Reuzenbouwwerk
EDO morgen kampioen?
onder het water
koop sun licht zeep
n, h.v. b.
iPiohm. Op
ito-ïm aati co-at
Een
In 1941 wordt de Maastunnel opengesteld
Hoe het millioeneniveck tot stand komt
(door onzen eigen verslaggever)
Het gigantische werk van den tunnelbouw onder de
Nieuwe Maas, is weer een van die projecten en voor
ons land een geheel nieuw dat met gouden letters zal
worden opgeteekend in de analen van onze waterbouw
kunde.
Nu deze omvangrijke arbeid thans voor ruim een
kwart gedeelte is volbracht, hebben wij ons ter plaatse
laten inlichten omtrent dit, niet alleen voor Rotterdam,
maar voor geheel Nederland, zoo belangwekkend object.
Heeft Rotterdam wel behoefte
aan een dergelijke tunnel en is het
verantwoord om in dezen tijd een
plan uit te voeren, dat zulke enor
me sommen gelds vordert, zal men
zich wellicht afvragen.
Men heeft in ons land reeds zoovele goe
de dingen gepresteerd op het gebied van
bruggenbouw, had men hier dan ook niet
met een moderne brug kunnen volstaan?
Het laat zich begrijpen, dat men alvorens
tot de uitvoering van het tunnelplan over
te gaan, zich ernstig heeft beraden en de
mogelijkheid van een brug, welke uit finan
cieel oogpunt bezien verre boven een tun
nel te verkiezen is, aan een grondig onder
zoek heeft onderworpen. De conclusie was
echter, dat een brug, in welken vorm ook,
niet uitvoerbaar was. Een brug van een
zoodanige hoogte, dat de scheepvaart onge
hinderd zou kunnen passeeren, leverde te
veel practische bezwaren op, omdat een der
gelijke oeververbinding kilometerslange op
ritten zou eischen, hetgeen in verhand met
het plaatselijk verkeer niet te verwezenlij
ken zou zijn. Een lage brug was reeds bij
voorbaat uitgesloten. De scheepvaart zou
door een dergelijke brug een groote stagna
tie ondervinden. Geldelijke overwegingen
moesten wijken voor de groote nationale be
langen van onze scheepvaart. Men besloot
over te gaan tot den bouw van een tun
nel. Met bekwamen spoed werden de vele
problemen, die een dergelijk plan met zich
brengen, tot een bevredigende oplossing
gebracht.
Verbinding tusschen Noord en
Zuid.
Op den drassigen bodem van
veen en rivierklei verrijst binnen
afzienbaren tijd een tunnel welke
uit drie delen bestaat, ieder met
een eigen bouwmethode, een tunnel
welke een zeer belangrijke schakel
zal vormen in den grooten verkeers
weg tusschen Noord en Zuid.
Aan den voet van den Parkheuvel, inge
graven in den bodem, ligt het Noordelijk
landgedeelte, Hierin werd een lange schacht
gebouwd, geheel opgetrokken uit beton.
Een viertal roltrappen van grooten omvang
brengen voetgangers en wielrijders ruim 17
meter omlaag. L)an splitst zich het voet
gangers- en rijwielverkeer door twee aparte
tunnels, om aan de andere zijde weer op
gelijke wijze omhoog gevoerd te worden.
Het overige gedeelte is uitsluitend bestemd
voor het autoverkeer. Ilct tunnelgedeelte,
dat zich onder water bevindt, bestaat dus
uit vier banen. In het midden bevinden
zich de twee banen voor het snelverkeer en
aan weerszijden hiervan, een baan voor voet
gangers en een voor het rijwielverkeer. De
tunnel onder water is dus van grootere af
metingen als het landgedeelte.
De bouw der tunnelstukken.
Langs de kade van de Waalhaven Is
men thans druk bezig met het bouwen van
negen tunnelstukken, welke de eigenlijke
tunnel onder water zullen vormen. Drie
ervan zijn reeds gereed gekomen. Zij bestaan
uit enorme blokken beton van 61 bij 25 me
ter. Deze stukken zijn in een zware stalen
mantel gehuld, waarover een dunne beton-
laag is aangebracht ter voorkoming van
roesten.
Aan de fundeering van den ingang op den
Linker-Maasoever. wordt op het oogenblik
ijverig gewerkt. Een „bosch" van betonnen
palen meer dan 900 stuks worden in
den grond gestampt, een respectabel aan
tal, dat echter geen verwondering behoeft
te wekken, als wij de last in aanmerking
nemen, dien zij krijgen te dragpn, en de
zeer drassige bodem.
Hoe de tunnel blijft drijven.
Wanneer de tunnelstukken op de
plaats van bestemming zijn beland,
worden zij door groot luchttanks drij
vende gehouden. Op elk tunnelstuk
zijn twee bruggen aangebracht wel
ke ook als de stukken op den
rivierbodem zullen rusten boven
water blijven uitsteken.
Dwars door de tunnelstukken heen wor
den onder deze bruggen stalen buizen ge
bouwd. Deze buizen vormen een leiding,
waardoorheen betonnen palen zullen wor
den neergelaten, welke steunen op de fun
deering. Deze palen maken het mogelijk,
dat de stukken eerst afgesteld kunnen wor
den, waarna men een aanvang kan maken
met het zorgvuldig aansluiten der stukken
tot een geheel. Als de tunneldeelen op den
bodem der rivier rusten, liggen zij ec'hter
nog met tusschenruimten van ongeveer 1
meter van elkaar. Deze ruimte moet eerst
gedicht worden alvorens men de schotten,
tusschen elk verbindingsstuk gelegen, kan
verwijderen. Teneinde deze spatie op te
vullen, worden stalen wanden aangebracht,
waartusschen beton wordt gegoten. Dan
wanneer de tunnel onder water een herme
tisch afgesloten geheel zal vormen kan
worden begonnen met de werkzaamheden
van het tunnelinterieur. Voor dit doel be
schikt ieder stuk over een mangat en een
luchtsluis, welke in verbinding staat met
een koker, waarin de werklieden kunnen
afdalen.
Het probleem der luchtverver-
sohing.
Op de plaats waar de tunnel onder water
verdwijnt, zullen dit geldt voor beide
oevers twee veertig meter hooge gebou
wen verrijzen, waarin zich de installaties
bevinden, welke noodig zijn, om in den
tunnel steeds versche lucht te voeren en
anderzijds de „afgewerkte" lucht af te voe
ren.
Een zeventiental ventilatoren zullen daar
toe in de gebouwen worden ondergebracht.
In deze gebouwen kan tevens worden ge
controleerd, of de lucht in den tunnel het
vereischte zuurstofgehalte bezit. Het teveel
aan koolmonoxydcn, veroorzaakt door de af
gewerkte motorgassen van de passeerende
auto's moet worden afgevoerd en vervan
gen door versche lucht. Deze koolmonoxyde
wordt door buizen naar een controle-appa
raat geleid, waar het schadelijke gas tot
ontbranding wordt gebracht. De manier
waarop deze verbranding plaats heeft, is
een maatstaf voor de hoeveelheid versche
lucht die aanwezig is.
Men heeft uitgerekend, dat gedurende het
eerste bestaansjaar van den tunnel, er per
uur 200.000 M3. lucht verwerkt zal worden.
Over dertig jaar, zal de capaciteit der ven
tilatoren tot 't vijfvoudige zijn opgevoerd.
Wat de tunnel kost.
Deze tunnel zal althans zoo is de be
rekening een bedrag vorderen van rond
15 millioen gulden. 600 arbeiders vinden
hier thans werk en het laat zich aanzien,
dat naarmate de werkzaamheden vorderen,
dit aantal niet onbelangrijk zal moeten
worden uitgebreid. Gezien de oppervlakte
van den geheelen tunnel, welke een lengte
heeft van 1400 meter, is het aantal arbei
ders nog niet zoo heel groot te noemen.
Over twee jaar in 1941 zal de tunnel
officieel in gebruik worden gesteld, waar
mede een werk zal worden beëindigd, dat
voor ons binnenlandsche verkeer ongetwij
feld van enorme beteekenis zal blijken te
zijn»
Aanvang der kamoioens-competitie
West Frisia hoopt 't even vurig als ae
Haarlemmers zelf
Slechts 1 wedstrijd in de 3e klasse: Helder-Hollandia
EDO morgen kampioen?
Nu een der belangrijkste wedstrijden
voor ons district, de promotie-degradatie
wedstrijd AssendelftBKC naar 9 April
verschoven is, bepaalt de belangstelling
zich voornamelijk tot de te verwachten
groote gebeurtenissen in de 2e klasse A.
Die groote gebeurtenissen in 2 A zijn de
wedstrijden EDOHFC en West Frisia-
RCH, waarbij dus zoowel de twee kampioens
als de twee degradatie-candidaten betrokken
zijn. Het merkwaardigste is, dat in ieder ge
val, dus hoe ook de uitslagen van deze wed
strijden zullen zijn, één beslissing nog een
weekje op zich zal laten wachten. Wij zullen
de diverse moeilijkheden hier niet stuk voor
stuk onder de loupe nemen, doch ons slechts
bezig houden met de meest voor de hand lig
gende uitslagen. En wie zal willen ontken
nen, dat dit ...overwinningen voor EDO en
RCH zullen zijn? Weliswaar heeft EDO een
plaatselijke ontmoeting voor den boeg, maar
dat zij zich met zoo'n fraaie kans op den
titel door het ongetwijfeld zwakkere HFC zal
laten verrassen, wil er bij ons niet in. Boven
dien hebben de rood-zwarten aan een gelyk
spel voldoende! 't Is échter voor West Frisia
te hopen, dat zij met een gelijk spel geen ge
noegen zullen nemen, anders gaat het er nog
donkerder uitzien voor de rood-gelen, die
wel voor RCH dat haar laatste kans ver
dedigt! de vlag zullen moeten strijken.
Summa summarum: EDO worde kampioen
door een zege op HFC en W. Frisia trachte,
met de tanden op elkaar, er het beste van te
maken.
"Behalve deze 2 wedstrijden wordt in deze
klasse alleen nog gespeeld: De Kennemers
WFC.
Helder-Hollandia
De withemden spelen morgen den laatsten
thuiswedstrijd van het seizoen tegen de oude
bekende Hollandia. Als zij het er op zetten
om tenminste nog één goede beurt bij hun
supporters te maken, dan moeten de bezoe
kers geklopt worden. Het komt ons voor, dat
dit wel bereikbaar is.
EN NOOIT ZEEP VAN ONBEKENDE HERKOMST
Vierde klasse A.
Wieringerwaard speelt thuis den reeds
meerdere keeren afgelasten wedstrijd tegen
Atlas. Het trotsche thuisrecord van de rood-
broeken is vorige week door DTS gebroken.
Wieringerwaard zal o.i. beter moeten aanpak
ken om tegen de stoere Helderschen niet het
zelfde lot te ondergaan.
N. Niedorp ontvangt MFC. N. Niedorp
boekte Zondag op Texel een verrassende zege,
en waar dit een beter teeken is dan de neder-
lagenreeks van MFC, geven we Peereboom
c.s. de kans om dit voorlaatste treffen met
een zege te beëindigen.
Res. 2e kl. A.
Racing II besluit het seizoen met een be
zoek aan OWO 2 te Amsterdam. Ongetwij
feld hebben de roodjes zich voorgenomen er
een „eind goed, al goed" van te maken.
Res. Se klasse A.
Ook Racing III maakt er een eind aan en
wel in Enkhuizen tegen W. Frisia II (11 u.).
Ook hier kan 't „lest, best" worden.
Eerste klasse D.
Succes 2Koedijk (2 uur) zou de beslissing
moeten brengen omtrent de vraag wie haar
eerste klasseschap zal hebben te verdedigen
tegen Watervogels 2, maar deze vraag blijkt
reeds te zijn beslist, n.1. achter de groene
tafel. De N.H.V.B. heeft, blijkens de officieele
notulen, besloten den door Succes 2 6 minu-
toen voor tijd gestaakten wedstrijd HRC 4
Succes 2 als uitgespeeld te beschouwen. Hier
mee wordt de uitslag van dien wedstrijd 90
voor HRC 4 ende beslissing omtrent de
laatste plaats ten nadeele van Succes 2 een
feit.
Succes 2 kan den slotwedstrijd tegen Koe
dijk dus hoogstens als een nuttige oefenwed
strijd beschouwen.
Tweede klasse G.
BKC 2 kr\jgt de laatste kans om den dans
te ontspringen, door minstens een puntje te
verdienen in den thuiswedstrijd tegen Helder
4 (2 uur). We achten de BKC'ers, als ze nu
werkelijk de tanden eens op elkaar klemmen,
daartoe wel in staat.
HRC 6 verliest thuis van de kampioenen,
Watervogels 2 (10 uur).
Derde klasse G.
Helder 5 brengt thans de uitgestelde visite
aan Atlas 2 (10 uur). We blijven- bij onze
voorspelling, dat Helder 5 niet dan moeizaam
zal kunnen winnen.
Petten 2 heeft thuis een kansje tegen Texel
3 (2 uur), terwijl Helder 6 thuis zal probee-
ren revanche te nemen op HRC 7 (10 uur).
Vierde klasse F.
Als Watervogels 4 even beter speelt dj,
vorige week, wint zjj te Den Burg (2 uUr
van Tex. Boys 2.
Vierde klasse G.
Opnieuw (voor de zevende keer): Barst
gerhornBKC 3. Gaat de kampioensvlag
den Polder eindelijk voor het derde elftal q
hoog? Eén punt is voldoende.
Adspiranten.
Afd. P.: Helder b—HRC b (10 uur).
Afd. Q.: HRC c—Helder c (10 uur).
Afd. R.: HRC e—Helder d (11.15): Held,
g—HRC f (11.15); HRC g—Succes b (12.30
Helder e—Helder f (12.30).
GOUDEN KRUIS-TOURNOOI.
Het jaarlijksche Gouden Kruis-tournooi
den N.H.V.B. neemt Zondag een aanvang,
groote kanonnen d.w.z. de eerste kli
blijven nog een weekje achter schot,
vermelden hier de navolgende wedstrijden.
District Den Helder:
Eerste ronde: CallantsoogOosterend
uur); Schagen 3W.waard 2 (10.30).
De twee winnaars komen straks tegen i
kaar uit op het veld van den winnaar va
het tweede koppel.
De kampioenscompetitu
begint!
Laatste beslissingen in de eerstt'
klasse op komst.
Zonder dat de 5e mededinger nog be- j
kend is, wordt morgen met de wedstrjj.
den Ajax-Achilles en EindhovenDWS
een aanvang gemaakt met de competitie,
waarvan straks de nummero één zich
voetbalkampioen van Nederland zal mo
gen noemen.
De kampioensclub uit Assen zal wel inetj
een nederlaag moeten debuteeren, maar oil
ook de andere debutant in kampioensvoetbal
Eindhoven, zich zal laten kloppen is aan gel
rechten twijfel onderhevig.
Laatste loodjes, j
Nog 3 beslissingen moeten er vallen in
de eerste klasse. Eén valt er morgen ze
ker en dat is inzake het kampioenschap
van afdeeling III. De winnaar van NEC
AGOW is kampioen, bij gelijk spel is
de titel voor de Apeldoorners.
In Delft strijdt DFC met den moed der
wanhoop, want een gelijk spel is al funest
voor de roodhemden. En ook ZAC moet be
slist de volle winst op Heracles behalen,
zij nog een kansje hebben om het spelen van
degradatiewedstrijden aan Quick te kunnen
overlaten.
Het volledige programma is:
KAMPIOENSCHAP VAN NEDERLAND.
EindhovenDWS.
AjaxAchilles.
EERSTE KLASSE.
Afdeeling L
Hermes DVSXerxes.
CW—HBS.
Afdeeling II.
DHO-DFC.
Afdeeling III.
Go AheadQuick.
ZACHeracles.
TubantiaHengelo,
WageningenEnschede.
NEC—AGOW.
Afdeeling IV.
RoermondMVV.
NAC-BW.
LONGAJuliana.
Afdeeling V.
HSCVeendam.
Be QuickLeeuwarden.
PROMOTIE 2e KLASSE.
Afdeeling V.
FEUILLETON.
Een zeemansverhaal
door: Jaap Moulijn
9.
Je ken z'n vleugels nou al sien! aldus
maakt een enthousiaste lichtmatroos een
einde aan het zwijgen, waarop allerlei com
mentaar volgt.
Uit de stip maken zich werkelijk vaag
twee vleugeltjes en een rompje los en dan
hooren ze ook het diepe brommen van de
beide Wright-cyclone motoren. Het zwelt
aan, dit geluid en nu zien ze de zilveren vo
gel al heel duidelijk.
Kaak 'em schittere! roept de koks
jongen.
Dat heb jij nog nooit gedaan! vindt
de hofmeester hatelijk.
Dat doet het duraluminium, doceert de
kok.
Die gaste' binne' alweer bij moeder,
azze wij nog in New York 1 egge! beweert
een olieman wat afgunstig.
Beter in New York legge' as in het
Binnegasthuis! zegt een ander: en doar
moake' s(j een grootere kans voor aa wjj!
De Binnengasthuismop is een eeuwigdurend
Amsterdamsch aardigheidje.
Laag over het water komt de Douglas recht
op de „Warnsveld" aanbulderen.
Hij sel se aage toch niet wille's ver
doen? Informeert iemand angstig.
Donderend scheert dan eindelek de K.L.M.-
vogel schijnbaar rakelings over de masten
van de „Warnsveld". Sommigen denken wer
kelijk een oogenblik, dat er niet vry van zal
loopen, maar het blijkt gezichtsbedrog te zijn.
Uit cockpit en cabine wuiven armen en
handen met zakdoeken en even zien ze een
paar gezichten.
Op de Warnsveld worden ze werkeijlk
wild. Iedereen zwaait terug, er wordt zelfs
gebruld en gesprongen, als was dit het
eerste vliegtuig, dat ze van hun leven te zien
kregen.
Sierlyk draait de Koetilang bochtjes om
het schip. Een stuurmansleerling salueert
met de vlag, door die op de brug, langzaam
neer en weer op te halen aan de vlaggestok
boven de hekreeling achteruit. En een vijfde
machinist salueert op het sloependek en op
eigen verantwoording met een beddelaken, dat
hij inderhaast van zijn kooi gerukt heeft.
Zesmaal cirkelt de Douglas om de „Warns
veld" en telkens rent de scheepsbemanning
en massa van stuur- naar bakboord en weer
terug, om vooral maar niets te missen. Ook
op de brug schuiven ze mee. behalve de roer
ganger, die het schip op zijn koers houdt, al
zal die koers er weieens een streekje naast
zijn. Maar daar let nu niemand op. Een paar
staan op het schavotje boven de kaartkamer,
wild met pet en armen te zwaaien.
En dan, plotseling, is het voorbij. De Koe
tilang zet zijn weg naar het Zuiden, hoog
boven de zee voort en wordt snel kleiner,
Tom duikt weer in zijn hun en boomt nog
even na met Holthuis, die vertelt, dat ze ook
aan boord van de Douglas zeer enthousiast
zijn over deze ontmoeting. Ze wenschen de
Warnsveld verder goede reis. Tom seint offi
cieel: Gezamenlijke bemanning Warnsveld
wenscht U voorspoedige reis and many happy
landings! Dat is het slot.
Op de brug kijken kapitein, eerste machi
nist en eerste stuurman de machine na, die
alweer bijna tot een stip is gereduceerd.
't Is en blijft enorm! zegt de ouwe:
maar zou de menschheid met dat vliegen nou
wel veel gelukkiger gemaakt zijn?
Is de menschheid beter geworden van
stoom en electriciteit? antwoordt de eerste
machinist met een wedervraag.
De eerste stuurman haalt zijn schouders op
en zwijgt. Hij gaat naar beneden om den men
sehen weer aan het werk te zetten.
Het is ineens anders geworden aan boord.
Ze zijn allemaal nog vol van deze ontmoeting,
waarin meei emotie schuilde dan ze zelf aan
vankelijk hebben vermoed. De emotie, deze
Hollanders hier in de Middellandsche Zee, door
de lucht, langs een nieuw gebaande weg, te
zien trekken naar Java, daar ver in het
Oosten.
En nu geeft het een onbevredigd gevoel,
dat er verder niets in het vooruitzicht is dan
de rest van een gewone scheepswerkdag. Er
hing iets feestelijks in de lucht het laatste
uur en het kost moeite, zoo maar dadelijk,
zonder overgang, aan de sleur te wennen
weer. Nog lang wordt er onder het werk ge
praat en gedebatteerd over allerlei vragen op
luchtvaartgebied.
En terwijl de soep in de kombuis op een
veel te hooge vlam aan alle kanten hard over
staat te koken, onderwijst de kok zijn aan
dachtig gehoor in het economisch verbruik
van brandstof bij Wright-cyclones van 700
p.k.
m.
Ongeveer zes weken later loopt Tom op een
avond de eerste wacht van acht tot twaalf.
Hij is nu, op de reis van New York terug naar
Indië gewoon derde stuurman, terwijl Jan 't
marconistation bedient.
Grauwzwart en koud op dezen avond in
Januari, strekt zich naar alle zijden, de im
mense watervlakte van de Atlantische Oceaan
Voor en achter, aan stuur- en bakboord, overal
rijzen en vallen de lange, beweeglijke golfhel-
lingen van de zware deining. In het donker
zijn er alleen de witte schuimkoppen van te
zien, echter in steeds grooter aantal, door de
toenemende windkracht. Vreemd dreigend
steken de warrelende, witte massa's af tegen
de zwarte achtergrond. Het lijkt wel alsof
machtige stemmen onder de stalen boeg en
kiel van het schip bulderen, oprijzend uit de
honderden vademen duistere diepten daar be
neden.
Soms dringt het besef zich plotseling aan
Tom op, dat onder die kiel de geheimzinnige
afgronden liggen, van welker diepste gedeel
ten nog maar zoo bitter weinig bekend is. En
tallooze menschen vertrekken iederen dag van
alle kusten en streken, zonder erbij te denken,
die afgronden over; vol van hun eigen bezig
heden en belangen of, op de groote mailboo
ten, van hun kinderachtige zucht naar voort
durende afwisseling en vermaak.
Van stuur- naar bakboord loopt Tom en dan
weer terug, doch steeds uitkijkend naar de
vage lijn die zijn, op de duisternis ingestelde
oogen, onderkennen als de kim. Onder hem is
het bruggedek voortdurend in beweging door-
het zwaar overhalen van het schip op de lange
deining.
In de Rembrandtverlichting staat in de mid
scheeps voor de kaartkamer de roerganger,
steeds turend in het opengelaten segment der
kompaskap, van waaruit hij beschenen wordt
door de terugkaatsing der electrische lamp,
die de roos verlicht. In een hoek van de brug
staat stuurmansleerling Woud, die bij de derde
stuurman op wacht is.
En diep beneden in het schip wentelen de
massieve krukken van de hoofdmotor vijf en
negentig maal per minuut rond, de achtduizend
paarden brengen hun geweldige kracht over
op de schroefas, die de vier bronzen propeller
bladen daar buiten de achtersteven in het
schroefraam, het water doet ranselen en zoo
de groote romp van de Warnsveld door de zee
stuwt met een zeventien mijls vaart.
Nu de stjjve noordwestelijke bries, langzaam
aangroeiend tot storm, schuin van achteren op
zijn bakboordsflank inloopt, maakt het schip
zelfs nog wat meer vaart. Toch worstelt het
moeizaam in de aanschietende zee en hooge
deining, die het geen oogenblik rust gunnen.
Maar het blijft zjjn sterke wil toonen om voor
uit te komen, om é.lles ten spijt zijn lading te
brengen van New York naar Java. En het is
een goed zeeschip dat zal volharden, tenzij
andere factoren in het spel komen
De vierde machinist Tjelsma staat benedö
in de machinekamer, schijnbaar zonder ieti
bezonders te doen op dit oogenblik, maar b
werkelijkheid een en al oor. Want de than
onder zijn toezicht werkende geweldenaar vu
een motor verraadt zich, als er in zijn binnen
ste iets niet in de haak is, dadelijk door hel
een of andere abnormale geluid, dat afwijkt
van het doordringend dreunen en stampen b$
het normaal loopen. Voor een leek is het on
denkbaar, dat uit deze oorverdoovende caco-
phonieën nog ooit een ander geluid te voor
schijn zou kunnen springen. Maar aan het ge
hoororgaan van den machinist van de wacht
ontgaat niets. Natuurlijk loopt hij ook voort
durend de vele en veelsoortige meters na oj
het schakelbord, dat hier de grootte heelt
van twee kamermuren. Als grassprieten tus
schen steenen, steken overal in de machine
kamer thermometers op tusschen de roode,
gele, blauwe en groene leidingbuizen. D®
mensch, die eigenmachtig en ingenieus de
enorme krachten in het leven heeft geroepen
en ze beheerscht, wekt daarnaast toch sterk
den indruk, ze niet te vertrouwen, door de
intensieve wijze waarop hij ze aan één stuk
door in de gaten blijft houden.
Temidden van al de hulpwerktuigen, buizen
en meters draait de hoofdmotor. In tegen
stelling met de vroegere stoommachine zijn
de omwentelingen van zijn machtige krukken
onzichtbaar. Alle bewegelijke deelen zijn weg-
gebouwd. Als om daartegen te protesteeren
schopt hij tweemaal zooveel herrie als zij!
door stoom gedreven voorganger.
De huidige motormachinister spotten noj
wel eens goedaardig met de vroegere water
en vuurwinkels, waar ze water op moesten
zetten en aan de kook brengen in een ketel.
Rustig staat Tjelsma te kijken en te luiste
ren: de kleine heerscher over de gigantische
machten. Op de roosters boven hem loopen
de vijfde machinist en een der olielieden, die
hem behulpzaam zijn bij zijn regeering van
vier uur.
(Wordt vervolgd