Kinderrijkdom en
Race achter Derny motoren
DE WERELD
1
arbeidsloon
Mussert en Arnold Meijer
in bet gedrang
K.LM. slaat haar
vleugels uit
UoMot
Postvluchten op Indü
in w eini
woorden
Vóór en tegen van
het ontwerp-Romme
WIE IS VERANTWOORDELIJK VOOR
HET GROOTE GEZIN?
Blijkens het Voorloopig Verslag der Twee
de Kamer op het ontwerp van wet houden
de wettelijke regelen inzake kinderbijslag
verzekering betuigen zeer vele leden hun
Instemming met dit ontwerp.
Het het oog op de concurrentie-verhou-
dingen mag het voor deii ondernemer geen
verschil maken, of hij arbeiders met veel
dan wel met weinig kinderen in zijn dienst
heeft.
Persoonlijke verantwoordelijk
heid.
Sommige leden, die in beginsel tegen een
kinderbijslagregeling geen bezwaar hebben,
zouden toch liever gezien hebben, dat deze
niet bij de wet verplicht ware gesteld. Voor
op behoort naar de meening dezer leden te
staan, dat elk persoonlijk de verantwoorde
lijkheid draagt voor het onderhoud van het
gezin, dat hij gevormd heeft.
Verscheidene andere leden betoo-
gen, dat ook bij de vorming van een
gezin aan de natuur geen vrij spel
kan gelaten worden, vooral als men
de lasten daarvan niet zelf kan dra
gen.
Intusschen zijn de leden, hier aan het
woord, wel bereid aan het tot stand komen
van een regeling in den geest van het ont
werp, mede te werken.
Kinderrijke gezinnen nuttig voor
de gemeenschap?
Sommige leden maken tegen het ontwerp
ernstig bezwaar, o.m. omdat zij het niet met
den minister eens zijn, dat kinderrijke ge
zinnen voor het welzijn van de gemeenschap
van groote waarde zijn. Een wetenschappe
lijk onderzoek heeft integendeel uitgewezen,
dat de groote gezinnen te vinden zijn in de
lagere klassen der bevolking en liet grootste
aantal minder begaafden uit groote gezin
nen voorkomt. Zij zijn van oordeel, dat het
welzijn van ons volk eerder eischt, dat in
dit opzicht verantwoordelijkheid-gevoel
wordt aangekweekt.
D« „cel van het volk".
Andere leden beschouwen liet gezin als de
cel van het volk en zien in hot groote ge
zin de voorwaarde voor de volkstoekomst.
Zij wijzen daarbij op de zorg voor liet ge
zin, on in liet bijzonder voor het groote ge
zin in de fascistische landen.
Van andere zijde wordt uitvoerig gepleit
voor uitbreiding van de voorgestelde rege-
lihg tot de; zelfsHmdigeri.
Wèl groote directeuren, maar geen
kleine boeren
Weer anderen onderstrepen dit pleidooi
hieraan toevoegend, liet niet te kunnen mo-
tiveeren, dat directeuren van groote naam-
looze vennootschappen alleen omdat zij for
meel in loon-dienst zijn, onder de wet zullen
vallen, terwijl bijv. kleine boeren van de
voordeden der kinderbijslagregeling worden
■uitgesloten.
Elders in het verslag wordt opne
ming van de zelfstandigen in het ont
werp niet nadruk ontraden.
Enkele leden achten het minder juist, dat
voor de ontworpen regeling do naam „ver
zekering" is gekozen. Verzekeren doet men
zich tegen kwade risico's. In casu is daarvan
geen sprake.
Verscheidene leden pleiten voor het stel
len van een loongrens, gelijk die ook in de
Ziektewet voorkomt, bijv. tot f3000.—.
Het hoeveelste kind?
In het Verslag wordt voorts nog door ver
schillende groepen de wenschelijkneid ge
uit resp. den kinderbijslag niet bij het der
de, maar bij het vierde kind te doen aan
vangen, een eenheidsbijslag in te voeren en
de pleegkinderen en natuurlijke kinderen,
met wier verzorging de loontr. belast is,
onder de bepalingen te doen vallen. Daar
entegen zijn andere leden het met de
in het ontwerp vervatte regelingen ten aan
zien van deze drie problemen, geheel eens.
Bezwaar wordt nog gemaakt, dat de kos
ten van den kinderbijslag op de bedrijven
komen te rusten.
Tenslotte geven eenige leden den minis
ter in overweging, een loonklasse in het
ontwerp op te nemen voor weekloonen van
f 18 en minder en daaraan evenredige
maand en dagloonen voor welke klasse de
kinderbijslag f0.10 per kind en per arbeids
dag zou bedragen. Daarop zou dan moeten
volgen een klasse, waarin liet weekloon
zou zijn te stellen op f ISf24 en de bij
slag op f0.15, benevens nog twee klassen
met bijslagen van f0.20 en f0.25.
De marechaussée sta hen bijl
Het Eerste Kamerlid Van Vessem. heeft
aan den minister van Justitie de volgende
yragen gesteld:
Heeft de minister kennis genomen van
de volgende feiten:
Te Budel (Noord-Brabant) zijn op 24
Maart jl. tijdens een vcrkiczingsredc van
den heer Arnold Meijer, die aldaar door een
vijandige groep met den kreet „leve de R.K.
Staatspartij" ontvangen werd, de auto van
den heer Meijer en die van een van diens
geestverwanten op de door de gemeente
politie aangewezen parkeerplaats gemoles
teerd. omgeworpen en gedeeltelijk vernield.
Te Iloensbrock (Limburg) is op 27 Maart
jl. tijdens een verkiezingsiede van ir. A.
A. Mussert. diens auto op de door de. ge
meentepolitie aangewezen parkeerplaats
gemolesteerd en ernstig beschadigd.
Is de minister niet van meening. dat in
Noord-Brabant en Limburg ook aan niet
tot de R.K. Staatspartij behoorende rede
naars bescherming van personen cn goed bc
hoort te worden verleend?
De heer Van Vessem vraagt tenslotte, of,
vaar de gemeentepolitie niet in staat blijkt
de vereisehte bescherming te verleenen, de
ordebewaring tijdens de verkiezingsvergade
ringen in N.-Brabant en Limburg niet on
verwijld aan de Kon. Marechaussée dient te
worden opgedragen.
Groot materiaal op de blnnenland-
sche luchtlijnen. Uitbreiding van
het Europeesche luchtverkeer.
EEN TWEEDE ZUID-AFRIKA-VLUCHT?
Uit de traditioneele mededeelingen van
den heer Plesman, directeur van de K.L.M.
voor den aanvang van den zomerdienst blijkt
dat het luchtverkeer zich blijft uitbreiden.
In het najaar komen nieuwe luchtlijnen in
Europa en in West-Indië. Komende herfst
zal de luchtvloot worden uitgebreid niet
vier Douglas DC 5 toestellen.
Het binnenlandsche luchtnet.
Het binnenlandsche luchtnet zal ongeveer
op dezelfde wijze gevlogen worden als ver
leden jaar. Alleen de dienst op Twente
blijft gestaakt, omdat de belangstelling er
voor te gering is, terwijl, gezien de groote
belangstelling voor het binnenlandsche
luchtverkeer in het noorden en vooral in
Friesland, op deze lijn groot materieel zal
worden ingezet.
Op 16 April a.s. zal evenals de beide vo
rige jaren de 'zomerdienst geopend worden
met een formatievlucht van een groot aan
tal K.L.M. vliegtuigen, de „Zilvervloot", bo
ven een deel van het land.
Een tweede Zuid-Afrika-vlucht?
Gezien het succes van de „Reigervlucht"
naar Afrika overweegt de K.L.M. om in het
komende najaar, maar dan iets eerder, zoo
dat men in begin December reeds weer te
rug is, een tweede commercieele extra-
vlucht naar Zuid-Afrika te maken, in de
hoop, dat een aantal vertegenwoordigers
van den Nederlandschen Handel hieraan
deel zal willen nemen.
De materleel-kwestie.
Over de materieel-kwestie is op de pers
conferentie weinig gesproken. Zooals ech
ter reeds uit het jongste antwoord van den
Minister van Watei'staat in de Eerste Ka
mer is gebleken, zou de minister de KLM.
geen toestemming weigeren om in het bui
tenland over te gaan tot aankoop van die
vliegtuigen, welke zij onmiddellijk noodig
heeft.
De D.C. 5 is een hoogdekker, ingericht
voor het vervoer van 22 passagiers en voor
zien van een inklapbaar landingsgestel met
ncuswiel. Het wordt als zeer economisch be
schouwd, terwijl het door de neuswielcon-
structie een groote veiligheid heeft en bij
de landing een korten uitloop heeft. Het
vliegtuig heeft in technisch opzicht en wat
het comfort der passagiers betreft de goe
de eigenschappen van de oudere Douglas-
typen en daarnaast nog tal van verbeterin
gen Bij gebruik van cyclone F 62 motoren
bedraagt de kruissnelheid 294 k.m. per uur
De Indicdienst.
Omtrent versnelling van de Indië-dienst
kon de heer Plesman nog niets vaststaands
mededeelen. Dat hield verband met de ma
teriaalkwestie en deze is nog niet opgelost.
Een blik op één van de hoofdstraten van Madrid, dat thans
handen is.
in Franco's
Omtrent de D.C. 4 viel nog weinig te zeg
gen. Wel meende hij dat men, alvorens tot
een verbinding Amsterdam-Batavia in 2*4
dag over te gaan, een tusschenstadium van
een verbinding in 4 dagen zou moeten in
stellen Wanneer men den afstand in 2*4
dag kon afleggen, zou men wellicht ook het
aantal diensten van 3 tot 2 per week kun
nen terugbrengen, waarbij dan op den duur
wel eens zou kunnen blijken, dat. de verdere
uitbreiding van het verkeer toch weer drie
diensten per week noodig zou maken.
Het Europeesche luchtverkeer.
In Europa wordt dezen zomer het KLM-
net uitgebreid met drie nieuwe verbindin
gen niet een totale lengte van 2000 traject-
kilometer. Dat zijn de nieuwe lijn naar Os
lo, met doorverbindingen op het Noorsche
luchtnet naar Bergen en Stavangcr, de
nieuwe verbinding via Kopenhagen en
Stockholm naar Helsinki, welke lijn vooral
in 1940 tijdens de Olympische spelen van
groote beteekenis kan worden, en de nieuwe
rechtstreeksche lijn naar Zwitserland, naar
Bazel en Zuerich, een traject dat de K.L.M.
verscheidene jaren niet gevlogen heeft.
lUiefaetuieti
Een evenement voor ons land:
Goed voorbereide organiis-atie
van het wielercriterium te Sche-
venlngen.
lu-t een onderbreking van drie
Jaar zal dit seizoen te Sche venlngen
wederom een wielercriterium wor
den gehouden. De datum daarvan is
vastgesteld op 10 Juni a.s. De wed
strijden vangen om half vier aan
met een uurwedstrijd voor ama
teurs en onafhankelijken, waarna
om half vijf het hoofdnummer be
gint en wel een 100 k.ma race voor
internationale renners achter Der-
ny-motoren.
De organisatie van dit wielercriterium
is in handen van de heeren J. van Eek, E.
P. van Lanschot en J. C. F. van Buuren.
Hoe degelijk men de organisatie van dit
evenement voorbereidt, bleek ons, toen wij
de bijzonderheden over dezen wedstrijd ver
namen. Opzettelijk heeft men de start voor
het groote nummer in den laten namiddag
gezet, opdat toeschouwers uit alle deelcn
des lands en naar men verwacht ook
uit Belgie de race kunnen bijwonen.
Iets geheel nieuws.
De „Dèrny-gangmaking" is iets
geheel nieuws en heeft in het bui
tenland. waar men er proeven mee
nain, geheel voldaan. Het is een groot
rijwiel, ongeveer ter lengte van een
tandem, waarvan de motoi in het
frame is gebouwd, doch waarvan
de benzinetank zich op het stuur
bevindt. Het is mogelijk de top
snelheid van dit voertuig, die 50 km.
bedraagt, te verhoogen door mee te
trappen, zoodat de gangmaker ook
zijn wielren-capaciteiten moet too-
nen.
FRANCO TRIOMFATOR. Steeds vaster omsloot Franco's vuist ln de afgeloopen Ja
ren republikeinsch Spanje. Op kaartje I ziet men de situatie in 1936, waarop het witte
gedeelte het overwonnen gebied weergeeft. Kaartje II vertoont den toestand in Juli
1937, na den val van Bilbao. Op. nr. III zien wij de triomfen na de bezetting van
Barcelona. Kaartje IV geeft een beeld van de huidige situatie: heel Spanje van Franco!
De Derny-motor kan dus beschouwd wor
den als een tusschenvorm van de tandem
en groote stayers-motor.
Rijden achter zoo'n Derny-motor is niet
gemakkelijk en om het goed te doen is
een serieuse training vereischt D" renner
moet den afstand, waarop hij achter den
motor kan rijden, met de minste inspan
ning, goed aanvoelen. Doet hij dat niet,
clan zal het „contact" met den motor die
een rol als bij een stavermotor mist zoo
nu en dan worden verbroken en zal hij
dientengevolge windstooten opvangen, die
veel van zijn krachten kunnen vergen.
Hot aantrekkelijke van een race achter
Derny-motoren is natuurlijk de geweldige
snelheid, waarmede gangmakei en renner
over het wegdek suizen, duizenden en dui
zenden zullen dan ook van de course getuige
willen zijn.
Met de spoorwegen it samenwerk'ng ge
zocht, zoodat men ui- alle dcelen van het
land het station Schcveningen zal kunnen
bereiken tegen gereduceerden prijs. Van
tal van officicele instanties en vereenigin-
gen is voorts medewerking verkregen.
De meest fameuze renners aan
den startl
Wat den wedstrijd zelf betreft, de baan,
welke voornamelijk de Boulevard beslaat, is
ongeveer 5 K.M. lang en wordt 21 maal ge
reden.
Men zal de beste renners uit binnen- en
buitenland uitnoodigen. Reeds staat de deel
neming vast van Marcel Kiiit, wereld
kampioen op den weg, cn van Cor Wals.
Voorts worden onderhandelingen gevoerd
met. de Italiaansche renners Bartali, Rossi
en Martano, de Spanjaarden Montero cn Be-
randerro, de Fransche renners Anton Magne,
Pélissier, Lapébie cn Archambaud, de Belgen
Kaers, Danneels, De Kuyscher, Sylver Maes,
Wardje Vissers, de Luxemburgers Mayerus,
Clemcns en Mersch, de Duitsche renners Ki-
lian, Vopel, Wengler en Scliön, de Zwitsers
Amberg, Egli, Litschie en Knecht, de Denen
Jacobson, Danholt, Stieler en Christensen en
ten slotte de Nederlanders Middelkamp,
Boeven, Pelleanaers, Slaats, Pijnenburg,
Schultc, v. Amsterdam, v. Schijndel, v. d.
Broek, Groene wegen en van der Vijver,
In totaal zullen aan het hoofdnummer 28,
aan liet voorafgaande nummer S0 renners
deelnemen.
De start en finish hebben plaats onder de
pier.
De organisatoren hebben vrijwel niets aan
het toeval overgelaten om dit sportieve eve
nement te doen slagen, zoodat dit wielercri
terium zoowel voor de wielersport, als voor
de badplaats Scheveningen zeer zeker een
succes zal beteekenen.
Vooral het optreden van van Amsterdam
mag met belangstelling tegemoet worden ge
zien. In Frankrijk heeft hij zich reeds een re
putatie als renner achter Derny-motoren ver
worven. Hij boekte daar prachtige succes
sen cn wordt dan ook in sommige wieier-
kringen als een favoriet van het Schevening-
schc criterium beschouwd. Zeer zeker zal van
Amsterdam eer. aardig woordje meespreken,
maar zijn „tegenstrevers" bezitten zulke kwa
liteiten, dat wij niet gaarne een. favoriet
zouden aanwijzen.
BOB GLENDENNING TIEN JAAR
BONDSTRAINER.
Nadat de trainer van den Kon. Ned.
Voetbalbond, Bob Glendenning, die tien jaar
in deze functie werkzaam is, Donderdag
avond op het V.U.C.-veld door den heer Hcr-
berts van dc Keuze-Commissie is toegespro
ken, is deze populaire figuur in de Neder-
landsche voetbalwereld gisterochtend op het
Bondsbureau van den K.N.V.B. gehuldigd.
Verschillende officials voerden het woord
cn boden geschenken aan, voor dc spelers
van het Ncdcriandsch elftal sprak Kick Smit
De sportieve jubilaris heeft met enkele
woorden de vele sprekers beantwoord; hij
s zichtbaar onder den indruk.
Vertrek van Aankomst ti
Omreis) lSin*a»- 31 MBand' 31 *1
31 Mrt. jjodhp. 31 Mr
(terugreis) 3' Mrt.jsagd. 31 Mr.
heenreis) lXa»els 31 MrtK' 31
lMadan 31 HRan«- 31 Ma
Poolsche handelsdelegatie in Boedapest
Een Poolsche economische delegatie is
Boedapest aangekomen. In diplomate
kringen te Boedapest meent men te wetet
dat. de besprekingen vooral betrekking
zullen hebben op het brengen van eet
beid in de spoorwegtarieven, welke no
dig is geworden doordat thans een rochv
streeksche verbinding bestaat tusschti
Hongarije en Polen.
Geld van de Duitsche Rijksbank ln beili
genomen. De Amerikaansche fiscui
heeft last gegeven tot inbeslagneming v«
een deel der fondsen, die door de rijki
bank zijn gedeponeerd bij de federale n
servebank, wegens niet-bétaling van ij
komstenbelasting. In officieeie kringa
verklaart men, dat deze maatregel gea
vijandige actie beteekent ten aanzien vat
Duitscliland. Bedoeling is een inzicht ti
krijgen in de winstsaldi,
Goudstroom uit Europa. Wanneer
Queen Mary heden te Cherbourg aanloopt
zal goud aan boord worden gebracht tct
een waarde van 1.250.000 pond sterling, 1»
stemd voor de Federal Reserve Board ti
New York. Zesduizend kilogram goud kom:
uit Brussel en 2500 kilogram uit ZüricK
De Aquitania is te New York aangek»
men met een lading goud ter waarde vat
35 millioen dollar, hetgeen het totaal vat
de sedert het begin der week in Amerika
aangekomen goudzendingen brengt op 210
millioen.
De organisatie van het Zwitsersche leger.
Het ministerie van landsverdediging heelt
den federalen raad een ontwerp voorge
legd, dat betrekking heeft op de hulp
diensten voor het leger. Hierbij zullen alle
mannen van 20 tot 60 jaar -volgens be
kwaamheid en geschiktheid hulpdiensten
moeten verrichten. Ook vrouwen kunnen
zich vrijwillig voor dezen dienst melde.n.
Het Zweedsche leger versterkt. De Zweeè
sche regeering heeft gelast, dat een aantal
rccruten, die hun dienstplicht in termijnea
zouden verrichten, ononderbroken ondeitf
wapenen moeten komen.
Roemeensch—Fransch handelsverdrag getw
kend. Te Parijs is een handelsverdrag
tusschen Roemenië en Frankrijk ondertee
kend
Voor veilig verkeer te Londen. Een hoogt
huiscommissie heeft ter bevordering der
veiligheid o.a. de volgende voorstellen in
gediend: verplichte inschrijving van rijwie
len, die een nummerplaat zouden moeten
dragen. Wielrijders zouden zich tegen wet
telijke aansprakelijkheeid moeten verzeke
ren en wielrijders onder de tien jaar zou
den niet op den weg toegelaten moeten
worden.
Poolsche handel met Engeland uitgebreid.
Vernomen wordt, dat de Poolsche hout-ei-
porteurs hun zaken met Engeland aan
zienlijk zullen uitbreiden, zulks als gevolg
van de jongste veranderingen, ontstaan
door de Duitsche annexatie van Tsjecl
Slowakije en Memel en het nieuwe Duilsch-j
Roemecnsche handelsverdrag.
aan
Botsing van ondergrondsche treinen.
geus de jongste mededeelingen zijn bij ee:
botsing van ondergrondsche treinen U
New York elf personen gewond, terwi]
een vijftigtal anderen kwetsuren had op
gcloopcn, welke ter plaatse verbondei
konden worden.
De burgemeester van New-York D
Guardia heeft zich naar de plaats, des on-
heils begeven en heeft verklaard dat c
onderzoek zal worden ingesteld. Het v»
keer werd een uur na het ongeval hé
stcld.
Tsjechische vluchtelingen mogen in Ld
den blijven. De Tsjechische vluchtelin
gen, die gisteren op het vliegveld Croy-
don een scène hadden gemaakt, hebben
vergunning gekregen in Engeland te blij
ven. Het hulpcomité \an Duitsche Joden
heeft de noodigo waarborgen verstrekt
Jongere soldaten in Engeland. Tijdei»
het Lagerhuisdebat heeft kapitein Bal-
four namens Hore Belisha medegedeeld
dat de regecring besloten heeft den mi
nimum-leeftijd voor toelating van vrij
willigers in het geregelde en het territo
riale leger van 18 tot 17/4 jaar te ver
lagen.
Geheime bespreking over arbeidsproblemet-
In het Eng. min. van Arbeid zijn e«-
heime besprekingen gehouden tusschen
ambtenaren van het ministerie, de natio
nale confederatie van werkgeversorgani
saties en den algemecncn raad van het
Trade Unin Congress, ten aanzien val
industrieele en arbeidsproblemen, die zou
den kunnen opkomen in de industrie in
oorlogstijd. Naar verluidt, was een der
besproken problemen de mobiliteit var
de arbeidskrachten in oorlogsomstandif
heden.
Labourparty stoot vijf leden uit. Vijf St
elen der Labourparty. onder wie twee
den van het parlement, zijn uit de partij
gestooten, op grond van hun voortdurend#
deelneming aan de campagne van Sir
Stafford Cripps ten gunste van een volk*-
front.
Poolsche minister naar Italië. Op tiH*
noodigng van de Italiaansche regeering
is de minister van handel en nijverheid,
heden, naar Italië yertrokken.