Oslo ondermijnde
„Leve de Koning!"
den Volkerenbond niet
Zeer snelle twee motorige
jager met intrekbaar
nenswiel-landingsgestel
Touringcarbedrijf
vraagt bescherming
Postvluchten opl^,
De moeilijkheden in V.V.ll
Democratieën in September te slap?
ARTIKEL 16 VAN HET VOLKENBONDS
PACT NOG NIET DOOD
REGEERING VAN ONAANDOENLIJKHEID
BETICHT TEN AANZIEN VAN DE
JOODSCHE VLUCHTELINGEN.
Bij den aanvang der Tweede Kamer werd
gistermiddag het wetsontwerp, houdende
maatregelen ten aanzien van de invoerrech
ten in Ned.-Indië met 43 tegen 19 stemmen
aangenomen (tegen de soc.-dera., de chr.-
dem., de comm. en de N.S.B.).
De heer Roestam Effendi (conim.) zegt in
het debat, dat aan de stemming over dit
wetsontwerp voorafgaat, van de fiscale po
litiek, hier gevolgd, groot nadeel voor de
Indische bevolking te verwachten.
De minister van Koloniën, de heer Weiter,
antwoordt, dat de voorgestelde maatregelen
inderdaad eenige druk op de bevolking leg
gen, doch toch niet vérstrekkend zijn. Spr.
betoogt voorts, dat de economische toestand
der inlandsche bevolking sinds 1936 en 1937
iets verbeterd is.
Een wctsontwerk tot goedkeuring van
twee besluiten van den Gouverneur-Gene
raal van Ned.-Indië tot wijziging en aanvul
ling van afd. III der bcgrooting van Ned.-
Ipdië voor 193S (o.m. behelzende verhooging
der opcenten op diverse belastingen), wordt
aangenomen met 50 togen 23 stemmen (te
gen de chr.-dem., soc.-dcm., comm. en n.s.b.).
Nadat nog enkele wetsontwerpen en con
clusies zonder debat en z.h.s.t. zijn goedge
keurd, gaat de Kamer over tot de behande
ling der begrooting van Buitcnlandsche Za
ken.
Nederland en de Volkenbond.
De heer Bongaerts (r.k.), acht het niet ge
heel juist, dat Nederland in September j.1.
op opportunistische overwegingen art. 16 van
het Volkenbondspact facultatief heeft ver
klaard. Spr. beschouwt het Volkcnbondspact
als een geheel en acht het ongewenscht, dat
de eene staat dit en de andere staat dat ar
tikel niet op zich zelf van toepassing ver
klaart. Beter zou hij het achten indien de
regeering aandrong op een officieele verkla
ring van de Volkenbondsvergadering, waarin
niet op opportunistische, maar op princi-
pieele gronden voor alle landen de sanctiebe
palingen tijdelijk zouden worden opgeschort.
Bij de hervorming van den Volken bond zal
volgens dezen spreker rekening-moeten wor
den gehouden met de groepeeringen der Eu-
xopeesche staten in een Slavisch, een Ger-
maanseh^cu}.. qei> Ppmaausch blok. Dezg
groepsvorming zou in cle' structuur van den
bond tot uiting moeten komen. Ook zou bij
cfe'hervorming van den Volkenbond de na!-
leving van verdragsbepalingen moeten wor
den geregeld.
De heer Van der Goes van Naters (s.d.)
stelt de zelfstandighcidspolitiek der regee
ring, welke hij opportunistische isolements-
politiek. noemt, tegenover de politiek der
collectieve veiligheid, welke uitgaat van het
primaatschap van den rechtsnorm.
De verklaring van September te Ge-
nève had in de toen gegevm situatie
de uitwerking van een invitatie aan
de fascistische mogendheden om hun
gang te gaan.
Het werkelijke gevaar voor den vrede.
Tegenover den minister, die het in de me
morie van antwoord onchristelijk heeft ge
noemd zich uit afkeer voor den inwendigen
regeeringsvorm tegen een bepaalden staat
onvriendelijk te betoonen,,voert spr. aan dat
het slechts van werkelijkheidszin getuigt te
erkennen, dat oo de slagvelden van China,
Abessynië en Spanje en in de pogroms van
den laatsten tijd de gevolgen te vinden zijn
van een geest, die het werkelijke gevaar
voor den vrede vormt. De minister gaat te
gen beter weten in (De Voorzitter ha
mert.)
Onze regeering neemt volgens dezen spre
ker een niet voldoende krachtige houding
aan tegenover den druk van een buitenland-
sche regeering. Als voorbeelden noomde hij
de aandrang, op last der Duitsche regeering
door wetsondememingen op hun Nederland-
sche handelsrelaties uitgeoefend, om geen
niet-arisch personeel in dienst te houden.
Spr. bepleit een nauwere samenwerking met
de regeering van Valcncia.
Dat de Volkenbond heeft gefaald, is zeker
niet aan de fascistische staten te wijten,
aldus de anti-rev. afgevaardigde de heer
Smëenk, maar aan de politiek der groote
mogendheden. Dat de Oslo-staten de collec
tieve veiligheid zouden hebben ondermijnd,
betwist spreker.
Spr. is dankbaar voor het- vredeswerk
van Chamberlain. Het standpunt der regee
ring inzake art. 1G van het Volkenbonds
pact acht spr. juist. De oplossing van het
Jodenvraagstuk moet langs internationalen
weg worden gevonden.
De heer Joekes (V.D.) onderschi'ijft het
regeerin«?sstandpunt ten opzichte van art.
16 van het pact, maar wil toch dit artikel
niet als dood beschouwen, daar het, de ver
plichting blijft inhouden, om, in overleg
met andere volkenbondsleden, ernstig na te
gaan. of het artikel moet worden toegepast
Wat het Jodenvraagstuk betreft, meent
deze spreker, dat de regeering te Evian wat
al te strenge voorwaarden heeft gesteld.
De NederlandscheJoden in
Duitsckland.
Is de regeering opgetreden tegen
beschadiging van eigendommen van
Nederlandsche Joden in Duitsch-
land? Heeft de regeering ook aan
dacht voor de- positie der .Nederland
sche Jodeu in Italië?
De heer Bierema 'lib.) onderschrijft in
zeer veel opzichten de politiek der regee
ring en bestrijdt de opvatting, van henv die
meencn, dat de democratieën in Septemher
krachtiger hadden moeten optreden.
Wat de uitwijzing van de Nederlandsche
journaliste mevr. van Meurs uit Polen be
treft, vindt spr., dat ons land wel wat te
gauw de neiging heeft zich in een hoek te
laten duwen. Spr. vraagt de aandacht van
den minister voor klachten van repatriee-
rende Nederlanders over de nieuwe trans
erregeling met Duitschland.
De spreker informeert naar den
stand van het internationale overleg
betreffende de Joodsche vluchtelin
gen. De regeering heett in deze zaak
den indruk van onaandoenlijkheid
gewekt, hetgeen door de jongste
gebeurtenissen te Zevenaar wordt
bevestigd. De regeering moge haar
houding in deze herzien.
De heer Rost van Tonningen (N.S.B.) keurt
het af, dat de soc. democraten een oorlogs-
zuchtigen toon aanslaan en dat de katho
lieken vasthouden aan den Volkenbond.
Het is een gevaar voor ons land, dat wij
inzake art! 16 geen ondubbelzinnige hou
ding aannemen. In uitlatingen van den
Franschen gcneralen staf is openlijk ge-
eischt, dat het Fransche leger eventueel
door België naar het Roergebied zal kunnen
marcheercn. Spr. meent dat in een dergelijk
geval de Volkenbond een voorwendsel voor
een dergelijk doortochtsrecht aan de hand
zal doen. Daarom dringt hij er op aan den
Volkenbond te verlaten.
„Schijnmedelijden".
Spr. beticht voorts de democratie van
schijn-medelijden indien zij niet ingaat op
het denkbeeld der N. S. B., dat Nederland
het initiatief zal nemen tot internationaal
overleg tot het stichten van een Joodsch na
tionaal tehuis buiten Europa De fracties der
N. S. B. van de Eerste en Tweede Kamer
hebben Donderdagmorgen een bezoek ge
bracht aan minister Colijn om dit denkbeeld
voor te staan.
De heer Rutgers van Rozenburg (c.h.)
meent dat een Volkenbond met een bindend
pact ofwel machteloos is het pact te hand
haven, ofwel 'n wereldoorlog ontketent. Een
Volkenbond van consultatief karakter ver
dient daarom de voorkeur. Sancties lokken
bij voorbaat tegenmaatregelen uit.
Spr. wijst tenslotte op de groote beteeke-
nis van de Christelijke beginselen voor de
'internationale rechtsorde.
De zitting werd gisteravond voortgezet..
Koos Vorrink krijgt boete
Wegens beleediging van de N.S.B.
Veertien dagen geleden heeft voor de
Ilaarlemsche rechtbank terecht gestaan die
heer J. J. Vorrink, voorzitter van de S.D.A.
P., wien ten laste was gelegd, dat hij in
een op 1 Mei j.1. te Zaandam in het open
baar gehouden rede een groep der bevolking
in casu de N.S.B., had beleedigd. De Offi
cier van Justitie Mr. Sikkel, had tegen den
heer Vorrink, die niet verschenen was f 100
subs. 30 dagen hechtenis geëischt. De recht
bank deed gisteren uitspraak en veroordeel
de den heer Vorrink tot f 60.— boete subs.
15 dagen hechtenis.
Ondernemers hebben een systeem
uitgedacht.
In verband met het aanhangige „Wets
ontwerp Autovervoer Personen", meent het
comité van actie van het Nederlandsch Tou
ringcarbedrijf, naar het ons schrijft tegen
óver het systeem van de nieuwe wet, een
ander systeem .te kunnen stellen, dat een
goede, billijke, maatschapplijke en econo
misch veel beter te verantwoorden oplos
sing van de huidige problemen geeft.
Dit systeem zou dan moeten inhouden:
1. Volkomen, wettelijk beschermde, schei
ding tusschen autobusdienst-exploitatie
(autobusdienstën en groepsvervoer) en toer-
bedrijf (toerwagenritten en ongeregeld ver-
voer-.
Verboden moet worden:
a. Met het voor de uitoefening van auto-
busdiensten bestemde materieel toerritten of
ongeregeld vervoer te doen plaats vinden.
b. voor door den staat gegarandeerde of
op andere wijze door den staat in hun
kapitaal beschermde ondernemingen, om
zich te begeven op het gebied van het toer-
bedrij f.
2. Afstappen van de stelling, dat het
autobusdienst-vervoer uitsluitend toekomt
aan m. d. spoorweg samenhangende of daar-
jmede samenwerkende ondernemingen. Der
halve ook vergunningen verleenen aan par
ticuliere ondernemers, zij het onder zekere
jgaranties voor behoorlijke dienstvervulling,
ipersoneelvoorziening enz.
De particuliere ondernemers die op deze
wijze een concessie verkrijgt, behoort ech
ter eveneens zich ervan te onthouden, om
het voor den dienst bestemde materieel
toerwerk te verrichten.
3. Het scheppen van een stelsel,
waarbij aan concessiehouders op
dichtbezette trajecten de verplich
ting wordt opgelegd, daarnaast een
of meer magere trajecten te bedie
nen.
Tenslotte wijst het comité erop, dat elke
nieuwe gelegenheid tot personenvervoer ook
nieuw vervoer schept en dat daarom een
stelsel van bekscncrming nimmer tot on
derdrukking van een bepaalden tak van
vervoer mag leiden.
De nieuwe Fokker D 23
PUBLICATIE
VERGUNNINGEN TOT HET ZOUTEN
VAN HARING.
Naar reeds is medegedeeld, is krachtens
het Crisis-Haringbesluit 1938 met ingang
van 27 November 1938 een verbod, tot het
zouten van haring te verwachten, loopende
tot 1 Mei 1939.
De Nederlandsche Visscherijcentralc
maakt hieromtrent bekend, dat het gebrui
ken van zout ter verduurzaming van haring
alleen kan geschieden krachtens een door
of vanwege den Minister van Economische
Zaken afgegeven vergunning,, welke slechts
wordt uitgereikt aan gcorganisccrden bij de
Nederlandsche Visscherijcentralc, echter
onder voorwaarde, dat het gebruiken van
zout gëgèhfëdt. hetzij uftslliiteiid ter Voor
koming van bederf tijdens het vervoer, het
zij in een rookerij. inlegger^ of soortgelijke
inrichting. voGr zoover aldaar noodzakelijk
voor de uitoefening dezer bedrijven.
Het is den houder eener vergunning ver
boden, haring in tpnnen te verpakken, als
mede haring in voorraad te hebben, waar
voor in strijd met genoemde voorwaar
de zout is gebruikh
Aanvraagformulieren ter verkrijging eener
vergunning zijn op verzoek verkrijgbaar
bij de Nederlandsche Visscherijcentrale, Ju-
liana van Stolbcrgplain 34 te 's-Graven-
hage; bij het Uitvoercertificaten bureau,
RijksvischhaJ te IJ muiden: aan den Visch-
afslag te Den Helder en bij de controleurs
der Nederlandsche Visscherijcentrale; te
Vlaardingen, Da Costastraat 18: te Katwijk
aan Zee. ten Brittenstraat 60 en te Schevc-
ningen. Haringkade 71.
's-Gravenhage, 24 Nov. 1938. (Adv.)
Tandemopstelling der motoren
biedt tallooze voordeelen.
Omtrent het nieuwste vliegtuig van Fok
ker, dat als verrassing voor het eerst op de
Parijsche luchtvaarttentoonstelling, die he
den geopend wordt, zal worden geëxposeerd
laten wij hier eenige bijzonderheden volgen.
De D. 23 heeft* twee in tandem op
gestelde motoren, waartusschen de
vlieger gezeten is. Evenals de G. 1
heeft het toestel twee lange staart-
stennvlakken, terwijl hier voor de
eerste maal op een militair vlieg
tuig het neuswieMandingsgestel, dat
geheel intrekbaar is, is toegepast.
Zoo men weet wordt dit systeem tot
nog toe alleen op sportvliegtuigen
als de Stearman Hammond en
Scheldemusch toegepast, Ferwijl de
Douglas D.C. 4 het eerste verkeers
vliegtuig met neuswielonderstel is.
De tandemopstelling der motoren
De voordeelen van de tandemopstelling
der motoren zijn tallooze. In de eerste plaats
draaien daardoor de twee schroeven in te
genovergestelde richting, waardoor schroef-
koppel en gyroscopisch moment, de onder
90 graden werkende kracht, worden opge
heven en de wendbaarheid van het toestel
zeer groot wordt, grooter dan bij eenig an
der vliegtuig van gelijke snelheid. Het twee
de groote voordeel is, dat het motorvermo
gen verdeeld is over twee motoren. Wanneer
een van beide motoren uitvalt, kan het toe
stel op één motor nog altijd een snelheid bo
ven de 400 K.M. per uur handhaven en stij
gen tot op 5500 meter.
Doordat de vlieger voor den vlcugelneus
gezeten is, heeft hij een zeer ruim uitzicht
zijdelings naar omlaag.
Het neuswielonderstel.
Wat de voordeelen van het neuswielon
derstel betreft, het vliegtuig wordt ook op
den grond meer wendbaar en de veiligheid
bij het landen wordt belangrijk verhoogd.
Mistlandingen en nachtlandingen worden er
door vergemakkelijkt. Het vliegtuig kan op
kleine terreinen ondanks zijn hooge snel
heid gemakkelijk binnenkomen door on
der een steile hoek op het neuswiel te lan
den en kan in geval van nood, wanneer het
afvangen boven den grond bezwaarlijk gaat,
desnoods met de remklappen uit den grond
aanvliegen.
Zware bewapening.
Het toestel is zéér zwaar bewapend. De
Fokkerfabriek heeft er dé vöorkeür aan ge
geven, géén kanonnen er in te bouwen, hoe
wel de mogelijkheid daartoe bestaat, doch
in den vleugel zijn twee geheel nieuwe
Browning F.N. mitrailleurs aangebracht,
welke explosieve munitie van 13.2 m.m. ver
schieten met een vuursnelheid van 1000
schoten per minuut, wat zéér veel meer is
dan een kanon zou kunnen verwerken, ter
wijl de voorraad munitie welke kan worden
meegevoerd veel grooter is. Voorts bevin
den zich in den romp twee door de slPoef
schietende F.N. mitrailleurs van 7.9 m.m.
met een vuursnelheid van 1300 schoten per
minuut
Capaciteit en prestaties.
De D 23, zooals deze te Parijs staat opge
steld, is voorzien van twee Walter Sagitta
MET DEZEN KREET NAM NEDERLAND
AFSCHEID VAN DEN VORST DER
BELGEN.
Hartelijk afscheid van
Koningin, Prinses en Prins
Gisteren heeft Nederland afscheid ge
nomen van den Vorst der Belgen,
dien het gedurende drie dagen
gastvrijheid heeft mogen verleenen.
Met den trein, welke om 11.13 van
het Station Hollandsche Spoor uit
de residentie naar het Zuiden ver
trok, keerde Koning Leopold naar
Zijn land terug.
Tegen half elf is er een buitengewone le
vendigheid op het plein voor het Paleis
Noordeinde. Het eskadron huzaren, dat
straks het escorte in den stoet zou vormen,
staat met het front naar het Paleis bij het
standbeeld van den Zwijger opgesteld.
Langs de paleisvleugeis staat een eere-
wacht mariniers, bij den ingang van het
Paleis de Marinekape! uit Den Helder on
der kapelmeester Leistikow. Twee ordon
nans-officieren te paard wachten tegenover
den ingang, terwijl de stalmeester zijn laat-
sto orders geeft.
Het is ongeveer tien minuten over half 11
als Koningin Wilhelmina en Koning Leo
pold aan den ingang verschijnen. Op dat
zelfde oogenblik blazen de pijpers de vaan-
delmarsch en presenteert de eerewacht het
geweer. Een luid gejuich klinkt van de
overzijde, waar het publiek zich achter de
afzettingen verdringt. De heide vorsten be
treden, het plein en schrijden langs de eere
wacht. De Koningin is gekleed in een lanc
blauw gewaad met bruine bont, waarhij zij
het Grootkruis van de T^opoldsorde draagt.
Dc Koning draagt 't Grootkruis der Neder
landsche Leeuw over de uniform van Bel
gisch luitenant-generaal. De Marinekapel
zet onmiddellijk na den vaandeimarsch de
Braban<;onne in.
Het Prinselijk Paar in den stoet.
Dan nemen Koningin en Koning onder
gejuich van het publiek plaats in de roode
met zes paarden bespannen caleche, waar
voor en waarachter zich het cavalerie-es-
corte opstelt.
In een tweede caleche, met vier paarden
bespannen neemt het Prinselijk Paar plaats.
De verschijning van Prinses Juliana, die in
een grijsblauwen mantel met grijs bont en
licht blauwen hoed is gekleed, en van Prins
Bernhard in Zijn uniform van ritmeester
der huzaren, ontlokt een nieuw gejuich aan
de wachtende menigte. Naast het Prinselijk
rijtuig stelt de ordonnansofficier zich op.
Dan volgen zeven volgrijtuigcn, in het eer
ste waarvan de ministers Spaak en Patijn
plaats nemen.
Niet alleen op het Noordeinde. maar langs
de geheele route naar het station klinken,
als de stoet passeert, kreten als „Leve Ko
ning Leopold" en „Leve België". Natuurlijk
wordt ook het eigen Koningshuis luide toe
gejuicht.
Op het paleis Noordeinde zakt intusschcn
de standaard van den Belgischen Koning
langs den mast omlaag
Op het station.
Op het eerste perron van het station Hol
landsche Spoor, waarvoor de Koninklijke
trein wacht, staat het tweede bataljon van
het regiment grenadiers als eerewacht en
ook de Koninklijke Militaire Kapel.
In de Koninklijke wachtkamer neemt de
Belgische Soeverein afscheid van den mi
nister president dr. H. Colijn, den burge
meester van den Haag en enkele andere au
toriteiten.
Daarna betreedt het hooge gezelschap het
perron cn onder de toonen van de Braban-
conne inspecteeren Koning en Koningin de
eerewacht. Stram salueert de Vorst voor het
vaandel en de Landsvrouwe maakt er een
diepe buiging voor.
Het vertrek
Na de inspectie van de eerewacht neemt
Koning Leopold zeer hartelijk afscheid van
Zijn Gastvrouwe, dan zegt de Koning de
Prinses vaarwel waarna Hij Prins Bern
hard hartelijk de hand drukt.
De Koning stapt dan in zijn wa
gon en blijft vóór het vertrek van
den trein nog eenige minuten in
druk gesprek met de Koningin, de
Prinses en den Prins.
Precies op tijd, om dertien minu
ten over elf, zet de Koninklijke
trein zich langzaam in beweging.
Nagewuifd door de Koningin,
Prinses Juliana en den Prins, ver
trekt de Vorst der Belgen, die diep
buigt bii den afscheidsgroet aan ons
Koningshuis.
De muziek speelt het Belgische volkslied
en wanneer de trein onder de overkapping
door is. brengt het publiek op de andere
perrons, dat nu voor zijn moeite beloond
wordt, de Koningin cn het Prinselijk Paar
een ovatie. Vriendelijk danken de Vorstelij
ke personen voor deze toejuichingen, waar
na zij den terugtocht naar het Paleis aan
vaarden
In Roosendaal.
Ook Roosendaal heeft den Koning harte
lijk uitgeleide gedaan. Precies om 12.18
rijdt de Nederlandsche Koninklijke trein
het station Roosendaal binnen.
Ook hier weer een inspectie van de
eerewacht. welke is samengesteld uit infan-
terietroepen van de ïlle divisie met vaan
del en vaandelwacht van het 3e regiment
infanterie en het muziekkorps van het 6e
regiment infanterie. Bij deze inspectie wordt
Zijne Majesteit vergezeld van vice-admi-
raal A. Vos.
Het mannenkoor „Concordia" uit Roosen
daal brengt den Vorst een zanghulde welke
dienen indruk op Zijne Maipsteit maakt.
Het publiek wuift en juicht, het „Leve de
Koning" is niet van de lucht.. Daarna neemt
Koning Leopold afscheid van de Roosendaal-
sche autoriteiten en stapt in den Belgischen
Koninklijken trein.
De Koning staat voor het raam van zijn
salon-rijtuig, stram salucerend voor. den
laatsten groet der Nederlandsche bevolking
Het geiuich klinkt nog als de trein reeds
de overkapping uit is..
Te 13.15 arriveerde de Koning aan het
statiton te Laeken.
Valk
(heenreis
Zilverreiger I
i van A,nktWi
u) |Ransr. 24 Nov. [sinEap.;4 s J
™!riAth^21 HK«,J
(heenreis) |Brind. 24 Nov. |BaSra aj
fteruftreis) |r«W-Nov. |jocihp.J
(tmiareis) Kd- 24 Nov. |A'dam!4!|
fcS, dam 24 Nov. jxapels 24 J
JESSm |Band.24Nov.|MedanJ
Ui'
- N00
Onze vi
dc Geus, i
baclitssc.lv
Aan de:
t jaar tij
De gro:
I (jagen tot
jat uit zi
[varen, w
lifleveren.
1 - OUD
I.S.R. motoren, 12 cvlinders in V-vormJ
een vermogen van 528 P.K. elk. De
cle maximum-snelheid met deze motoii
draagt 525 K.M. per uur.
De stijgsnelh.eden zijn berekend op l
meter in 1,35 min., 2000 meter in 2.(31
enz. tot 8000 meter in 16 min., terwijl
practische plafond wordt berekend ofl
meter.
Het vliegtuig is echter zoodanig j
strueerd, dat men desgewenscht zwaJ
motoren er in kan bouwen. Bii het gJ
van de Roils Royce Merlin of DaimlerJ
motoren, kan de maximumsnelheid
opgevoerd tot 620 k.m. per Uur.!
De achterwielen kunnen zijdelings' q
binnen worden ingetrokken, het vrij
bare neuswiel verdwijnt achterwaarts!
romp en het intrekmechanisme woi|
draulisch bediend.
De vleugels zijn voorzien
remklappen, terwijl drieblad'^]
electrisch verstelbare V.D.M. sch:
ven op de motoren zijn gemonteerd,
welke schroeven ook in vaanstand
gebracht kunnen worden, zoodat
men alle voordeelen kan hebbei
van het vliegen met één motor.
Zoo spoedig mogelijk na cle Parijsche
toonstelling hopen de Fokkerfabrieken
prototype geheel gereed te hebben om D j CC
eerste proefvluchten mee te kunnen
VV, CIV. J± UV 1 luvill.ll 1»,„illiv.u J|,Q J-'l.
Reeds thans wordt in de teekenkarryfr"^~
druk gewerkt aan het vervaardigen der
keningen voor de productie in sc ie van
D. 23.
Woensd
jkaal va:
ivoiid gel
Ka oper
totalen v
I Voorzit t
don gang
op school
Ijn den v
•eerd, ka
[pe ouden
om
Jcel vj
jrsoneel
jelk als
vorstel 1
ter cl
irmer
len f
zal,
ling oj
Dr. dc
jpgevveü
Emerki
De tan
[komend,
tor toege'
ren van
maal woi
cent per
Bij de 5
commissi
[verhard
lieshaar.
werden
Goed uit den hoek!
Anderhalf millioen voor de
reldtentoonstelling.
In de memorie van antwoord inzake!
wetsontwerp tot wijziging van de bejfl
van economische zaken voor 1938 wordt,
zegd, dat Nederland wel kan deelnemen:
de wereldtentoonstelling te New York,!
het dan ook goed moet doen.
Zog-fuUgn,nipt dc# bpuw en cle im
van net paviljoen ongeveer f 1.400.
moeid zijn, terwijl de resteerende geli
reserveering van een bedrag voor tei
Iers, o.m. zullen wox'den besteed voor
ploitatie van het paviljoen tijdens de
toonstelling.
nieuwe 1
de lieer
Het be
ren geeft
kleine oj:
het onde
De ron
In cle i
jiissievei
1 lezen m
taresse r
;enningr
tandï
n. Vc
jsten w
ivembc
melk
PP stc
I ageric
I kt bij
I fikaar c
I fthuttin
geblazer
Ischoorst
lslotte in
Al 1 z. 1 de winc
Alcmaria opgelost
Gisteravond wci'd in het Gulden Vlies
Alkmaar een algemeene vergadering d
Alcmaria V.V.V. gehouden, belegd door»
aantal leden. Dit laatste was noodig, oméi
er door het aftreden van den heer Londn
in het geheel geen bestuur meer was.
De vergadering, die werd geleid doordt
heer Klomp, duurde slechts kort. Na
inleiding door den voorzitter", w
verdiensten van mr. Bosman ten aanzi-
van de V.V.V. werden uiteengezet, werdl
sloten de heeren, die hun bestuursfun'
hadden neergelegd, te verzoeken op
besluit terug te komen.
Vervolgens stelde de voorzitter voor
Bosman bij acclamatie als voorzitter
herbenoemen. Verschillende aanw
meenden echter, dat een normale
zing voor den heer Bosman meer be'
gend zou zijn. Aldus wei'd besloten, Wi
de stemming plaats had. Daarbij
uitgebi*acht op mr. Bosman 79 stemnn
de heeren Mak en mr. de Groot resp.'
1 stem. terwijl er vijf blanco waren.
De voorziening in de diverse nog aan*«
ge vacatures zal op een volgende vergal
ring geschieden.
Leider van Zwart Fro«
in arrest
Wegens opruil
Woensdagavond sprak te Niimegen do
Arnold Meijer, leider van Zwart Front,
een openbare vergadering van deze orP
nisatie.
Aan het einde van de vergadering is
door de aanwezige politieambtenaren 0
resteerd wegens bezigen van opruien1
woorden tegen het wettig gezag.
VADER VAN NEGEN KINDERF'
VERDRONKEN.
Woensdagavond is de 50-jarige arbeii
B.H. Brooks uit Zwartemeer met zijn fic
te water geraakt en verdronken.
R. kwam per fiets van zijn werk in
veenderijen en is, vermoedelijk tcngcvo'c
van den zwaren storm, in het langs ik1
weg loopende kanaal terecht gekomen.
Toen de man niet op den gewonen W
thuiskwam, ging men hem zoeken. Mei
besloot al spoedig het kanaal af 11
dreggen. Na een uur werd het lijk
haald. Niemand is van het ongeluk getuig
geweest
Het slachtoffer was gehuwd en vader w
negen kinderen.
Giste
en B.
den di
(Ier le:
Cz.
Uit
de vei
tas g
«inei
De
toordi
terwij
Watei
bx-uik
bij he
De
menk
Aai
R. S
noen
ling
gede
reed
Was
klai