PRINS BERNHARD aan boord van de „Oranje DE WEREl Noordholland paraat voor luchtbescherming Postvlucbten oplif" DRIE MANNEN- Kringvorming en intercommu nale samenwerking. Glorieuse proeftocht van Neer- lands trots. Het motormailschip Oranje overgedragen aan de ree- derij. GOEDE GANG VAN ZAKEN IN DEN SCHEEPSBOUW VERHEUGEND TEEKEN. Niemand minder dan Z.K.H, Prins Bernhard -was Zaterdag aan boord van de „Oranje" toen dit motormail- schip door de reederij werd overge nomen en zijn eerste officieele proef vaart deed. De trots niet alleen van de reede rij, doch van het geheele land en van Amsterdam in het bijzonder, vaart thans onder de vlag'van de „Nederland", welke maatschappij met het doen bouwen en in dienst stellen van dit schip, den afstand tusschen moederland en koloniën ook langs den zeeweg weer belang rijk heeft verkort. Het vertrek. Begunstigd door mooi zomerweer vertrok het schip om 10 uur van de Javakade. Kor ten tijd voor het vertrek arriveerde Z.K.H. Prins Bernhard per auto om door deelne ming aan den officicelcn proeftocht blijk te geven van zijn hooge belangstelling voor het nieuwe schip. Hij was vergezeld door zijn adjudant, kapitein J. K. H. de Roo van Alderwerelt. Er waren verder verschillende autoritei ten uit hofkringen, terwijl wij voorts op merkten verschillende ministers en oud-mi nisters, gezanten, commissarissen der Ko ningin, den burgemeester van Amsterdam, de chef van den marinestaf, vice-adtniraal J, T. Furstner, commandant der marine, schout bij nacht H. Jolles, de inspecteur-ge neraal van het, loodswezen, vice-admiraal N. J. Laer, H. Nieuwenhuis, directeur van de KN.I.L.M., A. Plesman, directeur van de K.L.M., de waterschout van Amsterdam, vi ce-admiraal L. J. Quant, de chef van ,den generalen staf, luitenant-generaal I. H. Reynders, de commandant der Marinemid- delen te Amsterdam, kapitein ter zee N. A. Rost van Tonningen. prof. dr. ir. F. A. Ve- ning Meinesz, de commandant van het le ger des heils, Bouwe Vlas, de voorz. van de Kon. Ver. „Onze Vloot", N. van Zalinge, en 'véle anderen. Tijdens de vaart door het Noordzeckanaal nam de Prins met groofe belangstelling het schip in oogcnscliouw, waarbij hij door den heer J. F. van Hengel werd rondgeleid. Even als de vorige maal, toen de „Oranje" uitvoer vbor de-driedaagsche Jcchnische proeftocht, bestond er van de' zïfde vaiy h'ct pijbliek groote belangstelling, (oen het trotsclie ;schip door 't IJ voer. in de Amsterdarnsche haven hadden verschillende gebouwen gevlag en warén vele schepen gepavoiseerd. Te elf uur passeere de „Oranje" de Hem- brug en te kwart voor éen lag het schip in de sluis te IJmüiden, waar eveneens groote belangstelling van de zijde van het publiek bestond. De reederijvlag wordt geheschen. Toen het schip zich buiten de pieren in de open zee bevond, en alle genoodigden zich op de bovenste dekken hadden verzameld, werd de vlag van de Nederlandschè Scheeps bouwmaatschappij vervangen door die van de reederij. Uit eenige honderden kelen steeg «en hartelijk gejuich op. Na deze officieele overdracht vereenigden de gasten zich aan een lunch, in de drie groote eetsalons van het majestueuze schip. Tijdens dezen maaltijd hield de directeur der Nederlandsche Scheepsbouwmaatschap pij, de heer D. Goedkoop Dzn., een rede, waarin hij allereerst uiting gaf aan zijn dankbaarheid, dat Prins Bernhard dezen proeftocht heft willen meemaken. Ook richt te spr. tot de aanwezige ministers woorden van groote waardeering. Als lid der directie van een scheeps werf zoo merkte de heer Goed koop op krijgt men zoo dikwijls complimenten over een gebouwd schip, en bij zulke gelegenheden voelt men de behoefte, die waardce- rende woorden over te brengen aan de menschen, die eigenlijk het schip bouwen. De lof, die de directie soms hoort, konit een groote groep man nen toe, een groep, waaronder velen behooren, die nooit naar voren ko-" men. Werkende op kantoor, teeken-, kamer, of op de werf. Die geheele groep mannen van de N.S.M. zou spr. gaarne den grooten dank der di rectie willen brengen voor de toe wijding die zij bij den bouw van de „Oranje"' toonden. Na den heer Goedkoop sprak de heer Van Hengel, directeur van de Stoomvaartmaat schappij Nederland. Zich richtende tot den heer Goedkoop, zeide spr., dat hij zich gaar ne kwijt van de taak den bouwer van het schip en zijn naaste medewerkers in de eer ste plaats geluk te wensclien met de presta tie, welke zij met dit schip hebben geleverd, een prestatie welke voor de maatschappij „Nederland" slechts de bevestiging is van de bij haar bestaande wetenschap, dat de hr. Goedkoop en zijn medewerkers bewezen hebben een eereplaats in de Nederlandsche scheepsbouwnijverheid volkomen waardig le zijn. Mede tot de redenen waarom dit schip zoo in het brandpunt van de belangstelling kwam, moge zeker wel gerekend worden het feil, dat het den naam „Oranje" draagt en dat het H.M. de Koningin behaagde het schip op 8 September 1938 te water te la ten, terwijl Hare Majesteit nog dezer dagen op 4 Juli van haar groote belangstel ling deed blijken door haar bezoek aan het gereed zijnde schip, feiten waarvoor wij uitermate erkentelijk zijn. En juist tenge volge van het feit, dat wij het schip den naam „Oranje" konden geven, konden wij ook dankbaar de geboden gelegenheid aan vaarden, iri de betimmeringen van de pas sagiersruimten van dit schip, op beschei den wijze onze gevoelens van hulde en die pe erkentelijkheid aan den roemrijken en zegenrijken stam der Oranjes en onze ver- eering voor ons dierbaar vorstenhuis tot uitdrukking te brengen. Spr. bracht woorden van dank aan hen, die tot het bereiken van dit doel hebben medegewerkt. De minister spreekt. Vervolgens hield de minister van econo mische zaken, mr. M. P. L. Steenberghe een korte toespraak, waarin hij wees op de be- tcekenis van den scheepsbouw in het alge meen en op den bouw van een schip als de „Oranje" in het bijzonder. De minister stelde vervolgens het belang van goede verbindingen tusschen Nederland en Indië in het licht, die het hunne bijdroe gen tot de bevordering van de economische betrekkingen tusschen beide gebiedsdee- lcn. Tenslotte noemde rar. Steenberghe den relatieven--goeden gang van zaken in de scheepvaart, een verheugend teeken in som bere tijden als deze. Steekpartij in de Jordaan Man brengt zijn vrouw ernstige verwondingen toe. Omstreeks half negen gisteravond heeft in de tweede Egelantiersdwarsstraat een 22-jarige meubelmaker zijn vrouw, die on geveer van denzelfden leeftijd is, met een mes een diepe steekwond toegebracht in het onderlichaam. Het was buren reeds ge- ruimen tijd bekend* dat er tusschen de bei de jongemenschen oneenigheid heerschte. Dikwijls hadden zij ruzie en ook gister avond kwam het tot een woordentwist, die ten slotte zoo hoog liep, dat de man zijn ëchtgenoole met een mes te lijf ging met het reeds vermelde noodlottige gevolg. De buren, die reeds vermoedden, dat het deze keer niet bij een woordentwist was geble ven, verschaften zich toegang tot de wo ning, waar zij de vrouw op den vloer za gen liggen en den man in nerveuzen toe stand aantroffen. Zij verzochten hem mee te gaan naar het politiebureau Marnixstraat waaraan hij gewillig gevolg, gaf. Na voor- loopig verhoor is hij aldaar ingesloten. De G.G.D. vervoerde de vrouw naar het Wilhelminagasthuis waar zij is opgenomen. Nieuwe brief aan 't Duitsche volk Waarschuwing tegen oorlog en misleiding door de Duitsche re- geering. FELLE COMMENTAREN IN DE DUITSCHE PERS. Zeer felle commentaren geeft de Duitsche pers op een schrijven van den Engelschman King Hall, dat aan vele Duitsche particu lieren is verzonden. King Hall had geschre ven, dat een oorlog dreigt en dat dé gröotè rede van Halifax in de Duitsche pers niet is gepubliceerd. Hij uit het vermoeden dat Ilitler verkeerde adviezen krijgt en zegt, dat een oorlog zal uitbreken, wanneer Dant- zig in het Duitsche rijk wordt opgenomen. Tevens bespreekt King Hall in dezen brief we kwestie der Zuid-Tirolers. Hij schrijft ver der, dat de buitcnlandsche politiek van het nat. soc. regime gewijzigd moet worden en dat de Duitsche leiders zich werkelijk be reid moeten toonen tot samenwerking in vrede om een beter wereldtijdperk tot stand te brengen. Geen angst voor oorlog hebben wij, aldus de Duitsche dienst in zijn antwoord. Op de passage betreffende ge niet publicatie van de rede van Halifax ant woordt de Deutsche dienst met er op te wij zen, dat het sommentaar van Goebbels op don eerste brief van King Hall in de En- gelsche pers niet is gepubliceerd. „Wij laten ons in ieder geval niet onder den indruk brengen van dreigementen met de kracht van de Engelsche vloot en het Engelsche luchtwapen, maar verwijzen slechts naar onze eigen militaire kracht". In plaats van te spreken over verandering van de buitenlandsche nat. soc. politiek, moest King Hall Plalifax liever overhalen zijn inmenging in dingen, die hem niets aangaan, na te laten en zich liever te be palen tot de pacificatie van zijn eigen Britschc wereldrijk. Voorts insinueert de Deutsche dienst, dat King Hall geld krijgt van Joodsche.zijde. Over de oppositie tegen de Nat. Soc. re geering sprekende, welke King Hall in zijn schrijven vermeld had, zegt de Deutsche dienst dan om te besluiten: de Engelsche regeering zou blij kunnen zijn, wanneer zij ook maar een enkel maal in haar we reldrijk zoo veel vertrouwen had kunnen krijgen, als de Fuehrcr dat nu bij iedere verkiezing bewezen heeft te krijgen. Geen Duitsche soldaat staat in Italië De uittocht uit Zuid-Tirol Is niet gedwongen, doch georganiseerd. De Giornale d' Italia spreekt tegen, dat Duitsche troepen den Brennër ^gepasseerd zijn en in Italië zijn aangekomen. Het bl4d schrijft o.m.: „Er is geen enkel Duitsch sol daat op Italiaansch gebied. Geen enkel Duitsch troepenconvooi bereidt zich voor uit een Italiaansche haven naar Libye te ver trekken. Geen enkele concessie van de ha ven Triest, in welken vorm ook, is door Ber- lijn gevraagd of door Rome aangeboden. Het blad zegt verder nog in antwoord op het betreffende artikel in het Fransche dag blad de „Temps", 1. dat: de overbrenging der Duitsche bevolking uit Zuid-Tirol naar Duitschland geen gedwongen uitzetting is, maar een door beide regeeringen georgani seerde uittocht, welke rekening houdt met den nationalen wcnsch der betrokkenen en bestemd is, om den vrede en solidariteit tus schen Italië en Duitschland aan den Bren- ner voor altijd te bevestigen. 2. De in Zuid-Tirool tegen de vreemdelin gen genomen mataregelen niet zijn geschied om de beweging van Duitsche troepen te verbergen. 3. Het vertrek van Grandi als ambassa deur te Londen niets te maken heeft met de buitenlandsche politiek van Italië, daar deze is gebaseerd op handelingen cn niet op menschen. De wijziging van ambassadeur in Londen beteekent niet een. wijziging der Ita liaansche politiek tegenover Engeland. Het is Engeland, dat sinds 1935 zijn politiek je gens Italië heeft gewijzigd en hieruit zal Italië op het juiste oogcmblik de noodige gevolgen trekken, teneinde zijn recht te ver dedigen en met zijn betrouwbare vrienden zijn weg te bewandelen, wat er ook ge- beure. Emoe (heenreis) Pelikaan (terugreis) Nandoe (heenreis) Oehoe (terugreis) Gier (heenreis) Valk (terugreis) Vertrek van [Rang. 16 Juli |sinj?ap,"l I I RVaa Athene 16 Juli A dam Klortbv rWa ii i;lortb jover p;6ntst Jodhp. 16 Juli Ranjr ip^ntsta fraterl Jodhp. 16 Juli 'Basra;. «ebr» [Athene 16 Juli [Basri !S,vaarl I I >l00t, Medan 16 Juli [Ranp mm. 4in wei ni F woorèt Britsche kolonel voor een Japansdj. raad. Te Kalgan is de h.. k i krijgsraad bijeengekomen ter behtj f 1 van de aanklach'. van spionnagt is ingediend tegen den Britschen.™ ren attaché Spear, die sedert 26 i vangen wordt gehouden. Nog aanslagen in Palestina. Bijl in Palestina zijn twee Joodsche kolo i door Arabische terroristen vermoaj militaire autoriteiten organiseerenq veringscainpagne in Noord-Pal] waar de laatste volgelingen vanl Kassam, die de bevolking tot een gen oorlog" wilde opzetten, zijn. Autobus met kinderen stort in ravijn,] St. Pierre de Chartreuse in Frankrf een autobus, waarin kinderen eet| stapje maakten, in een ravijn j Zes-en-twintig kinderen werden een kwam om het leven. De tocstanj negen gewonden is ernstig. Mijnongeluk in de Vereenigde Stalt Van niet-officieele zijde werd rnedeir^ dat 28 mijnwerkers, die bij een ontpit in een kolenmijn bij Providence j tucky) bedolven waren, zijn omgj In een klein bootje over den Atlj Oceaan. Volgens Sünday Dis] Frank Edward Clark, een man vi jaar, in zijn eentje niet een bootjel meter over den Atlantischen Oct stoken. Clark is Zaterdag ie Newli bour aangekomen. Hij verklaarde vi tocht een maand en drie dagen ni hebben gehad. Blinden achter de luisterapparaten.! zal in Italië een wetsontwerp worden, waarbij speciale afdeelii den luchtwachtdienst zullen wordei richt, waarbij ook blinden dienst kunnen nemen. Blinden hebben voel voor het geluid dan eenig ani soneel,. dat gespecialiseerd is in vbr.uik ,y.an .fyistcr&ppiiraten. Een Duitsche vrijhaven in Bulgi Van bevoegde zijde in Sofia wordt risch tegengesproken, dat de Duits geering Bulgarije een vrije zone haven van Varna zou hebben gev Prins Paul van Joego-Slavië thans Londen. Prinsregent Paul en Ulga zijn naar Engeland vertrokken,1 zij gasten zullen zijn van het Britsciii ningspaar. Duitschland pikt verder inl Zateti een decreet gepubliceerd, waarin bep wordt, dat Duitschland formeel alle dommen roerend en onroerend op 15 Ma<irt in liet bezit waren vai Tsjechoslowaaksche republiek en heel of gedeeltelijk gebruikt werden of bestemd waren voor het gebruik de Tsjechoslowaaksche gewapende mi overneemt. De overige bepalingen vat decreet hebben betrekking op vergot voor wettige rechten, enz. Minder slagroom in Oostenrijk. Ba heeft een nieuwe verordening uitgeg tot regeling van het verbruik en ge! van slagroom in Oostenrijk. Zooals is, is de slagroom volkomen verdw uit het Duitsche gebied en kunnen 8l de Oostenrijkers deze lekkernij geni Buerckel verklaart thans, dat het veri van slagroom in Oostenrijk met 25 Jt gestegen sedert 1937, op grond wal hij talrijke beperkingen op het ge» legt. FEU ILLETON. en Hun noodlot Naar het Amerikaansch van Morgan S» Roscue 8. Zeg hem naar den hoek van Riverside Drive en de 38th Avenue te rijden, gaf ze op. Dan is het verder maar een paar stappen. O'Malley herhaalde haar aanwijzing en een ogoenblik later reden ze weg. In de vertrouwelijkheid van het donker® in térieur van den wagen begon het meisje zich weer te verontschuldigen dat ze hem zooveel last veroorzaakt had, hem met een harteiyken klank in haar stem nogmaals te bedanken voor zijn ridderlijkheid en van zijn kant ver zekerde hij haar opnieuw dat het niets te be duiden had en van zelf sprak. Juist wilde hij er a'an toevoegen, hoeveel genoegen het hem deed haar van dienst te kunnen zijn, toen ze eensklaps zijn arm greep en verschrikt uit- riep: O, kijk toch eens achter ons? Ze sloegen op dat moment de hoek om bij de Fifth Avenue en O'Malley, die zich haastig- omdraaide, zag nog net een andere taxi te voorschijn schieten uit de straat die zij zoo even hadden verlaten en in snelle vaart hun kant opkomen. Instinctief ging zijn hand naar zijn zak en greep de revolver. Het meisje zag die beweging en fluisterde: Denk er om dat hij niet geladen is! Hij lachte en verzekerde haar, dat het heel goed was zoo, om ongelukken te voorkomen. En als het dezelfde kerel is, die u aanviel, voegde hij er grimmig bij, dan is een kogel nog te goed voor hem! Denkt u dat die taxi ons volgt? klonk het angstig. We zullen het zoo meteen wel zien, was het geruststellende wederwoord. Ik zou me overigens maar niet ongerust maken u bent direct veilig en wel thuis. Even later minderde hun auto vaart om den hoek naar links naar het Central Park te nemen bij den ingang in de 72th Avenue. Ze moesten stoppen om het van terzijde ko mende verkeer te laten passeeren. De ande re taxi kon daardoor nader komen en stond op een gegeven oogenblik vlak naast hem. O'Malley meende achterin de gestalte van een man te onderscheiden, maar hij was er niet zeker van; we lwas het vlaggetje van de nmeter naar beneden. Toen ze eindelijk weer verder konden, zag O'Malley tot zijn aangename verrassing dat de andere wagen hen voorbijschoof om in volle vaart in het park te verdwijnen. Hij was nu büna uit het gezicht en O'Malley leunde be- hagelijk achterover, terwijl hij opgewekt uit riep: Gelukkig, hij heeft wel veel haast, maar het is niet om ons te doen. Claudia Hunt wierp een blik achter zich en zuchtte verlicht. Ik ben er blij om, ik heb voor vanavond al genoeg emotie gehad! O'Malley was juist op het punt haar te vragen of ze geen vermoeden had waarom men Ook de uit een luchtbeschermingsoogpunt zoo belangrijke provincie Noord-Holand zal binnen enkele dagen redelijk paraat zijn. In aansluiting aan het vroegere te aan zien van andere deelden der provincie ge pleegd overleg hebben Maandag 10 en Dins dag 11 Juli j.1. besprekingen plaats gehad met de autoriteiten van ruim 75 gemeenten in het midden en oosten van Noord-Holland De burgemeesters hebben daarbij toegezegd zorg te zullen dragen, alle materiaal, dat noodig werd geacht, zonder verwijl aan te schaffen. De besprekingen hebben plaats gehad in de gemeenten Zaandam, Alkmaar Medemblik, Hoorn ei\ Purmsrend. Met het oog op de intercommunale samen werking heeft de commissaris der Koningin zeven kringen gevormd, terwijl de burge meesters van Haarlem, Alkmaar, Den Hel der, Hoorn, Zaandam, Purmercnd en Hil versum zijn uitgenoodigd de leiding van de voor deze regeling noodige beprekingeu te nemen. Aan het moeilijke vraagstuk van de ver zorging der gewonden zal daarbij bijzondere aandacht worden gewijd. Amerikaanscbe leger moet staking beslechten Toestand in Minneapolis wordt steeds slechter. Burgemeester Leach van Minneapolis heeft te kennen gegeven de hulp van het leger te zullen inroepen, indien niet spoedig 'n ein de komt aan de ongeregeldheden en het bloedvergieten naar aanleiding van 't con flict in de werkverschaffing. Gouverneur St assen heeft er in toegestemd te trachten een vreedzame regeling tot stand te brengen. Hij zal een conferentie houden met vertegenwoordigers der WPA (werk verschaffing, vertegenwoordigers van de ar beiders en de leiders van maatschappelijk hulpbetoon. De staking gaat tegen een bepaling van de nieuwe federale wet, waarbij het loon der arbeiders in de werkverschaffing voor een werk maand van* 130 uren gesteld wordt op hetzelfde bedrag als vroeger voor 55 uren werd betaald. De staking duurt reeds meer dan tien dagen. De pleitbezorgers van een herstel der vroegere loonschaal bij de werkverschaf fing hebben den stakers Zaterdagavond ernstig aangeraden weer aan het werk te gaan, daar een voortzetting der staking het voor hen bezwaarlijk zou maken in het con gres de aangelegenheid tot een aanvaard bare oplosing te brengen. Het is te Minneapolis zeer raak toege gaan zegt A.U.P. Nadat reeds eenige rel letjes waren voorgekomen heeft de politie heden eerst met traangas en later zelfs met de vuurwapenen moeten treden tegen een niet meer in, toom'Ie houden menigte van,,vier duidend stakers, die protestee- ren tegen de nieuwe wet, welke voor de door de, AV..P, A. te werk gestelden epn, ar beidsduur van 130 uur per maand voor schrijft. De wilde tooneelcn bereikten een climax, toen een groep van 55 poli- tieagenten een aantal werkwillige vrouwen naar de fabrieken wilden escorteeren. Plotseling drongen de stakers, door de afzetting cn gingen het escorte te lijf. Dat was het sein voor de an,deren om een algcmee- nen aanval op het gezag in te zet ten. Steenen vlogen door de lucht, er werd geslagen met stokken. Toen achtten de politiemannen het oogenblik gekomen de vuurwapens te trekken en op de menigte te schieten. Zeventien personen moesten met verwon dingen worden weggedragen, waaronder ook eenige agenten. Een GO-jarigen man vond men later op straat liggen. Hij was gedood door een schot in het hoofd. Naar schatting staken op het oogenblik in het geheele land reeds 92.000 arbeiders van de W. P. A.; 20.000 zijn inmiddels auto matisch van de werkvcrschaffingslijsten af gevoerd, omdat zij gedurende vijf dagen niet op het werk zijn verschenen. Men bc gint thans te Washington een straffere houding jegens de stakers aan te nemen, waar de actie te Minneapolis lijnrecht in strijd is met Rooscvelt's verklaring van Vrijdag, toen de president zeide: „Gij kunt niet staken als protest tegen besluiten van de federale regecring". het op den brief gemunt had, maar er was, ondanks haar vriendelijkheid, iets gereser veerds in haar houding, dat hem deed aar zelen een vraag te doen, die zij misschien in discreet of nieuwsgierig zou vinden. En voor hij er in geslaagd was een tactvollen aan loop te vinden, eischte iets anders zyn aan dacht. Nadat de taxi de brug gepasseerd was, draaide hy eerst naar links, toen weer naar rechts. Plotseling minderde de auto vaart en nam opnieuw een scherpe bocht naar rechts. De tusschenruit was gesloten. O'Malley sprong op om haar te openen en terwijl hij dat deed, trok hy zyn revolver. Waar ga je eigenlijk naar toe? vroeg hy. Naar de 72th Avenue, verklaarde de chauffeur. Dit is de kortste weg. Dè taxi was een korte helling opgereden, die uitkwam op een blindloopend, spaarzaam verlicht, met boomen en heesters beplant pleintje, met een fontein in het midden. Daar keek de man naar links en naar rechts, mom pelde iets van zich vergist te hebben en te moeten omkeeren. De auto stond stil. O'Malley zag dat zij achter een andere stilstaande taxi gestopt hadden. Onmiddellijk drukte hy den loop van de revolver in den nek van den chauffeur. Rijdt door, of het kost je je leven, bul derde hy hem toe. Doch de man keerde zich bliksemsnel om, greep naar zijn vuist, waarin hjj de revolver vast omklemd hield en trachtte hem die te ontwringen, hem daarby half door de tus- schenVuit trekkend. Hij worstelde om het wapen vrij te krjjgen en de kolf op het hoofd van den chauffeur neer te laten dalen. Maar zyn arm stootte tegen de lyst van het raam en de revolver glipte uit zijn hand. Op het zelfde oogenblik hoorde hij een half-gesmoor- den kreet van het meisje en begreep, dat zy nu ook aangevallen werd. Woedend wilde hij zich omdraaien, doch eer hij zich bewegen kon, voelde hij zich van achteren beetge grepen lange vingers omklemden zijn keel en drukten die dicht. Krampachtig, wanhopig verweerde hij zich, liet den chauffeur los, in de hoop zich van den anderen aanvaller te kunnen bevrijden, maar hy kreeg er geen kans toe. De chauf feur pakte henl opnieuw beet en trok hem voorover: de aanvaller achter zijn rug ver dubbelde den druk van zyn vingers om de keel en het gevolg daarvan was, dat hy zich weldra duizelig, benauwd en slap voelde wor den en alles om zich heen zag draaien. Geen oogenblik verminderde de vastheid van de metalen omklemming om zyn keel en het duurde niet lang of hy had een vage gewaarwording dat het bewustzijn uit hem wegebde. Daarna wist hy niets meer. Toen hij weer bijkwam, lag hij plat op zyn rug op straat. Hy knipperde een paar keer met de oogen, voelde naar zyn pynlyke keel en zat eindelijk rechtop. Een zacht hijgen naast hem deed hem het hoofd omwenden en ondanks het vage licht, zag htf het gezicht van het meisje, dat zich naar hem overboog. Hij zag hoe bleek ze was, zag dat er tranen in haar oogen stonden en dat ze over haar heele lichaam trilde. Och hemel? klaagde ze, ik dacht dat ze u vermoord hadden. O'Malley glimlachte flauwtjes. Het spyt me dat ik u teleurstellen moet, bracht hij uit. Bent u gewond? Een zenuwachtig lachje trok over haar gezicht. Gewond? Neen, gewond ben ik niet. Maar Bevend hield ze op. Wat is er gebeurd? vroeg öJ heesch. J Ze trachtten u te wurgen! Da'*': wierp de deur open en viel u van achtera® Ik probeerde hem terug te trekken, nia*f ander greep mij beet en hield zyn a® hand voor mijn mond. Daarop raakte wusteloos en smeten ze u uit den wagst dacht .dat u dood was! Goede genade, bromde O'Malley, kind. Komaan, laten we hier maar zoo? mogelijk vandaan gaan. Hy kwam overeind en hoewel nog duizelig, slaagde hy er in zich staand! houden. De beide taxi's waren verdwena Hij nam de arm van het meisje, gedetltt' om haar te leiden door dit afgelegen doö| l plantsoen en gedeeltelijk om er zelf o?J steunen. Zoo bereikten ze ongehinderd j verkeersweg, die naar den Westelijken 4 gang van het park voerde en toen (V auto's voorbij gleden, voelde O'Malley al veiliger. Met zyn vrije hand nog steeds? pijnlijke keel wrijvend, vroeg hy haar, een stem, die allesbehalve vast klonk, de rest te vertellen. Voordat u neerviel, verweerde ik zoo goed mogelyk. Maar ze overmeester* me en... Weer hield ze huiverend op by de welfjke herinnering. Een mooie, beschermer was Ik! r O'Malley bitter uit. (Wordt venolgi)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 2