HITLER De uitputtende Rallye-strijd Kruit-van Kampen vragen aan te stellen Hitler breekt Duitschlands oorlogsmachine DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER Toen de frictie gebroken was Hadt ge nimmer het verlangen eens r Die kans hebt ge nul Hitiers antwoord geven Vat wilt gij graag tt'»an Hitier weten Barcelona bereikt jen Btb0«i ouden resteld V erzoek i over. I t lichi handt,! ïrband Laan, Schagen. Tel. 20. WOENSDAG 25 JANUARI 1939. 83e Jaargang. No. 10787. Uitgove der N.V. Uitg.-Mir. „Hollend. MoordeHrwortier" üi'Cnntóml- 11 15121 7631' De Groene" vernederd en de „jongens" vaal van den slaap De Rallye-strijd is ten einde, maar de bijzonderheden van den afmattenden kamp tegen pech en slaap, die Kruit- van Kampen zoo dapper tot het bittere einde volhielden, ontbraken ons tot nu toe. Onderstaande brief uit Monte Carlo, zoo juist op onze redactie met gejuich ontvangen, licht ons echter in den bekenden sappigen stijl in over alles wat ons koppel rta den doortocht te Venlo heeft door staan. En dat is niet gering Wij vernemen voorts, dat ons tweetal van plan is langs de volgende route terug te keeren: Rivièra-Genua- Turijn-Zwitserland en als de weersomstandigheden het toelaten, de St. Gotthard-pas! Uit welk laatste voornemen we constateeren, dat onze dappere Rallye-rijders nog niet3 van hun bravour hebben ingeboet! Meer dan dertien jaar geleden schreef Itler den Xazi-bijbel „Mein Kampf' en meer ia vijf miilioen exemplaren zijn sindsdien «kocht. De latere edities werden echter m eer besnoeid. De oorspronkelijke uitgave echter, waar- 8 een exemplaar in onsbezit is, wordt wneen beschouwd als weer te geven de ining van den dictator van het derde rijk. Slap voor stap verwezenlijkt Hitier het "Nm in zijn oorspronkelijk werk ont- Mwd. Ptschland herbewapend, de Rijn ver- **t, het Saargebied, Oostenrijk, Sudeten- Wbij Düitschland ingelijfd! Wat zijn Hitiers volgende plannen 1 l«l 1755 lffl 1683 113 1711 '380 17« Kampf" geeft op vele vragen ant- TJjSfiift ons, in hoogstens 20 woorden. ^8 vraag gij Hitier graag eens zoudt wil- *,s«llen en wij zullen U, uit zijn onverkorte werk. dragen moeten natuurlijk zijn van po- aard. b.v.: Hoe stelt U zich den wereldvrede t oor? ÏÏat is de bedoeling van de as j Minc-Berlijn? j jioloof een vijand van de [Schrijft het onze redactie en wij zullen achten U des Führers antwoord te geven. Die Vrijdagmiddag in Venlo om nooit te vergeten. Was me dat een verrassing, al die bekende gezichten uit Noordelijk Noordholland, die ge meende menschen en de vinger kootjes-krakende handdrukken. Het was een verbijsterende manifestatie van medeleven met deze Rallye en het heeft beide afdeelingcn \an het koppel (waarvan overigens gezegd kan worden dat Kruit 7/8 van 't tra ject voor z'n rekening genomen heeft), goed gedaan. liet deed hen zelfs de smaad van de z.g. niet-betaal- de Duitsche telefoonrekening ver geten, en met een enorme dosis op timisme gingen wij balans opma ken in de „Groene", die thans van wege de sympathie van zoovele me deburgers, herschapen was in een soort delicatessenwinkel. Overigens mogen de gevers der 375 siga retten bedenken, dat het medenemen van een dergelijke kwantiteit niet meer onder „klein-Smucklerei" valt Daar waren, be halve de cadeaux, de brieven en telegram men aan de Hollandsehe en Duitsche. grens en daar waren de goede Hollandsehe kranten We waren er stil van. Kruit en ik. De eer ste kwartieren brachten weinig bijzonders in 't Belgenland. Ook hier blaffen de honden van louter razernij hun al dan niet Vlaam- sche of Waalsche kelen aan stukken en ook hier hief de schooljeugd hoeratje's aan hij 't voorbij gaan. Toen de frictie brak Maar het noodlot reisde met de Groene mee. Als een ongeziene gast, die zijn tegen woordigheid op wel bedroevend vele malen zou doen blijken. Zóóveel malen, dat men zich gaat afvragen of hier van geen collec tief optreden van alle anti-Rallye-elementen sprake is. Het was in de buurt van Hasselt, dat we temidden van een dozijn versche mandarijn tjes, een tik hoorden, waarvan het geluid ons deed verstijven. Een onderzoek werd in gesteld en 't gezicht van Kruit vertelde alles, wat men zoo ongeveer tijdens een Rallye niet moet krijgen. Het was een gebroken frictie, een vrijwel hopeloos geval. Daar stonden we. Handen, voor zoover mo gelijk, in 't haar. Er moest hulp komen, daarover waren wij 't met den vertegen woordiger van een pils-exportzaak, een kast jesman en een telegrambezorger eens. Maar hoe! Dat was de kardinale vraag. Na een minuut of 5 van overleg: of zelf de zaak ter hand te nemen met de consequensie dat men minstens een uur of vier, vijf, on derweg zou zijn, of naar de garage in Has selt te gaan en daar, dank zij de moderne service, in een paar kwartier geholpen te worden. Tot 't laatste werd besloten, en dus lezer (ik bloos als ik deze regelen aan 't papier toevertrouw) kwam er een groote Chevrolet, bewust be stuurd en verder geleid door een zwaar geproportionneerd kroeghou der rentenier, die „wel-zoo-vriende- lijk" wilde wezen ons voor een ang stig aantal Belgische franken naar Hasselt te sleepen. Er was géén keus en zoo geschiedde het, dat we de 17 kilometer doorrolden, de „Groe ne" als een kind aan de hand van z'n groot vader als een banneling als een thuisge bracht schoolkind. Het was werkelijk héél- erg en van pure razernij hebben we den geheele etensvoorraad opgemaakt Een vernodering De Groene sprong en danste als een kikker, en gloeide van de hem thans aan gedane vernedering Om kort te gaan, deze kleine optocht, nagestaard en gelachen, met spottende vingerwijzingen en sarcastische opmerkingen, eindigde ook weer. De garage was nog geopend en dus werd den eigenaar der zaak uitgelegd, die vaderlijk het grijze hoofd schudde over zooveel tegenslag bij zoo veel jeugdig optimisme. Of onze vcrwachtin- i gen ook hoog gespannen waren De man achtte het zelfs noodzakelijk, dat er den meest bekwamen spoed achter ge zet werd en terwijl hij ons uitnoodigde op de nieuwgelegd vriendschapsbanden 'n „pin- teke bier" te gaan drinken (als je nota bene staat te trillen van de zenuwen om verder te kunnen gaan) deed hij de ongelooflijke open baring, dat hij en z'n menschen er over en kele dagen „reeds" aan zouden beginnen. Op ijskouden toon hebben we dezen man verteld hoe we over hem dachten en daarna namen wij een zeer belangrijk besluit. We zouden naar een andere garage gaan, waar men wel tijd had en waar wij, door dubbel of driedubbel tarief, de „Groene" in die 5 uur in Brussel konden krijgen, alwaar men zich voor dien tijd moest signaleeren De „Groene" gaat weer leven. Wat een uren! De „Groene" werd vam zwaar toraken in die garage eerst een héél lijk en toen weer een levende „Groene". Het werk vloog klaar en toen wij na 3 uur stralend den wagen bij de controle voorreden, waren wij er vrij gerust op, de verloren uren latei- weer in te kunnen halen. Nooit, neen nimmer, lezer komit 't ongeluk alleen. Het was mü eenmaal in de Poolsehe rim'boe bij ons te gast gekomen en het blééf. Nauwelijks een kwartier buiten Brussel, met een goeden weg vóór ons. en de Groene blijmoedig met een dikke 70 voorthobbelde... een ontploffing. De liniker achterband bleek den geest gegeven te hebben. Ik merkte op. dat dat 't tooh niets beteekende, als je er twee in reser ve had. waarop Kruit, schuimend van woede, uitlegde, dat die 8 of 10 minuten, die we nu wéér verlo ren, 't opgevoerde gemiddelde weer verder aftakelden. Enfin, wij „gooiden" den band erom en dank zij mijn hulp, als 't aanbrengen van gereedschap en 't debiteeren van stiniu- leerende opmerkingen was deze kwestie in enkele minuten uit die wereld. Een uitzonderlijk dikke mist. Wat nu wéér... Niet, alles verliep verder vlot in 't Bel gisch, nergens eenig oponthoud, totdat een uitzonderlijk dikke mast kwam opzet don. Kruit hobbelde als een Jooky achter 't stuur en zat mot z'n neus tegen de voorruit Hielp zich. We dreven rond, in deze schotel „melk" en vrijwel overgelaten aan den goe den wil der weergoden. Het duurde ongeveer anderhalf uur, dat deze mistbank ons kwelde. Als alles meeliep, hadden we tóch ad minstens 10 minuten vertraging bij de con trole in Reiims en daar werd maar. zij 't met bezwaard hart, besloten d'ic eerste Fransche controleplaats niet aan te doen. doch regelrecht fullspeod door te gaan naar Dijon. Als je 't maar zien kunt In den nacht door België en Frankrijk. Wonderlijke nacht. Sedert bijna 3 dagen en 3 nachten hadden wij tlhans niet geslapen en de sporen waren verre van onzichtbaar. 'Dikke oogloden vale gezichten, bijna omge- wasschen (wie koni't er op een Rallve aan toe...!) Door den naoht door Noord-Frankrijk... dooi de heuvels van Champagne, waarvan de witte bovenranden liggen te schitercn in 't maanlicht. Door het dal van de Marne. soms sprookjesachtig aandoend als 't water zich in hot maanlicht oker-geel klourt. Een boeiende schilderij. Voor dat alles hadden wij weinig oog. We krabbelden berekeningen, we maakten tot in 't oneindige toe, gemiddelde berekenin gen. We vroegen elkaar tienmaal wat wij er van dachten (wat we naturulijk al lang wisten...!) en loerden op de weerberichten in de kr&nten der café's. Naar Dyon... via St. Dizei, Chaumont, Angres. Een boeiend schilderij van oud Fransch leven en cultuur springt in enkele étappes voorbij. Slechts een enkele maal in dien voornacht zien we de groote schoonheid van dit land. Uur na uur verstrijkt. Het wordt 2 uur 's nachts... 3 uur... des panning is opge voerd en we begrijpen geen van beiden, dat onze, van slaap gespeenden toestand, dit toch niet zonder meer toelaat. Ikzelf heb een barstende hoofdpijn, terwijl door 't ge klemd zitten tuschen twee benzineblikken (ter plaatse waar m'n voeten zouden moe ten rusten) en een half mud sneeuwket ting m'n linkerzijde als gegeeseld aanvoelt. Als ik in één houding blijf, gaat 't nog. maar zoodra poog ik een andere zit-wijzc in te voeren, dan kraken m'n botten om er angstig van te worden. M'n oogen staan te branden en 't kost me veel moeite bij 't kaartlezen niet in te dutten. Telkens be trap ik me, dat m'n oogleden toevallen. Je kunt er gewoon niets aan doen. En maar pillen slikken... Kruit bokst eveneens tegen den slaap. Ook hij eet coffeïnopillen (inhoud 2 glazen sterke koffie...), plakt af en toe een stuk sneeuw tegen 't gloeiende voorhoofd en poogt een gesprek te blijven voeren. Maar we zijn te moe om nog één onderwerp belangwekkend te vinden en kruisen rond in do viciotise gedachtencirkel: weer-con- troletijd-weer-... enz. Een ellendige nacht, vooral als 't gaat sneeuwen en regenen. Tweemaal toe siaaii we en slaan den verkeerden weg in. Twee maal ook duwt de stijve wind de Groene aan den kant van den weg. Ik weet dat dit alles mij minder begint tr zeggen. Ik verlies een deel van m'n bewust zijn en reageer niet compleet meer op dat gene wat belangrijk is. Ik geloof dat het met Kruit eveneens zoo gesteld is. Schrale troost De N'orenploeg haalt ons in. Van haar hoeren we, dat van de 24 ploegen er reeds 8 uitgevallen zijn. Het geeft ons nieuwen moed. Wij zitten nog in de Ralley, met nog alle kansen geklassificeerd er uit te komen. Als ik aan die mogelijkheden denk, word ik wee in m'n maag en gaat 't me duizelen. Kruit zit achter 't stuur. Nu al 3 dagen. Langer zelfs. Hij ziet er opgezwollen en uiterst vermoeid uit. Het gas heeft hij dezen nacht vele uren op vol staan En 't weer wordt steeds slechter. Dit nummer bevat 8 pagina's Bevel tot een algemeen handelsoffensief Volgens Selkerk Panton, de Berlijn- sche correspondent van de Daily Express heeft Hitler gisteren aan Duitschlands exporteurs het bevel gegeven tot een algemeen handels- offensief. Dit beteekent een vertra ging in de vervaardiging van wapens en een verzwakking van de Duitsche oorlogsmachinerie. Hitler wil trachten de ongeveer 70.000.000 pond sterling waarmede de Duitsche export 't vorige jaar»verminderde, lerug te krijgen. Veldmaarschalk Göring, die belast is met de uitvoering van Hitiers plan, heeft -de" Duitschen ijzer en staalfabrikanten opdracht gegeven de productie op te voeren teneinde de vreemde markten met producten te overstroomen. De export zal voor het .mee- rendeel gesubsidieerd worden. Dit nieuws was goede tijding voor die fa brikanten, welke geen wapenen fabriceeren, daar déze hun zaken in de laatste jaren za gen ineenschrompelen wegens gebrek aan de grondstoffen ijzer en staal. Het nieuwe export-offensief zal ge heel gericht zijn op Zuid-Oost-Eu ropa en beteekent .de inleiding van de penetratie naar het Oosten, welke Hitler en Funk zich ten doel stellen Door de weigering van. Hitler om de be lastingen te verhoogen. moet uitgezien wor den naai- nieuwe inkomstenbronnen en deze schijnen te worden gezocht in- een zware winstbelasting op de oorlogsindustrieën en vergrooting van den export ten koste van de bewapening. Japansche tol aan den oorlogsdemon Ontstellende cijfers over de jeugd- tuberculose. liet Japansche comité tot onderzoek van den gezondheidstoestand van het Japansche volk heeft dezer dagen, aldus meldt de „Ja pan Chronicle", een intensief onderzoek in gesteld in de prefecturen Tokio, Osaka, Ehi- me en vijf andere, waar totaal 20.744 jongens en meisjes aan diverse proeven werden on derworpen. Dito nderzoek heeft volgens het blad tot opzienbarende onthullingen geleid betref fende het physiek der Japansche jeugd, zegt het I-Isb. De kinderen werden onderzocht op trachoom. tuberculose en andere aandoe ningen De meest alarmeerxde cijfers verkreeg men op het gebied van tuberculose. Een positie ve reactie werd namelijk geregistreerd bij 03.2 van alle 19-jarige jongens en meisjes in de prefecturen Osaka en Tokio. Foekoeoka en Akita leverden het hoogste percentage op trachoomgebied, met een per centage van 81.3 Gestapo neemt buitenlandsche bladen in beslag De „Times" en verscheiden andere bui- tcnlamdsche bladen zijn gisterochtend door de Gestapo bij aankomst in Düitschland in beslag genomen. Deze maatregel werd waarschijnlijk geno men op grond van in die bladen versohenen artikelen over den oecononiischetn toestand Ln Düitschland. Katten a's steun van het Vierjarenplan De Rijksduitsche beroepshond van kat tenfokkers, aangesloten bij den Rij'ksduit schei! bond van huisdierenfokkers, heeft besloten, dat de katten in het Duitsche rijk meer ingesteld dienen te worden op het vangen van ratten en muizen, tenein de een feilen strijd tegen deze schadelijke dieren aan te binden en hun aantal te verminderen. De organisatie verklaart, dat ieder jaar 150.000 personen noodig zouden zijn om de schade te herstellen, welke door ratten veroorzaakt wordt. DE BILT SEINT: Verwachting voor het geheele land: Tijdelijk opklarend, overigens zwaar bewolkt tot betrokken, met later op den dag weer regen, zwakke tot matige Z. tot Z.O. wind, weinig verandering in temp. Algemeene vooruitzichten: Nog zacht weer voor den tijd van het jaar. Geen Duitsche legeroefeningen Groote manoeuvres volgend jaar. Het opperbevel van de Duitsche weermacht spreekt de in het buiten land loopende geruchten tegen over manoeuvres van het Duitsche leger op 15 Februari. Desgevraagd verklaarde een vertegenwoor diger van het opperbevel van het leger, volgens het Hdbld., dat er eerst het volgend jaar groote manoeuvres zouden worden ge houden onder deelneming van land-, zee- en luchtmacht. De manoeuvres der leger corpsen zouden evenals alle jaren in den herfst geschieden; er liggen geen andere ma- noeuvres in het voornemen. Koloniale divisies ln wording? v De diplomatieke redacteur van de „Eve- ning Standard" verklaart uit Italië vernomen te hebben, dat „twee Duitsche divisies kort geleden geconcentreerd zijn geworden tus- schen Klagenfurth en Villach aan de Oosten- rijksche grens. Deze troepen waren uitgerust voor operaties in de woestijn en men gelooft, dat zij deel uitmaken van een nieuw Duitsch koloniaal legercorps." De genoemde redacteur voegt hieraan toe: Villach is met een spoorlijn veritonden met Triest, de voornaamste Italiaansche haven aan de Adriatische Zee. Sedert Zondag zijn de beide Duitsche divisies verdwenen. De productie van Bren-geweren op oorlogspeil De Britsche minister van oorlog heeft gisteren een bezoek gebracht aam de konink lijke fabriek voor kleine wapens te En field. Hij verklaarde, dat de productie van Bren geweren tihans op oorlogspeil geschiedt. De fabriek voor de vervaardiging van dit type geweren is te En field in 1936 opge richt. De leveringen begonnen in Septem ber 1937. Er werken 3.400 arbeiders aan de machine geweren, de productie van revol- viere en de reparatie van geweren. en machinegeweren. Franco staat voor de stad Slechts een wonder kan Barce lona nog redden De regeering vertrokken? FRANKRIJKS PROBLEEM: DE VLUCHTELINGEN. Slechts een wonder kan Barcelona nog redden seint de correspondent van Reuter, die 2 uur in de bedreigde stad heeft vertoefd. Catalonie is vol gens hem bij volkomen verrassing genomen. De rechtsche troepen staan thans voor de stad. Het vliegveld is volgens hun berichten reeds ver overd. Gisteravond vuurden de rechtsche troepen reeds op de haven van Barcelona. Duizen den krijgsgevangenen zijn gemaakt. Volgens de Franco-berichten bieden de regeerings- troepen geen weerstand meer. Manresa de sleutel tot Barcelona is gis teren reeds gevallen. In tegenspraak met eerdere berichten schijnt de lïnksche regee ring Barcelona verlaten te hebben. In de stad heerscht gebrek aan water en aan levens middelen. Vluchtelingen..— Vele vrouwen en kinderen zijn reeds naar die Fransche grenzen gelyracht De Spaan- sohe politie weigert nog hen uit te la/tem, daar zij geen geregeldJe passen bezitten. Een Fransche kruiser is uitgevaren om zich ter beschikking te stellen van d'e Fransche am bassade te Barcelona. Voor Frankrijk is de komendie vlu ch teli mgensflroom een groot probleem. Onbeperkte toelating is niet mo gelijk vrouwen, kinderen en grijsaards zal men echter niét terugzenden. De Fransche re^eering zou overwegen na overleg met de rechittsche Spaansehe autoriteiten de vluchtelingen in een neutrale zóne op Spaansch gebied bijeen te bi-cngcn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 1