Kinderrijkdom en Race achter Derny motoren DE WERELD 1 arbeidsloon Mussert en Arnold Meijer in bet gedrang K.LM. slaat haar vleugels uit UoMot Postvluchten op Indü in w eini woorden Vóór en tegen van het ontwerp-Romme WIE IS VERANTWOORDELIJK VOOR HET GROOTE GEZIN? Blijkens het Voorloopig Verslag der Twee de Kamer op het ontwerp van wet houden de wettelijke regelen inzake kinderbijslag verzekering betuigen zeer vele leden hun Instemming met dit ontwerp. Het het oog op de concurrentie-verhou- dingen mag het voor deii ondernemer geen verschil maken, of hij arbeiders met veel dan wel met weinig kinderen in zijn dienst heeft. Persoonlijke verantwoordelijk heid. Sommige leden, die in beginsel tegen een kinderbijslagregeling geen bezwaar hebben, zouden toch liever gezien hebben, dat deze niet bij de wet verplicht ware gesteld. Voor op behoort naar de meening dezer leden te staan, dat elk persoonlijk de verantwoorde lijkheid draagt voor het onderhoud van het gezin, dat hij gevormd heeft. Verscheidene andere leden betoo- gen, dat ook bij de vorming van een gezin aan de natuur geen vrij spel kan gelaten worden, vooral als men de lasten daarvan niet zelf kan dra gen. Intusschen zijn de leden, hier aan het woord, wel bereid aan het tot stand komen van een regeling in den geest van het ont werp, mede te werken. Kinderrijke gezinnen nuttig voor de gemeenschap? Sommige leden maken tegen het ontwerp ernstig bezwaar, o.m. omdat zij het niet met den minister eens zijn, dat kinderrijke ge zinnen voor het welzijn van de gemeenschap van groote waarde zijn. Een wetenschappe lijk onderzoek heeft integendeel uitgewezen, dat de groote gezinnen te vinden zijn in de lagere klassen der bevolking en liet grootste aantal minder begaafden uit groote gezin nen voorkomt. Zij zijn van oordeel, dat het welzijn van ons volk eerder eischt, dat in dit opzicht verantwoordelijkheid-gevoel wordt aangekweekt. D« „cel van het volk". Andere leden beschouwen liet gezin als de cel van het volk en zien in hot groote ge zin de voorwaarde voor de volkstoekomst. Zij wijzen daarbij op de zorg voor liet ge zin, on in liet bijzonder voor het groote ge zin in de fascistische landen. Van andere zijde wordt uitvoerig gepleit voor uitbreiding van de voorgestelde rege- lihg tot de; zelfsHmdigeri. Wèl groote directeuren, maar geen kleine boeren Weer anderen onderstrepen dit pleidooi hieraan toevoegend, liet niet te kunnen mo- tiveeren, dat directeuren van groote naam- looze vennootschappen alleen omdat zij for meel in loon-dienst zijn, onder de wet zullen vallen, terwijl bijv. kleine boeren van de voordeden der kinderbijslagregeling worden ■uitgesloten. Elders in het verslag wordt opne ming van de zelfstandigen in het ont werp niet nadruk ontraden. Enkele leden achten het minder juist, dat voor de ontworpen regeling do naam „ver zekering" is gekozen. Verzekeren doet men zich tegen kwade risico's. In casu is daarvan geen sprake. Verscheidene leden pleiten voor het stel len van een loongrens, gelijk die ook in de Ziektewet voorkomt, bijv. tot f3000.—. Het hoeveelste kind? In het Verslag wordt voorts nog door ver schillende groepen de wenschelijkneid ge uit resp. den kinderbijslag niet bij het der de, maar bij het vierde kind te doen aan vangen, een eenheidsbijslag in te voeren en de pleegkinderen en natuurlijke kinderen, met wier verzorging de loontr. belast is, onder de bepalingen te doen vallen. Daar entegen zijn andere leden het met de in het ontwerp vervatte regelingen ten aan zien van deze drie problemen, geheel eens. Bezwaar wordt nog gemaakt, dat de kos ten van den kinderbijslag op de bedrijven komen te rusten. Tenslotte geven eenige leden den minis ter in overweging, een loonklasse in het ontwerp op te nemen voor weekloonen van f 18 en minder en daaraan evenredige maand en dagloonen voor welke klasse de kinderbijslag f0.10 per kind en per arbeids dag zou bedragen. Daarop zou dan moeten volgen een klasse, waarin liet weekloon zou zijn te stellen op f ISf24 en de bij slag op f0.15, benevens nog twee klassen met bijslagen van f0.20 en f0.25. De marechaussée sta hen bijl Het Eerste Kamerlid Van Vessem. heeft aan den minister van Justitie de volgende yragen gesteld: Heeft de minister kennis genomen van de volgende feiten: Te Budel (Noord-Brabant) zijn op 24 Maart jl. tijdens een vcrkiczingsredc van den heer Arnold Meijer, die aldaar door een vijandige groep met den kreet „leve de R.K. Staatspartij" ontvangen werd, de auto van den heer Meijer en die van een van diens geestverwanten op de door de gemeente politie aangewezen parkeerplaats gemoles teerd. omgeworpen en gedeeltelijk vernield. Te Iloensbrock (Limburg) is op 27 Maart jl. tijdens een verkiezingsiede van ir. A. A. Mussert. diens auto op de door de. ge meentepolitie aangewezen parkeerplaats gemolesteerd en ernstig beschadigd. Is de minister niet van meening. dat in Noord-Brabant en Limburg ook aan niet tot de R.K. Staatspartij behoorende rede naars bescherming van personen cn goed bc hoort te worden verleend? De heer Van Vessem vraagt tenslotte, of, vaar de gemeentepolitie niet in staat blijkt de vereisehte bescherming te verleenen, de ordebewaring tijdens de verkiezingsvergade ringen in N.-Brabant en Limburg niet on verwijld aan de Kon. Marechaussée dient te worden opgedragen. Groot materiaal op de blnnenland- sche luchtlijnen. Uitbreiding van het Europeesche luchtverkeer. EEN TWEEDE ZUID-AFRIKA-VLUCHT? Uit de traditioneele mededeelingen van den heer Plesman, directeur van de K.L.M. voor den aanvang van den zomerdienst blijkt dat het luchtverkeer zich blijft uitbreiden. In het najaar komen nieuwe luchtlijnen in Europa en in West-Indië. Komende herfst zal de luchtvloot worden uitgebreid niet vier Douglas DC 5 toestellen. Het binnenlandsche luchtnet. Het binnenlandsche luchtnet zal ongeveer op dezelfde wijze gevlogen worden als ver leden jaar. Alleen de dienst op Twente blijft gestaakt, omdat de belangstelling er voor te gering is, terwijl, gezien de groote belangstelling voor het binnenlandsche luchtverkeer in het noorden en vooral in Friesland, op deze lijn groot materieel zal worden ingezet. Op 16 April a.s. zal evenals de beide vo rige jaren de 'zomerdienst geopend worden met een formatievlucht van een groot aan tal K.L.M. vliegtuigen, de „Zilvervloot", bo ven een deel van het land. Een tweede Zuid-Afrika-vlucht? Gezien het succes van de „Reigervlucht" naar Afrika overweegt de K.L.M. om in het komende najaar, maar dan iets eerder, zoo dat men in begin December reeds weer te rug is, een tweede commercieele extra- vlucht naar Zuid-Afrika te maken, in de hoop, dat een aantal vertegenwoordigers van den Nederlandschen Handel hieraan deel zal willen nemen. De materleel-kwestie. Over de materieel-kwestie is op de pers conferentie weinig gesproken. Zooals ech ter reeds uit het jongste antwoord van den Minister van Watei'staat in de Eerste Ka mer is gebleken, zou de minister de KLM. geen toestemming weigeren om in het bui tenland over te gaan tot aankoop van die vliegtuigen, welke zij onmiddellijk noodig heeft. De D.C. 5 is een hoogdekker, ingericht voor het vervoer van 22 passagiers en voor zien van een inklapbaar landingsgestel met ncuswiel. Het wordt als zeer economisch be schouwd, terwijl het door de neuswielcon- structie een groote veiligheid heeft en bij de landing een korten uitloop heeft. Het vliegtuig heeft in technisch opzicht en wat het comfort der passagiers betreft de goe de eigenschappen van de oudere Douglas- typen en daarnaast nog tal van verbeterin gen Bij gebruik van cyclone F 62 motoren bedraagt de kruissnelheid 294 k.m. per uur De Indicdienst. Omtrent versnelling van de Indië-dienst kon de heer Plesman nog niets vaststaands mededeelen. Dat hield verband met de ma teriaalkwestie en deze is nog niet opgelost. Een blik op één van de hoofdstraten van Madrid, dat thans handen is. in Franco's Omtrent de D.C. 4 viel nog weinig te zeg gen. Wel meende hij dat men, alvorens tot een verbinding Amsterdam-Batavia in 2*4 dag over te gaan, een tusschenstadium van een verbinding in 4 dagen zou moeten in stellen Wanneer men den afstand in 2*4 dag kon afleggen, zou men wellicht ook het aantal diensten van 3 tot 2 per week kun nen terugbrengen, waarbij dan op den duur wel eens zou kunnen blijken, dat. de verdere uitbreiding van het verkeer toch weer drie diensten per week noodig zou maken. Het Europeesche luchtverkeer. In Europa wordt dezen zomer het KLM- net uitgebreid met drie nieuwe verbindin gen niet een totale lengte van 2000 traject- kilometer. Dat zijn de nieuwe lijn naar Os lo, met doorverbindingen op het Noorsche luchtnet naar Bergen en Stavangcr, de nieuwe verbinding via Kopenhagen en Stockholm naar Helsinki, welke lijn vooral in 1940 tijdens de Olympische spelen van groote beteekenis kan worden, en de nieuwe rechtstreeksche lijn naar Zwitserland, naar Bazel en Zuerich, een traject dat de K.L.M. verscheidene jaren niet gevlogen heeft. lUiefaetuieti Een evenement voor ons land: Goed voorbereide organiis-atie van het wielercriterium te Sche- venlngen. lu-t een onderbreking van drie Jaar zal dit seizoen te Sche venlngen wederom een wielercriterium wor den gehouden. De datum daarvan is vastgesteld op 10 Juni a.s. De wed strijden vangen om half vier aan met een uurwedstrijd voor ama teurs en onafhankelijken, waarna om half vijf het hoofdnummer be gint en wel een 100 k.ma race voor internationale renners achter Der- ny-motoren. De organisatie van dit wielercriterium is in handen van de heeren J. van Eek, E. P. van Lanschot en J. C. F. van Buuren. Hoe degelijk men de organisatie van dit evenement voorbereidt, bleek ons, toen wij de bijzonderheden over dezen wedstrijd ver namen. Opzettelijk heeft men de start voor het groote nummer in den laten namiddag gezet, opdat toeschouwers uit alle deelcn des lands en naar men verwacht ook uit Belgie de race kunnen bijwonen. Iets geheel nieuws. De „Dèrny-gangmaking" is iets geheel nieuws en heeft in het bui tenland. waar men er proeven mee nain, geheel voldaan. Het is een groot rijwiel, ongeveer ter lengte van een tandem, waarvan de motoi in het frame is gebouwd, doch waarvan de benzinetank zich op het stuur bevindt. Het is mogelijk de top snelheid van dit voertuig, die 50 km. bedraagt, te verhoogen door mee te trappen, zoodat de gangmaker ook zijn wielren-capaciteiten moet too- nen. FRANCO TRIOMFATOR. Steeds vaster omsloot Franco's vuist ln de afgeloopen Ja ren republikeinsch Spanje. Op kaartje I ziet men de situatie in 1936, waarop het witte gedeelte het overwonnen gebied weergeeft. Kaartje II vertoont den toestand in Juli 1937, na den val van Bilbao. Op. nr. III zien wij de triomfen na de bezetting van Barcelona. Kaartje IV geeft een beeld van de huidige situatie: heel Spanje van Franco! De Derny-motor kan dus beschouwd wor den als een tusschenvorm van de tandem en groote stayers-motor. Rijden achter zoo'n Derny-motor is niet gemakkelijk en om het goed te doen is een serieuse training vereischt D" renner moet den afstand, waarop hij achter den motor kan rijden, met de minste inspan ning, goed aanvoelen. Doet hij dat niet, clan zal het „contact" met den motor die een rol als bij een stavermotor mist zoo nu en dan worden verbroken en zal hij dientengevolge windstooten opvangen, die veel van zijn krachten kunnen vergen. Hot aantrekkelijke van een race achter Derny-motoren is natuurlijk de geweldige snelheid, waarmede gangmakei en renner over het wegdek suizen, duizenden en dui zenden zullen dan ook van de course getuige willen zijn. Met de spoorwegen it samenwerk'ng ge zocht, zoodat men ui- alle dcelen van het land het station Schcveningen zal kunnen bereiken tegen gereduceerden prijs. Van tal van officicele instanties en vereenigin- gen is voorts medewerking verkregen. De meest fameuze renners aan den startl Wat den wedstrijd zelf betreft, de baan, welke voornamelijk de Boulevard beslaat, is ongeveer 5 K.M. lang en wordt 21 maal ge reden. Men zal de beste renners uit binnen- en buitenland uitnoodigen. Reeds staat de deel neming vast van Marcel Kiiit, wereld kampioen op den weg, cn van Cor Wals. Voorts worden onderhandelingen gevoerd met. de Italiaansche renners Bartali, Rossi en Martano, de Spanjaarden Montero cn Be- randerro, de Fransche renners Anton Magne, Pélissier, Lapébie cn Archambaud, de Belgen Kaers, Danneels, De Kuyscher, Sylver Maes, Wardje Vissers, de Luxemburgers Mayerus, Clemcns en Mersch, de Duitsche renners Ki- lian, Vopel, Wengler en Scliön, de Zwitsers Amberg, Egli, Litschie en Knecht, de Denen Jacobson, Danholt, Stieler en Christensen en ten slotte de Nederlanders Middelkamp, Boeven, Pelleanaers, Slaats, Pijnenburg, Schultc, v. Amsterdam, v. Schijndel, v. d. Broek, Groene wegen en van der Vijver, In totaal zullen aan het hoofdnummer 28, aan liet voorafgaande nummer S0 renners deelnemen. De start en finish hebben plaats onder de pier. De organisatoren hebben vrijwel niets aan het toeval overgelaten om dit sportieve eve nement te doen slagen, zoodat dit wielercri terium zoowel voor de wielersport, als voor de badplaats Scheveningen zeer zeker een succes zal beteekenen. Vooral het optreden van van Amsterdam mag met belangstelling tegemoet worden ge zien. In Frankrijk heeft hij zich reeds een re putatie als renner achter Derny-motoren ver worven. Hij boekte daar prachtige succes sen cn wordt dan ook in sommige wieier- kringen als een favoriet van het Schevening- schc criterium beschouwd. Zeer zeker zal van Amsterdam eer. aardig woordje meespreken, maar zijn „tegenstrevers" bezitten zulke kwa liteiten, dat wij niet gaarne een. favoriet zouden aanwijzen. BOB GLENDENNING TIEN JAAR BONDSTRAINER. Nadat de trainer van den Kon. Ned. Voetbalbond, Bob Glendenning, die tien jaar in deze functie werkzaam is, Donderdag avond op het V.U.C.-veld door den heer Hcr- berts van dc Keuze-Commissie is toegespro ken, is deze populaire figuur in de Neder- landsche voetbalwereld gisterochtend op het Bondsbureau van den K.N.V.B. gehuldigd. Verschillende officials voerden het woord cn boden geschenken aan, voor dc spelers van het Ncdcriandsch elftal sprak Kick Smit De sportieve jubilaris heeft met enkele woorden de vele sprekers beantwoord; hij s zichtbaar onder den indruk. Vertrek van Aankomst ti Omreis) lSin*a»- 31 MBand' 31 *1 31 Mrt. jjodhp. 31 Mr (terugreis) 3' Mrt.jsagd. 31 Mr. heenreis) lXa»els 31 MrtK' 31 lMadan 31 HRan«- 31 Ma Poolsche handelsdelegatie in Boedapest Een Poolsche economische delegatie is Boedapest aangekomen. In diplomate kringen te Boedapest meent men te wetet dat. de besprekingen vooral betrekking zullen hebben op het brengen van eet beid in de spoorwegtarieven, welke no dig is geworden doordat thans een rochv streeksche verbinding bestaat tusschti Hongarije en Polen. Geld van de Duitsche Rijksbank ln beili genomen. De Amerikaansche fiscui heeft last gegeven tot inbeslagneming v« een deel der fondsen, die door de rijki bank zijn gedeponeerd bij de federale n servebank, wegens niet-bétaling van ij komstenbelasting. In officieeie kringa verklaart men, dat deze maatregel gea vijandige actie beteekent ten aanzien vat Duitscliland. Bedoeling is een inzicht ti krijgen in de winstsaldi, Goudstroom uit Europa. Wanneer Queen Mary heden te Cherbourg aanloopt zal goud aan boord worden gebracht tct een waarde van 1.250.000 pond sterling, 1» stemd voor de Federal Reserve Board ti New York. Zesduizend kilogram goud kom: uit Brussel en 2500 kilogram uit ZüricK De Aquitania is te New York aangek» men met een lading goud ter waarde vat 35 millioen dollar, hetgeen het totaal vat de sedert het begin der week in Amerika aangekomen goudzendingen brengt op 210 millioen. De organisatie van het Zwitsersche leger. Het ministerie van landsverdediging heelt den federalen raad een ontwerp voorge legd, dat betrekking heeft op de hulp diensten voor het leger. Hierbij zullen alle mannen van 20 tot 60 jaar -volgens be kwaamheid en geschiktheid hulpdiensten moeten verrichten. Ook vrouwen kunnen zich vrijwillig voor dezen dienst melde.n. Het Zweedsche leger versterkt. De Zweeè sche regeering heeft gelast, dat een aantal rccruten, die hun dienstplicht in termijnea zouden verrichten, ononderbroken ondeitf wapenen moeten komen. Roemeensch—Fransch handelsverdrag getw kend. Te Parijs is een handelsverdrag tusschen Roemenië en Frankrijk ondertee kend Voor veilig verkeer te Londen. Een hoogt huiscommissie heeft ter bevordering der veiligheid o.a. de volgende voorstellen in gediend: verplichte inschrijving van rijwie len, die een nummerplaat zouden moeten dragen. Wielrijders zouden zich tegen wet telijke aansprakelijkheeid moeten verzeke ren en wielrijders onder de tien jaar zou den niet op den weg toegelaten moeten worden. Poolsche handel met Engeland uitgebreid. Vernomen wordt, dat de Poolsche hout-ei- porteurs hun zaken met Engeland aan zienlijk zullen uitbreiden, zulks als gevolg van de jongste veranderingen, ontstaan door de Duitsche annexatie van Tsjecl Slowakije en Memel en het nieuwe Duilsch-j Roemecnsche handelsverdrag. aan Botsing van ondergrondsche treinen. geus de jongste mededeelingen zijn bij ee: botsing van ondergrondsche treinen U New York elf personen gewond, terwi] een vijftigtal anderen kwetsuren had op gcloopcn, welke ter plaatse verbondei konden worden. De burgemeester van New-York D Guardia heeft zich naar de plaats, des on- heils begeven en heeft verklaard dat c onderzoek zal worden ingesteld. Het v» keer werd een uur na het ongeval hé stcld. Tsjechische vluchtelingen mogen in Ld den blijven. De Tsjechische vluchtelin gen, die gisteren op het vliegveld Croy- don een scène hadden gemaakt, hebben vergunning gekregen in Engeland te blij ven. Het hulpcomité \an Duitsche Joden heeft de noodigo waarborgen verstrekt Jongere soldaten in Engeland. Tijdei» het Lagerhuisdebat heeft kapitein Bal- four namens Hore Belisha medegedeeld dat de regecring besloten heeft den mi nimum-leeftijd voor toelating van vrij willigers in het geregelde en het territo riale leger van 18 tot 17/4 jaar te ver lagen. Geheime bespreking over arbeidsproblemet- In het Eng. min. van Arbeid zijn e«- heime besprekingen gehouden tusschen ambtenaren van het ministerie, de natio nale confederatie van werkgeversorgani saties en den algemecncn raad van het Trade Unin Congress, ten aanzien val industrieele en arbeidsproblemen, die zou den kunnen opkomen in de industrie in oorlogstijd. Naar verluidt, was een der besproken problemen de mobiliteit var de arbeidskrachten in oorlogsomstandif heden. Labourparty stoot vijf leden uit. Vijf St elen der Labourparty. onder wie twee den van het parlement, zijn uit de partij gestooten, op grond van hun voortdurend# deelneming aan de campagne van Sir Stafford Cripps ten gunste van een volk*- front. Poolsche minister naar Italië. Op tiH* noodigng van de Italiaansche regeering is de minister van handel en nijverheid, heden, naar Italië yertrokken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 2