pleitten voor Schipho
De zwaardere lasten op
auto's met Dieselmotoren
Verhoogde spanning
tusschen Rusland en Japan
Zeswielige auto
onder den trein
2 Februari: Duitsche
dienstboden inrukken
Brand op het Leidschepleia
Jan Laogendijk
zegeviert te Bergen
AVONDVERGADERING TWEEDE KAMER
De begrooting van het verkeers-
fonds aan de orde. Om defen
sieredenen verkoos de regeering
Schiphol, - Krijgt Rotterdam
ook een vliegveld?
Aan do Zuiderzeesteunwet kle
ven vele fouten! - Op spoed bij
de inpoldering van den N.O.-
polder aangedrongen.
Geen toelage ineens aan de
wiervisschers
Gisteravond om acht uur werd de
vergadering van de Tweede Kamer
heropend. Aan de orde was de be
grooting van het verkeersfonds.
Zonder hoofdelijke stemming is
de begrooting aangenomen, maar
niet nadat ernstige critiek op het
regeeringsbeleid is uitgeoefend Ook
de begrooting van het Zuiderzee-
fonds en van de Wieringermeer zijn
goedgekeurd.
Heden zal de Kamer de besprekin
gen voortzetten over de begrooting
van Sociale Zaken, welke gistermid-
Mag zijn afgebroken,.
De afdceling luchtvaart geeft verschillen
de sprekers gelegenheid pro en contra
Schiphol, pro en contra Leiderdorp, Rotter
dam en Bodegraven in 't krijt te treden.
De heer Van Lith de Jeude opent het de
bat en juicht het toe, dat Schiphol behou
den blijft. Echter het kan een nationaal,
doch nooit een centraal vliegveld worden.
Dan ware de voorkeur te geven aan ook een
vliegveld in den polder Zestienhoven-Schie-
broek bij Overscliie!
De heer Bongaerts (R.K.) meent, dat het
conccntreeren op Schiphol niet te vereeni
gen is met het Nederlandsche nationale be
lang van een centrale vlieghaven. Doch al
les is nog zoozeer in wording, dat spr. nu
geen richtlijnen wil vaststellen voor een
verre toekomst.
De R.K. fractie is voor een luchthaven bij
elk groot havencomplcx. Voor Nederland met
zijn overzeeschc verbindingen is deze factor
van groote beteekenis. Overigens is het groo-
te punt in het internationale verkeer:
slechts één landing in Nederland.
Spr. wijst er op. dat de ontwikkeling van
het luchtverkeer in de richting van het groo
te watervliegtuig gaat.
De heer Van der Wacrden (S.D.) heeft
vele argumenten voor een centraal vlieg-
veld te Leiderdorp, in hoofdzaak de reeds
meermalen genoemde van het afstandsbe-
zwaar voor Rotterdam ten aanzien van
Schiphol.
Met de overgroote meerderheid zij
ner fractie overweegt spr. een uit
spraak van de Kamer,, dat het Ne-
derlanrsche vliegverkeer als deel
van het internationaal verkeer
wordt gezien, onder rijksleiding, met
één directie over de vliegvelden der
twee centra.
Ook de heer Krijger (C.H.) verklaart zich
vóór Leiderdorp.
Een ander geluid doet de heer Schilthuis
(V.D.) hooren. Spr. is verheugd, dat Leider
dorp van de baan is, doch Rotterdam kan
men niet buiten het internationale luchtver
keer houden. Spr. zou daarom twee vlieg
velden verkiezen.
Ook de heer Diepenhorst (A.R.) is geen
bewonderaar van het regeeringsbeleid.
Ook bezwaar uit defensieoog-
puut.
Er zijn ook bezwaren, o.in. uit defensie
oogpunt tegen één vliegveld. Bovendien zijn
er zoovele mogelijkheden bij de ontwikke
ling van het luchtverkeer. Eén vliegveld
bij de beide groote steden is een stimulans
voor het luchtverkeer, meent deze spr.
Nadat nog de heeren Posthuma (St. Gcr.)
verzocht heeft niet te star aan één vliegveld
vast te houden, de heer Van Gelderen (S.D.)
betoogd heeft dat het een groote fout is te
zwichten voor den drang van Amsterdam-
Schiphol, en ten slotte Ir. Vos (S.D.) ver
klaard heeft, geen bezwaar te hebben tegen
twee vliegvelden, komt
de minister aan het woord.
Minister Van Buuren zet uiteen, dat naar
de meening der regeering het luchtverkeer
met andere landen van Europa van betrek-
kelijk weinig beteekenis is. Inzake het tran-
sitoverkeer heeft Nederland echter een groot
belang.
Men wenscht dat onze luchthaven
door de internationale lijnen wordt
aangedaan: daartoe moet er een zoo
groot mogelijk ladingaanbod zijn en
moet de inrichting zoo goed mogelijk
zijn. Meer dan één haven geeft ver
snippering en doet het doel niet be
reiken. De tegenwoordige plaats
moet behouden, zóóveel mogelijk ver
sterkt. Locale belangen moeten daar
aan ondergeschikt zijn.
Vliegveldconcentratie is een vraagstuk dat
in alle landen de aandacht heeft.
Waarom schiphol gekozen werd.
Oorspronkelijk koos de regeering Leider
dorp. Andere punten, Bodegraven b.v., heb
ben veel ongunstiger bodemgesteldheid. Wa
ren we aan het begin der ontwikkeling van
het vlicgwezcn, Leiderdorp ware aangewe
zen. Spx*. wijst verder op de behoefte aan mi
litaire vliegvelden in de vesting Holland.
Uit een psychologisch oogpunt is een vlieg
veld noch bij Amsterdam, noch bij Rotter
dam het best. In de stukken is uiteengezet
waarom op Leiderdorp werd teruggekomen.
Daar was het kostenargument en van Defen
sie moest op spoed worden aangedrongen.
Er kon niet lang gewacht worden, temeer
daar Waalhaven geweigerd werd .voor het
oprichten van militaire loodsen. Inmiddels
begonnen de budgetaire bezwaren zwaarder
te wegen. Daarom ging de regeering over
stag en koos Schiphol!
bc minister weet, dat er bezwaren aan
Schiphol verbonden zijn, maar daar tegen
over staan de groote centralisatie-voordcelen.
Schiphol moet het groote vliegveld' blijven,
spr. zou zich principieel niet verzetten tegen
een secundair vliegveld te Rotterdam.
Uitvoerig wordt gedupliceerd. De heer
Van der Waerden dient een motie in,
waarin de Kamer erkennende dat
regeeringsbemoeiing met het lucht
verkeer van Nederland op buiten
land noodzakelijk is, en van oordeel
dat naast Amsterdam ook Rotterdam
behoefte heeft aan een vliegveld in
het internationaal luchtverkeer, het
vertrouwen uitspreekt dat bij de
luchtvaartpolitiek van de regeering
ten volle rekening wordt gehouden
met de internationale economische
beteekenis der beide groote Neder
landsche havens.
Deze motie zal Donderdag in stemming
worden gebracht De minister verklaart zich
tegen de motie, omdat hier stedelijke belan
gen in het geding worden gebracht. Spr.
meent dat de heer v. d. Waerden tegen cen
tralisatie ingaat. (Interrupties.)
Op een vraag van den heer Diepenhorst
(a.r.), deelt de minister mede, dat in Schip
hol nog wel eenige millioenen noodig zullen
zijn voor een doeltreffende inrichting. Voor
Waalhaven heeft Rotterdam kostbare plan
nen gehad. Vermoedelijk echter is het met
weinig kosten te maken tot een luchthaven
als de meeste buitenlandsche. Leiderdorp
zou 12 millioen kosten, doch later bleek dat
daar nog wel eenige millioenen bij komen.
Men denke ook aan de cischcn der defensie-
belangen. Schiphol ligt gunstig voor defen
sie-doeleinden. Defensie heeft uit ernstige
overwegingen Schiphol boven Leiderdorp
verkozen. Voor het postverkeer is de keuze
van het centraal vliegveld van weinig be
teekenis.
Tenslotte wordt de begrooting van
het Verkeersfonds z.h.s. aangenomen.
HET ZUIDERZEEFONDS.
Ook de begrooting van het Zuiderzeefonds
wordt zonder hoofdelijke stemming aange
nomen, maar niet nadat verschillende op
merkingen zijn gemaakt.
De heer Van der Zaal (a.r.) oefent ern
stige critiek uit op de uitvoering van de
Zuiderzeesteunwet.
Jaar op jaar komen dezelfde klachten
naar voren, de minister keere op zijn
dwalingen terug!
Ook de heer Ebels (V. D.) vraagt soepeler
toepassing der Zuiderzeesteunwet. Waarom
geen gelden a fonds perdu beschikbaar ge
steld om de menschen aan een bestaan te
helpen?
De heer Kievit (S. D.) acht wegens voor
de werkverruiming en de behoefte aan cul
tuurgrond bespoediging der zuidelijke in
poldering gewenscht. Éveneens heeft deze
spr. bezwaar tegen de uitvoering der zuider
zeesteunwet.
Spr. vraagt een onderzoek naar de oor
zaken van het verdwijnen van zeegras als
gevolg van de inpoldering.
Verschillende sprekers dringen op meer
tempo bij de uitvoering der inpoldering aan.
De heer Posthuma (C. D.) wil
meer kleine bedrijven in de Wie
ringermeer.
Er kome eindelijk een einde aan de klach
ten over de Zuiderzeesteunwet, zegt spr.
Het kost veel geld!
De minister van Waterstaat, de heer van
Buuren doet in zijn antwoord vooral uitko
men dat de Zuitlerzeeplannen millioenen
verslinden. Alleen de sluis te Kuinre, wel
ke verschillende leden noodzakelijk achten,
en welks belang de minister niet ontkend
kost reeds 2ton!
O.m. blijkens zijn nota heeft spr.
reeds verbetering gebracht in de uit
voering dor Zuidcrzeesteimwet. Vele
klachten bovendien komen regelma
tig terug. Het algemeen beginsel der
wel wordt ook dikwijls verkeerd op
gevat en het is een moeilijke mate
rie op zichzelve.
Wat de toekomstige indeeling van den
N. O. polder betreft, het te wachten wets
ontwerp betreffende de randgedeeltcn draagt
slechts een voorloopig karakter.
De positie der wiervisschers
De wiervisschers zijn benadeeld door een
ziekte van het zeegras. Het rapport der des
betreffende commissie verwacht spr. spoe-
dig.
Een toelage in eens te geven, voor eigen
vestiging, ontmoet verschillende bezwaren.
Spr. wil gaarne overwegen, welken steun
aan eventueele fondsvorming te geven ware.
Na vaststelling dezer begrooting komt aan
de orde de begrooting van de Wieringer-
mecn. Ook deze wordt z.h.s. aangenomen.
Des nachts om twee uur wordt de vergade
ring geschorscht tot hedenmorgen half elf.
JAPANSCHE TROEPEN UIT CHINA
NAAR MANDSJOEKWO.
Volgens telegrammen uit Peiping
heeft zich op den spoorweg Peiping
Moekden een nieuwe verbreking
van het verkeer voorgedaan tenge
volge van omvangrijke troepenbewe
gingen. Er wordt verklaard, dat
kort geleden vijf Japansohe divisies
uit Noord-China zijn vertrokken
naar Mandsjoekwo op grond van de
algemeene nervositeit over den Rus
sischJapanschen toestand. Deze
divisies zijn onttrokken aan Sjan-
toeng, Zuid Hopei en Sjanst, aan
gezien de ontworpen opmarsch met
het doel den weg der Russische le
veranties aan China af te snijden,
niet ten uitvoer is gelegd.
Hot Japansclie puibliek vraagt zich af of
liet JapanschRussisch geschil over het
vraagstuk der visscherij aan de Siberische
kust niet zal uitgroeien tot een nieuw
incident van Tsjangkoéfeng, dw.z. tot een
nieuwe krachtmeting tusschen de beide
landen.
In officieel© Japansch© kringen zwijgt
men over den aard der verwikkelingen, doch
mag men de Japansch© pers gelooven, dan
zou Tokio vastbesloten zijn, zoo noodig de
„vrijheid van visscherij" te handhaven door
den Japanschen visscfiers aan de Siberi
sche kusten bescherming van oorlogssche
pen te vcrleenen. In dit geval moet ge
vreesd worden voor ernstige spanning.
Chauffeur gedood;
inzittende ernstig gewond
Van den vrachtwagen, die met
veekoeken was geladen, werd de
tractor in sloot geworpen en de
aanhangwagen versplinterd.
TREINVERKEER GESTAGNEERD.
Op den onbewaakten overweg in den
Veenweg te Nootdorp is gistermiddag
een zeswielige vrachtauto op weg van
Delft naar Baarn, door den electri-
schen trein, welke om 3.23 nur van
Gouda naar Den Haag is vertrokken,
gegrepen. De bestuurder, de 26-jarige
J. T. Willemsen uit Baarn werd op
slag gedood, de naast hem in de ca
bine gezeten Altena, eveneens uit
Baarn, werd ernstig gewond.
De trein, die eerst driehonderd meter ver
der tot stilstand kwam, werd aan de voor
zijde ingedeukt, terwijl door de botsing de
ruiten werden vernield Hierdoor liep de ma
chinist aan beide handen kleine verwondin
gen op, welke dadelijk werden verbonden.
Van den vrachtwagen, welke met veekoe
ken geladen was, werd de tractor na de aan
rijding in een nabijgelegen sloot geworpen,
terwijl de aanhangwagen over de rails
werd geslingerd en totaal versplinterd werd.
Overe enkel meters waren dc dwarslig
gers vernield.
De lading van den auto verspreidde zich
over den snoorweg, hetgeen met de overblijf
selen van den vrachtwagen een obstakel voor
de passeerende treinen vormde. Het station
Voorburg werd gewaarschuwd, waar de trei
nen werden ongehouden tót men met het
opruimingswerk gereed was. Dit was om
streeks half zes. Toen kon ook de trein uit
Gouda zijn reis voortzetten, echter slechts
op kracht van de achterste motoren.
Het stoffelijk overschot, van liet slacht
offer en de gewonde werden naar het zieken
huis Sint Antoniushove te Voorburg over
gebracht.
De „opstand" in het
Britsche Kabinet
Wisseling van portefeuilles?
Er blijft in het Briitsohe parlement
een zekere mate van onbehaaglijk
heid bestaan, na de betoogen der
„junior" ministers voor het tempo
der bewapening.
Van Chamberlain, die deze kwestie onder
zoekt, zijn voor het Kerstreces geen mede-
deelingen te wachten. Er is een politieke
onzekerheid, die overigens ook niet al te
belangrijk is. Het waarschijnlijkst lijkt liet,
dat nog juist voor het weder bijeenkomen
van het parlement een verwisseling van
portefeuilles tot stand zal komen, waarbij
wellicht Maugham, Runciman en Winter-
toa betrokken, zouden zijn.
SPANJE
Geheimzinnig pakket
gevonden
OFFICIEREN VAN FRANCO'S LEGER
AANGEHOUDEN.
Inhoud zou bestaan uit kaarten
van den rechtschen generalen
staf.
In gezaghebhenden kringen wordt
te Londen vernomen, dat een pakket,
met een zeer bczwarenden inhoud,
n.1. bestaande uit kaarten van den
rechtschen Generalen staf, door
Spaansche grensautoriteiten te Irun
is gevonden in een consulaircn zak,
die verzonden was door 't Britsche
viceconsulaat in San Sebastiaan a. d.
Britsche ambassade te. St. Jean de
Luz. Een volledig onderzoek wordt
ingesteld door dc rechtsche autoritei
ten in samenwerking met en bijge
staan door de Britsche autoriteiten
ter plaatse.
Ofschoon de Britsche vice-consul te San
Sebastiaan, Harold Goodman zelf den zak
droeg, waarin het bewuste pakket zat, is
van geen enkelen kant opgeworpen, dat hij
op eenigerlei wijze persoonlijk bij het inci
dent zou '.ijn betrokken.
De eerste asperges
Aan H. M. de Koninin aangebo
den.
Gisteren is een kistje met de eerste asperges
door de heeren Q. Uederpal en J. Middel
burg aan H. M. cle Koningin ten paleize
Noordeinde aangeboden.
Deze asperges zijn gekweekt met electri-
sclie verwarming op den proeftuin van het
Zuidhollandsch glasdistrict te Naaldwijk,
onder toezicht van den rijkstuinbouwconsu-
lent Ir. J. Riemcns.
De asperges zijn in achttien dagen tijd ge
kweekt.
Met deze methode wordt beoogd de asper
geteelt eenige maanden te vervroegen.
Timmerfabriek te Huizen
in vlammen opgegaan
Gisteravond brak brand uit in de timmer-
fabriek van de firma G. Kos aan de Weide-
straat te Huizen. De brand liet zich in den
beginnen zoo ernstig aanzien dat de brandwe
ren uit Bussum en Laren te hulp geroepen
werden.
Zij behoefden echter niet handelend op te
treden, daar de Huizer brandweer het vuur
kon localiseeron. De fabriek, waarin een
kostbare voorraad eikenhout was opgesla
gen, alsmede zeer veel materiaal, brandde
echter tot den grond toe af.
Vermoedelijk heeft een lek in den schoor-
sten den brand veroorzaakt.
Visschers in 't ijs
Ingesloten achter TexeL
In de Waddenzee achter Oost op Texel
zijn eenige visschcrsschepen in het ijs ge
sloten. Het zijn de Helder ITd. 60 van C. de
Graaf, de Wie ring en Wr. 215 van gebroe
ders De Boer en Wieringen Wr. 295 van
gebroeders Post. Dc scheepjes loopen, vol
gens de Tel., groote kans, door 't ijs zwaar
te worden gehavend. De bemanning heeft
over het ijs verbinding met den wal, van
waar zij zich van de noodige levensmidde
len en brandstof kunnen voorzien.
Tal van afwijkende meeningen.
Aan het voorloopig verslag over het wets
ontwerp tot wijziging van de motorrijtui
genbelastingwet wordt ontleend:
Zeer vele leden hadden met instemming
gezien, dat de regeering thans het initiatief
heeft genomen tot wegneming van dc onge
lijkheid in belastingheffing, welke bestaat
met betrekking tot het gebruik van motor
rijtuigen, voorzien van benzinemotoren,
eenerzijds en het gebruik van motorrijtui
gen, voortbewogen door middel van diesel
motoren, anderzijds.
Verscheidenen hunner waren echter van
oordeel, dat een beter middel om de be
doelde ongelijkheid op te heffen gelepen is
in de afschaffing van de motorrijtuigenbe
lasting voor auto's, welke door middel
van benzine worden voortbewogen, aange
zien daarvan een sterke uitbreiding van 't
motorisch wegverkeer en een daarmede ge
lijken tred houdende stijging van de op
brengst van de heffingen op benzine zou
den zijn te verwachten. De verhoogde hef
fing zal slechts op het wegverkeer* druk
ken, en het railvervoer en het vervoer te
water, welke voor een zeer belangrijk ge
deelte met dieselmotoren plaats vinden, vrij
laten. Het gevolg daarvan is, dat het be
drijfsleven in aanzienlijke mindere mate,
dan mogelijk zou zijn, baat zal vinden van
het prachtige nieuwe wegennet.
Vele andere leden achtten de thans ge
kozen oplossing, waarbij het bestaande ta
rief van de motorrijtuigenbelasting wordt
verhoogd voor motorrijtuigen, waarin een
dieselmotor is aangebracht, en daartegen
over dan eenige verzachting wordt toege
past in de op de benzine drukkende lasten,
in beginsel een gelukkige.
Enkele leden achtten het eenige juiste
stelsel dat, hetwelk is vervat in het bij de
kamer aanhangige initiatïef-voorste 1 van
den heer de Merchant et d'Ansemiboung c.s.
Naar het oordeel van sommige leden is
niet voldoende aandacht geschonken aan
het feit, dat dc dieseltractie op een geheel
ander plan staat dan de tractie met benzine
motoren. De dieselauto is speciaal bestemd
voor liet zware vervoer.
Daardoor beteekent de voorgestelde be-
lastingverhooging voor een groot deel een
verschuiving van den druk van het luxe-
verkeer naar het bedrijfsverkeer.
Zeer te betreuren ach (ten deze leden het,
dat de regeering dc oplossing van hetgeen
zij als een ongelijkheid ziet, heeft meenen
Ie moeien zoeken in een verhooging van
de vaste kosten, aan de exploitatie van een
dieselauto verbonden. In tegenstelling met
de regeering waren deae leden van oor
deel. dat boven het thans gekozen stelsel
de voorkeur zou verdienen een regeling,
waarbij de ruwe olie op gelijke wijze als
'le benzine zou worden belast.
Gaarne zouden sommige leden zien, dat
van dc omstandigheid, dat de motorrijtui
genbelasting wet thans voor wijziging wordt
voorgedragen, gebruik zou worden gemaakt
om te voldoen aan enkele reeds lang ge
koesterde wenschen, te weten:
1. dat belastingkaarten voor 30 achter
eenvolgende dagen zullen worden ingevoerd
benevens kaarten voor een reeks van door
den gebruiker in te vullen dagen, bijv. 60
als minimum;
2. Dat worde gebroken met den regel, dat
een kwartaal kaart slechts op den eersten
eener maand kan ingaan;
3. dat een soepele regeling worde inge
voerd voor de overschrijving van kaarten
van het een© motorrijtuig op het andere,
Met extra treinen door de Dn]
sche regeering gehaald.
De Duitscbe regeering zet met haar bekei
de „Grundlichtkeit" haar plannen ten o;
zichte van de dienstmeisjes in het buit®
land door. De meisjes in ons land is mei
gedeeld, dat zij haar mevrouwen tegen 1 F
bruari moeten opzeggen. Op 2 Februari zu
len zij met extra treinen, die door de Dii
sche regeering worden betaald naar het va
derland terug moeten ©keren. De stemmiiiij
onder de meisjes is niet onverdeeld pretij
Verscheidene zijn in de gelegenheid door ee;
overhaast huwelijk Nederlandsche te wor.
den. De meisjes, die niet terug willen, wor.
den statenloos.
Restaurant uitgebrand,
Gisterenavond te ruim negen uur zag een
voorbijganger op de eerste verdieping van
het perceel op den hoek van het Leidsche-
plein en de Korte Leidschedwarsstraat een
vuurgloed. Met een stevigen druk van den
schouder forceerde hij de deur, welke in dé
Korte Leidschcdwarsstraat toegang geeft
fot het restaurant „Dutch Oven", dat op
deze verdieping is gevestigd, ten eindi
zich te overtuigen of gich hier nog men
schen bevonden. Inmiddels nam de brand
welke hier woedde, groot er omvang aan en
hadden anderen, die het vuur opmerkten
de brandweer gewaarschuwd.
De eerste aanval, welke de brandweer
ondernam, was aan die achterzijde, langs de
trap, welke tot het restaurant toegane
geeft.
In liet restaurant richtten cïe vlammen
ïntusschen hun vernielend werk aan.
Naar buiten slaand, blakerden zij den
witten gevel zwart, deden de ruiten op de
tweede verdieping springen en lekten daar
reeds aan de kozijnen. Hier hield de brand
weer hen tegen.
De eerste verdieping brandde geheel uit.
De verkoolde inventaris werd naar buiten
geworpen, waar zij in het bevriezende
bluschwater een triest stilleven vormdien.
Het gelijkstraatsche gedeelte, waar het
bagagekantoor van de K.L.M. is gevestigd,
kreeg zeer veel waterschade. In allerijl
werden de goederen en de administratieve
bescheiden weggehaald en in 't belendende
politiebureau ondergebracht.
tf-cAaaUen
Klaas Schenk kon den Kenne-
merbeker niet verdedigen.
FRAAIE RIT VAN GONNE DONKER.
Nu Koning Winter tot vreugde
van de al jaren te vergeefs wachten
de liefhebbers van de ijssport en tot
schrik van de vele armen in den lan
de. die een stille hoop koesterden,
dat hij maar zou uitblijven, plotse
ling is verschenen en in een mini
mum van tijd alle wateren met een
ijsvloer bedekte, nu haastte ook de
Berger IJssportvereeniging zich om
verschillende wedstrijden te organi-
seeren op haar prachtige banen aan
den Kerkedijk. Gisteren had de hard
rijderij plaats om den Kennemer-
wisselbeker over afstanden van 5600,
1500 en 500 meter.
Deze beker werd het laatst verreden in
Dec. 1933 en toen gewonnen door KI. Schenk
uit Anna Paulowna. 22 rijders verschenen
aan den start en kampten om het bezit van
dezen beker. Helaas kan Schenk zijn bezit
niet verdedigen: een bij de training opge-.
loopen spierverrekking belette hem uit te"
komen.
Behalve vele nieuwelingen startten er
ook vele oude bekenden, die zich nog goed
wisten te handhaven. aDnk zij goed weer
en best ijs* konden er goede tijden worden
gemaakt.
Jan Langendijk zegeviert op alle
afstanden.
Op de 5000 meter werd 1. J. Langendijk van
Oudkarspel, met een tijd van 9 min. 24,2 sec.;
2. Havekotten van Diemen in 9.46 en 3. J,
Akerboom uit Bergen in 9.58.2. o
Op de 500 meter waren de drie snelste rij
ders: 1. J. Langendijk met 49,2 sec.; 2. Have
kotten met 50 sec. en 3. J. Akerboom met
50.2 sec.
KI. Schenk reed de 500 m. indertijd in
47.3 sec.
Overwinnaars op de 1500 meter waren: 1
J. Langendijk in 2 min. 40 sec.; 2. Have
kotten in 2.42 en 3. Kremer uit Diemen i!
2.44.2.
KI. Schenk maakte 5 jaar geleden een tijd
van 2.37.8.
Op alle drie afstanden wist Langendijk dus
te overwinnen, zoodat hij de houder yan den
wisselbeker werd. Deze triomphator "bleek
dus gelukkig volkomen genezen van de bij
een val te Riga opgeloopcn verwonding in
het vorige seizoen.
Alle negen winnaars ontvingen een fraaie
gouden medaille, terwijl Havekotten en Aker
boom als tweede- en derde, klassementsprijs
nog een fraai kunstvoorwerp kregen.
Na afloop der wedstrijden reikte Mr. A.
C. Eccen, voorzitter van den K.N.S.B. met
een toepasselijk woord de urijzen uit.
Een mooie rit werd nog gemaakt
door mej. Donker uit Ilpendam, die
dc 500 meter aflegde in den fraaien
tijd van 54.3 sec.
Ofschoon een snerpende ijzige wind een
beletsel vormde,-,om met volle teugen te ge
nieten van de schaatsenpret, hadden toch
nog velen de ijzers onder gebonden en bood
de ijsvlakte met z'n vlaggen en muziek,
vooral later op den namiddag, een^vroolijken
aanblik.