Wij lazen voor II
Laags de Noordhollandsche
werkverschaffings-objecten
Wieringermeer
DE DAGBLADPERS OP EXCURSIE
MET DE RIJKSINSPECTIE TE
ALKMAAR.
Het geweldige werk te Winkel
aan het kanaal Alkmaar-Kolhorn
(Van onzen eigen verslaggever.)
I.
Van ergens komt een driftig zand
treintje aantuffcn, het heeft haast
om de leege kipkarren terug te voe
ren naar een lange rij mannen, die
zoodra het schorre locomotieffluitje
zijn aankomstsein de lucht in hoest,
de spaden in de vette klei steken en
hoog-op de zware last in de wagen
tjes kieperen zonder opzien, met
mathematische zekerheid. Vol zijn
de karretjes. Moeizaam nu sukkelt
het treintje weg. Verderop dreunt
een heiblok een onwillige paal in de
weerstrevende aarde, eentonig galmt
de stem van den heibaas: En een
twee drie, haal op je heiOnbarm
hartig priemt de scherpe Juni-zon op
de zweetende lijven, op het wijde
veld, waar de halfnaakte mannen
zwoegen als koelies. Een rauw lied
van den arbeid.
En eigenlijk een lied in mineur, want
we zijn hier op het terrein van de werkver
schaffing te Winkel, waar men bezig is met
het graven van een Kanaal. Werkverschaf
fing, het crisisproduct, het lapmiddel om een
zieke maatschappij weer leven in te blazen.
Werkverschaffing, onderwerp van duizend
ingezonden stukken, duizend klachten, dui
zend interpellaties en duizend moties
Als wc zoo eens aan een der mannen vra
gen, wat dat getimmerde vloertje bctcekent,
dat achter oen keet op het grasveld ligt, hoo-
ren wc prompt: „Daarop wordt 's Zaterdags
de dans om 't koperen kalf gedanst, meester.
Goud schiet er niet op over bij de werkver
schaffing."
Alzoo, werkverschaffing een noodzakelijk
kwaad, dat is de eene zijde van de medaille.
Maar, werkverschaffing als brug
naar de zaligheid van normaler tij
den met normaler loonen, werkver
schaffing als rem tegen de verslap-
pende, demoraliseercnde „steun",
wckverschaffing gebruikt voor
verkeers- en cultuurverbetering,
werkverschaffing als zeer algemeen
belang, is de keerzijde van de me
daille. Deze keerzijde nu was het,
welke de rijksinspectie van de werk
verschaffing in Noordholland ons gis
teren heeft laten zien. Onder de des
kundige leiding van de heeren Ir.
van Rossum du Chatèl en Ir. Maan
dag, resp. inspecteur en adjunct-in
specteur, heeft de Noordhollandsche
dagbladpers een excursie langs vele
objecten in Noordholland gemaakt.
De werkverschaffingsterreinen waren
voor ons tot nog toe steeds taboe, de
pers werd angstvallig geweerd.
't Was nu anders. We hebben véél gezien
en véél gehoord, zij het dan ook dat de joui-
nalisten zich eenigszins voelden als de be
roemde „rubbernecks" uit Amerika,die I a-
rijs-in-één-dag-docn", en die dezen bijnaam
gekregen hebben, omdat hun nekken wel
van elastiek mogen zijn om links-reclits-op-
neer-voor-en-achter tc kunnen kijken.
We achten bij onze lezers het begrip werk
verschaffing te bekend om daarover Jan£
uit te weiden. Slechts enkele regels „les
voor we onze tocht gaan maken. Er be
staan drie soorten werkverschaffingen: de
particuliere, de gemeentelijke en de centra
le werkverschaffing. Bij particuliere werk
verschaffing kan een ieder, dip aan be
paalde eischcn voldoet, daartoe in staat ge
steld door een subsidie uit het Werkloos-
hei dssu'bsidi ©fonds, 'n werk doen uitvoeren,,
hetwelk onder normmale omstandigheden
wegens hoogc kosten aan arbeidsloonen c.a.
niet tot stand zou kunnen komen. De meest
voorkomende dezer werken, waarin veelal
een subsidie van 70 pet. in de kosten van
arbeidsloonen c.a. wordt verleend zijn:
hapeer, en slootwerk respectievelijk het ver
werken van de specie; egaliseeren en drai-
heeren; diepspittcn.
Vooral op het gebied van drainage ligt er
ïn deze provincie nog een uitgebreid ar
beidsveld braak.
Bij gemeentelijke wekverschaffingen treedt
een gemeente als werkgever op. Diverse war
ken kunnen hier tot uitvoering komen: we
genverbetering, bagger- en slootwerk, plant-
soenwerk, rioleeringen, uitbreidingsplannen
(om de lintbebouwing tegen te gaan), uit
breiding, aanleg en verbetering van be
graafplaats etc.
Objecten in centrale werkverschaffing ten
slotte komen tot stand wanneer een pu
bliekrechtelijk lichaam als een polder,
waterschap, e.a. een groot werk laat uitvoe
ren, waarbij arbeiders uit verschillende ge
meenten worden tewerkgesteld. Bedoelde
werken zijn veelal verbeteringen van water
gangen, afgraven dijken, duibeplantingen,
wegenverbeteringen, etc.
Bij Centrale werkverschaffing komen in
de zomermaanden de arbeiders op de fiets
en krijgen daarvoor al naar gelang den
afstand een vergoeding. Volgens de in
spectie we laten deze mededèeling uiter
aard voor haar rekening is deze centrale
werkverschaffing een goede toetssteen voor
de' arbeidsbercidheid. In de praktijk zou het
voorkomen dat wanneer een gemeente werk*
loozen wil uitzenden naar een wat verafge
legen centraal object de werkloosheid merk
waardig snel afneemt!
Directe en indirecte voordeelcn.
Het doel van de werkverschaffing moet
men economisch zóó zien, dat de steun
moet verdwijnen, waarbij de wei'kvcrschaf-
fingsloonen langzamerhand iels verhoogd
worden en de emolumenten, als kolenbon,
goedkoope levensmiddelen enz. weer ver
dwijnen. Het moet, aldus onze gastheeren,
zóó worden, dat de staat de uit het vrije
bedrijf gestooten arbeidskrachten productief
te werk kan stellen op een wijze, dat deze
arbeiders zich volwaardig welen en het
minderwaardigheidscomplex: ik ben
„maar" werkverschaffingsarbeidcr verdwijnt
Daar gaat het al heen.
De tijd van slootjes graven en weer dicht
gooien is voorbij, inderdaad klinkt het lied
van den arbeid. Het klinkt ons nog droevig,
het nageslacht zal feitelijk pas de blijde
slotaccoorden hooren. Directe en indirecte
voordeelcn, schreven wij. Inderdaad.
Elke „manweek", dat is dus elke
weck, dat een man te werk gesteld
kan worden bij een bepaald object,
geeft 4/10 indirecte en secundaire
voordeelcn. Indirecte, doordat fabrie
ken materialen voor de werkver
schaffingen leveren cn daardoor
meer arbeiders in het vrije bedrijf
worden ingeschakeld, secundaire,
omdat de loonen in werkverschaf
fing hooger zijn dan in den steun,
de koopkracht dus wordt verhoogd
met alle vQordcelen daarvan.
Met Alkmaar als uitgangspunt hebben wij
bezocht de objecten te Bergen, Schoorl, Ha
renkarspel, Schagcnvaard, Winkel, Wer
vershoof, Zwaag, Hoorn, Purmerend, Mon-
nickendam, Broek in Waterland, Halfweg
en Castricum.
Zooals op elk programma, waren er ook
hier „hoofdnummers" en „kleinere attrac
ties". Het is niet doenlijk, hoe interessant
ook, ze alle uitvoerig tc behandelen, hierbij
bepalen wij ons tot de voornaamste. In
Bergen wordt een groot aantal werken in
werkverschaffing uitgevoerd, als verbeteren
wegen, verbeteren natuurreservaat e.a. Zoo
worden bijvoorbeeld in het Berger bosch
zure plaggen omgestoken cn in de vcrschc
aarde eikels gezaaid, er komt een aarden
baan, die later een weg moet worden, ach
ter het Russisch monument om.
In Schoorl wordt het rijwielpad aangelegd,
een zeer grootc verbetering cn ontlasting
van den weg Schoorl—Bergen. De kosten
zijn tol aal f 29000.
Te Harcnkarspel wordt de Slootgaardsweg
verbeterd ten behoeve van de Banne Haren
karspel. Een nutig werk! Een sloot is ge
dempt cn verlegd, de weg is drie maal zoo
breed geworden. Jammer dat hier een lec-
lijk geel toegangs'bruggetje de entree zoo
moeilijk maakt!
DE GROOTE WERKVERSCHAFFING
TE WINKEL.
Hier heeft de Rijksinspectie voor
de werkverschaffing aangenomen om
voor de provincie Noordholland in
werkverschaffing het kanaal Ond-
karspelKolhorn te graven. Het
werk wordt uitgevoerd onder dage-
lijksche leiding van de Ned. Heide-
Mij. Dit werk zal een uitgave aan
arbeidsloonen van f 665.000 en aan
andere kosten van f 280.000 vorde
ren. Bij dit werk zijn tewerkgesteld
pl.m. 500 arbeiders afkomstig uit de
gemeenten Alkmaar, Krommenie,
Wormerveer, Koog aan de Zaan,
Zaandijk en Zaandam, welke arbei
ders per autobus van en naar het
werk vervoerd worden.
Een Centrale Werkverschaffing dus, on
derdeel van het groote Westfriesche Kana-
lenplan, dat zooals bekend inmiddels veel
van zijn grootheid heeft ingeboet, omdat
verschillende ondcrdeeleil niet worden uit
gevoerd.
Niets bijzonders overigens, groote werken
we denken aan het Twente Rijnkanaal
en de slagkruiscrbouw loopen steeds ach
ter de conjunctuur aan. In ieder geval dit
onderdeel is zeer productief,
het vormt immers de groote verbin
dingsweg te water met het nieuwe
land,de Wieringermeer, die voor de
groote ladingen graan, stroo e.d.
zulk een kanaal uitmuntend gebrui
ken kan.
Het kanaal loopt vanaf Alkmaar door dc
oude ringvaart van de Heerhugowaard via
Oudkarspel naar Kolhorn, heeft dus een
respectabele lengte, wordt 3/4 meter diep
cn 30 meter breed. Aan beide kanten is een
damwand met betonkoppen. Men wei'Hjt
thans aan het laatste stuk van 6 K.M. leng
te, is daaraan begonnen half November en
moet binnen twee jaar klaar zijn. liet groot
ste werk bij dit object waren de vele voor
bereidingen. Eén polder werd als 't ware in
tweeën gescheurd, dus voor men het water
in het gegraven kanaal toelaat, moet de
gcheele afwatering van de twee nieuwe
polders opnieuw geregeld zijn. Er werkt
thans 470 man, zooals gezegd, uit verschil
lende gemeenten en met verschillende
capaciteiten. De werkverscliaffingsloonen
zijn gebaseerd op de loonen uit het vrije
bedrijf. Het is duidelijk, dat dus voor dc
verschillende gemeenten het basisuurloon
in werkverschaffing verschillend is. Men
neemt nu het basisuurloon van de gemeente
waar de loonen het laagst zijn cn geeft na
berekening van liet in accoordwcrk
(dus basisuurloon plus z.g. overgeld)
de arbeiders uit dc „duurdere" gemeenten
nog een procentischc toeslag.
Geen vetpot.
Als men de zwoegende mannen ziet, en
in den loop van den dag van de inspectie
hoort, dat over het algemeen prima wordt
gewerkt, ook door de afdeeling „vaklieden",
als timmerlui, betonbouwers, enz., en men
ziet daarnaast de loonen, dan dringt zich
onweerstaanbaar de gedachte op: „Geen
vetpot". Loonen van f 17f22 weliswaar bij
een „werkdag" van 8 uur, waarbij echter
vier uur vervoertijd komt en men dus 12
uur van huis is, kan men bezwaarlijk
„hoog" noemen. Echter, na de eerste strub
belingen schijnt alles vlot te verloopen cn
volgens dc inspectie werken de arbeiders
als ze toch in werkverschaffing moeten ar
beiden, graag te Winkel.
Het is een eigenaardig gezicht dit
machtige werk te zien uitvoeren op
een manier zooals men dit CO jaar
geleden deed: alles met handkraohL
Heien, graven, schaven, ijzerbewerking en
vele andere dingen, die een gewoon bedrijf
tegenwoordig mechanisch doet. Geen won
der dat bij dit werk in „normaal aange
nomen werk" fl 450.000 verloond zou wor
den tegen thans een millioen voor het ge-
heclc kanaal.
Echter het Rijk betaalt de f 550.000
welke ze andera aan „de steun" zou
moeten offeren, dus in feite kost
het op duurdere wijze uitvoeren
niets meer.
Er komt meer geld in circula
tie, het gemeenschapsbelang ligt
voor de hand!
Men verzekerde ons, dat ook 's winters
het basis uurloon, ondanks de dan ongun
stige weersomstandigheden gehaald kan
worden. Vaklieden als timmerlieden, be
tonwerkera verdienen door den* toeslag
steeds meer. Dit object moet men voorname
lijk zien als uitkomst voor dc groote ste
den, die hier een goede uitlaatklep voor
hun arbeidersoverachot hebben gevonden.
Extra nummers.
Als een goed innpressario hadden de hee
ren van Rossum en Maandag nog eenige
extra-nummers toegevoegd. Direct bij liet
Kanaalobject sluit aan het verlagen van
dc Westfriesche Binnendijk van Kolhorn
naar Boerensluis. Hier is een loonpost van
f 13000.geraamd.
Het Hoogheemraadschap laat uitvoeren
liet afgraven van deu Groetpolderdijk over
een afstand van 4620 meter.
Het zal kosten aan loon f 15000.aan bij
komende kosten f5000.—. Bij Aartswoffd in
het nieuwe land is men aan het diepspitten
om de goede klei boven te krijgen. Wierin
germeer is, aldus Ir. Maandag, liet. werkver
schaffingsobject dat dc minste klachten heeft
gegeven. Wij meenden wel eens anders ge
boord tc hébben!
HoogheemraadschapWegschap.
Op onzen verderen tocht door Noord
Holland hadden wij volop gelegen
heid op te merken van hoeveel be
lang de uitgevoerde plannen tot we
genverbeteringen door het Hoog
heemraadschap Hollands Noorder
kwartier zijn geweest. Men moge
dit lichaam dan wel eens spottend
„wegschap" noemen, het is de groote
vraag of de provincie zooveel voor
het wegennet zou hebben gedaan!
Een mooi object is ook dat te Wervers-
hoof. Hier wordt een gedeelte van de
z.g.n. Onderdijk en Kagerdijk, welke voor
malige Zuiderzeedijken zijn, onder beheer
van het Hoogheemraadschap Noordhollands
Noorderkwartie afgegraven. De kosten aan
dit werk vebonden zijn: loon 26.250.bij
komende kosten f 28.600.De uitvoering
van dit werk zal een belangrijke verbete
ring voor de gemeente Wervershoof betee-
kencn. De gemeente Wervershoof en de
provincie Noordholland hebben dan ook
een financiecle bijdrage in uitzicht gesteld
in dc bijkomende kosten.
Als compensatie voor het niet uitvoeren
van het kanaalplan MedemblikEnkhui
zen, wordt hier straks een weg van Groote
broek naar Andijk gelegd, 6 K.M. door een
tuinbouwstreek waar thans geen huis staat
een weg dus als door het Geeskneram'bacht,
Een bezoek aan de werkverschaffing te
Zwaag en Hoorn besloot ons ochtendpro
gramma, dat bevatte de werkverschaffing
in dienst van de verkeersverbeteringen.
In den middag hebben wij zeer interes
sante gegevens kunnen verzamelen over de
werkverschaffing in dienst van cultuur en
wetenschap en o.a. dc aanleg van „lysi-
meters" te Castricum gezien, aanleg ten
dienste van de oplossing van het vraag
stuk der wateronttrekking der duinen. In
een slotartikel zullen wij dit morgen be
handelen!
SLOOTDORP.
Fokpaardendag op het
sportterrein
Schitterend qcslaaqd.
Van den fokdag van gisteren mag
gezegd worden, dat deze weer uit
stekend is geslaagd. Een groot aan
tal paarden, over 't algemeen van
best gehalte en schitterend weer.
Slechts de belangstelling had veel
grooter moeten zijn.
Door de heeren Snerp, plaasvervangor
voor Diederen,* die verhinderd was, en dc
Graaf werd vlot gekeurd. De regeling was
evenals de vorige keeren in handen van
den heer K. J. Kaan, die natuurlijk de zaak
puik verzorgde.
Om 10 uur begon de strijd. Begonnen
werd met de hengstveulens. Een tamelijk
goede groep met als uitblinker de no. 1
geplaatste van A. Spaans te Kolhorn. Een
best veulen, die bovendien nog erg profi
teerde van zijn mooi pruikje haar.
De merrie veulens waren best. De terug
geroepenen waren alle vier uitstekende die
ren, die overal in den strijd kunnen ver
schijnen. Onder de niet terug geroepenen
waren ook nog verschillende die weinig of
niets minder waren. Hun eenig gebrek lag
hierin, dat ze te jong waren en dientenge
volge de krijg niet konden volgen.
De eenjarige merrie'n mochten zich ook
laten zien. Dc bovenaan geplaatste, was
een schitterende jaarling. Geweldig grof en
gespierd. Wel verwachten we, dat de volg
orde 't volgend jaar wel eens anders zal
kunnen zijn. Beatrix van J. P. Dieleman b.
v. die dc laatste plaats van de teruggeroepe
nen bezette en Birone van E. Bruins, die
niet geplaatst werden, zullen nog wel eens
van zich laten hooren.
En nu de twenters of twee-jarigen. Ook
alweer een beste collectie. Wel hebben wij
ons. over de plaatsing eventjes afgevraagd
of Nora van Middenmeet* niet te laag is
geplaatst en waarom Paula een best twen
ter, maar met een gezwollen sprong wel
werd terug geroepen.
Na ruim een uur te hebben gepauseerd
kwamen de 3-jarigen aan de beurt. Deze
paarden werden gekeurd voor inschrijving
en daarnaast voor- dc premiën. Van dc 16
aangegevenen werden er 15 ingeschreven.
Een tc hoog percentage naar liet ons
voorkwam. Een drie-lal dieren van slechte
kwaliteit of grove gebreken werden opge
nomen financieel natuurlijk wel een suc
ces, maar ons dunkt, dat is ook alles.
Als no. 1 werd geplaatst Margot van Es-
poir van J. Geerligs te Anna Paulowna. Een
beste vlotte merrie en voldoend grof. De
daarop volgende zou niet te slaan zijn, in
dien haar stand en stap voor goed waren.
Bij de merrie's van 47 jaar werd in 2
maten gekeurd. Eerst werd de kleine maat
opgeroepen. Aan den kop hiervan stonden 3
schitterende merrie's, die elkaar weinig
maakten, en morgen misschien precies an
dersom geplaatst zouden worden. De hierop
volgenden waren ook goed, maar vielen
toch bij hup voorgangers erg terug.
Bij dc groote maat waren weinig aan
trekkelijke merrie's. Wel grof en zwaar,
maar niet zoo innemend. Vooral nummer 2
is buitengewoon zwaar in alles.
Kampioenen werd Clara van J. Waiboer
uit Anna Paulowna. Mede candidaat was
Maric van Jac. Woets, de winnaar in de
groote maat.
Nog werd getoond Elegant v. Willy Stone,
deze kwam schitterend voor en zal op dc
nat. tentoonstelling te Den Bosch een ern
stig woordje medespreken,
De uitslagen.
Hieronder volgen de gedetailleerde uit
slagen.
Hengstveulens: 1. Castor, v. Kolhorn, van
A. Spaan te Kolhorn; 2. Monarch v. d. Waard
van R. L. Waiboer, 3. Dragonzon v. Princes,
van Jb. Geerligs, beiden te Anna Paulowna,
alle drie een medaille.
Merrieveulens: 1. Agnita v. d. Waard van
R. L. Waiboer te A. Paul.; 2. Beppie v. d.
Radiboudhoeve van A. P. A. Hermus te Mid
dcnmeer, 3. Willy v. K. G. de Kaan te A.
Paul., 4. Mirza v. Oorlerveld, v, G. Geerligs,
resp. f 10, f 10, f 7.50, f 7.50
Éénjarige merries: 1. Rudolfine v. A.
Pruissen te Haarlemmermeer, 2. M ai zink a v.
d. Waard van R. L. 'Waiboer, A. Paul., 3.
Hcrmiena v. dc wed. J. PP. Schuiringa te
Middenmeer, 4. Emma van A. Pruissen te
Haarlemmermeer, 5. Cula van J. de Graaf te
Haarlemmermeer; 6. Beatrix van Dragon v.
Jb. Geerligs, A. Paul, 7. Dirkje van Dorpzich
van J. de Graaf, 8. Beatrix van Wieringer
meer, van J. P. Dieleman, W.meer, resp.
f 22.50, f 20, f 17.50, f 15, f 12.50, f 10, f 7.50
cn f 5.
Tweejarige merries 1. Kristien v. d. Waard
van R. L. Waiboer, A. Paul., 2. Hifda v. El-
drik van W. Zadelhof tc Wieringerwerf, 3.
Olga v. Brugzicht van J. P. Dieleman, W.
meer; 4. Nora v. Middcnmeer van de wed.
Schuiringa; 5. Jacoba v. E. Bruin, 6. Paulu
v. dezelfde, 7. Midza d'AHEA van de wed.
Schuiringa, allen idem; 8. Hersenrina van
A. J. Barendrecht tc Schermerhora.
3-jarigen, respectievelijk 40, 35, 30, 25, 20,
15 en 10 gulden: 1 Margot van Espsir van
Jb. Gerligs voorn.; 2 Tertia van J. P. Die
leman voorn.; 3. Florette van J. Onderdij'k
Een paardenknecht siert het kampioensdier van den Wieringermeerpolder op.
Op het kledne plaatje: In draf voor de jury.
DE RUSSISCHE LIEFDE VAN
Dr. ROMEIN.
Het Handelsblad heeft een interview ge
had met dr. J. Romein, den nieuwen hoog
leeraar aan de Gemeentelijke Universiteit
te Amsterdam, om wiens benoeming zoo
veel rumoer is geweest.
Men weet, dat de Amsterdamsche com
munistische raadsleden hun stem op dr.
Romein hebben uitgebracht, omdat zij ver
wachtten, dat de vroeger communis
tisch gezinde geleerde wel zou omzwaai
en tegelijk met de neiging der Westersche
democratieën naar een goede verstandhou
ding met Sovjet-Rusland.
Wij laten een gedeelte van het inter
view hier volgen:
Wat is volgens U bovenal noodig?
Wat bovenal noodig is? Verdraag
zaamheid. Dat beginsel moeten we zoo hoog
mogelijk houden. Verdraagzaamheid en vrij
heid \an meeningsuiting.
Maar laat zich uw uitspraak wel goed
rijmen met uw oude sympathie voor de
Sowjet-Unie?
Daar zou ik slechts dit van willen
zeggen, aldus dr. Romein: Het moet een
ieder duidelijk zijn, dat wij steeds meer
toegaan naar een maatschappij met een
economisch gebonden structuur. Gezien
deze economische gebondenheid heb ik al
tijd, als tegenwicht, de noodzaak van vrij
heid in het geestelijke leven gevoeld een
synthese dus van vrijheid en gebondenheid.
Nu kende, ook indertijd al, de proletari
sche dictatuur in Rusland de vrijheid niet,
doch in de eerste jaren, na dc bolsjewisti
sche revolutie was de hoop gerechtvaardigd
dat deze dictatuur slechts van tijdelijken
aard zou zijn om dan de nieuwe geeste
lijke vrijheid te brengen.
Die verwachting is echter tot nu toe in de
practijk niet in vervulling gegaan, zoo be-
sioot ')e nieuwbenoemde professor dit ge
deelte van het onderhoud.
EEN „MISDAAD".
De „Java Bode" concludeert in een arti
kel over onze vlootuitbreiding. dat Indië
zich moet laten hooren vóór het Vlootplan,
dat, naar deskundig oordeel, deze kolonie
geeft waarop zij, gezien in het licht van
de huidige omstandigheden, aanspraak
heeft, en duidelijk moet naar Holland op
klinken, dat Indië zich niet wil neerleg
gen bij den huidigen toestand op het ge
bied van de weermacht, en dat wij het hier
een misdaad achten indien dit koloniale
rijk onvoldoende beschermd blijft cn daar
door steeds meer de hebzucht van sterkere
staten opwekt.
„Hiertoe moge een algemeen protest uit
gaan, zoodat in Holland geen moment
wordt getwijfeld aan de meening van In
dië ten opzichte van een probleem, dat in
belang verre uitgaat boven elk ander
vraagstuk."
te Middcnmeer; 4. Ivonne van de Wed. J.
P. Schuiringa te Middcnmeer; 5. Mier van
de Noorman van E. Bruins voorn.; 6. Bcr-
tha van R. Hoeksema te Middenmeer; 7.
Ingrid van S. Breebaart te Middcnmeer.
47-jarigen, kleine maat. Respectievelijk
40, 35, 30, 25, 20, 15 en 10 gulden: 1. Clara
van J. Waiboer te Anna Paulowna; 2. El-
vire van A. Spaans te Kolhorn; 3. Julia
van G. Gereligs voorn.; 4 Bertha de Zeve-
cotq van Wed. Schuiringa; 5. Clara van
Oudemolen van A. Spaans; 6. Julia van
Schermerhora van A. Barendrecht, voorn.;
7. Olga van Rozenhof van E. Bruins, voorn.
Dito, groote maat. Respectievelijk 40, 35,
30, 25, 20, 15 en 10 gld.: 1. Marie van Jac.
Woets te Middenmeer; 2 Roulette van W.
Zadelhof voornoemd; 3. Spera van Bloe-
nYendaal van denzelfde; 4. Clementine van
G. C. de Slutter te Middenmeer; 5. Irene v.
G. H. Geerligs voorn.; 6. Lies van R. L.
Waiboer, voorn.; 7. Nis ka van derozelfde.
KOEGRAS
JULIANADORP.
SCHOOLFEEST.
Gisteren vierden de kinderen 'der laagste
vier klassen der O.L. school te Julianadorp
hun jaarlijksche schoolfeest. Met elf luxe
auto's en twee bussen vertrok men om 9
uur naar Alkmaar. Daar werd een bezoek
gebracht aan den muziektuin, terwijl later
een wandeling werd gemaakt naar de
Apenkooi en de Hertenkamp. Daarna ging
het naar de Bedriegertjes te Bergen, waar
naar hartelust werd genoten van de vele
vermakelijkheden. Vervolgens trok men
verder naar Schoorl en speelde daar in den
speeltuin en in het zandgat.
Hoogst voldaan keerde men over Petten
en Callantsoog huiswaarts en arriveerde te
ongeveer half acht te Julianadorp. Eern
woord van dank mag zeker niet onthouden
worden aan de autobezitters die hun wa
gens belangeloos beschikbaar stelden,
ANNA PAULOWNA
VERKOOPING.
Gistermorgen had in Veerburg de verkno
ping plaats van de boerenwoning met bol
lenschuur, arbeiderswoning en bouwland,
aan den Grasweg, tezamen groot 12.68.10 ha.
en in huur bij de fa. De Boer— Nieuwland.
Op de verleden week gehouden verkoo-
ping bij opbod was de inzet f 1S652.36.
Het geheel werd nu, na combinaties en
afslag, gemijnd door den heer Jac. Rozen
broek, als vertegenwoordiger der N.V. Staal
duinen te 's-Gravenzande, die eigenaresse
werd voor f 21553,36.
LANGENDIJK
OUDKARSPEL.
TOESTAND WILLEM KWAKS.
Nog steeds buiten kennis.
Naar wij vernemen, was de toestand
van den bij het ongeluk op Schiipfhol zwaai!
gewonden milicien Willem Kwaks heden
nacht nog zeer ernstig. Hij verkeerde nog
steeds buiten kennis.
HEERHUGOWAARD
GARAGEBOUW GEGUND.
Het bouwen van een garage voor den
heer Jac. Appel is gegund aan Kamp, Mid
denweg, alhier.