SclwKICl'fo II 1*41 II t Koolhoven bouwt een Oceaan- vliegboot 1 Vandaag wordt over Slowakije's lot beslist Vliegbooten op de Holland-Indië-lijn? Weer een leening aan Frankrijk? De sabel rinkelt in Midden-Europa Laan. Schaden. Tel. 20. g MAART!939 ^83e Jaargang. No.^ 10828. DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER In 20 uur naar Amerika!! DINSDAG li Uitgave «fe* N.V. Uitg.-Mif. „Holto«d* Noorderkwartier" HOLLANDSCHE VLIEGTUIGBOUWERS GEPASSEERD? (Van onzen eigen verslaggever.) In verband met berichten, dat de regeering plannen overweegt om te komen tot de stichting van een commis sie ter bestudeering van de mogelijkheid om de binnen- landsche luchtvaartindustrie te bevorderen, hebben wij ons tot den heer Frits Koolhoven gewend, teneinde te infor- meeren, hoe dit bericht in kringen van de Nederlandsche industrie is ontvangen. De heer Koolhoven deelde ons mede, dat men in kringen van de Nederlandsche vliegtuig industrie van regeeringszijde geen enkele mededeeling had ontvangen, waaruit zou blijken, dat er plannen be staan om de Nederlandsche industrie te beschermen. Een dergelijke mededeeling van de regeering zou met zeer groote vreugde worden begroet. Een straal van hoop Het is voor de Nederlandsche vliegtuig bouwers een ware ergernis, telkens weer te vernemen, dat de KLM en de militaire lucht macht belangrijke orders in Amerika plaat sen. Thans zijn er weer bestellingen van Douglas DC 4 en DC 5 toestellen en IS Dou- glas trainingsvliegtuigen loopende. Er is geen enkele reden, dergelijke op drachten aan het buitenland te geven en het was ook nooit noodig geweest, zulks in het verleden te doen. Men zal zich kunnen in denken, hoe zeer de binnenlandsche indus trie geprikkeld is, wanneer men weet, dat er voor 44 millioen 1-Iollandsche guldens is uitgelegd voor den aankoop van -luchlvaart- matcriaal voor de Nederlandsche en Neder- landsch-Indische regeering. Voor een dergelijk bedrag zouden wij gedurende 4 jaar aan 4000 man werk hebben kunnen geven. Gedu rende de afgeloopen twintig maan den hebben wij geen enkele opdracht van Soesterberg ontvangen en wan neer wij onze toevlucht niet tot het buitenland hadden gezocht, zouden de 800 arbeiders, die Koolhoven in dienst heeft, thans voor het meeren- deel werkloos zijn. Er loopen weliswaar onderhandelingen met Soesterberg, maar die duren zoo lang, dat wij in dien tijd een heele serie toestellen hadden kunnen bouwen. Wij hebben 't buitenland niet noodig. Wanneer men inderdaad een commissie benoemt, zal deze tot dezelfde conclusie ko men als die waartoe men in kringen van de Nederlandsche vliegtuigindustrie reeds jaren geleden geraakt is, dat het volkomen onnoodig is, in het buitenland te ltoopen. Ik durf te beweren, dat de Nederlandsche industrie het beter en vlugger kan dan het buitenland. De Koofhovenfabriekcn hebben in een tijdsbestek van S weken op verzoek van de Fransche regeering de bekende Kool- hovenjager gebouwd. Aanvankelijk was men ook in Frankrijk van plan,'in Amerika te koopen. Wij hebben toen de Fransche regec- ï'ing de vraag gesteld, waarom men op 8000 km. van Parijs orders "ging plaatsen, terwijl wij op 40 minuten vliegafstand van Pa rijs een dergelijke order ook kunnen uit voeren. Wat heeft de Fransche regeering ge antwoord? Wij zouden dat wel doen, wan neer U ons een moderne jager kunt leveren, maar dat kunt U niet. Ons antwoord luid de: Wanneer U ons een Fransche motor stuurt, zenden wij U over twee en halve maand een splinternieuwe jager. De Fran- scho regeering heeft het gloednieuwe pro duct van Koolhoven terdege getest. Nog nooit hadden buitenlandsche toestellen in Frankrijk een zoo zware proef te doorstaan gehad. Wantrouwen. Zelfs de Curtesloestcllen heeft men rcgel- r®cht uit Amerika laten komen zonder ze te testen. Tijdens een der proefvluchten met de voor Frankrijk bestemde jagers, heeft men den grootsten duikvlucht geregistreerd, tvelke ooit is uitgevoerd. Waarom Fokker, die zeer zeker ook tot prachtige dingen in 8faat is en Koolhoven, zoo dikwijls zijn gepasseerd, is een vraag die ik niet kan be antwoorden. Er is wel eens beweerd, dat de le vertijd in het binnenland zoo lang duurt, maar dat komt, omdat men hier telkens weer eischen stelt, die remmend werken op de productie. Wanneer toestellen in Amerika in aanbouw zijn, gebeurt dat niet. Bo vendien biedt de Nederl. industrie het voerdeel, dat zij toestellen bouwt die zich beter aanpassen bij omstan digheden, die zich in ons land kun nen voordoen. De buitenlandsche metalen toestellen zijn dikwijls niét meer te gebruiken, wanneer zij bij een landing in een sloot terecht ko men. Beschadigde toestellen van onze eigen industrie zijn na een week weer vliegklaar. Zeer veel nadeel ondervindt de Neder landsche industrie op de buitenlandsche markt van het peil, dat haar eigen regee ring deze producten zelf niet afne'emt. Zoo liepen er eenigen tijd reeds vergevorderde besprekingen met het buitenland over den verkoop van torpedo-carriers. De zaak was zoo goed als in kannen en kruiken, toen men de vraag stelde of de Nederlandsche re geering ze ook had afgenomen. Dit was niet het geval en men heeft de buitenlandsche order toen niet gekregen. Steeds weer wordt den heer Koolhoven de vraag gesteld, waarom de Nederlandsche Iuchtvaartm'ij. geen gebruik maakt van het type vliegtuigen, dat deze industrie aan Zwitserland heeft geleverd. Onwillekeurig denkt men dan in het buitenland, dat er iets met die toestellen niet in den haak is. Ik kan niet begrijpen, zoo zeide de heer Koolhoven ons, waarom de regeering zoo weinig belangstelling toont voor onze in dustrie. Gunstige symptomen. Er is zelfs van officieele zijde nog geen bezoek gebracht aan den nieuwen Koolho- venjager, die wij hebben gebouwd. Op het oogenblik wordt er in de Koolhovenfabriek gewerkt aan de orders voor de Fransche regeering en aan de staart van de op dracht, die men destijds van het Departe ment van Koloniën heeft gekregen. Wan neer men de opdracht van Frankrijk niet zou hebben gekregen, zouden er thans 650 menschen-op straat staan. Thans zijn er symptomen, die er op wijzen, dat men ver andering wil brengen in den toestand zoo als die tot nu toe Heeft bestaan. De mededeeling van den aankoop van nieuwe toestellen in het buitenland heeft zich inmiddels reeds ter beurze doen gevoe len. De Fokker-aandeelen zijn n.1. Zaterdag j.1. met 25 procent gedaald. Bij dit onderhoud deelde de heer Koolhoven ons mede, dat men In zijn fabriek is begonnen met den bouw van een Koolhoven-Oceaan- vliegtnigboot, die 100 ton zal meten Het zal plaats bieden aan zeventig passagiers. Hiermede zal men in 20 uur naar en in 16 uur van Amerika kunnen vliegen. Over trwee en half jaar hoopt men met den bouw ge reed te zijn. Ik ben hiertoe besloten, zoo zeide de heer Koolhoven omdat ik er van overtuigd ben, dat de oceaanvliegbooten een prachtige toe komst tegemoet gaan. Ik durf te zeggen, dat de toekomst voor de vliegboot is. Het bouwen van groote landvliegtuigen is geld verspilling. Hét toestel om een verbinding met Indië te onderhouden, zal in de toe komst de vlieeboot zijn. Men is dan niet meer gebonden aan vliegvelden op dergelijke trajecten en er is nu eenmaal veel meer water op de we reld dan land. De vliegvelden zullen alleen gebruik! worden voor bet verkeer met kleine toe stellen. Een kleine vliegboot daarentegen acht ik een ondingi Het lot van de kleine landtoestellen. Vliegbooten van het-type, welke ik thans op stapel heb gezet, bieden een uitstekend rendement. Het stoomschip „Noordam" b.v. vervoert in 7 dagen 120 passagiers naar Amerika. Een vliegboot, die 70 passagiers vervoert, heeft voor een dergelijk traject maar 20 uur noodig. Waarom zou men kostbare vliegvelden aanleggen om groote vliegtuigen te doen landen, wanneer wij zelf landingsplaatsen voor watervliegtuigen voor het grijpen hebben? B.v. de Oude Maas, het Brasemermeer, de Zuiderzee, hit Hollandsch Diep, de Westeinderplas. De twaalf en een half millioen gulden aan 'n vliegveld besteed kunnen direct in materi aal gestoken- worden. Ik moet nog altijd zien, dat een vliegtuig van dezelfde grootte als mijn oceaanboot behoorlijk op Waalha ven zal kunnen landen! De kleine landtoe stellen zullen in de toekomst worden ge bruikt om de .passagiers van de groote vliegbooten naar hun plaats van bestem ming te brengen, wanneer zij met behulp van kleine motorbooten aan land zijn ge zet, zoo besloot de heer Koolhoven het on derhoud. Tot een bedrag van 300 mil lioen Zwitsersche francs. Naar het Hsb. ter oore komt moeten er op het oogenblik besprekingen worden ge voerd over de plaatsing van een Fransche leening in Zwitserland en Nederland, tot een bedrag van 300 millioen Zwitsersche francs. De leening zou eventueel den vorm aan neming van notes met een looptijd van zes jaar. Daar de besprekingen nog van voor- loopigen aard zijn, kan over de modalitei ten van de leening natuurlijk nog niets worden gezegd. Zij zou naar het heet, dienen, tot aflos sing van Fransch schatkistpapier op de Zwitsersche markt, doch het lijkt waar schijnlijk, dat eventueel een deel ook zou kunnen dienen voor aflossing van de spoor- wegleeningen, daar zooals bekend de groote Fransche leening, die hier onlangs is uit gegeven en die diende tot aflossipg van de spoorwegleeftiingen. niet ten volle is ge plaatst. Met het oog op de sterke kooplust, die er aan den dag treedt vooi het Fransche schatkistpapier, wil men blijkbaar thans de voorkeur geven aan dezen tusschenvorm, nl. een leening met een looptijd van zes jaar. ALS IN SEPTEMBER: GEDEELTELIJKE MOBILISATIE EN TROEPENCONCENTRATIE. 200.000 Duitsche soldaten marcheeren op De ontwikkeling van den toestand in Midden-Europa begint weer merk waardig veel te lijken op de gebeur tenissen in de spannende September dagen. Er zijn weer mededeelingen over gedeeltelijke mobilisatie in Tsje cho Slowakije en van Duitsche troe penconcentraties. Vernomen wordt, dat in de nabij heid van de DuitschTsjechische grens belangrijke troepenbewegin gen hebben plaats gevonden. Volgens inlichtingen uit goede bron, die Havas echter onder alle voorbehoud publiceert, zouden deze troepenbewegingen in totaal 200.000 man omvatten. Een groep van het leger zou te Dresden samengetrok ken zijn, de tweede te Leipzig en Chemnitz en de derde te Weenen. RESERVISTEN TE MUENCHEN OPGEROEPEN. Gisteren zijn te Muenchen plotseling re servisten van de lichting 1913 opgeroepen. Velen hunner moesten hun werk in den steek laten. In den loop van den dag is een aantal troepentreinen naar Weenen ver trokken. Van te voren had het ministerie van pro paganda reeds doen weten, dat de troepen bewegingen verband hielden met de voor bereidingen voor den troepenschouw, die Hitier te Weenen zal afnemen in verband met de herdenking van den Anschluss. Poolsch-Oekrainsche grens versterkt. Volgens berichten uit Autonomistische Slowaaksche bron, welke uit Bratislawa te Dit nummer bevat 8 pagina's EERBERICHT DE BILT SEINT, Verwachting: Meest matige W tot N.W. wind, betrokken tot zwaar of half bewolkt, kans op lichte regen- of hagel buien, vooral in het Noor den, guur weer. Alg. vooruitz.: Wind tusschen West en Noord, guur weer. Boedapest zijn ontvangen, zou de Poolsch- Oekrainsche grens versterkt zijn.. Aan den Hongaarschen kant worden soortgelijke maatregelen genomen. Duitsche troepenbewegingen naar de grens. De Duitsche troepenbewegingen in de af geloopen weken in Beieren zijn groot genoeg geweest om de aandacht te trekken. Zij heb ben het onderwerp gevormd van gesprekken onder het publiek. Deze troepenbewegingen zijn sterker dan gewoonlijk geweest en zijn waargehomen op de openbare groote wegen in Beieren in de richting van Salsburg terwijl sommige troe penverplaatsingen van Neurenberg naar München geschiedden. De betrokken troepen waren voor het mee- rendeel gemechaniseerde detachementen, sommige met licht geschut. Luchtafweerkanonnen en pantserwagens, lange colonnes gemechaniseerde troepen met licht geschut, zijn onlangs getrokken door de straten, zeer vroeg in den morgen. Tijdens het weekeinde waren de Münchensche stra ten vol colonnes luchtafweertroepen met ka nonnen. Op den autoweg van München naar Salz- bui'g heeft zich de laatste twee dagen een stoet voortbewogen van zware vrachtwagens met troepen. Praag zal opnieuw zwichten voor de Duitsche eischen HITLER ACHTER TISO, DEN AFGEZET- TEN PREMIER. Naar alle waarschijnlijkheid zal de geschiedenis zich herhalen en Praag zwichten voor de Duitsche eischen. Tiso, de afgezette Slowaaksche premier, heeft een onder houd met Hitier gehad en is reeds weer in Slowakije terug. Van semi-officieele zijde wordt vernomen, dat Tiso president Hacha heeft verzocht het Slowaaksche parlement tegen hedenochtend tien uur te Bratislava bijeen te roepen. Verklaard wordt, dat het verzoek van Tiso om een buitengewone parlementszitting is afgekomen als gevolg van zijn bespreking te Berlijn met Hitier. Hacha heeft het verzoek ingewilligd. Het Slowaaksche parlement zal moeten beslissen over de toekomst van Slowakije. De aanneming van de in waarheid Duit sche eischen zullen heden, in den landdag worden bekend gemaakt. Te Praag wordt van semi-offici eele zijde vernomen, dat Duitsch- land de centrale regeering te Praag verzoekt: 1. Slowakije het recht op zelfbe schikking te geven. 2. den Tsjechischen minister van landsverdediging, generaal Sirovy, en minister van binnenlandsche za ken, Fischer, te vervangen. 3. Waarborg te geven voor de be scherming der Duitsche minderhe den in Botfemen en Moravie. Geen Europeesche crisis verwacht Duitsche kringen verwachten niet, dat de Tsjechische regeering onredelijk zal blij ken en men verwacht geen volslagen Euro- peesclie crisis. Men verwacht echter, dat de Praagsche regeering zal aftreden-. Gespannen aandacht van Hongarije. De houding van Hongarije ten opzichte van de Slowaaksche crisis is er een van pijnlijk gespannen belangstelling. De onafhankelijkheid van Slowakije zou niet alleen het einde betcekenen van de hoop ooit Bratislava terug te krijgen, doch zou de geheele noordelijke grens van Hon garije, evenals de westelijke grens tegen Duitschland, of in ieder geval tegen een Duitschen vazalstaat aan doen liggen. Het gewicht van den Duitschen invloed zou aldus steeds zwaarder worden. Verbitterde toon der Duitsche pers De Duitsche pers heeft de laatste twee dagen zeer scherpe artikelen gepubliceerd tegen „de terreur der Tsjechen, die na Mün chen niets hebben geleerd". De bladen be schuldigen Praag opzettelijk twist te hebben gezocht. Zij maken melding van molesta ties van Slowaaksche vrouwen en mishan deling van Slowaaksche mannen. In Bratislava wordt volgens het D.N.B. den toestand steeds dreigender. De Tsjechische militaire hebben de laatste uren iedere terughoudendheid op gegeven. Sidor is, naar het schijnt, den toe stand niet meer meester. Zwaar gewapende Tsjechen houden den aanlegsteiger bezet. In het Landesmuseum, dat tegenover de Dou aneburg en ook tegenover het huis der Duit sche partij een domineerende positie in neemt, zijn machinegeweeren in stelling ge bracht. Ook het Universiteitsgebouw, dat vooral in gunstige strategische positie ligt tegenover het regeeringsgebouw, hebben zwaar gewapende troepen bezet. Ook daar werden talrijke machineweren in stelling gebracht. Het aantal tanks, dat in de Ste- fanik- en de Hurbunkazerne aangekomen is, wordt op meer dan vijftig geraamd. Dr. Benesj weer op het tooneel? Op de hoogte gesteld van het uit Nationaal- Socialistische bron afkomstige gerucht, waarbij werd beweerd dat zijn vrienden in Tsjecho-Slowakije een putsch zouden voor bereiden, heeft dr. Benesj aan de pers het volgende communiqué verstrekt: Dr. Benesj kan geen enkele verklaring afleggen, dan dat hij niet langer een politiek man is en geen enkel contact heeft met Europeesche kringen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 1