Oslo ondermijnde „Leve de Koning!" den Volkerenbond niet Zeer snelle twee motorige jager met intrekbaar nenswiel-landingsgestel Touringcarbedrijf vraagt bescherming Postvluchten opl^, De moeilijkheden in V.V.ll Democratieën in September te slap? ARTIKEL 16 VAN HET VOLKENBONDS PACT NOG NIET DOOD REGEERING VAN ONAANDOENLIJKHEID BETICHT TEN AANZIEN VAN DE JOODSCHE VLUCHTELINGEN. Bij den aanvang der Tweede Kamer werd gistermiddag het wetsontwerp, houdende maatregelen ten aanzien van de invoerrech ten in Ned.-Indië met 43 tegen 19 stemmen aangenomen (tegen de soc.-dera., de chr.- dem., de comm. en de N.S.B.). De heer Roestam Effendi (conim.) zegt in het debat, dat aan de stemming over dit wetsontwerp voorafgaat, van de fiscale po litiek, hier gevolgd, groot nadeel voor de Indische bevolking te verwachten. De minister van Koloniën, de heer Weiter, antwoordt, dat de voorgestelde maatregelen inderdaad eenige druk op de bevolking leg gen, doch toch niet vérstrekkend zijn. Spr. betoogt voorts, dat de economische toestand der inlandsche bevolking sinds 1936 en 1937 iets verbeterd is. Een wctsontwerk tot goedkeuring van twee besluiten van den Gouverneur-Gene raal van Ned.-Indië tot wijziging en aanvul ling van afd. III der bcgrooting van Ned.- Ipdië voor 193S (o.m. behelzende verhooging der opcenten op diverse belastingen), wordt aangenomen met 50 togen 23 stemmen (te gen de chr.-dem., soc.-dcm., comm. en n.s.b.). Nadat nog enkele wetsontwerpen en con clusies zonder debat en z.h.s.t. zijn goedge keurd, gaat de Kamer over tot de behande ling der begrooting van Buitcnlandsche Za ken. Nederland en de Volkenbond. De heer Bongaerts (r.k.), acht het niet ge heel juist, dat Nederland in September j.1. op opportunistische overwegingen art. 16 van het Volkenbondspact facultatief heeft ver klaard. Spr. beschouwt het Volkcnbondspact als een geheel en acht het ongewenscht, dat de eene staat dit en de andere staat dat ar tikel niet op zich zelf van toepassing ver klaart. Beter zou hij het achten indien de regeering aandrong op een officieele verkla ring van de Volkenbondsvergadering, waarin niet op opportunistische, maar op princi- pieele gronden voor alle landen de sanctiebe palingen tijdelijk zouden worden opgeschort. Bij de hervorming van den Volken bond zal volgens dezen spreker rekening-moeten wor den gehouden met de groepeeringen der Eu- xopeesche staten in een Slavisch, een Ger- maanseh^cu}.. qei> Ppmaausch blok. Dezg groepsvorming zou in cle' structuur van den bond tot uiting moeten komen. Ook zou bij cfe'hervorming van den Volkenbond de na!- leving van verdragsbepalingen moeten wor den geregeld. De heer Van der Goes van Naters (s.d.) stelt de zelfstandighcidspolitiek der regee ring, welke hij opportunistische isolements- politiek. noemt, tegenover de politiek der collectieve veiligheid, welke uitgaat van het primaatschap van den rechtsnorm. De verklaring van September te Ge- nève had in de toen gegevm situatie de uitwerking van een invitatie aan de fascistische mogendheden om hun gang te gaan. Het werkelijke gevaar voor den vrede. Tegenover den minister, die het in de me morie van antwoord onchristelijk heeft ge noemd zich uit afkeer voor den inwendigen regeeringsvorm tegen een bepaalden staat onvriendelijk te betoonen,,voert spr. aan dat het slechts van werkelijkheidszin getuigt te erkennen, dat oo de slagvelden van China, Abessynië en Spanje en in de pogroms van den laatsten tijd de gevolgen te vinden zijn van een geest, die het werkelijke gevaar voor den vrede vormt. De minister gaat te gen beter weten in (De Voorzitter ha mert.) Onze regeering neemt volgens dezen spre ker een niet voldoende krachtige houding aan tegenover den druk van een buitenland- sche regeering. Als voorbeelden noomde hij de aandrang, op last der Duitsche regeering door wetsondememingen op hun Nederland- sche handelsrelaties uitgeoefend, om geen niet-arisch personeel in dienst te houden. Spr. bepleit een nauwere samenwerking met de regeering van Valcncia. Dat de Volkenbond heeft gefaald, is zeker niet aan de fascistische staten te wijten, aldus de anti-rev. afgevaardigde de heer Smëenk, maar aan de politiek der groote mogendheden. Dat de Oslo-staten de collec tieve veiligheid zouden hebben ondermijnd, betwist spreker. Spr. is dankbaar voor het- vredeswerk van Chamberlain. Het standpunt der regee ring inzake art. 1G van het Volkenbonds pact acht spr. juist. De oplossing van het Jodenvraagstuk moet langs internationalen weg worden gevonden. De heer Joekes (V.D.) onderschi'ijft het regeerin«?sstandpunt ten opzichte van art. 16 van het pact, maar wil toch dit artikel niet als dood beschouwen, daar het, de ver plichting blijft inhouden, om, in overleg met andere volkenbondsleden, ernstig na te gaan. of het artikel moet worden toegepast Wat het Jodenvraagstuk betreft, meent deze spreker, dat de regeering te Evian wat al te strenge voorwaarden heeft gesteld. De NederlandscheJoden in Duitsckland. Is de regeering opgetreden tegen beschadiging van eigendommen van Nederlandsche Joden in Duitsch- land? Heeft de regeering ook aan dacht voor de- positie der .Nederland sche Jodeu in Italië? De heer Bierema 'lib.) onderschrijft in zeer veel opzichten de politiek der regee ring en bestrijdt de opvatting, van henv die meencn, dat de democratieën in Septemher krachtiger hadden moeten optreden. Wat de uitwijzing van de Nederlandsche journaliste mevr. van Meurs uit Polen be treft, vindt spr., dat ons land wel wat te gauw de neiging heeft zich in een hoek te laten duwen. Spr. vraagt de aandacht van den minister voor klachten van repatriee- rende Nederlanders over de nieuwe trans erregeling met Duitschland. De spreker informeert naar den stand van het internationale overleg betreffende de Joodsche vluchtelin gen. De regeering heett in deze zaak den indruk van onaandoenlijkheid gewekt, hetgeen door de jongste gebeurtenissen te Zevenaar wordt bevestigd. De regeering moge haar houding in deze herzien. De heer Rost van Tonningen (N.S.B.) keurt het af, dat de soc. democraten een oorlogs- zuchtigen toon aanslaan en dat de katho lieken vasthouden aan den Volkenbond. Het is een gevaar voor ons land, dat wij inzake art! 16 geen ondubbelzinnige hou ding aannemen. In uitlatingen van den Franschen gcneralen staf is openlijk ge- eischt, dat het Fransche leger eventueel door België naar het Roergebied zal kunnen marcheercn. Spr. meent dat in een dergelijk geval de Volkenbond een voorwendsel voor een dergelijk doortochtsrecht aan de hand zal doen. Daarom dringt hij er op aan den Volkenbond te verlaten. „Schijnmedelijden". Spr. beticht voorts de democratie van schijn-medelijden indien zij niet ingaat op het denkbeeld der N. S. B., dat Nederland het initiatief zal nemen tot internationaal overleg tot het stichten van een Joodsch na tionaal tehuis buiten Europa De fracties der N. S. B. van de Eerste en Tweede Kamer hebben Donderdagmorgen een bezoek ge bracht aan minister Colijn om dit denkbeeld voor te staan. De heer Rutgers van Rozenburg (c.h.) meent dat een Volkenbond met een bindend pact ofwel machteloos is het pact te hand haven, ofwel 'n wereldoorlog ontketent. Een Volkenbond van consultatief karakter ver dient daarom de voorkeur. Sancties lokken bij voorbaat tegenmaatregelen uit. Spr. wijst tenslotte op de groote beteeke- nis van de Christelijke beginselen voor de 'internationale rechtsorde. De zitting werd gisteravond voortgezet.. Koos Vorrink krijgt boete Wegens beleediging van de N.S.B. Veertien dagen geleden heeft voor de Ilaarlemsche rechtbank terecht gestaan die heer J. J. Vorrink, voorzitter van de S.D.A. P., wien ten laste was gelegd, dat hij in een op 1 Mei j.1. te Zaandam in het open baar gehouden rede een groep der bevolking in casu de N.S.B., had beleedigd. De Offi cier van Justitie Mr. Sikkel, had tegen den heer Vorrink, die niet verschenen was f 100 subs. 30 dagen hechtenis geëischt. De recht bank deed gisteren uitspraak en veroordeel de den heer Vorrink tot f 60.— boete subs. 15 dagen hechtenis. Ondernemers hebben een systeem uitgedacht. In verband met het aanhangige „Wets ontwerp Autovervoer Personen", meent het comité van actie van het Nederlandsch Tou ringcarbedrijf, naar het ons schrijft tegen óver het systeem van de nieuwe wet, een ander systeem .te kunnen stellen, dat een goede, billijke, maatschapplijke en econo misch veel beter te verantwoorden oplos sing van de huidige problemen geeft. Dit systeem zou dan moeten inhouden: 1. Volkomen, wettelijk beschermde, schei ding tusschen autobusdienst-exploitatie (autobusdienstën en groepsvervoer) en toer- bedrijf (toerwagenritten en ongeregeld ver- voer-. Verboden moet worden: a. Met het voor de uitoefening van auto- busdiensten bestemde materieel toerritten of ongeregeld vervoer te doen plaats vinden. b. voor door den staat gegarandeerde of op andere wijze door den staat in hun kapitaal beschermde ondernemingen, om zich te begeven op het gebied van het toer- bedrij f. 2. Afstappen van de stelling, dat het autobusdienst-vervoer uitsluitend toekomt aan m. d. spoorweg samenhangende of daar- jmede samenwerkende ondernemingen. Der halve ook vergunningen verleenen aan par ticuliere ondernemers, zij het onder zekere jgaranties voor behoorlijke dienstvervulling, ipersoneelvoorziening enz. De particuliere ondernemers die op deze wijze een concessie verkrijgt, behoort ech ter eveneens zich ervan te onthouden, om het voor den dienst bestemde materieel toerwerk te verrichten. 3. Het scheppen van een stelsel, waarbij aan concessiehouders op dichtbezette trajecten de verplich ting wordt opgelegd, daarnaast een of meer magere trajecten te bedie nen. Tenslotte wijst het comité erop, dat elke nieuwe gelegenheid tot personenvervoer ook nieuw vervoer schept en dat daarom een stelsel van bekscncrming nimmer tot on derdrukking van een bepaalden tak van vervoer mag leiden. De nieuwe Fokker D 23 PUBLICATIE VERGUNNINGEN TOT HET ZOUTEN VAN HARING. Naar reeds is medegedeeld, is krachtens het Crisis-Haringbesluit 1938 met ingang van 27 November 1938 een verbod, tot het zouten van haring te verwachten, loopende tot 1 Mei 1939. De Nederlandsche Visscherijcentralc maakt hieromtrent bekend, dat het gebrui ken van zout ter verduurzaming van haring alleen kan geschieden krachtens een door of vanwege den Minister van Economische Zaken afgegeven vergunning,, welke slechts wordt uitgereikt aan gcorganisccrden bij de Nederlandsche Visscherijcentralc, echter onder voorwaarde, dat het gebruiken van zout gëgèhfëdt. hetzij uftslliiteiid ter Voor koming van bederf tijdens het vervoer, het zij in een rookerij. inlegger^ of soortgelijke inrichting. voGr zoover aldaar noodzakelijk voor de uitoefening dezer bedrijven. Het is den houder eener vergunning ver boden, haring in tpnnen te verpakken, als mede haring in voorraad te hebben, waar voor in strijd met genoemde voorwaar de zout is gebruikh Aanvraagformulieren ter verkrijging eener vergunning zijn op verzoek verkrijgbaar bij de Nederlandsche Visscherijcentrale, Ju- liana van Stolbcrgplain 34 te 's-Graven- hage; bij het Uitvoercertificaten bureau, RijksvischhaJ te IJ muiden: aan den Visch- afslag te Den Helder en bij de controleurs der Nederlandsche Visscherijcentrale; te Vlaardingen, Da Costastraat 18: te Katwijk aan Zee. ten Brittenstraat 60 en te Schevc- ningen. Haringkade 71. 's-Gravenhage, 24 Nov. 1938. (Adv.) Tandemopstelling der motoren biedt tallooze voordeelen. Omtrent het nieuwste vliegtuig van Fok ker, dat als verrassing voor het eerst op de Parijsche luchtvaarttentoonstelling, die he den geopend wordt, zal worden geëxposeerd laten wij hier eenige bijzonderheden volgen. De D. 23 heeft* twee in tandem op gestelde motoren, waartusschen de vlieger gezeten is. Evenals de G. 1 heeft het toestel twee lange staart- stennvlakken, terwijl hier voor de eerste maal op een militair vlieg tuig het neuswieMandingsgestel, dat geheel intrekbaar is, is toegepast. Zoo men weet wordt dit systeem tot nog toe alleen op sportvliegtuigen als de Stearman Hammond en Scheldemusch toegepast, Ferwijl de Douglas D.C. 4 het eerste verkeers vliegtuig met neuswielonderstel is. De tandemopstelling der motoren De voordeelen van de tandemopstelling der motoren zijn tallooze. In de eerste plaats draaien daardoor de twee schroeven in te genovergestelde richting, waardoor schroef- koppel en gyroscopisch moment, de onder 90 graden werkende kracht, worden opge heven en de wendbaarheid van het toestel zeer groot wordt, grooter dan bij eenig an der vliegtuig van gelijke snelheid. Het twee de groote voordeel is, dat het motorvermo gen verdeeld is over twee motoren. Wanneer een van beide motoren uitvalt, kan het toe stel op één motor nog altijd een snelheid bo ven de 400 K.M. per uur handhaven en stij gen tot op 5500 meter. Doordat de vlieger voor den vlcugelneus gezeten is, heeft hij een zeer ruim uitzicht zijdelings naar omlaag. Het neuswielonderstel. Wat de voordeelen van het neuswielon derstel betreft, het vliegtuig wordt ook op den grond meer wendbaar en de veiligheid bij het landen wordt belangrijk verhoogd. Mistlandingen en nachtlandingen worden er door vergemakkelijkt. Het vliegtuig kan op kleine terreinen ondanks zijn hooge snel heid gemakkelijk binnenkomen door on der een steile hoek op het neuswiel te lan den en kan in geval van nood, wanneer het afvangen boven den grond bezwaarlijk gaat, desnoods met de remklappen uit den grond aanvliegen. Zware bewapening. Het toestel is zéér zwaar bewapend. De Fokkerfabriek heeft er dé vöorkeür aan ge geven, géén kanonnen er in te bouwen, hoe wel de mogelijkheid daartoe bestaat, doch in den vleugel zijn twee geheel nieuwe Browning F.N. mitrailleurs aangebracht, welke explosieve munitie van 13.2 m.m. ver schieten met een vuursnelheid van 1000 schoten per minuut, wat zéér veel meer is dan een kanon zou kunnen verwerken, ter wijl de voorraad munitie welke kan worden meegevoerd veel grooter is. Voorts bevin den zich in den romp twee door de slPoef schietende F.N. mitrailleurs van 7.9 m.m. met een vuursnelheid van 1300 schoten per minuut Capaciteit en prestaties. De D 23, zooals deze te Parijs staat opge steld, is voorzien van twee Walter Sagitta MET DEZEN KREET NAM NEDERLAND AFSCHEID VAN DEN VORST DER BELGEN. Hartelijk afscheid van Koningin, Prinses en Prins Gisteren heeft Nederland afscheid ge nomen van den Vorst der Belgen, dien het gedurende drie dagen gastvrijheid heeft mogen verleenen. Met den trein, welke om 11.13 van het Station Hollandsche Spoor uit de residentie naar het Zuiden ver trok, keerde Koning Leopold naar Zijn land terug. Tegen half elf is er een buitengewone le vendigheid op het plein voor het Paleis Noordeinde. Het eskadron huzaren, dat straks het escorte in den stoet zou vormen, staat met het front naar het Paleis bij het standbeeld van den Zwijger opgesteld. Langs de paleisvleugeis staat een eere- wacht mariniers, bij den ingang van het Paleis de Marinekape! uit Den Helder on der kapelmeester Leistikow. Twee ordon nans-officieren te paard wachten tegenover den ingang, terwijl de stalmeester zijn laat- sto orders geeft. Het is ongeveer tien minuten over half 11 als Koningin Wilhelmina en Koning Leo pold aan den ingang verschijnen. Op dat zelfde oogenblik blazen de pijpers de vaan- delmarsch en presenteert de eerewacht het geweer. Een luid gejuich klinkt van de overzijde, waar het publiek zich achter de afzettingen verdringt. De heide vorsten be treden, het plein en schrijden langs de eere wacht. De Koningin is gekleed in een lanc blauw gewaad met bruine bont, waarhij zij het Grootkruis van de T^opoldsorde draagt. Dc Koning draagt 't Grootkruis der Neder landsche Leeuw over de uniform van Bel gisch luitenant-generaal. De Marinekapel zet onmiddellijk na den vaandeimarsch de Braban<;onne in. Het Prinselijk Paar in den stoet. Dan nemen Koningin en Koning onder gejuich van het publiek plaats in de roode met zes paarden bespannen caleche, waar voor en waarachter zich het cavalerie-es- corte opstelt. In een tweede caleche, met vier paarden bespannen neemt het Prinselijk Paar plaats. De verschijning van Prinses Juliana, die in een grijsblauwen mantel met grijs bont en licht blauwen hoed is gekleed, en van Prins Bernhard in Zijn uniform van ritmeester der huzaren, ontlokt een nieuw gejuich aan de wachtende menigte. Naast het Prinselijk rijtuig stelt de ordonnansofficier zich op. Dan volgen zeven volgrijtuigcn, in het eer ste waarvan de ministers Spaak en Patijn plaats nemen. Niet alleen op het Noordeinde. maar langs de geheele route naar het station klinken, als de stoet passeert, kreten als „Leve Ko ning Leopold" en „Leve België". Natuurlijk wordt ook het eigen Koningshuis luide toe gejuicht. Op het paleis Noordeinde zakt intusschcn de standaard van den Belgischen Koning langs den mast omlaag Op het station. Op het eerste perron van het station Hol landsche Spoor, waarvoor de Koninklijke trein wacht, staat het tweede bataljon van het regiment grenadiers als eerewacht en ook de Koninklijke Militaire Kapel. In de Koninklijke wachtkamer neemt de Belgische Soeverein afscheid van den mi nister president dr. H. Colijn, den burge meester van den Haag en enkele andere au toriteiten. Daarna betreedt het hooge gezelschap het perron cn onder de toonen van de Braban- conne inspecteeren Koning en Koningin de eerewacht. Stram salueert de Vorst voor het vaandel en de Landsvrouwe maakt er een diepe buiging voor. Het vertrek Na de inspectie van de eerewacht neemt Koning Leopold zeer hartelijk afscheid van Zijn Gastvrouwe, dan zegt de Koning de Prinses vaarwel waarna Hij Prins Bern hard hartelijk de hand drukt. De Koning stapt dan in zijn wa gon en blijft vóór het vertrek van den trein nog eenige minuten in druk gesprek met de Koningin, de Prinses en den Prins. Precies op tijd, om dertien minu ten over elf, zet de Koninklijke trein zich langzaam in beweging. Nagewuifd door de Koningin, Prinses Juliana en den Prins, ver trekt de Vorst der Belgen, die diep buigt bii den afscheidsgroet aan ons Koningshuis. De muziek speelt het Belgische volkslied en wanneer de trein onder de overkapping door is. brengt het publiek op de andere perrons, dat nu voor zijn moeite beloond wordt, de Koningin cn het Prinselijk Paar een ovatie. Vriendelijk danken de Vorstelij ke personen voor deze toejuichingen, waar na zij den terugtocht naar het Paleis aan vaarden In Roosendaal. Ook Roosendaal heeft den Koning harte lijk uitgeleide gedaan. Precies om 12.18 rijdt de Nederlandsche Koninklijke trein het station Roosendaal binnen. Ook hier weer een inspectie van de eerewacht. welke is samengesteld uit infan- terietroepen van de ïlle divisie met vaan del en vaandelwacht van het 3e regiment infanterie en het muziekkorps van het 6e regiment infanterie. Bij deze inspectie wordt Zijne Majesteit vergezeld van vice-admi- raal A. Vos. Het mannenkoor „Concordia" uit Roosen daal brengt den Vorst een zanghulde welke dienen indruk op Zijne Maipsteit maakt. Het publiek wuift en juicht, het „Leve de Koning" is niet van de lucht.. Daarna neemt Koning Leopold afscheid van de Roosendaal- sche autoriteiten en stapt in den Belgischen Koninklijken trein. De Koning staat voor het raam van zijn salon-rijtuig, stram salucerend voor. den laatsten groet der Nederlandsche bevolking Het geiuich klinkt nog als de trein reeds de overkapping uit is.. Te 13.15 arriveerde de Koning aan het statiton te Laeken. Valk (heenreis Zilverreiger I i van A,nktWi u) |Ransr. 24 Nov. [sinEap.;4 s J ™!riAth^21 HK«,J (heenreis) |Brind. 24 Nov. |BaSra aj fteruftreis) |r«W-Nov. |jocihp.J (tmiareis) Kd- 24 Nov. |A'dam!4!| fcS, dam 24 Nov. jxapels 24 J JESSm |Band.24Nov.|MedanJ Ui' - N00 Onze vi dc Geus, i baclitssc.lv Aan de: t jaar tij De gro: I (jagen tot jat uit zi [varen, w lifleveren. 1 - OUD I.S.R. motoren, 12 cvlinders in V-vormJ een vermogen van 528 P.K. elk. De cle maximum-snelheid met deze motoii draagt 525 K.M. per uur. De stijgsnelh.eden zijn berekend op l meter in 1,35 min., 2000 meter in 2.(31 enz. tot 8000 meter in 16 min., terwijl practische plafond wordt berekend ofl meter. Het vliegtuig is echter zoodanig j strueerd, dat men desgewenscht zwaJ motoren er in kan bouwen. Bii het gJ van de Roils Royce Merlin of DaimlerJ motoren, kan de maximumsnelheid opgevoerd tot 620 k.m. per Uur.! De achterwielen kunnen zijdelings' q binnen worden ingetrokken, het vrij bare neuswiel verdwijnt achterwaarts! romp en het intrekmechanisme woi| draulisch bediend. De vleugels zijn voorzien remklappen, terwijl drieblad'^] electrisch verstelbare V.D.M. sch: ven op de motoren zijn gemonteerd, welke schroeven ook in vaanstand gebracht kunnen worden, zoodat men alle voordeelen kan hebbei van het vliegen met één motor. Zoo spoedig mogelijk na cle Parijsche toonstelling hopen de Fokkerfabrieken prototype geheel gereed te hebben om D j CC eerste proefvluchten mee te kunnen VV, CIV. J± UV 1 luvill.ll 1»,„illiv.u J|,Q J-'l. Reeds thans wordt in de teekenkarryfr"^~ druk gewerkt aan het vervaardigen der keningen voor de productie in sc ie van D. 23. Woensd jkaal va: ivoiid gel Ka oper totalen v I Voorzit t don gang op school Ijn den v •eerd, ka [pe ouden om Jcel vj jrsoneel jelk als vorstel 1 ter cl irmer len f zal, ling oj Dr. dc jpgevveü Emerki De tan [komend, tor toege' ren van maal woi cent per Bij de 5 commissi [verhard lieshaar. werden Goed uit den hoek! Anderhalf millioen voor de reldtentoonstelling. In de memorie van antwoord inzake! wetsontwerp tot wijziging van de bejfl van economische zaken voor 1938 wordt, zegd, dat Nederland wel kan deelnemen: de wereldtentoonstelling te New York,! het dan ook goed moet doen. Zog-fuUgn,nipt dc# bpuw en cle im van net paviljoen ongeveer f 1.400. moeid zijn, terwijl de resteerende geli reserveering van een bedrag voor tei Iers, o.m. zullen wox'den besteed voor ploitatie van het paviljoen tijdens de toonstelling. nieuwe 1 de lieer Het be ren geeft kleine oj: het onde De ron In cle i jiissievei 1 lezen m taresse r ;enningr tandï n. Vc jsten w ivembc melk PP stc I ageric I kt bij I fikaar c I fthuttin geblazer Ischoorst lslotte in Al 1 z. 1 de winc Alcmaria opgelost Gisteravond wci'd in het Gulden Vlies Alkmaar een algemeene vergadering d Alcmaria V.V.V. gehouden, belegd door» aantal leden. Dit laatste was noodig, oméi er door het aftreden van den heer Londn in het geheel geen bestuur meer was. De vergadering, die werd geleid doordt heer Klomp, duurde slechts kort. Na inleiding door den voorzitter", w verdiensten van mr. Bosman ten aanzi- van de V.V.V. werden uiteengezet, werdl sloten de heeren, die hun bestuursfun' hadden neergelegd, te verzoeken op besluit terug te komen. Vervolgens stelde de voorzitter voor Bosman bij acclamatie als voorzitter herbenoemen. Verschillende aanw meenden echter, dat een normale zing voor den heer Bosman meer be' gend zou zijn. Aldus wei'd besloten, Wi de stemming plaats had. Daarbij uitgebi*acht op mr. Bosman 79 stemnn de heeren Mak en mr. de Groot resp.' 1 stem. terwijl er vijf blanco waren. De voorziening in de diverse nog aan*« ge vacatures zal op een volgende vergal ring geschieden. Leider van Zwart Fro« in arrest Wegens opruil Woensdagavond sprak te Niimegen do Arnold Meijer, leider van Zwart Front, een openbare vergadering van deze orP nisatie. Aan het einde van de vergadering is door de aanwezige politieambtenaren 0 resteerd wegens bezigen van opruien1 woorden tegen het wettig gezag. VADER VAN NEGEN KINDERF' VERDRONKEN. Woensdagavond is de 50-jarige arbeii B.H. Brooks uit Zwartemeer met zijn fic te water geraakt en verdronken. R. kwam per fiets van zijn werk in veenderijen en is, vermoedelijk tcngcvo'c van den zwaren storm, in het langs ik1 weg loopende kanaal terecht gekomen. Toen de man niet op den gewonen W thuiskwam, ging men hem zoeken. Mei besloot al spoedig het kanaal af 11 dreggen. Na een uur werd het lijk haald. Niemand is van het ongeluk getuig geweest Het slachtoffer was gehuwd en vader w negen kinderen. Giste en B. den di (Ier le: Cz. Uit de vei tas g «inei De toordi terwij Watei bx-uik bij he De menk Aai R. S noen ling gede reed Was klai

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 2