Wij lazen voor U Kaffers geduld maar niet geacht Spoor Alkmaar-Hoorn jobileert Primitief volk, dat weinig eischen stelt Voormobilisatie afgelast Een „praatjesmaker" ophe verdachtenbankje Brieven uit Zuid-Afrika Nederland behandelt z'n „native's" anders Brakpan, Aug. 1938. Ditmaal wil ik nu eens iets schrijven over de gekleurde rassen hier te lande. Men onderscheidt hier n.1. nogal een groote verscheidenheid van rassen; lang niet alle kleurlingen zijn onder den naam kaffers te rebruceeren, doch men scheert hen doorgaans over één kam; openbare gelegenheden als bioscopen, bars of schouwburgen zijn alleen toegankelijk voor blanken of witmenschen; het gekleurde ras is hier bijna overal van ver stoken en niet in 't minst in aanzien. In de treinen en overal worden zij strikt apart ge houden. W.C.'s, banken op stations, alles draagt het opschrift: „alleen voor Europea nen" of alleen voor „non Europeans" of in Afrikaansch: „Nie blankes nie". Bier of andere spiritualiën zyn voor hen niet te koop, doch bier maken de kaffers dik wijls zelf, wat hen, in kleine hoeveelheden, wordt toegestaan. Daar wordt natuurlek veel misbruik van gemaakt. Dikwijls worden er Zondags opgepakt, die dronken zijn of zich schuldig maken aan den verkoop van bier. Er rijdt altijd een „piek up car" door de stad, een soort van celwagen, d er speciaal voor dient overtreders te vangen en te vervoeren naar de gevangenis of zoo zy dat hier noe men „de tronk". Men heeft hier Britsch-Indiërs, die koelies genoemd worden; dit zijn namelijk hande laars of kooplieden en hebben soms flinke zaken in manufacturen en kleeding. Men vindt er ook veel kleermakers onder, die dikwijls scherp concurreeren. Zij zijn zwart van huids kleur en heben glanzend zwart haar; niet zooals de kaffers, gekruld kort haar of dikke lippen, de meesten bezitten fijnbesneden ge zichten. Zij behooren tot den Mohammedaanschen godsdienst en zijn niet zoo schamel gekleed als de andere kleurlingen. Men kan hen meestal kennen aan de zwarte fez, welke zij als hoofddeksel gebruiken. De kleine kinderen van hen hebben meest allen lange broeken en ook de meisjes draden lange wyde broe ken, die veel op pyama's gelijken, ze hebben het haar gestrengeld op den rug hangen. In den trein rijden ~.e nog wel eens in een aparte klas, de 2e, maar er staat dan op „gereserveerd" en deze is niet voor blanken toegankelijk. Verder staan zij in hun rechten vrijwel ge lijk aan de kaffers. Al deze uitzonderingstoestanden bestaan in onze Oost of West niet; daar is het bijv. niets bijzonders als een kleurling met een blanke omgaat of deze trouwt. Hier is dit een groote schande en zelfs bij de wel verboden. Verder heeft men hier de capeboys en cape- girls, welke meestal afitomtig zijn uit de Kaapkolonie; bastaarden in lichtere en soms aan blek grenzende kleuren, ja voms zelfs dusdanig dat men hen haa niet van een blanke kan onderscheiden. Zij achten zich zelf dan ook boven een kaffer te staan en houden zich ook mesetal niet op onder de kaffers: als het eenigszins kan, kleeden zij zich netjes. Dan heeft men hier nog wat men noemt de Albino-kaffers, waaronder men volkomen witten aantreft, met korte blonde krulharen, wat wij zouden verslijten voor een witten neger; het uiterlijk is gelijk aan een kaffer, doch zij hebben een bleeke witte tint, zonder roode wangen; Ze maken doorgaans een zie- kelijken indruk. Nu heeft men echter nog de echte kaffers, waar echter ook weer een groot onderscheid tusschen is met betrekking tot taal, ras enz. Laatst sprak ik iemand, die tolk by het gerechtshof was en maar liefst negen kaffer- talen sprak. Om maar enkele te noemen: men heeft Zoeloes, Zwasis, Masoetoes, Bapedish, Hot- tentotten, Bosjesmanne: en nog pjidere va riëteiten, doch de meesten zijn niet gemak kelijk te onderscheiden of men moet kenner zy'n op dat gebied. Sommigen teekenen zich naar hun afkomst. Zoo hebben er veel een blauwe streep over den neus, welke van het voorhoofd af over den neus is getatoueerd; dit doen zij door het inwerken van kolenstof, evenals dit veel ge beurt met Oost-Indische inkt in andere lan den. Dan heeft men nog anderen, die de oor lellen uitrekken en versieren met houtjes of beenen voorwerpen, soms gelijken het ge- heele garenklosjes, welke zij er in werken, andere hebben weer ontelbare ringen om de beenen en loopen daar moeilijk door. Ook heb ik er gezien, tenminste bij de vrouwen, met langgerekte halzen door de groote massa ringen, welke daarom waren verzameld. De Kaffers, welke in de bouwbedrijven of in werkplaatsen werken, zien er altijd vree- selijk schamel in de kleeren uit; ze dragen een aantal afdankertjes van de blanken, jassen waar geen mouw meer aan zit of broeken die de knieën missen; alles is volkom bij hen. Soms verstellen ze weer met heel anders gekleurde lappen, of trekken het zoo maar aan. In den winter schuiven ze allerlei vodden over elkaar aan en hebben dan soms over jassen, die geheel aan flarden om hun lichaam hangen. Dikwijls hebben ze een vest aan van een gewone jute zak waar zij een paar arms gaten in knintenAan hoofddeksels stel len zij ook al geen hooge eischen. Soms loo pen ze met een theemut*» of papieren zak op het hoofd of een oude dameshoed; letterlijk alles kunnen zij. gebruiken. Verder zijn er ook nog velen en dit zijn meest de mijnkaffers. welke alleen maar ven deken (molton of wol) om het naakte lichaam hebben geslagen; deze zijn ook meestal barre voets. Over het algemeen zijn al de kaffers ge wapend met een flinke stok of kierie: dit is een stok met aan het einde een dikke knop. zich te verdedigen tegen de onderlinge rassen- ook wel knonkierie genaamd; die dienen om haat; dikwijls vinden gevechten plaats. Ik had het zoo juist over de kleeding van de kaffers, maar de kaffers die in hotels of garages of dergelijke werkzaam zijn, hebben meestal behoorlijke kleeding aan; die wordt hun in het belang van de zaak verstrekt. Men heeft hier ook een geüniformeerde kafferpolitie. De meeste fabrieken hebben voorts hun eigen kafferpolitie, die meestal niet zachtzinnig tegenover de rasgenooten op treedt als het er op aankomt. Ook bij de spoorwegen heeft men onder het eigen politiepersoneel zoowel kaffers in dienst als blanken. De garagehouders hebben meestal hun kafferpersoneel uitgedost in witte overaas met een reclame op den rug geschilderd; ook glazenmakers en bakkerijen of fabrieken ge bruiken de ruggen voor reclameobjecten, evenals de handelaren in radio-artikelen of groote bazars en zij fietsen met deze reclame bij bestellingen overal de stad rond. De kaffers zijn over het algemeen ook in het bezit van een rijwiel, wat zij als een galanteriewinkel beschouwen, door de vele snuisterijen die zij er op monteeren. Sierlijk gebogen koperen pijpen mooi op gepoetst meestal, zitten in allerlei vormen aan het frame bevestigd. Vele belastingmer- ken soms op een rij voor aan het stuur of blikken, uitgeknipt in den vorm van spring- bokken, of dergelijke dieren. Verder hebben ze soms een heele verzameling achterlichten op de fiets of twee of drie lantaarns en ook sierlijk uitgeknipte spatlappen, vervaardigd van een oude autobinnenband. Toch rijden ze veel 's avonds zonder licht en worden er verscheidenen het slachtoffer van een aanryding. Zij hebben meest allemaal inplaats van een bel een hoorn op de fiets, zooals vroeger de auto's en motorfietsen gebruikten Ze maken bij iederen hoek meestad meer uit vermaak dan voor veiligheid een vreeselijk lawaai. Overal staan waarschuwingsborden met: „watch for natives" of „look out for natives" want ze zijn erg onvoorzichtig en loopen of rijden meestal zonder waarschuwingsteekens bij 't richtingveranderen. De courant meldde deze week, „dat iedere maand 18 kaffers worden doodgereden, doch over het algemeen worden hier door het drukke autoverkeer veel slachtoffers gemaakt; ook onder de blanken en de onbewaakte overwegen maaien er ook heel wat weg; dat verschilt dus niet veel met Holland. Wanneer een kaffer plannen maakt om te trouwen moet hij eerst zijn aanstaande schoonvader 8, 10 of 12 ossen of koeien (wat ze hier beesten noemen) geven om zijn doch ter te kunnen krijgen. Ik zelf heb zoo'n kaf fer, die zei laatst: „baas ik kan nie kom morge, want ik ga trou en die baas sal maar een andere kaffer moet zoek." Ik zeg: „hoe veel beesten moet jij geef?". Hij zeg: „Ik lie weet nie, ik moet nog zien hoe ik dat recht krij Nu is hij terug en nog niet getrouwd, want hij moet 15 beesten geven. Die heeft hij nu van zijn vader gekregen. Ik zeg: „dat is een baie dure meid die jij koop", maar hij antwoordt: „het is baie mooie baas!" Op de bouwwerken slapen ze meest op het werk; ze zetten maar wat gegolfde zinken platen tegen elkaar in de vorm van een dak en kruipen daar in, leggen wat planken op een verhooging van eenige steenen en dat is hun bed met wat zakken of een oude deken gedekt. Verder maken ze zelf hun kost klaar op een oud leeg benzineblik doorstoken met gaten, waaronder zij een vuur stoken, wat meestal goed trekt door die gaten. Daarop plaatsen zy weer een ander leeg blik met water of eenige vieze stukken vleesch, wat meestal afval is, zooals maag of darmen; ver der eten zij mieliepap of droog brood. Die mieliepap is maismeel, want mais noemt men hier mielies. 's Avonds bij het naar huis gaan loeren zy altijd of er nog witmenschen zijn die wat eten over hebben. Zy werken dikwijls voor 2% shilling per dag, terwijl de vakmenschen 3 tot 6 per uur verdienen; toch sparen vele van hen nog en probeeren dan weer geld te leenen als zij niet toe komen. Ook trachten ze altijd er nog een kleinig heid bij te verdienen en kun je ze 's avonds makkelyk meekrijgen om de auto schoon te maken, vloeren te wrijven, of tuinwerk e.d. Volgende maal hoop ik nog andere bijzon derheden omtrent dit volk te geven. MOHUit de Pers van hedc Groot verlof voor de dienstplichtigen der her halingsoefeningen De regeeringspersdienst meldt: In verband met den verbeterden internationalen politieken toestand, heeft de Nederlandsche regeering be sloten de voormobilisatie niet te doen plaats hebben. Regelingen zullen worden getroffen om de voorbereidende maatregelen, die ten be hoeve van een vlot verloop der voormobili satie zijn genomen, geleidelijk op te heffen. De genomen maatregelen met be trekking tot de grensbeveiliging worden tot nader order gehandhaafd. Het ligt in de bedoeling bij voort gaande ontspanning in de interna tionale omstandigheden te zijner tijd ook deze maatregelen geleidelijk in te trekken. Dienstplichtigen der herhalings oefeningen naar huis. De Minister van Defensie maakt voorts bekend, dat in verband met de verbetering van den internatio naal politicken toestand de dienst- plichtigen, in werkelijken dienst voor herhalingsoefeningen, in het genot van groot verlof zullen wor den gesteld op de data, waarop dit in normale omstandigheden zou heb ben plaats gehad. Uiteraard vallen niet onder deze bepa ling de dienstplichtigen, die voor herha lingsoefeningen onder de wapenen zijn ge komen, doch sedertdien gevolg hebben moe ten geven aan een lastgeving ingevolge de buitengewone „oproeping uitwendige veilig heid" (grcnsbcvciligingstroepen). Nader vernemen wij, dat het bovenstaande bericht geen betrekking heeft op hen, die tot het reservepersoneel behooren, noch op degenen, die voor eerste oefening onder de wapenen zijn. Deze beide groepen gaan voorshands niet naar huis. Herhalingsoefeningen blijven op geschort. Naar wij vernemen, blijft het de bedoeling der regeering, de herhalingsoefeningen, wel ke, als alles normaal ware geweest, op of na 29 September zouden zijn aangevangen, voorloopig niet te doen doorgaan. Do be kendmaking van den minister van Defensie op dit punt zal dan ook nog ccnigen tijd worden gehandhaafd, zoodat noch de dienst plichtigen, voor deze herhalingsoefeningen aangewezen, noch de officieren, onderofficie ren, korporaals en soldaten, hehoorendc tot het reserve- en overige personeel der Ko ninklijke Landmacht, op wie genoemde be kendmaking betrekking bad, voorloopig in wejjkelijken dienst zullen worden geroepen. Rassenpropaganda op Argentijnsche scholen verboden Een nieuw reglement voor de buitenland- sche scholen in Argentinië verbiedt het ge ven van onderricht in de propaganda van rassen ideologie en het aank wecken van haat tegen andere nationaliteiten. De di recteuren van deze scholen moeten Ar gentijnsche nationaliteit zijn. Britsch-Indiërs wenschen Europa te verlaten Extra K.L'M.-vliegtuig naar Ka- rachi. Gistermorgen 6 uur vertrok' van Schiphol naar Karachi het extra-vliegtuig PHhAR., de „Reiger". Aan boord van dit vliegtuig bevonden 2ich 16 passagiers, allen Britsch- Indiërs, die in verband met den gespannen toestand in Europa naar Indië wenschten terug te keeren. Aangezien dé plaatsruimte in de vliegtuigen van den gewonen Indië- dienst onvoldoende was om alle aanvragen voor passage te voldoen, besloot de K.L.M. dit. toestel in te leggen. De „Reiger" heeft 10S.5 kg. vracht aan boord. Onze Oost Twaalf dooden door vergiftiging Een verraderlijke lekkernij. In het district Sidaredja nabij Tjipari, zijn drie mannen, twee vrouwen en zeven kin deren overleden. Het is aldus de N.R.C. ge bleken dat deze overlijdensgevallen een ge volg zijn van het nuttigen van de bekende inheemsche lekkernij bongkrek (die gege ten worden in beschimmelden staat.) Heden veertig jaren spoorweg verbinding AlkmaarHoorn. Eén October 1S98 kwam de spoor lijnverbinding AlkmaarHoorn tot stand. Het gedeelte Alkmaar—Heer- hugowaard was nu een dubbel spoor geworden, daar de baan Alk maar—DenHelder reeds lag. Het zand voor den aanlog van den dijk haalde men van St. Pancras. Klein twee iaar heeft het maken van dezen baan in beslag genomen. Vanaf Alkmaar is met het legeen begonnen, en het laatste gedeelte RoboldijkHoorn heeft nogal hoofdbrekens gekost, omdat hier vanwege don slappen gronde verzakkingen plaats vonden, als de treinen passeerden. Toondertijd waardeerde men deze spoor verbinding zeer. De aangesloton plaatsen werden als het ware uit hun isolement ver lost, daar de tot dan gebruikelijke middelen van vervoer nog niet de onze waren. Fiet sen en auto's men zag ze nauwelijks en er kan wol zoo ongeveer van gezegd worden dat ze behoorden tot de wereldwonderen wie een fiets had hij was er om bekend tot in wijden omtrek; en wie een auto be zat hij was zoo goed als door heel het land békend. Paard en rijtuig, 't bezit der boeren waarvan ook de arbeiders en anderen na tuurlijk wel gebruik konden maken was ten plattclande 't eenige vervoermiddel om langere afstanden af te leggen. Overigens had een mensch beenen om te loopen! De verheugenis laat zich bij de toenmalige inwoners der diverse aan dezen lijn gelegen dorpen denken. Het personenverkeer was dan ook zeer behoorlijk, verzekerde men ons. En de „oude" postwagen werd opgenomen in den posttrein. Mussert heeft het verleerd Naar aanleiding van het telegram van Mussert aan den minister-president, waarin de N.S.B.-leider zich achter de regeering schaarde, schrijft Het Volk (S.D.A.P.): Reeds lang heeft de N.S.B., door haar Jodenhaat en haar klakkcloozc navolging en bewondering van het Duitsche systeem, zich buiten het Nederlandsche volkseigene geplaatst. Nu echter geeft Mussert eens klaps zijn zegen aan de buitenlandsche politiek der Nederlandsche regeering. Een plotselinge bekeering, die een ietwat verdachten indruk maakt. Want de Algemeen Leider probeert in zijn telegram aan dr. Colijn de Nederlandsche zclfstan- dieheidspoliliek maar meteen te indentificeeren met de nat.-socia- listische opvattingen dienaangaan de. Of met andere woorden gezegd: hij maakt van de neutraliteits politiek een Duitsche politiek. Verwonderen kan dit niet. Do man heeft nu eenmaal verleerd, Nedcrlandseh Ie den ken. Niettemin is het nuttig dit feit aan stonds vast te leggen. Er is alreeds ver warring genoeg. De zonde van het hamsteren. Het Nat. Dagblad (N.S.B.) geeft als volgt zijn afkeuring te kennen over het euvel van het hamsteren: En dat alles (n.1. de verblijdende berichten over den verhoopten vre de) na een dag, waarop geweten- looze, onvaderlandlievcnde schob bejakken door hun chauffeurs hun luxe-wagens vol hadden laten prop pen met gehamsterde levensmidde len, de leege bakken van de krui deniers achterlatend voor de ont stelde oogen der minder bemid delden Kerkelijke gevoeligheden. De Kerkcraad van de Ned. Hervormde Gemeente te Haarlem heeft dezer dagen een protest gezonden aan B. en W. aldaar, in verband met het zingen van een Roomsch lied in de aan de Herv. Gemeen te behoorende doch vroeger katholieke St. Bavokerk. Ter gelegenheid der her denking van het 200-jarig bestaan van het orgel in de St. Bavo op 13 Sept j.1. zong Jo Vincent n.1. „La Procession", welk lied zoo deelde de kerkcraad in zijn adres me de, een verheerlijking beteek ent van de echt. Roomsrhe processies. Het Noorden (r.IO merkt naar aanlei ding van een en ander op: Zou deze zoo overgevoelige Kwkeraad die zich al bezwaard gevoelt door het. zin gen van overigens profaan kunstwerk, dat alleen een katholieke plechtigheid tot mo tief heeft, niet weten, dat zij geregeld Ver gadert en godsdienstoefeningen houdt in een kerk door katholieken uitsluitend voor den kalh. ecredienst gebouwd? Een kerkcraad die zoo overgevoelig is voor „Roomsche uitingen" moest toch consequent zijn en zoo spoe dig mogelijk dit katholieke kerkge bouw verlaten en aan die „ver foeide Roomschen" weer afstaan. En uit eigen middelen een eigen nieuw kerkgebouw stichten van alle Roomsche smetten vrij. Tot zoover het „Noorden." Een slaande burgemeester. De Haagsche Post schrijft: Het Brieltje (Brielle) had zich voorbe reid op een juichend Oranjefeest bij het ju bileum onzer Vorstin, totdat., in den lctter- Stoppen op verzoek. De halten en stations aan dezen lijn, zoo als die tot de laatste zomerdienstregeling nog bestonden, doch waarvan naderhand slechts Heerhugowaard en Obdam behouden gebleven zijn, zijn er vanaf het begin ge weest. Onmiddellijk had men op dozen lijn al een goede verbinding, zoodat mcnschcn uit het vereenigingsleven van die dagen, zich er nu nog zeer dankbaar over uitlaten. Op tijdig verzoek kon men toen zelfs ver krijgen dat sneltreinen aan halten als Spierdijk, Middenweg, etc. stopten. Oorspronkelijk was het de bedoeling de lijn tusschen Obdam en Hcns'broek te leg gen en door te trekken via Wogmeer en Berkhout, doch men stuitte hier o.m. op cle moeilijkheid van te veel bruggen en den Wogmecrdijk. De onteigening van gronden voor den aanleg van deze haan geschiedde nogal gemakkelijk, ofschoon er en kele landbezitters waren die „het er op aan lieten komen", maar met den kous op den kop thuis kwa men. Niet altijd is men in deze veertig jaren de spoorwegmaatschappij oven dankbaar geweest. Dit kwam o.m. tot uiting toen de maatschappij de overweaboomen op ver schil en d$ plaatsen verwijderde en de be kende „onbewaakte" invoerde. Evenwel bestond er een contract, waarbij bepaald stond dat. deze handelwijze ontoelaatbaar was. Toch moesten cr nog heel wat moei ten gedaan worden alvorens de maat schappij beslont de hoornen weer te laten aanbrengen. Tiet ijveren van den oud burgemeester Dekker van Obdam, die zich o.m. voor deze zaak mot enkele Kamerleden in verbinding stelde, valt zeker zeer te lo ven. Bij het opmaken van dit contract had men niet slechts op de levensbelangen van dori mensch gelet, maar ook op die van het vee, en zoo werd voor kosten eri onderhoud der Mij. op verschillende plaatsen langs den dijk een degelijke afscheiding voor het vee bedongen. De opkomst van verschillende plaatsen aan of in de nabijheid van dezen 1;:- heeft ongetwijfeld veel aan het tot. stand komen van deze spoorwegverbinding te danken. lijken zin, aan den vooravond daarvan; bericht kwam: de burgemeester heeft i feest verbóden, vanwege de kinderver^ ming. Een donderslag deed de oude si ten van het grijze stadje beven. De bun rij kwam in actie, deputaties gingen i het stadhuis: vruchteloos. Toen groeide er in „ons Brieltje" miniatuurrevolutie. Vlaggen werden j haald, versieringen verwijderd, opstop hadden plaats. Een feit was, dat Den B zelf geen enkel geval van kinderverlami had. Wel kwam in een aangrenzende meerite een enkel geval voor, en nu de burgemeester zijn verbod te hebben grond op een zeer voorzichtig advies den Rijksgezondheidsdienst. Het is et zeer zonderling, dat in die aangrenz. gemeente het feest wèl doorging. Hoe zij: ons brave Oranje-Brieltje was eenu dig buiten zichzelf. Maar nu achteraf men er nog eenige vpor den burgemee bezwarende feiten aan den dag. De N.RG schrijft: „Als de burgemeester zich wat kalmer had gehouden, zou het wel licht tot wanordelijkheden niet zijn gekomen. Van zclfbcheersching bij dezen magistraat was weinig te be speuren. Hij heeft bijv. zelf klappen uitgedeeld en van kinderen de lam pions uit de handen geslagen. Hij is ook aan het schieten geweest, zij het in de lucht." Deze mededeelingen maken, aldus de H.P het noodzakelijk, de vraag te stellen, of minister van Binnenlandsche Zaken nii eens wil nagaan wat er precies is gebeunl Bloembollenfirma te Hillego ernstig benadeeld. In Mei van het vorige jaar diende een bloembollenhandelaar te Hille- gom bij de Justitie te Amsterdam een klacht in tegen een handelsrei ziger, die bij dze firma in dienst was geweest. Hij zou zich hebben schuldig gemaakt aan oplichting en verduistering. De handelsreiziger werkte in Zweden vod de Hillegomschc firma, hij werd ontsla??! wegens oneerlijkheid doch hij ging don met het innen van gelden, die hij ten eiga bate aanwendde. De man werd gearresteerd en daar st< hij terecht wegens verduistering van i auto, welke hij in Amsterdam verduiste: had en waarmee hij naar het Noorden \vs vertrokken. Na zijn straf te hebben onde gaan werd hij uitgewezen en door de N dcrlandsche Justitie gearresteerd. De raa kamer der rechtbank weigerde tot zijn gra te woede 'zijn .invrijheidstelling, een schikking, die hij beantwoordde met hoogst bdlcedigcnd epistel. Gisteren stond de 27-jarige man tcreci voor de Amstcrdamsche rechtbank. In taal was benadeoling tot een bedrag 600 kronen ten laste gelegd. De verdachte legde een volledige beka tenis af. Het reclasseeringsrapport luidde ven van gunstig. Verd. werd zeer oneerlijk onbetrouwbaar genoemd, reeds in zijn jeu? jaren had hij zich aan bedriegerijen schil! dig gemaakt. Ook had de reclasseeringsamhte- naar niet den indruk, dat de reeds ondergane insluiting veel effect had gehad. „Hij is een praatjesmaker zonder verantwoordelijkheidsge voel", was de ambtenaar van oor deel. De Officier van Justitie merkte in zijl requisitoir op, dat verd. niet alleen zijl firma voor belangrijke bedragen heeft be nadccld, doch ook den naam van de Nl dcrlandsche bloembollenliandclaren in Zwe den geschaad. Spr. vorderde een gevangenisstraf voor den tijd van een jaar met af trek van de voorloopige hechtenis. De verdediger bepleitte clementie en op logging van een straf gelijk aan de in mil dering te brengen voorloopige hechtenis. In het binnenland van Nieuw-Guinea Nieuws van de Arclibold-expedili In het begin van September zijn de Eufl peescha 'eden van de Archbold-expeditie vj het Hannemameer naar het zuiden vertrol ken om den Wilhelmina-top te beklimflii Op 13 September vlogen de gezagheblp van Holiandia en zijn cclvtgenoote, op noodiging van den expeditie-leider, 1 den Wïlhelminatop. Het vliegtuig landd op bet Habbcma-meer. Het expeditiekan;! aldaar is prachtig gelegen De temperatuur! vrij laag en de dajak-koelics hebben vtf- last van do koude cn de ijle lucht. cchtgenootc van den gezaghebber, mevrou Hoogland, is de eerste Europeeschei dam die zoo diep in het binnenland van Nie® Guïnea vertoefde. Later is gemeld, dat wegens het voort rend ongunstige weer, n.1. hagel en sneer do beklimming van den WilhelminM moest worden geslaakt. De leden van j expeditie zijn teruggekeerd naar bet H&' bema-nieer. Men heeft aldus de N.R.Crt.,* aanleg ven een cxplotatiekamp op hoogte van 1750 mol"r. thans in voort» ding.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 14