Uit Langendijk
KAMPEERDERS
Clandestiene goudhandel
Dieostmeisje loopt
brandwonden op
Bhm #1| Mfit ~Ün ideale pijnverdrijvert
jw 4Ê~~lDr B deer typische hartvorm
ÊÊ..B. C/V V B y gemakkelijk in te nemen.
VAN ^i^MIJNHARDT Bii ®p°,h- en drogisten, 12 st. Met. 4 «t. 30ct.
VIERDUIZEND UITVINDINGEN,
DIE NIET DEUGEN.
De ramp van de Amerikaansohe
duikboot, de „Squalus" en de red
ding van de nog gedeeltelijk in le
ven zijnde bemanning, heeft de
aandacht van do geheele wereld
getrokken. Het is niet de eerste
maal, dat een duikboot op dergelij
ke rampzalige wijze verongelukt
en de bemanning van zulk een
schip moet er dan ook altijd reke
ning mee houden het slachtoffer
van een plotseling ongeval te wor
den.
De aandacht van velen is dezer dagen ge
richt op "t voor Portsmouth (New Hainp-
sliire) gelegen Isle of Shools, in welks nabij
heid de duikboot „Squalus" op een diepte
van 72 meter onder water ligt en wanhopige
kreten en signalen om hulp uitzendt. Door
een onvoorzichtigheid heeft het ongeluk
plaats gehad. Er was een veiligheidsklep
open blijven staan, waardoor water in de
ruimen gedrongen was. Men is er in ge
slaagde alle overlevenden, in totaal 33, met
behulp van een duikerklok naar do opper
vlakte te brengen, doch 26 man zijn in den
onderzeeëer omgekomen.
Hoe alarm word* gegeven.
Bij het lezen van deze ramp, zal men
zich onwillekeurig afvragen, of de beman
ning van een duikboot niet zelf in staat is,
zich te redden. Dit is echter niet mogelijk,
hoewel er van zelfsprekend wel talrijke red-
dings- en veiligheidsmiddelen aangebracht
zijn, die echter meestal slechts ten deele
voldoen. Wanneer dan ook een duikboot
om de een of andere reden vergaat en zinkt,
is hot eenige redmiddel, hulp van buiten in
te roepen. Daarvoor werd een boei gecon
strueerd. die van de boot naar de opper
vlakte stijgt, maar door een kabel met de
onderzeeër verhonden blijft. Deze boei zendt
voortdurend draadloozc seinen uit; aange
zien het echter mogelijk is, dat bij ruwe zee
de elcctrischc golven van de zwakke, laag
gelegen zender niet voldoende verspreid
worden, heeft men nog een optisch hulp
middel aan deze boei aangebracht. Met ge
regelde intervallen worden lichtseinen hoog
weg geschoten, waardoor voorbijvarende
schepen gealarmeerd worden.
Het probleem der luchtverver-
sching.
In de boot zelf zijn ook tal van veilig
heidsmaatregelen aangebracht. Allereerst
zijn de diverse deelcn van een onderzee
boot door waterdichte schotten van elkaar
gescheiden, waardoor verhinderd wordt,
dat, het water direct in alle ruimten tege
lijk binnendringt. Belangrijk is ook de lucht-
ververschingsinstallatie, die voor de noodi-
ge zuurstof zorg draagt Reeds zijn er tal van
duikbooten, die een installatie hebben, waar
door het mogelijk is, van te hulp gesnelde
schepen vcrsche lucht op te nemen. Nog
zijn er wel 4000 andere uitvindingen ge-
riaan om de veiligheid van en in de duik
booten te vergrootèn, maar helaas voldoet
geen van deze 4000 geheel.
In den loop der jaren zijn er dan
ook al heel wat duikbooten veron
gelukt en altijd waren het rampen,
die een diepen indruk maakten. Het
idee, dat een groepje menschen op
den bodem van den Oceaan met den
verstikkingsdood worstelt, is ook
gruwelijk en de meest ontroerende
verhalen worden daarover verteld.
Wie herinnert zich niet de vreeselijke
ramp van de Fransche U-boot „Promelheus"
die 7 Juli 1932, 7 mijlen ten Noortien van
Kaap Levy bij Cherbourg zonk, hetgeen
waarschijnlijk te wijten was aan een tech
nische fout. Tot. tweemaal toe zijn de dui
kers van een Fransch bergingsvaartuig naar
de bodem van de zee afgedaald, waar in een
pikzwarte duistenis, horizontaal op de
zandvlakte, de ongelukkige duikboot lag.
Drie uur lang duurden de onderzoekingen
van de duikers. Op het geklop en gehamer
werd, ondanks de fijnste luistertoestellen,
niets meer vernomen Ongeveer zestig man
nen hadden het zeemansgraf gevonden.
Stalen wand opengereten.
Niet minder vreeselijk was de ramp van
de Engclsche onderzeeboot de „Poseidon",
die in de Gele Zee verging, ongeveer twee
jaar geleden. In de huurt van de haven
Weihaiwci gebeurde het ongeluk. En het
was tegen zes uur in den morgen toen plot
seling een rookgordijn opdook aan de hori
zon en dit afkomstig bleek te zijn van een
groote Chineesche vrachtstoomboot, de „Yu-
ta". Nadat de schepen eikaar genaderd wa-
ren, zwenkte de onderzeeër naar rechts om
het andere schip pp de gebruikelijke wijze te
passeeren. Ongelukkigerwijs veranderde de
„Yuta" van richting; het schip boog naar
links en voer met volle snelheid op de
„Poseidon" in. Door de ontstane botsing
wercl de stalen wand van de onderzeeër fi
naal opengereten en het water stroomde
ongehinderd naar binnen. Direct begon het
schip langzaam te zinken. Tenslotte zonk
het schip op de rotsen, zeventig meter onder
de waterspiegel. Vier en twintig man zaten
op dat oogenblik ingesloten in hun stalen
gevangenis. Slechts vijf van hen waren in
de buurt van den kapitein en daaraan had
den zij het te danken, dat ze na een zwa
re n doodsstrijd tenslotte toch nog gered
konden worden. De overige achttien man
nen konden niet bevrijd worden en stierven
den verstikkingsdood. Hun overblijfselen
werden na het lichten van het schip gebor
gen en vervolgens met zeemanseer begra
ven.
Een lange lijst.
Nog tal van andere rampen kunnen ge
noemd worden: Engeland's onderzeebooten
Ml en M2 zonken in 1925 en 1932; 123 men
schen kwamen daarbij om het leven. Toon
de Ameri'kaansche U-boot S 4 in 1927 ver
ongelukte, vond de gezamenlijke bemanning
van 52 matrozen den dood. In 1923, bij het
ongeluk van de 05, konden slechts 2 men
schen gered worden. In 1928 verloor de
Italiaansche marine haar boot F 14 met 28
man. Ook voor den oorlog zag deze lijst er
al niet veel mooier uit. Een Engelschekrant
uit 1914 publiceert, dat in den loop van 10
vooroorlogsche jaren meer clan 200 menschen
aan de onvolmaaktheid van de toenmalige
U-booten ten offer zijn gevallen. En dit al-
ces gebeurde dan nog in vredestijd. Maar
hoeveel menschen zijn er in den oorlog zelf
niet bij duikbootrampen om het leven ge
komen? Alleen aan de Duitsohe zijde reeds
zouden 199 duikbooten met man en muis
vergaan zijn. En de gezonken U-booten der
geallieerden en de door de U-booten van al
le naties aangerichte schade zijn eenvoudig
niet te ramen.
DEN HELDER
Juni - Juli - Aug. Zondags gesloten
kwam hierna aan de orde. Deze werd na
gezien door de Hoofdingelanden, die advi
seerden tot goedkeuring, waartoe besloten
werd. De rekening sloot in ontvangsten op
f 10284.29, uitgaven f 9772.42, voordeelig sal
do f 511.87.
Het aanvangsaldo was f 46.S3, terwijl te
vorderen was f 440.23; aan het einde van
het jaar 1938 was nog te vorderen f 409.06.
ZIJPE
PETTEN.
PINKSTERDRUKTE IN DE JEUGD-
HERBERG.
Onze jeugdherberg heeft met de Pinkster
dagen in het middelpunt der belangstelling
van de trekkers geslaan. Er waren niet min
der dan 135 tot 140 gaslen, terwijl er nog
meer dan 250 moesten worden afgeschreven
wegens gebrek aan ruimte!
Voor het eerst sinds liet bestaan der Jeugd
herberg is het aantal overnachtingen nu
reeds de duizend gepasseerd.
W1ERINGERMEER
WEGENAANLEG.
De Rijkswaterstaat heeft aanbesteed den
aanleg van de aardebaan voor het weg
gedeelte LambertschaagWie ringen van
weg No. 7 AmsterdamDen Oever (Leeu
warden) van het Rijkswegenplan 1938, het
maken van grondverbeteringen en het ma
ken van verhardingen en parallelwegen en
rijwielpaden, met bijkomende werken, in de
Wieringermeer, in twee perceelero: 1. Lam
bertschaagWieringerwerf; 2. Wieringer-
werfWielingen.
De laagste inschrijving in massa was
van de N.V. de Cycloop, Amsterdam voor
f 709.900.—.
BEROEP.
Naar wij vernemen staat Ds. Nijholt op
het drietal voor predikant in de vacature
Ds. Baar te Alkmaar.
LANGEN DIJE
NOORDSCHARWOUDE.
FANFARE „GENOT DOOR KUNST."
Op liet te Boskoop gehouden Nationaal
muziekconcours voor Harmonie en fanfare
corpsen werd door het R.K. fanfarecorps
„Genot door Kunst" in de 2e afd. een lsten
prijs behaald met BöZ'A p.
SCHAGEN
Middenstandsexamens Algemeene
Handelskennis
RECTIFICATIE.
De nauwlettende lezer zal begrepen heb
ben dat in ons verslag van den Kaartlees-
rit het. woord „brigadier" van de Rijksveld-
wacht majoor Holoma, een slip of the pen
was, natuurlijk moet het zijn „brigade-com
mandant."
FIETSENDRAMA MET BLIJ EINDE.
Veroordecling door den Amster-
damschen kantonrechter.
De Amsterdamsche politie deed op Zondag
2 April een inval in een café aan het Wees-
perplein, waarbij bleek, dat daar door een
een groot aantal personen een levendige
handel in goud en zilverwerk werd gedre
ven. Een twaalftal personen werd aange
houden en naar het bureau gebracht. Na
dat proces verbaal was opgemaakt op grond
van art. 437 Wetboek van Strafrecht waar
in strafbaar wordt gesteld het niet houden
van een register, waarin dooi'loopend alle
aankoopen worden ingeschreven. In de
tweede plaats hadden zij niet voldaan aan
de eischen aan dit register gesteld door de
plaatselijke verordening.
Gisteren stonden een aantal van deze per
sonen terecht voor den Amsterdamschen
Kantonrechter. Zij voerden aan, dat zij wel
een register hadden gehad, n.1. het register
voorgeschreven door de Waarborgwet.
Conform den eisch veroordeelde de kan
tonrechter de verdachten tot f 50 boete subs.
20 dagen hechtenis en een voorwaarelijke
hechtenis van een week met een proeftijd
van een jaar.
Gummislang van het gaskom-
foortje afgeslagen.
In de woning van den gepensionneerden
luitenant-generaal A. Hoogebootm aan de
Cornelis Speelmanstraat te 's Gravenbage
is gistermorgen om ruim 10 uur een brand
uitgebroken, die in enkele oogenblikken de
voorkamer op de eerste verdieping zoo
danig teisterde, dat daarin vrijwel het
geheele interieur werd verwoest. De 86-jari-
ge generaal verbleef met zijn echtgenoote
tijdens de Pinksterdagen te Scheveningen
en het ongeveer 35-jarige dienstmeisje Gre-
tha was bezig de kamers te doen, toen bij
het aansteken van een ga&komfoortje de
gumnnislang afsloeg. Hierdoor geraakte de
slang in brand en hoewel het dienstmeisje
direct de kraan van de gasleiding afsloot,
had de steekvlam haar fatale werking
reeds verricht: kleedjes en meubelen ston
den in lichter laaie en' bij haar pogingen tot
blusschdng bekwam het meisje brandwon
den aan handen en voeten. Ziende, dat
zij machteloos stond tegenover de vlammen,
ijlde zij naar beneden, de straat op en
maakte alarm.
Het meisje was zoo overstuur, dat zij
nauwelijks kon vertellen wat er gebeurd
was.
Een motorspuit was inmiddels met den
blusschingsarbeid aangevangen en had met
een grooten en een kleinen straal de vuur
zee, die door de ramen naar buiten was
geslagen, spoedig onder de knie. De
brand bleef tot de voorkamer beperkt,
doch eenige waterschade aan de beneden
vertrekken was onvermijdelijk.
Door drijfriem gegrepen
Doodelijk ongeval te Weesper-
karspel.
Gisterochtend omstreeks zeven uur is in
de fabriek van de N.V. Olieslagerij en Graan
handel v.'/h. F. Eikelhof aan het Wccsper-
zandpad te Weesperkarspel een ernstig be-
drijfsongel.uk gebeurd.
De 37-jarige gehuwde Damhuis was op
dat tijdstip alleen op zijn afdeeling in de
fabriek en is door de drijfriem gegrepen.,
Men vond het slachtoffer in deerniswekken-
den toestand.
Onmiddellijk werd geneeskundige hulp in
geroepen, hetgeen echter niet meer mocht
haten. De man is kort na het ongeluk over
leden.
Reclamc-auto der R.S.A.P.
io beslag genomen
Wat wèl mag en wat niet mag.
De politie van het bureau Marnixstraat te
Amsterdam .heeft gistermiddag in den Jor-
daan een vrachtauto, welke de laatste dagen
met reclameborden van de R.S.A.P. door de
stad kruist, in beslag genomen. Op de bor
den stonden allerlei leuzen, welke gericht wa
ren tegen de N.S.B. Dit is geen strafbaar feit,
wel echter de emblemen van de R.S.A.P.,
welke eveneens op de borden en vlaggetjes
voorkwamen en de overtreding inhouden van
het „uiting geven van een bepaald staatkun
dig streven door het voeren van een opzich
tig ondcrscheidingstceken". Tegen den chauf
feur is proces-verhaal opgemaakt.
GOUDEN TAFELGEREI VAN KONING
ZOG IN BESLAG GENOMEN.
Italiaansche douanebeambten aan de
GriekschAlbaansche grens hebben1, vol
gens den correspondent te Tirana van de
„Giornale d'Italia", gouden tafelgerei in
beslag genomen, gegraveerd met het wapen
van koning Zog. Do kostbare voorwerpen
werden ontdekt in blikken welke in een
gewonen autobus van Albanië naar Grie
kenland vervoerd werden. Als inhoud der
blikken werd aangegeven kaas en het
vaatwerk, dat met paarlmoer was inge
logd, werd onder een laag kaas gevonden.
Een Griefksdhe passagier in den autobus
zou haastig de grens overgevlucht zijn.
Voor den hengelaar
Morgen 1 Juni breekt, na een rustperiode
van 10 weken, de dag weer aan, dat de hen
gelaars kunnen gaan visschen.
De secretaris van de H.S.V. „Den Helder",
verzoekt aan alle personen, die de hengel
sport beoefenen, om goede notitie te willen
nemen van het onderstaande:
TIEN GEBODEN VOOR DEN HENGELAAR
1. Nimmer onsportief zyn tijdens het vis
schen.
2. Nimmer riet beschadigen of graszoden
steken.
3. Nimmer verboden vischtuigen gebruiken.
4. Nimmer in verpacht water visschen zon
der vergunning.
5. Nimmer ondermaatsche visch bewaren of
vervoeren.
6. Nimmer andersmans grond betreden zon
der vergunning.
7. Nimmer haken of vischtuigen in het land
werpen.
8. Nimmer te veel voeren in stilstaande wa
teren.
9. Nimmer roeibootjes gebruiken zonder toe
stemming.
10. Nimmer versperringen open maken en
hekken sluiten. D. d. B.
AMSTERDAM, 30 Mei.
Veemarkt, 442 "vette koeien, le kw.
72—S0 ct., 2e kw. 60—70 ct., 3e kw. 48—56
ct. per Kg. slachtgewicht; 9 stieren 50*-54;
57 melk- en kalfkoeien f 180—260 per stuk,
31 vette kalveren: 2e kw. 50—60 ct., 3e kw.
4050 ct., ondermelkers 30—34 ct. per Kg.
levend gewicht; 129 nuchtere kalveren
f 6—9 per stuk, 41 schapen f 11—16 per
stuk, 10 zuiglammeren f 710 per stuk,
414 varkens: vleeschvarkens, wegende van
90110 Kg. 5657 ct., zware varkens 55—
56 ct., vette varkens 5455 ct. per Kg.
slachtgewicht. Aangevoerd 6 wagons gesi.
runderen uit Denemarken. Overzicht:
Slachtrunderen matige aanvoer, gedrukte
handel, prijshoudend. Melkkoeien matige
aanvoer, prijzen onveranderd. Vette kal
veren zeer matige aanvoer, prijzen vrijwel
onveranderd. Nuchtere kalveren matige
aanvoer, vlugge handel, iets hoogere prij
zen. Schapen zeer matige aanvoer, stugge
handel, prijzen beduidend lager. Zuiglam-
meren onbeduidende aanvoer en handel.
Varkens matige aanvoer, stugge handel,
prijzen iets lager.
PURMEREND, 30 Mei.
Gemeentel. Kaastoeurs. Verhandeld 21'
partijen, wegende 93.000 Kg., handel kalm,
hoogste prijs f 17.50. 7 stapels kleine Boe
renkaas f 1S.50, 1 stapel volvette f 21.50,
2459 Kg. boter f 1.261.34 per kilo. Runde
ren, totaal 591 stuks: 200 vette koeien 64
70 ct. per Kg. matig; 179 geldekoeien f110
170 per stuk, matig; 180 melkkoeien
f 180—260 per stuk, matig; 32 stieren 48—
56 ct. per kilo, matig; 31 paarden f 70150
per stuk, stug; 30 vette kalveren 60—00
ct. per kilo, stug; 583 nuchtere kalveren
voor de slacht f 612, voor de fok f 12
18 per stuk, vlug; 240 vette varkens voor
de slacht 4749 ct. per kilo, vlug; 45 ma
gere varkens f 2535 per stuk, matig; 420
biggen f 1220 per stuk, matig; 686 scha
pen f 1626 per stuk, matig; 107 bokken
f 29 per stuk, matig; 791 lammeren f 5
7 per stuk, matig; kipeieren f 33.40, eend
eieren f 2.50 per 100 stuks, konijnen 0.30
1.50 per stuk, 8500 piepkuikens 8085 ct.
per kilo, uitzonderingsprijs 86 ct., oude kip
pen en hanen 3545 ct. per kilo, 500 eei>
den 2040 ct. per stuk, duiven 40 ct. per
paar, 3800 jonge hanen 4050 ct., uitzon
deringsprijs 55 ct.
Coöp. Centrale Eierveiling.
Aanvoer: 100.000 Eendeieren f 2.55—2.70,
90.000 kipeieren f 33.50.
ROTTERDAM, 30 Mei.
Veemarkt. Aanvoer: 224 paarden, 8
veulens, 780 magere runderen, 975 vette
runderen, 268 vette kalveren, 72 graskalve-
ven, 1052 nuchtere kalveren, 367 schapen
en 187 lammeren, 694 varkens, 97 bokken en
geiten. Prijzen' per Kg.: vette koeien 7662
-36-48 ct.. vette ossen 686236-48 ct., stie.
ren 58—52—46 ct., vette kalveren 10585
60-70 ct., schapen 4742—28 ct., graskal
veren 5442 ct., nuchtere kalveren 40—35—
30 ct., slachtpaarden 484230 ct., varkens
464544 ct. Prijzen per stuk: schaipen
f 201714, zuiglammeren f 9—75, nuch
tere slachtkalveren f 9861/?., nuchtere
fokkalveron f 302520, slachtpaarden
f 225—190—120, werkpaarden f 340-260—
125, hitten f 230195120, stieren f 255—
205140, kalfkoeien f 280—215150, melk
koeien f 275205150, varekoeien f 200—
160—140, vaarzen f 165—145—105. pinken
f 12510585, graskalveren f 6040—30,
bokken en geiten f 9—64.
OverzichtVette koeien en ossen, aan
voer als vorige week, handel kalm, prijzen
iets lager, pr. koe 80, pr. os 70 ct., Stieren,
aanvoer als vorige week. handel traag,
niet geheel prijshoudend. Vette kalveren,
aanvoer iets korter, handel stroef, lagere
prijzen, 1.15. Schapen en lammeren, aan
voer gelijk vorige week. handel flauw,
goed prijshoudend. Zuiglammeren, aanvoer
als vorige week, handel rodeliik, prijzen
iets stijver. Nuchtere slacht- en fokkalveren
aanvoer korter, handel tamelijk, prijshou
dend. Varkens, aanvoer kleiner, handel re
delijk. prijzen iets lager. Paarden, aanvoer
korter, handel lui, prijzen als vorige week.
Kalf- en melkkoeien, aanvoer korter, handel
lusteloos, prijzen iets lnger. Varekoeien,
aanvoer iets kleiner, handel stroef, prijzen
onveranderd. Vaarzen en pinken, aanvoer
malie-, handel sleolit, prijzen moeilijk te
handhaven. Graskalveren, aanvoer als vo
rige week. handel slecht, niet geheel prijs
houdend. Bokken en geiten, aanvoer als
vorige week, handel matig, prijzen lager.
De begrooting 1939
werd door den secretaris voorgelezen. Ze
sloot op een totaal van f 9673.88, met een
vermoedelijk batig saldo van f 312.40.
De meerderheid van het bestuur
stelde voor, de omslag te verlagen
van f 9.tot f 8.per H.A., in
verband met de verlaging van
eenige te betalen lasten en het ba
tig saldo.
De heer G. Langedijk vond, dat men, als
het niet, of zeer moeilijk minder kon, niet
verlagen moest'. Het is niet gcwenscht een
volgend jaar weer te verhoogen. Als het
echter wel kan, is spr. er voor.
Het bestuursvoorstel werd aangenomen.
Bij de rondvraag zeide de heer O. Bak
ker te hebben vernomen, dat er grond noo-
dig is. Spr. wil wel een akker aan de Laan-
sloot beschikbaar stellen, die afgegraven
kan worden.
Voorzitter antwoordde, dat de banne geen
grond noodig heeft. Het zou echter wel een
hannebelang zijn, als die akker werd afge
graven.
In zijn sluitingswoord sprak voorzitter de
hoop uit, dat men gespaard mag blijven
voor een oorlog. Voor den watertoestand
kan een oorlog ook groote gevaren mee
brengen.
Men deelt ons mede, dat de vermiste fiets
van Mej. Kamp niet gestolen, maar door een
misverstand is meegenomen. Een eerzaam
burger van Schagen, die van de Rotterdam-
sohc bank gekomen, eenige haast had, ver
giste zich, met het eerder beschreven „droe
vige" gevolg.
Gelukkig heeft het fictsendrama dus weer
een blij einde gevonden.
Belastingfraude
Arts tot hooge geldboete veroor
deeld.
De Haagsche rechtbank veroordeelde gis
teren een 42-jarigen arts, die zijn aangifte
voor de vermogens- en inkomstenbelasting
te laag heeft opgegeven, tot een geldboete
van f 2500.subs 200 dagen hechtenis.
Het O.M. had f 8000.geëischt.
H.M. DE KONINGIN GEDENKT DE BRUS-
SELSCHE POLITIE.
Naar wij vernemen heeft H. M. Koningin
Wilhelmina den burgemeester van Brussel,
Adolphe Max, een belangrijke gift doen toe
komen ten behoeve van het steunfonds van
het Brusselsche politiecorps.
BANNE OUDKARSPEL.
De bannela8len met f 1.ver
laagd.
Gistermorgen werd in „Het Huis de Bre-
derode" alhier een vergadering gehouden
van dagelijksch bestuur en hoofdingelan
den van de Banne Oudkarspel.
Voorzitter, de heer Jb. Kroon .Tbz., open
de de vergadering met welkom, in het bij
zonder tot de heeren C. Butter en Jb. Vis
ser, die weer hersteld in de vergadering
aanwezig kunnen zijn.
De notulen van de vorige vergadering
voorgelezen door den secretaris,, den heer
J. Sdhrieken, weden onveranderd ongewij
zigd vastgesteld.
Ingekomen waren bogi'ootdngen en reke
ningen van den polder Geestmeramibachit
en het Ambacht van Westfriesland.
De politieverordening is goedgekeurd te
rug ontvangen.
Ged. Staten verzochten, het Ambtenaren
reglement van de banne te wijzigen, in
verband met de wijziging van het Rijks
ambtenarenreglement.
De heer O. Bakker meende, dat dit niet
bevorderlijk zal zijn voor de benoeming
van jonge krachten.
Er zal rekening mee gehouden worden,
dat. men ze bij dienstplicht door betalen
moet.
Voorz. meent, dat dit wel kortzichtig zou
zijn. Wc nemen toch, als we een nieuwe
kracht moeten heben, iemand die goed voor
zijn werk is.
De rekening 1938
40 Geslaagd, 6 afgewezen.
Gisteren, op den eersten dag, zijn uitslui
tend geëxamineerd candidaten voor liet Spe
ciaal Examen, dat zijn menschen boven 25
jaar die tevens minstens 5 jaar in een be
paald bedrijf werkzaam zijn. Deze doen uit
sluitend mondeling examen, duur 40 minu
ten.
Het totaal aantal candidaten was gisteren:
48, de oudste was 57 jaar!
Hiervan niet opgekomen: 2.
Van de resteerende 46 zijn er 40 geslaagd
en 6 afgewezen.
De geslaagden zijn:
Cornelis Adolf, Alkmaar; Floris J. J. Al
kemade, Anna Paulowna; Jacob Appel, Scha
gen; Jacohus C. Bakker, Heerhugowaard;
Pieter H. Bakker, Alkmaar; Pieter M. Beets,
Andijk; Dirk J. Berkhout, Opperdoes; Jacob
de Beurs, Petten; Simon Biersteker, Broek
op Langendijk (Chr. Middenstandsbond);
Elias G. Biskanter, Alkmaar; Jan Bobeldijk,
Lutjewinkel; Joliannes Brands, Anna Pau
lowna; Gerrit Bras, Schellinkhout; Arian
Breve, Hoorn; August W. Christoph, Win
kel; Arend Dekker, St. Maartensbrug; Dirk
Engel, Wieringen; Gerrit Ens, Heerhugo
waard; Gerrit .T. Geel, Den Helder; Pieter
Gorter, den Oever (Wieringen); Cornelis J.
Govers, Alkmaar; Jacob de Graaf, den Hel
der; Pieter de Graaf, Oudkarspel; Johannes
Groot, IJ muiden; Cornelis K. Grootes, Scha-
gerbrug; Jan C. Grootes, Anna Paulowna;
Joliannes T. van der Gulik, den Helder; Pie
ter Hagtingius, Burgerbrug: Arie Harder,
Anna Paulowna; Willem Hartog, Alkmaar;
Adrianus W. Henneman, Hoorn; Willem
Hoogeboom, Wïeringerwaard; Cornelis Ilooi-
meijer, Anna Paulowna; Trijntje Jaarsma,
Alkmaar; Oukje Jansen, Alkmaar; Cornelis
de Jong, Winkel;Klaas Kaaij, Winkel; Nico-
laas A. Kind, Hoorn; Cornelis Klay, Hem.
Cornelis Keetman, Winkel.