegdek de HulkLambert
schaagDen Oever zal in 1939 wor
den voortgezet. De voltooiing kan in
1940 worden tegemoet gezien. Voor
zooveel betreft het weggedeelte van
De Hulk tot Lambertschaag worden
voor 1939 bedragen van f 710.000,
f 140.000 en f 260.000 aangevraagd,
achtereenvolgens voor voltooiing aar
debaan, kunstwerken en verhardin
gen. Voor het wegdek Lambert
schaagDen Oever in de Wieringer
meer zal een bedrag van f 840.000
noodig zijn, in hoofdzaak voor
grondwerken en verhardingen.
Ten einde in 1940 met den aanleg
van het wegdek OosthuizenDe
Hulk te kunnen aanvangen zal in
1939 met den grondaankoop een be
gin moeten worden gemaakt, waar
voor f 100.000 wordt aangevraagd.
Voor den grooten weg GroningenAfsluit
dijk, via Heerenveen is voor de rest van
de werkzaamheden nog f 900.000 ongeveer
geraamd. De uitgaven voor den bouw van
bruggen over de groote rivieren, het onder
houd van de gereedgekomen overbruggin
gen en den aanleg van toeleidende wegen
worden voor 1939 geraamd op f 9.410.000.
GEEF NIET TOE AAN WAPENGE-
RINKEL, ZEGT LITWINOFF TOT
DEN VOLKENBOND.
De Sovjets willen een
algemeene landenconlerentie
Nog geen drie dagen geleden heeft
de regeering van Tsjechoslowakije
de Sovjet-regeering gevraagd of zij,
overeenkomstig 't Sovjet-Russisch
Tsjechoslowaaksche pact, bereid was
haar onmiddellijke cn doeltreffende
hulp te verleenen in gevaar Frank
rijk, getrouw aan zijn verplichtingen
hetzelfde zou doen. Hierop gaf de
Sovjetregeering onmiddellijk een vol
komen duidelijk en positief ant
woord.
Aldus sprak Litwinoff in de Volkcnbonds-
vergadering, waar bij in een felle rede cri-
tiek op den Volkenbond beeft uitgeoefend,
die, naar hij zeide, zijn verplichtingen niet
nakwam: Abessinië, Oostenrijk, Spanje en
China.
Het is noodzakelijk, vervolgde Litwinoff,
alle middelen uit te putten, welke in staat
zouden zijn een gewapend conflict te be
zweren. Wij zijn van mecning, dat een maat
regel, aan dit doel beantwoordend, zou zijn
direct een conferentie der groote Europee-
sche mogendheden en andere belanghebben
de landen bijeen te roepen, om een eventu-
elen collectieven stap voor te bereiden. Dat
was ons antwoord!
LITWINOFF.
Litwinoff verklaarde, dat de Sovjet
regeering niet verantwoordelijk is
voor de loopende gebeurtenissen en
hetgeen er noodlottig uit zou kunnen
voortvloeien. Sovjet Rusland heeft
zich er van onthouden Tsjecho Slo
wakije raad te geven concessies te
doen, doch heeft ook in tegenover-
gestelden zin geen raad gegeven.
Onze militaire autoriteiten' zijn di
rect bereid deel te nemen aan een
conferentie met de militaire verte
genwoordigers van Frankrijk en
Tsjechoslowakije, om de maatrege
len onder oogen te zien, welke de
toestand vereischt.
Wij achten het nuttig, aldus Litwinof, dat
de zaak voor den Volkenhond wordt ge
bracht, opdat de openbare meening gemo
biliseerd wordt en de houding van zekere
andere staten duidelijk uitkomt.
Men handelt niet in Volkenbondsgeest,
wanneer men vandaag een problematischen
oorlog vermijdt om voor morgen een zeke
ren en algemeenen oorlog te moeten ver-
wachten, vooi'al als men dat doet om den
honger van onvcrzadiglijke aanvallex-s te
stillen, ten koste van de vei'nietiging of ver-
minking van souvcrcinc staten.
liet is niet in den geest van het Briand-
Kellogpact, wanneer men belooningcn toe
kent aan wapengerinkcl en een aanvallend
superimperialisme aanmoedigt. De Sovjet
regeering, die er trotsch op is met een der
gelijke politiek niets gemeen te hebben, is
niet vooi-ncmens de beginselen van deze bei
de verdragen los te laten. Zij noodigt de an
dere regeeringen uit daaxdoe terug te keeren.
Rusland hekelt de Eui'opesche laksheid.
Duitschland wil absoluut snel
heidsrecord verbeteren.
Volgens Reuter heeft men in Duitschland
het plan opgevat om het absolute snel-
heidsx-ecord te land, hetwelk Capt. Eyston
Vrijdag j.1. met een snelheid van 575.348
K.M. op zijn naam bracht, te verbeteren.
In de Mex'cedesfabrieken zou in
het geheim een motor geconstitu
eerd zijn, in welke verschillende
buitengewone en voor de Mercedes
kenmerkende technische nieuwig
heden zijn aangebracht, waardoor
de machine den wagen een groo-
tei"e snelheid zal kunnen geven dan
die van de Thunderbolt.
Duitschland zou de recordpogingen gaar
ne tot een volkomen Duitsche aangelegen
heid maken. Indien het mogelijk is, zal
dan ook een speciale gelegenheid voor
dei-gelijke snelheidspogingen in Duitsch
land worden geschapen, zoodat men niet
naar de zoutvlakten bij Bonneville behoeft
te leizen.
Eyston aan groot gevaar ontsnapt.
John Cobb, de snelste man ter wereld ge-
durende één dag. is reeds uit de Vercenig-
de Staten naar Engeland vertrokken, maar
Capt. Eyston, de houder van het absolute
snelheidsrecord te land. schijnt er niet ge
noeg van te kunnen krijgen. Hij startte ten
minste gister nog eens in zijn thunderbolt
op de zoutvlakten van Bonneville en het
heeft maar weinig gescheeld, of hij -zou
voor de laatste maal in zijn leven gestart
zijn.
Want toen hij, bij zijn poging om
het absolute snelheidsrecord van
ruim 575 k.m. nog hoogcr te schroe
ven, een snelheid van ruim 560 k.m.
bereikt had, geraakte plotseling
van één der banden een px'otector
los, welke aan de binnenzijde van
de stroomlijncarosserie totaal om
boog.
Door zijn gx-oote tegenwoordigheid van
geest wist Capt. Eyston den wagen nog tot
stilstand te brengen, alvorens de band
sprong, maar het bleek toch maar heel wei
nig te hebben gescheeld, of het rubber zou
geheel door zijn geweest en dat zou de koe
ne Engelschman waarschijnlijk niet hebben
overleefd.
478ste STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
5de klasse, 3de lijst
Trekking van Woensdag 21 Septembtr J
Hooge Pryzen
1000.- 6487 17757 20463
400.— 2771 6184 6273 11629 124831
20364 21916
200.- 3760 4231 5918 8465 14941
100.— 7363 7590 11712 16477 176161
20344
Prijzen van 70.
1403 1646 1772 1995 1999 2172 2174
2454 2547 2596 2928 2963 2975 2998
3212 3282 3300 3329 3408 3573 3990
4423 4452 '4457 4587 4620 4628 4631
4687 4775 4864 5393 5463 5472 5639
5726 5844 5952 6006 6064 6195 6337
6980 7021 7152 7199 7215 7248 7422
7761 7880 7994 8182 8253 8283 8448
8509 8520 8568 8606 8632 8661
8906 8977 9080 9081 9184 9588 10227
10833 10909 10977 11011 11139 11277 11367
11410 11487 11532 11576 11930 11980 12039
12351 12618 12712 12827 12906 12924 13195
13335 13405 13709 13743 13744 13797 13884
13993 14000 14092 14281 14326 14353 14310
14959 15062 15353 15356 15376 15406 1554!
15760 15975 16090 16103 16162 16276 16705
16744 17043 17223 17274 17282 17348 17366
17897 17951 18041 18060 18334 18338 18355
18406 19187 19366 19493 19587 19663 19800
19964 19986 20125 20211 20503 20896 21004
21163 21201 21264 21448 21490 21574 21688:
21892
Nieten
1003
1038
1151
1242
1261
1287
1621
1651
1687
1753
1787
1859
1955
1958
2019
2021
2040
2042
2146
2178
2213
2388
2437
2444
2649
2674
2703
2749
2779
2792
2922
3000
3016
3017
3029
3107
3224
3265
3445
3527
3581
3599
3719
3748
3772
3784
3843
3937
4010
4026
4039
4046
4114
4138
4372
4380
4389
4390
4408
4473
4523
4539
4552
4607
4621
4671
4817
4849
4885
4948
4999
5013
5151
5211
5223
5327
5382
5404
5650
5738
5739
5786
5886
5903
6077
6110
6212
6237
6238
6250
6344
6453
6459
6519
6523
6527
6679
6726
6727
6737
6765
6779
7056
7095
7100
7133
7143
7179
7325
7453
7635
7704
7709
7726
7732
7808
7817
7827
7843
7878
7918
8236
8240
8267
8279
8375
8418
8611
8649
8697
8857
8885
8909
9051
9087
9280
9247
9314
9335
9688
9727
9760
9865
9871
9890
9987
10009
10032
10059
10126
10145
10211 10222 10277 10366 10375 10431
10479
10516
10517
10541
10558
10640
11057
11068
11106
11237
11311
11336
11425
11489
11563
11592
11636
11643
11766
11793
11822
11850
11856
11869
11895
11951
11952
11975
12088
12212
12442
12445
12475
12486
12510
12576
12663
12682
12709
12749
12860
12914
13155
13179
13198
13287
13311
13374
13501
13505
13506
13646
13693
13711
13839
13863
14012
14084
14098
14151
14268
14301
14327
14389
14398
14417
14587
14605
14697
14777
14793
14796
14879
14970
15041
15066
15089
15164
15205
15260
15295
15314 15486
15549
15581
15599
15601
15678
15685
15809
15933
15935
15949
15978
16006
16010
16183
16227
16318
16326 16369
16396
16511
16537
16573
16607
16617
16631
16692
16713
16813
16841
16881
16905
17017
17086
17072
17098
17101
17144
17261
17295
17335
17343
17362
17395
17539
17556- 17561
17584
17586
17590
17766
17829
17858
17878
17884
17904
17943
17961
17997
18057
18072
18080
18225
18265
18287
18374
18550
18631
18719
18729
18778
18805
18874
18902
18937
18984
18991
19024
19036
19039
19093
19101
19149
19169
19179
19186
19284
19319
19406
19461
19479
19511
19644
19653
19689
19715
19728
19786
19805
19808
19836
19840
19890
19936
20118
20140
20190
20288
20398
20406
20446
20478
20492
20554 "20792
20910
21019
21102
21259
21295
21324
21352
21484
21509
21517
21518
21521
21555
21668
21700
21749
21768
21822
21865
21942
21957
21964
21971
et
\B I
Het 1
De t-
wordt
dat zie
kn gri
torst si
veel vi
dat de
de wei
looft,
nineui
werker
10172 lÉchrijfl
10457 II lijn b(
10716
11409
12609 1
12977
16406
16653
16994
17145
17411
17650
17916
18155
18673
18926
19040
19192
19574
men
De i:
11710Heen bi
11872 Veel
12311 tuk d
Over
ringsu
13429 1! jende
13749 E
14181
14494
14804!
15165 1
15554 li
158551! k
staat
dat
K
I] m
197921 l'®on
Utgai
lan
20016
20427
20979
21445 l
21585
21927
Uit
Sui
were:
meen
bovex
De aanvoer van plantgoed was deze
iets grootei'. De goede partijen brachten
goede prijs op. Er is echter veel a'
kends cn het blijkt wel dat de vcrpli-'
inlevering van 25 kilo per Are van de'
tulpen ook een woordje mee spreekt,
stced werd voor:
1'Aurore 24; Artus 1113; Attraction
—36; Couronnc dor 2S38; Cramo
Brillant 11SS; Crimson Quecn 22; Couii
cardinal 30—42: Culinan 22—32; Cal?
15: Duc de Bcrlin 1630; El eet ra 40; 1
mingo 10—11; Fred. Moore 11—24; Foru
22; Fabiola 36; Ibis 1332; Kansas 22-
La reine 10—20; Lady Moore IS; La n
max 2450: Murillo 1026; Moore 10-
Mon Tresor 42: Mr. van der Hoef
vand er Neer 28—38; Peach Blossom I
40; Pr, van Oostenrijk 1'52-4; Pi'nsert>
3244; Pink Beautv 60—S5; Queen F
15; Rijzende Zon 1738; Rose prccose
Rose la reine 1330: Scarlet duc 10-
Tournesol 12; Theeroos 26—36; Vuurto
4460: Verm. Brillant 00; Witte Valk
65: Witte duc max 22—30.
Albino $5; Al. Pierson 1018; Aviateurj
Bar. de la Tonnay 17—20; Barligon 1^
Bouton d'Or 15 Blauwe crocus 1724:
pv 14—24; Clarn Butt 10—22; Clio 11-
Centenaire 22; Carrara 4850, Gapabltf
15, Cabira 14 Earlv Wonder 10. Farn co"
Sandei's 15—28; Fnntasv 1042; Greb
14; Gele crocus 618 Golden Harvest
Tngl. Yollow 1012; Iris Wedgewood 5
Iris Imperator C17, King Goortrc V M
H. Krelage .30; Mozart 18—26: Mr. Moon
Pr. Elisnbcth 32—38. Picote li: Pr. of H<
'ern 1020. Ph. de Comminos 12. Panoit
36, Paula 10, Rose Copland 1042, PoV
bank 10. Sundew 11—1.3, Sultan 10-»
Scarletta 16. Sonja 16—26. Scilln Siber*»
15, Teleseopium 28, Vict. d'Olivcir*
Vera 30; Will Pitt 10—26. Will Conlanf
—24, Webcr 30, Yollow Giant 13-2?.'
nenhurg 100—110 Zuiu 15—28, Zenober
34. Alles in centen per kilo.
Alle
hang
De
tasie
Volk