4-1*1*0 II De financieelc verhouding tasschen Rijk en gemeenten i DAGBLAD VOOR HOLLAKDS NOORDERKWARTIER JRegeeringsvoorstellen gaan lijn recht tegen den opzet der wet in" Amerika laat zich niet wurgen Engeland's antwoord op de Duitsche duikbootplannen „Alleen Frankrijk beschermster van het Tunesische volk" Duifsch'and en de Fransch- ïtaüaansche betrekkingen Hoogverraadproces te Berlijn Toch een Elfstedentocht Sijmen moet steeds meer betalen! Laan, Schagen, Tel. 20. DINSDAG 3 JANUARI 1939. 83e Jaargang. No. 10768. UHgare der N V. Uilg-Mif. „Holton d. Noordedtwortief Tweede Kamer stuit op vele duis tere punten. Werkloosheids- zorg zij een nationale zaak Het blijkt, dat zeer vele Tweede Ka merleden weinig optimistisch ge stemd zijn ten aanzien van het systeem dat de regeering wil volgen om de gemeenten haar onafhanke lijkheid terug te geven. In het voor- loopig verslag inzake de desbetref- lende wetsontwerpen merken deze le den op, dat wanneer in meerdere mate dan voorheen de uitgaven eener bepaalde gemeente ten laste harer ingezetenen worden gebracht, daaruit wèl kan voortvloeien, dat die ge meente wederom onafhankelijk wordt doch deze daarmede nog niet haar zelfstandigheid terugkrijgt, althans niet de „zoozeer begeerde" zelfstan digheid. Verscheidene leden achten het een ernstig bezwaar van liet ontwerp, dat het lijnrecht ingaat tegen den opzet van de wet in zake de financieelc verhouding tusschen Rijk en Gemeenten. De opzet van die wet was, de destijds bestaande gemeentelijke inkomsten belastingen. welke de bron waren van een zeer groot belastingverschil in de onderschei dene gemeenten' en van drukkende heffin gen in sommige van die gemeenteh, te ver vangen door een in het geheeïe land gehe ven gemeentcfondsbelasting, uit welker op brengst dan naar bepaalde normen uitkee- o zouden worden gedaan aan de af zonderlijke gemeenten. Indien men thans, een aantal ja ren nadat deze unificatie van dc ge meentelijke inkomstenbelastingen tot stand is gekomen, weer de moge lijkheid zou scheppen tot het heffen van nieuwe gemeentelijke inkom stenbelastingen, en dat nog wel In de gemeenten waar de druk het zwaarst is en allo heffingen reeds tot haar maximum zijn opgevoerd, dan zouden de oude euvelen herle ven en zou een toestand ontstaan, waaruit eerlang slechts een nieuwe unificatie uitkomst zou kunnen brengen. Ook zou, ondanks de ont worpen forcnsenbelasling, de uit tocht uit de zwaarst belaste gemeen ten hierdoor een nieuwe stimulans krijgen. Sommige leden zijn in 't bijzonder beducht voor de gevolgen van de invoering van deze belasting voor plattelandsgemeenten. Van den wal in de sloot. Voorts wijzen eenïge leden er nog op, dat de noodlijdende gemeenten, welke de extra belasting volgens dit ontwerp zullen heffen, in het algemeen alle uitzicht op rijkshulp zullen missen. Waar in den gedachtengang der regeering de noodlijdendheid zal begin nen, zoodra de gewone uitkeering uit het VVerkloosheidssubsidiefonds niet voldoende blijkt om het budget sluitend te maken, kan, naar zij opmerkten, als gevolg van het ver melde gemis aan steun van rijkswege de toestand voor de bedoelde gemeenten veel ongunstiger worden dan die thans is, in dien de aangekondigde voorstellen in zake boogere uitkeeringen naar objectieve normen niet een belangrijke verbetering brengen. Andere leden betuigen met de grondge dachte van het ontwerp hun volle instem ming. Een duister punt. Vrijwel algemeen blijkt men van oordeel, dat het vraagstuk der gemecnte-financiën als één geheel moet worden bezien en alle te treffen maatregelen tegelijk in oogen- schouw bcbooren te worden genomen. Ge schiedt dit niet, dan kan het tot stand ko men van een bevredigende oplossing niet worden verwacht. De regeering heeft aan gekondigd, dat zij wil breken met het toe kennen van subjectieve bijdragen zoowel als met het versl rekken van voorschotten uit het Werkloosheidssubsidie fonds. Zij wil de in komsten van dat fonds in den vervolge jaar lijks naar objectieve normen verdeeld zien. Gemeenten, welke daarmede niet voldoende gebaat zijn, zullen dan slechts geholpen kun nen worden als noodlijd»*nde gemeenten. Ten einde bet aantal dier gemeenten te beper ken, wil de regeering echter het bedrag, thans benoodigd voor rentelooze voorschotten uit het werkloosheidssubsi cliefonds, vermeer derd met f T> millioen, aan den gewonen dienst, der Rijksbegrooting ten goede doen komen en die, zooveel mogelijk naar objectie ven maatstaf, ten laste dier begrooting aan de gemeenten uitkeeren. Op welke wijze dit laatste zal geschieden, ligt echter nog volko men in het duister. Toch is dit van de groot ste betcekenis, zoowel voor de oplossing van het vraagstuk in het algemeen, als in het bij zonder voor de beoordceling van het onder havige ontwerp. In verband hiermede acht men het ongewenscht, dat een beslissing over dit ontwerp wordt genomen, alvorens de Ka mer de plannen der regeering met betrekking tot de gemeentelijke financiën volledig uit gewerkt voor zich heeft. Ook wordt bezwaar gemaakt tegen het ne men van een beslissing over het ontwerp, zoolang niet het complex Aan belastingAOor- stellen, dat de regeering heeft aangekondigd, in een wetsontwerp is belichaamd. Rijks- of gemeentezaak? Verscheidene leden zijn a'an meening, dat de eerste voorwaarde voor een goede oplossing van het vraagstuk der gemeentefinanciën is de erken ning van de werkloosheidszorg als een nationale taaie. Van andere zijde wordt echter betoogd, dat het overbrengen van de gemeentelijke uitgaven ter bestrijding van de werkloos heid naar het Rijk, slechts een verhuizing van de moeilijkheden zou beteekenen. De forensenbelasting. Volgens verscheidene leden gaat ook de wederinvoering van de forensenbelasting vierkant tegen den opzet der wet inzake de financieele verhouding tusschen Rijk en ge meenten in. Bedoelde belasting achten deze woord voerders onbillijk, doch andere leden vinden haar redelijk. ZooavcI voor- als tegenstanders verzoeken de regeering om nadere inlichtingen over de gevolgen \\relke de forenscnbelasting voor verschillende gemeenten mee zou brengen. REPRESAILLEMAATREGELEN TEGEN DUITSCHLAND EN JAPAN OVERWOGEN. Het moet uit zijn met de dis criminatie, het maken van een nadeelig onderscheid ten aan zien van den Amerikaanschen handel! Amerika overweegt represaillemaat regelen tegen het gevaar voor den Amerikaanschen handel op China, door handelingen van Japan en Duitschland. Washington zou de wet op de tarieven willen toepassen, waardoor de President machtiging krijgt invoerrechten te heffen op den invoer uit elk land, dat de Amerikaansche handel elders bena deelt. Uit Washington wordt gemeld, dat de Amerikaansche regeering voornemens is het Congres gegevens voor te leggen, waaruit blijkt welken omvang bet gevaar beeft aangenomen jegens den Amerikaanschen handel in het deel van China, dat door de Japanneezen is bezet en in Dnitschland Het zal afhangen van de kracht der aan den dag tredende gevoelens in het Congres en in het land, wat voor actie hierop zal vol gen. De president zal geen gebruik maken van die hem ten dienste staande bevoegdheden volgens afdeeling 338 van de wet op de ta rieven van 1930. tenzij hij voelt-, dat de na tie achter hem staat. Wanneer het publiek daartfe machtiging verleent, is de regee ring gereed om represaillemaatregelen te nemen. Zelfs is,de nresident gemachtigd den invoer te verbieden van goederen uit andere landen, die vervoerd worden met schepen van het betrokken land. Wanneer dan nog de discriminatie voortgaat, zon dc president een embargo kunnen leggen op aillen handel met het betrokken land. Naar verluidt is eenmaal een des betreffend dreigement voldoende ge weest in het geval \nan een Furopee- sche natie, enkele ifliren geledon. De discriminatie eindigde, toen de tekst van een \*ooreesteld decreet den ambassadeur dier natie ge toond Averd. De regeering overweegt niet onmiddellijk over te gaan tot die drastische stappen doch uit betrouwbare bron Avordt vernomen, dat, wanneer de openbare meening voort gaat harder te worden tegemwer de her haalde proA-ocatie. de regeering niet zal aarzelen tot het uiterste te gaan. zoo over tuigd is zij. dat in bet biizonder in het bezette deel van China Amerikaansche on dernemingen, zoowel van opvoedkundigen en philantropischen als .van commercieelen aard, opzetelijk geworgd worden. Een groot aantal kleine schepen, om duikbooten te vernietigen, in aanbouw? VOOR BESCHERMING DER HANDELSSCHEPEN. Het is duidelijk dat Engeland zich op zijn beurt niet onbetuigd laat, nu Duitschland zulke verstrekkende vlootplannen heeft bekend gemaakt. Men ziet een oplossing van het Brit- sche vlootprobleem, door den bouw van een belangrijke vloot van klei ne oorlogsschepen. Deze zouden dan moeten zijn van het genre escorteschepen of torpedobooten dwz. bodems met een waterverplaatsing van 500 tot 1000 ton, gewapend met stukken geschut van 4,7 duim of van een hoogcr kaliber, die kunnen vuren op onderzeeërs en vliegtuigen, zulks als antwoord op het Duitsche plan tot aanbouw van een voldoend aantal onder zeeërs om evenwicht tot stand te brengen met de Engelsche tonnage. Deze kleine oorlogsschepen zouden voor de bescherming der handelsAvegen de rol spelen, die vroeger toegekend werd aan de torpedobootjagers, waaraan de Engelsche scheepsbouwers een grooter tonnage zouden willen geven en die op belangrijke wijze zou den moeten deelnemen aan do bewegingen der slageskaders. Dc bescherming der koop vaardijschepen tegen afzonderlijke onder zeeërs, die aanvallen ondernemen, zou Avor den toegCAvezen aan de hierboven genoemde escortesehepen en aan oude F.ngclsche tor pedobootjagers, die herl^ouAvd worden en die speciaal-gCAA'apend zullen Avorden tegen onderzeeërs en vliegtuigen. Men acht het geenszins onwaarschijnlijk, dat de admira liteit in den loop van de volgende maand een dertigtal schepen tor* verdediging tegen duikbooten op stapel zal zetten. De begroo- tingsramingen der admiraliteit in Februari of begin Maart zullen waarschijnlijk aanwij zingen ge\-en ten opzichte van de plannen, die tot dien datum zullen zijn opgemaakt. Dnitschland wil pertinent groo- te kruisers! HoeAvel het schriftelijke antAvoord van Duitschland betreffende de kAvestie der on derzeeërs en kruisers nog niet in Londen is ontvangen, hebben Avelingelichte kringen al le reden te denken, dat Duitschland zijn be sluit handhaaft, niet alleen betreffende de onderzeeërs, maar ook ten aanzien van de kruisers van 10.000 ton, zulks in strijd met de berichten, die concessies op dit punt de den verwachten. Men verwacht dus, dat het antwoord veel meer een verklaring en recht vaardiging zal zijn dan een document, dat wijziging zou brengen in de Duitsche stel ling, en dat het regelingen zal aankondigen, dm in feite reeds getroffen zijn. Alles voor de Duitsche oorlogsindustrie Men mag geen bakker en geen slager meer worden. Alle meisjes arbeidsdienstplichtlg. MACHINEFABRIEKEN EN MIJNEN GAAN VOOR. Alle. ongehuwde Duitsche meisjes onder de 25 jaar, moeten thans arbeidsdienst verrich ten gedurende een jaar in de industrie, den landbouw of de huishouding. De oude \rer- ordening, volgens A\relke jonge vrouwen, Averkzaam in zaken, kantoren of als dienst meisje, gedwongen arbeidsdienst moeten ver richten gedurende een jaar, is vandaag uitge breid tot alle meisjes beneden de 25 jaar, zon der onderscheid. Jaarlijks wordt het contingent daardoor met 300.000 tot 400.000 uitgebreid. Verder zullen jongemenschen in de volgen de een of twee jaar niet meer opgeleid mo gen worden voor bakker, slager, kleerma ker, barbier, stoffeerder, boekbinder en kel ner. Door de opleiding A-oor die vakken te staken, zullen meer arbeidskrachten beschik baar komen voor de metaal- en machine- industrie, den mijn- en landbouw, welke van het grootste nationale belang Avorden geacht. De arbeidsbeurzen zouden, volgens de Tel., streng toezicht moeten oefenen op de be roepskeuze. Men verwacht, dat voor deze in dustrieën dan SS.000 leerlingen per jaar be schikbaar zullen komen. Dit nummer bevat 8 pagina's Interview met den gouverneur van Tunis. WAARDEERING VAN FRANKRIJK BIJ DE MOHAMMEDANEN. De gouverneur van Tunis generaal Musta- fa Sfar, heeft een vertegenwoordiger van Ha- vas ontvangen, tegenoA'er wien hij verkla ringen aflegde betreffende aanhankelijkheid der Tunesiërs jegens Frankrijk, die thans algemeen is. „Geen enkele andere mogend heid dan Frankrijk," zoo zeïde hij o.m. „zou geduld kunnen worden als beschermster van het Tunesische volk." De gouverneur wees er verder op, dat de ransch-Tunesische verbondenheid een zaak des harten en van het verstand is, omdat Frankrijk het land tot ontwikkeling brengt en den Tunesiërs hun vrijheden laat. „De toekomst, der Mohammedanen wordt in het volgende feit saamgevat: Frankrijk over weldigt niet, het vervult zijn functie met een tact. die alle Mohammedanen waardce- ren, eerbiedigt onze gewoonten en helpt ons omtrent den modernen staat de begrippen te krijgen, die ons ontbreken. Om welk ver schrikkelijk avontuur zouden wij een veran dering kunnen Avcnschen?" OPMERKELIJK ARTIKEL IN HET HAMBURGER FREMDENBLATT Eerlijk begrip voor de rechtvaar digheid der Ilaliaansche wen- schen. Onder het opschrift, „de MiddeJlandsche Zee en Avij" bespreekt de Berliinsche cor respondent van het Hamburger F rem den - blatt in een opmerkelijk artikel het stand- nunt van Duitschland ten aanzien van het door die Tlaliiaansche eischen acuut gewor den Mididellandsche Zeevraagstuk. De correspondent wijst er op, dat sedert de ontspanning tusschen Ro me en Londen ook Diiboeti. Suez en Tunis nauwelijks nog als on zich zelf staande problemen kunnen AA'orden beschouwd. Iedere entente, zelfs de BritschFransche wordt noodigedAvongen verstoord. Avanneer door één dér heide nnrfiien toenadering tot stand gebracht wordt miet 'n derde mogend- bei. Avanrmede de andere pa rij Aroortdurend '•a conflict is. Daarom zün dc FranschTtaliaan- "che betrekkingen een F.uroneesche kwestie geworden. Avaarvan de te rugslag wordt ondervonden door een 'and als Duitschland. dat geen di recte belangen in de Middelland- sche Zee kan laten gelden. De as-po li tick vooronderstelt als grondbegin sel Aran alle huitenlandschc betrek kingen A'an Duitschland een bon ding. die eerliik begrip A-oor de rechtvaardigheid der Ttaliaansche AA'enschen bepleit. Wanneer men in hot buitenland de moei- 'e zou Avillen nemen dc duidelijke en onver- breekbare A'erplicbtingen uit Duitschlands vriendschap voor Rome in haar A\*ezen te begrijpen, dan zou ook Duitschlands stand- ount in het Middelilandsche Zeevraagstuk niet aan misvattingen blootstaan. Wie, aldiis besluit de correspondent, overtuigd is van de noodzaak van een ont- oannine in de Middellandsche Zee. die zal 'nzien, dat zelden met een bot „nooit" ze genrijke resultaten nT de geschiedenis be reikt zijn. ARTHUR NIEKISCH EN TWEE MEDEVERDACHTEN STAAN VANDAAG TERECHT. Een proces, dat weliswaar met ge sloten deuren zal worden gevoerd, doch ook nog verstrekkende gevol gen kan hebben! Het ziin Arthur Niekisch, schrijver en onderwijzer, en twee anderen, leiders van de z.g. vrijheidspartij, wien hoogverraad ten laste is gelegd. Deze vrijheidspartij deed eenige maanden geleden nog van zich spreken door het ver spreiden A*an anli-fascistische en vredeslec- tuur, waarvoor het de methode van post reclame gebruikte. In vroegere berichten, ontleend aan de Engelsche pers, was naar men zich her innert, sprake van een twintigtal verdach ten. Het D.N.B. voegt aan het bericht toe dat Niekisch een vroeger onderwiizer, hii de op richting A'an de raden-republiek in München in 1918 en 1919 een leidende rol speelde en dat hij toen reeds uit dezen hoofde Avegens hoogverraad A\rerd veroordeeld. Ook in den daaron volgenden tijd hoorde hij volgens bet D.N.B. tot links-georiënteerde partijen Sedert ongeveer 19?fi gaf hii het tijdschrift „Wi dorst and" uit. Reeds lang vóór 1933 keerde bij zich f aldus hef D.N.B.) tegen het nationaal-socialisme en ook nadat dit aan do macht Avas gekomen bestreed hij tot aan zijn aanhouding de politieke en economische doeleinden van den nationaal-socialistischon staat op opruiende Avijze, waarbij hii de 'eidende persoonlijkheden Ara.n het derde Rijk op de ergste wijze beschimpte. Hij was de stichter \ran een politieke par tij gericht tegen de republikeinsche regee ring en werd bekend als schrijArer van ar tikelen en hoeken, gericht tegen het ver drag van Versai'1 les. Er is volgens Reuter een groot aantal getuigen gedagvaard. DE BILT SEINT j Verwachting voor de kuststrook: Buiig weer, iets kouder dan gisteren, matige, tijdelijk krachtige Westelijke tot Nd. Avestelijken of Noordelijker wind. Echter te voetl De 52-jarige Amersfoorter W. de Haan heeft in de laatste Aveek van 1938 den Elf stedentocht te voet afgelegd. Hij reisde Woensdagavond van zijn Avoonplaats naar Dokkum, vanwaar hij den volgenden morgen om kwart voor acht vertrok naar Leeuwar den. Via Franeker kwam de Haan des na middags laat te ITarlingen aan. Den volgen den dag AA'andelde hij naar Bolsward, Wor- kum, Ilindeloopen, Stavoren tot Oudemir- dum, Avaar de tweede nacht Averd doorge bracht. Den laatsten dag legde de heer de Haan den afstand af naar Sloten en Ylst om ten slotte Zaterdagmiddag om 4 uur te Sneek te eindigen. Overal onderweg, aan spoor- en tramstations, bij de politie, soms op de gemeente-secretarie, liet de wandelaar zijn „logboek" afstempelen, of met een tang van een knipdatum voorzien. Zijn weder- Avaardigheden staan alle in zijn boek opge- teekend. Hij was, aldus schrijft men aan de N. R. Crt., tot deze Avandeling gekomen door de talrijke berichten over den echten Elfstedentocht. Op de schaats zou ik het niet kunnen, zei de Haan ons, maar AA'andelen doe ik graag. Jammer, dat het hier en daar wat glad Avas. Dan schiet je slecht op. MerkAvaardig was het, dat deze tippelaar niet overal de volledige medeAverking der politie-autoriteiten had. Op een der dorpen Aveigerde men volgens dc Tel. het boekje te teekenen. „Zij hielden zich daar met zulke dingen niet op". Dit Avas echter een uitzon dering, soms Averd de Haan buitengewoon vriendelijk terechtgeholpen. MET DE STIJGING VAN SCHULDEN EN UITGAVEN, STEGEN OOK DE RIJKS BELASTINGEN. Uit de statistiek van het Centraal Bureau over de Rijksfinantiën blijkt wel, hoeveel kostbaarder de rijks huishouding in een betrekkelijk klein aantal jaren is geworden. Terwijl de gewone uitgaven van het rijk over 1900 nog f 149 millioen bedroegen, zijn deze vrijAvel onafgebroken gestegen tot f 656 millioen over 1936, terAviji over 1937 en 1938 hiervoor geraamd werden resp. f 664 millioen en f 704 millioen. Omtrent de invoering van nieuAve belas ting en Avijziging in de tarieven der be staande belastingen komen uitvoerige ge gevens in de statistiek voor. Met inbegrip van de in het verkeersfonds gestorte be lastingen werd voor 1938 een opbrengst ge raamd van f 576 millioen, terwijl de op brengst over 1900 nog slechts f 120 millioen bedroeg. En eeuwig stijgen de schulden.» Het uitstaande bedrag der nationale ge vestigde schuld is gestegen van f 1147 mil lioen op 1 Januari 1900 tot f 2916 millioen op 1 Januari 1925, waarop een snelle da ling is gevolgd tot f 2338 millioen op 1 Ja nuari 1932. Daarna is de schuld wederom bijna voortdurend gestegen, zoodat zij op 1 Januari 1939 ongeveer f 3200 millioen heeft bedragen. Bij al deze bodragen moet men vanzelf sprekend niet uit het oog verliezen, dat ook het aantal imvoners van Nederland veel grooter is geworden,, zoodat de belasting per hoofd natuurlijk niet zoo is toegenomen, als bovenstaande cijfers zouden doen ver moeden! FRANSCH MILITAIR VLIEGTUIG BE- REIKT EEN SNELHEID VAN 510 K. M. De „Tntransigcant" maakt, volgens het Hsbl. melding van het feit, dat j.1. Zaterdag een Morance-jager, voortheAvogen door een 12 cvl. 1000 P K. ITispanomotor, de snelheid heeft bereikt van 510 k.m. in het uur, be stuurd door den piloot Launay. Het is voor het eerst, dat een Fransch militair vliegtuig de snelheid van 500 k.m. in het uur over schrijdt. Reeds had Delmotte in 1934 op een Cuadron (burgerlijk vliegtuig) een snelheid van ruim 505 k.m. in het uur bereikt, Avat toen wereldrecord Avas.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 1