„£V>udmolen „Leer «en den klassenstrijd bedreigt alle ordening Een tt De paling blijft in het IJsselmeer Prins Bernhard bewondert trekpaarden liïx&leri u De Karimata zal tin baggeren in onze Oost EEN GROOTSCHE SLEEP OVER DE WERELDZEEëN. De Karimata, 's werelds grootste tinbaggermolen, zal naar wij verne men in de week van 20 tot 25 Juli, de juiste datum hangt af van de weerberichten door sleepbooten van L. Smit Co's Internationale Sleepdienst naar lui ar plaats van bestemming Billiton worden gesleept, waar zij zal worden ge bruikt voor de tinwinning. Zooals men zich herinnert, baggerde de Karimata tevergeefs naar het Luti- negoud, zij spuwde slechts modder.. Het transport zal ook ditmaal worden uitgevoerd door een tweetal sleepbooten van L. Sniit Co's Internationale Sleepdienst. Tezamen zullen zij het gevaarte naar Port Said sleepen, waar een der sleepbooten zal terugkeeren, terwijl de andere sleepboot de moeilijke sleepreis van duizenden mijlen zal voortzetten. Wanneer men weet, dat Smit reeds voor zeer hecte vuren heeft ge staan, wij denken hierbij aan het ver- sleepen van de enorme dokken, zooals het Wellington-dok zal men met vertrouwen het transport van dezen kolossalen graver tegemoet zien. Met liet sleepen van tin bag germolens is deze Hollandsche sleepdienst niet altijd even gelukkig geweest, immers het ongeluk met een kleine baggermolen onder de Engelsche kust ligt nog versch in het geheugen, terwijl de ramp van de Kan- toeng, toen 4 runners bij het vergaan on der de Engelsche kust, cenige jaren gele den, door het oog van de naald zijn ge kropen, nog niet aan de vergetelheid is ont rukt. Goede hoop. Sedert dien evenwel heeft Smit op krani ge wijze het transport van een tweede mo len, de Doejoeng, met groot succes vol bracht en wanneer we weten dat de weers omstandigheden, waaronder de Karimata naar Indië zal worden gesleept, zeer veel gunstiger zijn dan die tijdens den tocht, van de Kantocng, behoeft er niet veel vrees te bestaan, dat deze derde sleepreis niet zal gelukken. Vanaf het begin van den bouw der Karimata, die is geschied op de werf van de firma J. en K. Smit te Kinderdijk, beeft men er rekening mee gehouden, dat de molen deze mijlen-lange sleepreis moest maken. Daarbij heeft men nog geprofiteerd van nuttige aanwijzingen die de scheep vaartinspecteur, het bureau Veritas en de Billiton Mij. evenals tijdens den bóuw van de Doejong beeft gegeven. Alarm toestel aan boord. Men heeft weer dezelfde voor zorgsmaatregelen getroffen voor het transport, waarbij ook weer van 'n alarmsysteem gebruik zal worden gemaakt, dat onmiddellijk in wer king treedt, wanneer er tijdens de sleepreis water in de tank loopt. Deze pompen aan boord van de Ka rimata zullen zoodanig worden ge plaatst, dat zij onmiddellijk en on der alle omstandigheden in wer king kunnen worden gesteld. Bovendien zal de heer Jeuke, die ook voor de Billiton Mij. het transport van de Doejoeng naar Indië heeft meegemaakt, tot de opvarenden van de Karimata belmo ren. Van de ervaringen, die hij met de sleepreis aan boord van den baggermolen Doejoeng heeft opgedaan zal ook nu worden geprofiteerd. Een (/ouden herinnering. De naam Karimata zegt den Nederlander nog wel iets meer dan de naam Doejoeng Het is de Karimata immers waarmee ge baggerd is naar het Lutinegoud, eeii werk waarvan de kosten de baat helaas maar al te veel hebben overtreden, want er is zooals men weet slechts een goudstaaf v. 3Yi kg, dat is pl. min. f 7000.gebaggerd. Het is slechts te hopen, dat de Karimata hij de tinwinning in Indië zich productiever zal loonen. Sedert de tijd dat de Karimata het baggerwerk bij Terschelling heeft gestaakt, is er weinig meer over de molen geschréven De Billiton Mij. was een groot bedrag ar mer en de volksfantasie een legende armer, want men kan er nu wel van overtuigd zijn, dat er geen goud op de plek waar de Karimata heeft gegraven te vinden is, want wanneer er goud gelegen had, dan zou zeer zekér deze in de perfectie technisch uitgevoerde molen het aan de oppervlakte hebben gebracht. Thans ligt de Karimata weer voor de werf van de firma J. en K. Smit, waar eerst de kiel van de molen werd gelegd. Nadat de molen Terschelling had verlaten is zij naar de werf van Wilton gesleept om te worden nagezien. Hoewel de molen enorme hoeveelheden zand en klei nabij Terschelling heeft ver werkt, bleek het geheele vaartuig nog in uitstekenden toestand te verkeeren. Er be hoefde geen enkele reparatie te worden verricht en alle onderdeden waren nog in goeden staat. 130 emmers aan boord. Aan boord bevinden zich 130 emmers, die elk 'n inhoud hebben v. 400 L. Bij 't baggeren naar het Lutinegoud werkte de molen an ders dan zij in Indië zal doen. Bij het werk te Terschelling heeft zij alleen het zeezand doorgelaten. Toen was er geen •aanleiding om de z.g. jigs te gebruiken. Bij de tinwinning wordt de grond tot een maximumdiepte van 30 M. opgebaggerd door een z.g. close-connccted emmerketting. De grond komt dan in een stortbaik te recht, die naar een draaiende zeef trommel voert. Deze trommel is voorzien van kleine gaatjes, waardoor de tinhoudende grond naar een verdeelbak stroomt, welke onder de zeeftrommel is aangebracht. Hoe de molen werkt. In de zeeftrommel is een sproeipijp, wel ke krachtige stralen water op den grond richt om deze te desintegreer en. De groot e- re stukken als stcenen, kleiballen, enz., vloeien door de stcenen goot tot ver achter in het schip weg. De tinhoudende grond in den verdeelbak wordt door 10 gootjes naar. de jigs ter verdere vervvassching en con centratie gevoerd. Het principe van een jig berust op het afwisselend zuigen en per sen van het water door den zeef plaat, waarover de te separeeren substantie stroomt. Door het persen wordt de grond zwevende gehouden; het zware concen traat zet zich daarna neer op de zeefplaat, terwijl het lichtere materiaal (zand enz.) naar boven wordt gedreven en door den waterstroom wordt afgevoerd en achter het schip gestort. Het zware eonccrftraat valt door de zeefplatcn van de jigs in de com partimenten, die zich daaronder bevinden en wordt van daar door gootjes naar de z.g. middling bakken geleid. Het concen traat dat uit de „deaii-mp" jigs loopt wordt in de concentraat-bakken verzameld ofwel naar de schudtafels geleid. De tinhoudende grond uit de conccntraatbakkcn wordt in dé schoonwasscherij gcwasschen, waarna 't naar den wal wordt getransporteerd. De bediening geschiedt centraal van een boven het dek gelegen platform af. Een groot sloopwerk staat weer te gebeu ren. Hopen we, dat dit enorme stuk tech niek, dat steeds meer een prachtig staaltje is van het kunnen onzer Nederlandsche werven, behouden de haven van Billiton zal bereiken. DE KARIMATA. Ruim een millioen glasaaltjes gevangen en gedeeltelijk in Friesland en Overijssel uitge zet. Zooals men weet, hangen de resultaten van de visscherij in het iJselmeer hoofd zakelijk af van den palingstand. Enorme hoeveelheden 'zijn er de laatste jaren ge vangen, millioenen en millioonen dieren die zich overigens verdienstelijk maakten voor de bestrijding van de muggenplaag, aangezien de palingen zich in hoofdzaak met de larven der muggen voeden. De overvloed van paling in het IJssel meer stak dan ook, aldus het Hsb., wel zeer gunstig af bij den toestand in de binnenwateren van aanliggende provincies. Hoofdzakelijk in Friesland en Overijssel werd geklaagd over achteruitgang van de palingvisschcrij als gevolg van hel feit, dat de jonge diertjes, die in de voorjaarsmaan den bij millioonen uit zee komen om liet zoete water te bereiken, veel minder dan vroeger in de binnenwateren van deze nrovincies terecht komen. Voor de afslui ting van de Zuiderzee drongen de glas- aaitjes als vanzelf de binnenwateren bin nen, doch thans blijven ze veel meer in het IJsselmeer, dat immers nu practisch geheel zoet water is geworden, dus juist wat ze noodig hebben. Bekend is, dat de „monté" hij de sluizen van het IJssel meer in den Afsluitdijk wordt binnengela ten teneinde den palingstand in het meer te handhaven en zoo mpgélijk uit te brei den. De vraag was nu: hoe krijgen de visschers in Friesland en Overijssel hun deel van deze monté? Men zag naar een oplossing in het vangen van de glasaaltjes voor de sluizen, omdat ze hier immers in gewel dige hoeveelheden samenscholen, aange lokt door het zoete water uit de sluizen. Dit jaar heeft nu voor de eerste maal deze vangst van monté plaats gehad. 'Een visscher heeft met speci aal netwant gevangen in de kolk voor de sluizen van liet Kornwer- derzand, onder leiding en toezicht van do Visscherij-inspectie. Er werd een hoeveelheid van ongeveer 900 pond jonge aaltjes bemachtigd, cn aangezien er ongeveer 13 a 1400 aaltjes in een pond gaan, heteekent dit. een vangst van ruim een mil lioen jonge dieren. Van deze hoeveelhéid word 300 pond uitgezet in de daarvoor in aanmerking komende wateren van Friesland, de rest in Overijssel. Laat ons hopen dat. deze proef zal blijken te voldoen, waardoor de moge lijkheid geschapen wordt om palinganne provincies voor de vischvangt te behouden. Het Duitsche reuzeuverkeersvliegtuig F. W- 200 Condor, de „Pommern", vloog deze week in 31 uur en 51 minuten van Berlijn naar Nat al (Brazilië). Het vliegtuig is thans op weg naar Rio de Janeiro. Links ziet men het traject afgebeeld; de afstand Berlijn- Natal bedraagt 7914 kilometer. Rechts klimt de bestuurder Henke bij de start aan boord van de „Pommern". Met zwaar hoefgedaver draven de vierspannen Reeds zeer vroeg heerschte er gistermor gen aan de veemarkthallen te 'sTIertogen- boscli een ongewone drukte in verband met het aangekondigde, bezoek van Z.K.H. Prins Bernhard. Van den gevel van liet Poortge bouw waj)porde vroolijk de driekleur, ter wijl ook de buurtbewoners de vlaggen had den uitgestoken. -■ Langs den weg, welke de Prins zou vol gen, stonden bon derden mensehen opge steld, terwijl de zeer vele auto's op het par keerterrein getuigden van de drukte binnen de muren. Even over negen zwenkte in snelle vaart de bekende donkerblauwe Maibach het ter rein op en begroet door liet gejuich der me nigte stapte de Prins uit. Z.K.H. was verge zeld van zijn adjudant, kapitein J. K. II. de Roo van Alderwerelt en den Russischen ko lonel Panlchuklzew, die in verband met den verjaardag van den Prins op Soestdijk ver toeft. Na dc begroeting maakte de Prins een rondwandeling over de expositie. Allereerst bezichtigde men de hallcli, waar 't beste, dat Nederland aan paardenfokm'ateriaal heeft te bieden, bijeen is gebracht. Hierna woonde het gezelschap óp liet zon overgoten demonstratieterrein, waar de bui tcnlandsche vertegenwoordigers aan den Prins werden voorgesteld, de keuring van de vierspannen bij. Uitvoerig liet Z.K.H. die gretige belangstelling toonde, zich voorlich ten. Met zwaar hoefgedaver draafden de vierspannen, aangezet door hun in het wit gekleede begeleiders het terrein rond, het geen op dezen stralendcn zomermorgen een indrukwekkend schouwspel bood. In ring drie werden de bekroonde vierspannen opge steld en had men gelegenheid de winnaars in de volgorde van hun bekroningen in oogcnschouw te nemen. Vervolgens maakte de Prins, die zich zeer voldaan toonde over hetgeen hij hier aanschouwde, een rond wandeling door de boxen, waar het perso neel in iiaag stond opgesteld. Ondertusschen had men op liet demonstratieterrein de hengsten met afstammelingen bijeenge bracht, welke de Prins vervolgens bezich tigde. De kampioenspretendenten met hun bijna volmaakten bouw, hun trotschen gang, en hun edele houding genoten wel zeer dc bijzondere aandacht van 'dén vorstelijken bezoeker. De koek is op Oneerlijke vinder van f 10.000 de gevangenis in. De rechtbank te Amsterdam heeft giste ren uitspraak gedaan in de zaak tegen een reclameschilder uit Rotterdam, die op 12 Mei van dit jaar nabij liet hoofdpostkan toor in Amsterdam een enveloppe vond met een bedrag aan geld van tienduizend gulden en zich dit kapitaal had toegeëigend Hij had de bloemetjes danig buiten gezet cn had kans gezien om in enkele dagen bijna tweeduizend gulden op te maken. Kort voor zijn korlstondigen rijkdom had hij ook een fiets gestolen. Voor beide fei ten had de officier van Justitie twee jaar gevangenisstraf geëischt. De rechtbank veroordeelde den man, die reeds zes maal is veroordeeld en aan rc- classeering niet wenscht mede te werken, conform den eisch, echter met aftrek van voorarrest. Agenten als examinators In verkeerswijsheid. Dinsdag 4 Juli a.s.. des middags van 2 tot 4 uur zal de Vereeniging voor Veilig Verkeer te Amsterdam op het Stadionplein en in de omgeving daarvan aan ruim 1500 Amsterdamsche schoolkinderen het prac tisch gedeelte van liet veilig verkeersexa- men afnemen, nadat op de scholen daar voor reeds het schriftelijk examen is af gelegd. Dc kinderen zullen moeten toonen, dat zij de verkeersregels niet alleen „van bui ten" kennen, doch ook in toepassing kun nen brengen door liet afleggen van het practisch examen als fietser of als voetgan ger, waarbij agenten van de verkeerspolitie te voet of per motor als examinatoren zul len optreden, Onze Oost Inheemsche vrouwen protesteeren Zij willen in de politiekl Organisaties van inheemsche vrouwen treffen voorbereidingen voor een openbare protestmeeting op 6 Augustus a.s., in ver band met het feit dat de regeering geen en kele inheemsche vrouw in den Volksraad heeft benoemd. Voorts zal, aldus de N.R.C. een optocht worden georganiseerd, die vermoedelijk van af het gebouw van den Volksraad te Ba- via zal vertrekken. BEDIENDE MET GELD ER VAN DOOR. Consternatie te Semarang. Een employé van de firma Harmsen en Verwey, J. M. A. is, naar de N.R.Crt. meldt, verdwenen met medeneming van f 3500. Het is nog niet gelukt hem te achterhalen. tt De huidige positie der vakbe weging. In de te Utrecht gehouden vergadering van het Christelijk Nationaal Vakverbond sprak gisteren prof. mr. P. A. Diepen horst, hoogleeraar aan de Vrije Universiteit, over de positie der vakbeweging. De spre ker had. zijn rede getiteld „Van strijdver- ecniging tot ordeningsinstituut". „Vereeniging tot werkstakingen". In dit motto achtte prof. Diepenhorst de gewijzigde positie der vakvereeniiging be sloten. Het strijdend element toch trok weleer in de uitwendige gestalte der vak organisatie het sterkst de aandacht. Vak- verecniging en wokstaking vormden voor velen een van zelf opkomende gedachten- associatie. Toen minister Jolles op 1 Mei 1871 bij de Tweede Kamer het wetsontwerp indiende, dat de opheffing van het coali tie-verbod bracht, vertaalde hij het Engel sche „trade-unions" door „vereenigingen tot werkstakingen". Met cijfers toonde spreker aan, hoe sterk de staking in het vakvereenigingswerk aan beteekenis inboette. Het zijn thans andere overwegingen dan staki ngsgedachten en krijgstoe rusting die op hoofd en hart der vakbeweging beslag leggen. Naar de vakvereeniging als ordeningsinsti tuut gaan de bemoeiingen uit. Spr. somde een aantal gevallen op, waarin de wetgeving reeds aan de vakbeweging een functie toekent, welke liaar tot medewerking aan de ordening in staat stelt. Bij de sociale ordening mag de vakver- eeniging als de centrale figuur worden aangemerkt., terwijl zij bij de economische ordening meer dan belangstellend toeschouwster is. Christelijk contra modern. Scherp stelde prof. Diepenhorst hier te genover elkaar de christelijke en de mo derne vakorganisatie. Het optreden der christelijke vakorganisatie zal rijker vrucht dragen in de ordeningsbeweging naarmate met grooter trouw aan haar grondslag wordt vastgehouden. I-Iet is echter de tragiek van de moderne vakbeweging dat handhaving van fundamenteele positie al le waarachtige ordeningsactie met lam heid slaat. De prediking van de klassenstrijd- leer bedreigt alle ordening met eeni doodelij'k vergif. Het motto van „strijdorganisatie tot ordendngsin- 6tituut" stelt de moderne vakbewe ging voor een schier hopelooze taak, welke'zonder nieuwe princi- pieele fundeering niet is te vervul len. Tenslotte zete spr. de nieuwe taak! der christelijke vakorganisaties uiteen. VAN KLAVEREN SCHRIJFT IN VOOR EUROPEESCH KAMPIOENSCHAP. Beb van Klaveren heeft gisteren via de N.B.U. bij de I.B.U. ingeschreven voor den vacanten Europeeschen middengewicht-titel. Waarschijnlijk zal het comité van de I.B U. een keuze doen tusschen Tenet (Fr.), van Klaveren en Qhristoforides (Gr.). Op 8 Juli a.s. zal een beslissing worden genomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 8