GG EM Zwarte soldatei Kegelhuis MAiTBROEKEN JAN VEENf TOPS SPRUIT Stermeubelen zijn Garantiemeubelen MOTOR-RIJWIEL MAARTEN SMIT Verkooplokaal De Schakel FIRMA C. KIESEWETTER f 3.- CADEAU naar het SLAGVELD Cabaret Dansante Russische Ballet Een pote partij Rijwielen, Banden en Onderdeelen n n MAARTEN SMIT, KOEGRAS - TELEF. 2 GRASMACHINES C. IN 'TH0UT Nouveautés Gratis Kousen Schoenmag. Hoogenbosch Wij repareeren Automobielen MAARTEN SMIT - Koegras 1 BENEDEN ELKE CONCURRENTIE Voor het bewaren van Uw Inboedel is Uw adres Droge Bergplaatsen voor Inboedels Vraagt prijsopgave TEL 249 SPOORGRACHT 1 GEDURENDE DE KERMISWEEK Fa.NEELS KERMIS 1939 KERMIS Julianapark Den Helder Gedurende de Kermisweek groot Optreden van het WASSILI KARIMSKY met een geheel nieuw repertoir Alles onder leiding van de band van 5 Budé Frères fflengeltyott- ARTIKELEN koopt U het voordeeligst bij ons, zie onze lage prijzen. 3-deelige hengels vanaf 30 cent 3-deelige hengels 3 X 1.60 m 70 cent 3-deelige hengele 3 X 1.80 m 80 cent 3-deelige hengels 3 X 2.m 95 cent 4 deelige Japansche hengels 4 X 1-30 65 cent 4 X 160 85 cent FIRMA VAN KALSBEEK. Binnenhaven 2. Tel. 584. Den Helder. »ij Keizerstraat 76 DEN HELDER Gebloemde Dames Over- gooier samen m. blouse 1.89 Macco Sokken 14 ct Heeren Interlook Pantalons, lange pijp 49 ct. Wollen Haarbanden 29 ct. Gebloemde Dames Japon- schorten m. heele rits 1.98 en nog honderden KOOPJES ruilden wij in bij den verkoop van nieuwe Ford automobielen Nieuwe eerste klas rijwielen Nieuwe race rywielen Rjjwielbultenbanden Binnenbanden Rubberpedalen Kettingen Spiegelbellen Gewone bellen Electrische rjjwlellampen Zadels Zware voetpompen Zware voetpompslangen En nog veel meer artikelen bjj: van f 40— voor f 27.50 45— 32.50 50— 87.50 H 60— 37.50 2.25 1.50 1.50 0.85 0.55 0.35 1— 0.55 0.90 0.45 0.65 0.35 1.25 0.55 0.30 0.11 6.50 3.75 5.50 2.90 3.50 1.30 2— 0.65 0.25 0.11 Het adres voor op kogellager vanaf f 8.50 Schoffels met Steel 55 ct. ot Harken met Steel 42 ct. is SLUI SDU KSTRAAT 21 DEN HELDER Telef. 673 Echt kleermakerswerk. In ieder gewenst model, tot 70 op dè voet! In zwart en blauw kamgaren, velvet, manchester, fant. stof, fla nel, fresco, tweed enz. Binnen 24 uur gereed! KERMIS-RECLAME Tijdens de kermisweek bij iedere maatpantalon een prachtriem of bretel naar naar keuze cadeau! Heel wat beter en goedkoop! Eind v. d. Spoorstraat 116. Tel. 703. vindt U bij Spoorstr. 68-70 DEN HELDER Enorme sorteering: Vesten, Corsages, Ceintuurs, Ruches, in alle prijzen. Zijden, linnen en wollen stoffen Japonkanten - Konsen Bandfluweel - Galon enz. Onze gratis Kousen-Reclame is een groot succes Bij aankoop van 1 p. Kousen (vanaf 58 ct.) komtU in'tbezit van een Kousen-Spaarboekje Keizerstraat 120, Den Helder volgens de nieuwste reparatiemethoden BETER - VLUGGER - GOEDKOOPER Nergens in Holland's Noorderkwartier vindt U dan ook een reparatie-inrichting met zoo veel moderne machines, werktuigen en ge reedschappen, als bij RLLARTEN SMIT, KOEGRAS. Bovendien hebben wjj een enorme voorraad onderdeelen, waardoor elke reparatie, hetzij klein of groot, wordt bespoe digd. Een groot voordeel beteekent ook het Ford ruilsysteem, waarbij zoowel motoren als onderdeelen kunnen worden ingeruild," hetgeen een besparing beteekent van meer dan 70 JE ADRES VOOR GOEDKOOPERE KILOMETERS EEN PRACHT COLLECTIE NAAIMACHINES en ELECTRISCHE STOFZUIGERS van eerste klas fabrikaat, welke wij inruilden bg de verkoop van automobielen geven wy af tegen ENORM LAGE PRIJZEN Electr. Stofzuigers van f 35.— voor f 22-50 - f 40.- f50- Handnaaimachines met kast Electrische Handnaaimachines Trapnaaimachines (Kastmodel) f 27.50 f 32.50 van f 45.— voor f 34.— - - 48*- - 52.50 - 90— 95— 105— 65— 70— - 140— - 140— 150— met vitrine van f 270— 185— Op alle machines 10 jaar schriftelijke garantie. MAARTEN SMIT - KOEGRAS TEL 2. (altijd te bereiken) Biedt te koop aan 3-deurs Linnenkast met spiegel, byp. Kaptafel; 1 Crapeaudstel, 3 Fauteuilstellen, 1 fiets; 1 Ledikant met spiraal; I6-els Vloerkleed, 1 Lampekap, Théemeubel; Dekstoel enz. enz. P.S. Wy bieden in voorraad aan 100 gebruikte fornuizen; 30 gebruikte Haardkachels. Ook voor nieuwe meubelen slaagt U beter en veel veel goedkoper In „DE SCHAKEL", MOLENSTRAAT 14„, 145, 147, Den Helder. Modehuis voor dames, die nu voor weinig geld, modieuse en goede kleeding willen koopen; Swing Coats moderne snit. in wit, beige, grijs en nachtblauw, 9.75 11.75 14.75 Bouclé Mantels gekleede modellen met koord, biezen, ot bloemmotieven. Jeugdige modellen, in groote maten, 17.90 14.75 11.75 Japonnen leuke modellen, ook met tulle inzet, 4.50. In aparte matcrêpes f 7.90 Tot maat 50 verkrijgbaar Spoorstraat Den Helder Keizeestraat leveren wij Va «n 'I, tons bestelwagens 1'/, tons bestel- en vrachtwagens 4 tot 5 tons vracht en kipwagens Inrulllng tegen dn hoogste weerde. Gemakkelijke betalingscondities Groote voorraad nieuwe, gebruikte en demon stratiewagens tegen zeer lage prijzen, MAARTEN SMIT, Koegras, Tel. 2 DEN HELDER *een SCHEMERLAMP ter waarde van bij iederen aankoop van minstens f 10. HOOG IN KWALITEIT Spoorstr.111113-115 Den Helder LAA6 IN PRIJS EEN SPOORWEG DOOR HET HART VAN AFRIKA MOET UITKOMST BRENGEN. (Van onzen correspondent te Marseille). MARSEILLE, Juli 1939. Het oorlogsspook steekt den kop op; in alle landen houdt het be wapeningsvraagstuk de openbare meening bezig. In Frankrijk zint men op wegen en middelen om te voorzien in het dreigend tekort aan blanke troepen. Men wil putten uit het zware menschenreservoir in Afrika; doch hoe deze zwarte hulp troepen spoedig in het moederland te krijgen? Hier moet de Trans- Sahara-spoorweg uitkomst brengen. Frankrijk streeft er op het oogenblik weder naar, een spoorwegverbinding in het leven te roepen tusschen zijn gebieden aan de Noordkust van Afrika Marokko en Algerië en die in Midden- en West- Afrika. Deze plannen bestonden reeds lang, doch waren voorloopig terzijde gelegd. Thans evenwel zijn zij weder ter tafel ge komen. Het ligt voor de hand dat zij niet alleen uit handels, doch ook (zelfs wel: vooral) uit strategisch oogpunt belangstel ling verdienen, ook buiten Frankrijk. Zooals alle plannen heeft het zijn voor- en tegenstanders. De tegenstanders schijnen meer te voelen voor een autoweg. Volgens hen zou de aanleg van een spoorweg veel te lang duren, terwijl in geval van oorlog vijandelijke vliegtuigen den kwetsbaren spoorweg op tal van punten zouden vernie len. Een autoweg evenwel zou veel gemak kelijker en vlugger aan te leggen zijn, daar men hierbij op veel minder technische meoilijkheden zou stuiten. Daartegen voe ren de voorstanders van een spoorweg aan, dat de tienduizenden vrachtauto's, die ge regeld gebruik zouden maken van den weg, het oprichten van depots voor olie, water en brandstof langs het reusachtige traject welke depots buitendien bomvrij zouden moeten worden gebouwd zeker niet veel minder kosten zouden medebrengen, dan de aanleg van een spoorweg, welke kosten, tusschen twee haakjes, geschat worden op vier milliard francs. Vliegtuigen onmogelijk voor troe pentransporten. Het vliegtuig is in het Zwarte Wereld deel geschikt voor het vervoer van brieven en enkele passagiers, doch komt niet in aanmerking voor massa-vervoer, b.v. van troepen in oorlogstijd. Er moet dus een keu ze worden gedaan tusschen een weg voor auto-transporten en een spoorweg. Het valt niet te ontkennen, dat een spoorweg dwars door Afrika in tijd van oorlog een belang rijke rol zou spelen voor Frankrijk, om zwarte troepen langs den snelstcn weg naar de Europeesche slagvelden te voeren. De Arabieren en Berbers aan de Noord kust van Afrika bevinden zich wel is waar veel lichter in de nabijheid, doch zijn te gering in aantal. De Fransche bezittingen in Midden- en West-Afrika vormen evenwel een dichtbevolkt menschenreservoir, waaruit Frankrijk het is wel tragisch! zou kunnen putten. Om dit echter met vrucht te kunnen doen, moet men over snelle en betrouw bare vervoermiddelen beschikken; en daar voor is de spoorweg het aangewezen mid del. In den vorigen oorlog, waarin de zwar te hulptroepen eveneens een rol speelden, leverde hun vervoer te water weinig be zwaar op, daar de scheepvaart langs de Afrikaanscho kust en in de Middelland- sclie Zee vrijwel geheel onder controle der Geallieerden stond en men op dat traject EEN PRACHT f 225.— nieuw Forsch gebouwd, groote bandenmaat, electr. verlich ting, geschikt voor duo rijden, vrjj van personeele belasting, wegenbelasting slechts 2.5P per drie maanden. Alleen verkrijgbaar b\j: Koegras Tel. 2 (altijd te bereiken) Frankrijk zorgt voor troepenresetves weinig le vreezen had van de ondem der Centralen, terwijl hun vliegtuigen het geheel niet te duchten waren. In vier dagen van Timbo naar Algiers. In dezen toestand is thans echter groote verandering gekomen, nu de act dius der vliegtuigen en duikbooten zó toegenomen. De zeeweg is dus niet v meer. Het transport moet thans over 1 geschieden; en dit is geen kleinigheid de enorme afstanden. De spoorweg i duizenden kilometers lang worden en voor het grootste deel door woestijnei andere onherbergzame gebieden looper Het valt evenwel moeilijk in te zien hoeverre Frankrijk in een eventueel de deur staanden oorlog profijt zou ncn trekken van een dergelijke verbinj daar de aanleg ongetwijfeld op groote derpalen zal sluiten en jaren in beslag nemen. Is deze spoorweg er echter een maal, dan valt aan de groote strate gische waarde niet te twijfelen, om ons hiertoe voor het oogenblik te bepalen. Van begin- tot eindpunt zal liet transport dan niet meer dan vier dagen in beslag nemen, terwijl het transport met auto's in het gunstigste geval veertien dagen zou vorderen. Wat nu betreft de kwetsbaarheid van spoorweg, b.v. door vliegerbommen, m men in de kringen, welke gunstig sl tegenover het plan, op, dat de ondervim heeft bewezen, dat aan de spoorwegen gebrachte schade altijd vrij snel te stellen is. De Middellandsche Zee vorm gevaarlijke zone. Inmiddels heeft men reeds een aan\ gemaakt met het aanleggen van heii gen, welke Senegal en Niger met. Alg en Marokko moeten verbinden. Afge: van de vraag, of de spoorweg tot st zal komen of niet, zullen deze wegen 1 altijd dienst kunnen doen. Duizenden ki lingen. door afdeelingen van het Vre delingenlegioen, werken reeds lang in zweet huns aanschijns onder do gloeic Afrikaansche zon aan deze verkccrswej Een groot bezwaar blijft echter voor Fr. rijk nog aan het nut van den spoorweg bonden. Men kan de zwarte troepen bin enkele dagen naar het eindpunt van spoorweg vervoeren; doch dit eindpunt Algiers. Dan rest de moeilijkheid, om vandaar over te brengen naar het Vi land. Daartoe zullen zij de gevaren moe Irotseercn van den overtocht over de I\ dellandsche Zee; end eze overtocht zal oorlogstijd niet gemakkelijk zijn. Zij zul zich moeten inschepen in Algiers of Or om vandaar te worden getransporte naar Marseille, Nice of een andere Fr sche haven aan de Middellandsche j Maar hoeveel troepcn-transportschenen len erin slagen, de haven van bestcmm ongedeerd te bereiken? Dat is de gro vraag. „BEVA"- VAKKLEEDING de BESTE met bovendien gratis verzekeringspolis. Zijn verkrijgbaar bij den Hoofdvertegenwoordiger DEN HELDER Wij maken U attent dat ae ,Beva"-Werkmansgoederen bij NEELS ook nog 20 goedkooper zijn dan bjj ieder ander. Huisvaders, alle hens aan de om een naaitafel te makei In een gezin met kinderen is er steec veel te verstellen, te breien en te naaiei alhoewel iedere huisvrouw zooveel mogely zal zorgen, dat het zich niet ophoopt e Zaterdags alles, wat die week uit de wasc gekomen is, verteld zal zijn. Zeer prac tisch is het voor haar om een bergplaats b de hand te hebben, waar zoowel het onder handen zijnde werk als de verschillend; naai- en stopbenoodigdheden bij de hani zijn, hetgeen bij de meeste naaitafels nis> mogelijk is. Onze afbeelding geeft echter een zeer practische naai-werktafel weer, die me door een meubelmaker kan laten makel Handige huisvaders zullen wellicht zeil zoo'n naaitafel maken en deze beitsen o! als hij een plaats in de slaapkamer vindt, lakken in een of andere kleur. Men kan ook zeer practische naaitafels koopen met een rechte lade onderaan, die echter niet zooveel berging biedt als het weergegeven model, dat een diepe lade heeft. Eventueel kan men deze bergplaats maken van cre tonne met zijvlakken van triplex, waarvan de lijst ook gemaakt is. De beide bovenste laden worden op doelmatige wijze onder verdeeld in vakjes, zoodat men bij het uit trekken dadelijk een overzicht heeft van den inhoud.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 20