Geen enkele leering uit „Thetis"-ramp voor Nederl. Onderzeedienst I DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER „Ouderwetsche" voorzichtigheid ook thans nog in acht genomen Chloorgas doodde de Thetis-bemaoniog Laan, Schagen, Tel. 20. MAANDAG 5 JUNI 1939. 83e Jaargang. No. 10896. Uitgave cfer N.V. Uitg.-Mij". „WoWcmds Noorderkwartier" Het Bergirfgs systeem bestaat bij onze Marine niet meer Geen angst, geen „stemming"en geen maatregelen bij den O.Z.D. Hoe redt het personeel zich uit een gezonken Nederl. onderzeeboot? Alk. egen aats 2 in ;gen Het bleek ons dat er van eenigerlei „stem ming" ten aanzien van de recente ongeluk ken bij den Nederlandsohen onderzeedienst geen sprake is. Uiteraard heeft men met ontsteltenis kennis genomen van het tra- t gisch gebeuren, dooh bij geen enkel lid van dezen dienst is de schrik om het hart ge- I slagen. Integendeel, van hoog tot laag is men overtuigd van het feit, dat de kans op een ongeluk zoo niet tot de onmogelijkheid dan toch zeer zeker tot de uiterste onwaar schijnlijkheden gerekend moet worden. Het geen uiteraard niet inhoudt, dat bij ons een ongeluk uitgesloten te achten is. Waaraan te wijten? Om de beide laatste ongelukken hangt een sluier. Wij weten niet wat de oorzaken zijn van het niet meer kunnen bovenkomen. Wij weten alleen dat het nieuw materieel was, waarmede proefgevaren werd. Was het personeel, waarmede gevaren Werd, ten volle voor zijn taak berekend'? Wij weten het niet: wèl weten wij, dat bij het proefvaren van de Nederlandsche nieuw •aangebouwde onderzeebooten slechts uitge kocht personeel meevaart. Personeel, dat de aanbouw persoonlijk volgt en dus de sche pen tot in onderdeden kent. He aanbouw, zoowel in Amerika als En geland, heeft een fantastisch tempo bereikt. En haast automatisch vraagt men zich af, of het wellicht aan deze hoogopgevoerde aan bouw te wijten is, dat er óf niet voldoende all round personeel aan boord was, óf dat de leiding niet van dien aard kon zijn, dat 'een ongeluk voorkomen had kunnen wor den. Voorts kan men zich afvragen of de snelle aanbouw, het in de vaart brengen van een zoo groot aantal schepen, niet eeni- germate de zorg wegneemt, die men eer tijds aan dit werk besteedde. Dit kunnen allemaal factoren zijn, die de recente onge lukken verklaren, maar het zijn tevens fac toren die bij de Nederlandsche marine uit geschakeld mogen worden, omdat men zich, van den aanvang van den onderzeedienst af, voor oogen gehouden heeft dat voorkomen beter is dan genezen. En daarom is er geen sprake van eenige vrees of „stemming" bij den O.Z.D. Op de- „Thctis" waren 102 menschen aan boord. Men begrijpt dit bij de marine niet geheel: bij het proefvaren van dergelijke schepen bij ons gaan er 34 of 38 man mee. Hoe minder hoe liever is de meening van vrijwel iederen duikboot-commandant. Men loopt elkaar maar in den weg. En er rijst te vens de vraag: Wat deden al deze 102 men schen hier? Was soms alles nog niet klaai'..? Ontbrak er eventueel nog iets? Als er iets gebeurt Wat doet de O.Z.D. ter voorkoming van dergelijke ongelukken? Ten eer ste zij hierbij opgemerkt, dat de vei ligheid niet gezocht wordt in de mid delen, doch in de geoefendheid van 't personeel. Gebeux-t er nochtans 'n ongeluk, clan is alles berekend op de individueele ontsnapping uit de boot. Daax-bij is het noodzakelijk: Ten eer ste-dat de boot intact gebleven is, ten tweede dat de bemanning niet te lang wacht met het besluit het schip te verlaten, exi texx derde dat de bat- tei-ijen niet door het zeewater aange tast zijn, texxgevolge waarvan chloor gassen tot ontwikkelixig komen en elk levend wezen eexi snelle vei-stik- kingsdoocl sterft. Zinkt ecxi ondex-zoeboot bij ons tot op eexi maximum van 40 nieter diepte, dan koxxit het er op aan een watexïnlaat te openen exi het water in het bewoonde compax-timent te doen stroomen. Er blijft een luchtbel over, welke denzelfden druk bezit als het water ei' boven. Vexwolgens opent men het vluchtluik, laat hiex-uit een boei naar de oppervlakte stijgen, waarna men de gelegenheid krijgt één voor éen het schip te verlaten. Via het touw met de boei er boven, voorzien vaxx het „Drager"-vest, met de slang in dexi mond exi een knijper op de neus, gaat men zoo lang zaam mogelijk naar boven. Daarvoor bevin den zich op regelmatige afstanden van el kaar houten ballen. Bij ieder hiervan pau zeert men, om zich aan den gewijzigden druk te wennen. Met dit „Dragei,,'-vest. wordt doorloopcnd bij den O.Z.D. geoefend, doch natuurlijk niet op diepten van 40 mëter, die de wer kelijkheid meestal benaderen. In Incliö be zit men een duiktoren voor dei-gelijke oefe ningen. Deze veiTicht nuttig werk en wordt gebruikt als imitatie-gezonken onderzee boot. Om de plaats aan te geven waar de boot gezonken is, laat xnen een z.g. telefoon-boei op. Komt een ter hulp gesneld schip op de gemarkeerde plaats aan, dan kan men door middel van een telefoon in de boei spreken met alle compai-timenten in het gezonken vaai'tuig. Geen bergingssysteem meer. Het bergingssysteem bestaat bij de Nedexiandschen oxiderzeedienst niet meer. Het grootste deel vancl en O.Z.D.-vloot be vindt zic'h in Indië en de dieptexi in zee zijn er vrijwel ovei'al dermate groot, dat van een zinkende ondei'zeeboot de nagels springen en deze volloopt. Daax-bij zijn de onderzeebootexi zoo groot en zwaar gewox-- den, dat er praktisch van berging geen en kel resultaat te wachten is. Op de Noordzee voox-ts zou men met een bergihgsvaartuig doorgaans evenmin succes hebben, in ver band met de zwai'e deining en het slechte weer. Ouderwetsche" voorzichtigheid. Het is merkwaardig te mogen constatee- ren bij onzen onderzeedienst, dat, ondanks de fantastisch hoog opgevoerde techniek, ondanks de evengroote maatregelen ter voorkoming van incidenten, toch de „ouder wetsche", haast klassiek aandoende voor zichtigheid gehandhaafd blijft. Dezelfde voorzichtigheid die men reeds invoerde bij de geboorte van den dienst. Om een enkel voorbeeld hiervan te geven: nog heden ten dage wordt er aan boord van onze onder zeebooten geen sterken drank geschonken noch mag er gerookt wordenl Nederlandsche duikboot in volle zee. wie tst- t te Het heeft er iets van, of het nood lot ineens zijn meedoogenlooze sla gen gaat uitdeelen aan de onder zeediensten van de diverse naties: eerst een onderzeeboot in Japan, die aan de vernietiging werd prijs gegeven, daarna een Duitsche U- boot, kortgeleden de Amerikaan- sche „Squalus" en nu, aan het einde der vorige week de „Thetis" van de Britsche navy. Deze onderzeediensttragiek Spreekt tot de harten van het Nederland sche volk en dat is geen wonder. Onze eigen marine bezit in haar duikboot-wapen een uiterst popu lair geworden onderdeel, een popu lariteit die ontstond door de bewij zen van groote deskundigheid en zeemanschap eenerzijds en het ma ken van reizen van een uitgestrekt heid, die de andere inogendheden als fantastisch voorkomen, ander zijds. Thans vraagt men zich af: kan een dergelijk ongeluk ook bij onze marine voorkomen? en zoo ja, wafc zijn de maatregelen, die men kan aanwenden om de fatale gevolgen zoo veel mogelijk te verminderen. Ter beantwoording van deze thans zoo actueele vragen hebben wij ons oor te luisteren gelegd bij diegenen die dagelijks met het onderzeeboot wapen in de weer zijn, en wier zienswijze direct getoetst is aan de praktijk. Ook bij' de navigatie bleef deze typisch Hollandsche voorzichtigheid gehandhaafd. Geen bx'avour, geen sensatie, niets wat bui- ten het technisch verantwoox-de program gaat. Men hoort thans hier exx daar de opmer- king, dat de „Thetis" in verband met haar zwaardere bewapening en uitrusting eexi gx'ooler ongelukken-risiko bezat dan eexi Nederlandsche onderzeeboot, doch het tegen deel is waar. De „Thetis" is grooter dan de O 20, doch bezit eeli kleiner ondeiwatex- bewapening en ixx het geheel geen mijnen. Voorts bezit zij geen antlluchtmitrailleurs van ons kaliber. Het is wellicht interessant hierbij nog aan te merken, dat, in dien dit laatste ongeluk- op een van onze onderzeebooten geschied was, waaxschijnlijk allen gered waren. De Nedex-landsche onderzeebooten bezitten nl. torpedobuizen aan de achterzijde, die men had kunnen openen, waax-na de inzitten den via een ladder of touw naar buiten hadden kunnexi worden gehaald. Immers het achterstuk van de „Thetis stak boven water uit! Conclusie: Op de Nederlandsche ondex-zeebooten be schikt men over een prima luchtvervex'- schingsinstallatie, waaxmede men in alle compartimenten zuurstof kan suppleeren, terwijl het uitgeademde weer geabsorbeerd wordt. Men kan het normaal 3 etmalen uit houden, tenzij, zooals reeds geschi'even, door de accu's chloox-gas ontwikkeld wordt. Bij den Onderzeedienst wordt in dit ver- band als stellig aangenomen, dat de gehee- le „Thetis"bemanning den chloox-gasdood gestorven is. Resumerende blijkt ui't dit alles duide lijk, dat er voor den Nederlandschen Oxider zedienst in geen enkel opzicht eenige lee ring valt te trekken uit het gebeurde met de in den laatsten tijd gezonken ondex-zee booten. Noch bestaat er eenige aanleiding om het reddingsmateriaal te wijzigen, be houdens eventueel het aanschaffen van de bij de Squalus gebruikte duikerklok, welke zonder meer echter bij de huidige construc- tie onzer ondex-zeebooten niet kan worden toegepast. De voox-koming van ongelukken kan men niet beter fudeeren dan op de beide facto ren, die van de oprichting van onzen O.Z.D. af als volkomen afdoende zijn gebleken: De bijzondere geoefendheid der be manning en de uiterste borg aan het materieel. Exi mocht dan tóch het noodlot een der Hollandsche onderzeebooten treffen, dan re kent men op de individueele ontsnapping. Nieuwe grensincidenten in Mandsjoekwo Russen komen over de grens. Sovjet Russische soldaten zijn Zaterdag bij Tsja/ng Kingtoe over de gx-ens van Mand sjoekwo gekomen. Zij werden direct terug gedreven door Mandsjoereesch-Japansche grensbewakers. Bij liet vuui-geveoht hebben de Russen vijf dooden te betreuren. Vijf Mandsjoex-eezen zijn gewond. De grenswach' heeft opdracht gekregen haar waakzaam heid te verschel-pen. Alle hoop opgegeven 98 man omgekomen Scherpe critiek op de marine- leiding. - Bemanning geofferd ter wille van een slecht schip. HARTELIJKE DEELNEMING, OOK UIT DUITSCHLAND. Door de werf Camel-Laii*d wox-dt officieel medegedeeld, dat men de hoop heeft opgegeven het leven der nog in de Bx-itsche duikboot Thetis aanwezige opvax-enden te redden. Aan de mededeeling werd toege voegd, dat het denkbeeld als zou men ovex-wegen het vaai'tuig op te blazen, niet op waax-heid berust. Wel zullen pogingen in het wex-k worden gesteld de boot te bex-gen. Naar de mccning van de maat schappij, zijn de mannen aan booi'd omgekomen door chloox-gas, waar van een groote hoeveelheid aan boord was en dat door den scheven stand van het vaax-tuig heeft kun nen ontsnappen. Vroeger op den dag had de admix-aliteit reeds medegedeeld, dat zich in de gezon ken duikboot ook zeven civiele ambtenaren van het departement van mai-ine bevinden. Bij de vroegex-e opsommingen wax-en deze menschen niet medegeteld. Uit de aanvullende lijst van namen, ver- sti'ekt door het departement van marine, bleek toen, dat zich 101 personen aan boord van de „Thetis" bevonden, toen de duik boot zonk. Tegen den avond meldde Havas echter nog, dat de firma Brown Brothers had beiïcht, dat ook een van haar em- ployé's aan boord van de „Thetis" was, zoo dat 102 pei'sonen aan boord waren. Hiermee is het doodental dus tot 98 ge slegen, slechts vier man zijn gei*ed. Scherpe critiek op de marine leiding. Wat zich op de werf afspeelde op het oogenblik van het bekend worden van het laatste verpletterende communiqué, laat zich nauwelijks beschrijven. Het rumoer verstomde, een doodsche stilte viel, toen de onheilvolle woorden klonken. Hier en daar begaven een enkele vrouw of moeder de krachten." Viiendcn stonden lxaar bij. in stilte, een diepe stilte, weenden de anderen. Geen hoop meei*. En dan, als tot allen de volle zwaai'te van dit alles is dooi'gedrongen,.wordt het ï-umoer herboren. Ci-itielc is er nu, critiek in over vloed, critiek in scherpe woorden. Niels is er gedaan, al dien langen tijd, zegt men. Slechts half ingelicht, en geschokt door deze smart na de martelende onzekei'heid, is men gei'ced tot schimpen en een stem zegt plot seling: „De mannen zijn opgeofferd voor het schip". Onder de wachtenden is de vader van een der machinisten. William Allen heet hij en hij vertelt ons, wat er vroeger is gebeurd. „De „Thetis" leek een ongeluksschip. Bij de eerste snelheidsproeven deed zij het. niet. Den tweeden keer weigerde ze te duiken door een mankement aan de machineiie. De apparatuur, waarmee ze moest rijzen, was defect en als ze toen had gedoken, was ze nooit meer bóven gekomen. Maar al was de duikboot nu in orde, dan was het nog dwaasheid te duiken op een plaats, waar iedex-een weet, dat een massa wrakken op den bodem liggen. Die wrakken zijn nog uit den oorlog en ze slaan op alle kaarten. Dit nummer bevat 8 pagina's DE BILT SEINT t Verwachting: Droog, lioht tot halfbewolkt, zwakke tot ma tigen N.O. wind. In het N tamelijk warm, in het Z waim. Deelneming. Inmiddels zijn x-eeds uit vele landen offi- cieele betuigingen van deelneming binnen gekomen. De Britsche koning heeft een telegram gezonden aan den eerstcxx lord der admira liteit, waarin hij verzoekt zijn sympathie te betuigen aan de verwanten der omgekome nen. De Fransche minister van mai'ine heeft den Franschen marine-attaché te Londen te legrafisch verzocht, uiting te geven aan de deelneming der Fransche marine met de ramp van de „Thetis". Hitier heeft den koning van Engeland mede namens 't Duitsche volk telegrafisch zijn deelneming betuigd met de ramp van de „Thetis". Opmerkelijk zijn de Duitsche persstemmen. Zoo schrijft de „Völkischer Beobachter": „Wij zeggen niet te veel, als wij vexklaren, dat in de laatste 36 uur, niet alleen de En- geischen overal ter wereld, maar ook ontel bare krantenlezers in Duitschland met stij gende bezorgdheid de berichten hébben ge volgd over de reddingspogingen, die eerst zoo gunstig luidden," „Gebeurtenissen als deze vereenigen alle menschen in gemeenschappelijke hoop, wel ke politieke en andei'e kloven hen andei's ook mogen scheiden. En ook ons warme medegevoel gaat thans niet alleen uit naar de nabestaanden der slachtoffei's, maar evenzeer naar 'de heele natie waartoe deze mannen behoorden, die omkwamen bij dé uitoefening van hun plicht." In gelijken zin uiten zich ook andere Duitsclie bladen. Schokkend verhaal van een duiker. Alle schepen der vloot, die naar de plaats van den ondergang der Thetis waren ge gaan zullen vandaag naar hun bases terug- kecren. De -bergingswerkzaamheden zullen door de Cammel Laird verzorgd worden. De duiker, die het eerste contact tot stand had gebracht met den onderzeeër heeft de volgende verklaring afgelegd aan de pei'S „Toen ik de bodem bereikte, die met kiezel bedekt was, vond ik den onderzeeër en begon ik op den wand te kloppen. Ik kreeg onmiddellijk antwoord. Maar de slagen schenen te worden gegeven door mannen, die spoedig uitgeput raakten. Ik werd dooi de zee voortdurend van den duikboot af gedreven en toen mijn kamex-aden en ik weer naar beneden gingen, konden wij geen enkele verbinding tot stand bren-» gen". Men zal trachten de ongelulvSboot, waar van we de tewaterlating in beeld geven, morgen met behulp van kaïbels en bokken te lichten. De ranup van de Thetis is de grootste welke de Engelsche marine in vredestijd ooit heeft getroffen. Van 25 cata- strophen i nde laatste 24 jaar kon slechts eenmaal de geheele bemanning van een gezonken ondex-zeeboot worden gered. HET WORDT HOOITIJD. Voor de boeren breken drukke weken aan: hooi tijd! Hoeveel ligt er niet in dat eene woordje besloten. De boer op ons plaatje moet bovendien nog met iets bijzonders rekening, houden, want zooals men ziet, zit er in zijn hooiland een broedend zwanenpaar.- En dit laat zich zonder meer niet verdrijven. De boer kan met de maaimachine spektakel maken zoo veel hij wil en ook de paarden mogen eens springen, het doet er niet toe. Heer Zwaan is strijdlustig en mevrouw Zwan voelt zich volkomen veilig onder be scherming van haar kranigen echtgenoot!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 1