II Pinda's 4 ct. per pond IUITENLANDSCH, VERZICHT HF De kracht der Italiaansche vloot Dalende oorlogskansen in Europa De „Karimata'' is naar Indië vertrokken bij I pond SABINA-Koffie 1 ons SABINA-thee SABINA - KOFFIE: SABINA THEE: /1Ü\ Uurtjes I l$uÖU/üa<. Colfó Alkmaarsche Raasmark' Vacantie-gave WENSCHDROOMEN DER VRE- DESLANDEN EN WENSCH- DROOMEN VAN DUITSCH- LAND. Verband tusschen Europa en het Verre Oosten Geen nieuws, goed nieuws. Zoo luidt een •preekwoord. En inderdaad, de tegenwoor dige wereld lijkt nauwelijks beter gediend, dan door gebrek aan nieuwsberichten. Voor zoover Europa betreft, valt over de afgeloo- pen dagen weinig waarlijk belangrijks te melden en we zouden daaruit dus mogen concludceren, dat we op den goeden weg zijn. Het feit, dat na de meer geruststellende berichten, omtrent Dantzig in het begin van deze week, Berlijn weer roet in het eten meende te moeten strooien door de mede- deeling, dat er niet de minste sprake was van een Duitsche matiging en dat alles, wat daaromtrent was gelanceerd, neer kwam op een soort „wenschdroom" van de Duitsche tegenstanders, kan aan de verbe terende tendens weinig veranderen. Iets dergelijks was te verwachten. Men dient te bedenken, dat Duitschland, ook al staat het op dit oogenblik voor de blijk bare onmogelijkheid zijn hartewenschen te verwezenlijken, deze toch nog niet zonder meer heeft afgeschreven. Buiten eenigen twijfel- blijft het op de loer liggen naar het gunstige moment en dat het daarbij af en toe grijpt naar een der middelen, welke het in de afgeloopen jaren zoo dikwijls met succes heeft toegepast en dat in Frankrijk wellicht niet ten onrechte wordt aangeduid als „zenuwoorlog", is allerminst verwonder lijk. De Duitsche regeering acht rust blijkbaar verderfelijk en daarom heeft het de mede- deeling omtrent den „wenschdroom" ge paard laten gaan met een nieuwe hevige persactie, eenerzijds tegen Polen, ander zijds tegen Engeland, waarbij het, voor zoover Engeland betreft, de aanleiding vond in de bekende brieven van King Hall, die in tienduizenden exemplaren door het een voudige middel van de post aan Duitsche burgers werden verzonden. Dit alles echter kan niets veran deren aan het feit, dat, voor zoover er in werkelijkheid sprake is van een „wenschdroom", deze wordt ge droomd door de Duitsche regeering, die tevergeefs zoekt naar zwakke plekken in het steeds krachtiger wordend vredescordon, dat het Der de Rijk omsluit. De democratische landen worden zelfver zekerder dan ooit, Polen schijnt zich be trekkelijk veilig te weten en men krijgt den indruk, dat niettegenstaande de enorme krachtsinspanning van het Duitsche volk, de Duitsche bewapening het in steeds toe nemende mate moet afleggen tegen die der vredeslanden. Onder die omstandigheden begint een oorlog in Europa allengs on waarschijnlijker te worden en met ccnig recht zou men zelfs mogen gaan betwijfelen of de aangekon digde Augustus-spanning niet volko men achterwege zal blijven. Trou wens, aan zulke lang van te voren voorspelde gebeurtenissen moet men niet te veel geloof hechten. Wat kan zulk een spanning op een oogenblik, waarop iedereen er op is voorbereid, voor nut heb ben? Een verrassende slag is dan onmogelijk, en daarvan zal Duitsch land het juist moeten hebben, wil hot ooit succes behalen. Deze opvatting vindt overigens een ze kere bevestiging in het feit, dat Roosevelt zijn verzet tegen de oppositie heeft laten varen en de Amerikaansche Senaat op rece^ heeft laten gaan, zonder deze eerst nog de nieuwe neutraliteitswetten te laten behande len. Indien de toestand werkelijk dreigend was. gelooven we niet, dat de president der Vereenigde Staten zoo gemakkelijk zou heb ben toegegeven. Daarnaast zou de houding van Rusland op hetzelfde kunnen wijzen. Te Moskou wordt lustig verder onderhandeld, zonder dat tot dusverre ecnig resultaat kon worden bereikt. Af en toe doen geruchten de ron de omtrent Duitsche pogingen zich met den eens zoo gehaten Sowjet te verstaan, Moskou echter schijnt de beide Europec- sche tegenstanders rustig tegen elkaar uit te spelen. Het zou dit niet doen, indien het Duitschland sterk genoeg wist om aan ons werelddeel zijn wil op te leggen, aangezien men te Moskou zéker rekening blijft hou den met de begeerte van Hitier, naar het bezit van de Russische Ukraine. Indien de Fiihrer het hoofdstak uit zijn boek, „Mein Kampf", dat deze materie behandelt, niet ten uitvoer legt, komt dit stellig en al leen, omdat hi] niet kan. Inderdaad krijgt men den indruk, dat Rusland zich veiliger gevoelt dan ooit. Hetgeen tot uitdrukking komt in de steeds meer agressieve houding, die tegenover Ja pan wordt ingenomen. Het bombardement door Russische vliegtuigen van het in het centrum van Mandsjoekwo gelegen Char- bin wijst op een meer en meer openlijk ge- voerden oorlog en ook in het Noorden van Sachalin is de houding der Russen tegen over de Japanners biina tartend. Vernemen we 1111, dat Japan het over- grootc deel van zijn vloot in het vaderland heeft geconcentreerd met het oog op even- tucele moeilijkheden met Rusland, dan be hoeft ons dat niet te verwonderen. Niettegenstaande de sombere wolken, die nog over Europa hangen, schijnt dus de kans op een conflict dicht bij huis te dalen. Dit komt neer op een zich handhaven van het vredesblok en het is in verband daar mee wellicht ook niet geheel toevallig, dat de Chineesche papieren wat schijnen te rij zen. China verheugt zich in den steun van de Europeesche democratieën, een verbetering van' hun positie moet daarom ook aan Chi na ten goede komen. In de eerste plaats doordat de houding tegenover Japan naar aanleiding van de internationale concessies die even zoovele hiaten vormen in de Japansche blokkade een krachtigere zal zijn, wat inderdaad het geval lijkt te wezen. Terloops zij hier gewezen op het merk waardige verschijnsel, dat deze concessies, die uit den aard dei zaak voorheen aan China zijn afgedwongen, thans ware steun punten zijn in den oorlog, die China voert Koninginnebrug te Rotterdam vlot gepasseerd. De tinbaggermolen Karimata, van welke we in ons no. van Zaterdag 1 Juli j.1. een uitvoerige beschrijving gaven, is gistermorgen in alle vroeg te naar Nederlandsch Oost Indië vertrokken, slechts door weinigen uitgeleide gedaan. Het lange verblijf van den molen in Ne derland is geëindigd en nog eenmaal komen in de herinnering de grootsche pogingen van dezen „goudbaggermolen", die met zijn machtige installatie heeft getracht het Ter- schellinger Lutine-goud boven de zeeopper vlakte te brengen. Langen tijd heeft de „Karimata" Neder land in spanning gehouden, maar het mocht niet lukken. De geweldenaar vermocht de zee haar schatten niet te ontrukken en keerde gedesillusioneerd weer naar den Kinderdijk, waar hij gebouwd is, terug. Gistermorgen vroeg, omstreeks half vijf, is de groote reis naar Indië begonnen. Vier sterke sleepbooten van den sleepdienst van Leen Smit, de „Achilles", „Minerva", „Hec- tor" en „Rotterdam", verschenen om vier uur 's nachts langszij de „Karimata" hebben het gevaarte vastgemaakt voor de sleepreis naar Hoek van Holland. Men weet, dat de „Karimata" de Koning innebrug te Rotterdam slechts met veel beleid en stuurmanskunst zonder ongeluk ken kan passeeren. Te zeven uur verscheen het ge vaarte in de Koningshaven en 0111 7.03 uur precies begon het moeilijke werk. Er verscheen een vijfde sleep boot om te assisteeren. Er stond een behoorlijken vloed, maar het door de brug sleepen ging buiten ver wachting vlot en zelfs snel. De weinigen, die voor de brug moesten wachten, konden nog eenmaal de „Karima ta", die de Nederlandsche driekleur voerde, zien, maar verder was er weinig belang stelling. Omstreeks acht uur voer de molen ter hoogte van de Waalhaven en voor Schiedam verscheen de sleeper „Roode Zee" van L. Smit, die eveneens vastmaakte. De „Hec- tor" en de „Rotterdam" namen afscheid. De speciale Karimataloods heeft voor het laatst in zijn leven waarschijnlijk, nog een maal op den molen gestaan en hij heeft hem veilig en wel naar den Hoek geloodst. Omstreeks tien uur was de molen Hoek van Holland genaderd en toen wendden de twee havensleepers den steven. Alleen de „Roode Zee" bleef bij den molen, en onder zijn veilige hoede zette de tin baggermolen koers naar onze Oost. Groenmerk 45 ct Groenmerk 38 ct Blauwmerk 37 ct Blauwmerk 33 ct Oranjemerk 32 ct Oranjemerk 29 Ct Radjah 25 ct QsAeïSr Radjah 26 ct Dessa 20 ct Java 24 Ct VAN MIJN HARDT,, Bij apothekers en drogisten, koker 12 st 50 ct. - doosje 6 st. 30 ct De Tweede Kamer Dinsdag a.s. weer bijeti™ B Suppletoire begrooting van j fensie aan de orde. w 'jvi De Tweede Kamer der Staten-GeneraaH bijeen geroepen op Dinsdag 25 Juli te» uur. De voorzitter zal aan de Kamer voo» i len in deze vergadering een aanvang te* I ken met de beraadslaging over een aafjlf contingenteeringsontwcrpjes, benevens (flop de suppletoire begrooting van defensie jee f 33 millioen) indien daarover het eintó. slag zal zijn uitgebracht. R I Duitschland controleert binnenkomende brievt'! Il Infra-roode stralen tegen El Hall. mi Alle brieven, welke met Britsche of I sche postzegels zijn gefrankeerd, wo_, thans in de postkantoren in de Duits steden langs de Fransch-Duitsche grens J een scherpe controle onderworpen, aljj meldt men uit Metz. De brieven wori onderzocht met infraroode stralen en m verdenking geopend. Alle kranten wor® geopend en geschud om na te gaan offfi mededeelingen zijn ingesloten. DezelË controle wordt toegepast op naar het ÜP tepland gezonden poststukken. Die briei& worden dan geopend en voorzien van t® strook met de woorden: „Door douane j» opend. Voor controle." Deze maatregelen worden in het bijagö der toegepast te Saarbrueclcen, Aken fu Keulen. 1 De markt blijft uiterst trekkend s en verloor vandaag weer een halve Jj gulden. De hoogste noteering liep te- rug van f 17.50 op f 17.—, en ook de gang was minder, vooral voor af- zetkaas. Een tweetal stapels maakte f 17, de gang was vbor goede kaas f 15.50 tot f 16.50, waarbij het ver schil voor export- en opzetkaas j uiterst miniem was. Er was eenige vraag voor goede consumptiekaas met vettig zuivel, terwijl de animo voor opzet geringer j wordt, mede in verband met de prij- j zen, die oude Edammers op het j oogenblik kunnen bedingen. om het behoud zijner zelfstandigheid. Het kan vreemd loopen in de wereld! De concentratie van de Japansche vloot in de eigen havens moet voorts de actie in China schaden, evenals de Russische dreiging uit het Noorden, die het reservee- ren van troepen en wapenen noodzakelijk maakt. Inderdaad melden de Chineezen juist de laatste dagen geregeld successen. Zoo hangt ten slotte het verloop der din gen over de geheele wereld ten nauwste samen. Het is echter een verheugende gedachte, dat deze ontwikkelingsgang verband schijnt te houden met dalende oorlogskansen in ons werelddeel althans. Denk", vóór ge met vacantie gaat, Eens even aan een goede daad In 't zonnig zomerleven, Straks wacht U weer een schoone tijd Van rust en van vergetelheid, Van alle zorg ontheven! Dan dwaalt ge rond door de natuur, En ge waardeert het ieder uur, 't Is vrijheid allerwegen. Of wel ge kijkt uit naar de zee, Wat verre bootjes deinen mee, Ge voelt het als een zegen! Uw goede daad! Een klein bedrag Brengt ook een blijden zomerlach Op o zooveel gezichten, Die. hunkerend naar zon. en rugt, En naar vernieuwden levenslust Hun stille blikken richten! Zoovele kind'ren tobben voort. Ze wachten op 't vacantie-oord, Met spiegelende ruiten, Of op een brief, die blij vertelt: Al heb jij, kindje, dan geen geld, Jijt gaat een maand naar buiten! Zoek een vereenigings-adres, Ook Uwe gave brengt succes. Gezondheid, nieuwe krachten! Neem eens de vulpen uit Uw zak, Schrijf een bedrag op Uw gemak. Maar wil niet langer wachten! Vacantie-gangers,' vóór ge gaat, Breng zon' en doe een goede dai> De zwakke kind'ren wenken! Een extra-gave, ruim en goed, Ze zal U als vacantiegroct, Thans extra vreugde schenken!! Juli 1939. (Nadruk verboden.) Haohtsfactor, waarmede reke ning gehouden moet worden. De snelste kruisers der wereld. 260 eenheden, 450.600 ton. (Speciale correspondentie) ROME, 19 JULI 1939. In den laatsten tijd wordt er in de internationale pers veel aandacht besteed aan de Italiaansche vloot. Dit is ook volkomen gerechtvaar digd, want sinds 1925 heeft Italië zich een vloot geschapen, die een niet te onderschatten machtsfactor vormt. Dit is de sterkte van de vloot: 260 eenheden met een totale waterver plaatsing van meer dan 450.000 ton bevin den zich in dienst; kleine schepen en hulp vaartuigen zijn in deze cijfers niet begre pen. Schepen met een tonnage van 160.000 ton in totaal worden binnenkort in dienst gesteld. In de jaren 1940 en 1941 zal de vloot dan verder nog door een aanzienlijk aantal schepen worden versterkt. Zoo voorziet b.v. een nieuw bouwprogramma (1939) in den bouw van nieuwe zware krui sers. Dat de vloot modern is, blijkt uit het feit, dat een aanzienlijk deel der schepen in de laatste vijf jaren van stapel liep en in dienst gesteld werd. Niet minder waar devol is de goede opleiding, die de officie ren en manschappen onder leiding van den chef van de admiraliteit Cavagnari ontvan gen. Slagschepen en kruisers. In den loop der laatste jaren is men onder den indruk van de groote beteekenis, die zware slagschepen in een zeeoorlog kunnen hebben, overgegaan tot het op stapel zetten van slagschepen van 35.000 ton waterver plaatsing en een bewapening van 38,1-cin.- gesohut. Vier slagschepen van dit tvpe be vinden zich in aanbouw f..Littorio", Vitto- rio Veneto", „Impero" en Roma), waarvan de beide eerstgenoemde spoedig gereed zul len .zijn. De oudere 24.000 tons slagschepen, die gewapend zijn met 32 cm.-gesrhut, zijn zonder uitzondering in de laatste jaren ge- gemoderniseerd. De vloot der kruisers bestaat uit lichte en zware typen. Bij alle kruisers heeft men veel aandacht besteed aan een zoo groot mogelijke snelheid. De kruisers der Italiaan sche marine worden derhalve ook in snel heid door geen kruiser der andere zeemo gendheden overtroffen. De zware kruisers, die hoofdzakelijk in de jaren 1030, 1931 en 1932 op stapel gezet werden, hebben een bewapening van "acht 20,3 cm.-kanonnen. Hun waterverplaatsing bedraagt 10.000 ton, terwijl zij een snelheid van 38 knoopen bereiken Zeven van der gelijke schepen bezit de Italiaansche marine „Pola", „Gorizia", „Zara", Fiume, Bolzano, Trento en Trieste. De pantserkruiser San Giorga een ouder schip, wordt op het oogenblik als schoolschip gebruikt. De lichte kruisers meten gemiddeld 6000 ton en hebben een snelheid van 40,7 knoo pen. Zij zijn bewapend met tien kanonnen van 15.2 cm. Torpedoboot jagers en duikbooten. De nieuwste kruisersj waarin het program ma 19381941 voorziet, hebben veel weg van de Fransche torpedokruisers. Twaalf van deze nieuwe schepen bevinden zich in aanbouw. Bij een watervorplaatsing van 3420 ton zullen zij een snelheid van knoopen bereiken. De vloot van torpedoboot jagers en dobootcn werd sinds 193S met 7 torpedobootjagers en 16 torpedobootcn uiisj breid. Italië bezit thans meer dan 120 r pedobooten en jagers. L De duikbootvloót van het ItaliaanscheM perium bezit groote duikbooten voor R gebruik in de oceanen, duikbooten van m; i delmatige grootte en kleinere z.g. kustd® booten, die overigens in alle deelen vanfL Middellandscho Zee gebruikt kunnen den. Italië beschikt over 8 groote, 29 ■pj delgroote en 59 kleine duikbooten. Zest groote en 6 middclgrootc duikbooten bft den zich in aanbouw. Jet Ook de kleinste torpedodragers, de w j booten (zeer snelle booten), die in kg| i groepen over de kusten van het moede» f en. de koloniën verdeeld zijn, hebbenwj operatieve mogelijkheden. Natuurlijk staan aan de Italiaansche® rine ook water- en boord vliegtuigen j grootcn getale ter beschikking. De Italiaansche kruiser „Conté in vlaggentooi.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 14