i Eere aan onze Landmacht! Met de Tromp op oefening Drie dagen langs de grens Verdubbeling motorrijtuigenbelasting voor dieselauto's Jan Soldaat staat op wachtnacht en dag Wij vellen een boom met trotyl Op een Brabantsch dorpsplein Laatste dag aan de grens. Al deze'"journalisten, al deze bur- gers-in-hart-en-nieren, voelen zich zoo langzamerhand zonder uitzon dering kapitein van den Generalen Staf. Hun hoofden zitten volgepropt met strategische wijsheden, met nieuwe uitdrukkingen en met niet geringe parate kennis ten aanzien van de landsverdediging. Men spreekt er over, alsof men het zijn leven niet anders gedaan heeft. Wij zijn alle verbaasd over hetgeen we gezien hebben. Verbaasd, omdat wij niet wisten dat daar inderdaad een gordel van versperringen langs de grens getrok ken is. Een gordel van kazematten, stellin gen, bivakken, wegversperringen, forten en aparte mitrailleur-opstellingen. Waar men komt: daar vindt men thans aan de grens de NederlandSche soldaat. En zij het geen toonbeeld van elegantie en geen martiale figuur van den eersten rang, hij heeft het geweer aan de voet, de hand aan de mitrailleur en hij beseft in zijn diepste binnenste, dat er iets van hem ver wacht wordt. Men zal op hem kunnen rekenen, moch ten de omstandigheden wellicht een om mekeer ten ongunste nemen. Wij vellen een boom. Dien laatsten dag hebben wij een boom versperring aangelegd. „Ergens" in Brabant, vonden wij een stelling.. Vlak erbij stonden de dubbele rijen boomen. Een werd er uitgezocht. Een statige den, die wel niet de eeuwen getrotseerd had, maar zéker tal- looze decennia. juist toen Kapitein Paters zich ging bemoeien met het vuurkoord en de stelling commandant ons vriendelijk op de bijzon derheden v. d. spring-festijn wees (zelfs jour nalisten komen in extase als er iets te explodeeren valt arriverde de burge meester. Deze magistraat zocht een ande ren boom uit, uit vrees voor zijn mede vroe-. de vaderen, die er waarschijnlijk niet mee zouden accoord gaan, dat men zoo maar willekeurig te werk ging. Er kwam -een andere den, nóg hooger, maar iets krommer. Dat ding moest er, vol gens den burgemeester, tóch uit. Het werd prachtig. Met welk een accu ratesse werd de gordel van trotylblokjes om den stam gelogd. Hoe werd do dikte gemeten van de den en hoe verheugden wij ons bij voorbaat over den ondergang van deze woudreus. De film-operateurs stonden klaar. Als scherpschutters achter hun batterijen. In ieder apparaat een nieuw lint celluloid Enkelen waren, als ze permissie gekregen, hadden, i n don boom geklommen. Waar aanschouwt men meer beroepsijver dan bij persfotografen? Dan gaat de lont branden. Even zien we een kleine vonk hij de plaats waar zij door een windlucifer is aangestoken, en dan gaan we tellen. De lont brandt 1 centi meter per seconde en zij is 60 centimeter lang. Precies een minuut. We staan op 100 meter afstand. De mond wijd open en de ooren met de wijsvingers toegestopt. Op advies van kapitein Paters. En die kan er van meepraten. 57... 58... 59... 60...T Nog even... en dan davert een ontzettende knal door de vredige stilte van het Brabantsch landschap. Een knal, die mijlen en mijlenver gehoord wordt. Die de vogels op kilometers afstand uit de boomen jaagt en die waarschijnlijk enkele ruiten heeft doen trillen in hun sponningen, zoo niet erger Gevelde reus. Als de rook wat weggewaaid is. hollen we ln gesloten gelederen terug naar datgene wat eens een den was. Het blijkt een ge velde reus te zijn. Een geknakte grootheid. (van onzen specialen verslaggever) Dwarë over den weg. Waar de ontploffing hééft.; plaatsgevonden is het hout tot pulver, tot poeder geslagen. Het was voor velen de eerste maal dat ze de ontzaglijke uitwerking van trotyl aanschouwden. Het zal op hen een zeer die pen indruk gemaakt hebben. Dit was één boom. In een minuut kan men zoo tweemaal 20 boomen vellen. Die met de kruinen naar elkaar toebuigen. Zoo maakt men wegversperringen, die weliswaar geen Chineesche muren zijn, maar die toch een op rukkende tank-colonne enkele uren een lcelijke handicap kunnen bezor gen. En dan zwijgen wij maar van de anti-tankkanonnei), van de mitrail leurs die deze versperringen weer dekken. Waarlijk, indringers zullen aan onze grenzen warm ontvangen wor den. Op een Brabantsch dorpsplein. Langs de linie's, de voorthobbelende keu kenwagens, langs troepen oefenende sol daten, langs transpirecrende reserve-luite nants, komen we door een aardig dorp. Zoo'n èclit Brabantsch speelgoed-plaatsje van roede dakjes, van een prachtig plein midden in de nederzetting, en van een paar ossen met bellen aan de horens. Als je schilder was zou je het zoo uitteekenen. Op het dorpsplein spelen kinderen. Ver stoppertje en schuilevink. Een hond slaapt en op het, terrasje van het rustige bierhuis liggen twee handelsreizigers te soezen.- De zon staat uitbundig boven op de muziektent te trillen. Maar achter de muziektent gaapt een donkere kuil en in die kuil glanzen de loo- pen van anti-tankgeschut. Soldaten liggen er naast. Ze bestrijken de toegangsstraat van bet dorp. Munitie ligt voor de hand. Nacht en dag wordt het dorp be waakt. Buiten ligt een andere stel ling. Ook naclit en dag bewaakt. Maar de kinderen spelen en de reizigers soezen en de hond slaapt. Alen kijkt als niet -eens meer naar de soldaten, met uitzondering van de winkelmeisjes in hét warcnhüisje, die hun hart reeds vergeven hebben aan Jan Soldaat, die uit verre stre- ken, heel uit „Holland", naar dit vergeten en eenzame grensnest in Brabant kwam. De coulissen. Langs de Belgische grens liggen de ver dedigingslinies, soms twee, drie rijen breed. En daartusschen ziet men dan datgene wat kapitein Paters noemt „de coulissen" van het land. Watertjes, boomrijen, watertjes, boomrijen, een berm, enzoovoorts. Het is niet eenvoudig voor een opmarcliee- rende armee hier door te komen, vooral niet omdat sedert enkele weken overal loopgra ven aangelegd zijn, waarin ontelbare mi trailleurs, van zwaar en licht kaliber, op gesteld zijn. Als we ze bekijken toonen de jongens vol trots hun werk. Nu, ze kunnen graven, de ze kerels. Het is geen wonder dat de Bra- bantsche meisjes hun hart verliezen aan deze ferme knapen, ook al is hun uniform door al dit ondergrondsche werk nu niet direct meer een gala-costuum... Aan de kust. We rijden voort. Dwars door Brabant, over groote steden, over een breed water en een machtige brug, welker naam bij ierier Nederlander tusschen de 8 en de 80 jaar bekend is. Nog een uur later en we komen aan de kust. Na drie dagen zien we de zee weer. Ket send donderen de Noordzeebrckors tegen de natuurlijke .barrière: het strand, 't Trillend schuim vlokt weg over de pieren, en als wol De verdedigingswerken langs de Nederland- sche kust. Loopgraven in de duinenrij langs de Noordzee. lige konijnen buitelen de schuimkoppen over het zand. Honderden meters weg. Overal aan liet strand prikkeldraad. En achter het prikkeldraad: versperringen. Streng bewaakt. Geen burger mag ze zien en alleen de dertig pers-menschen zijn de uit verkorenen die er een oog op (en in) mogen slaan, zij het dat de stellingcomniandant, die haastig is komen aanrennen, ons met slechts weinig sympathie aanziet Het is voor hem hier het heilige der heiligen. Aan de zee is geploeterd en gepeesd. Hier aan de zee is het de wind, die iedere gegraven kuil weer dicht stuift. Wat men vandaag gegraven heeft moet blijvend opengehouden worden, opdat het morgen niet vol- gewaaid is. Een voortdurende strijd van menschen tegen de elementen. Ze loopen met groene en blauwe bril len rond, de officieren en soldaten. Als ze het niet doen zouden ze blind worden van het steeds in de oogen waaiende zand. In degegraven stellingen weer mitrail leurs en anti-luchtvaartgeschut. Hoezen er over voor liet stuiven, maar de munitie klaar er naast. En permanent bewaakt. Ook aan de zee is onze Landmacht paraat. Achter de eerste stellingen weer andere' hierin zien wij de mortieren. Zwaar geschut, dat indirect een doel in zee kan bestoken. Prachtig materiaal, waarover kapitein Pa ters, als hij er over verteld, in enthousiasme geraakt. Het zal voor een denkbeeldigen vijand niet eenvoudig zijn van de zeezijde de kust te bestoken. Behalve datgene wat de land macht hier in petto beeft, en de marine, zijn daar de gevaarlijke banken en stroo mingen die den toegang tot de kust sedert eeuwen uiterst gevaarlijk gemaakt hebben. Als men daarbij dan nog de z.g. oorlogs-be- tonning in gebruik neemt (waarbij de nor male betonning verdwijnt en een andere, ge heime, wordt aangebracht), dan zal een vij andelijk eskader bij een landing waarschijn lijk op niet geringe moeilijkheden stuiten. Ziedaar, onze bewaking aan de grenzen. Een beschrijving van de groote defensieve kracht, met name aan de landzijde, van ten slotte vrij beperkte verdedigingsmiddelen. Wat hier bereikt is, mag met groote waar deering genoemd worden. Zoowel voor wat betreft de economische aanwending van het materieel als de geest onder de troe pen. Alle toegangswegen tot het land zijn ge- vechtsklaar en het is de bedoeling der regee ring dit alles in permanenten staat te hou den, een maatregel die wij slechts kunnen toejuichen. Do Hollander aan de grenzen kan weer rustig slapen. Er wordt voor hem gewaakt en mocht eens de nood aan den man komen, dan moge hij ervan overtuigd zijn, dat de grens-troepen hun en zijn huid zoo duur mogelijk zullen verkoopen. Eerste Kamer Betreffend wetsontwerp aan genomen. In de vergadering der Eerste Ka lmer was gisteren aan de orde het wetsontwerp tot wijziging van de motorrijtuigcnbelastingwet (verdub beling van de motorrijtuigenbelas ting voor auto's met andere dan. benzinemotoren). De heer van Voorst tot Voorst (r.k.) is de eerste spreker, die zegt het te betreuren, dat het wetsontwerp de mogelijkheid opent om ook de houtgastractie in deze belas ting te betrekken. Door vrijstelling ware een mogelijkheid geschapen om onzen hout stand te verbeteren. De heer Van Citers (a.r.) acht het wets ontwerp principieel niet in orde, daar het alle dieseltractie extra belast, doch de 9tationnaire dieselmotoren en de diesel- rail tractie vrij laat. Wil men de diesel motoren belasten, dan moet men het in een algemeenc regeling doen. Volgens den heer von Bönninghausen (n. s.'b.) voert het wetsontwerp een belasting in, welke in strijd is met de belangen van ons volk. De heer de Zeeuw (s.d.) betoogt, dat deze belasting een een extra-verzwaring be- teekent voor de gemeenten, die gebruik maken van autobussen met dieseltractj> Prins Bernhard in het kraaiennest Een dag bij onze Marine is altijd ie kort! De flottieljeleider der Koninklijke Mari ne, Hr. Ms. Tromp, is in zee en de zoek lichten, opgesteld rond de basis der Neder- landsche Marine, worden gericht op het snelle sohip, dat in de avondaren van Dins dag het laatste gedeelte van een ééndaag- sche oefening afwerkt. Deze schietoefening, welke 's morgens be gon, werd, zooals reeds door ons werd ge meld, bijgewoond door Z. K. H. Prins Bern hard, die per sloep op de Tromp was aan gekomen, welke op de reede van Den Hel der voor anker lag. De Prins was verge zeld door kapitein ter zee, jhr. E. J. van Holthe, adjudant van H. M. de Koningin, en van zijn adjudant, kapitein J. K. H. de Roo van Alderwerelt. De Commandant van de Marine te Wil lemsoord, Schout-bij-Nacht H. Jolles, maak te eveneens de geheele oefening mede. Het was ongeveer elf uur, toen Prins Bernhard aan de haven van Nieuwediep aankwam, waar een sloep hem te kwart over elf voor de statietrap van „de Tromp" bracht. Prins Bernhard werd met de mili taire eerbewijzen ontvangen. Hij was ge kleed in de uniform van luitenant ter zee le klasse. Onmiddellijk na aankomst van den Prins werden de ankers gelicht en kalm voer „de Tromp" naar het lichtschip Haaks, waar de schietproeven zouden worg den gehouden. Er stond veel wind, het schip stampte nogal hevig, temeer, omdat deze Nederlandsche flottieljeleider geheel op snelheid is gebouwd en daardoor buitenge woon rank is. Zeemansverhalen In de longroom van de officieren, wier sterke zeemansverhalen altijd grage ooren vinden, merkt men evenwel van slingeren weinig en al pratende kortten wij den tijd tot het oogenblik, dat de eerste oefening zou beginnen. Hierbij was het de bedoeling dat „De Tromp" zou varen met een snelheid van ongeveer 28 mijl, waarbij dan met al le kanóns aan voor- en achterdek salvo's zouden worden gegeven op een schietschijf, welke door een sleepboot werd voortgetrok ken. Een indrukwekkend salvo. Om twee uur was het met de verhalen gedaan en onder leiding van den luitenant ter zee 2e klasse, M. Smal, begaven wij ons naar de brug, vanwaar wij de schietoefening veilig konden bijwonen. De gebruikelijke watten werden rondgedeeld en hoewel men geneigd is, te lachen om dezen voorzorgs maatregel. krijgt men onmiddellijk na het eerste salvo lust -om-de heele doos watten rond de ooren te'bevestigen, w-ant de klap is inderdaad „indrukwekkend" De officieren hadden hun posten ingeno men bij het vuurleidingstoestel, dat overdag gebruikt wordt en toen de schijf op onge veer 6 k.m. in zicht was, werd de roode vlag geheschen ten teeken, dat er geschoten zou worden. Vlak daarop daverde het eerste sal vo over het water. Na een halve minuut kon men met het bloote oog zien, dat in de buurt van den denkbeeldigen vijand spuiten water omhoog werden geworpen op de plaats, waar de granaten in het water te- richt kwamen. De luchtdruk op het schip zelf is ook al vreeswekkend. Een enorme vuurstraal schiet uit den mond van het kanon en het is alsof het schip aan een zijde uit het water wordt gelicht. Ook hiermee doet men ervaring op, want men weet niet welke de uitwerking is van zulk een schot op het schip zelf: de moge lijkheid bestaat, dat er door den luchtdruk aan boord „stukken ge maakt" worden. Een gevolg hiervan was bijvoorbeeld, dat de frigidaire onklaar raakte, zoodat bij het diner de eerste officier in plaats van bier te drinken, een „bierplombière" te eten kreeg De Prins bij de voorste geschut» torens. Heen en weer varend werden zoo in den middag 15 salvo's afgegeven, hetgeen \vi) zeggen, dat de vijand 90 schoten op ziet zag afgevuurd... Prins Bernhard was steeds in de buurt van de beide voorste geschutstorens. D« Prins fotografeerde vrijwel doorloopend, liet zich door den commandant van „D| Tromp", kapitein ter zee L. A. C. M. Door man, inlichten over de uitwerking van eej treffer en hij klom tenslote in het kraaien nest om van daaraf zoowel het voor als he achterschip te kunnen overzien. Zoo werden door „De Tromp" enkel „runs" ondernomen, de machines werktei op volle kracht, zoodat het achterschip bijna onder water werd gezogen, de schoten rol den over het water en aan boord was het een en al bedrijvigheid, waarbij een „bun ger" niet goed weet, waar hij zich moet op bergen... Dm 3 uur was de eerste oefening afge- loopen. De tweede schietpartij zou plaat! vinden in den avond. Wanneer het geheel donker zou zijn. Gezelligheid kent geen tijd, Men behoeft zich niet af te vragen hoe men aan boord van een schip der Nederland sche marine zijn vrijen tijd zal doorbren gen. De gulle gastvrijheid van onze zee lieden is daarvoor te bekend. D zeon brak inmiddels door, de wind ging liggen wanneer men er niet zoo zeker van was varen op een zwaarbewapend schip, zou men zich kunnen wanen op een passagiers schip, dat een „Cruise" maakt door de wa teren van de Noordzee. In de officiersion- room werd vocht geschonken, dat naar verluidt een zeeman en den burger uit muntend vrijwaart voor zeeziekte. Korte cursussen in de techniek van schieten werden aan de buitenstaanders gegeven en tegelijkertijd werd -er veel verteld door hen, die vaak verre reizen deden. De tweede oefening. Om 8 uur, na het diner, maakten wij ons klaar voor de tweede oefening. De nacht was helder en de maan trok zilveren stre pen over het water. In de verte aan de kust spelden de zoeklichten van de kust verdediging door de lucht en zij streelden langs de contouren van „De Tromp" welke zulk een nuttig oefeningsobject vormde. Ergens in het water dreven twee schiet schijven. Met onze oogen slaagden wij er niet in, de duisternis te doorboren, maar het nachtriohttoestel keek scherper dan wij. De officieren stonden op zij van de brug en toen „de Tromp" wederom op volle kracht was gekomen, de schuimmassa's aan beide zijden van de boeg op-kolkten, flitsten eensklaps de enorme blauwe zoek lichten van het schip aan en den vijand lag als het ware in het daglicht. De kanons spuwden vuur, eerst aan stuurboord, daar na aan bakboord en de granaten vlogen op het doel af. „Tweehonderd, meneer". De officier van de wacht op de brug gaf met eentonige stem de koers aan, wclktf prompt herhaald werd door een roerganger: „Tweehonderd, meneer", honderdnegentig, meneer..." Op een gegeven moment werd een vis- scher in het nauw gedreven en „de Tromp" vuurde niet. Maar kort daarop begon het gevecht' opnieuw. Tot 's avonds tien uur toe... De kanonniers konden inrukken en de officieren kwamen in de longroom nog wat napraten over de afgeloopen oefe ning. Terug naar de reede. Inmiddels voer .de Tromp" terug naar de reede om in den nacht te rusten. Nadat de Prins van boord was gegaan, begaf hij zich per auto van Den Helder naar Soestdijk. Daarna was het onze beurt om naar de wal te worden teruggebracht. Een dag bij de Marine is altijd te kort, is een evenement in vele op zichten: officieren en matrozen zijn paraat, dat is belangrijk. Morgen zal „de Tromp" deelnemen aan de vlootdagen, welke te Rotterdam worden gehouden. De flottieljeleider zal dan van IJmuiden naar Rotterdam varen om daar aan het feest luister bij te zetten. De minister antwoordt. In zijn antwoordt zegt de minister van Financiën, mr. de Wilde, dat de bedoeling van bet ontwerp alleen is de bestaande onbillijkheid op te beffen, dat de benzine auto's wel belasting voor de trekkracht betalen en de diesclauto's niet. Spr. be- stri'dt de bezwaren van de verschillende sprekers en merkt op, dat deze belasting niet te vroeg komt, maar veeleer aan den laten kant is. Na re- en dupliek wordt het wetsontwerp z.h.s. aangenomen met aanteekening, dat de nationaal-socialistcn geacht worden te hebben tegengestemd. De vergadering wordt hierna gesloten. Goede vangst voor de kuiken-crisiscontroleurs Duizenden broedeieren vernietigd. De politie te Barneveld heeft gisteravond laat een auto aangehouden waarmede ne genhonderd ééndagskuikens zonder de noodige documenten vervoerd werden. Tij dens het onderzoek verklaarde de bestuur der de kuikens in Ede te hebben gehaald in opdracht van een pluimveehouder uit Nijkerk. De gemeentepolitie waarschuwde den cri sis-opsporingsdienst. en de politie te Ede. In het holst van den nacht werd in Ede een inval gedaan in een villa, bewoond door den heer G. Op den zolder werd een frauduleuze broedinstallatic aangetroffen, die een capaciteit had van 16.000 eieren en nog in volle werking was. Drieduizend eieren haalde de politie uit de laden, waar- j sl op ze werden vernietigd. De machine werd, w evenals de in Barneveld achterhaalde kui- ff kens, in beslag genomen en tegen de be-.l trokken personen is proces-verbaal opge- I maakt. Daar vermoedelijk nog meer per- i v sonen in deze zaak betrokken zijn, zet de politie het onderzoek voort. 4 CENTRAAL GENOOTSCHAP VAN KINDER HERSTELLINGS- EN VACANTIE- KOLONIES. De algemeene vergadering te Hoorn. Het Centraal Genootschap voor Kinder- herstellings- en vacantiekolonies zal op 29 April a.s. zijn algemeene vergadering te Hoorn houden. B. en W. van Hoorn zullen de afgevaar- digden ter begroeting op het raadhuis ont vangen. Behalve behandeling van de gewone huis houdelijke zaken en jaarverslagen, bevat de agenda punten over de wenschelijkheid van het bezoeken der kinderen door de ouders tijdens de verpleging, over meer ge centraliseerd reizen der kinderen en over een actie bij sommige gemeentebesturen tot het geven of verhoogen van een reeds toe gekende gemeentelijke bijdrage in de kos ten van verpleging. Verder zal de inspecteur van de volksge zondheid voor de drie noordelijke provincies dr. P. Muntendam, een inleiding houden over de vraag: „Nazorg, wat kunnen we doen om de met de verpleging verkregen resultaten beter te behouden?" Onder leiding van de afdeeling Hoorn en de V.V.V. zullen de congressisten een auto tocht door Hoorn en de omstreken maken»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 8