Ons land in de internationale branding Onze Rijkswegen ook 's nachts veilig E' Pluimveehouders bijeen Niet parlementair gehandeld Prins Bernhard op de Hoogere Krijgsschool Postvluehten op Geen R.A.I. in 19 Woelig Palestin; conomische rarom Weinig critiek op de bijzondere maatregelen der regeering. Af* keuring over de maatregelen in al gemeen verband. ZELFSTANDIGHEIDSPOLITIEK GOED, MAAR DAN OOK IN ALLES! Vele leden van de Tweede Kamer verklaren dat zij de politiek van Ne derland met betrekking tot den Vol kenbond zoo niet bewonderen, dan toch begrijpen. Hun critiek richt zich dan ook niet zoozeer tegen de bij zondere maatregelen onzer regeering als wel tegen het Nederlandsche aan deel in de gezamenlijke politiek van de pslos'taten. In het voorloopig verslag inzake de be grooting van buitenlandsche zaken wórdt dit uitvoerig uiteengezet. De leden komen tot de conclusie, dat door de gezamenlijk ge nomen maatregelen den vrede zeker niet werd gediend en dat ze de machtswellust der autoritaire staten aanwakkerden. Ernstige critiek hebben deze leden ook over de toegeeflijke houding der groots mo gendheden tegenover Duitschland, dat Tsje- cho Slowakije zonder slag of stoot kon ver nietigen. Het strekt in zekeren zin tot be schaming, een land als Rusland te hebben hooren verklaren, dat het zijn woord gestand zou doen en Frankrijk zou helpen, als dat land zou moeten optreden, terwijl de groote democratische staten feitelijk hun woord braken! Om aan de gevolgen van de een maal geschapen situatie te ontko men en tot internationale samenwer king te geraken, achten deze leden het volledig herstel van den Volken bond den eenigen weg. Andere leden zijn het met deze critiek niet eens, verdédigen het optreden der Oslosta- ten en meenen dat de collectieve veiligheid hóe langer hoe minder werkelijkheid was. Er is geen internationale rechtsorde meer, de humanistische wereldbeschouwing leed fiasco, de sociaaldemocratische ontwape- ningsleuze ging het niet beter. Geestelijke herbewapening In zichzelf democratische christelijke rechtsbeginselen kunnen slechts een ge meenschappelijke basis vormen. In dit ver band wenschen verscheidene leden, dat het streven naar geestelijke herbewapening ver der zal doordringen. Vele leden betreuren het dat men niet eerder tot wijziging van het verdrag van Versailles is'gekomen. Aan -het laten voortbestaan: van het on recht, dat in de verdragen was gelegen, is in den grond de verzwakking van den Vol kenbond te wijten. De jongste gebeurtenis sen hebben daarop nog weer een scherp licht geworpen. Daarvan kan echter zeker niet aan de Oslo-statcn, en dus ook niet aan Ne derland. de schuld worden gegeven. Deze leden kunnen zich ook niet vereeni gen met de critiek op Chamberlain. Voor ons land zien zij de politiek der volstrekte zelfstandigheid als de eenig juiste. Maar dan ook in alles zelfstandig! Intusschen meenden deze leden er wel de aandacht voor te mogen vra gen, dat zulk een politiek alleen dan in hét belang van liet land moet worden geacht, indien werkelijk in alle opzichten een zelfstandige posi tie wordt ingenomen. Sommige han delingen der regeering, zooals bv. de erkenning van den koning van Italië als keizer van Ethiopië en de benoe ming en toelating van agenten bij en van het Franco-bewind en zelfs de in samenwerking met andere Os- lostaten afgelegde verklaring inzake art. 16 van het pact, hadden niet na gelaten bij deze leden den indruk te wekken, dat de houding van Ne derland op internationaal gebied in den laatsten tijd niet steeds uitslui tend door het zelfstandig oordeel der regeering is bepaald. Eerste Kamer De Kamer „achteraf' ingelicht over de Tariefmachtigingswet. In de vergadering van de Eerste Kamer van gistermiddag heeft de heer De Zeeuw (s.d.) bezwaar gemaakt inzake het in de afdeelingen doen onderzoeken van het ont werp tot wijziging van Tarieismachtigings- wet. Hij grondde dit. bezwaar op het feit, dat hier niet op democrat.isch-parlementaire manier is gehandeld, want de Eerste Kamer is niet door een Memorie van Toelichting en de discussies van de Tweede Kamer voorge licht. „Deze Kamer moet behoorlijk zijn inge licht en niet achteraf zeide spr. Spr. vroeg zich af of de regeering niet. bij wijze van uitzondering aan deze Kamer alsnog een memorie van toelichting kan zen den. Hij wees in dit verband op de Memorie van Antwoord op de algemeene beschou wingen, zoo juist verschenen, waarin de regeering haar voornomen te kennen geeft toto nibuiging van de handelspolitiek. Na eenig debat werd het voorstel om het ontwerp nu in de afdeelingen te behande len. aangenomen met 30 tegen 15 stemmen. Daarna ging de Kamer in de afdeelingen. Eenige leden zouden Nederland zoo spoe dig mogelijk den Volkenbond willen zien verlaten. Dezelfde leden verklaren zich tegen financieelen steun aan Tsjecho Slowakije. Geen tweederangs gezanten meer! Verscheidene leden willen in navolging van andere landen, als België bijvoorbeeld, een aantal onzer gezanten den rang van ambassadeur geven. Nederland mag niet 't gevaar loopen, dat zij diplomatieke verte genwoordigers in de groote hoofdsteden als gezanten van den tweeden rang bij die van andere even groote en vaak nog kleinere mogendheden moeten achterstaan. De Scheldekwestie. Verscheidene leden gaven als hun mee ning te kennen, dat, nu het verschil over het Maaswater tot een beslissing is geko men, het oogenblik gunstig schijnt om tot een regeling van verschillende andere aan gelegenheden met België te geraken. Ge dacht werd hierbij o.a. aan de vaart op de Schelde. Sommige leden gaven als hun oordeel te kennen, dat de beste oplossing deze zou zijn, dat Maas en Schelde heide onder het regime van het internationale rivieren- recht zouden worden gebracht. Verscheidene leden betreuren het dat. ons land niet heeft deelgenomen aan het onderzoek naar de luchtbombardementen, waartoe Engeland ons land had uitgenoo- digd. De Joden en vele anderen. Met diepe verslagenheid hadden vele le den uit de dagbladen en uit verhalen van ooggetuigen kennis genomen van de in vele gevallen onmenschelijke houding, wel ke door Duitsche overheidsorganen zoowel tegenover Joden als tegenover Katholieken, belijdende protestanten en „niet arische" Christenen wordt aangenomen. Zij geven toe dat hier geen reden is voor een direct ingrijpen onzer regeering. Zij meenden echter, dat er reden is, te overwegen, of er geen aanleiding bestaat te bevorderen, dat tegen het hierbedoeldc optreden, dat. zij beschouwen als een slag in het gezicht der Europeesche beschaving, door den volkenbond telkens en telkens weder wordt geprotesteerd. Bij een aantal leden bestond on gerustheid met betrekking tot de vraag, of de minister wel steeds voldoende opkomt voor de belangen van Nederlanders in den vreemde. In de eerste plaats werd in dit verband herinnerd aan het geval van den Ingenieur Do Wit, van wien aangenomen schijnt te moeten worden, dat hij in Siberië in bal lingschap het leven heeft gelaten. Voorts werd gewezen op de,uitwijzing van de Nederlandsche journaliste mevrouw van Meurs uit'Polen. Naar men meende, is in dit geval door het departement van Bui tenlandsche Zaken zeer weinig krachtig op getreden. In het bezoek van Koning Leo- pold aan ons land zien vele leden een be wijs van vriendschap tusschen Nederland en België. Z.K.H. zal enkele lessen volgen. Men meldt ons van officieele zijde, dat Z. K. H. Prins Bernhard gedurende dezen cursus enkele lessen zal volgen aan de Hoo gere Krijgsschool. In verband hiermede heeft Z. K. H. gister middag de openingsbijeenkomst bijgewoond, waarin de officieren-leeraren, de burger-lee- raren en de leerlingen door den directeur van de Hoogere Marine Krijgsschool en de directeur van de Hoogere Krijgsschool aan Z. K. H. zijn voorgesteld. Maggi's Soepen beheersen ons land Als U een Maggi's Soep volgens de gebruiks aanwijzing klaarmaakt en proeft, zult U begrijpen waarom. Maggi's Soepen hebben zo iets fijns. Ze zijn bijzonder smakelijk, voedzaam en geurig. Het is alsof U ze zelf hebt gemaakt Alleen zijn ze voordeliger. Slechts water en een korte kook tijd zijn nodig, om een verrukkelijke soep te bereiden. Maggi's Soepen zijn een genot op tafel! MAGGI' SOEPEN f1"*'" en de fabrieksmerken: de naam MAGGI en de Kruisster ALTHANS NIET ONVEILIGER DAN OVERDAG. VRIJE ONTWIKKELING VAN HET VER VOER NOODIG. BEKWAME LEGERCHAUFFEURS ONONTBEERLIJK. NEDERLAND TELT 2500 ONBEWAAKTE SPOORWEGOVERGANGEN Heden heeft de minister van Waterstaat, mr. dr. ir. J. A. M. van Buuren in het ge bouw van den Dierentuin te Den Haag, den vierden wegverkeersdag van de Kon. Ned. Automobiel Club geopend. Tal van autoritei ten op verkeersgebied waren aanwezig. De minister zeide in zijn openingswoord, dat de inwerkingtreding van de Wegenverkeerswet binnenkort kan worden verwacht. Verlichting van Rijkswegen. Vervolgens hield dr. ir. L. R. Wentholt, hoofdingenieur-directeur van den Rijkswater staat, hoofd van den centralen dienst van de wegen en de bruggen, een rede over de verlichting van de Rijkswegen. Het laat zich aanzien, aldus spr., dat binnen niet al te lan gen tijd tot verlichting van een aantal Rijks wegen zal worden overgegaan. Onderzocht is, welk nut de verlichting van de buitenwegen oplevert. Dit onderzoek heeft geleerd, dat ge durende de jaren 19351937 tijdens duisternis gemiddeld 22,5 van het aantal ongevallen plaats had, ter wijl over het gëheele jaar gerekend het verkeer tijdens duisternis op iets minder dan 20 kan worden gesteld Hieruit zou zijn op te maken, dat de Nederlandsche Rijkswegen bij duister nis slechts weinig onveiliger zijn dan bij daglicht. De minister van Waterstaat heeft in be ginsel beslist, dat voor verlichting in aan merking komen de rijkswegen, deel uitma kende van het Rijkswegenplan, welke een verkeer hebben van meer dan 2400 motor rijtuigen per etmaal. Geen belemmeringen! Mr. W. J. van Balen, president der Alg. Ned. Verkeers Federatie, hield een pleidooi voor een onbelemmerde ontwikkeling van het vervoerwezen, teneinde onze samenle ving, tot grooteren bloei te brengen. Het motorwegverkeer heet, zoo zette spre kcr uiteen, nog lang niet zijn volle expansie bereikt. Nog steeds is ons wegenstelsel on voldoende, en nog te zeer belemmerd door bochten, smalle trajecten, kronkelige door tochten door steden en dorpen, overwegen, ponten, tollen en andere overblijfselen uit een vorige periode. Ook echter van het net, zooals het daar ligt, wordt nog niet eens het volle gebruik gemaakt. Niet, omdat de weg gebruikers daarin uit gebrek aan energie te kort schieten, maar omdat zij van hooger hand niet tot een meer intensief en meer De uitkomsten over 1938 tot nu toe bevredigend. Moeilijkheden met Engeland. Toch zal de uitvoer waarschijnlijk een record bereiken. Maatregelen ter ver betering van het fokmateriaal. In een te Utrecht gehouden bijeenkomst van pluimveehouders, werd door den voor zitter een overzicht gegeven van het afge- loopen jaar, waaruit bleek dat de uitkomsten van de pluimveehouderij in 1938 tot nu toe. over het algemeen genomen, bevredigend waren, evenals in 1937. In vergelijking met 1937 zijn de voerprijzen in 1938 iets lager geweest, p l.m. 40 ct. per 100 kg., de eier- prijzen waren in 1938 iets hooger. De eierprijs houdt ten nauwste verband met het verloop der prijzen op de E ngelsehe markt. De uitvoer naar Engeland was in 1938 weer belangrijk grooter dan verleden jaar. Toen werden in de eerste 9 maanden 29014 ton verscheept, in dit jaar ruim 36000 ton, een stijging dus van 25 pet. De verwachting is, dat de toename in de laatste drie maan den van 1938 nog wat grooter zal zijn. Het kwantum eieren, dat naar Duitschland kan worden geëxporteerd, is kleiner dan in 1937 door de vermindering der betalingscontin- gc n ten. De verkoop naar Engeland leverde in 1938 herhaaldelijk moeilijkheden op tengevolge van het plotseling inzakken der prijzen door overvoer de markt in Londen. De totale uit voer zal volgens schatting in 1938 de 1100 mUlioen stuks benaderen en daarmede een record bereiken. Ook andere landen op de En- gelsche markt. Verschillende landen hebben den export van eieren naar Engeland in' de laatste jaren uitgebreid. Dit is ook geschied door de drie voornaamste exportlanden, nl. Dene marken, Nederland en Polen. Het is logisch dat er aan exportuitbreiding naar Engeland ergens een grens is gesteld, omdat dat afzet gebied niet ongelimiteerde hoeveelheden in steeds stijgende mate kan verwerken. Bij de vergrooting van den export naar Engeland moeten wij echter, aldus spreker in geen geval achter blijven bii de andere landen, daar dit zou beteekenen terugtreden ten gun ste van onze concurrenten. Een belangrijk schrijven van den minister inzake de teeltreqeling. Van den minister werd voorts kort voor de vergadering een belangrijk schrijven ont vangen met betrekking tot de teeltregeling voor de pluimveehouderij. Onder verwijzing naar het feit, dat. de teeltregeling mede be oogt verbetering aan den pluimveestapel, deelde de minister daarin mede. dat het hem wil voorkomen, dat de daartoe strekken de maatregelen onder alle omstandigheden van beteekenis moeten worden geacht voor de pluimveehouderij. Met het oog hierop komt het wenschelijk voor, dat aan deze maatregelen een basis wordt gegeven, wel ke meer in overeenstemming is met het blijvend karakter der regelingen. In verband met het bovenstaande zal de minister gaar ne vernemen of de N.P.F. (Nederlandsche Federatie van vereenigingen van berlrijfs- pluimveehouders) het mogelijk acht. in sa menwerking en overleg met de algemeene Nederlandsche Pluim veetecltvéreeniging (A.N.P.V.) een organisatie in het leven te roepen, welke tot doel heeft verbetering van den pluimveestapel, waarbij dan tevens is aangegeven hoe de N.P.F. eventueel de op zet van een dergelijke organisatie denkt. De vergadering ging er mede accoord, dat het bestuur deze aangelegenheid in onderzoek zal nemen, economisch gebruik worden toegelaten. Spr. betoogde, dat het deze mentaliteit is, die moet veranderen. De onbewaakte overwegen. Dr. J. A. Leertak, verkeersredac- teur van het Algemeen Handelsblad, wees er in een voordracht over Kruisingen van Rail- en Wegver keer op, dat thans 1400 overwegen op het hoofdnet en 1100 van de locaalspoorwegen zonder bewaking zijn. Ter vermindering van het groote gevaar bij de onbewaakte overwegen bepleitte spr. ten eerste een ruimere toepassing van „floodlight" op die plaatsen waar afsluit- boomen zijn; ten tweede een automatisch flikkerlicht in twee kleuren in plaats de ouderwetsche methode van men schel ij ke be waking der spoorwegovergangen. Automobielsport en legerbelangen. Kolonel A. M. M. van Loon, ex-comman dant van het korps motordienst voerde tenslotte t woord over „Automobielsporten legerbelangen". Spreker zette in het kort uiteen welk een voortreffelijk middel de automobielsport is geweest om goede chauffeurs te vormen en ging er vervolgens toe over aan de ontwikkeling van het au tomobilisme in de weermacht een uitvoe rige beschouwing te wijden. Wat de dagelijksche behoeften voor een weermacht als de onze beteekenen, moge blijken uit de volgende cijfers. Voor onge veer *4 van het veldleger, dus bijzondere afdeelingen van de weermacht buiten be schouwing gelaten, zijn dagelijks noodig 110 anderhalftons autovrachten. Om voor eenzelfde troepenmacht de mu- nutie enz. aan te voeren zijn ongeveer 170 auto's van dezelfde capaciteit noodig. Het vervoer per auto stelt een comman dant in staat snel een deel zijner troepen op het gevechtsveld te verplaatsen en el ders in te zetten, dan wel uit het gevecht los te. maken. Ook snelle aanvoer van re serves wordt aldus mogelijk gemaakt. Het leger dient te kunnen beschikken over zeer bekwame chauffeurs, in staat oan de moeilijkste opdrachten uit te voeren. En voor het verkrijgen van dergelijke chauf feurs vormt zoo besloot spr. de auto mobielsport een zéér belangrijke factor en kan dus als zoodanig als een legerbelang worden beschouwd. Benzinebelasting vijf jaar verlengd 1 Misschien kan de schatkist de opbrengst eerder missen. De benzinebelasting is nog zoo slecht niet, meent de minister van financiën in de me morie van antwoord in zake het wetsont werp houdende nadere voorzieningen ten aanzien van de heffing van het bijzonder in voerrecht op benzine. De bewindsman stelt dan ook voor deze belasting met vijf jaar te verlengen. De voorgestelde verlenging van den wer kingsduur der benzinebelasting is gelijk aan die welke voor de omzetbelasting was voorgesteld en is aanvaard. Van beide hef fingen is in redelijkheid niet te voorzien, dat 's Rijks schatkist de opbrengst er van eerder kan missen. Mocht deze onderstel ling te pessimistisch blijken,, dan zal de verlenging natuurlijk niet beletten, tusschen tijds tot verdaging of afschaffing over te gaan. Auto te water De drie inzittende Alkmaarders gered. Te Utrecht, ter hoogte van de Noorderbrug, geraakte gisteravond een personenauto uit Alkmaar, waarin drie heeren gezeten wa ren, in het water van den Weerdsingel. Door onbekendheid met de plaatselijke si tuatie reed de bestuurder, in plaats van de bocht te nemen, recht door pardoes het wa ter in. Geholpen door toegeschoten voorbij gangers, gelukte het den inzittenden van den wagen, zich uit hun benarde positie te be vrijden en met een nat pak den wal te be reiken. Per auto werden zij naar het hoofdbureau van politie gehracht en daar van droge klee- ren voorzien, waarna zij huiswaarts konden keeren. De auto is later op den avond met een kraanwagen uit het water gehaald. Joden als oorlogvoerenden behandeld Campagne in Duitschland werkt met verdubbelde kracht. De antisemitische ckmpagne in Duitsch land schijnt op het oogenblik met, verdub belde kracht te worden voortgezet. In som mige kringen eischt men openlijk de uitwij zing van alle buitenlandsche Joden en de vorming van een Ghctto door de Duitsche Joden. Het „Schwarze Korps", het orgaan van de S.S., schrijft o.a.: indien het wereldjudaisme ons den oorlog verklaart, en dit heeft het reeds gedaan, moeten wij de bij ons wonen de Joden behandelen zooals men de ingeze tenen van een in oorlog zijnde mogendheid behandelt3 Tertrek van Aankonr fteënSis) |Sin*a»- 2 Nov.|Ban,i.2n SSS3? bdhP.2Nov. |Ra„*.2N, rtê'ru"eis) lBaKdad 2 Nov. [Athene 2) ren™' [Napels 2 Nov. Alex. 2 N0 (terugreis! lMedan 2 Nov' lRan«- 2 N, In een gistermiddag te Amsterdam den vergadering van de ver. rijwiel- es tomobielindustrie (RAI) is besloten, in begin van 1939 geen RAI-tentoonstellirt houden. Duitsch volks-inkomei stijgt Sedert 1936 met -6 milliard m Het rijksbureau voor statistiek te Ber: berekent het inkomen van het volk over 1937 op 71 milliard, d.i. on« 6 milliard M. hooger dan in 1935. voornaamste stijging komt door trieëele productie. Onder de gro% komsten staan arbeiders- en ond«jj_ inkomsten op de eerste plaats. van 1936 en 1937 de kosten voor derhoud slechts uiterst weinig zijn te nomen, beteekent dit een stijging vut werkelijke inkomen met 6 milliard. der gee verj den eers torg nist V» de Dt dé i waa De zuiveringsactie door de E sche troepen. - Huiszoeltiij Optimisme en vrees bij de bieren. De actie der Britsche troepe duurt voort. Te Jaifa is een hn| waarin wapenen waren opgeslagen met den grond gelijk gemaakt, dens huiszoekingen in de omgevb| van Sarkiyek zijn vijf opstank lingen gedood en twee qewond. De staking der Arabieren duurt' het geheele land voort. Ter gelegenheid van den verjaarde verkiezing van Balfour heeft de Jooi nationale raad een manifest uitgevaar: waarin de Joodsche jeugd wordt a) spoord zich aan te sluiten bij de hal!-: taire organisaties. In de h Ge Wat van zeke penr bij i sterd Ge ging f200. Ev het 1 die i te Bi merk subsi de e gonn Gc anitv D« dat is, 1 verl TJ u flBït wilei dat» de k< restee Voe werks 'raag .Mij- v 'voelin jpoldei I ophou De .Vlam Hiei ia? wegen Ib. Ki De ipmii sten De i 'de be West Vee! hebben de Arabieren van de huiszoetó die zoo nu en dan bij hen worden ged en die natuurlijk niet worden aangé diRd. - Ven Bij huiszoekingen te Jaffa is een v? stel on tal Arabieren gearresteerd, terwijl dorp Mazraa Sharkiya ten noorden van mallah, honderd Arabieren zijn gearresl na een gevecht tusschen Britsche sold en een bende Arabieren. Tijdens he: vecht werden acht Arabieren gedood en gewond. Omtrent het Woodhead-rapport heei bij de Arabieren over het algemeen e( timisme. Evenwel vreest men in kringen den invloed van Amerika op door de Britsche regeering te nemen be Basis overeenkomstige week 1937 100 W a legen Roller béfgp.e Het bij de wanne De 1 werkei teruit het ve tVoorzi 'zalwi Na geinac Effectenmarkt Aandeelenkoersen Betalingsverkeer Omzet postcheque- en girodienst Groothandel Gropthandelsprijzen Omzet termijnmarkt Amsterdam Kleinhandel Omzet winkelbedrijf Goederenverkeer Gewerkte taken (1 taak halve ar- heidsdag) Haven Am sterdam Bevrachtingen wilde binnenvaart Arbeidsmarkt Aanvragen van werk gevers Aanbiedingen van werknemers Plaatsingen i lm 5 Oct. 10 Va 15 Ocl. 94.0 93.2 110.5 105.8 1 69.9 70.6 100.7 51.7 103.2 115.0 11 74.3 150.7 11 76.1 101.6 109.1 11 113.4 95.7 104.4 108.9 id 1939 h. schap Het aanger "Dé s der?, d in he iets, cl sniur, pn. Dm fans, <Wd. De 1 van di gor m betaler Voor moet I Voor het w( dat de Kroon 1 herpla; was h bracht De, be naar niet ki Ze b De 1, wat bi ook p bjn. De dat h( water 13 daj malen, voorzit De 1 kenis binger De dat el laat, die ee gunni De 1 is, da van d Het i< vergui Voo: sel is stond: nieuw voor

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 2