II
Pinda's 4
ct. per pond
IUITENLANDSCH,
VERZICHT
HF
De kracht der Italiaansche vloot
Dalende oorlogskansen in Europa
De „Karimata'' is naar
Indië vertrokken
bij
I pond SABINA-Koffie 1 ons SABINA-thee
SABINA
- KOFFIE:
SABINA
THEE:
/1Ü\
Uurtjes I
l$uÖU/üa<. Colfó
Alkmaarsche Raasmark'
Vacantie-gave
WENSCHDROOMEN DER VRE-
DESLANDEN EN WENSCH-
DROOMEN VAN DUITSCH-
LAND.
Verband tusschen Europa
en het Verre Oosten
Geen nieuws, goed nieuws. Zoo luidt een
•preekwoord. En inderdaad, de tegenwoor
dige wereld lijkt nauwelijks beter gediend,
dan door gebrek aan nieuwsberichten. Voor
zoover Europa betreft, valt over de afgeloo-
pen dagen weinig waarlijk belangrijks te
melden en we zouden daaruit dus mogen
concludceren, dat we op den goeden weg
zijn.
Het feit, dat na de meer geruststellende
berichten, omtrent Dantzig in het begin van
deze week, Berlijn weer roet in het eten
meende te moeten strooien door de mede-
deeling, dat er niet de minste sprake was
van een Duitsche matiging en dat alles,
wat daaromtrent was gelanceerd, neer
kwam op een soort „wenschdroom" van de
Duitsche tegenstanders, kan aan de verbe
terende tendens weinig veranderen.
Iets dergelijks was te verwachten. Men
dient te bedenken, dat Duitschland, ook al
staat het op dit oogenblik voor de blijk
bare onmogelijkheid zijn hartewenschen te
verwezenlijken, deze toch nog niet zonder
meer heeft afgeschreven. Buiten eenigen
twijfel- blijft het op de loer liggen naar het
gunstige moment en dat het daarbij af en
toe grijpt naar een der middelen, welke
het in de afgeloopen jaren zoo dikwijls met
succes heeft toegepast en dat in Frankrijk
wellicht niet ten onrechte wordt aangeduid
als „zenuwoorlog", is allerminst verwonder
lijk.
De Duitsche regeering acht rust blijkbaar
verderfelijk en daarom heeft het de mede-
deeling omtrent den „wenschdroom" ge
paard laten gaan met een nieuwe hevige
persactie, eenerzijds tegen Polen, ander
zijds tegen Engeland, waarbij het, voor
zoover Engeland betreft, de aanleiding vond
in de bekende brieven van King Hall, die
in tienduizenden exemplaren door het een
voudige middel van de post aan Duitsche
burgers werden verzonden.
Dit alles echter kan niets veran
deren aan het feit, dat, voor zoover
er in werkelijkheid sprake is van
een „wenschdroom", deze wordt ge
droomd door de Duitsche regeering,
die tevergeefs zoekt naar zwakke
plekken in het steeds krachtiger
wordend vredescordon, dat het Der
de Rijk omsluit.
De democratische landen worden zelfver
zekerder dan ooit, Polen schijnt zich be
trekkelijk veilig te weten en men krijgt den
indruk, dat niettegenstaande de enorme
krachtsinspanning van het Duitsche volk,
de Duitsche bewapening het in steeds toe
nemende mate moet afleggen tegen die der
vredeslanden.
Onder die omstandigheden begint
een oorlog in Europa allengs on
waarschijnlijker te worden en met
ccnig recht zou men zelfs mogen
gaan betwijfelen of de aangekon
digde Augustus-spanning niet volko
men achterwege zal blijven. Trou
wens, aan zulke lang van te voren
voorspelde gebeurtenissen moet
men niet te veel geloof hechten.
Wat kan zulk een spanning op
een oogenblik, waarop iedereen er
op is voorbereid, voor nut heb
ben? Een verrassende slag is dan
onmogelijk, en daarvan zal Duitsch
land het juist moeten hebben, wil
hot ooit succes behalen.
Deze opvatting vindt overigens een ze
kere bevestiging in het feit, dat Roosevelt
zijn verzet tegen de oppositie heeft laten
varen en de Amerikaansche Senaat op rece^
heeft laten gaan, zonder deze eerst nog de
nieuwe neutraliteitswetten te laten behande
len. Indien de toestand werkelijk dreigend
was. gelooven we niet, dat de president der
Vereenigde Staten zoo gemakkelijk zou heb
ben toegegeven.
Daarnaast zou de houding van Rusland
op hetzelfde kunnen wijzen. Te Moskou
wordt lustig verder onderhandeld, zonder dat
tot dusverre ecnig resultaat kon worden
bereikt. Af en toe doen geruchten de ron
de omtrent Duitsche pogingen zich met
den eens zoo gehaten Sowjet te verstaan,
Moskou echter schijnt de beide Europec-
sche tegenstanders rustig tegen elkaar uit
te spelen. Het zou dit niet doen, indien het
Duitschland sterk genoeg wist om aan ons
werelddeel zijn wil op te leggen, aangezien
men te Moskou zéker rekening blijft hou
den met de begeerte van Hitier, naar het
bezit van de Russische Ukraine.
Indien de Fiihrer het hoofdstak
uit zijn boek, „Mein Kampf", dat
deze materie behandelt, niet ten
uitvoer legt, komt dit stellig en al
leen, omdat hi] niet kan.
Inderdaad krijgt men den indruk, dat
Rusland zich veiliger gevoelt dan ooit.
Hetgeen tot uitdrukking komt in de steeds
meer agressieve houding, die tegenover Ja
pan wordt ingenomen. Het bombardement
door Russische vliegtuigen van het in het
centrum van Mandsjoekwo gelegen Char-
bin wijst op een meer en meer openlijk ge-
voerden oorlog en ook in het Noorden van
Sachalin is de houding der Russen tegen
over de Japanners biina tartend.
Vernemen we 1111, dat Japan het over-
grootc deel van zijn vloot in het vaderland
heeft geconcentreerd met het oog op even-
tucele moeilijkheden met Rusland, dan be
hoeft ons dat niet te verwonderen.
Niettegenstaande de sombere wolken, die
nog over Europa hangen, schijnt dus de
kans op een conflict dicht bij huis te dalen.
Dit komt neer op een zich handhaven van
het vredesblok en het is in verband daar
mee wellicht ook niet geheel toevallig, dat
de Chineesche papieren wat schijnen te rij
zen.
China verheugt zich in den steun van de
Europeesche democratieën, een verbetering
van' hun positie moet daarom ook aan Chi
na ten goede komen. In de eerste plaats
doordat de houding tegenover Japan naar
aanleiding van de internationale concessies
die even zoovele hiaten vormen in de
Japansche blokkade een krachtigere zal
zijn, wat inderdaad het geval lijkt te wezen.
Terloops zij hier gewezen op het merk
waardige verschijnsel, dat deze concessies,
die uit den aard dei zaak voorheen aan
China zijn afgedwongen, thans ware steun
punten zijn in den oorlog, die China voert
Koninginnebrug te Rotterdam
vlot gepasseerd.
De tinbaggermolen Karimata, van
welke we in ons no. van Zaterdag 1
Juli j.1. een uitvoerige beschrijving
gaven, is gistermorgen in alle vroeg
te naar Nederlandsch Oost Indië
vertrokken, slechts door weinigen
uitgeleide gedaan.
Het lange verblijf van den molen in Ne
derland is geëindigd en nog eenmaal komen
in de herinnering de grootsche pogingen
van dezen „goudbaggermolen", die met zijn
machtige installatie heeft getracht het Ter-
schellinger Lutine-goud boven de zeeopper
vlakte te brengen.
Langen tijd heeft de „Karimata" Neder
land in spanning gehouden, maar het mocht
niet lukken. De geweldenaar vermocht de
zee haar schatten niet te ontrukken en
keerde gedesillusioneerd weer naar den
Kinderdijk, waar hij gebouwd is, terug.
Gistermorgen vroeg, omstreeks half vijf,
is de groote reis naar Indië begonnen. Vier
sterke sleepbooten van den sleepdienst van
Leen Smit, de „Achilles", „Minerva", „Hec-
tor" en „Rotterdam", verschenen om vier
uur 's nachts langszij de „Karimata"
hebben het gevaarte vastgemaakt voor de
sleepreis naar Hoek van Holland.
Men weet, dat de „Karimata" de Koning
innebrug te Rotterdam slechts met veel
beleid en stuurmanskunst zonder ongeluk
ken kan passeeren.
Te zeven uur verscheen het ge
vaarte in de Koningshaven en 0111
7.03 uur precies begon het moeilijke
werk. Er verscheen een vijfde sleep
boot om te assisteeren. Er stond een
behoorlijken vloed, maar het door
de brug sleepen ging buiten ver
wachting vlot en zelfs snel.
De weinigen, die voor de brug moesten
wachten, konden nog eenmaal de „Karima
ta", die de Nederlandsche driekleur voerde,
zien, maar verder was er weinig belang
stelling.
Omstreeks acht uur voer de molen ter
hoogte van de Waalhaven en voor Schiedam
verscheen de sleeper „Roode Zee" van L.
Smit, die eveneens vastmaakte. De „Hec-
tor" en de „Rotterdam" namen afscheid.
De speciale Karimataloods heeft voor het
laatst in zijn leven waarschijnlijk, nog een
maal op den molen gestaan en hij heeft
hem veilig en wel naar den Hoek geloodst.
Omstreeks tien uur was de molen Hoek
van Holland genaderd en toen wendden de
twee havensleepers den steven. Alleen de
„Roode Zee" bleef bij den molen, en onder
zijn veilige hoede zette de tin baggermolen
koers naar onze Oost.
Groenmerk
45 ct
Groenmerk
38 ct
Blauwmerk
37 ct
Blauwmerk
33 ct
Oranjemerk
32 ct
Oranjemerk
29 Ct
Radjah
25 ct
QsAeïSr
Radjah
26 ct
Dessa
20 ct
Java
24 Ct
VAN MIJN HARDT,,
Bij apothekers en drogisten,
koker 12 st 50 ct. - doosje 6 st. 30 ct
De Tweede Kamer
Dinsdag a.s. weer bijeti™
B
Suppletoire begrooting van j
fensie aan de orde. w
'jvi
De Tweede Kamer der Staten-GeneraaH
bijeen geroepen op Dinsdag 25 Juli te»
uur.
De voorzitter zal aan de Kamer voo» i
len in deze vergadering een aanvang te* I
ken met de beraadslaging over een aafjlf
contingenteeringsontwcrpjes, benevens (flop
de suppletoire begrooting van defensie jee
f 33 millioen) indien daarover het eintó.
slag zal zijn uitgebracht. R
I
Duitschland controleert
binnenkomende brievt'!
Il
Infra-roode stralen tegen El
Hall. mi
Alle brieven, welke met Britsche of I
sche postzegels zijn gefrankeerd, wo_,
thans in de postkantoren in de Duits
steden langs de Fransch-Duitsche grens J
een scherpe controle onderworpen, aljj
meldt men uit Metz. De brieven wori
onderzocht met infraroode stralen en m
verdenking geopend. Alle kranten wor®
geopend en geschud om na te gaan offfi
mededeelingen zijn ingesloten. DezelË
controle wordt toegepast op naar het ÜP
tepland gezonden poststukken. Die briei&
worden dan geopend en voorzien van t®
strook met de woorden: „Door douane j»
opend. Voor controle."
Deze maatregelen worden in het bijagö
der toegepast te Saarbrueclcen, Aken fu
Keulen.
1
De markt blijft uiterst trekkend s
en verloor vandaag weer een halve Jj
gulden. De hoogste noteering liep te-
rug van f 17.50 op f 17.—, en ook de
gang was minder, vooral voor af-
zetkaas. Een tweetal stapels maakte
f 17, de gang was vbor goede kaas
f 15.50 tot f 16.50, waarbij het ver
schil voor export- en opzetkaas j
uiterst miniem was.
Er was eenige vraag voor goede
consumptiekaas met vettig zuivel,
terwijl de animo voor opzet geringer j
wordt, mede in verband met de prij- j
zen, die oude Edammers op het j
oogenblik kunnen bedingen.
om het behoud zijner zelfstandigheid. Het
kan vreemd loopen in de wereld!
De concentratie van de Japansche vloot
in de eigen havens moet voorts de actie
in China schaden, evenals de Russische
dreiging uit het Noorden, die het reservee-
ren van troepen en wapenen noodzakelijk
maakt.
Inderdaad melden de Chineezen juist de
laatste dagen geregeld successen.
Zoo hangt ten slotte het verloop der din
gen over de geheele wereld ten nauwste
samen.
Het is echter een verheugende gedachte,
dat deze ontwikkelingsgang verband schijnt
te houden met dalende oorlogskansen in ons
werelddeel althans.
Denk", vóór ge met vacantie gaat,
Eens even aan een goede daad
In 't zonnig zomerleven,
Straks wacht U weer een schoone tijd
Van rust en van vergetelheid,
Van alle zorg ontheven!
Dan dwaalt ge rond door de natuur,
En ge waardeert het ieder uur,
't Is vrijheid allerwegen.
Of wel ge kijkt uit naar de zee,
Wat verre bootjes deinen mee,
Ge voelt het als een zegen!
Uw goede daad! Een klein bedrag
Brengt ook een blijden zomerlach
Op o zooveel gezichten,
Die. hunkerend naar zon. en rugt,
En naar vernieuwden levenslust
Hun stille blikken richten!
Zoovele kind'ren tobben voort.
Ze wachten op 't vacantie-oord,
Met spiegelende ruiten,
Of op een brief, die blij vertelt:
Al heb jij, kindje, dan geen geld,
Jijt gaat een maand naar buiten!
Zoek een vereenigings-adres,
Ook Uwe gave brengt succes.
Gezondheid, nieuwe krachten!
Neem eens de vulpen uit Uw zak,
Schrijf een bedrag op Uw gemak.
Maar wil niet langer wachten!
Vacantie-gangers,' vóór ge gaat,
Breng zon' en doe een goede dai>
De zwakke kind'ren wenken!
Een extra-gave, ruim en goed,
Ze zal U als vacantiegroct,
Thans extra vreugde schenken!!
Juli 1939.
(Nadruk verboden.)
Haohtsfactor, waarmede reke
ning gehouden moet worden.
De snelste kruisers der wereld.
260 eenheden, 450.600 ton.
(Speciale correspondentie)
ROME, 19 JULI 1939.
In den laatsten tijd wordt er in de
internationale pers veel aandacht
besteed aan de Italiaansche vloot.
Dit is ook volkomen gerechtvaar
digd, want sinds 1925 heeft Italië
zich een vloot geschapen, die een
niet te onderschatten machtsfactor
vormt.
Dit is de sterkte van de vloot:
260 eenheden met een totale waterver
plaatsing van meer dan 450.000 ton bevin
den zich in dienst; kleine schepen en hulp
vaartuigen zijn in deze cijfers niet begre
pen. Schepen met een tonnage van 160.000
ton in totaal worden binnenkort in dienst
gesteld. In de jaren 1940 en 1941 zal de
vloot dan verder nog door een aanzienlijk
aantal schepen worden versterkt. Zoo
voorziet b.v. een nieuw bouwprogramma
(1939) in den bouw van nieuwe zware krui
sers. Dat de vloot modern is, blijkt uit het
feit, dat een aanzienlijk deel der schepen
in de laatste vijf jaren van stapel liep en in
dienst gesteld werd. Niet minder waar
devol is de goede opleiding, die de officie
ren en manschappen onder leiding van den
chef van de admiraliteit Cavagnari ontvan
gen.
Slagschepen en kruisers.
In den loop der laatste jaren is men onder
den indruk van de groote beteekenis, die
zware slagschepen in een zeeoorlog kunnen
hebben, overgegaan tot het op stapel zetten
van slagschepen van 35.000 ton waterver
plaatsing en een bewapening van 38,1-cin.-
gesohut. Vier slagschepen van dit tvpe be
vinden zich in aanbouw f..Littorio", Vitto-
rio Veneto", „Impero" en Roma), waarvan
de beide eerstgenoemde spoedig gereed zul
len .zijn. De oudere 24.000 tons slagschepen,
die gewapend zijn met 32 cm.-gesrhut, zijn
zonder uitzondering in de laatste jaren ge-
gemoderniseerd.
De vloot der kruisers bestaat uit lichte en
zware typen. Bij alle kruisers heeft men
veel aandacht besteed aan een zoo groot
mogelijke snelheid. De kruisers der Italiaan
sche marine worden derhalve ook in snel
heid door geen kruiser der andere zeemo
gendheden overtroffen.
De zware kruisers, die hoofdzakelijk in
de jaren 1030, 1931 en 1932 op stapel gezet
werden, hebben een bewapening van "acht
20,3 cm.-kanonnen. Hun waterverplaatsing
bedraagt 10.000 ton, terwijl zij een snelheid
van 38 knoopen bereiken Zeven van der
gelijke schepen bezit de Italiaansche marine
„Pola", „Gorizia", „Zara", Fiume, Bolzano,
Trento en Trieste. De pantserkruiser San
Giorga een ouder schip, wordt op het
oogenblik als schoolschip gebruikt.
De lichte kruisers meten gemiddeld 6000
ton en hebben een snelheid van 40,7 knoo
pen. Zij zijn bewapend met tien kanonnen
van 15.2 cm.
Torpedoboot jagers en duikbooten.
De nieuwste kruisersj waarin het program
ma 19381941 voorziet, hebben veel weg
van de Fransche torpedokruisers. Twaalf
van deze nieuwe schepen bevinden zich
in aanbouw. Bij een watervorplaatsing van
3420 ton zullen zij een snelheid van
knoopen bereiken.
De vloot van torpedoboot jagers en
dobootcn werd sinds 193S met 7
torpedobootjagers en 16 torpedobootcn uiisj
breid. Italië bezit thans meer dan 120 r
pedobooten en jagers. L
De duikbootvloót van het ItaliaanscheM
perium bezit groote duikbooten voor R
gebruik in de oceanen, duikbooten van m; i
delmatige grootte en kleinere z.g. kustd®
booten, die overigens in alle deelen vanfL
Middellandscho Zee gebruikt kunnen
den. Italië beschikt over 8 groote, 29 ■pj
delgroote en 59 kleine duikbooten. Zest
groote en 6 middclgrootc duikbooten bft
den zich in aanbouw. Jet
Ook de kleinste torpedodragers, de w j
booten (zeer snelle booten), die in kg| i
groepen over de kusten van het moede» f
en. de koloniën verdeeld zijn, hebbenwj
operatieve mogelijkheden.
Natuurlijk staan aan de Italiaansche®
rine ook water- en boord vliegtuigen j
grootcn getale ter beschikking.
De Italiaansche kruiser „Conté
in vlaggentooi.