HITLER
De uitputtende Rallye-strijd
Kruit-van Kampen
vragen aan
te stellen
Hitler breekt Duitschlands
oorlogsmachine
DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER
Toen de frictie gebroken was
Hadt ge nimmer
het verlangen eens
r
Die kans hebt ge nul
Hitiers
antwoord geven
Vat wilt gij graag
tt'»an Hitier weten
Barcelona bereikt
jen
Btb0«i
ouden
resteld V
erzoek
i over. I
t lichi
handt,!
ïrband
Laan, Schagen. Tel. 20.
WOENSDAG 25 JANUARI 1939. 83e Jaargang. No. 10787.
Uitgove der N.V. Uitg.-Mir. „Hollend. MoordeHrwortier"
üi'Cnntóml-
11 15121
7631'
De Groene" vernederd en de „jongens"
vaal van den slaap
De Rallye-strijd is ten einde, maar de bijzonderheden
van den afmattenden kamp tegen pech en slaap, die Kruit-
van Kampen zoo dapper tot het bittere einde volhielden,
ontbraken ons tot nu toe. Onderstaande brief uit Monte
Carlo, zoo juist op onze redactie met gejuich ontvangen,
licht ons echter in den bekenden sappigen stijl in over
alles wat ons koppel rta den doortocht te Venlo heeft door
staan. En dat is niet gering
Wij vernemen voorts, dat ons tweetal van plan is
langs de volgende route terug te keeren: Rivièra-Genua-
Turijn-Zwitserland en als de weersomstandigheden het
toelaten, de St. Gotthard-pas! Uit welk laatste voornemen
we constateeren, dat onze dappere Rallye-rijders nog niet3
van hun bravour hebben ingeboet!
Meer dan dertien jaar geleden schreef
Itler den Xazi-bijbel „Mein Kampf' en meer
ia vijf miilioen exemplaren zijn sindsdien
«kocht. De latere edities werden echter
m eer besnoeid.
De oorspronkelijke uitgave echter, waar-
8 een exemplaar in onsbezit is, wordt
wneen beschouwd als weer te geven de
ining van den
dictator van het derde rijk.
Slap voor stap verwezenlijkt Hitier het
"Nm in zijn oorspronkelijk werk ont-
Mwd.
Ptschland herbewapend, de Rijn ver-
**t, het Saargebied, Oostenrijk, Sudeten-
Wbij Düitschland ingelijfd!
Wat zijn Hitiers
volgende plannen 1
l«l
1755 lffl
1683
113 1711
'380 17«
Kampf" geeft op vele vragen ant-
TJjSfiift ons, in hoogstens 20 woorden.
^8 vraag gij Hitier graag eens zoudt wil-
*,s«llen en
wij zullen U, uit zijn
onverkorte werk.
dragen moeten natuurlijk zijn van po-
aard. b.v.:
Hoe stelt U zich den wereldvrede
t oor?
ÏÏat is de bedoeling van de as
j Minc-Berlijn?
j jioloof een vijand van de
[Schrijft het onze redactie en wij zullen
achten U des Führers antwoord te geven.
Die Vrijdagmiddag in Venlo
om nooit te vergeten. Was me dat een
verrassing, al die bekende gezichten
uit Noordelijk Noordholland, die ge
meende menschen en de vinger
kootjes-krakende handdrukken. Het
was een verbijsterende manifestatie
van medeleven met deze Rallye en
het heeft beide afdeelingcn \an het
koppel (waarvan overigens gezegd
kan worden dat Kruit 7/8 van 't tra
ject voor z'n rekening genomen
heeft), goed gedaan. liet deed hen
zelfs de smaad van de z.g. niet-betaal-
de Duitsche telefoonrekening ver
geten, en met een enorme dosis op
timisme gingen wij balans opma
ken in de „Groene", die thans van
wege de sympathie van zoovele me
deburgers, herschapen was in een
soort delicatessenwinkel.
Overigens mogen de gevers der 375 siga
retten bedenken, dat het medenemen van
een dergelijke kwantiteit niet meer onder
„klein-Smucklerei" valt Daar waren, be
halve de cadeaux, de brieven en telegram
men aan de Hollandsehe en Duitsche. grens
en daar waren de goede Hollandsehe kranten
We waren er stil van. Kruit en ik. De eer
ste kwartieren brachten weinig bijzonders in
't Belgenland. Ook hier blaffen de honden
van louter razernij hun al dan niet Vlaam-
sche of Waalsche kelen aan stukken en ook
hier hief de schooljeugd hoeratje's aan hij
't voorbij gaan.
Toen de frictie brak
Maar het noodlot reisde met de Groene
mee. Als een ongeziene gast, die zijn tegen
woordigheid op wel bedroevend vele malen
zou doen blijken. Zóóveel malen, dat men
zich gaat afvragen of hier van geen collec
tief optreden van alle anti-Rallye-elementen
sprake is.
Het was in de buurt van Hasselt, dat we
temidden van een dozijn versche mandarijn
tjes, een tik hoorden, waarvan het geluid
ons deed verstijven. Een onderzoek werd in
gesteld en 't gezicht van Kruit vertelde alles,
wat men zoo ongeveer tijdens een Rallye
niet moet krijgen. Het was een gebroken
frictie, een vrijwel hopeloos geval.
Daar stonden we. Handen, voor zoover mo
gelijk, in 't haar. Er moest hulp komen,
daarover waren wij 't met den vertegen
woordiger van een pils-exportzaak, een kast
jesman en een telegrambezorger eens.
Maar hoe! Dat was de kardinale vraag.
Na een minuut of 5 van overleg: of zelf de
zaak ter hand te nemen met de consequensie
dat men minstens een uur of vier, vijf, on
derweg zou zijn, of naar de garage in Has
selt te gaan en daar, dank zij de moderne
service, in een paar kwartier geholpen te
worden.
Tot 't laatste werd besloten, en dus
lezer (ik bloos als ik deze regelen
aan 't papier toevertrouw) kwam
er een groote Chevrolet, bewust be
stuurd en verder geleid door een
zwaar geproportionneerd kroeghou
der rentenier, die „wel-zoo-vriende-
lijk" wilde wezen ons voor een ang
stig aantal Belgische franken naar
Hasselt te sleepen.
Er was géén keus en zoo geschiedde het,
dat we de 17 kilometer doorrolden, de „Groe
ne" als een kind aan de hand van z'n groot
vader als een banneling als een thuisge
bracht schoolkind. Het was werkelijk héél-
erg en van pure razernij hebben we den
geheele etensvoorraad opgemaakt
Een vernodering
De Groene sprong en danste als een
kikker, en gloeide van de hem thans aan
gedane vernedering Om kort te gaan, deze
kleine optocht, nagestaard en gelachen, met
spottende vingerwijzingen en sarcastische
opmerkingen, eindigde ook weer. De garage
was nog geopend en dus werd den eigenaar
der zaak uitgelegd, die vaderlijk het grijze
hoofd schudde over zooveel tegenslag bij zoo
veel jeugdig optimisme. Of onze vcrwachtin-
i gen ook hoog gespannen waren
De man achtte het zelfs noodzakelijk, dat
er den meest bekwamen spoed achter ge
zet werd en terwijl hij ons uitnoodigde op
de nieuwgelegd vriendschapsbanden 'n „pin-
teke bier" te gaan drinken (als je nota bene
staat te trillen van de zenuwen om verder te
kunnen gaan) deed hij de ongelooflijke open
baring, dat hij en z'n menschen er over en
kele dagen „reeds" aan zouden beginnen.
Op ijskouden toon hebben we dezen man
verteld hoe we over hem dachten en daarna
namen wij een zeer belangrijk besluit. We
zouden naar een andere garage gaan, waar
men wel tijd had en waar wij, door dubbel
of driedubbel tarief, de „Groene" in die 5
uur in Brussel konden krijgen, alwaar men
zich voor dien tijd moest signaleeren
De „Groene" gaat weer leven.
Wat een uren!
De „Groene" werd vam zwaar toraken in
die garage eerst een héél lijk en toen weer
een levende „Groene". Het werk vloog
klaar en toen wij na 3 uur stralend den
wagen bij de controle voorreden, waren wij
er vrij gerust op, de verloren uren latei-
weer in te kunnen halen.
Nooit, neen nimmer, lezer komit 't ongeluk
alleen. Het was mü eenmaal in de Poolsehe
rim'boe bij ons te gast gekomen en het blééf.
Nauwelijks een kwartier buiten
Brussel, met een goeden weg vóór
ons. en de Groene blijmoedig met
een dikke 70 voorthobbelde... een
ontploffing. De liniker achterband
bleek den geest gegeven te hebben.
Ik merkte op. dat dat 't tooh niets
beteekende, als je er twee in reser
ve had. waarop Kruit, schuimend
van woede, uitlegde, dat die 8 of
10 minuten, die we nu wéér verlo
ren, 't opgevoerde gemiddelde weer
verder aftakelden.
Enfin, wij „gooiden" den band erom en
dank zij mijn hulp, als 't aanbrengen van
gereedschap en 't debiteeren van stiniu-
leerende opmerkingen was deze kwestie in
enkele minuten uit die wereld.
Een uitzonderlijk dikke mist.
Wat nu wéér...
Niet, alles verliep verder vlot in 't Bel
gisch, nergens eenig oponthoud, totdat een
uitzonderlijk dikke mast kwam opzet don.
Kruit hobbelde als een Jooky achter 't stuur
en zat mot z'n neus tegen de voorruit Hielp
zich. We dreven rond, in deze schotel
„melk" en vrijwel overgelaten aan den goe
den wil der weergoden.
Het duurde ongeveer anderhalf uur, dat
deze mistbank ons kwelde.
Als alles meeliep, hadden we tóch ad
minstens 10 minuten vertraging bij de con
trole in Reiims en daar werd maar. zij 't
met bezwaard hart, besloten d'ic eerste
Fransche controleplaats niet aan te doen.
doch regelrecht fullspeod door te gaan naar
Dijon.
Als je 't maar zien kunt
In den nacht door België en Frankrijk.
Wonderlijke nacht. Sedert bijna 3 dagen en
3 nachten hadden wij tlhans niet geslapen
en de sporen waren verre van onzichtbaar.
'Dikke oogloden vale gezichten, bijna omge-
wasschen (wie koni't er op een Rallve aan
toe...!)
Door den naoht door Noord-Frankrijk... dooi
de heuvels van Champagne, waarvan de
witte bovenranden liggen te schitercn in 't
maanlicht. Door het dal van de Marne.
soms sprookjesachtig aandoend als 't water
zich in hot maanlicht oker-geel klourt.
Een boeiende schilderij.
Voor dat alles hadden wij weinig oog. We
krabbelden berekeningen, we maakten tot
in 't oneindige toe, gemiddelde berekenin
gen. We vroegen elkaar tienmaal wat wij
er van dachten (wat we naturulijk al lang
wisten...!) en loerden op de weerberichten
in de kr&nten der café's. Naar Dyon... via
St. Dizei, Chaumont, Angres. Een boeiend
schilderij van oud Fransch leven en cultuur
springt in enkele étappes voorbij. Slechts
een enkele maal in dien voornacht zien we
de groote schoonheid van dit land.
Uur na uur verstrijkt. Het wordt 2 uur
's nachts... 3 uur... des panning is opge
voerd en we begrijpen geen van beiden, dat
onze, van slaap gespeenden toestand, dit
toch niet zonder meer toelaat. Ikzelf heb
een barstende hoofdpijn, terwijl door 't ge
klemd zitten tuschen twee benzineblikken
(ter plaatse waar m'n voeten zouden moe
ten rusten) en een half mud sneeuwket
ting m'n linkerzijde als gegeeseld aanvoelt.
Als ik in één houding blijf, gaat 't nog.
maar zoodra poog ik een andere zit-wijzc in
te voeren, dan kraken m'n botten om er
angstig van te worden. M'n oogen staan te
branden en 't kost me veel moeite bij 't
kaartlezen niet in te dutten. Telkens be
trap ik me, dat m'n oogleden toevallen. Je
kunt er gewoon niets aan doen.
En maar pillen slikken...
Kruit bokst eveneens tegen den slaap.
Ook hij eet coffeïnopillen (inhoud 2 glazen
sterke koffie...), plakt af en toe een stuk
sneeuw tegen 't gloeiende voorhoofd en
poogt een gesprek te blijven voeren. Maar
we zijn te moe om nog één onderwerp
belangwekkend te vinden en kruisen rond
in do viciotise gedachtencirkel: weer-con-
troletijd-weer-... enz.
Een ellendige nacht, vooral als 't gaat
sneeuwen en regenen. Tweemaal toe siaaii
we en slaan den verkeerden weg in. Twee
maal ook duwt de stijve wind de Groene
aan den kant van den weg.
Ik weet dat dit alles mij minder begint tr
zeggen. Ik verlies een deel van m'n bewust
zijn en reageer niet compleet meer op dat
gene wat belangrijk is. Ik geloof dat het
met Kruit eveneens zoo gesteld is.
Schrale troost
De N'orenploeg haalt ons in. Van haar
hoeren we, dat van de 24 ploegen er reeds
8 uitgevallen zijn. Het geeft ons nieuwen
moed. Wij zitten nog in de Ralley, met nog
alle kansen geklassificeerd er uit te komen.
Als ik aan die mogelijkheden denk, word
ik wee in m'n maag en gaat 't me duizelen.
Kruit zit achter 't stuur. Nu al 3 dagen.
Langer zelfs. Hij ziet er opgezwollen en
uiterst vermoeid uit. Het gas heeft hij dezen
nacht vele uren op vol staan En 't
weer wordt steeds slechter.
Dit nummer bevat 8 pagina's
Bevel tot een algemeen
handelsoffensief
Volgens Selkerk Panton, de Berlijn-
sche correspondent van de Daily
Express heeft Hitler gisteren aan
Duitschlands exporteurs het bevel
gegeven tot een algemeen handels-
offensief. Dit beteekent een vertra
ging in de vervaardiging van wapens
en een verzwakking van de Duitsche
oorlogsmachinerie.
Hitler wil trachten de ongeveer 70.000.000
pond sterling waarmede de Duitsche export
't vorige jaar»verminderde, lerug te krijgen.
Veldmaarschalk Göring, die belast is met
de uitvoering van Hitiers plan, heeft -de"
Duitschen ijzer en staalfabrikanten opdracht
gegeven de productie op te voeren teneinde
de vreemde markten met producten te
overstroomen. De export zal voor het .mee-
rendeel gesubsidieerd worden.
Dit nieuws was goede tijding voor die fa
brikanten, welke geen wapenen fabriceeren,
daar déze hun zaken in de laatste jaren za
gen ineenschrompelen wegens gebrek aan
de grondstoffen ijzer en staal.
Het nieuwe export-offensief zal ge
heel gericht zijn op Zuid-Oost-Eu
ropa en beteekent .de inleiding van
de penetratie naar het Oosten, welke
Hitler en Funk zich ten doel stellen
Door de weigering van. Hitler om de be
lastingen te verhoogen. moet uitgezien wor
den naai- nieuwe inkomstenbronnen en deze
schijnen te worden gezocht in- een zware
winstbelasting op de oorlogsindustrieën en
vergrooting van den export ten koste van
de bewapening.
Japansche tol aan den
oorlogsdemon
Ontstellende cijfers over de jeugd-
tuberculose.
liet Japansche comité tot onderzoek van
den gezondheidstoestand van het Japansche
volk heeft dezer dagen, aldus meldt de „Ja
pan Chronicle", een intensief onderzoek in
gesteld in de prefecturen Tokio, Osaka, Ehi-
me en vijf andere, waar totaal 20.744 jongens
en meisjes aan diverse proeven werden on
derworpen.
Dito nderzoek heeft volgens het blad tot
opzienbarende onthullingen geleid betref
fende het physiek der Japansche jeugd, zegt
het I-Isb. De kinderen werden onderzocht op
trachoom. tuberculose en andere aandoe
ningen
De meest alarmeerxde cijfers verkreeg men
op het gebied van tuberculose. Een positie
ve reactie werd namelijk geregistreerd bij
03.2 van alle 19-jarige jongens en meisjes
in de prefecturen Osaka en Tokio.
Foekoeoka en Akita leverden het hoogste
percentage op trachoomgebied, met een per
centage van 81.3
Gestapo neemt buitenlandsche
bladen in beslag
De „Times" en verscheiden andere bui-
tcnlamdsche bladen zijn gisterochtend door
de Gestapo bij aankomst in Düitschland in
beslag genomen.
Deze maatregel werd waarschijnlijk geno
men op grond van in die bladen versohenen
artikelen over den oecononiischetn toestand
Ln Düitschland.
Katten a's steun van
het Vierjarenplan
De Rijksduitsche beroepshond van kat
tenfokkers, aangesloten bij den Rij'ksduit
schei! bond van huisdierenfokkers, heeft
besloten, dat de katten in het Duitsche
rijk meer ingesteld dienen te worden op
het vangen van ratten en muizen, tenein
de een feilen strijd tegen deze schadelijke
dieren aan te binden en hun aantal te
verminderen. De organisatie verklaart, dat
ieder jaar 150.000 personen noodig zouden
zijn om de schade te herstellen, welke door
ratten veroorzaakt wordt.
DE BILT SEINT:
Verwachting voor het geheele
land: Tijdelijk opklarend,
overigens zwaar bewolkt tot
betrokken, met later op den
dag weer regen, zwakke tot
matige Z. tot Z.O. wind,
weinig verandering in temp.
Algemeene vooruitzichten: Nog
zacht weer voor den tijd
van het jaar.
Geen Duitsche legeroefeningen
Groote manoeuvres volgend jaar.
Het opperbevel van de Duitsche
weermacht spreekt de in het buiten
land loopende geruchten tegen over
manoeuvres van het Duitsche leger
op 15 Februari.
Desgevraagd verklaarde een vertegenwoor
diger van het opperbevel van het leger,
volgens het Hdbld., dat er eerst het volgend
jaar groote manoeuvres zouden worden ge
houden onder deelneming van land-, zee-
en luchtmacht. De manoeuvres der leger
corpsen zouden evenals alle jaren in den
herfst geschieden; er liggen geen andere ma-
noeuvres in het voornemen.
Koloniale divisies ln wording?
v
De diplomatieke redacteur van de „Eve-
ning Standard" verklaart uit Italië vernomen
te hebben, dat „twee Duitsche divisies kort
geleden geconcentreerd zijn geworden tus-
schen Klagenfurth en Villach aan de Oosten-
rijksche grens. Deze troepen waren uitgerust
voor operaties in de woestijn en men gelooft,
dat zij deel uitmaken van een nieuw Duitsch
koloniaal legercorps."
De genoemde redacteur voegt hieraan toe:
Villach is met een spoorlijn veritonden met
Triest, de voornaamste Italiaansche haven
aan de Adriatische Zee. Sedert Zondag zijn
de beide Duitsche divisies verdwenen.
De productie van
Bren-geweren op oorlogspeil
De Britsche minister van oorlog heeft
gisteren een bezoek gebracht aam de konink
lijke fabriek voor kleine wapens te En field.
Hij verklaarde, dat de productie van Bren
geweren tihans op oorlogspeil geschiedt.
De fabriek voor de vervaardiging van dit
type geweren is te En field in 1936 opge
richt. De leveringen begonnen in Septem
ber 1937. Er werken 3.400 arbeiders aan de
machine geweren, de productie van revol-
viere en de reparatie van geweren. en
machinegeweren.
Franco staat voor de stad
Slechts een wonder kan Barce
lona nog redden De regeering
vertrokken?
FRANKRIJKS PROBLEEM:
DE VLUCHTELINGEN.
Slechts een wonder kan Barcelona
nog redden seint de correspondent
van Reuter, die 2 uur in de bedreigde
stad heeft vertoefd. Catalonie is vol
gens hem bij volkomen verrassing
genomen. De rechtsche troepen staan
thans voor de stad. Het vliegveld is
volgens hun berichten reeds ver
overd.
Gisteravond vuurden de rechtsche troepen
reeds op de haven van Barcelona. Duizen
den krijgsgevangenen zijn gemaakt. Volgens
de Franco-berichten bieden de regeerings-
troepen geen weerstand meer.
Manresa de sleutel tot Barcelona is gis
teren reeds gevallen. In tegenspraak met
eerdere berichten schijnt de lïnksche regee
ring Barcelona verlaten te hebben. In de stad
heerscht gebrek aan water en aan levens
middelen.
Vluchtelingen..—
Vele vrouwen en kinderen zijn reeds naar
die Fransche grenzen gelyracht De Spaan-
sohe politie weigert nog hen uit te la/tem,
daar zij geen geregeldJe passen bezitten. Een
Fransche kruiser is uitgevaren om zich ter
beschikking te stellen van d'e Fransche am
bassade te Barcelona. Voor Frankrijk is de
komendie vlu ch teli mgensflroom een groot
probleem. Onbeperkte toelating is niet mo
gelijk vrouwen, kinderen en grijsaards zal
men echter niét terugzenden. De Fransche
re^eering zou overwegen na overleg met
de rechittsche Spaansehe autoriteiten de
vluchtelingen in een neutrale zóne op
Spaansch gebied bijeen te bi-cngcn.