geen Modeslavinnen!
Cursus Leerbewerking/
Vierde blad
Wij zijn
Maar de Mode is onze Slavin!
EEN FILOSOFIE VOOR VROUWEN
^ol verwachting klopt ons hart!
Wij maken een sierlijk middagtaschje
EEN MOOIER TEINT
RADOX
jterdag 3 December 1938
zónder bontgarneering kan een mantel elegant zijn- Bovenstaand-
de creatie van kameelhaar heeft een zeer aparte versiering beslaande
uit tressen in dezelfde stof uitgevoerd als de -jas. Het geheel maakt
een eenigszins militairen indruk, niet het minst door het eigenaardige
hoofddeksel.
Jol verwachting klopt ons hart wie de
k krijgt, wie de gard nog twee dagen
t niet pluis in de kamers van ons huis
nog twee dagen kast-op-slot sleutels
ik en spreekverbod Nog twee dagen
.«genoot geheimzinnig, koonen rood
vend met een pak, een kist doen alsof
van niets wist nog twee dagen op den
ad houtwol, draadjes, snippers bont op
tafels klodders lijm teekenen vol diep
eim mysterieus staat elk gezicht
hersens zwoegen op gedicht vingers
teren aan touw iedereen is aan de
knoeit met stijfsel, verf en teer
stiekem denkend: „Doe 'k nóóit meer!"
snuffelt in een woordenboek naar een
passend rijm op zoek „Hart en smart",
da's nogal glad maar rijm nu op "varken"
wat? nog twee dagen wordt gesold
koolraap, aarpels uitgehold van surprise
-koorts bezield al wat eetbaar is, vernield
is de chaos dan compleet zoodat je
geen weg meer weet tusschen koek en
marsepein zelfs geen raad weet met je
gijn als je uitgepuzzekl bent wel, dan
komt het gróót moment van den goeden
Sint-Kapoen...
Volgend jaar tóch maar weer doen? LIE.
DE KRUISSTEEK WERKT SNEL OP.
Een handgeborduurd laschje is een benijdenswaardig bezit! Het staat gedis-
tingueerd en, indien wij hel in de kleur van een onzer middagtoiletten kiezen,
zeker ook origineel! Hebben wij voldoende tijd, dan maken we bij de verschillen
de japonnen bijpassende taschjes; een dure liefhebberij is het nietslechts worden
cr wat geduld en fantasie voor vercischt.
Wij beelden hier een werkelijk snoezig voorbeeld af, bedoeld voor den kruis
steek, dien doodeenvoudig en steek, welken wij reeds als kind op school leerden. De
steek die zoo prettig en snel opvulten zoo'n aardig effect maakt. Het fond van
dezen lasch is in licht beige gedacht; de zoomen en ruiten zijn lila. Het hoofd
motief in het midden, dat links van ons plaatje afzonderlijk staat aangegeven,
bevat de volgende kleuren:
Liggend kruisje: wit; staand kruisje: lichtpaarsdriehoekje: donkergroen; pun
ten: rosé; wit vierkantje: wijnrood: zwart vierkantje: donkerpaars; schuin streep
je: lichtgroen; loodrecht streepje: geel. Men kan zijch het werk van het opvullen
(het fond borduren) besparen, door geen borduurgaas, maar stof te gebruiken,
doch dan dient men wel ter dege op te letten, dat het een los en regelmatig ge
weven stof is, waarop de kruissteek zóó is aan te brengen dat het patroon
niet vervormd wordt.
Bijzondere aandacht moeten we ook besteden aan de dikte van de borduurzijde
Is deze te dun, dan wordt n de kruisjes niet vol genoeg en komen er allerlei
Xeelijke gaatjes in het motief, is de draad te dik, dan wordt het geheel lomp en
hebben de figuurtjes evenzeer te lijden. Links en rechts van het hoofdpatroon
brengen wij in de daarvoor aangegeven vierkanten kleine fatasieontwerpjes aan,
waarvan hier eveneens een tweetal afzonderlijk is geschetst. Men kan deze naar
eigen smaak samenstellenHet laschje wordt gevoerd met lila zijde<
Vandaag filosofeeren we over het begrip „Mode". Het is best de moeite waard
eens een paar minuten na te denken over de vraag waarom de meeste vrouwen
(en mannen) zoo gaarne „in de mode" zijn! Dit heeft met ij dolheid en behaagzucht
eigeniijk niet zoo héél veel te maken! Hé, nu wrijft U zich toch even de oogen
uit... heeft Mode niets met ijdelheid te maken? Wat is Mode anders dan ijdelheid...
U moet niet zoo luchthartig over de Mode... en over uzelf oordeelen, waarde
lezeres! In beginsel dient de Mode immers een nuttig doel: ze bepaalt het „hoe"
van onze kleeding en komt daarbij telkens en telkens, onvermoeibaar, tegemoet
aan de immer wisselende behoeften van onzen smaak en levensomstandigheden.
Zij is op elk moment de volmaakte dienares van ónze grillen, ónze cultuur. Niet
gebiedster is zij, maar slavin! Steeds is Mode symbool van al ónze fantasieën,
verlangens, altijd is ze bereid, den mensch te volgen in zijn rusteloos streven
naar nieuwe effecten, nieuwe
schoonheid, op z'n minst geno
men: andere effecten, andere
schoonheid... Een schoonheid die
past in een bepaald seizoen, een be
paalden tijd. Want el
ke tijd heeft zijn eigen
vormen en kleuren en
het is niet meer dan
natuurlijk, dat de
mcnsch met zijn tijd
meegaat. Een stukje te
willen zijn van onzen
eigen tijd, is dat ijdel?
Volgens onze grootmoe
ders en een liee-
lcboel conserva
tieve mannen
wél! En hard is
hun oordeel over
de meisjes en
vrouwen, die er
prijs op stellen
naar de laatste
mode gekleed te
gaan.
Doch de levenslustige jonge en ook
de oudere vrouw verzet zich tegen al
les wat haar oudbakken voorkomt. Zij
vindt het en terecht! niet meer
dan een bewijs van vitaliteit, wanneer
zij een ouderwetsche coupe verwerpt
en den modernen snit met al haar en
thousiasme aanhangt, wanneer zij de
stoffen en tinten van verleden jaar
zelfs niet cadeau zou willen hebben en
slechts oog heeft voor de nieuwe ma
terialen.
„En deze mode is juist zoo ouder-
wetsch", zegt iemand... Neen, dat is
niet juist, maar de Mode volgt ook
ons, vrouwen, in den eeuwigen circcl-
gang van het leven en het feit, dat we
zijn weergekeerd tot de typische ken
merken van een kleederdracht uit ver
vlogen jaren, beteekent niet, dat de
Mode ouderwetsch is, doch dat wij zelf
om een of andere geheimzinnige reden
plotseling behoefte hadden aan stijl
eigenaardigheden, waaraan toevallig
ook ons voorgeslacht zijn hart verpand
had, aan kant, en fluweel, draperieën, aan
een haast vergeten silhouet...
Zoo zijn wij geen slavinnen van Mode,
doch Mode is ónze slavin bij het vervullen
Links een visite-
toilet van zwart
fluweel, rok en
mouwen gcplis-
seerd, kanten
manchetten en
kraag.
Rechts: avond
japon, met. bolero
en manchetten
vanzilvervos
onzer levendige en soms wat onbekookte
verlangens naar ©en nieuwe verrassende
verschijning van ons oude, „afgezaagde"
zelf...
LEONTINE.
KLEEREN MAKEN DE ACTRICE NIET1
„Ik heb verschillende jonge talent-
volle actrices gekend," zegt Priscilla.
Larie, één der hoofdvertolksters in de
Warner Bros-film „Vier Dochters,n
„die een engagement bij de film kre
gen en die met de beste voornemens
begonnen; zij wilden graag hard wer
ken en hun talent verder ontwikkelen
Het duurde niet lang, of zij gin
gen meer aandacht aan hun kleeren
dan aan hun spel schenken.
'Velen hebben er naar gestreefd de
titel van „best gekleede actricete
verwerven, hetgeen hun in de meeste
gevallen mislukte en waarbij zij tevens
hun carrière vergooiden.
Chic gekleed gaan is slechts een
kwestie van goede smaak, doch daar
mee is men nog geen goede actrice
verkrijgt U door een goede huidverzorging;
Doe daartoe wat Radox in Uw waschwaterl
Bij apothekers en erkende drogisten f 0.90;-
"per pak en f 0.15 per klein pakje.-
door een deskundigeh medewerker.)
HET AANZETTEN VAN DEN DRUKKNOOP.
Het aanzetten van drukknoopen is een betrekkelijk eenvoudig werk
Bekijken we fig. 1, dan zien we, dat elke drukknoop uit 4 deelcn be
staat a. b. c. en d. Wanneer we een portefeuille of portemonnaic van
een drukknoop willen voorzien, dienen we eerst de plaats te bepalen,
waar we den drukknoop willen hebben. We slaan met de holpijp een
gaatje in het leer, steken daardoor van onderen naar boven deel b. Nu
leggen we onder de klep voor portemonnaie of portefeuille een stukje
hout of zoolleer en plaatsen kap a. op b.: een tik met den hamer en b. is
in a. gedrongen en de bovenste verbinding is tot stand gekomen.
Nu maken we een gaatje in 't leer daaronder, precies op de plaats
waar een indruk van a. en b. op het leer kan worden gemaakt. We
steken nu d. weer van onderen naar boven door het tweede gaatje, we
plaatsen nu c. over d. heen en daarover liet verbonden deel a. en b.
Nu plaatsen we ons stukje zoolleer of hout onder d. het geheel krijgt
een flinke tik met den hamer en uw drukknoop is aan 't leer bevestigd.
Denkt er/>m: nooit met den hamer op c. slaan. In den handel zijn een
paar staafjes verkrijgbaar, z.g. drukknoopzetters, die het werk veel
eenvoudiger maken. Het omnaaien van het werkstuk met leerband-
Daarvoor is in de eerste plaats een naald noodig met twee oogen
(fig. 2) en leerband. Deze fig. 2 laat ook zien, hoe het leerband dooi
de oogen van de naald getrokken is. Hot begin van het leerband wordt
over een lengte van pl.m. 3 c.m. smal bijgeknipt en nu steekt men dit
smalle stukje eerst door het onderste gat van de naald en daarna door
het bovenste, (De naald is iets te groot geteekend). Wanneer twee stuk
ken met leerband aan elkaar moeten worden bevestigd (fig. 2) gaat
men a.v. te werk.
Beide stukjes leer legt men op elkaar, (rand op rand), na van te
voren de randen met rubberlijm te hebben ingesmeerd. Daarna slaat
men gaatjes of spleetjes door beide stukken tegelijk. Vervolgens haalt
men over een paar c.m., de beide stukjes leer van elkaar en maakt
den eersten steek in spleetje c. zorg dragend slip a., die aanvankelijk
buiten het leer hing, eerst smal bij te knippen en vervolgens naar
links, onzichtbaar weg fe werken tusschen de beide stukken leer. Ver
volgens trekt men het leerband aan (niet te stijf, want dan krult het
leerwerk) \oor wc verder gaan, zullen we eerst even de aandacht ves
tigen op de 3 punten, waarvan niet afweken mag worden.
1. de naald wordt altijd van boven naar beneden gestoken.
2. Men begint den volgenden steek altijd rechts van den eersten
steek.
3. Het leerband wordt na eiken steek recht getrokken, om het
draaien te voorkomen.
Nu gaan we verder met de beschrijving van fig. 2. Men ziet op de
hoeken, die altijd eenigszins rond zijn een gaatje en geen spleetje;
door dit hoekgaatje komen 2 steken. Nu gaat men door met omnaaien
zooals do rechterzijde Iaat zien. net zoolang tot men bij het
spleetje b. voor den eersten steek (c.) is aangekomen. Deze laatste sluit-
of afwerkingssteek maakt men op de volgende manier; zooals de tee-
kening aangeeft wordt de naald schuin door het leer gestoken tusschen
een paar gemaakte steken door. Daarna knipt men het leerband af.
Men beginne dus bij c. en eindige bij b.
Men heeft er ook op te letten, dat op den bovenkant van het leer de
spleetjes worden ingeslagen. Deze steek wordt de gewone rijgsteek of
kortweg steek 1 genoemd. De lezeressen zullen vermoeden, dat er nog
meer steken zijn, die met leerband kunnen worden gemaakt. Inderdaad,
er zijn nog de enkele vlechtsteek (steek II), de dubbele vlechtsteek
(steek III), kruissteek, parelsteek enz. enz.
Voorloopig zullen we ons alleen tot steek I bepalen.
Alleen dit. nog: Niet altijd is het noodig dat we twee stukken leer met
elkaar door om vlechting verbinden en dit daarna omvlechten.
Neem b.v. een schildje van een kalender dat wc met leerband willen
opwerken. Het begin en eind is dan een beetje anders. U begint weer
gewoon met gaatjes of spleetjes te slaan, steekt de leernaald weer
.van boven naar onder en laat een stukje leerband .van een c.m, of 3—4
hangen; maakt de volgende steken rechts
(werkt naar rechts) van elkaar en komt nu
uit bij het gat voor uw eersten steek; U
maakt dien laatsten steek ook en knipt uw
leerband ook op een c.m. of 34 af.
U houdt dus 2 stukjes leerband over, vlak
naast elkaar, knipt het band wat smaller
weg en legt een knoop met die beide uiteind-
jes. De overblijvende stukjes werkt u weg
naar rechts tusschen de andere steken eu
klaar is de zaak.
Hoe plakken we leerband?
Het kan gebeuren, dat het leerband bij
het doorhalen breekt, of, dat ons stuk te kort
is. We zullen dan twee stukken moeten hech
ten. Daartoe snijdt men beide stukken leer
band schuin af en plakt de schuine helften
met rubberlijm tegen elkaar. Men kan er
op wachten! Denkt er om, dat de gladde
kanten van de beide stukken leerband bo
ven komen. Dat schuine wegsnijden ziet
men ook gebeuren, wanneer b.v. twee hoe-
peleindcn moeten worden gehecht en het
gebeurt, zooals elk lezer zal begrijpen om de
oorspronkelijke dikte zoo ongeveer te behou
den. Hoeveel leerband heb ik zoowat noo
dig? hoor ik de.pientere cursiste al vragen.
Net zooveel c.m. leerband als 2V2 x den om
trek van uw model bedraagt. Bijv. de omtrek
bedraagt 20 c.m., benoodigd leerband 2y» x
20 c.m. is DO c.m., Dit geldt echter alleen voor
steek I.