I Franco opent het offensief Broodgebrek bedreigt Urk POODEtöP TABAK- H ZÜOïAAtA JACHT.' DAGBLAD VOOR HOLLAND'S NOORDERKWARTIER Ongeregeldheden te Twee chauffeurs in garage dood gevonden Hr. Ms. Z 5 kruist voor Ameland Vervoersregeling cn spoorwegtekort Tante Pos in de kou De Oekrainers roeren zich hevig EERBERICHT CENTRALE VERWARMING DE V R l E S Laan, Schagen, Tal. 20. ZATERDAG 21 DECEMBER 1938. 83e Jaargang. No. 10761. UHgav* der RV. Uitg.-Mij". „'HoHowd. Nowdwfewortier- Een Kerstverrassing Er wordt blijkens de wedérzijdsche berichten hevig gevochten. Successen der rechtsohen tegen gesproken. Hielp een Fransch oorlogsschip een linksche tor pedojager? DE FRANSCH-SPAANSCF" GRENS GESLOTEN. Het reeds lang aangekondigde of fensief van Franco is gisteren inge zet: Het hoofdkwartiei te Burgos maakt melding van belangrijke suc- oessen. ondanks het zeer slechte weer, dat de operaties bemoeilijkt. Barcelona geeft wel berichten over de actie der Francotroepen, maar spreekt tegen dat eenig materieel suooes zou zijn behaald. Meer dan 10 kilometer, aldus de Franco- berichten, zijn de troepen opgerukt. De rechtschen zeggen duizend gevange nen te hebben gemaakt en verscheidene vol ledige batterijen, benevens tanks en groote hoeveelheden munitie te hebben buitge maakt. De opmarsch duurt voort Volgens Barcelona werden de door de ar tillerie en luchtmacht voorbei eiiie aanvallen in hoofdzaak ondernomen in de sectoren Tremp en Seros, Op a'le punten, waar de rech'tsche troepen aanvankelijk succes had den. werden zo latei- teruggedreven De re geer ings troep en hebben onder,, meer man schappen van 'n Italiaansche divisie gevan gen genomen. In een officieel communiqué wordt door Barcelona gezegd, dat de vijandelijke aan val in Tremp met zware verliezen voor den vijand afgeslagen. In den sector tüsschen Lerida en Ballaguer zijn twee vijandelijke eenheden, die de Sègre trachtten over te ste ken, vernietigd. De resten trokken in wanor de terug. Kr wordt nog verwoed gevochten. Op zijn beurt bericht Franco's hoofdkwar tier: De troepen van Franco zijn aan het Segrefront plotseling tot een aanval overge gaan. De troepen der regeering, welke zich achter de rivier ingegraven hadden, hebben blijkbaar geen weerstand kunnen bieden aan den druk van de aanvallers. Franco protesteert hij de Fran- sche regeering. Bij de rechtschen heerscht 'groote ontstem ming over een bericht, als zouden Fransche oorlogsschepen munitie gegeven hebben aan de linksche torpedojager de José Luiz Biez. Ook zou men geholpen hebben de schade wqlke tijdens een zeegevecht was ontstaan, te herstellen. Eenige Fransche bladen melden thans, dat de hertog Van Alva bij de Britsche regeering een protest zou hebben ingediend. Uit van Gibraltar ontvangen berichten blijkt, dat de betrokken Spaansche oorlogsbodem geen oogenblik met een Fransche eenheid in con tact heeft gestaan. De averij aan het Spaan sche schip is hersteld door een particuliere onderneming, die twee sleepbooten ter be schikking van het Spaansche consulaat heeft gesteld, met goedkeuring van de Britsche autoriteiten, welke zich er van vergewist hadden, dat zich geen oorlogsmateriaal aan boord der sleepbooten bevond. SpaanschFransche grens geslo ten. De rechtsche autoriteiten hebben besloten de grensbewaking nog te versterken. Gister avond hebben de grensposten te Irun en Behobia order gekregen niemand meer door te laten. Franco is met onbekende bestemming uit Burgos vertrokken. Collega doet vreeselijke ontdekking. Hedennacht zijn twee chauffeurs- monteur, in diensti van de autogara ge „Favoriet", eigenaar de heer van Wijnbergen, gelegen in de van Osta- destraat te Amsterdam, tijdens het verrichten van werkzaamheden aan een auto in die garage om het le ven gekomen. Vermoedelijk zijn de slachtoffers door benzine- en olie- dampen bedwelmd geraakt, doch het is ook mogelijk dat zij geëlectrocu- teerd zijn. Omtrent het verloop van dit ernstig onge val vernemen wij het volgende: Het zal omstreeks half een geweest zijn. toen een chauffeur van de „Favoriet" na een rit terugkeerde. Het viel den man op, dat er in de garage op dat oogenblik geen licht brandde. Hij opende daai'op de deur en ging naar binnen, waar een zware lucht van benzinedampen en verbrande olie hem tegemoet kwam. Midden in de garage stond een auto waarvan de konliehten brandden. Vóór deze auto was een looplamp op stan daard opgesteld, die evenwel niet brandde Vreeselijke vondst. De chauffeur probeerde het electrische licht in de garage te ontsteken, doch dit weigerde, vermoedelijk doordat de stoppen waren doorgeslagen. Hem wachtte evenwel een nog ernstiger ontdekking. Twee van zijn collega's de 32-jari ge chauffeur-monteur K. J. en de 30- jarige chauffeurmonteur M. G. die be zig geweest waren deze auto te repa- reeren lagen bewusteloos cn gaven geen teekenen van leven. Eén hun ner lag bij de looplamp voor den wagen, de andere op een treeplank. De verschrikte chauffeur riep aan stonds om hulp en men bracht de slachtoffers naar buiten, terwijl men onverwijld den geneeskundigen dienst opbelde. Spoedig verscheen de auto met dr. Jacobs, die onmid dellijk met behulp van zuurstofappa raten trachtte de levensgeesten op te wekken, evenwel tevergeefs. Tot op dit oogenblik is de juiste oorzaak van dit doodelijk ongeval nog niet bekend. Vermoedelijk zijn de slachtoffers door de benzine en oliedampen bedwelmd geraakt,- maar het is niet uitgesloten, dat ook de looplamp hier 'n rol heeft gespeeld en zij door den electrischen stroom om het leven zijn gekomen,. Beide mannen waren ge huwd. Ijsgang bemoeilijkt ie verbin ding. Post, goederen en pas sagiers echter afgezet. Hr. Ms. torpedoboot Z 5, die gistermorgen met ongeveer veertig passagiers, w.o. een onzer verslaggevers, en een ton post uit Den Helder naar Ameland is vertrokken, is gistermiddag te circa twee uur tot op on geveer 150 meter van de Amelandsohe kust genaderd, doch kon door den geweldigen ijsgang geen communicatie krijgen. Een sloep kon het vaartuig niet benade ren. De torpedoboot bleef hedennacht in de nabijheid van het eiland kruisen en zal heden een tweede poging ondernemen, daar althans volgens deskundigen, de landings plaats in het Amelandergat ten Z.W. van Ameland heden geheel ijsvrij zal zijn. Er is ten Noordwesten op het strand van Ameland een zeer goed landingsterrein. Groote bestellingen. Toen gisteren bekend werd, dat de oor logsbodem zou komen, zijn o.a. door win keliers, bakkers en de beide zuivelfabrie ken uit Ameland vrij omvangrijke bestel lingen gedaan, met het gevolg, dat een groot aantal vrachtauto's aan de haven te Nieuwediep arriveerde. Aangezien evenwel slechts een vracht van duizend kilogram kon worden meegenomen, moest het groot ste deel der goederen achterblijven. Reikhalzend ziet de beroepsver voerder naar bescherming uit Het bedrijfsleven vreest echter ontwrichting. In het Voorlbopig Verslag der Tweede Ka mer over het wetsontwerp tot wijziging van de zgn. Bezuinigingswet 1935 lezen wij. dat vele leden 't er niet mee eens zijn, dat deze wet pasklaar gemaakt wordt, om de ver- voers coördinatie tot stand te brengen! Dit nl. geeft voedsel aan de gedachte dat de minister niet zoozeer een economisch werkend verkeersapparaat nastreeft, doch veeleer de spoorwegtekorten wil wegwerken. Men vindt, dat de vervoersregeling in een afzonderlijke wet dient te worden onderge bracht. Eenige andere leden kiezen de zijde van den minister, doch velen mee nen daarentegen, dat een regeling, welke aan de spoorwegen rendabele vervoerprijzen moet waarborgen, niet alleen in bepaalde gevallen andere vervoerondernemingen ernstig in haar voortbestaan zal bedreigen, maar ook de kosten van het ver voer in het algemeen zoozeer zal op drijven, dat het bedrijfsleven daar door op ontoelaatbare wijze zal wor den bemoeilijkt. De hier aan het woord zijnde leden vinden 't ook eenzijdig ten bate van het spoorwegen tekort in de algemeene vervoersontwikke- ling in te grijpen. In verband met deze op merking betoogen vele anderen, dat ook de spoorwegen in het coördinatiestelsel betrok ken zullen zijn, en deze niet boven de andere vervoermiddelen zullen worden bevoordeeld, dus het beroepsvervoer beschermd wordt. Kunnen de tarieven worden be- heerscht? Verscheidene leden achten regeling der ta rieven onuitvoerbaar en vreezen van het De gist wil niet rijzen! Tweede Kerstdag een extra postbestel ling. Kovde-records in Amster dam en Maastricht. Gisteren hebben enkele bakkers te Urk wegens gistgebrek niet kunnen bakken en hebben de meeste an dere bakkers hun laatste gist ver bruikt. Heden zullen dan ook slechts een paar bakkers brood k-- nen bakken temeer daar ook grcA gebrek aan meel is. v Een en ander is liet gevolg van bet feit, dat men erop gerekend had, dat de gist per vliegtuig zou worden aangevoerd. Het toestel, dat. voor den tocht naar Urk door de K.L.M. was gereed gehouden, de P.H.O.T.O. kon echter tengevolge van den mist om Urk cn op Schiphol niet vertrek ken. Men hoopt nu," dat dit heden «mogelijk zal zijn. Het spreekt van zelf, dat de K.L.M. geen enkel ri sico neemt De vlucht zal alleen worden uitgevoerd, indien de weersomstandigheden van dien aard zijn, dat het toestel nog denzelfden dag naar Schiphol kan terugkecren, men kan n.1. niet op het eiland overnachten, daar de motoren dan zouden bevriezen. Op Urk wordt men thans ongeduldig. Men eischt dat in elk geval maatregelen zul len worden genomen voor het overbrengen van gist en de post., hetzij per ijsvlet of auto, temeer daar het ijs tüsschen Kam pen en Urk sterk genoeg blijkt te zijn. Gisteren zijn zelfs sleden met 500 Kg. le vensmiddelen aangekomen De heeren Ockers en van der Wiel, die, zooals wij elders in dit blad meidon, gis terochtend per motorfiets over het ijs van Urk naar Kampen zijn vertrokken, hebben hun voertuig wegens een defect op den kop van den dijk, ongeveer zeven K.M. van Urk, neergezet, waarna zij te voet den tocht voortzetten. Zij zijn inmiddels te Kampen aangekomen. Per auto over het ijs naar Marken. Te Marken zijn Donderdag de eerste auto's gearriveerd; gisteren door steeds meer gevolgd. Het is overigens niet aan te hevele-. Marken op Zondag te bezoeken. Allereerst zijn de Markers op Zondag niet op een druk toeristenverkeer gesteld. En verder zijn dan, aldus het Hsbl., alle zaken en café's gesloten. De teleurstelling, dat men na een ingespannen tocht geen enkelen warmen dronk of andere verkwikking kan krijgen, kan men zich dus besparen, door Marteen op andere dagen te bezoeken. Het hoofdbestuur der P.T.T. deelt mede, dat tengevolge van de treinvertragingen bij de spoorwegen ook het postvervoer in zoo verre eenige vertraging kan ondervinden, dat door het missen van aansluitingen de mogelijkheid bestaat dat poststukken een of twee bestellingen later worden bezorgd. In verband met de aan het einde van de week veelvuldig verschijnende perio dieke bladen, o.a. de radiogidsen. moet er rekening mede worden gehouden, d"ait deze wellicht niet overal des Zaterdags zullen kunnen worden besteld. Echter zal overal in het land op den Tweeden Kerstdag een bestelling plaats vinden, waardoor eventueeel ongerief in dit opzicht zooveel mogelijk wordt wegge nomen. Wat de sneeuw doet. Nadat in het begin van de week vooral de maximumtemperaturen overdag record waarden van laagte bereikten, beginnen nu ook de nachtelijke minima vroegere records te breken. Het is nu niet zoozeer de aange voerde, doch meer de plaatselijke gefabri ceerde koude. Wanneer in heldere nachten het aardop pervlak warmte uitstraalt en daardoor af koelt (en tevens de afkoeling van de onder ste luchtlaag teweegbrengt) dan wordt die afkoeling getemperd door aanvoer van warmte uit de aarde zelf naar het opper vlak. D. w. z. het wordt bij onbewolkten he mel 's nachts toch reeds flink koud ('s zo mers en 's winters) maar als die aanvoer van warmte van beneden af niet plaats zou hebben aou het nog veel kouder worden. ontwerp ontwrichting van het bedrijfsleven en verzwakking van het internationale con currentievermogen Van weer andere zijde wordt gezegd, dat de beroepsvervoerder reikhalzend uitziet naar een ingrijpen van de overheid. Vele leden vestigen er de aandacht op, dat de minister in dit wetsontwerp een vrijwel blanco volmacht vraagt voor de Kroon of de door haar aangewezen autoriteit. Een verlanglijstje. Uit de verdere opmerkingen der Tweede Kamer memoreeren wij nog, dat op soepele voorwaarden inzake de tarieven wordt aan gedrongen, vergunningsplicht voor lucht- en kustvaart noodzakelijk zou zijn, het eigen vervoer niet van een vergunningsstelsel af hankelijk moet wezen en de evenredige vrachtverdeeling niet gehandhaafd dient te worden. Velen spreken zich echter vóór de even redige vrachtverdeeling uit. terwijl tenslotte door verscheidcnen bezwaar wordt gemaakt tegen de zware scheepvaartrechten, o.m. de vergunningskosten. welke de schippers zelf moeten dragen. Kunnen de Spoorwegen niet een deel van deze kosten betalen? vraagt HERNIEUWDE ACTIE IN HET BUITENLAND. Intens bereiden de Oekrainers in het buitenland een actie voor, om te komen tot de gewenschte onaf- handelijkheid. De opvolger van Ko- novalec, den te Rotterdam door een bomontploffing omgekomen leider, neemt daartoe verschillende maat regelen.- Zoo zijn o.m. twee Oekrainsche nationa listische bureaux opgericht; een te Wee- nen, balast met de vraagstukken, welke vooral Oost-Galicië. de Karpatische Oekraïne cn Roemenië betreffen en een te Rome, voor de vraagstukken op cultureel en poli tiek gebied van meer algemeenen aard. Terrorisme verboden. De eerste daad van kolonel Andrzej Mvl- nik als leider van de O.U.N. was om alle aanhangers van Konovalec te gelasten het gebied van de Karpathische Oekraïne te verlaten en te zelf der tijd verbood hij alle deden van terreur. Verder is het vroegere „huis van de regeering van Petljoera" te Berlijn im han den van de Duitsche regeering, nadat de vorige eigenaar, een Poolsohe Jood, was uitgewezen. De Duitsche autoriteiten heb ben thans het gebouw weer de oude bestem ming van centraal bureau voor inlichtingen voor de Oekrainers in Duitsohland gegeven. Hier werden de vragenlijsten opgesteld, welke de Oekrainers in Duitschland moeten invullen. Te Praag zijn alle Oekrainsche partijen samengevoegd onder den naam „Sojusz Ukraincow Patriotow" (Unie van Oekrain sche patrotten) Van deze organisatie is Prokopowitsj de leider. De hernieuwde activiteit heeft niet nage laten invloed te hebben op de stroomdngen onder de Oekrainers in Polen, die meer eenheid wenschen, doch hier is de ontwik keling langzamer. EEN KERST ZONDER VOETBAL. Meldden wij gisteren reeds, dat de K. N. V. B. alle door haar voor de Kerstdagen vastgestelde wedstrijden heeft afgelast, thans kunnen wij mededeelen, dat hóe kan het anders door den N.H.V.B. eenzelfde be sluit is genomen. En zoo zullen we ditmaal, in tegenstelling met voorgaande jaren, ge heel van Kerstvoetbal verstoken blijven. Heel erg betreuren doen we dat overigens niet. Het schaatsenrijden lijkt ons minstens even populair als de voetbalsport cn geeft in ieder geval vermaak aan duizenden. Bo vendien zijn dc voetbalprogramma's tot nu toe vrij vlot afgewerkt en zal eenige stagna tie direct geen zomervoetbal veroorzaken. Voor den N. H. V. B. komt daar nog hij, dat de competities dit seizoen kleiner zijn, dan voorheen het geval was. Zou de competitie, lieder, de heer Van Kcjel soms een ,bar" wintertje voorzien hebben? Dit laatste geval doet zich nu voor als er een sneeuwlaag ligt. Deze isoleert zoo goed, dat er bijna geen warmte uit de aarde naar het oppervlak van de sneeuw door dringt. De sneeuw behoedt dus eenerzijds de aarde tegen afkoeling, maar anderzijds ont houdt zij haar eigen bovenvlak en de daar aan grenzende lucht den warmte-aanvoer. Dit is, aldus het Hsb. de oorzaak van het optreden van zeer lage luchttemperatuur als het opklaart bij aanwezigheid van een sneeuwdek. Koude-records. In Maastricht werd een nieuw koude-re- cord bereikt, althans voor zoover het de De cembermaand betreft, het vroor daar giste ren 17 gr. C., tot nu toe was de laagste De- cemhertemperatuur in de Limburgsche hoofdstad 14 gr. C. Gistermiddag was het in Amsterdam —13.9 gr. C., dat is lager dan tot nu toe in deze periode zelfs 's nachte is genoteerd. Dit nummtr bevat 16 pagina's Sfp-s' 6, 10. 13 CT. PER HAL* ONS DE BILT SEINT» Verwachting voor het geheele land: Meest matige Ooste lijke w'ind, gedeeltelijk be wolkt tot betrokken, weinig of geen sneeuw, strenge tot matige vorst Algemeene vooruitzichten: Aan houden der vorst. Italiaansche matrozen slaags met burgers. Fascistengroet lokt protesten alt De politie heeft schoten in de lucht gelost en den sabel getrokken om een groep Italiaansche matrozen te beschermen, deel uitmakende van de bemanning van den Italiaanschen kruiser „Eugenio de Savoia", die gisteravond bij ernstige ongeregeld heden te Montevideo (Zuid Amerika) betrokken zijn geweest. Naar gemeld wordt zijn eenige burgers, die bij de onlusten aanwezig waren, gekwetst. Dit incident is het meest ernstige van de reeks incidenten, welke zich tijdens het be zoek van de Italiaansche matrozen sedert hun aankomst heeft voorgedaan. Naar ge meld wordt, heerscht onder de plaatselijke bevolking groote verontwaardiging. De moeilijkheden ontstonden toen de ma trozen in autobussen door de stad reden, daarbij luidkeels 'riepen en den fascisten- groet brachten. Ooggetuigen verhalen, dat hierop protes ten door de voorbijgangers werden geuit. Hierover ontstaken de Italianen blijkbaar in woede. Althans, zij stapten uit de autobus sen en deden een aanval op een eerste klas theewinkel, tevens café, waar zij de tafel tjes en stoelen omver wierpen en de ruiten ingooiden. Daarop trokken zij weer af, ach tervolgd door een menigte menschen. Een groep Italianen, die de autobussen niet meer konden bereiken, werd door de politie in bescherming genomen. De „Eugenio de Savoia" is een der beide Italiaansche oorlogsbodems, welke een tocht om de wereld maken en daarbij ver schillende Zuid-Amerikaansche havens aan doen. ALLEEN GOEDE VER WARMINGEN MAKEN WIJ, IETS WAT WIJ BLIJVEND GARAN DEER EN. TECHN.BUREAU ALKMAAR ROTTERDAM Tel 3045 - 2 lijnen 44504

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 1