Dijkbreuk en overstrooming °Zk::l% t Wij lazen voor U.... Ds. Niemoeller protesteert Onze trekpaardenfokkerij is gezond „Doofheidsinstructeur" krijgt twee jaar ramp in België Men verneemt, dat ds. Martin Niemoeller formeel heeft geprotesteerd tegen de be schikking van den Rijkskerkeraad, waar bij hij op de lijst van predikanten in niet- actieven dienst geplaatst is. De ramp in België, veroorzaakt door het doorbreken der dijken langs het nog niet in gebruik genomen AI- bertkanaal, ondervindt ook in Ne derland groote belangstelling. Im mers, wij Nederlanders, wonende in „de lage landen bij de zee", weten, wat dijken en dijkdoorbraken betee- kenen en oefenen daarom een voort durende controle op de dijken uit Nederland, ontworsteld aan de zee, lieefl altijd een groote belangstelling gehad voor dijken, want men kan zich in. ons land geen water voorstellen, of er ligt, een dijk langs en wanneer het geen dijken zijn, die het wa ter tegenhouden, dan zijn het de duinen, die voor de bescherming van ons land zorgen. We hebben dan ook tal van verschillende soorten dijken, die voor allerlei doeleinden gebruikt worden. Wij beperken ons niet uit sluitend tot rivier- en zeedijken, doch ken nen ook nog hot verschil tusschen zomer en winterdijken, terwijl wij ons tenslotte ook nog kunnen beroemen op liet bezit van ver schillende slaperdijken. Geen wonder dan ook, dat. de dijk in ons waterrijke landje een buitengewoon groote rol speelt. De ontwikkeling van den dijken- bouw. Terwijl vroeger in bet algemeen dijken opgeworpen werden uit klei, gaat men te genwoordig geheel anders te werk in ver band met het feit, dat daaraan talrijke moei lijkheden verbonden waren. Het was veelal lastig groote hoeveelheden goede klei te vin den, terwijl daarin dan bovendien door on gelijke zakkingen scheuren ontstonden, die een blijvende afscheiding vormden. In den laatsten tijd is het gewoonte geworden, de kern van den dijk van zand op te werken, terwijl de kruin en de zijvlakken dan na derhand van een goede kleihcdekking voor zien worden, aan de buitenzijde om het in dringen van water door de zandkern te be letten, aan de binnenzijde om het beloop vast te leggen en geschikt te maken voor grasbegroeiing. Zomer en winterdijken. In Nederland kennen we dan in de aller eerste plaats rivierdijken. Deze moeten zeer stevig zijn. althans langs de groote rivieren, omdat liet lfooge water, dat afkomstig is van hoog- en middelgebergte, soms weken achtereen een groote druk op de dijken kan uitoefenen. Wc maken hier dan weer onder scheid tusschen de zomer- en winterdijken, die in het jaargetijde fungceren, waarnaar f genoemd zj.jji De. gpmordjUtcn zijn vrij ag en dienen slechts om het. water' bij ccii wat hogeren stand tegen te houden. De win terdijken daarentegen hebben een 'veel zwaardere taak, daar ze bij ijsvorming en bij hevigen regenval het water binnen de perken moeten- houden. Deze dijken zijn dan ook meestal op grootcn afstand van de rivier gegraven, zoodat deze zich eerst ge heel over de uiterwaarden en den zomer dijk kan uitbreiden, eer hij den winterdijk bereikt Van een overstrooming is in ons land dan ook nagenoeg nooit sprake, temeer, daar op een enkele plaats zelfs opzettelijk een gat. in den dijk gemaakt is, zoodat het water bij een te hoogen stand daarover kan stroomen, zijn loop over het land kan ne men, om even later weer door een zijrivier in de hoofdrivier terecht te komen. We den ken hierbij aan Noord-Brabant, waar in de buurt van Grave een dergelijk gat in den dijk gemaakt is. Het water stroomt dan in de richting van 's-Hertogenbosch, waar het tenslotte weer in de rivier opgenomen wordt. Dit wordt de Beersche overlaat genoemd. Boven stormvloedshoogte. Minstens even belangrijk zijn voor Ne derland de zeedijken, die evenwel uitslui tend op die plaatsen aangebracht zijn, waai de duinen ontbreken. Friesland en Gronin gen zijn dus geheel omdijkt, terwijl in Zee land, Zuidholland en Noordholland alleen daar dijken aangebracht zijn, waar de duinen ontbreken, of waar zc niet sterk genoeg zijn, om bet land te beschermen. Bij het snaken van deze dijken moet men niet alleen rekening houden met de hoogte van den vloed, dus met de hoogte van liet water, wanneer dit in rust is, doch ook met de golflengte daarboven en het uit- loopen der golven tegen den dijksbeloop. De kruin ligt daarom dan ook meestal 2 a 3 nieter hoven stormivioedshoogte en bij ongunstig gelegen dijkvakken nog aanmer kelijk meer, wel meter. Meestal wordt eerst een buitenberm aan gelegd niet de voorkant op 1 a 1.5 meter boven gewoon hoog water. Op liet boven vlak van de beivn en op bet daarachter liggende beloop van den hooger opgaan- den dijk, welk gedeelte dan wel tuimeldijk heet, is dan een grasmat dikwijls voldoen de sterk tegen de golfslag. Op de hooge butenberm staat bij stortvloed niet veel water, zoodat de golven breken en minder hoog oploopen en de tuimeldijk dus min der te lijden heeft; de breedte van de kruin is soms maar een paar meter. Een dijk, volgens dit beginsel is bijvoorbeeld die van dc Borssele-poldcr aan de Wcster- Schelde. Een ander voorbeeld van een be roemde dijk in Nederland is de West-Kap- pelschc Zeedijk op het eiland Walcheren, die al heel wat storm heeft, moeten trot- seeren. Niet minder beroemd is de Honds- bo&sche Zeewering, die uit. niet minder 'dan drie achter elkaar liggende dijken bestaat, de waker, droomer en de slaper, die zoo als run naam aanduidt, ieder op hun beurt hun plichten te vervullen hebben. Hoe kan een dijkbreuk ontstaan? Vanzelfsprekend heeft de dijk in de eer ste plaats te lijden van de voortdurende golfslag en 's winters van het drijfijs, dat er langs schuurt en brokken aarde en stee- nen meesleurt. De dijk kan echter ook plot' seling op den bepaalde plaats instorten. Dit wordt veroorzaakt door doorkwelling, waar bij het water zich een weg baant door of onderdoor de dijk en daarbij los materi aal, hoofdzakelijk zand meevoert. Het gevolg hiervan is, dat cr in of onder den dijk langzamerhand een groot gat ont staat, waardoor de dijk in elkaar zakt en het met water verzadigde dijkslichaam naar buiten wegzakt. Het water kan dan vrijelijk het land overstroometi en met het leggen van een nieuwen dijk moet gewacht wor den tot liet water voldoende gezakt is. De nieuwe dijk wordt clan meestal niet op de plaats van den oude aangelegd, doch om de buitenzijde van het uitgespoelde gat of zgn. wiel heen. Bij zeedijken moet men er vooral op letten, dat het getij, dus het naar binnen- en weer tcrugloopcndc water bij vloed en eb, dc dijk niet ondermijnt, omdat daardoor dijkstortingen ontstaan kunnen, zooals bijvoorbeeld in Zeeland langs dc Westerschclde nog al eens het geval is. Natuurlijk zijn cr tallooze middelen om de dijken weer te versterken tegen de aanval len van het water. Men kan ze beklceden met krammat, rijsbeslag, puin- en steen- glooiing. klinkerbestrating of met pinten beton. Bovendien kunnen er dan nog vóór dc dijk rijen palen aangebracht worden, die er voor dienen de golfslag te breken. On danks al deze voorzorgsmaatregelen komt het toch nog wel eens voor, dat een dijk doorbreekt, zooals ditmaal in België het geval geweest is. Waorscliijnlijk is door kwelling hier de oorzaak, maar, waar de dijk geheel verwoest is, is het moeilijk dit met zekerheid te zeggen. Ongeluk op het Zandvoortsch station Schilder ernstig gewond. Op het station te Zandvoort is gistermor gen een ernstig ongeval gebeurd. Om on geveer half twaalf waren eenige schilders onder de stationökap aan het werk en maakten daarbij gebruik van een vier me ter hooge stellage. Op een gegeven oogen- blik verloor de 21-jarige A. van der Hurk uit Nijmegen bij het achteruitloopen zijn evenwicht en kwam op den steenen vloer terecht. Dokter C. A. van Fraassen, die de eerste hulp verleende, constateerde, dat de on gelukkige een ernstige beenbreuk en eenigo gebroken ribben had gekregen. H«t slachtoffer is naar het ziekenhuis St. Johannes de Deo te Haarlem overgebracht. EEN KONING MET GRAANSCHOOF VEREERD! Ter gelegenheid van de opening van een uien wen spoorweg tusschen Burg as en Pomorië bood een Bul gaarsch boerenmeisje koning Boris, die in hoogst eigen persoon de plech tigheid verrichtte, een graanschoof ten geschenke. Ds. NIEMOELLER. Verruiming export echter noodzake lijk. Grootsche demonstratie in Den Bosch. De vereeniging „Het Nederlandsche Trek paard" viert haar vijfentwintigjarig be staan met een groote tentoonstelling van dc beste fokpaarden in de prachtige vee hallen te 's I-Iertogcnbosch. Onder enorme belangstelling, zoowel uit binnen- als buitenland, is derze expositie gisterochtend geopend, welke plechtigheid geschiedde, bij ontstentenis van den minis ter van Econofische Zaken cn Landbouw, mr. M. P. L. Steenberghe, door ir. A. L. H. Roëbroek, directeur-generaal van den Landbouw. Ir Roebroek zeide in zijn openingsrede oxn. het volgende: De fokproducten kunnen met gepasten trots getoond worden, immers, het is be kend, dat de Nederlandsche trekpaardfok kerij niettegenstaande de moeilijke econo mische omstandigheden niet alleen haar positie heeft weten te handhaven, maar zich in steeds stijgende lijn weet heeft ontwikkeld, met het resultaat, dat deze fok kerij zich met elke andere soortgelijke fokkerij in het buitenland kan meten. Het is de Nederlandsche trekpaardfok kerij ernst met haar streven het allerbeste voort te brengen. Steunend op den grond slag, dat het trekpaard uitsluitend een werkpaard moet zijn, dat op economische wijze zijn arbeid levert cn de eigen bedrijfs- producten op zoo voordeelig mogelijke wij ze in nuttige arbeidsprestaties heeft weten om te zetten, kan het niet anders of in hreedc kringen van die boeren, die ver- kceren onder bedrijfsomstandigheden,waar dit type paard op zijn plaats is, moet de belangstelling groot zijn. Dat deze fokkerij gezond is, blijkt ook daaruit, dat zij zich verder ontwikkelt niettegenstaande de af zet van het beste fokmateriaal tegen zeer hooge prijzen reeds geruimen tijd niet meer dié beteekenis beeft en dus ook niet'meer dié stimuleerende werking uitoefent, wel ke nu eenmaal steeds daarvan op de fok: kerij uitgaat. Een en ander neemt echter niet weg, dat wij verlangend uitzien naar verruiming van de mogelijkheid van export van fok paarden, daar de Nederlandsche paarden fokkerij meer kan voortbrengen dan uit sluitend voor liet voorzien in eigen be hoefte noodzakelijk is. Dit geldt niet alleen voor de trekpaard- fokkerij, maar ook voor de landbouwtuig- paardfokkerij. Vergelijking met kunstmatige arbeidsbronnen. Dat de arbeidsbron liet paard nog steeds in de overgroote meerderheid onzer landbouwbedrijven op economische gron den de vergelijking met de kunstmatige arbeidsbronnen gemakkelijk kan doorstaan meent spr. uit de leerrijke studie van den rijksveelteeltconsulent voor Zeeland in samenwerking met de praktijk verricht, wel te mogen vaststellen. Zoo ziet spr. dan ook met gerustheid de toekomst voor onze paardenfokkerij tegemoet, al zou hij ook gaarne zien, dat de belemmeringen, waaraan de afzet onderworpen is, spoedig tot het verleden behoorden. mÊÊÈÊmUit de Pers van heden Minister „varkenshoeder-van- den-weg"I Het Handelsblad (lib.) vindt, dat het veel te lang duurt alvorens de nieuwe Wegen verkeerswet, waarhij roekelooze automobi listen strenger gestraft zullen worden, in werking treedt. De fatsoenlijke weggebruikers zullen, al dus het blad, van deugdelijker strafsancties tegen hun onbehoorlijke en onverantwoor delijke verkeers-genooten voorloopig dus nog wel verstoken blijven. Om nog te zwij gen over uitbreiding van het verkeersvei- ligiheidstoezicht langs den weg, dat nog steeds buiten de belangstelling onzer lands bestuurders schijnt te liggen in tegen stelling met het economische vervoerstoe- zicht, waar de oevrheid zich over-ijverig toont. Maar de minister van Waterstaat schijnt dit alles niet zoo erg te vinden. En als hij het wel erg vindt, waarom bewijst hij dat dan niet door wat harder op te schieten, al thans daar, waar de materie is voorbereid en al lang klaar ligt voor gebruik? Nederland-langs-den-weg wacht op bescherming tegen het genus „ver- keersvarken". Maar de minister dreigt, ongetwijfeld tegen zijn bedoe ling, door een traagheidsproces de .varkenshoedcr-van-den-weg te worden. „Minister Goseling met den proc.-gen. in zijn armen." De Avondpost (ohr. lib.) over het verweer van minister Goseling: Niet aangenaam deed het aan, dat. de mi nister vrijwel alles, wat bij de andere par tij fout is geweest, goedpraatte. Behoudens een enkele slappe uitlating nam hij den procureur-generaal van begin tot eind in bescherming en stak hem zelfs pluimen op den hoed. Wij dachten aan het begin van het bekende Erlkönig-gedicht: Wie rijdt daar voort door nacht en wind? Het is een vader met zijn kind. Hij drukt den knaap vast in zijn arm! En koestert hem En houdt hem warm- Zo reed minister Goseling door den storm van dit debat heen, den- P.-G. in zijn ar men. f 40 millioen achterstand op Ned.-Dnitsche clearing Een onderzoek ingesteld. De Nederlandsche Kamer v. Koop handel voor Duitschland houdt zich reeds geruimen tijd bezig met het vraagstuk der ongunstige ont wikkeling van de goederenruil tus schen Nederland en Duitschland, die tot een achterstand op de clearing van circa 40 millioen gul den heeft geleid. De Kamer is van oordeel, dat het van groot belang is, dat alle belanghebbenden de ontwikkeling van liet handelsverkeer van Duitschland met Nederland en zijn overzcesche bezittingen goed kunnen over zien om daaruit elk voor zich de noodige conclusies te kunnen trekken. Om die re den is dezer dagen door de Kamer een uitvoerig overzicht van het handelsverdrag tusschen Nederland en Duitschland in dc periode van 1930 tot 1938 gepubliceerd, hetwelk is samengesteld door het gedcle: geerd bestuurslid der Kamer, mr. A. E. D. van SaheY, te Amsterdam. Op 4 Juli a.s. zal tc Scheveningen dooi de Kamer een openbare vergadering Wor den gehouden, waarop mr. von Saher een rede zal houden over de resultaten van zijn onderzoek. Vrachtauto rijdt op autobus in Vijf personen niet ernstig ge wond. Gistermiddag omstreeks twee uur wilde een autobus van de firma de Haas uit Vee- nendaal. welke een dienst onderhoudt tus schen Veencndaal cn Ede, en waarin drie passagiers gezeten waren, tusschen de Klomp en Ede op den betonweg stoppen om een dame in te laten. Een vermoede lijk tc dicht achter de bus rijdende vracht auto uit IJmuiden reed zoodanig op de bus in, dat deze dwars over den weg kwam te staan en onmiddellijk ondersteboven viel. De drie passagiers en de chauffeur liepen hierbij verwondingen op. Zij konden echter na door dr. de Waard uit de Klomp ver/ bonden te zijn, hun weg vervolgen. Dc vrachtauto reed na de botsing nog dertig meter door en kwam in een sloot terecht. De chauffeur, die alleen in den wagen zat. werd aan liet hoofd gewond. Ook hij kon na verbonden te zijn huis waarts keeren. JONGETJE IN ZEE VEDRONKEN. Gistermiddag om kwart voor drie is de negenjarige Tonny Hofmans uit Den Haag op het stille strand bij den eersten golfbre ker nabij het ververschingskanaal, waar hij in zee aan het zwemmen was, door den stroom meegesleurd en verdronken. Een dertienjarig vriendje, dat in zijn na bijheid was, heeft nog pogingen in liet werk gesteld om hem te redden, doch is daarin niet geslaagd. Het lijkje is nog niet aan gespoeld. Stellingen stevig betrokken. De Maasbode (r.k.) schrijft naar aanlei ding van 's ministers rede in clc Tweede Kamer. Het was ecu goede dag vooY den minister en voor dc rechtszekerheid in Ne derland, die wij ook, met betrekking tot het overleggen van stukken en liet hooren van ambtenaren, veiliger achten in 's ininis ters systeem, dan in dat. van den heer Schouten, die liet zijne meer met dreun van klank dan met kracht van argumen ten verdedigde. Of de minister bij de Kamer nog iets be reikt zal hebben? De stellingen waren wel erg stevig be trokken! Dr. Colijn en het kapitalisme. Uit het Volk (S.D.A.P.): Dezer dagen, bladerend in de oude bro chure van wijlen dr: A. Kuyper over „Dé Christus en de sociale nooden", welke ver scheen in 1S95, trof ons een passage, dié wij hier nog eens willen afdrukken: „En, al is het nu ook, dat ge drie, vier uitsprr ken van Jezus kunt bijbrengen, waarui' blijkt, dat hij ook aan het kapitaal zeker betrekkelijk recht hooft toegekend, cn vin gerwijzigingen voor het gebruik er van gaf, dit alles verzwakt in niets het stellige onbetwistbare en onloochenbare feit, dat het doorgaande optreden en spreken van Je zus antipathctisch tegenover de geldzucht staat en sympathetisch tegenover den ar me. „Vergadert u geen schatten op aar de," zegt uw Heiland, cn intusschen gaat men in tal van kringen, waarin de Bijbel nog open ligt, toch stillekens met het ver gaderen van schatten op deze aarde door." Het is geen aanbevelenswaardige methode, den tegenstander te achtervolgen met cila ten uit een ver verleden, maar voor een enkele keer kan dit zeer zinrijk zijn. Om de vraag te stellen, of er geen groote af stand gaapt tusschen het „sociaal Chris tendom van een Kuyper en het liberalisti sche beginsel, dat tegenwoordig-in ons land hoogtij viert, onder het patronaat van anti- revolutionnaire voormannen. Kuyper was, op zijn manier, anti-kapitalistisch. Kan men dat ook van Colijn getuigen? vraagt het Volk. Leerling tot een half jaar gevan genisstraf veroordeeld. Het- gerechtshof te Amsterdam heeft gis termorgen arrest gewezen in de zaak to gen een Amsterdamschen oud-diamantbe werker, die zooals wij gemeld hebben, oen groot aantal jongelieden tegen betaling had geleerd hoe zij zich doof mo.es ten houden om te worden afgekeurd voor den militairen dienst. Hij was hiervoor door de rechtbank veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf. De man ging in hooger beroep en veer tien dagen geleden vroeg de procureur-ge- generaal bevestiging van dit vonnis. Het Hof heeft den oud-diamantbeweTker gis- tenmorgen een gevangenisstraf van twee jaar opgelegd. Een „leerling" van hem, die door de' rechtbank tot. een jaar gevangenisstraf wras veroordeeld, door te brengen in een jeugdgevangenis, kreeg er in verband met zijn jeugdigen leeftijd nog een half jaar af en zal dus zes maandon in een jeugdge vangenis moeten doorbrengen. Ook tegen dezen jongeman had de procureur-generaal bevestiging van het vonnis der rechtbank gevraagd. De coloradokever te Eist Gistermorgen zijn te Eist, gemeente Rhe- ncn, op een perceel aardappelland twee larven van den beruchtcn coloradokever gevonden. Deze zijn onmiddellijk naar den Plantenziektenkundigcn Dienst te Wage- ningen gebracht, waar men zc als zoo danig herkende. Gistermiddag werd onder leiding van de zen dienst het geheele perceel land gron dig doorzocht en gezuiverd. JÜMeJtieti WEDSTRIJDEN H.N.K. TE WIERINGER- WAARD. Zondag a.s. vinden in Wieringerwaard de Athletiekwedstrijden plaats van den Turn kring H.N.K. Ook zullen dit jaar nummers worden verwerkt voor niet K.N.G.V.-ledcn, tengevolge waarvan thans 160 inschrijvin gen op het programma staan. Ingeschreven hebben o.a. vereenigingen uit Purmcrend, Becmster, Den Heldor cn Texel. Het belooft dus weer een mooie propagan- da-middag tc worden voor de athletiek, te meer daar thans ook alle athletcn uit den omtrek tegen elkaar in het veld komen. Het initiatief van Wieringerwaard tenge volge waarvan de actieve athletiek-beoefe- ning belangrijk is toegenomen, kan niet ge noeg worden gewaardeerd. Een bezoek aan het fraaie Sportpark zal zeer zeker niemand berouwen! Copy-gM P. I s Bo. ft !¥II^TIiT i Die is zelfs Baby j te slim af!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 8